#اخلاق_مهدوی
💠دشوار اما نتیجه بخش
💢می خوام ببینم با منافع نزدیکی که برات تعیین می کنم، چقدر می تونی صبر کنی؟
🔸اگر نیم ساعت مقابل یک فرد بد اخلاق، خوش اخلاق باشی: ٢ میلیون تومان
🔸اگر پنج دقیقه برای ماشین جلوییت که حرکت نمیکنه، بوق نزنی: ١ میلیون تومان
🔸اگر در مقابل تنگدستی و یا بیماری که چند وقتی گریبان گیر زندگیت شده استقامت کنی، بعد از شش ماه
یک ماشین بهت میدم.
💢حالا زاویه دیدتو عوض کن:
توانمند مالی = خدا
میلیون = واحد پول در آخرت
💢امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «شخص شکیبا از پیروزی باز نمی ماند اگر چه به درازا کشد»
📚میزان الحکمة، ج ۵، ح ۱۰۰۷٠
📌منتظر باید در راه زمینه سازی برای ظهور مولایش صبور باشد؛ هر چند مسیر دشوار باشد.
➥ @zohur_media | اینڪ آخرالزمان
✅صبر کردن بر اذیت و تکذیب
✍امام صادق علیه السلام میفرمایند : بر اذیتی که در راه ما میبینید، صبر کنید و یکدیگر را به «استقامت» سفارش کنید. ... آیا نمیدانی که هرکس منتظر امر ما (فرج) باشد، و بر آنچه از اذیت و ترس میبیند، «صبر» کند، فردا (قیامت) در گروه ما خواهد بود؟
📚 مکیال المکارم ج۲ - روضه کافی ص۳۷
🌼انواعِ صبر در زمان غیبت از نگاه روایات:
۱- صبر بر طولِ غیبت
۲- صبر بر آزار، تمسخر و تکذیب مخالفین
۳- صبر بر اقسام بلاها و گرفتاری ها
۴- صبر بر دیدنِ گرفتاریِ مومنین به دست دشمنان، در صورتی که نتواند از آنان دفاع کند.
🌷شخصى نزد امام صادق رفت و گفت
من ازلحظه مرگ بسيارميترسم،چه کنم؟
امام صادق(ع) فرمودند:
زيارت عاشورا را زياد بخوان..
آن مرد گفت: چگونه با خواندن زيارت
عاشورا از خوف آن لحظه در امان باشم؟
امام صادق فرمود: مگر
در پايان زیارت عاشورا نمى خوانيد؟
•{ اَللّهُمَّارْزُقْنیشَفاعَهَالْحُسَیْنِیَوْمَالْوُرُودِ }•
یعنی خدايا شفاعت حسين(ع)
را هنگام ورود به قبر روزى من کن...
🍃🌸ملاقات با امام زمان🌸🍃
آیت الله سید محمد باقر ابطحی اصفهانی فرمودند: شبی در عالم رؤیا دیدم فضای مابین قم و مسجد جمکران گویا تمام چمنزار است و دارای درختهای سبز که مهتاب بر آن می تابید و نهرهای آب در آن جریان داشت. درختی را دیدم که دارای شاخه های بسیار جذاب و سرسبز و صدای روحبخشی از میان آن به گوش می رسید که به ذهنم خطور کرد، صدای حضرت داوود است.
در وسط آن درخت، جایگاهی بود که در آنجا آقایی نشسته و به نظرم آمد که این آقا حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه است. صحبتی به میان آوردم که از ذکر آن معذورم و سپس عرض کردم: «چه کنم که به شما قرب پیدا کنم؟» به زبان فارسی فرمود: «عملت را عمل امام زمان قرار بده!» من بخاطرم این معنی رسید، یعنی "آنچه را به ذهنت می آید ببین اگر امام زمان بود، عمل می کرد، تو هم همان را عمل کن."
به عربی به حضرت عرض کردم: و هوالامل. یعنی این آرزوی من است. چه کنم که در این امر موفق باشم؟ به عربی جواب فرمود: «الاخلاص فی العمل» از خواب بیدار شدم، چراغ خاموش بود، قلم و دفتر حاضر کردم و آن دو جمله سوال و جواب را نوشتم. این دو جمله توصیه حضرت بود که برای من و همگان عبرت است.
📗شیفتگان حضرت مهدی علیهالسلام ص٢۶١
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جهت رفع گرفتاری ،وگشایش امور
این دعارا11روز بعداز نماز صبح به تعداد 11 بار را بخوانید .
