eitaa logo
🇮🇷 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه 🇮🇷
464 دنبال‌کننده
444 عکس
122 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در تلاش است با نشر محتواهای اقتصاد اسلامی به مصاف مبارزه با اقتصاد غربی رفته و مقدمات تمدن نوین اسلامی را در حد توان مهیا نماید. پشتیبانی @hamidreza_karimi_110_malfa_com 02532923288 09196651233
مشاهده در ایتا
دانلود
🟩 *بخش اول سخنرانی * ⬜ و اقتضائات زمانه* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/f5Fkl 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی ، سید محمد حسینی و سید عبدالکریم * 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
🔹‏«بیراهه طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها در شرایط امروز» ✍ دکتر محمدطاهر رحیمی 🔻طرح هدفمندی یارانه‌ها در بستر دهه ۸۰ مطلقا قابل تجویز در مختصات اقتصاد عبور کرده از نیمه دوم دهه ۹۰ و سالهای اخیر نیست، که در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت: ‏1⃣ سال ۸۹(اجرای هدفمندی یارانه‌ها)محیط اقتصاد کلان با «ثبات بلندمدت نرخ ارز» یعنی ثبات لنگر انتظارات عاملان اقتصادی طی بیش از یک دهه مواجه بود. نرخ ارز طی این دهه رشد متوسط ۲.۷٪ را تجربه کرد، از این رو به دلیل ثبات لنگر انتظارات، شرایط برای استفاده از ابزار قیمتی فراهم بود‏ حال آنکه اکنون در دورانی به سر میبریم که نرخ ارز از ۹۷ تا ۱۴۰۱ متوسط ۶۱.۱٪ افزایش و از نیمه سال ۱۴۰۱ تا کنون دوباره بیش از ۱۰۰٪ جهش داشته است؛ از این رو لنگر انتظارات عاملان اقتصادی رهاتر از هر دورانی دیگری در تاریخ کشور است بنابراین ‏«بهره انتظاری، فشار هزینه بر ترازنامه بنگاه و خانوار و نیز هزینه فرصت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد» در اوج است، فلذا ابزارهای قیمتی مشابه هدفمندی یارانه‌ها از جمله فوب سازی نرخ سوخت و ... اقتصاد کشور را به تلاطم‌های شدیدتر دچار میکند که بخشی از آن را در آبان ۹۸ دیدیم،ضمن اینکه ‏اثربخشی هرگونه ابزار قیمتی با شرایط پرنوسان ارزی عملا از بین خواهد رفت در شرایط بی‌ثبات ارزی، کارایی یارانه نقدی مثل یارانه اخیر شدیدا کاهش می‌یابد چراکه بیش از یارانه پرداختی، در قالب «مالیات پنهان یا همان مالیات کثیف تورمی»از ترازنامه خانوار کسر میشود. ‏2⃣ متوسط «تورم» سالانه در دهه ۸۰، ۱۴.۷٪ بود حال آنکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با تورم میانگین ۴۲.۴٪ روبرو بودیم و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اقتصاد کشور از تورم‌های ۴۶٪ و ۴۰.۷٪ رنج برده است. ‏3⃣ از طرف دیگر «سرمایه گذاری و مخارج مصرفی خصوصی(به عبارت ساده مصرف مردم)» به لحاظ حقیقی تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها طی دو دهه تقریبا مستمرا رشد کرده بود حال آنکه اکنون از دهه ۹۰ای عبور کردیم که رشد مصرف به لحاظ حقیقی بعد از دو دهه متوقف و نزولی شد. بنابراین ‏ترازنامه خانوار هم از جانب هزینه با تورم جهش یافته و هم از جانب درآمد با مصرف نزولی مواجه است. بنگاه هم با تورم تولیدکننده حتی تا ۱۰۰٪ و با استهلاک ناشی از روند نزولی سرمایه گذاری روبرو است، فلذا بنگاه و خانوار مطلقا نسبت به ابزار قیمتی منعطف نیست (برعکس زمان اجرای طرح هدفمندی). ‏4⃣ تحمیل فشار هزینه جدید به بنگاه و خانوار مستلزم یک «برنامه پولی انبساطی هدفمند و توسعه یافتگی حداقلی در بازار مالی و اعتباری» برای تأمین مالی بنگاه و خانوار اقلا برای کنترل انتظارات و هراس(Panic) اقتصادی مردم در شرایط عدم تثبیت لنگر انتظارات(نرخ ارز) است، حال آنکه ‏در جریان حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به عنوان یکی از منابع خلق فشار هزینه بر اقتصاد، کاملا ملموس شد که مطلقا چنین زیرساخت پولی و اعتباری و مالی فعلا فراهم نیست. ‏5⃣ فوب‌سازی قیمت ها به ویژه در کالایی مثل سوخت زمانی در مصرف اثربخش است که مصرف نسبت به قیمت «کشش پذیر» باشد، یعنی با افزایش قیمت ها شاهد کاهش