eitaa logo
هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
28.4هزار عکس
27.9هزار ویدیو
640 فایل
『°•بِسمِ‌رَّبِ‌ الحجه. اینجا مهدیه مجازی دوستان و خادمین امام الحجه علیه السلام است. ألَـلّـھم‌ْ؏َـجِـٰل‌ّلِوَلِیٰــــك‌ألٰـفَـٖࢪجّ🌱. برای ارتباط با ما :👇👇👇👇👇 @Ahmadqasemi34
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 نجوای عاشقانه شهید سید حسن طباطبایی ✍️خدای من! گناهانم لباس خواری بر تنم کرده است و دوری از تو، درماندگی را، آرایش کرده است. مرداب گناهانم، ماهی دلم را میرانده است ... ✅ برگرفته از کتاب: معمای حضور (ناشر: موسسه فرهنگی سماء)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «شرط قبولی عبادات» 🔺 روایت عجیب پیرغلام امام حسین در عالَم رویا 💠 هرکاری می‌کنیم باید برای فرج امام زمان دعا کنیم...
💌 🔔 مردم چرا بی‌دین میشوند؟ 🌹‌شهـــید مطهری: 💠 اگر انسان تحلیل کند و ریشه‌های بی‌دینی مردم را به دست بیاورد، از این دو عامل قطعا بیرون نیست: 👈 یا برمیگردد به تفسیرهای غلط و نامعقول از دین، 👈 یا برمیگردد به سوء استفاده‌های ناروا.
🔴 توسل صبحگاهی به امام زمان (عج) 🔵 مرحوم نخودکی در نامه ای به یکی از علما پیرامون نحوه توسل به امام عصر علیه السلام فرمودند : 🌕 *برای حوائج یک هفته قبل از طلوع آفتاب ۷۱ مرتبه بگو :* 🔹 یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا فاطِمَه یا صَاحِبَ‌الزَّمان اَدْرِکنی وَ لا تُهْلِکْنی 📚 منبع : نامه به یکی از علما و سادات دزفول (نسخه خطی)
*والارض و ما طحاها*.... آب بود و آب ... تا آن روز که زمین به اراده ی خدا گسترده شد و دحوالارض نام گرفت. زمین پهن شد و گسترش پیدا کرد، از محل کعبه ... همان خانه ی با عظمتی که در امتداد بیت المعمور بر روی زمین بنا شد، تا نماد توحید و یکتا پرستی باشد و ساحل امن و ارامش در برابر دریای طوفان زده ی روح بشریت. و این اگرچه نزول اولین رحمت پروردگار بود بر زمین ، *اما وجود شما بزرگ ترین رحمت شد برای زمینیان.*. مولای من! " شما " *همان رحمت واسعه ی پروردگارید و مایه ی ارامش این کره ی خاکی و سبب برکت برای ساکنانش،* *و زمین قرن هاست به امید برپایی حکومت عدل و توحید، بر مدار سرانگشت شما میچرخد*. این وعده ی خداست که *ان الارض یرثها عبادی الصالحون.* *دحوالارض؛ روزِ دعا برای ظهور امام زمان سلام الله علیه* *اللهم عجل لولیک الفرج*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «نتیجه کار برای خدا» 👤 استاد ♥️ با امام زمانت رفیق شو اونوقت می‌بینی خدا چندبرابرشو بهت برمی‌گردونه...