✨ یا مُسَبِّبُ سَبِّب
✨یا مُفَتِّحُ فَتِّح
✨یا مُفَرِّجُ فَرِّج
✨یامُدَبِّرُ دَبِّر
✨یا مُسَهِّلُ سَهِّل
✨یا مُیَسِّرُ یَسِّر
✨یا مُتَمِّمُ تَمِّم
✨بِرحمتک یا ارحم الراحمین .✨
☀️💕☀️
📗آیات،عظیم الشانی که خوب است
هرروز خوانده شود
✨ تلاوت،آیه الکرسی
🌸اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
💜مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ
🌸مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
🌹🌹🌹
📗تلاوت آیه 18و19سوره آل عمران
💥«شَهِدَ اللَّهُ أَ نَّهُ لآ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَ المَلـآئکةُ وَ أُوْلُوا الْعِلْمِ قَآئماً بِالْقِسْطِ لآ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ»
💥«إِنِّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاْءِسْلَـمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَـبَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ وَ مَن یکفُرْ بِـءَایـتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ.»💥
☀️💕☀️
📗تلاوت آیه 26و27سوره آل عمران
(قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء
بِغَيْرِ حِسَابٍ
سپس سه مرتبه یا الله بگوید بعد این دعا را نیز سه مرتبه بخواند :👇
🌺اَنتَ اللهُ لا اِلهَ الا اَنتَ وَحدَکَ لا شَریکَ لَکَ تَجَبَّرتَ اَن یَکُونَ لَکَ وَلَدٌ وَ تَعالَیتَ اَن یَکُونَ لَکَ شَریکٌ وَ تَعَظَّمتَ اَن یَکُونَ لَکَ وَزیرٌ یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ اِقضِ حاجَتی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَجمَعینَ🌺
تردیدی نیست که دعایش مستجاب خواهد شد و این دعا بارها آزموده شده است .🙏
☀️💕☀️
آیه 35،سوره نور": 👇
🌹اللهُ نُورُ السَمّواتِ وَوالا رضِ مَثَلُ نُورِِهِ کمشکوه فیها مِصباح المصباح فی زُجاجه الزّجاجهُ کَانّها کَوکب درّی یوقَدُ مِن شَجَرَه مّبارَکَه زَیتونَه لّاشَرقِیّه ولَا غَریبَه یَکادُ زَیتُها یُضی ءُ وَلَو لَم تَمسَسهُ نَارُ نّورُ عَلَی نُورُ یَهدِی اللهُ لِنورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضرِبُ اللهُ الاَمثَلَ لِلنّاسِ وَللهُ بِکُلِّ شَیء عَلیم.🌹
💕☀️💕☀️
📘مفاتیح الجنان
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 #دعای_هرروزماه_صفر
✨بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحیٖم✨
یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ
یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِک
َ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِل
ُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ
وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.
✨أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج ✨
🔴 جایگاه کسانی که در مقابل اذیّت و آزار دوران غیبت صبور هستند
🌕 امام حسين عليه السلام فرمودند:
حضرت مهدى عجل الله فرجه، داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مىشوند و گروهى ثابت قدم مىمانند و اظهار خشنودى مىكنند. افراد مرتد به آنها مى گويند: «اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلی الله عليه و آله جهاد كرده است!
قَالَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا عَلَى اَلدِّينِ آخَرُونَ فَيُؤْذَوْنَ وَ يُقَالُ لَهُمْ مَتىٰ هٰذَا اَلْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ أَمَا إِنَّ اَلصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى اَلْأَذَى وَ اَلتَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ.
📗کمال الدين، ج۱، ص۳۱۷
📗کفايةالأثر، ج۱، ص۲۳۱
📗مقتضب الأثر، ج۱، ص۲۳
📗بحار الأنوار، ج۵۱، ص۱۳۳
📗منتخب الأنوار، ج۱، ص۷۸
📗إثبات الهداة، ج۲، ص۵۱
حکمت پیادهروی اربعین
امام حسین علیه السّلام دست به کار شده، همهی دنیا را دارد متوجّه خودش میکند.
▫️حکمت پیاده روی #اربعین را برایتان عرض کنم:
اگر امام زمان ارواحنافداه در صبح ظهور بفرمایند: یا اهل العالم! من فرزند حسین هستم، همه میگویند: کدام حسین؟!
نمیشناسند!
قبل از آن، مردم باید با یک واقعه و سر و صدایی متوجّه امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام شوند و ايشان را بشناسند.
▪️بعد، امام زمان ارواحنافداه که تشریف آوردند، بفرمایند: ای مردم! من فرزند این حسین هستم.
الآن میبینیم سال به سال، با عظمت اربعین و جمعیّتی که میرود، مردم دنیا دارند متوجّه میشوند.
میگویند: این اربعین چیست؟! مردم کجا میروند؟!
حتّی ادیان و مذاهب دیگر، برای کنجکاوی هم که شده میآیند.
میگویند: برویم ببینیم اینجا چه اتّفاقی میافتد!!
▫️ان شاءاللّه این مقدّمهای برای #فرج است.
مردم دارند با امام حسین علیه السّلام آشنا میشوند و میشناسند
که چه بر این حسین گذشته است؟
▪️زمانی در کربلا با زن و بچّه و هفتاد و دو نفر یار، محاصرهاش کردند، و کوفیان از آب هم مضایقه کردند و ندادند.
حتّی وقتی آقا برای طفل شش ماههاش آب طلبید، جوابش را با تیر دادند. وقتی مردم این مصیبت را شناختند، بعد امام زمان ارواحنافداه تشریف میآورند و میفرمایند: من فرزند آن حسین علیه السّلام هستم.
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪَ ألْـفَـرَج🌤
💠مرحوم دولابی:
💰غصـه ی رزق فردایت را نخور !
خدا عبــادت وعده ی بعد را نخواسته است، ولی مـا روزی سال های بعد را هم میـخواهیم !!
در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم. اگر غلام خانه زادی پس از سالــها بر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید:
فردا من چه بخورم؟
این توهین به صاحبش است❗️
بعد از عمری روزی خـدا را خوردن،
جا ندارد برای روزی فـردا غصه دار
و نگران باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رزق_حلال
🎥سخنان حجه الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در خصوص كسب رزق حلال
✨✨«إِنْ كَانَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَاذَا» اگر خداوند متكفّل روزی است و گفته: روزی تو را كفالت میكنم و آن را به تو میرسانم؛ پس برای چه غصّه میخوری؟
🌺🌺توکل بر خداوند در رزق رسانی
🦋در ((بحار)) است به سندهاى سه گانه از امام هشتم على بن موسى الرضا (عليه السلام ) از پدرش فرمود: روزى پدرم از حال يكى از اصحاب مجلسش سوال فرمود، عرضه داشتند مريض است . به احوال پرسيش تشريف بردند ملاحظه فرمودند مريض است ، پهلويش نشستند به او فرمودند: گمانت را به خدا نيكو كن . عرضه داشت : گمانم كاملا به خدا نيكو است فقط غصه #دخترانم مرا #مريض كرده . پدرم فرمود: به همان كسى كه به او اميدوارى در دو چندان كردن اعمال نيك و از بين بردن اعمال زشتت ، به همان اميدوار باش براى اصلاح حال دخترانت (يعنى بر خدا توكل كن ) آيا ندانسته اى و نشنيده اى كه رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود همين كه به آسمانها بالا رفتم از# سدرة_المنتهى گذشتم رسيدم به باغستانهاى آن ديدم شاخه هاى بزرگ و كوچك آن را يافتم پاره اى از ميوه هاى شاخه هاى آن را كه پستانهائى است آويخته در حالى كه از بعض آنها شير مى ريخت به نحو تَقاطُر، از بعضى عسل و از بعضى روغن و از بعضى بيرون مى آمد شبيه نان خشم پاكيزه و از بعضى لباسها و چيزى شبيه به ميوه درخت سدر و به سوى زمين مى ريخت ، پيش خود گفتم معدن اين چيزها كه از اين پستانها بيرون مى آيد كجا است ؟ البته اين فكر در حالى بود كه جبرئيل با من نبود چون از مقام او گذشته بود و مقام او پست تر از من بود. پس خداوند به زبان بى زبانى مرا ندا داد در قلب و محل سر من : يا محمد! اينها كه مى بينى رويانيدم آنها را در اين مكان بلند براى غذا دادن به دختران بندگان مومنم از امت تو و همچنين براى پسرهاى آنها. همين كه به زمين رفتى به پدرهاى آنها بگو مبادا #فقر آنها سينه شما را تنگ نموده و ناراحت شويد و غصه آنها را بخوريد همان طور كه آنها را خلق فرمودم روزى هم مى دهم آسوده باشيد
.📚بحارالانوار 50/146
📚گنجينه اخلاق «جامع الدرر» (جلد اول)
عارف سالك آيت الله حاج سيد حسين فاطمى (ره )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میآیم آخر سوی حسین علیه السلام
حضرت رسول(ص) فرمودند: هیچ گاه غصه روزی را نخور زیرا خدا فرمود: رزق و روزی همهی جنبندگان را میرساند. این عبارت ممکن است شامل نباتات هم بشود. زیرا نباتات نیز رشد میکنند و تغذیه میخواهند و ارض را مطرح کرده چون در مرعی و منظر ماست والا آن چه در عالم هستی میباشد روزی خوار خدایند. هر کس هم غم روزی را بخورد معلوم میشود به این کلام خدا دست نیافته و باورش نیامده که خدا روزی دهنده است و انسانها نوعاً این گونه اند. شب که میشود به فکر فردایند که چطور میشود، از کجا پیدا کنند و قسمت زیادی از عمر آنها صرف فکر روزی میشود. روایت داریم اِنَّکُمْ لَوْ تَتَوَکَّلُونَ عَلَیٰ اللهِ کَتَوَکُّلِ الطَّیْرِ تَغْدُو خِماصاً وَ تَرُوحُ بِطاناً امام صادق(ع) فرمود: اگر توکل شما به اندازه توکل پرنده بود صبح میرفتید گرسنه و شب سیر بر میگشتید. آیا هیچ حیوانی شده، شب که میخوابد بگوید فردا روزی من چه میشود. حضرت صادق(ع) میفرماید: توکلتان مانند آنها باشد که خاطرشان جمع است که خدایی دارند که رزق و روزیشان به دست اوست.
🛑غصه ی رزق را نخور
همواره کارت را به انجام رسان و غصه ی رزق را نخور. حتی کارت را به نیت رزق انجام نده، کارت را تقدیم خدا کن. تحت هیچ بهانه ای از حوزه ی “قُربَةً اِلَی الله” خارج نشو. ذهنت را در اندیشه به دست آوردن ها، تکه تکه نکن. رزق بر عهده ی هیچکس نیست، بر عهده ی خداست. وظیفه ایست که خاص خالق، و در حیطه ی مسئولیت اوست. ” و ما مِن دابَّةِِ فِی الاَرضِ اِلّا عَلَی اللهِ رِزقُها”( هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر آنکه رزقش بر عهده ی خداست). من به این آیه ایمان دارم و بارها تجربه اش کرده ام. و می دانم از چه سخن می گویم. هرجا که هستی به کار و وظیفه ات مشغول باش، بی عیب و نقص کار کن و در اندیشه روزی نباش. رزق محتوم تو، در دست هیچکس نیست، در دست خداست. مگذار ذهنت، تو را با پریشانی ها و تردیدها از حوزه ی الهی بدر آورد، و واگذار به غیر کند! رزق، بر عهده ی خداست بگذار بر عهده ی او بماند! آرامش خویش را به اضطراب تبدیل نکن. نگاه از دست این و آن برگیر، و جز به دستان او منگر. هیچ کس رزقی ندارد که بتواند به تو دهد، هر آنچه هست همه از آن او، و در اختیار اوست. تو با بریدن از خدا، با بی توجهی به او، فقط کار خود را سخت می کنی، خود را به مشقّت می اندازی. و عاقبت نیز پر از تشویش و اضطراب خواهی شد. همیشه نگران روز بعد خواهی بود. و ذهنت آن به آن به تو القاء می کند که زود باش، زرنگ باش، در جستجوی روزی باش! حال آنکه نمی دانی روزی فردای تو، کجاست، چقدر و به چه کیفیت است. آخر چگونه میتوان در جستجویی چیزی باشی که نه می دانی کجاست، نه می دانی چه هست، نه می دانی به چه مقدار و چه کیفیت است! آن “وَابتََغُوا” که در قرآن آمده، از پوسته ی ذهنی خود بدر آمدن، برای نیل “فَضل الهی” است، خود را در معرض برخورداری از خوبیها قرار دادن است. رزق تو، مشخص و معین است و تو با کار خالصانه ات، خود را در معرض برخورداری بی دردسر از آن قرار می دهی. اما این ذهن وسوسه کننده، فقط بیماری می آورد. دستاوردش جز تشویش و اضطراب و ناامنی های روانی نیست. تو را با وسوسه ها و تردیدهایش، از زندگی واقعی می اندازد و لحظات ناب عمر تو را بر باد می دهد. و چشم باز کنی می بینی عمرت تمام شده است و جز حرص برای بدست آوردن این چیز و آن چیز، دستاوردی نداشته است، و در همین آخر کار است که عمیقاً در می یابی که آنچه که قرار بود بخوری، بپوشی و برخوردار شوی، همه به همان اندازه های مقدّر بوده اند، و مابقی فقط حمّالی اش به دوش تو بوده است. در می یابی که رزق تو، همان بوده که اگر حرص هم نمی زدی، از آن برخوردار می شدی. و وا اَسفا، از حماقت و جهالت این بشر حریص و طماع.
غم روزی فردا را نخور
امام علی علیه السلام فرمودند:
یَا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذِی لَمْ یَأْتِکَ عَلَى یَوْمِکَ الَّذِی«» أَتَاکَ فَإِنَّهُ إِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأْتِ اللَّهُ فِیهِ بِرِزْقِکَ.
ای فرزند آدم غم روز نیامده ات بر روز آمده ات اضافه مکن زیرا اگر فردا از عمر تو باشد خداوند روزی ترا در آن می رساند.
نهج البلاغه: حکمت 259
شرح حدیث:
وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا؛
هیچ کس نمی داند فردا چه به دست می آورد.(1)
غم فردا خوردن غم بیهوده است و چون هیچ کس نمی داند فردا چه اتفاقی برایش خواهد افتاد حال امروز را غنیمت است و به گفته امام علیه السلام اگر بناست فردا زنده باشیم خداوند متعهد روزی ما خواهد بود.
أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا؛
آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟ ما هستیم که روزی آنان را در زندگانی دنیا تقسیم می نماییم.(2)
پس جای نگرانی وجود ندارد روزی رسان خداست و او خود می داند چگونه بندگانش را ارتزاق نماید. جالب اینجاست که بعضی نه تنها غصه روزی فرداهای خود را می خورند بلکه نگران روزی فرزندان و نوه و نتیجه خود نیز هستند.
شرح ابن میثم
یعنى شایسته است که به نیاز هر روزت در همان روز به خصوص بپردازى.
این سخن به منزله مقدّمه صغرا براى قیاس مضمرى است که بدان وسیله امام علیه السلام توجه داده است که نباید در غم روزهایى که هنوز نیامده است، باشیم، و کبراى مقدّر آن نیز چنین است: و هر چه از این قبیل باشد، پس نباید بدان اهمیّت داد.(3)
پیتوشتها:
1- سوره لقمان، آیه 34
2- سوره زخرف، آیه 32
3- ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 643
منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت، 1390
غصه روزی مخور
امام صادق(ع) فرمود: شیطان میگوید با اینکه همه مردم در زیردست من هستند اما در عین حال پنج گروهاند که درباره آنها چارهای به نظرم نمیرسد تا بر آنها مسلط شوم. آن پنج گروه عبارتند از:
1- کسی که از روی نیت صادق و دل پاک به خدا پناه میبرد و در تمام کارهایش به او اعتماد و توکل میکند.
2- کسی که روزها و شبها خدای خویش را بسیار تسبیح میگوید.
3- کسی که هر چیزی را که برای خود میپسندد برای برادر مؤمنش نیز همان را میپسندد.
4- کسی که هنگام مصیبت و بلا بیتابی نمیکند.
5- کسی که به دادههای خدا راضی است و غم روزی خود را نمیخورد.
(خصال ج 1 ص 259)
در اینجا مختصری درباره گروه پنجم توضیح داده میشود. مرحوم علامه طباطبائی میگویند: در ایام تحصیل که در نجف بودم، علاوه بر هوای بسیار گرم آنجا به خاطر قطع ارتباط با ایران دچار مشکلات مالی شدید شدم. بناچار مشکلاتم را به استاد خود مرحوم سیدعلی آقا قاضی(ره) بیان کردم.
ایشان نصایحی فرمود. بعد از مراجعت، گویی آنچنان سبکبار شدم که در زندگی هیچ ناراحتی و غم ندارم. مضمون پندهای ایشان را به شعر درآوردم. در اینجا فقط به بخشهایی از آن اشاره میشود:
پیرخرد پیشه و نورانیام
برد زدل زنگ پریشانیام
گفت که در زندگی آزاد باش
هان گذران است جهان شاد باش
رو به خودت نسبت هستی مده
دل به چنین مستی و پستی مده
ز آنچه نداری ز چه افسردهای
وز غم و اندوه دل آزردهای؟
گر ببرد ور بدهد دست دوست
ور ببرد ور بنهد ملک اوست
ور بکشی یا بکشی دیو غم
کج نشود دست قضا را قلم
آنچه خدا خواست همان میشود
وآنچه دلت خواست نه آن میشود
(زمهر افروخته ص 138)
نقل میکنند: وقتی حضرت موسی(ع) مأمور شد فرعون را به خداپرستی دعوت کند، به فکر خانوادهاش افتاد و عرض کرد: خدایا چه کسی از خانوادهام سرپرستی میکند؟
خداوند از او خواست عصایش را بر سنگ بزند. وقتی چنین کرد، سنگ شکست و درون آن سنگ دیگری نمایان شد. ضربه دیگری به سنگ دوم زد و آن را نیز شکست. سنگ سومی پیدا شد، وقتی آن را هم خرد کرد، درونش کرمی دید که چیزی به دهان گرفته و آن را میخورد. پرده حجاب از گوش موسی(ع) کنار رفت و شنید که کرم میگوید: منزه است خدایی که مرا میبیند، سخن مرا میشنود، به جایگاه من آگاه است و به یاد من است و مرا فراموش نمیکند.