تقاضا و مصرف باشیم که این هم مستلزم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کاهش مصرف خودروها در سطح ‏استاندارد(نصف تا یک چهارم مصرف فعلی)، توسعه سبد سوختی کشور و اقداماتی نظیر احیای واقعی کارت سوخت است که هیچکدام فراهم نشده است. ‏6⃣ «شرایط اجتماعی» دهه ۸۰ با توجه به نرخ مشارکت سیاسی بالای آن سالها، تورم متوسط کمتر از ۱۵٪، ثبات محیط اقتصاد نه کلان و ... به مراتب برای پذیرش جهش‌های قیمتی(مشابه هدفمندی یارانه‌ها) فراهم‌تر از امروز بوده است. حال آنکه امروز در دورانی به سر میبریم که ‏علاوه بر شوک های ارزی و اقتصادی به تازگی از بحران‌های اجتماعی نیمه دوم ۱۴۰۱، بحران آبان ۹۸، بحران ۹۶ و ... عبور کرده ایم. نرخ مشارکت سیاسی کشور به کمتر از ۵۰٪ رسیده است. سرکوب های متواتر دستمزدهای حقیقی کارگران در شرایط تنگنای مصرفی و جابجایی درآمدها نیز مزید بر علت شده است. ‏از این رو تجویز نسخه بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، کشور را علاوه بر بحران اقتصادی دچار بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی خواهد کرد. ‏بنابراین تعمیم طرح هدفمندی یارانه ها در انتهای دهه ۸۰ به نسخه‌ای برای شرایط کاملا متفاوتِ امروز و بدتر از آن هزینه کردن از بیانات رهبر انقلاب برای این قیاس ناصواب، فاجعه‌آفرین و بیش از آنکه بحثی فنی باشد به کری‌خوانی و لجاجت‌های استادیومی شبیه است. 🌀 توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🟩 *بخش دوم سخنرانی دکتر فرشاد مومنی* ⬜ *بایسته های فهم اقتضائات زمانه از دیدگاه به روایت شهید بهشتی* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/uLlMw 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی صدر، سید محمد حسینی بهشتی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی* 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های بهشتی و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
🟩 *بخش سوم سخنرانی دکتر فرشاد مومنی* ⬜ *بایسته های فهم اقتضائات زمانه از دیدگاه به روایت شهید بهشتی* 🟥 *در سلسله جلسات ماه مبارک ۱۴۰۲* https://www.aparat.com/v/jbvzG 📗 *در مکتب قرآن با یاران مدرسه* 📚 *برگرفته از آثار سید موسی صدر، سید محمد حسینی بهشتی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی* 🎬 *کاری از با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه های و موسسه فرهنگی تحقیقاتی *
4.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 دوره آموزش بانکداری بدون ربا 🎉 عیدانه طلوع حق 🏷 ۵۰ درصد تخفیف 🔥 ویژه تمامی دوره ها 💌 کدتخفیف : tolu1403 🏦 دوره آموزش بانکداری بدون ربا 📚 مدرس: دکتر 🔺 رئیس و هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ⏱ ۶۰ دقیقه فایل آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://toluehagh.ir/ksksk6 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🌀علی(ع) اسوه تولید 🔹علی(ع) فقط اسوه جهاد و عبادت نبود؛ بلکه اسوه تولید نیز بود؛ انسانی مولد بود، که هیچگاه دست از کار و تلاش نمی‌کشید. 🔻حکایت شده روزی حضرت مشاهده کرد گرسنگی در چهره‌ پیامبر(ص) ظاهر شده است؛ کمر خود را با لیف خرما بست و دلوی برداشت، مردی را دید که میخواهد نخلستانش را آبیاری کند، برایش آبیاری کرد و مقداری خرما دستمزد گرفت و با پیامبر تناول کرد(بحارالأنوار، ج۴۱, ص۳۹). 🔻در وضعیتی مشابه حضرت و خانوادهاش غذایی برای خوردن نداشتند، امام علی(ع) از خانه در پی کار بیرون زد، در مدینه کار نجست، به سوی روستاهای مدینه حرکت کرد، در یک فرسخی مدینه زنی را دید که خاک آماده کرده بود و دنبال کارگری می گشت که آب از چاه بکشد تا خانه‌اش را تعمیر کند، حضرت آن روز را تا پایان کار کرد و مقداری خرما دستمزد گرفت و سر سفره خانواده برد(همان، ص۳۳). 🔻روزی حضرت را دیدند که کیسه‌ای پر از هسته خرما بر دوش خود حمل می‌کند، پرسیدند این چیست؟ حضرت پاسخ داد اگر خدا بخواهد صد هزار درخت خرما (فروع کافی، ج۵، ص ۷۵) ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
