✍️بیانات حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی هیئت علمی دانشگاه علامه در رابطه با درآمد بانکها:
❇️به خاطر قدرت خلق پول است که شاهد رشد مضاعف بانکها حتی بانکهای قرض الحسنه هستیم.
با ظهور بانک ها در اقتصاد و گسترش آن، اینها هم از مسیر انواع قراردادهای ربوی همانند سرمایه داران ربا خوار به نابرابری ثروت در جامعه دامن زدند و هم همانند دولت ها از مسیر ظرفیت عظیم خلق پول از طریق بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده و یا از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب که در اختیارشان قرار گرفت توزیع نابرابر ثروت را در جامعه دو چندان کردند.
✅مسأله مهم تر این است که بانکها در رویکرد واسطه وجوه تنها درآمدشان محدود به همان کارمزد است که تنها نسبت کوچکی از نرخ بهره اسمی را تشکیل میدهد. اصل پول و درآمد بهره با کسر کارمزد متعلق به سپردهگذار است. در رویکرد ذخیره جزئی، که خلق پول با ضریب فزاینده در چرخه بانکی رخ میدهد. در اینجا بانکها گرچه کل درآمد حاصل از نرخ بهره را مالک میشوند. اما اصل پول متعلق به سپردهگذار است که نزد بانک سپرده شده و در قبال استفاده از خدمات حساب جاری هزینهای پرداخت نمیکند. در رویکرد سوم یعنی خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب بانکها کل درآمد حاصل از نرخ بهره و اصل پول وام داده شده را در انتها مالک میشوند. در این حالت، بانک برای متقاضی وام اعتبار در حساب جاری ایجاد میکند و متقاضی پس از مدتی اصل وام گرفته شده و بهرهاش را که حاصل دسترنج و تولید ارزش افزوده است کامل با بانک تسویه میکند. آن ویژگیای که بانک را بانک میکند همین ظرفیت عظیم خلق پول است نه آن قراردادهای ربوی. زیرا قراردادهای ربوی چندین هزار سال در بین جوامع بشری رواج داشت اما بانکی پدیدار نشد. قابل ذکر است که در این رویکرد، هر مؤسسهای که وام اعطا میکند حتی اگر مانند صندوقهای قرضالحسنه وام بدون بهره بپردازد توانایی بالقوه خلق پول از هیچ دارد و گرچه بهرهای دریافت نمیکند، اما پس از مدتی مالک اصل پول وام داده شده میشود. به خاطر همین قدرت خلق پول است که شاهد رشد قارچ گونه انواع بانکها از جمله بانکهای قرض الحسنه هستیم. والا بانکهای قرض الحسنه ای را میشناسیم که اوایل انقلاب و پیشتر تاسیس شدند و مقبول هم هستند اما هنوز یکی یا دو شعبه بیشتر ندارند. زیرا اینها خلق پول نمی کنند.
✳️از منظر اقتصاداسلامی با ماهیت شناسی خلق پول اکل مال به باطل بودن آن چه از طریق ضریب فزاینده و چه از طریق خلق پول از هیچ قابل اثبات است که در پیام بعدی بیان خواهد شد.
👇👇👇
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
🆔@anjomanEGHTESADISLAM
👈 اولا بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده به مثابه عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. زیرا، در فرایند بانکداری ذخیره جزئی خلق پول از پول منتشره بانک مرکزی شروع می شود و با ضریب فزاینده پولی در نظام بانکی به افزایش چند برابری سپرده می انجامد. این فرایند که در آن بانکها به طور تجمعی خلق پول می کنند مفهومش این است یک واحد پول تولید شده از سوی بانک مرکزی در حضور ضریب فزاینده در چرخه بانکهای تجاری چندین برابر ادعای مالکیت را در پی دارد. این از حیث حقوقی یعنی یک واحد پول چندین مالک دارد. شاهد بر مدعا اینکه اگر نظام بانکی با هجوم بانکی مواجه شود توان پرداخت ندارد و پاسخگوی این ادعاهای مالکیت ایجاد شده نیست. و حال آن که از لحاظ حقوقی و فقهی یک مال در آن واحد و از جهت واحده نمی تواند چندین مالک داشته باشد مگر به نحو مشاع. مانند فروش یک زمین به چند نفر که مصداق کلاهبرداری، عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است.
