eitaa logo
🇮🇷 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه 🇮🇷
465 دنبال‌کننده
444 عکس
122 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در تلاش است با نشر محتواهای اقتصاد اسلامی به مصاف مبارزه با اقتصاد غربی رفته و مقدمات تمدن نوین اسلامی را در حد توان مهیا نماید. پشتیبانی @hamidreza_karimi_110_malfa_com 02532923288 09196651233
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر احمدرضاصفا
بورس بازی بلای صنایع کشور 🔸 بورس انرژی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد ، سال ۱۴۰۰ دستورالعمل جدید توسعه بورس انرژی ابلاغ شد که بر اساس این دستورالعمل مشترکان بالای یک مگاوات که قبلاً امکان خرید برق از طریق بورس برایشان فراهم نبود می‌توانند در سال ۱۴۰۲ برق مورد نیاز خود را مستقیماً از طریق بورس انرژی خریداری کنند. 🔸 دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی با امضای وزیر نیرو با استناد به بند "ب" ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بند "ط" تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شده است. 🔸 در بند «ب» ماده «٤٣» لایحه‌‌‌ برنامه‌‌‌ هفتم‌‌‌ توسعه‌‌‌ نیز افزایش‌‌‌ سهم‌‌‌ معاملات برق در بورس انرژی‌‌‌ مورد تاکید قرار گرفته‌‌‌ است. 🔸شرکت توانیر نیز مکلف به تضمین تحویل برق خریداری شده به کلیه خریداران برق از بورس است، به این معنا که صنایع به میزان برق خریداری شده از بورس انرژی، در اولویت تامین برق قرار خواهند گرفت. 🔸 هدف اصلی صنعت برق کشور در برنامه هفتم، افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰ درصد معاملات برق کشور بوده به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد و وزارت نیرو فقط نقش تنظیم‌گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا کند و عمده معاملات در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد. 🔸 در حال حاضر ٨٢نیروگاه (اعم‌‌‌ از دولتی‌‌‌ و خصوصی‌‌‌)، ٤٥٨مشترک صنعتی‌‌‌، ٤٩شرکت‌‌‌ خرده‌فروش برق و ٣٩شرکت‌‌‌ توزیع‌‌‌ در بخش‌‌‌ معاملات برق بورس انرژی‌‌‌ حضور دارند. 🔶 کانال حجت الاسلام دکتر صفا https://eitaa.com/Eco_DrSafa
1_10487711405.mp3
زمان: حجم: 11.76M
🔹چند برداشت از اقتصاد مردمی 🎙 محمد جواد توکلی 🕰 ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ 🌐 ۲۳امین مدرسه شبهه پژوهشی، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 🔻 اقتصاد مردمی به مفهوم اقتصاد ، ، ، و ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از إِقتصادُ_نا
♻️خبط فاحش اقتصاد ایران: 🔰نکته بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از مسائل اقتصاد ایران و بسیاری از عدم تعادل ها و موانع،به خاطر طولانی شدن و پیچیده شدن شرایط دوره گذار(از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن) ماهیت تاریخی پیدا کرده اند و به وضعیت نهادی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی کشور گره خورده اند.لذا مسائل و موانع تاریخی را نمی توان صرفاً با سیاست گذاری اقتصادی آن هم از نوع سیاست های صرفاً قیمتی رفع و رجوع کرد.🌱 🔰 اگر با پدیده های ماهیتا تاریخی برخورد مقطعی و سیاستی قیمتی انجام شود، مطمئنا شرایط را بدتر می‌کند و این خبط فاحشی است که ما در برنامه‌های توسعه مرتکب شدیم و می‌خواهیم با شوک درمانی و صرف رها کردن قیمت های کلیدی،تورم و بیکاری مزمن را مرتفع کنیم و با فساد و قاچاق و پولشویی مبارزه کنیم و از فرار مغز ها جلوگیری کنیم.حقوق مالکیت را ارتقا دهیم و فضای کسب و کار را بهبود بخشیم.