انسبن مالک میگوید: همراه پیامبر(ص) به بیابان رفتم. پرندهای را دیدم که آواز مخصوصی داشت. پیامبر(ص) پرسید: میدانی چه میگوید؟ عرض کردم: خدا و رسولش آگاهترند. فرمود: میگوید: خداوندا، نور چشمم را گرفتی و مرا کور آفریدی، روزی مرا برسان، من گرسنهام. ناگهان ملخی آمد و در دهان او نشست و پرنده کور آن را بلعید. سپس آواز پرنده بلند شد که: سپاس خدایی را که یاد آورندهاش را فراموش نمیکند.
محمد به دستور پدرشان امام صادق(ع) پول زیادتر از مخارج زندگی را به مبلغ چهل دینار صدقه داد. گفت: پدرجان:حالا دیگر پولی نداریم. فرمود: آیا نمیدانی هر چیزی کلیدی دارد. کلید رزق صدقه است. ده روز بعد مبلغ چهارهزار دینار برای امام(ع) آوردند. سپس فرمود: پسرم ما چهل دینار برای خدا دادیم و خدا صد برابر آن به ما عنایت فرمود.
(داستانهای روایی ص 429- 509)
به جای اینکه این همه نگران آینده باشی که نیامده است، کمی هم به گذشته بنگر که چگونه به راحتی گذشت...
امام علی(ع) میفرماید: ای فرزند آدم! غصة رزق نیامدهات را، بر روز آمدهات میفزا. که اگر فردای نیامده از عمر تو بود، خداوند رزق و روزی تو را در آن روز میرساند. پس امروزت را با غم فردایی که نیامده برای خود سخت نگردان(1).
به جای اینکه این همه نگران آینده باشی که نیامده است، کمی هم به گذشته بنگر که چگونه به راحتی گذشت و نگرانی تو نسبت به آن بیجا بود ..
حضرت در آن فرمایششان همین نکته را متذکّر میشوند که ای پسر آدم! غصة رزقی را که هنوز نیامده است بر امروز خود حمل نکن.
ما امروز وظیفهای داریم و برای انجام آن روزمان را شروع کنیم و مسلم آنچه در امروز نیاز داریم، خدای خالقِ امروز برایمان خلق میکند، و چون خداوند فردا را خلق کرد، نیاز مربوط به فردای مخلوقاتش را نیز خلق میکند. اینکه ما نیازهای فردایِ خود را در پیش خود نداریم چون هنوز فردا را خلق نکرده تا رزق فردا را خلق کند. آری؛ فردا هم باید کاری که به عهدة ماست، انجام دهیم.
رزق فردا هم به عهدة خداست و حتماً میرسد. اشکال در این است که شما امروز کاری را شروع میکنید، برای اینکه بیرزق نشوید، و لذا از اوّل صبح غصة رزق آن روز را میخورید و در نتیجه آن کاری را که به عهدهتان است انجام نمیدهید و غم چیزی را میخوردید که بدون این غمها محقّق میشد، حال با این نوع تفکر، چون پسفردا میآید، غصّة رزق روز بعدش را میخورید، و خلاصه هر روز کارمان میشود رفتن به دنبال چیزی که خودش به وقتش میآمد، و در نتیجه از بندگی خدا که محتوای حقیقی زندگی انسان است در می مانید و بعد در خودتان که تأمّل میکنید میبینید سخت از زندگی خود ناراضی هستید، چون به محتوای معنوی که باید میرسیدید، دست نیافتید.
امام معصوم(ع) میفرماید: نگرانی رزق فردا را بر امروزت حمل نکن، «فَاِنَّهُ اِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأتِ اللهُ فیهِ بِرِزْقِک»؛ اگر فردا جزء عمرت باشد، خدا در همان فردا رزق تو را میرساند. فردایی که هنوز نیامده است تمام ذهنت را مشغول نکند تا روزی که آمده است را از دست دهی.
غمهای پوچ
حضرت علی(ع) میفرمایند: حالا که متوجّهای رزق حقیقی تو به سوی تو میآید. «فَلا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِکَ عَلی هَمَّ یَوْمِکَ، کَفاکَ کُلُّ یَومٍ عَلَی مَا فِیهِ»؛(2) پس غم رزق یک سال خود را بر امروزت تحمیل مکن، که رزق همان روزی که تو در آن هستی، تو را بس است.