🔴سخنان مهم استاد اباحسن معاشرت و‌دوستی و رفت و آمد با اهل غفلت باعث گرفتاری های مادی و معنوی و دوری از اهل معنا خواهد بود استاد اباحسن در سخنان مهمی وظایف محبان و منتظران امام الحجه را برشمرند و با ابراز نگرانی از مراودات و اعمال بعضی ازدوستان فرمودند امام علیه السلام سرباز مطیع می خواهد نه کسی که هر هفته به خاطر کوتاهی هایش دل امام را به درد آورد و ایشان را به زحمت اندازد ایشان در بخش دیگری از سخنانشان به این نکته اشاره کردند که نفس خود را با هم نشینی با اهل غفلت آلوده نکنید ایشان در توضیح اهل غفلت فرمودند اهل غفلت کسانی هستند که ازیاد خدا غافلند در نماز کاهل و یا با تارک الصلاه ارتباط دوستانه و صمیمانه دارند و حتی این افراد را امر به معروف نمی کنند یکی دیگر از اهالی غفلت کسانی هستند که اهل موسیقی و گوش دادن به آلات لهو و لعب هستند و قطعا گوش شمارا هم با وسوسه هایشان آلوده می کنند کسی که چشم و گوش و قلبش آلوده شد نه صدای امامش را می تواند بشنود و نه امامش را می تواند ببیند و نه می تواند امامش را با قلب و جانش درک کند همه دوستان ممکن است در ایام غربت اسلام ودر قبل از ظهور علنی حضرت دچار افسردگی و تنهایی شوند اما این مجوز ارتباط و معاشرت با هر کسی و هر طایفه ای نیست چه بسا که شیطان برای اغوای شما از همین طریق وارد شود و تخم نفاق و جدایی از امامتان را در درونتان قرار دهد ایشان اشاره مهمی فرمودند که اگر امام حسین زهیر را به رفاقت نمی گرفت زهیر بی شک عاقبتش به شر می شد او دست ازخانواده اش شست و امامش را انتخاب کرد اگر راهی که نفس ضعیفتان برای شما انتخاب می کند را بپذیرید دیگر توقع هیچ کمکی از امام نداشته باشید تنهایی هزار مرتبه بهتر از معاشرت و رفاقت با کسانی که ایمانشان سست و تارک عنکبوت بسته است اگر چشمتان به نگاه بر نوامیس دیگران و محارم دیگران عادت کرد آماده چشیدن عذابی خوار کننده را داشته باشید عمرهایی که به شما تا به امروز داده شده است فقط به خاطر انجام ماموریت خطیری است که باید به عهده بگیرید اگر در اثنای راه از مسیر منحرف شدید توقع یاری نداشته باشید چرا که امام همه شما را تا به امروز از مهالک سختی نجات داده است و یاریتان کرده است اما تحمل ناسپاسی و قدر ناشناسی و در آغوش شیاطین و احباء شیاطین قرار گرفتن را ندارد و به عذابی که تصور زمینیان و آسمانیان هم از آن نمی رود قطعا دچار خواهیم شد و راه گریزی نخواهد بود از کسی که بین امام و شیطان دومی را انتخاب کرده و از این موضوع غفلت کرده است که شیطان هیچ گاه کسی که امامش او را رها کند نخواهد پذیرفت پس گوش ها چشمها و قلب ها و همه ی زندگیتان را در محضر امام ببنید و تخلف نکنید
إیاکَ وَالغَفْلَةَ فَإِنَّ الْغَفْلَةَ تُفسِدُ الاعْمالَ از غفلت دوری کن چرا که غفلت اعمال را فاسد و تباه می‌گرداند. رذیله‌ «غفلت» ضدّ توجه و تفکر است. از نظر اخلاق، هر چه «توجه و تفکر» عالی و بالا باشد و موجب تعالیِ انسان شود، «غفلت» رذیله‌ای است بسیار پست که انسان را به سقوط می‌کشاند؛ و به قول قرآن شریف، انسان را تا سرحدّ حیوان، بلکه پست‌تر تنزّل می‌دهد: «وَلَقَدْ ذَرَاْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْانْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ اَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها اوُلئِکَ کالاَنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اوُلئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛اعراف/179» «تحقیقاً (گروه) کثیری از جنّ و انس را (گویا) برای جهنم آفریدیم؛ (زیرا) اینان قلب دارند، ولی حقایق را نمی‌فهمند؛ و چشم دارند، ولی نمی‌بینند. که سرانجام نافرمانی خدا چیست؛ و گوش دارند ولی نمی‌شنوند؛ (و خود را به کری می‌زنند) اینان همچون چهارپایان بلکه گمراه‌ترند؛ آنها غافلند. و غفلت‌شان از شنیدن و دیدن انسانی و تفکر محرومشان کرده است.» آنانکه غفلت بر دلشان حکم‌فرماست چشم دارند اما نمی‌بینند؛ گوش دارند اما نمی‌شنوند؛ دل دارند اما نمی‌فهمند؛ و این‌ها حیوانند، از حیوان هم پست‌ترند؛ و اگر درباره‌ی غفلت جز این آیه‌ی شریفه چیزی نداشتیم، بس بود تا بگوئیم که صفت غفلت، صفت مذمومی است.
پیامدهای دنیایی غفلت: 1. زندگانی دشوار و سخت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «‌وَمَن أعرَضَ عَن ذِکری فَإنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً»؛ (1) «‌و هر کس از یاد من روی گرداند، زندگی دشواری خواهد داشت.» ‌ 2. همنشینی با شیطان: خداوند می‌فرماید: «‌وَمَنْ یعْشُ عَنْ ذِکرِ الرَّحمَنِ نُقَیضُ لَهُ شَیطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»‌؛ (2) «‌هر کس از یاد خداوند دوری کند، شیطانی را بر او مسلط می‌کنیم تا همنشین او گردد.» ‌ 3. قدرت شیطان بر وسوسه: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌لایتَمَکَّنُ الشَّیطانُ بِالوَسوَسَةِ عَنِ العَبدِ إلاّ وَقَد أعْرَضَ عَن ذِکرِ اللهِ وَاسْتَهَانَ بِاَمرِهِ وَسَکَنَ اِلی نَهیهِ وَنَسِی إطِّلاعَهُ عَلَی سِرِّهِ»؛ (3) شیطان در کار وسوسه بنده، توانایی نمی‌یابد مگر آنکه وی از یاد خدا روی بگرداند و دستورش را سبک بشمارد و خاطرش از آنچه نهی فرمود آسوده باشد [و هراسی نداشته باشد] و فراموش کند که خدا رازش را می‌داند.» ‌ 4. قساوت قلب: عن الباقر علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إیاکَ وَالغَفلَةَ فَفیها تَکُونُ قَساوَةُ القَلبِ»؛ (4) از غفلت بپرهیز که در آن سنگدلی و قساوت قلب است.» ‌ 5. تباهی اعمال: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌إیاکَ وَالغَفْلَةَ فَإِنَّ الْغَفْلَةَ تُفسِدُ الاعْمالَ»؛ (5) از غفلت دوری کن چرا که غفلت اعمال را فاسد و تباه می‌گرداند.» ‌ 6. نادانی و جهل: عن أمیر المؤمنین علیه السلام أنَّه قال: «‌مَن غَفَلَ جَهِلَ»؛ (6) هر کس غفلت ورزد نادان می‌ماند.» ‌
پیامدهای اخروی غفلت: 1. نابینایی در روز محشر: «‌وَنَحشُرُهُ یومَ القِیامَةِأعْمی»؛ (7) روز قیامت نابینا محشورش می‌کنیم.» ‌ 2. حسرت و اندوه در روز قیامت: قال ابو بصیر قال ابو عبد الله علیه السلام: «‌مَا اجْتَمَعَ قَومٌ فی مَجْلِسٍ لَمْ یذْکُرُوا اللهَ وَلَم یذکُرُونَا إلاّ کانَ ذلکَ المَجلِسُ حَسرَةً عَلَیهِم یومَ القِیامَةِ»؛ (8) هیچ گروهی نیست که در مجلسی گرد هم آیند و خدا را یاد نکنند و ما را یاد نکنند مگر آنکه آن مجلس در روز قیامت سبب حسرت و اندوه آنها خواهد گردید.» ‌ 3. فراموشی در قیامت: «‌نَسُوا اللهَ فَنَسِیهُم»؛ (9) «‌خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را فراموش نمود.» ‌ 4. عذاب دردناک الهی: «‌وَالَّذینَ هُم عَن آیاتِنا غَافِلُونَ * اُولئِکَ مَأْویهُمُ النَّارُ بِما کَانُوا یکْسِبُونَ»؛ (10) «‌وهمانان که از آیات ما غافلند، اینان به خاطر کار و کردارشان، جایگاهشان دوزخ است.» ‌   عاقبت پیروی از شیطان: نوشته‌اند روزی چهار نفر تابوتی را بر دوش گرفته بودند و از میان جمعیت عبور می‌دادند و مردم نیز به سوی تابوت او زباله و آب دهان می‌انداختند. کسی پرسید جریان چیست؟ گفتند: این میت سالها تنها مؤذن مسجد شهر بود. در خانه‌های اطراف مسجد، زنی مسیحی، تنها زندگی می-کرد و او روزی هنگام اذان گفتن، چشمش به او می‌افتد و شیطان او را وسوسه می‌کند. او نزد زن مسیحی رفته و از او خواستگاری می‌کند، اما زن نمی‌پذیرد و می‌گوید: فقط در صورتی که او دست از اسلام بردارد حاضر به ازدواج است و می‌گوید وی باید «‌زُنّار» (11) ببندد. مؤذن نیز قبول می‌کند؛ زنار می‌بندد و شراب می‌نوشد و روزی که قصد آن زن را می‌نماید، زن به وعده خود عمل نکرده و از دست او فرار می‌کند. مؤذن از دیوار خانه زن بالا می‌رود اما با گردن به زمین می‌افتد و می‌میرد و اکنون نیز مردم او را این گونه تشییع می‌کنند. (12) منابع: [1]. طه / 124. [2]. زخرف / 36. [3]. همان، ج1، ص 178. [4]. بحار الانوار، ج78، ص 164. [5]. تمیمی الامدی، غرر الحکم و درر الکلم، شرح آقا جمال خوانساری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1373 ش، باب غفلت. [6]. همان. [7]. طه / 124. [8]. بحار الانوار، ج75، ص468. [9]. توبه / 67. [10]. یونس / 7 و 8. [11]. کمربند یا گردنبند مخصوص مسیحیان. [12]. مصابیح القلوب، ص 71.    
نشانه های غفلت 1- در حدیث مشروحی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله، در پاسخ «شمعون بن لاوی» - یکی ازمسیحیان معروف زمان خود- آمده است، هنگامی که شمعون از علائم غافلان ازحضرتش سؤال کرد، ایشان در جواب فرمودند: «اما علامة الغافل فاربعة العمی والسهو و اللهو و النسیان، نشانه های غافل چهار چیز است:نابینایی (و بستن چشم بر روی حقایق) و سهو و لهو و نسیان (به گونه ای که گرفتار فراموشکاری و سردرگمی به شهوات وعدم توجه به سرنوشت آینده خویش می شود» (41) همین مضمون در اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش دیده می شود آنجا که می گوید: «فرزندم هر چیزی نشانه ای دارد که با آن شناخته می شود... و غافل سه نشانه دارد:سهو ولهو و نسیان. (42) تفاوت سهو و نسیان در این است که نسیان به معنی فراموش کردن چیزی است که قبلا می دانست، ولی سهو به معنی عدم توجه به اموری است که باید به آن توجه کند. 2- یکی دیگر از نشانه های «غفلت» همنشینی با فاسدان و مفسدان و دوری ازمجالس عبادت است. امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «الغفلة ترکک المسجد و [344] طاعتک المفسد، غفلت آن است که مسجد را ترک کنی و از مفسد اطاعت نمایی» (43) 3- از دیگر نشانه های مهم «غفلت» بی اعتنایی به عوامل هشدار دهند و بیدار کننداست، مثلا، هنگام عبور از قبرستان فکر نمی کنند که ممکن است فردا، جایگاهشان همین جا باشد، یا اگر در تشییع جنازه یکی از دوستان و آشنایان شرکت کنند، فراموش می کنند که او را هم روزی دیگران تشییع کرده و در مراسم یاد بود او شرکت می کنند. در نهج البلاغه آمده است که حضرت علی علیه السلام در تشییع جنازه مؤمنی شرکت نموده بودند، ناگهان صدای بلند خنده کسی را شنیدند، حضرت علیه السلام ناراحت شدند و این گفتارحکیمانه را بیان فرمودند: «کان الموت فیها علی غیرنا کتب و کان الحق فیها علی غیرناوجب و کان الذی نری من الاموات سفر عما قلیل الینا راجعون، گویی مرگ برای غیر مامقرر شده و حق (تنها) بر دیگران واجب شده است، و گویی (این) مردگانی را که می بینیم (مثل) مسافران هستند، به زودی به سوی ما باز می گردند» سپس افزودند: «نبوئهم اجداثهم و ناکل تراثهم کانا مخلدون بعدهم ما آنها را درقبرشان می گذاریم و میراثشان را می خوریم، گویی بعد از آنها، عمر جاودان داریم» (44) 4- یکی دیگر از نشانه های «غفلت» آن است که انسان عمر خود را در اموری صرف کند که برای آخرت او هیچ سودی ندارد، یا در اموری صرف کند که نه سودی در دنیادارد و نه در آخرت. امیر مؤمنان علیه السلام می فرمایند: «کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فی ما لا ینجیه، برای غفلت انسان، همین بس که عمر خود را در چیزی که مایه نجات او نیست، ضایع کند» (45) و در تعبیر دیگری از همان حضرت علیه السلام آمده است: «کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فی ما لا یعنیه، برای «غفلت» انسان، همین بس که عمر خود را در چیزی که مربوط به او نیست، صرف کند» (46) 41- بحار الانوار، ج 1، ص 122.42- خصال صدوق، ص 138. طبع انتشارات علمیه اسلامیه با ترجمه سید احمد فهری.43- بحار الانوار. ج 75، ص 115.44- نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 12245- شرح غرر الحکم، ج 4، ص 585.46- همان.
بیاناتی در باب موعظه و نصیحت حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: از واضحات است که خواندن قرآن در هر روز و ادعیه‌ی مناسبه‌ی اوقات و امکنه(مکان‌ها)، در تعقیبات و غیر آن‌ها؛ و کثرت تردّد در مساجد مشاهد مشرّفه و زیارت علما و صلحا و هم‌نشینی با آنها از مرضیّات(موجب رضایت) خدا و رسول صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله است و باید روزبه‌روز مراقب زیادتی بصیرت و انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشید. و برعکس، کثرت مجالست (هم‌نشینی زیاد) با اهل غفلت، مزید (سبب افزایش) قساوت و تاریکی قلب و استیحاش (رمیدن و انس نگرفتن) از عبادت و زیارات است. از این جهت است که، احوال حسنۀ حاصلۀ از (حالات خوبی که نتیجه) عبادات و زیارات و تلاوت‌ها، به سبب مجالست (هم‌نشینی) با ضعفای در ایمان، به سوء حال (حال بد) و نقصان  مبدّل می‌شوند.  پس مجالست با ضعیف‌الایمان – در غیر اضطرار و برای غیر هدایت آن‌ها – سبب می‌شود که ملکات حسنه‌ی خود را از دست بدهد بلکه اخلاق فاسده‌ی(ناپسند) آنها را یاد بگیرد:  « جَالِسُوا مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ؛ با کسانی نشست و برخاست کنید که برخورد و دیدن آنان شما را به یاد خدا آورد و گفتارشان موجب افزونی دانش شما و اعمال آنان موجب رغبت و تمایل شما به آخرت گردد» (برگرفته از فرمایش امام صادق علیه‌السلام. اصول کافی، ج۱، ص ۳۹). 
خوبان چه ویژگی هایی دارند ؟ 1- هر لحظه به فکر مرگ هستند و از خوف مرگ و مواقف پس از مرگ نالان و خائفند 2- خدا ترس و اهل بکا و نمازند و نمازهایشان را اول وقت و یا به جماعت می خوانند 3- اهل مسجد و معاشرت با خوبان مسجدند 4- اهل گریه بر سیدالشهدا و اهل زیارت بقاع متبرکه ی اهل بیت هستند 5- اهل کمک به نیازمندان و اهل زکاه حتی در هنگامیکه که خودشان تنگ دست و نیازمندند 6- اهل علم و فضیلت 7- اهل ذکر و توسل به امام زمان ارواحنا فداه هستند 8- از مجالس گناه و غیبت پرهیز می کنند و به موسیقی گوش نمی دهند و از مجالس لهو و لعب بیزارند و اهل خلوت و بکا هستند ظاهرشان شاد است و غم هایشان در دل جز با اهلش از باطن خود چیزی بروز نمی دهند 9- از اهل گناه بیزارند و با اهل گناه و معصیت معاشرت نمی کنند 10- زندگی ساده ای دارند و به کم ترین چیز قانعند و......
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است.