نقش معنويت و اخلاق در الگوي اسلامي تعليم و تربيت اقتصادي.pdf
حجم: 515.5K
💠 نقش معنويت و اخلاق در الگوي اسلامي تعليم و تربيت اقتصادي 🌀چکیده: بسیاری از کشورها اقدام به طراحی الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی جهت بهبود سطح دانش اقتصادی دانش‌آموزان پیش از ورود به دانشگاه کرده‌اند. در بیشتر مدل‌های تعلیم و تربیت اقتصادی، مدل نئوکلاسیکی رفتار اقتصادی عقلایی ترویج می‌شود؛ مدلی که منجر به بیشنه‌سازی سود مادی می‌گردد. اما گسترش منطق انتخاب عقلایی لذت‌محور باعث به حاشیه راندن معنویت و اخلاق به‌عنوان دو مورد از تعالیم ادیان الهی است. این مقاله به‌دنبال تدوین الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی است که در آن معنویت و اخلاق نقشی محوری بازی می‌کند. براساس یافته‌های پژوهش، الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی به‌دنبال تقویت عقلانیت اخلاقی/معنوی در عاملان اقتصادی با استفاده از قواعد و سیاست‌های اقتصاد اسلامی است. برای نمونه؛ نهاد زکات درصدد تزکیه پرداخت‌کنندگان این مالیات اسلامی است؛ این در حالی است که مالیات‌های متعارف اجباری بوده و اهداف معنوی و اخلاقی را هدف‌گذاری نمی‌کنند. در مدل تعلیم و تربیت اقتصادی اسلام، توجه به درآمد حلال و طیب راهبردی برای تقویت عقلانیت معنوی در عاملان اقتصادی است. در این مقاله استانداردهای محتوایی برای الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی اسلامی پیشنهاد می‌شود که در آن عناصر اخلاقی نقشی اساسی ایفا می‌کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي.pdf
حجم: 608.2K
💠شهيد صدر بنيانگذار اقتصاد اسلامي 🌀چکیده: در دهه‌های اخیر، مباحثی پیرامون پایه‌گذار اقتصاد اسلامی مطرح شده است. برخی اندیشمندانی همچون ابوالاعلی مودودی (1903ـ1979) را به‌عنوان پدر علم اقتصاد اسلامی معرفی کرده‌اند. مقالۀ حاضر با استفاده از روش تحلیلی ـ تاریخی به‌بررسی چنین ادعاهایی می‌پردازد. بنابه فرضیۀ مقاله، شهید سیدمحمدباقر صدر (1935-1980) به‌واسطۀ طرح نظام‌مند اندیشه اقتصاد اسلامی شایسته دریافت عنوان بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که شهید صدر ازجمله اولین متفکرانی بود که به معرفی نظام اقتصادی اسلام در برابر نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری، سوسیالیستی و مختلط پرداخت. ایشان ضمن نقد مبانی فلسفی نظام اقتصادی سوسیالیستی و سرمایه‌داری، اندیشه‌های محوری آنها را نقد کرده و دیدگاه بدیل نظام اقتصادی اسلام را معرفی می‌کند. او از اولین محققانی بود که الگوی عملیاتی بانک‌داری بدون ربا را تدوین کرد. همچنین وی با معرفی روش کشفی، حوزۀ مطالعاتی فلسفه و روش‌شناسی اقتصاد اسلامی را بهبود بخشید. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✳️ترابط فقه اقتصادی، اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی اسلام|بخشی از اهم مطالب انتشاریافته سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی|حجت الاسلام کمیل قنبرزاده روزگار غربت متن های اقتصاد اسلامی/رویکردهای چهارگانه به اقتصاد اسلامی| دکتر حسن سبحانی فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی/ فقه پیشرو - فقه پیرو |حجت الاسلام محسن قنبریان حضور کارشناس اقتصادی در کنار فقیه یک نظریه شکست خورده است|دکتر سید احمد عاملی اگر به دانش اقتصاد اسلامی دست نیابیم نمی توانیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم| حجت الاسلام علی نعمتی از نفی اقتصاد اسلامی تا تقلید از فقه کینز و فریدمن|حجت الاسلام علی نعمتی پروژه شهید صدر، در راستای تحقق بخشی به عدالت، پروژه اقتصاد اسلامی است|حجت الاسلام علی نعمتی شهید صدر؛ بنیانگذار اقتصاد اسلامی| دکتر محمدجواد توکلی تحلیل و اثبات کارآمدی نظام اقتصادی یکی از تکالیف علم اقتصاد اسلامی است| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی نظام اقتصادی، نظام