اگر میخواهید در زندگی کاری بزرگتر از دنبال ناندویدن داشته باشید، باید این مسئله را که میفرماید غمِ رزق یکسالة خود را بر امروزت تحمیل نکن، برای خود حل کنید.
هستند عدّهای که در عین دینداری معمولی، اسیر رزقند. اگر شما میخواهید کاری بزرگتر از کار انسانهای معمولی انجام دهید و به بزرگیها و اسرار عالم خلقت دست پیدا کنید، باید بتوانید از این انحراف مهم آگاه شوید و حقیقتاً این جمله حضرت را مبنای کار خود قرار دهید که «لا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذی لَمْ یَاْتِکَ عَلَی یَوْمِکَ»؛ غم آن روزی را که نیامده است بر روح و روان خود تحمیل نکن.
امیرالمؤمنین(ع) رمز و راز بزرگیِ خودشان را برای ما روشن میکنند، و ما با غفلت از این موضوع، زندگیمان را از دست میدهیم.
در واقع میفرمایند: خودت را بشناس! یا تفکّرت را بده دست من، که خودت را به تو بشناسانم تا بفهمی چه مشغولیات پوچی را بر زندگی خود تحمیل کردهای. آری؛ «کَفاکَ کُلُّ یَومٍ عَلَی ما فیه» یعنی رزق همان روزی که تو در آن هستی، تو را بس است، برای زندگی و جهت انجام وظیفهات در این دنیا به مسائل مهمتری فکر کن، هر چه دقیقتر برای آینده برنامهریزی بکن، ولی خود را اسیر آرزوهای بلند منما. مهم این است که امروزت را از ترس بهدست نیاوردن رزق، از دست ندهی، آن هم رزق فردایی که هنوز نیامده است تا رزقش بیاید.
ما انتظار داریم خداوند رزق فردایمان را که نیامده امروز بدهد، در حالی که او بنا دارد رزق فردا را، فردا بدهد و بنا به فرمایش رسولخدا(ص) اگر بنده هم عجله کند، خداوند عجله نمیکند «فَاِنَّ اللهَ عَزّوَ جَلَّ لا تَعْجَلُ بِعَجَلَةِ اَحَدٍ»(3) یعنی خداوند عزّوجل با عجلة بنده، عجله نمیکند، و همان موقعی که باید رزق بندهاش را برساند، میرساند.
از برنامهریزی برای وظایفی که باید آینده به دوش گرفت کسی ضربه نمیخورد، از اینکه نسبت به رزق آینده حریص است و میخواهد رزق آینده را امروز بهدست آورد، ضربه میخورد و داستان آن گاو میشود که یک عمر غصة فردایی را میخورد که هنوز نیامده بود. غصة رزق فردا موجب میشود که امروزت را از دست بدهی.
امیرالمؤمنین(ع) در ادامه میفرمایند: اگر این سالی که در پیش است جزء عمر تو باشد، خداوند در هر فردایی از هر روزِ آن، رزق همان روز را که قسمت تو است به تو میرساند «سَیُؤتیکَ فی کُلِّ غَدٍ جَدیدٍ ما قَسَم لَکَ» و اگر آن سال در شمار عمر تو نیست، پس غم تو برای آن چه از آن تو نیست، برای چیست؟ «وَ إنْ لَمْ تَکُن السَّنَةُ مِنْ عُمْرِکَ فَما تَصْنَعُ بالْهَمَّ فیما لَیْسَ لَکَ» پس اگر مقدّر است بنده پسفردا بمیرم، آیا غصة هفته دیگر را خوردن منطقی است؟!
پی نوشت
1- نهجالبلاغه، کلمات قصار، شماره 267.
2- نهجالبلاغه، کلمات قصار، شماره 379.
3- نهجالفصاحه، حدیث شماره 2527.
غم روز ی خوردن ممنوع
اصبع ابن نباته يکی از ياران مخلص اميرالمؤمنين u بود . او در جنگهاي جمل و صِفّين، همراه مولا u بود و از ياران باوفاي آنحضرت به شمار ميرفت. پس از ضربت خوردن علي u ، وي از معدود افرادي است که اجازه حضور بر بالين ايشان را يافت. وی روايتی از حضرت علی u نقل می کند که آنحضرت فرمودند :« قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا مُوسَى احْفَظْ وَصِيَّتِي لَكَ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ أُولَاهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ وَ الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ وَ الثَّالِثَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي وَ الرَّابِعَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ .»[1]
1- « أُولَاهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ .»
2- « الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ.»
