امام على عليه السلام :
كسى كه بيشترين همّ و غمّش دنيا باشد ، بدبختى و اندوهش به درازا كشد . مبادا از هواى نفس پيروى كنى كه در آن نابودى نهفته است.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن أصبَحَ و أمسى و الدنيا أكبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللّهُ تعالى الفَقرَ بينَ عَينَيهِ و شَتَّتَ أمرَهُ و لم يَنَلْ مِن الدنيا إلاّ ما قَسَمَ اللّهُ له ، و مَن أصبَحَ و أمسى و الآخرةُ أكبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللّهُ تعالى الغِنى في قلبِهِ و جَمَعَ لَهُ أمرَهُ .
امام صادق عليه السلام : كسى كه شب و روز بزرگترين همّ و غمش دنيا باشد، خداوند متعال فقر را در برابر چشمانش قرار دهد و كارش را پريشان سازد و از دنيا جز به آنچه خداوند قسمتش كرده است نرسد و كسى كه شب و روز بزرگترين همّ و غمش آخرت باشد خداوند دلش را بى نياز گرداند و كارش را سامان دهد .
ميزان الحكمه جلد چهارم
محمّد محمّدی ری شهری
صفحه 112
تصاویر مرتبط:
زندگی دنیا دنیا دنیا محبت دنیا
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : القَلبُ ثَلاثَةُ أنواعٍ : قَلبٌ مَشغولٌ بِالدُّنيا ، و قَلبٌ مَشغولٌ بِالعُقبى ، و قَلبٌ مَشغولٌ بِالمَولى . أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالدُّنيا فَلَهُ الشِّدَّةُ و البَلاءُ ، و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالعُقبى فلَهُ الدَّرَجاتُ العُلى ، و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالمَولى فلَهُ الدُّنيا و العُقبى و المَولى .[المواعظ العدديّة : 146.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دل سه گونه است: دلِ گرفتار دنيا، دلِ گرفتار عُقبى و دلِ گرفتار مولى. دلى كه گرفتار دنيا باشد، سختى و رنج نصيب اوست و دلى كه گرفتار عقبى باشد، درجات بلند نصيبش شود و دلى كه گرفتار مولى باشد، هم دنيا دارد و هم عقبى را و هم مولى را.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن كانَتِ الدُّنيا هِمَّتَهُ ، اشْتَدَّت حَسرَتُهُ عِند فِراقِها .[بحار الأنوار : 77/376/1.]
امام على عليه السلام : هر كه دنيا همّ و غم او باشد، در هنگام جدا شدن از آن سخت حسرت خورد
عنه عليه السلام : مَن لَم يَكُن هَمُّهُ ما عِندَ اللّه ِ سبحانَهُ لَم يُدرِكْ مُناهُ .[غرر الحكم : 8970.]
امام على عليه السلام : هر كه همّتش آنچه نزد خداى سبحان است نباشد، به آرزوهايش نرسد
عنه عليه السلام : مَن كانَتِ الدُّنيا هَمَّهُ ، طالَ يَومَ القِيامَةِ شَقاؤهُ و غَمُّهُ .[غرر الحكم : 9110.]
امام على عليه السلام : كسى كه همّ و غمش دنيا باشد، در روز قيامت شقاوت و اندوهش به درازا كشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه آخرت ، همّ و غم و وِردش باشد و چشم به آن بدوزد و همواره انديشه آن را در سر بپروراند ، خداوند ، دلش را بى نياز مى گرداند و زندگى اش را سامان مى بخشد و دنيا ، با حالت زبونى و تسليم ، به او روى مى آورد.
۱۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه همّ و غمش را يكسره همّ و غم آخرتش قرار دهد ، خداوند ، او را از همّ و غم دنيايش مى رهاند ؛ و كسى كه همه همّ و غمش ، امور دنيا باشد ، خداوند عز و جل باك ندارد كه او در كدام درّه از درّه هاى دنيا به هلاكت در مى افتد.
۱۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه شب و روز ، بزرگ ترين همّ و غمش آخرت باشد ، خداوند دلش را بى نياز مى گرداند و كارش را سامان مى بخشد و از دنيا نمى رود تا آن كه روزى اش را كامل دريافت كند.
۱۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :تا مى توانيد ، خويشتن را از همّ و غم دنيا فارغ گردانيد ؛ زيرا هر كس كه دنيا بزرگ ترين همّ و غم او باشد ، خداوند ، زندگى اش را نا به سامان مى سازد و فقر را پيش چشم او قرار مى دهد ؛ و هر كس كه آخرت ، بزرگ ترين همّ و غم او باشد ، خداوند ، امورش را سر و سامان مى دهد و دلش را بى نياز مى گرداند.
چرا گناه در ماه رجب و شعبان را دو برابر حساب می کنند؟
آیت الله قرهی در درس اخلاق خود مطالبی درباره ماه رجب بیان کرده که متن آن برای علاقه مندان در پی می آید؛
خدا باز هم برای برگشتن، بهانه قرار می دهد. شب جمعه یک شب بود امّا بعد ایّامی را قرار می دهد، شب و روز ماه رجب المرجّب، ماهی که اگر انسان یک عمر گناه کرده باشد با گفتن «اَستَغفِرُاللّه رَبّی وَ اَتوبُ اِلَیه» ذوالجلال والاکرام می فرماید: به عزّت و جلالم گناهانش را می آمرزم. ماهی که پروردگار عالم به عنوان أصب؛ یعنی ریختن رحمت ذوالجلال والاکرام بر بندگانش قرار داد. ذوالجلال والاکرام بندگانش را دوست دارد و به آن ها عشق می ورزد. لذا ماه رجب ماه خدا می شود، که هر کس در این ماه رجب المرجّب بیشتر از همه ایّام استغفار کند، ذوالجلال والاکرام به او علاقه دارد. استغفار یعنی برگشت به سوی خدا، آشتی کنان بین انسان و خدا.
لذا ماه رجب، ماه شستشوی گناهان است و ماه شعبان، ماه پوشیدن لباس تقواست، برای اینکه می خواهیم در ماه مبارک رمضان، به ضیافت الله، به مهمانی خدا برویم. اگر شما را در مهمانی خصوصی و مهم دعوت کردند، رسمش این است انسان بهترین لباسش را بر تن می کند، طبیعی است قبلش آن لباسهای کثیف را می کَنَد و استحمام می کند، لباس نو می پوشد، بهترین لباس هایش را در بهترین مجالس می پوشد و وارد آن مجلس می شود.
ماه ضیافت الله در پیش است، ماه مهمانی خدا. ماهی که یک عدّه از اولیاء مثل مقدّس اردبیلی که بالحقّ مقدّس بود، دعوت نامه کتبی را به دست می گرفت. «کُتِبَ عَلَیٛکُمُ الٛصّیام کَما کُتِبَ عَلَی الَذینَ مِنٛ قَبٛلِکُم» [۱] منتها قبلش در ماه رجب باید شستشو کنیم. ماه رجب باید روحمان را پاک کنیم. چرک های روح و این گناهان را با استغفار، روزه و مراقبه بشوییم.
می دانید در ماه رجب المرجّب که ماه حرام است گناه را دو برابر حساب می کنند. دلیل چیست؟ خدا می گوید: من این ماه را ماه غفران قرار دادم، آن وقت تو گناه می کنی؟ می دانید اگر قتلی انجام شود، اگر ضرب و جرحی باشد، دیه اش دو برابر است. همین طور رحمت هم دو برابر است. اگر کار ثوابی انجام دهی ذوالجلال و الاکرام لطف می کند و آن را دو برابر می کند، گرچه همیشه رحمت ذوالجلال و الاکرام شامل حال بندگان است امّا خدا دوست دارد بندگانش در این ماه جلو بیایند.
حضرت حق یک شبی مثل شب لیلة الرغائب را قرار داد. چه شبی است که یک عدّه از اولیاء در این شب به جایی رسیده اند، به آرزوهایشان رسیده اند. چه شبی است که خدا همین طور نقل و نبات بر سر بندگانش می ریزد و رحمتش را نازل می کند، چه شبی است که انسان از این همه لطف خدا، خجل می شود. شب عجیبی است.
ذوالجلال و الاکرام چون دید خود بندگان نمی آیند؛ بهانه درست کرد، ماه رجب را درست کرد و این ماه را، ماه غفران و ماه بازگشت بندگان به طهارت روح قرار داد. ما باید به سمت آشتی کردن با خدا بیاییم. طوری که پاک شویم، ماه شعبان لباس تقوا بپوشیم و بعد خدا بگوید: عزیز دلم! بنده ام! حالا به مهمانی خصوصی بیا. اوّل پاکمان می کند؛ بعد لباس تقوا به تنمان می کند، بعد ما را در مهمانی خصوصی می برد.
برای همین است دعای اولیاء فقط این بود: «خدایا! ماه مبارک رمضان را دوباره دریابیم.» طول عمر می خواستند برای درک آن ضیافت الله که عجب ضیافتی برای اولیاء است. عزیزان بوی ماه مبارک رمضان به مشام می رسد. فقط مع الاسف این بو هنوز به مشام ما گناهکاران نمی رسد. خدا این ماه رجب را قرار داد که خودمان را پاک کنیم.
دشمن امام زمان کیست ؟
بدترین دشمنان کسی است که نمک ولی نعمتش را می خورد ولی خدمت شیطان می کند کدام دشمن بدتر از نفس
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فرمودند: أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بَينَ جَنبَيكَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دشمن ترين دشمن تو، نفسى است كه ميان دو پهلويت قرار دارد.
وقتی با دشمن جان و ایمانتان هم دست میشوید و ولی نعمتتان را آزار میدهید پس دشمن امام زمان هستید کسی که بزرگترین هم و غمش دنیا پرستی شهوت پرستی مال پرستی و مهم ترین غصه ی زندگیش آینده مالی و شهوانیش باشد دشمن امام زمان است و حتما در برابر امامش خواهد ایستاد زیرا اون بنده نفسی است که او را فرمان می دهد
استاد الهی:
🔰 میانبرترین راه برای وسعت رزق و روزی این است که به مدت یک سال بر این امور مداومت داشته باشید:
۱. هر روز پانصد مرتبه #صلوات هدیه کنیم به حضرت امام حسن عسکری و حضرت عبدالمطلب و حضرت ابوطالب علیهم السلام،
۲. مواظب باشیم دروغ نگوییم،
۳. استغفار کنیم،
۴. و در بین الطلوعین بیدار باشیم.
📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشیم....
🏴۲۶ رجب وفات حضرت ابوطالب (ع)
پدر امیرالمؤمنین و عموی پیامبراکرم(ص) است
♦️پیامبر روز وفات ایشان در حالیکه به شدت محزون بود ومی گریست برای وی طلب رحمت کردو فرمود: آن گونه برای تو طلب آمرزش و شفاعت میکنم که جن و انس دچار شگفتی شوند
♦️حضرت ابوطالب قسمت اعظم عمر خویش را در راه دفاع از پیامبر اکرم گذراند و آزار کفار را به جان خرید سختیها و تحریمهای شعب ابیطالب را تحمل نمود و در مواضع مختلف حمایت خود از رسول الله را اعلام داشت
♦️ابن ابی الحدید عالم اهل سنت میگوید «با سندهای بسیار از ابن عباس و دیگران روایت شده که ابوطالب از دنیا نرفت تا این که شهادتین را گفت» و در جای دیگر مینویسد«اگر ابوطالب نبود اسلام نبود» وی تصریح میکند اگر ابوطالب ایمان خود را آشکار میساخت حرمت و ابهت خویش را نزد مشرکان قریش از دست میداد و نمیتوانست در مقام رییس قبیله از اسلام دفاع کند
♦️امیرالمؤمنین فرمودند: قسم به خدایى که حضرت محمّد(ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می پذیرد. بی شکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور: نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نه فرزند از اولاد حسین را خاموش و بی اثر میکند . نور ابوطالب از نور ما اهل بیت است که خداوند دوهزار سال قبل از خلقت آدم خلق کرده است
بحار، ج۳۵، ص۱۱۰
♦️ شخصی به امام رضا علیهالسلام گفت:
♦️فدايت شوم من در اثر تبليغ سوء مردم در اسلام ابوطالب به شك افتادم. حضرت در پاسخ فرمود:اگر تو اعتراف به ايمان ابو طالب نكني فرداي قيامت جايگاهت جز آتش جهنم جاي ديگري نخواهد بود.