روابط در راستای اهداف است نه نظام احکام روابط|حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تاسیس شود| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی دستگاه فقه می‌تواند دو نوع رویکرد با موضوعات و مسائل داشته باشد: رویکرد منفعلانه و پاسخگو، و رویکرد فعال و مطالبه‌گر | حجت الاسلام احمدعلی یوسفی روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام| حجت الاسلام احمدعلی یوسفی ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به منظور تکمیل «شبکه پژوهشگران» خود و به‌کارگیری پژوهشگران برتر در پژوهش‌های مرتبط با نظام قانونگذاری، از میان برادران و خواهران حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور در رشته های زیر دعوت به همکاری می‌کند. ✅کلیه گرایش‌های رشته‌های: 1. علوم اسلامی و حوزوی 2. حقوق 3. اقتصاد 4. جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی 5. علوم تربیتی 6. علوم سياسی 7. مدیریت، سیاستگذاری و حکمرانی 8. معماری، کشاورزی و محیط زیست، صنایع و معادن و فناوری اطلاعات ✳️(زیرشاخه‌های هر یک از رشته‌های فوق، در فرم ثبت‌نام قابل‌مشاهده است.) ✳️شرایط متقاضیان: متقاضیان باید علاوه بر شرایط عمومی، دارای یکی از شرایط زیر باشند: ✅برخوردار از هر دو مدرک کارشناسی ارشد دانشگاهی و سطح سه حوزه ✅دانشجو یا دانش‌آموخته دکتری در رشته‌های دانشگاهی یا سطح چهار حوزه ✳️فرایند فراخوان: ✅ارسال کارنامک (رزومه) علمی و پژوهشی (تا پایان فروردین ماه 1403) بررسی اولیه و دعوت منتخبین به مصاحبه (تا نیمه اول اردیبهشت ماه 1403) ✅مصاحبه حضوری (تا پایان خرداد ماه 1403) (برای متقاضیان خارج از قم، امکان مصاحبه به صورت مجازی فراهم است.) ✅اعلام نتایج نهایی (نیمه اول تیرماه 1403) ✅گذراندن دوره مدرسه پارلمانی (تا پایان مرداد 1403) ✳️برای ثبت‌نام به آدرس زیر مراجعه فرمایید formafzar.com/form/hamkary راه‌های ارتباط با مرکز zil.ink/cmir.parliran
🔻اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار ♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود. 🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانه‌ای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش می‌کنند از گسل‌های قومی و قبیله‌ای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند. ⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرح‌های توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟ ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از إِقتصادُ_نا
♦️تورم چیست؟ 🔸از تورم تعاریف مختلفی شده است.برخی اقتصاد دانان تورم را «مقدار زیاد پول در مقابل مقدار خیلی کم کالا»دانسته اند.عده ای دیگر تورم را «مازاد تقاضای کالاها و خدمات(درآمد واقعی) و افزایش حجم پول سرانه(درآمد اسمی) و کاهش قدرت خرید پول» تعریف کرده اند. عده ای دیگر تورم را «افزایش دستمزد اسمی به میزانی بیشتر از رشد بهره وری نیروی کار در اقتصاد» تعبیر کرده اند.🌱 🔹 ملاحظه می شود همه این تعاریف بیشتر روی عوامل به وجود آورنده تورم تاکید دارد.شاید مناسبترین تعریف از تورم«افزایش مداوم و پیوسته سطح عمومی قیمت ها» باشد.🌱 🔸این تعریف از دو جهت باید مورد توجه قرار گیرد؛اولا تورم لزوماً اینطور نیست که همه کالاها و خدمات به یک نسبت افزایش قیمت داشته باشند بلکه افزایش سطح عمومی قیمت ها ملاک هست.زیرا بعضی از کالاها و خدمات ممکن است به لحاظ پیشرفت های فناوری،سفته بازی،مالیات بندی،کنترل های دولتی و...رشد قیمت سریعتر یا کندتری داشته باشد،اما سطح عمومی قیمت‌ها روندی افزایشی داشته باشد.🌱 🔹 ثانیاً افزایش سطح قیمت ها باید مداوم و پیوسته باشد،بنابراین اگر سطح قیمت‌ها برای مدتی افزایش یافته و سپس متوقف شود،یک چنین افزایشی به تورم نسبت داده نمی شود.🌱 🖍️منبع:پول،ارز،بانکداری دکتر یوسف فرجی 📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی 👇 🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir