📌گزارش تصویری از همایش سیاست های پیشنهادی محققان اقتصاد اسلامی به دولت چهاردهم
🔺این همایش با محوریت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم و همکاری سایر مراکز اقتصاد اسلامی ،در تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۳ روز پنجشنبه از ساعت۱۵ إلی ۱۸ در سالن همایش انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
🔸هریک از اساتید اقتصاد اسلامی،توصیه ها و سیاست هایی را در زمینه های مختلف مثل مسکن،تورم،ارز،فقرزدایی مالیات،تأمین اجتماعی،بودجه و...به دولت چهاردهم پیشنهاد دادند.
#مسکن
#تورم
#ارز
#مالیات
#بودجه
#تأمین_اجتماعی
#فقر_زدایی
📍 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🌱
https://eitaa.com/anjomanEGHTESADISLAM
بسم الله الرحمن الرحیم
دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز حوزههای علمیه و نظام اسلامی از پژوهش های فضلای حوزوی در مسائل اقتصادی حمایت مالی مناسب و بالاتر از سطح معمول نهادهای پژوهشی به عمل می آورد. در این دوره کلان پروژه ها که مشتمل بر چندین پژوهش هستند و در قابل یک پروژه تعریف شوند در اولویت قرار دارند.
کسانی که تمایل به همکاری دارند با ارسال موضوع پژوهش و بیان مسأله (حدود صد کلمه) به حساب کاربری زیر اقدام کنند:
https://eitaa.com/mahdikhatibi1
🗃 نسخه آپارات سلسله جلسات واکاوی اقتصاد پساانقلاب در شاخه اقتصاد فرهنگستان علوم
🗂 ۱. اقتصاد پساانقلاب از جنبه نظری: اقتصاد اسلامی شهید آیه الله دکتر بهشتی
🟩 عنوان: مشخصه های نظام اقتصادی مبتنی بر اسلام از دیدگاه شهید آیه الله دکتر بهشتی
⬜️دکتر فرشاد مؤمنی
🟥تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۴۰۴
https://www.aparat.com/v/vgs0ba6
🗂 ۲. اقتصاد پساانقلاب از جنبه تجربی: اقتصاد دولت جنگ
🟩 عنوان: مروری بر دیدگاه ها درمورد اقتصاد ایران بعد از انقلاب
⬜️دکتر حسین نمازی و دکتر فرشاد مؤمنی
🟥تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
https://www.aparat.com/v/vgs0ba6
🎞 بازنشر نسخه تصویری پنج شنبه های موسسه مطالعات دین و اقتصاد در آپارات
🗂مقدمه ای بر اسلوب روش شناختی اندیشه شهید آیه الله دکتر بهشتی
🟩 عنوان: آیت الله شهید دکتر بهشتی و صورت بندی نظری ترکیب خردمندانه پایبندی به اصول اسلامی همراه با درک عالمانه اقتصائات زمانه
⬜️دکتر فرشاد مومنی
🟥 ۷ تیر ۱۴۰۳
https://www.aparat.com/v/bdzz75z
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماهیت #حکومت_اسلامی و #اقتصاد_اسلامی
👆این ویدئو را حتماً ببینید تا خیلی فشرده و نقطهزن با مبانی حکومت اسلامی و اقتصاد اسلامی آشنا شوید.
🔸بعضی وقتها تکرار بدون خلاقیت و بدون ملاحظه مخاطب منجر میشود ارزشهای اصیل الهی به کلیشههایی بیروح و بیاثر تبدیل شوند حال آنکه تدقیق و تأمل در معنای این ارزشها روشنگر مسیر آینده است. یکی از مصادیق این ارزشها حکومت اسلامی است که متاسفانه بعضاً میبینم مسئولان و نخبگان و خواص جامعه طوری نظریه حکمرانی میدهند که انگار نه انگار دارند درباره حکومت اسلامی و در چارچوب آن حرف میزنند و جالبتر آنکه برخی هنوز در اصل اینکه اسلام حکومت دارد یا نه خود را به نادانی میزنند و واقعیت تحققیافته جلوی چشمشان را نمیبیند!
🔸حکومت اسلامی بدنبال ترویج ارزشها و احکام الهی است و به تعبیر امام خمینی رحمت الله علیه اسلام همان حکومت است با جمیع شئون آن و احکام، قوانین اسلام هستند برای اجرای عدالت. یکی از شئون حکومت اقتصاد است و #اقتصاد_اسلامی به دنبال پیادهسازی احکام و ارزشهای اقتصادی اسلام در جامعه است. مسأله واضح است و کسی که هنوز در اصل حکومت اسلامی و اقتصاد اسلامی تردید دارد باید در اصل مسلمانی خود تردید کند چرا که اگر حکومت و اقتصاد، اسلامی نباشد پس یعنی باید «غیر اسلامی» باشد و چطور میشود مسلمانی به حکومت و اقتصاد غیراسلامی تن دهد؟!
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از 📍دانشکده اقتصادی📚
♦️تفاوت انسان اروپایی و انسان شرقی و اسلامی
🔺شهید صدر در مقدمه کتاب اقتصادنا و در تشریح تفاوت بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد اروپایی و غربی به این نکته اشاره می کند که برای اجرای هر نوع شیوه ای از اقتصاد در هر بلاد و سرزمینی،باید این نوع شیوه با روح، تاریخ و سرشت مردم آن سرزمین همخوانی و تطابق داشته باشد و مردم آن بلاد با این شیوه ارتباط برقرار کنند و به حرکت در آیند وگرنه به مشکل بر خواهند خورد و آن رشد مطلوب صورت نخواهد گرفت.در پی همین مطالب به تشریح تفاوت انسان اروپایی با انسان شرقی و اسلامی می پردازند و چند گزاره بیان می کنند که واقعاً طلایی هستند که آن را برای شما به اشتراک می گذارم:
🔺«انسان اروپایی»
🔸«انسان اروپایی همواره به زمین می نگرد نه به آسمان؛حتی مسیحیت،دینی که این انسان صدها سال به آن ایمان داشته،هرگز این توانایی را نیافته است که بر نگرش زمینی انسان اروپایی چیره شود؛بلکه به جای آنکه دین بتواند نگاه وی را به سوی آسمان معطوف بدارد؛او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین آورد و در یک موجود زمینی جلوه گر نماید.نگاه به سوی زمین،این امکان را برای انسان اروپایی فراهم ساخته است که برای ماده،ثروت و مالکیت،ارزش هایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگی دارد.این ارزش هایی که در گذر زمان در روح انسان اروپایی رسوخ یافته اند،توانسته اند خود را در مکتب های «اصالت لذت» و «اصالت منفعت» به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی و اخلاقی اروپا سایه افکند.
بریده شدن پیوند راستین انسان اروپایی با خداوند و نگاه او به سوی زمین به جای آسمان،باعث شد هرگونه اندیشه حقیقی درباره یک سرپرستی والا از جانب آسمان یا هر نوع محدودیت تحمیل شده از بیرون دایره وجودی اش از ذهن او زدوده شود.این موضوع وی را از نظر روحی و فکری آماده ساخت تا به حق خود نسبت به آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و فردیت شود.انسان اروپایی پس از آن توانست این مطلب را به زبان فلسفه ترجمه کند یا در قلمرو فلسفه،آن را به صورت بزرگترین فلسفه در تاریخ نوین اروپا در آورد.
آزادی،نقش اصلی را در اقتصاد اروپایی بر عهده گرفت و این امکان را برای فرایند رشد فراهم ساخت که از احساس راسخ آزادی،استقلال و فردیت در نزد انسان های اروپایی برای موفقیت اقتصاد آزاد به عنوان وسیله ای که با تمایلات ریشه دار در روح و اندیشه ملت های اروپا هماهنگ است،بهره جوید.»
🔺«انسان شرقی و اسلامی»
🔹«انسان شرقی که پرورش یافته رسالت های آسمانی است و مدتی مدید تحت تربیت اسلام قرار گرفته است،بالطبع، پیش از نگریستن به زمین،به آسمان می نگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد،تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی ژرف انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس،خود را در سطح فکری مسلمانان با گرایش اندیشه در جهان اسلام به سوی افق های عقلی معرفت بشری و دوری از زمینه هایی که در پیوند با واقعیت های حسی بود نمایان ساخت.
این دلدادگی عمیق به جهان ناپیدا در ساختار روحی مسلمانان،از نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزشی آن نسبت به انسان مسلمان می کاهد.موضوعی که باعث می شود انسان در جهان اسلام،به هنگام تهی بودن از انگیزه های معنوی برای ارتباط با ماده و فریفته شدن به بهرهبرداری از آن،موضعی منفی در برابر آن اتخاذ کند.این موضع منفی،گاه بصورت زهد،گاه به صورت قناعت و گاه به شکل سستی و رخوت ظاهر می شود.
ایمان به غیب انسان جهان اسلامی را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی بدان گونه که انسان اروپایی احساس می کند دور می نماید.احساس محدودیتی درونی و مبتنی بر یک پایه اخلاقی به نفع جامعه ای که فرد مسلمان عنصری از اوست،سبب می شود که انسان مسلمانان،احساس کند که پیوندی ژرف،او را با جامعه ای که به آن وابسته است گره می زند و میان او و جامعه اش هماهنگی کامل وجود دارد.اگر این خلق و خوی موجود در انسان جهان اسلامی به عنوان یک حقیقت هویدا در وجود امت نگریسته شود می توان از آن در برنامه اقتصادی درون جهان اسلام بهره جست و اقتصاد را در قالبی قرار داد که با آن خلق و خو هماهنگ باشد تا به صورت نیرویی برانگیزنده و جنبش آفرین درآید همان گونه که خلق و خوی اروپایی به دلیل هماهنگی با شیوه های اقتصادی اروپای نوین،عامل بزرگی در موفقیت مزبور شد»
#اقتصاد_سرمایه_داری
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصادنا
#شهید_صدر
📍 عضویت در کانال دانشکده اقتصادی 👇
🔗https://eitaa.com/s_ahmad_ir