2_5442617033193687366.mp3
زمان:
حجم:
23.64M
🖌 شرح خطبه #فدک 👈🏻(در بستر 😭) #بخش_دوازدهم
📥پیشنهاد دانلود🔹نشر دهید...
شیخ #مجتبی_اسکندری حفظ الله
🏴اللهم عجل لولیک الفرج🏴
2_5447561459674384786.mp3
زمان:
حجم:
21.55M
🖌 شرح خطبه #فدک 👈🏻(در بستر 😭) #بخش_سیزدهم
📥پیشنهاد دانلود🔹نشر دهید...
شیخ #مجتبی_اسکندری حفظ الله
🏴اللهم عجل لولیک الفرج🏴
ابراهیم افشاری4_6034932657270294351.mp3
زمان:
حجم:
7.28M
#صوت_مهدوی
آیا عدم وقوع ظهور نوعی بی عدالتی نیست⁉️
💡پاسخ: #ابراهیم_افشاری
قسمت نهم4_5787215569455418394.mp3
زمان:
حجم:
4.78M
⭕️ #وظایف_منتظران 9
از کتاب مکیال المکارم
◽️ راز تشرفات به محضر امام زمان (عج)
🔊 #ابراهیم_افشاری
#صوت_مهدوی
🌤 الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🌤
🌻 امام على عليه السلام:
🍀 فاقَةُ الكَريمِ أحسَنُ مِن غَناءِ اللَّئيمِ.
🍀 تنگدستىِ انسانِ بزرگوار نيكوتر است از توانگرىِ فردِ خسيس و فرومايه.
📚 غرر الحكم، ح6586.
🔰 عاقب همنشینی با هواپرستان...
✨ قال امیرالمومنین صلوات الله علیه:
✨مُجَالَسَة أَهْلِ الْهَوَی مَنْسَاةٌ لِلْإِیمَانِ وَ مَحضَرَةٌ لِلشّیطَانِ
✨ همنشینی با هوا پرستان عامل فراموشی ایمان و حضور شیطان در زندگی است.
📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۶
﷽
رُوِيَ عَن رَسُولِ اللِه صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ:« مِنْ عَلاَمَاتِ اَلْعَقْلِ اَلتَّجَافِيَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ وَ اَلتَّزَوُّدَ لِسُكْنَى اَلْقُبُورِ وَ اَلتَّأَهُّبَ لِيَوْمِ اَلنُّشُورِ »1
ترجمه: از نشانه های عاقل بودن، آماده و مهیّا شدن برای کوچ کردن از خانۀ غرور یعنی دنیا می باشد؛ و به سمت خانۀ جاودانه و همیشگی حرکت کردن است و زاد و توشه برداشتن برای خانۀ قبری است که می خواهد در آن ساکن شود؛ و آماده شدن برای روز سخت و هولناک قیامت است.
شرح: روایت از پیغمبر اکرم (ص) ، منقول است که حضرت فرمودند: از نشانۀ عقل و خرد در انسان این است که نسبت به نشئۀ دنیا، جوری باشد که از نظر درونی، دوری بگزیند از او، نه این که رو سوی او کند به تعبیر ما، پیغمبر اکرم (ص)، سه نشئه از وجود را در رابطۀ با انسان مطرح می کند. من این را کلی اش را بگویم که در این روایت هست، که انسان، انسان عاقل در ارتباط با سه نشئۀ از وجودی که قرار می گیرد، باید چه جوری باشد.ما یک نشئۀ دنیا داریم، یک نشئۀ برزخ داریم، یک نشئۀ آخرت داریم؛ سه تاست. از این جا می رویم ما نشئۀ برزخ، از آن نشئه هم می رویم به قیامت؛ این سیر ماست، سه تا خانه داریم: یکی خانۀ دنیا، یکی خانه برزخ، یک خانۀ آخرت. انسان عاقل، رابطۀ درونیش را با این ها چه جوری برقرار بکند؟اولیش: دنیاست. و آن این است که نسبت به نشئۀ دنیا که فریبنده است، تعبیر به غرور می کند. که جالب هم هست، جاذب هم هست، جذب می کند انسان را، جلوه دارد. می فرماید به این که انسان عاقل، مجذوب دنیا نمی شود. «مِنْ عَلاَمَاتِ اَلْعَقْلِ اَلتَّجَافِيَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ». «تجافی» دوری گزیدن از نظر درونی است. «وَ اَلْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ» درست در مقابلش، از نظر درونی، روی دلش به سوی آن خانۀ جاودانه اش است. «دار»تعبیر می کند. آن هم «خلود»، جاودانه. چون این خانه، خانۀ جاودانه برای من نیست، شد؟! وجدانی مان هم هست، همه مردند و رفتند. درست است یا نه؟ بسیار خوب. آدم عاقل، هیچ وقت که نمی آید به این که دل ببندد به آن چیزی را که از او جدا می شود؛ دل می بندد به آن چیزی را که همیشه در او باشد دیگر. خیلی قشنگ. این اولیش.
دوم: نشئۀ برزخ ما داریم که ازش تعبیر می کند در روایت، به قبر. شد؟! می فرماید:«وَ اَلتَّزَوُّدَ لِسُكْنَى اَلْقُبُورِ»یعنی من، توی آن خانه می روم؛ اما آن جا این جور نیستش که دست خالی بروم، توشه می خواهم آن جا، توی نشئه برزخ هم همان جور که توی دنیا ما چی می خواهیم؟ وسایل می خواهیم، ابزار زندگی می خواهیم، درست است یا نه؟ توی نشئۀ برزخ هم ابزار زندگی می خواهیم، توشه می خواهیم. گوش کنید: آدم عاقل وقتی می داند از یک خانه، توی یک خانۀ دیگر می رود، آن جا هم هیچی تویش نیست،باید همه چیز همراه خودت ببری برای زندگی در آن جا چه کار می کند؟ توشه تهیه می کند، همراهش می برد. از این خانه می خواهیم برویم به یک خانۀ دیگر، توی آن خانه خالی است؛ابزار و اثاث زندگیمان هم باید همراهمان ببریم. آدم عاقل چه کار می کند؟ ظاهراً مثل اینکه، همه اینها که فرموده اند. پیغمبر اکرم (ص) خیلی وجدانی ما است. درست است؟ آدم عاقل است.«وَ اَلتَّزَوُّدَ لِسُكْنَى اَلْقُبُورِ» تعبیر می کند.«سکنی» می دانید که معنایش چیه؟ یک جایی که آدم می خواهد آن جا، فرض کن، موقت بماند، می آید توشه بر می دارد برای چی؟ برای سکونت در قبر؛ یعنی آن نشئه برزخش. این را می گویند آدم عاقل. بسیار خوب، این هم به تعبیر من، نشئۀ دوم است.سوم:«وَ اَلتَّأَهُّبَ لِيَوْمِ اَلنُّشُورِ » نشئۀ قیامت. خودش را آماده می کند برای روز قیامت. توجه کنید، روز قیامت، تعبیر می کند این جا، دیگر دار نمی گوید. آن دو تا را گفت دار، خانه. اما نشئۀ آخرت را خانه نمی گوید. تعبیر این جا توی روایت، دار قیامت نیست، روز قیامت است. چرا این تعبیر؟ حالا من عرض می کنم و او این است به این که ما در روایاتمان هم داریم،آیات هم گویای این مطلب هست. خدمتتان عرض شود که ما اگر بخواهیم تعبیر کنیم سختی را،گوش کنید!هیچ وقت نمی آییم به مکان نسبت بدهیم، به زمان نسبت بدهیم؛ شد؟! می گوییم روز قیامت، روز وانفسا است، نمی گوییم خانۀ وانفسا. خود ماها هم همین را می گوییم، توی روایت هم داریم،ها! «یوم وانفسا» توی روایت هم داریم. دارد: روز قیامت جز یک نفر، و آن پیغمبر اکرم (ص) است، شد؟! بقیه حتی جمیع انبیا می گویند وانفسا.فقط پیغمبر (ص) است، که می گویند او، وانفسا نمی گوید، یک چیز دیگر می گوید او؛می گوید: «وا امتی»؛ چون رحمة للعالمین است. می گوید: وا امتی.این است.
و می فرماید: «وَ اَلتَّأَهُّبَ لِيَوْمِ اَلنُّشُورِ » خودش را آماده می کند برای آن روز وانفسا، حواسش را جمع می کند، می میریم،ها! همه مان،ها!ما قیامت در پیش داریم.هیچ وقت یادش نمی رود آن روز که یک همچین روزی در پیش دارم من. توجه کنید، این جوری است این جا، و لذاست که پیغمبر اکرم (ص)، که ما در روایاتمان، همه جا، آیات هم داریم دیگر ما، خدمتتان عرض شود که مقام محمودی را که دارد، خودش معلوم است چی هست. توجه کنید! اما خود سفارش می کند که گوش کنید. من شفاعت می کنم؛ اما کارم را آسان کنید شماها در شفاعتتان. فهمیدید؟این «وَ اَلتَّأَهُّبَ لِيَوْمِ اَلنُّشُورِ » مال این است. نه این که من دستتان را نمی گیرم، من دستگیری می کنم از شماها؛ اما این را هم بدانید! خودتان را هم آماده کنید. توجه کنید! چون هر موقفی از موقف های قیامت، بر طبق آیاتی که داریم، توجه کنید! خیلی عبور بخواهی بکنی، مشکل است کار.
1- بحار جلد 74 صفحه 176
〰️〰️〰️〰️〰️
﷽
رُوِيَ عَن رَسُولِ اللِه صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ:« مِنْ عَلاَمَاتِ اَلْعَقْلِ اَلتَّجَافِيَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ وَ اَلتَّزَوُّدَ لِسُكْنَى اَلْقُبُورِ وَ اَلتَّأَهُّبَ لِيَوْمِ اَلنُّشُورِ »1
ترجمه: از نشانه های عاقل بودن، آماده و مهیّا شدن برای کوچ کردن از خانۀ غرور یعنی دنیا می باشد؛ و به سمت خانۀ جاودانه و همیشگی حرکت کردن است و زاد و توشه برداشتن برای خانۀ قبری است که می خواهد در آن ساکن شود؛ و آماده شدن برای روز سخت و هولناک قیامت است.
1- بحار جلد 74 صفحه 176
〰️〰️〰️〰️〰️
👌👏💎پاداش مصافحه و دست دادن با دوستدار امیرالمؤمنین علیه السلام
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: مَنْ صَافَحَ مُحِبّاً لِعَلِيٍّ علیه السلام، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ، وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَاب. (إرشاد القلوب، ج2، ص257/مائة منقبة، ص69)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس با محبّ امیرالمؤمنین علیه السلام، دست دهد، خداوند او را می آمرزد و بدون حساب به بهشت وارد می کند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»