👈ثانیا، در مورد خلق پول از هیچ باید گفت به مثابه چک صوری و اکل مال به باطل است. زیرا، خلق اعتباری که بانک میکند بدین معناست که پولی را که وجود ندارد در ذهن تسهیلاتگیرنده بهگونهای وانمود میکند که در حسابش واریز شده است. بانک نمیگوید: «برو با اعتباری که من در بازار دارم خرید کن». بلکه بانک وانمود میکند این پول در بانک من وجود دارد، برایناساس شما برو و خریدهای خود را انجام بده. چون بر اثر تجربه میداند که بعد از مدتی میتواند جایگزین کند. این در حقیقت از هیچ پول خلق میکند و در ترازنامۀ بانک این وام بهصورت دارایی ثبت میشود و برای گیرندۀ تسهیلات بدهی است که اصل و فرع آن را باید به بانک برگرداند. برای تقریب به ذهن چکهای صوری را مثال میزنم که دِین اعتباری و صوری است. فقها نوعاً در دِین واقعی جایز میدانند که چک تنزیل شود. زیرا، دِین واقعی مال است. اما در مورد چکهای صوری همۀ فقها میگویند، چون دِین واقعی که مال است وجود ندارد، شما نمیتوانید آن را تنزیل کنید پس مشروع نیست.
💠در اینجا بانک هم بهواسطۀ اینکه بانک شده و همین که مردم به آن اطمینان پیدا میکنند، پولی را که وجود ندارد، با باز کردن اعتبار در حساب برای شخص و دادن دستهچک یا کارت اعتباری به او وانمود میکند که وجود دارد و خلق پول از هیچ، از اینجا پدید میآید. لذا از حیث فقهی میتوان عنوان اکل مال به باطل را بر آن صادق دانست. زیرا، مالی را که وجود ندارد برایش فرض وجود میکند. پس اگر در چکهای صوری و دوستانه مشروعیت آن پذیرفته نشد، در اینجا هم مشروعیتش پذیرفته نیست و یک ریال خلق پول هم اکل مال به باطل است.
✅ نکته مهمی که از آن غفلت شده و باید در این فرایندها باید به آن توجه داشته باشیم این است که خلق پول چه از طریق پایه پولی با انتشار پول از سوی بانک مرکزی و چه از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب در حضور بانکداری ذخیره جزئی و ضریب فزاینده پولی صورت می گیرد. در نتیجه هر دو پول به محض ورود به چرخه بانکداری تجاری با ضریب فزاینده منجر به افزایش چند برابری سپرده ها و در نتیجه افزایش بهمن وار حجم نقدینگی می گردند. اینکه آمارها نشان دهنده خلق و تولید روزانه چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی ایران است تنها با توجه به تحلیل بالا قابل تفسیر است. نکته مهم دیگری را هم باید به آن توجه کنیم این است که حتی اگر سیاست ذخیره صد در صد را اعمال کنیم باز شاهد خلق پول از هیچ خواهیم بود. البته دیگر با ضریب فزاینده چند برابر نخواهد شد. در اینصورت افزایش نقدینگی تنها جمع افزایش مقدار پایه پولی و مقدار خلق پول از هیچ خواهد بود.
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
🆔@anjomanEGHTESADISLAM
هدایت شده از مطالعات فرارشته ای شهرراز
🟩 *اقتصاد سیاسی جنگ غزه و درس های آن برای جامعه ایران*
⬜ *جناب آقای دکتر حسین راغفر*
🟥 *جناب آقای دکتر فرشاد مومنی*
🇮🇷🇵🇸
https://www.aparat.com/v/Pr4OA
@sh_intradisciplinary
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 @profderakhshan
هدایت شده از دکتر احمدرضاصفا
2.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اقتصاد مدرن از تنهایی آدم ها سود می برد؟
🔸 کانال حجت الاسلام دکتر صفا
🆔https://eitaa.com/Eco_DrSafa
از سلسله برنامه های هفته پژوهش و فناوری:
#نشست علمی
بررسی مدیریت اثرات نوسانات ارزی بر تورم
سخنرانان:
🔸دکتر حسین صمصامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛
🔸حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید؛
🔸دکتر سید احسان موسوی، پژوهشگر در حوزه اقتصاد پولی و بخش عمومی؛
دبیر علمی:
🔸دکتر مصطفی کاظمی نجفآبادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🗓 چهارشنبه 29 آذر 1402ساعت 10
📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🌐 جلسه مجازی:
https://skyroom.online/ch/rihu/meeting2
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | عضو شوید👇
@rihu_ac_ir
هدایت شده از برنامه تلویزیونی ثریا
12.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مسئولین جمهوری اسلامی حق ندارند فقیر وارد حکومت شده و ثروتمند از آن خارج شوند
🔻استاد حسن رحیمپور ازغدی در #ثریا:
🔹اگر فردی فقیر وارد حکومت شد و ثروتمند شد آن فرد دزد است و باید با او برخورد شود.