اِلهى اِلَيْكَ اَشْكُو نَفْسًا... بِمَعاصيكَ مُولَعَةً وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً خدايا به تو شكايت می كنم از نفسى كه به نافرمانی‌ات حريص و به سخط تو متعرض است 🔸 به دليل وقوعش در اين عالم، مقتضيات و كشش‏ هايى دارد. خداى متعال براى امتحان بشر كه مسير كمال حقيقى را یافته و آن را با اختيار برگزیده است و به آن عمل می كند، تمايلات گوناگون (ظاهرى) و (باطنى) را در وجودش نهاده و به‌علاوه، درک‏ هاى مختلفى نيز از جهان، خود و رابطه‌اش با مبدأ عالم قرار داده است. 📌چون درک‏ ها و تمايلات ظاهرى و باطنى با هم در اصطكاک‌اند، ميانجى‌ای به نام «قوۀ عاقله» در او ايجاد كرد تا بين آن‌ها هماهنگى و تعادل برقرار كند و انسان از هر دو گونه درک و تمايلات، بهره ی مناسب ببرد. ❗️اگر عقل در وجود انسان حاكم نشود، تمايلات و درک‌ های ظاهری بر تمايلات و درک‏ هاى باطنى غلبه می كند. 💫به ‏فرمايش حضرت اميرالمؤمنين(ع) در ميان موجودات الهى در ، عقل و شهوت تركيب شده است، در ملائكه الهى تنها عقل تحقق دارد و در حيوانات، شهوت يا غضب وجود دارد. 📌 به تمايلاتى كه موجب كشش موجود به امور مناسب وجودش می شود «شهوت» می‌گویند 📌 و به آن قوه‏ اى كه كارش دفع امور مضری است كه با هستی موجود يا كمالاتش متضاد است «غضب» اطلاق می شود. ⬅️ بنابراين، شهوت و غضب و آثار آن براى ملائكه معنا ندارد تا وجودشان متمايل به سوء شود و در وجود حيوانات نيز اين درک‏ ها و تمايلات ظاهرى غلبه دارد؛ يعنى آن درک‏ ها و تمایلات ديگر را ندارند. البته طبق بعضى روايات درک ضعيفى از بدی ها و خوبی ها دارند، اما درک وسيعى كه دارد قطعاً حيوانات ندارند.
ا❁﷽❁ا یکشنبه‌های 📜 خطبه صد و بیست و یکم إِنَّ الشَّيْطَانَ يُسَنِّي لَكُمْ طُرُقَهُ وَ يُرِيدُ أَنْ يَحُلَّ دِينَكُمْ عُقْدَةً عُقْدَةً وَ يُعْطِيكُمْ بِالْجَمَاعَةِ الْفُرْقَةَ وَ بِالْفُرْقَةِ الْفِتْنَةَ فَاصْدِفُوا عَنْ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ وَ اقْبَلُوا النَّصِيحَةَ مِمَّنْ أَهْدَاهَا. شیطان راه‌های خود را برای شما هموار می‌کند و می‌خواهد رشتۀ دین شما را گره‌به‌گره باز کند؛ به‌جای اتحاد، تفرقه بیفکند و با تفرقه، فتنه برانگیزد. پس باید از ضربات فریب او و دمیدن‌های شیطنت‌آمیزش بازگردید و خیرخواهی را از کسی که آن را به شما هدیه کرده است، بپذیرید و آن را چون عقال (زانوبندشتر) در جان خود جای دهید (و نفس اماره را زنجیر کنید).
💠 خداوند بر قلبت نوری افشانده است، هشیار باش که با تاریکی گناه آن را خاموش نکنی" و این معنای این فرموده‌ی پروردگار است که میفرمایند: 🌴آیه ۲۹ سوره انفال🌴 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ⚡️ترجمه: اى كسانیكه ايمان آورده‌ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‌ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‌دهد و بدى‌هايتان را از شما مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند صاحب فضل و بخشش بزرگ است. 👈 بخشی از فرقان؛ نوری است که به وسیله آن، بنده حق را از باطل تشخیص میدهد، و هر چه قلبش به خداوند نزدیکتر باشد، فرقان کاملتری دارد. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌼اگر هر روز به مرگ فکر کنیم چه می‌شود؟ ✍️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی: یک روز پادشاهی به درباریانش گفت: یک گوسفند دارم که می‎خواهم آن را به یکی از شما بسپارم که تا سال آینده از آن نگهداری کند و سال بعد بدون اینکه ذرّه‎ای تغییر کرده و چاق یا لاغر شده باشد، به همین وضع امروز به من بازگرداند. همه گفتند این شدنی نیست، چون اگر به آن علف بدهیم، چاق می‎شود و اگر ندهیم، لاغر می‎شود. اما فرد دانایی از بین آن‌ها قبول کرد و سال آینده گوسفند را نزد امیر آورد و همه دیدند که ذرّه‎ای تغییر نکرده است! امیر از او پرسید: برای من توضیح بده چه کردی؟ آن فرد دانا گفت: من هر روز هر چه گوسفند علف می‎خواست به او می‎دادم که بخورد، ولی در پایان روز، یک بار یک گرگ را از جلوی او عبور می‎دادم و با دیدن گرگ‎ تمام گوشت‎هایی که در اثر خوراکی‎ها بر تن گوسفند اضافه شده بود، آب می‎شد. این است که بعد از یک سال، گوسفند ذرّه‎ای تغییر نکرده است. خداوند هم با دوستان اهل بیت علیهم السّلام همین کار را می‎کند. یعنی آنچه از لذّت‎های دنیوی و گناهانی که در اثر گرایش به دنیا مرتکب می‎شود را با جلوه‌های مرگ از قبیل: فقر و بیماری و آبروریزی و که هر چند وقت یک‌بار برای او پیش می‎آورد، زائل می‎کند و در نتیجه در پایان عمر او را همان‎طور از دنیا به آخرت منتقل می‎کند که روز اوّل تولّد وارد دنیا کرده بود. اما اگر دوست اهل بیت علیهم السّلام خودش هر روز مقداری به مرگ فکر کند و حساب کار خود را بکند، دیگر نیازی به پیش آمدن این بلاها برای پاک شدنش در زندگی نخواهد بود. 📚مصباح الهدی، تألیف استاد مهدی طیّب
: 🔸 خدا دنيا را برای آزمون, خلق كرد. اصلاً دنيا كلاس است، منتها امتحان‌ها دو قسم است؛ گاهی امتحان، هر روز است ولی گاهی امتحان‌های سنگين، سالی يك بار يا دو بار است. 🔸 گاهی يك بار يا دو بار انسان يا بيمار می‌شود يا فراوانی به او پيشنهاد می‌دهند يا مقامی به او پيشنهاد می‌دهند و در بوته‌ی آزمايش قرار می‌گيرد، وگرنه امتحانات جزئی هر روز و هر لحظه هست. ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅
🌺آیت الله : کسی که قلبش را از غفلت مراعات کند و مواظب باشد و قلبش همیشه متوجه خدا باشد. 🍀از صبح تا شب و ازشب تا صبح مراعات کند که قلبش از غافل نشود و مراعات کند نفسش از پیروی نکند، نگاه به نامحرم نکند، دنبال شهوت‌رانی نرود عقلش را از جهل حفظ کند و برود دنبال علم، اگر کسی این سه چیز را مراعات کند، نامش در دیوان نامه ی عمل کسانی که آگاهند نوشته میشود. ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
ای کاش به دست میاوردم !ای وای که فلان چیز از دستم رفت... ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
دلیل کم شدن رزق و روزی: توکل بر غیر خدا روزیِ همه مخلوقات فقط و فقط به دست خداوند متعال است. اگر ما از خداوند طلب رزق و روزی کنیم به آن خواهیم رسید. متاسفانه برخی از افراد چشمشان به دست غیر خداست و از دیگران روزی طلب می کنند. توکل بر خدا موجب افزایش رزق و روزی می شود و در عوض توکل بر غیر خدا موجب کاهش رزق و روزی می شود. امام علی علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «یَقُولُ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ: مامِنْ مَخْلُوقٍ یَعْتَصِمُ بِمَخْلُوقٍ دُونِی اِلاَّ قَطَعْتُ اَسْبابَ السَّموات وَاَسْبابَ الاَْرْضِ مِنْ دُونِهِ فَاِنْ سَاَلَنِی لَمْ اَعْطِهِ وَاِنْ دَعانِی لَمْ اَجِبْهُ وَما مِنْ مَخْلُوقٍ یَعْتَصِمُ بِی دُونَ خَلْقِی، اِلاَّ ضَمِنْتُ اَسْبابَ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ رِزْقَهُ، فَاِنْ دَعانِی اَجِبْتُهُ وِاِنْ سَاَلَنِی اَعْطَیْتُهُ وَاِنْ اِسْتَغْفَرَ غَفَرتُ لَهُ؛ خداوند عزّ و جل می فرماید: هر کس که نه بر من، بلکه بر مخلوق من تکیه کند، اسباب آسمان ها و زمین را برای او قطع می کنم. پس اگر از من چیزی بخواهد به او نمی بخشم و اگر مرا بخواند پاسخش را نمی دهم و هر کس که نه بر بنده من، بلکه بر خود من تکیه کند، اسباب آسمان ها و زمین را پشتوانه رزق او قرار می دهم. پس اگر مرا بخواند پاسخش می دهم واگر از من چیزی بخواهد، به او عطا می کنم و اگر از من پوزش بخواهد، از او درگذرم.» اگر در همه امور تنها از خداوند درخواست کنید، درهای رحمت الهی برایتان گشوده می شود. اما اگر از مردم درخواست کنید، درهای رحمت الهی بسته خواهد شد و این یکی از مهم ترین دلایل کاهش رزق و روزی است.