يا موسی ! تا گنج و خزانه من تمام نشده غم روزيت را نخور . گنج الهی ناتمام است واگر چنين است پس چرا انسان غم روزی بخورد.
ضمانت روزی از ناحیه خدا
روزی در دست خداست و ضکانت نموده است که روزی مخلوقات خود را بدهد. می فرمايد :« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ في كِتابٍ مُبينٍ .» و می فرمايد:« وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليم.»[2] يعنی " چه بسا جنبدگانی که يارای تحصيل روزی خويش ندارند و خدا آنها و شما را روزی می دهد . و اوشنوا و داناست ."
در قرآن اين حقيقت مکرر ذکر شده است که ، روزی در دست خداست ، خدای متعال روزی شما و فرزندانتان را می دهد و خدای متعال روزی حيوانات و شما را می دهد . پيام اين تذکرات اين است که انسان به من اعتماد کن. غذائی که انسان می خورد بسيار کمتر از آن است که حيوات می خورند مگر آنها روزی پيدا نکرده اند ؟
تکليف و روزی
خدای متعالب می فرمايد :« ای فرزند آدم : تکلیف های من بر عهده توست، رزق تو بر عهده من.» يکی از عجائب زندگانی انسان اين است که آنچه وظيفه اوست انجام نمی دهد و آنچه وظيفه خداست و در دست انسان نيست ، از آن نگران است و برای انجام آن خود را به آب و آتش می زند . خدای متعال تکاليفی به عهده انسان نهاده است و مصرانه از وی خواسته است که آنها را انجام دهد و فرموده است سعادت و شقاوت تو در گرو اين اعمال توست . ولی انسان در انجام اعمال سستی می کند و تعهدی از خود نشان نمی دهد . ولی روزی را خدا به عهده خود گرفته و در سندی به محکمی قرآن تعهدنامه نوشته است ، و تاکنون در باره تمام موجودات به آن عمل کرده و اسانها به چشم خود ديده اند ، ولی نسان هميشه نگران آن بوده است . و هميشه تمام همتّش را برای کسب روزی قرار داده وحتی تکلي، خود را فدای روزی خويش قرار داده است.
بايد بدانيم روزی از واظايف خدا و اننجام تکاليف الهی از وظايف ماست . به همين خاطر می بينيم خدای متعال می فرمايد :« ای فرزند آدم: رزق فردا را مطالبه نکن ، همچنانکه من هم عمل فردا را از تو نخواسته ام.
مرغ در دهان آن مرد آب ريخت
مى نويسند سلطانى بر سر سفره خود نشسته غذا مى خورد، مرغى از هوا آمد و ميان سفره نشست و آن مرغ بريان كرده كه جلو سلطان گذارده بودند برداشت و رفت، سلطان متغير شد، با اركان و لشكرش سوار شدند كه آن مرغ را صيد و شكار كنند . دنبال مرغ رفتند تا ميان صحرا رسيدند، يك مرتبه ديدند آن مرغ پشت كوهى رفت، سلطان با وزراء و لشكرش بالاى كوه رفتند و ديدند پشت كوه مردى را به چهار ميخ كشيدند و آن مرغ بر سر آن مرد نشسته و گوشت ها را با منقار و چنگال خود پاره مى كند و به دهان آن مرد مى گذارد تا وقتى كه سير شد، پس برخواست و رفت و منقارش را پر از آب كرد و آورد و در دهان آن مرد ريخت و پرواز كرد و رفت.
سلطان با همراهانش بالاى سر آن مرد آمدند و دست و پايش را گشودند و از حالت او پرسيدند؟
گفت: من مرد تاجرى بودم، جمعى از دزدان بر سر من ريختند و مال التجاره و اموال مرا بردند و مرا به اين حالت اينجا بستند، اين مرغ روزى دو مرتبه به همين حالت مى آيد، چيزى براى من مى آورد و مرا سير مى كند و مى رود، پادشاه متنبه شد و ترك سلطنت كرد و رفت در گوشه اى مشغول عبادت شد، از دنيا رفت.
گفتگوى ماهى و سليمان
مى نويسند : روزى يكى از حيوانات دريائى سر از آب بيرون آورده عرض كرد اى سليمان، امروز مرا ضيافت و مهمان كن، سليمان امر كرد آذوقه يك ماه لشكرش را لب دريا جمع كردند تا آنكه مثل كوهى شد، پس تمام آنها را به آن حيوان دادند، تمام را بلعيد و گفت :
بقيه قوت من چه شد، اين مقدارى از غذاهاى هر روز من بود.سليمان تعجب كرد، فرمود:
آيا مثل تو ديگر جانورى در دريا هست، آن ماهى گفت : هزار گروه مثل من هستند.[