🌱 🔰در اقتصاد حتی موضوعاتی مثل تورم،بیکاری،بی ثباتی نقدینگی و رکود وقتی ماندگار شوند ماهیت تاریخی پیدا می‌کنند و با زمینه های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی در هم آمیخته می شود چه رسد به موضوعاتی مانند نهاد ها و فضای کسب و کار و فساد.🌱 🔍 بنابراین باید از این اشتباه فاحش روش شناختی و سیاستی دست برداشت و فضای ذهنی و سیاست گذاری را تصحیح کرد. 🌱 🖍منبع:مقدمه ای بر اقتصاد ایران دکتر عباس شاکری 📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی 👇 🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir
🟩 *بخش اول سخنرانی * ⬜ و اقتضائات زمانه* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/f5Fkl 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی ، سید محمد حسینی و سید عبدالکریم * 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
🔹‏«بیراهه طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها در شرایط امروز» ✍ دکتر محمدطاهر رحیمی 🔻طرح هدفمندی یارانه‌ها در بستر دهه ۸۰ مطلقا قابل تجویز در مختصات اقتصاد عبور کرده از نیمه دوم دهه ۹۰ و سالهای اخیر نیست، که در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت: ‏1⃣ سال ۸۹(اجرای هدفمندی یارانه‌ها)محیط اقتصاد کلان با «ثبات بلندمدت نرخ ارز» یعنی ثبات لنگر انتظارات عاملان اقتصادی طی بیش از یک دهه مواجه بود. نرخ ارز طی این دهه رشد متوسط ۲.۷٪ را تجربه کرد، از این رو به دلیل ثبات لنگر انتظارات، شرایط برای استفاده از ابزار قیمتی فراهم بود‏ حال آنکه اکنون در دورانی به سر میبریم که نرخ ارز از ۹۷ تا ۱۴۰۱ متوسط ۶۱.۱٪ افزایش و از نیمه سال ۱۴۰۱ تا کنون دوباره بیش از ۱۰۰٪ جهش داشته است؛ از این رو لنگر انتظارات عاملان اقتصادی رهاتر از هر دورانی دیگری در تاریخ کشور است بنابراین ‏«بهره انتظاری، فشار هزینه بر ترازنامه بنگاه و خانوار و نیز هزینه فرصت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد» در اوج است، فلذا ابزارهای قیمتی مشابه هدفمندی یارانه‌ها از جمله فوب سازی نرخ سوخت و ... اقتصاد کشور را به تلاطم‌های شدیدتر دچار میکند که بخشی از آن را در آبان ۹۸ دیدیم،ضمن اینکه ‏اثربخشی هرگونه ابزار قیمتی با شرایط پرنوسان ارزی عملا از بین خواهد رفت در شرایط بی‌ثبات ارزی، کارایی یارانه نقدی مثل یارانه اخیر شدیدا کاهش می‌یابد چراکه بیش از یارانه پرداختی، در قالب «مالیات پنهان یا همان مالیات کثیف تورمی»از ترازنامه خانوار کسر میشود. ‏2⃣ متوسط «تورم» سالانه در دهه ۸۰، ۱۴.۷٪ بود حال آنکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با تورم میانگین ۴۲.۴٪ روبرو بودیم و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اقتصاد کشور از تورم‌های ۴۶٪ و ۴۰.۷٪ رنج برده است. ‏3⃣ از طرف دیگر «سرمایه گذاری و مخارج مصرفی خصوصی(به عبارت ساده مصرف مردم)» به لحاظ حقیقی تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها طی دو دهه تقریبا مستمرا رشد کرده بود حال آنکه اکنون از دهه ۹۰ای عبور کردیم که رشد مصرف به لحاظ حقیقی بعد از دو دهه متوقف و نزولی شد. بنابراین ‏ترازنامه خانوار هم از جانب هزینه با تورم جهش یافته و هم از جانب درآمد با مصرف نزولی مواجه است. بنگاه هم با تورم تولیدکننده حتی تا ۱۰۰٪ و با استهلاک ناشی از روند نزولی سرمایه گذاری روبرو است، فلذا بنگاه و خانوار مطلقا نسبت به ابزار قیمتی منعطف نیست (برعکس زمان اجرای طرح هدفمندی). ‏4⃣ تحمیل فشار هزینه جدید به بنگاه و خانوار مستلزم یک «برنامه پولی انبساطی هدفمند و توسعه یافتگی حداقلی در بازار مالی و اعتباری» برای تأمین مالی بنگاه و خانوار اقلا برای کنترل انتظارات و هراس(Panic) اقتصادی مردم