14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوم اسفند ۱۳۶۲ -- سالروز آغاز عملیات بزرگ خیبر
✅ عملیاتهای ما فقط متکی به امدادهای خداست
🔔 سخنرانی سردار شهید حسن طهرانی مقدم برای اولین بار منتشر شد.
📌 عملیات: شرح عملیات خیبر
قرارگاه نجف / ۳ فروردین ۶۳
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتقال نیرو و تدارک به جزایر مجنون در عملیات خیبر
44.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_ویدیویی 🎬
_ساپورت پوشان دهه شصت!
آن زمانی جوان و زیبا بودند ساپورت غواصی می پوشیدند
البته فرقش با الان این بود که
قیمتش گرون بود اصلا گیر نمیومد
به هم دیگه میگفتند:
اگه خواستید تیر بخورید سرتون رو بگیرید جلو تا لباس پاره نشه
بعد از شهادتشون
جنازه های رشید و بی جونشون رو از تو لباس در می آوردند و یکی دیگه رو ساپورت پوش میکردند... !
[ علقمه ؛ راهیان نور دانشجویی ۱۴۰۳]
#صراط_نور
•|بسیجدانشجوییاستانالبرز|•
32.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_ویدیویی 🎬
_زل زده بود به خاک شلمچه گفت:
شلمچه اگه عروسکمو بدم ، بابامو بهم میدی!؟
[ شلمچه ؛ راهیان نور دانشجویی ۱۴۰۳]
#صراط_نور
•|بسیجدانشجوییاستانالبرز|•
41.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_ویدیویی 🎬
_اروند کنار ؛ رودخانه ای که موج هایش هنوز یاد آور شب های عملیات والفجر ۸ است...اینجا جایی است که آب، دلیر مردانی را در آغوش کشید که از دنیا دل بریدند تا ما بمانیم.
[ اروند ؛ راهیان نور دانشجویی ۱۴۰۳]
#صراط_نور
•|بسیجدانشجوییاستانالبرز|•
#گزارش_تصویری📸
_اینجا هویزه است و عاشقانی خیمه عشق می زنند تا زائران این سرزمین شور و شعور، زیر خنکای سایه اش آرام بیاسایند و زیارت نامه دلتنگی بسرایند.
#یادمان_شهدایهویزه
#راهیاننور۱۴۰۳
•|بسیجدانشجوییاستانالبرز|•
💠جاده سيدالشهدا(ع)، از ابتکارات سنگرسازان بیسنگر
⏳ عملیات خیبر - زمستان 1362
عمليات خيبر، يكي از مهمترين عملياتهايي بود كه در دوران دفاع مقدس انجام شد و اهميت آن در اين بود كه رزمندگان اسلام با استفاده از اصلِ غافلگيري، وارد خاک عراق شده، 20 کيلومتر از آبهاي هورالعظيم را پشت سر گذاشته و توانستند جادة بصره ـ بغداد را زير آتش قرار داده و رفت و آمد را در آن مختل نمايند. در اين عمليات، جزاير مجنونِ شمالي و جنوبي (بعدها خيبر نام گرفتند) که از مراکز مهم نفتي عراق بوده و داراي بيش از 8 ميليارد بشکه ذخاير نفتي و حدود 60 حلقه چاه نفت بودند، به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.
به يُمن احداث «پل خيبر» كه يكي از شاهکارهای مهندسيِ سنگرسازان بيسنگرِ جهاد سازندگی بود، رزمندگان توانستند مواضع خود را در جزاير مجنون تثبيت نمايند. اين عمليات به آزادسازيِ حدود 1000 كيلومترمربع در هورالعظيم، 140 كيلومترمربع در جزاير مجنون و 40 كيلومترمربع در منطقة «طلائيه» انجاميد. بيش از 000/13 تَن از نيروهاي دشمن كشته و مجروح و 1140 تَن هم اسير شدند. همچنين 150 دستگاه تانك و نفربر، 200 دستگاه خودرو، 6 فروند هواپيما و 9 فروند بالگرد دشمن منهدم شده و 10 دستگاه تانك و 60 دستگاه خودروي نظامي هم به غنيمت گرفته شد.
قطع جادة ارتباطي بصره ـ بغداد از اهميّت خاصي برخوردار بود و حفظ اين موفقيّت، اهميتِ بيشتري داشت. پل خيبر، بيشتر براي رعايت اصلِ غافلگيري ساخته شده بود تا رزمندگان و تجهيزات سبك، بتوانند از آن عبور كنند كه موفق هم بود. اما براي حفظ مواضعِ به دست آمده، به انتقال تجهيزات سنگين به خطوط مقدم نياز بود كه اين كار از طريق پل خيبر، شدني نبود. از اين جهت فرماندهان جنگ، پيشنهاد احداث مسيري كه ظرفيت بالايي در جابهجايي داشته باشد را به مسئولين «پشتيباني و مهندسيِ جنگ جهاد» (پ.م.ج.ج) ارائـه دادند.
درحقيقت اين مسير ميبايست از وسط آبهاي هورالعظيم عبور كرده و به جزاير مجنون برسد. تمام طرحها و ايدهها به ساخت يك جاده ختم ميشد، اما سؤال اين بود كه چه زيرساختي ميتوانست بسترِ جاده باشد؟ همانگونه كه مشخص است مهمترين عاملِ موفقيت در جنگ، استفاده از زمان است و هر كاري ميبايست در كوتاهترين زمان انجام شود. براي احداث جاده در هورالعظيم، طرحهاي مختلفي ارائه و حتي بعضي از آنها هم آزمايش شد. به عنوان مثال، براي ايجاد زيرساخت در آبِ با عمق 3 تا 4 متر و كفِ باتلاقيِ هورالعظيم، ريختنِ ضايعات آهن به همراه ضايعات لاستيك، مورد آزمايش قرار گرفت كه جواب نداد.
بعد از گذشت چهار روز از اقدام جهاد براي ساخت جاده، درنهايت تصميم بر اين شد كه جادهيي «خاكي» احداث شود. طول مسير، 14 كيلومتر بود كه بخش عمدة آن در مناطق نیزار قرار داشت. (نی های بلندي كه 3 تا 4 مترِ آن زير و 2 تا 3 مترِ آن هم روي سطح آب بود.)
جنس خاك ساحلِ هور در سمتِ ايران، «رُس» بود و كمپرسيها ميتوانستند از همان نزديكيِ محل، براي احداث جاده خاك بياورند. خاكهاي برداشتشده، در محلي تخليه و جمع ميشد تا رطوبت آن گرفته شود و سپس براي استفاده در احداث جاده، با كمپرسي به آنجا حمل ميشد.