20.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ حجتالاسلام و لمسلمین دکتر رفیعی به اظهارات آقامیری
💢فرزند یزید و اقدامی شگفتانگیز
✅پس از مرگ یزیدبنمعاویه، فرزند او به نام ((معاویه)) به خلافت رسید. ولی معاویهبنیزید پس از چند روز، از خلافت کنارهگیری کرد.
خطبه عجیب معاویه بن یزید و اعلام کنارهگیری از خلافت:
«اى مردم، ما به وسيله شما امتحان شديم و شما به وسيله ما.
از اینكه از ما خوشتان نمیآید و از ما بدگويى میكنيد باخبریم!
پدربزرگ من (معاوية بن ابو سفيان) با کسی در امر خلافت جنگید، که در خویشاوندی با پیامبر خدا کسی از او سزاوارتر؛ و در اسلام، کسی از او شایستهتر نبود.
علی بن ابیطالب، پيشرو مسلمانان بود و اولمؤمنان و پسر عموى رسولالله و پدر فرزندان خاتم پيمبران.
جَدّ من نسبت به شما گناهانى مرتكب شد كه میدانيد. سرانجام مرگش فرارسيد و در گرو عمل خويش گرفتار آمد.
سپس پدرم را عهده دار حكومت ساخت با اينكه از او اميد خير نمیرفت!
پدرم بر مَركب هوس نشست و گناه خود را نيكو شمرد. ليكن آرزو به دستش نيامد و اجل، دست او را كوتاه ساخت. مدت او به پایان رسید و در گورش، اسير بزهكارى خويش گرديد.
چقدر ناگوار است که از رسوايى پدرم آگاه هستیم، زیرا او خاندان پيامبر را كُشت و حُرمتها را از ميان برد و كعبه را سوزاند.
و من، آن کسی نیستم كه حکومت شما را به عهده گيرم و مسئوليتهاى شما را تحمل كنم. اكنون خودتان میدانيد و خلافتتان.
به خدا قسم اگر دنيا غنيمت است، ما از آن بهره برديم، و اگر هم خسارت است، آلابو سفيان هر چه خسارت دیده، دیگر بس است»
📚تاریخ الیعقوبی، جلد۲، صفحه۲۵۴
💢عُذر پذیر باشیم
✅امام حسین علیه السلام:
اگر کسی در گوش راستم به من ناسزا بگوید و در گوش چپم از من پوزش بخواهد؛ عذرش را خواهم پذیرفت.
رسولالله فرمودند آنکسی که پوزش دیگران را نپذیرد، وارد بهشت نخواهد شد.
📚احقاق الحق ، جلد ۱۱ ، صفحه ۴۳۱
شرط رسیدن به مادیات، بیدینی نیست!
آیتالله بهجت:
▫️از دین دست برداشتیم تا دنیای ما بیشتر و بهتر شود، علاوه بر اینکه از معنویات پایین آمدیم، به ضرر دنیای ما تمام شد و همهی خیرات از دست ما رفت، غافل از اینکه سرچشمهی همه خیرات اوست، و از ناحیهی او باید به ما برسد ...
▫️میخواستیم با کنارهگیری از معنویات و دوری از دین در مادیات پیشرفت و ترقی کنیم، بدتر در مادیات هم عقب ماندیم، غافل از اینکه شرط رسیدن به مادیات، بیدینی نیست، وگرنه هر فرد بیدینی باید متمول و ثروتمند میبود.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص۴۰٠
توجه!مراقبه!
در لحظات آخر عمر شریف علامه طباطبایى (قدس سره ) یکى از شاگردان خصوصى علامه مى گوید از ایشان پرسیدم چه کنم در نماز به یاد خدا باشم و حضور قلب داشته باشم ؟ براى شنیدن بیانات استاد، گوشم را نزدیک دهانش بردم ، چند بار فرمود: توجه ، مراقبه ، توجه ، مراقبه به یاد خدا باش و خدا را فراموش نکن.
[ جرعه هاى حیاتبخش ، ص 351 - 350 ]
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
چرا سال قمری از ابتدای ماه محرم شروع می شود؟ مگر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در ماه ربیع الاول هجرت نکردند؟
🌺پاسخ:
در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز میگردید.(۱)
✍️علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز میگشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید میشدند.
🔸با هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیعالاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا میگفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»
🔹شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماهها» قبل از هجرت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سالهای پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار میگرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده میشد.
💥گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمانهای متعدد نظیر صلح، خراج، جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسهای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟
امیرمومنان علی بنابیطالب(علیه السلام) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».
🍀پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیعالاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیعالاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار میدهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳)
✍️نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام سال هجرت پیامبر قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت... عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.
پی نوشتها:
(۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، ج ۸، ص ۴۶۰.
(۲). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۳.
(۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶.
💢ترک غیبت، تضمینی
راهکار آیت الله بهجت برای درمان غیبت کردن، به ویژه برای کسانی که این کار برایشان به صورت یک عادت درآمده این است که قبل از هر چیز بر زبان و صحبتهایشان نظارت دقیق داشته باشند و از دوستانی که آنها را به غیبت تشویق میکنند و همچنین از مجالسی که به نظر میرسد برای غیبت آماده شدهاند، پرهیز کنند.
راه دیگر ایشان، توجه به این نکته است که غیبت کردن یکی از نشانههای ناتوانی، فقدان شخصیت و عقده خودکمبینی است. فرد با غیبت کردن، پرده از این صفات خود بر میدارد و قبل از اینکه شخصیت اجتماعی دیگری را بشکند، شخصیت خودش را درهم میشکند. و موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می آورد.
📚در محضر آیت الله بهجت، صفحه ۱۹
💢دو بُرش مهم از عقاید آیت الله طالقانی که دیده نمیشود :
.
در سال ۱۳۱۷ (دوره رضاخان) در تهران با #پاسبانی که چادری را از سر زنی کشید، درگیر شد و کشیده ای هم به پاسبان میزند که به این دلیل #زندان افتاد.
.
صفحه ۶ مقدمه ایشان بر رساله تنبیه الامه (۱۳۳۴)
.
جالب است بدانید ایشان هم مانند امام خمینی #مخالف حضور زنان در انتخابات فرمایشی دوره پهلوی بودند: "حالا برای انتخابات #متوسل به زنان شده اند."
کتاب مسجد هدایت جلد۱ صفحه ۱۳۶
.
علت مخالفت با حضور زنان در #انتخابات بدلیل فرمایشی بودن و اصلِ آزاد نبودن انتخابات در ایران بوده است نه از باب #مخالفت ذاتی با نقش آفرینی زنان، در این زمینه امام خمینی هم اشاره داشتند: مگر در ایران مردان در #انتخابات آزادند که الان زنان آزاد باشند
.
این سالها اصرار دارند تصویر جدیدی از آیت الله طالقانی ارائه دهند که با واقعیت فاصله دارد.