🔹البته سهم دروغ و تهمت زنی را هم باید قائل باشیم. زمانی فردی کنار خود بنده از ویلایی متعلق به من صحبت میکرد که در جواب او گفتم اگر چنین ویلایی وجود دارد کلیدش را بیاور در سال یکی دو باری هم خودمان به آنجا برویم و باقی اش برای شما!
🔹لزوم شفاف سازی در پروندههایی که مطرح میشود باید مورد تاکید قرار بگیرد و مردم در جریان چند و چون مسائل بصورت شفاف قرار بگیرند.
@sorayatv
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «حکمرانی اقتصادی»
🔺با حضور سعید لیلاز و سید یاسر جبرائیلی
📍شنبه،۹ دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما
@Shiveh_tv4
هدایت شده از انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
1.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حساب کنید جَوّ علمی ما جَوی است که در آن سعید لیلاز از سید یاسر جبرئیلی سوال میکند ما اصلا اقتصاد اسلامی داریم؟!
لیلاز تا همین اواخر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در امور بازاریابی و فروش بود، مدتها هم مدرس دانشگاه شهید بهشتی بودند که در جهت تربیت نیرو زحمت میکشید!
در مناظره دیشب جبرائیلی و لیلاز از موضوعات مختلفی از جمله انتخابات، میزان و دلایل تورم، بورس، ناترازی بانکها و دلاریسازی بحث و تبادل نظر شد.
از شما دعوت میشود از طریق لینک زیر این مناظره را مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/CP3mt
📚انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم
🆔 @eghtesad_eslaami
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
راهکار اقتصاددانان #لیبرال برای رساندن سوخت به این نوزادان چیست؟
نظریه کمیابی و تابع تقاضا چرا در غزه پاسخ نمی دهد؟
چرا سیل تانکرهای سوخت برای جبران کمیابی سوخت در غزه راهی نمی شود؟
مردم دنیا حاضرند سوخت را گران بخرند و به غزه بفرستند.
چرا سوداگران رفتار کارا ندارند؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
♦️دستاورد علامه مصباح یزدی در پایه گذاری رشته اقتصاد اسلامی بر مبانی فلسفی، قرآنی و فقهی
♦️ علامه مصباح یزدی تلاش کردند علوم انسانی اسلامی و از جمله اقتصاد اسلامی را بر پایه مبانی فلسفی، قرآنی و فقهی پایهگذاری کنند.
♦️اوایل دهه ۱۳۹۰ با تاکید ایشان سرفصل های دکتری فلسفه اقتصاد اسلامی تدوین شد، به تصویب وزارت علوم رسید و سه دوره نیز برگزار شد.
♦️ مباحث معارف اقتصادی قرآن ایشان نیز از جمله دستاوردهای ایشان در حوزه اقتصاد اسلامی است که در دورههای کارشناسی موسسه تدریس می شود.
♦️ مباحث فقه اقتصادی نیز تحت ارشادات ایشان در واحدهای درسی گروه اقتصاد موسسه گنجانده شد.
♦️ نهالی که علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی به طور عام و اقتصاد اسلامی به طور خاص کاشتند، کم کم در حال تبدیل شدن به درختی تنومند است که جامعه از ثمرات و میوههای آن بهرهمند خواهد شد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مردم چجوری میتونن از جهت اقتصادی با رژیم صهیونیستی مبارزه کنن؟
ما با دو مفهوم روبرو هستیم:
🖌حکومتی جعلی که فلسطین🇵🇸 را غصب کرده و نام 🚫اسرائیل🚫 بر خود گذاشته است.
🖌🖌صهیونیسم بینالملل که پدران اسرائیل هستند و این رژیم، بخش کوچکی از این حاکمیت جهانی صهیونیستی است.
🥊اولین و محکمترین ضربهای که میتوان بر اقتصاد صهیونیستی حاکم بر جهان وارد کرد تحریم دلار است.
💵تاریخچه دلار نشان میدهد که اساساً این پول با نقشه صهیونیستها و خاندانهای یهودیت منحرف، متولد شده و بعد با اقداماتی به ارز رایج بینالمللی تبدیل شده است.
🎥گفتگوی حجتالاسلام معلی استاد حوزه و دانشگاه با حجت الاسلام سید محمدرضا رضی محقق اقتصاد مقاومتی و استاد دانشگاه پیرامون اقتصاد صهیونیستی
#اقتصاد_صهیونیستی #دلار #نظام_سلطه #فلسطین #رضی #گفتگو #ویدیو
⚜️رهام، رسانه اقتصاد مردمی
@raham_media
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy