بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کار نشست علمی با موضوع : آشنایی با نهج البلاغه
سخنران : دکتر محمد رضا اقبال(دکتری علوم و معارف نهج البلاغه )
تاریخ برگزاری: شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۹
در این نشست در خصوص سه مقدمه مورد نیاز برای ورود به بحث نهج البلاغه پرداخته شد:
مقدمه اول: آشنایی با شخصیت امام علی (ع) (امام شناسی )
مقدمه دوم :آشنایی با شخصیت سید رضی (کسی که نهج البلاغه را گرداوری و نام گذاری کرد)
مقدمه سوم : شرح شناسی نهج البلاغه
از جمله کتاب معرفی شده ،کتاب فروغ ولایت از آیت الله جعفرسبحانی که ایشان در کتابشان زندگی امام علی (ع) را به ۵ دوره تقسیم کرده اند :
۱-از ولادت تا بعثت پیامبر (ص)
۲-از بعثت پیامبر (ص) تا هجرت پیامبر(ص)
۳-از هجرت تا رحلت پیامبر (ص)
۴-از رحلت پیامبر (ص) تا شروع حکومت رسمی امام
۵-از شروع امامت و حکومت رسمی امام تا شهادت(۴ سال و ۹ ماه)
مرحله ۳ و ۵ حساستر و پرحادثه تر بوده است که مورخان نیز بیشتر به این دو مرحله پرداخته اند.
سید رضی متولد سال ۳۵۹ ه.ق و متوفی سال ۴۰۶ ه.ق می باشند که مشهورترین استاد ایشان شیخ مفید و مشهورترین شاگردشان شیخ طوسی است.
مهم ترین درسی که می شود از نهج البلاغه گرفت تقواست .
منابع فقهی اهل سنت صحاح سته است و منابع فقهی شیعه کتب اربعه به نام های :۱-اصول کافی
۲-من لا یحضر شیخ صدوق ۳و ۴-دو کتاب از شیخ طوسی (تهذیب و استبصار )
سوال؟ چه عاملی سبب شد تا سید رضی نهج البلاغه را جمع آوری کند ؟ ایشان یک کتاب در بغداد نوشتند به نام خصائص الائمه که این کتاب مورد استقبال شیعه و سنی به صورت عام و خاص قرار گرفت و به سید رضی پیشنهاد شد که سخنان امام علی (ع)را جمع آوری کنند .
سید رضی همه سخنان امام را جمع آوری نکرد بلکه با ذوق و سلیقه ادبی که داشت انتخاب و جمع کرد. پس در نتیجه پاسخ سوال تشویق مردم می باشد.
نهج البلاغه یعنی روش رساندن پیام .
منابع دیگری که سخنان امام را جمع آوری کرده باشد؟
کتاب غررالحکم و دررالکلم از عبد الواحد آمدی تمیمی از علمای شیعه و کتاب تمام از روحانی ایرانی به نام سید صادق شیرازی موسوی مقیم لبنان .
از جمله شروحی که بر نهج البلاغه نوشته شد:۱- منهاج البراعه از قطب راوندی ۲-منهاج البراعه به قلم آیت الله میرزا حبیب الله خویی (معاصر) ۳-شرح ابن ابی الحدید که مشهورترین شرح تا به امروز می باشد .۴-شرح علامه محمد تقی جعفری(معاصر) ۵-پیام امام اثر آیت الله مکارم شیرازی در ۱۵ جلد .
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی میبد و انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد
زمستان سال ۱۴۰۰
@anjoman_oqm
http://splus.ir/olumquranvahadith
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات به عنوان نشانههای ظهور بیان شده است؟
پاســـ🖊ــــخ:
🛑 مقدمه
برای رسیدن به پاسخ، برخی روایاتی که اشاره به مرگ سفید دارد را بیان میکنیم.
1⃣ ابنسیرین روایتی نقل میکند: «لا يخرجالمهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند»
📚 کتاب الفتن، ج1،ص333
❌این روایت در منابع اهل سنت ذکر شده و کلام معصوم نیست پس اعتباری ندارد.
2⃣ برخی از این روایت چنین برداشت کردهاند که حتما در آستانهی ظهور مرگ فراوانی جهان را فرامیگیرد، امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:« لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم از بین بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟»
📚(كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 656)
❌ در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است.
✅ وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان مییباشد و نه «مرگ و این روایت هیچ اشارهای به مرگ ندارد»
3⃣ در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند.
از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است « بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون»
📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص372
در رابطه با این روایت چند نکته عرض کنم
❌سند این روایت ضعیف است
❌روایت میفرماید، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف رخ میدهد نه قبل از ظهور.
❌روایت علاوه بر اینکه ضعف سند دارد هیچ دلالتی بر این مطلب ندارد که این مرگ در آستانهی ظهور اتفاق افتد.
❌پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانهی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا میکند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور»
✅ بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید عرض کنم : مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد.
♻️نتیجه اینکه
از جامعهی مهدوی و علوی انتظار میرود
همانگونه که با تبعیت از پزشکان، از ورود ویروس به جسم چشمپوشی میکنند، با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی نیز اجازهی نفوذ ویروسهای مخرب اعتقادی را به ذهن خویش ندهند.
@anjoman_oqm
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه تهران و انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار میکند:
🧑🏻🏫 آینده شغلی من 🧑🏻🏫
💎ویژه دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث
وَ معرفی تمامی مشاغل مرتبط با رشته علوم قرآنی.
🔰باحضور:
دکتر محمدعلی رضایی کرمانی
عضو هیئت علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد.
📆زمان: دوشنبه 2 اسفندماه
⏰در ساعت: 19:00
📍مکان: وبینار دانشگاه فردوسی
http://vroom.um.ac.ir/safms
#انجمن_علمی_علوم_قرآنوحدیث
@quran_hadith_fum 🌼🌿
@SCSQH
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💎انجمن علمی، نگاهی نو برای اندیشه ورزیدن💎
🆔@anjomanelmiquran110
پخش زنده جلسه آشنایی نهج البلاغه: https://www.aparat.com/Majieclami/live
آدرس فوق مربوط به جلسات آشنایی با نهج البلاغه، یک شنبه شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء
@anjoman_oqm
نمونه_سوالات_استخدامی_آموزش_پرورش.pdf
26.32M
🌍 سوالات آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش کلیه رشته ها
⭕ معارف اسلامی
⭕ ادبیات
⭕ روش و فنون تدریس
⭕ سنجش و اندازه گیری
⭕زبان انگلیسی
⭕ علوم سیاسی
⭕ ریاضیات و هوش
⭕ سوالات عمومی
ـــــــــــــــــــــــــ
#کانال_فرهنگیان
🌹با ما بروز باشید.👇
@newsfarhangian
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نفس نفیس
#قسمت نهم
@anjoman_oqm
base.apk
42.51M
🔸نرم افزار جامع قرآنی نور👆
جامع تفاسیر و ترجمهها و احادیث و تلاوتها
📌 نسخه 0.1
🔻بهروزرسانی ٢٢ دی ١۴٠٠
🔰تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
📱نسخه اندرویدی آنلاین
(دیتا از سایت quran.inoor.ir آنلاین دریافت میشود)
🔻رسم الخط عثمان طه و نیریزی
🔻صوت از 23 قاری مشهور
🔻سوره نامه (شناسنامه سوره ها از منابع تفسیری و علوم قرآنی)
🔻شامل 122 ترجمه از 33 زبان: فارسی ۶٢ تا، انگلیسی ١١، آلمانی ۶، اردو ۵، روسی ۴، فرانسوی ۵، ترکی ٢، ازبکی، چینی، اسپانیایی، ایتالیایی، و...
🔻شامل 260 تفسیر (در 1,605 جلد): در سه زبان فارسی(٣۴ تا) عربی(١۶٠ تا) و انگلیسی(۴ تا)، منابع تفسیری شیعی(۸۹ تا) و سنی(۱۰۹ تا)
🔻بخش «حدیث» ذیل هر آیه
🔻بخش «آیات مرتبط» ذیل هر آیه، با لحاظ سه نوع ارتباط لفظی، ارتباط موضوعی و ارتباط همنشینی آیات
🔻فهرست موضوعی قرآن (شامل 249,102 موضوع) در دو بخش عربی و فارسی همراه با گروه بندی.
🔻اعلام و اسماء قرآنی (1,772 تا)، و اسباب نزول اعم از صریح و غیر صریح به صورت گروه بندی شده
🔻اعراب قرآن: ترکیب نحوی نموداری، تحلیل صرفی رنگی، و تحلیل بلاغی آیات
🔻جستجو در محتوا (آیات، ترجمه، تفسیر، فهرست موضوعی، اعلام قرآن)
🔻نشانه گذاری (در علاقهمندیها) و اشتراک گذاری بصورت متن و تصویر
🔻حالت آفلاین: متن قرآن، ترجمههای دانلود شده و دو تفسیر و صوت دانلود شده
📢لطفا رسانه ما باشید
_ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __
https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
هدایت شده از پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
#اطلاع_رسانی
#نشست_علمی
💠 کرسی علمی - ترویجی
🔸 موضوع: تأملی معناشناسانه در آیه 34 سوره مبارکه لقمان
🔻 ارائه دهنده: دکتر علیباقر طاهرنیا
🔻ناقد اول: دکتر مجید معارف
🔻 ناقد دوم: دکتر مسعود فکری
📆 تاریخ برگزاری: پنجشنبه 5 اسفندماه 1400 - ساعت 18:30 الی 20
🌐 لینک ورود به جلسه:
vroom.ut.ac.ir/literature2
@ulomequrani
هدایت شده از رسانه و خانواده
🎥 مسابقه بزرگ ساخت تیزر و موشن گرافیک
🎁 همراه با جوایز نقدی و غیر نقدی
🛍 یک تبلت ویژه اثر برگزیده
🛍 10 اثر برتر هرکدام 10,000,000 ريال
🛍 3 هدیه ارزنده ویژه 3 اثر شایسته تقدیر
⏰ مهلت ارسال آثار: تا 20 فروردین ماه 1401
📝موضوعات، اختتامیه و اطلاعات بیشتر: falaghsoft.ir/mres
💠 موسسه فرهنگی فلق رایانه اصفهان
@omid_aramesh114