در شرایط عدم تثبیت لنگر انتظارات(نرخ ارز) است، حال آنکه ‏در جریان حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به عنوان یکی از منابع خلق فشار هزینه بر اقتصاد، کاملا ملموس شد که مطلقا چنین زیرساخت پولی و اعتباری و مالی فعلا فراهم نیست. ‏5⃣ فوب‌سازی قیمت ها به ویژه در کالایی مثل سوخت زمانی در مصرف اثربخش است که مصرف نسبت به قیمت «کشش پذیر» باشد، یعنی با افزایش قیمت ها شاهد کاهش تقاضا و مصرف باشیم که این هم مستلزم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کاهش مصرف خودروها در سطح ‏استاندارد(نصف تا یک چهارم مصرف فعلی)، توسعه سبد سوختی کشور و اقداماتی نظیر احیای واقعی کارت سوخت است که هیچکدام فراهم نشده است. ‏6⃣ «شرایط اجتماعی» دهه ۸۰ با توجه به نرخ مشارکت سیاسی بالای آن سالها، تورم متوسط کمتر از ۱۵٪، ثبات محیط اقتصاد نه کلان و ... به مراتب برای پذیرش جهش‌های قیمتی(مشابه هدفمندی یارانه‌ها) فراهم‌تر از امروز بوده است. حال آنکه امروز در دورانی به سر میبریم که ‏علاوه بر شوک های ارزی و اقتصادی به تازگی از بحران‌های اجتماعی نیمه دوم ۱۴۰۱، بحران آبان ۹۸، بحران ۹۶ و ... عبور کرده ایم. نرخ مشارکت سیاسی کشور به کمتر از ۵۰٪ رسیده است. سرکوب های متواتر دستمزدهای حقیقی کارگران در شرایط تنگنای مصرفی و جابجایی درآمدها نیز مزید بر علت شده است. ‏از این رو تجویز نسخه بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، کشور را علاوه بر بحران اقتصادی دچار بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی خواهد کرد. ‏بنابراین تعمیم طرح هدفمندی یارانه ها در انتهای دهه ۸۰ به نسخه‌ای برای شرایط کاملا متفاوتِ امروز و بدتر از آن هزینه کردن از بیانات رهبر انقلاب برای این قیاس ناصواب، فاجعه‌آفرین و بیش از آنکه بحثی فنی باشد به کری‌خوانی و لجاجت‌های استادیومی شبیه است. 🌀 توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🟩 *بخش دوم سخنرانی دکتر فرشاد مومنی* ⬜ *بایسته های فهم اقتضائات زمانه از دیدگاه به روایت شهید بهشتی* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/uLlMw 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی صدر، سید محمد حسینی بهشتی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی* 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های بهشتی و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
🟩 *بخش سوم سخنرانی دکتر فرشاد مومنی* ⬜ *بایسته های فهم اقتضائات زمانه از دیدگاه به روایت شهید بهشتی* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/jbvzG 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی صدر، سید محمد حسینی بهشتی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی* 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
4.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 دوره آموزش بانکداری بدون ربا 🎉 عیدانه طلوع حق 🏷 ۵۰ درصد تخفیف 🔥 ویژه تمامی دوره ها 💌 کدتخفیف : tolu1403 🏦 دوره آموزش بانکداری بدون ربا 📚 مدرس: دکتر 🔺 رئیس و هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ⏱ ۶۰ دقیقه فایل آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://toluehagh.ir/ksksk6 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🌀علی(ع) اسوه تولید 🔹علی(ع) فقط اسوه جهاد و عبادت نبود؛ بلکه اسوه تولید نیز بود؛ انسانی مولد بود، که هیچگاه دست از کار و تلاش نمی‌کشید. 🔻حکایت شده روزی حضرت مشاهده کرد گرسنگی در چهره‌ پیامبر(ص) ظاهر شده است؛ کمر خود را با لیف خرما بست و دلوی برداشت، مردی را دید که میخواهد نخلستانش را آبیاری کند، برایش آبیاری کرد و مقداری خرما دستمزد گرفت و با پیامبر تناول کرد(بحارالأنوار، ج۴۱, ص۳۹). 🔻در وضعیتی مشابه حضرت و خانوادهاش غذایی برای خوردن نداشتند، امام علی(ع) از خانه در پی کار بیرون زد، در مدینه کار نجست، به سوی روستاهای مدینه حرکت کرد، در یک فرسخی مدینه زنی را دید که خاک آماده کرده بود و دنبال کارگری می گشت که آب از چاه بکشد تا خانه‌اش را تعمیر کند، حضرت آن روز را تا پایان کار کرد و مقداری خرما دستمزد گرفت و سر سفره خانواده برد(همان، ص۳۳). 🔻روزی حضرت را دیدند که کیسه‌ای پر از هسته خرما بر دوش خود حمل می‌کند، پرسیدند این چیست؟ حضرت پاسخ داد اگر خدا بخواهد صد هزار درخت خرما (فروع کافی، ج۵، ص ۷۵) ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
نقش معنويت و اخلاق در الگوي اسلامي تعليم و تربيت اقتصادي.pdf
حجم: 515.5K
💠 نقش معنويت و اخلاق در الگوي اسلامي تعليم و تربيت اقتصادي 🌀چکیده: بسیاری از کشورها اقدام به طراحی الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی جهت بهبود سطح دانش اقتصادی دانش‌آموزان پیش از ورود به دانشگاه کرده‌اند. در بیشتر مدل‌های تعلیم و تربیت اقتصادی، مدل نئوکلاسیکی رفتار اقتصادی عقلایی ترویج می‌شود؛ مدلی که منجر به بیشنه‌سازی سود مادی می‌گردد. اما گسترش منطق انتخاب عقلایی لذت‌محور باعث به حاشیه راندن معنویت و اخلاق به‌عنوان دو مورد از تعالیم ادیان الهی است. این مقاله به‌دنبال تدوین الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی است که در آن معنویت و اخلاق نقشی محوری بازی می‌کند. براساس یافته‌های پژوهش، الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی به‌دنبال تقویت عقلانیت اخلاقی/معنوی در عاملان اقتصادی با استفاده از قواعد و سیاست‌های اقتصاد اسلامی است. برای نمونه؛ نهاد زکات درصدد تزکیه پرداخت‌کنندگان این مالیات اسلامی است؛ این در حالی است که مالیات‌های متعارف اجباری بوده و اهداف معنوی و اخلاقی را هدف‌گذاری نمی‌کنند. در مدل تعلیم و تربیت اقتصادی اسلام، توجه به درآمد حلال و طیب راهبردی برای تقویت عقلانیت معنوی در عاملان اقتصادی است. در این مقاله استانداردهای محتوایی برای الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی اسلامی پیشنهاد می‌شود که در آن عناصر اخلاقی نقشی اساسی ایفا می‌کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي.pdf
حجم: 608.2K
💠شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي 🌀چکیده: در دهه‌های اخیر، مباحثی پیرامون پایه‌گذار اقتصاد اسلامی مطرح شده است. برخی اندیشمندانی همچون ابوالاعلی مودودی (1903ـ1979) را به‌عنوان پدر علم اقتصاد اسلامی معرفی کرده‌اند. مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ تاریخی به‌بررسی چنین ادعاهایی می‌پردازد. بنابه فرضیۀ مقاله، شهید سیدمحمدباقر صدر (1935-1980) به‌واسطۀ طرح نظام‌مند اندیشه اقتصاد اسلامی شایسته دریافت عنوان بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که شهید صدر ازجمله اولین متفکرانی بود که به معرفی نظام اقتصادی اسلام در برابر نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری، سوسیالیستی و مختلط پرداخت. ایشان ضمن نقد مبانی فلسفی نظام اقتصادی سوسیالیستی و سرمایه‌داری، اندیشه‌های محوری آنها را نقد کرده و دیدگاه بدیل نظام اقتصادی اسلام را معرفی می‌کند. او از اولین محققانی بود که الگوی عملیاتی بانک‌داری بدون ربا را تدوین کرد. همچنین وی با معرفی روش کشفی، حوزۀ مطالعاتی فلسفه و روش‌شناسی اقتصاد اسلامی را بهبود بخشید. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2