eitaa logo
هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
27.8هزار عکس
27.2هزار ویدیو
630 فایل
『°•بِسمِ‌رَّبِ‌ الحجه. اینجا مهدیه مجازی دوستان و خادمین امام الحجه علیه السلام است. ألَـلّـھم‌ْ؏َـجِـٰل‌ّلِوَلِیٰــــك‌ألٰـفَـٖࢪجّ🌱. برای ارتباط با ما :👇👇👇👇👇 @Ahmadqasemi34
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره (۴۵۵) 🎙آیت الله ناصری 💢می‌خوای خدا دوستت داشته باشه؟! 🔸کوتاه و شنیدنی👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محرومان از 🎤 🌤اَللهُمَ‌عجِل‌الوَلیِک‌اَلفرج🌤 ➖➖➖➖➖➖➖ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ●••✾❀🍃♥️🍃❀✾••●
🌎 چه کنیم تا در دنیای پر از تلاطم به آرامش برسیم ؟ در هنگام ابتلا به مصیبت ها و رنج های دنیوی راهکار هایی وجود دارد که قلب شما را آرام می کند . شاید شما نتوانید دنیای خارجتان را عوض کنید اما می توانید خودتان را تغییر دهید . دانستن موارد زیر به همراه تکرار و تلقین در موارد و شرایط سخت می تواند کوه مشکلات را برایتان همچون آب خوش و روان تغییر دهد ! ۱ - این را باید بدانید که قضای الهی از قبل نوشته شده است ، پس هر اتفاقی بیافتد حق است و این اتفاق باید می افتاد و راه بازگشتی وجود ندارد و اگر شما دوباره هم به نقطه اولتان باز میگشتید باز هم با همان معلومات و اتفاقات و شرایط همین به سرتان می آمد . ۲- شما تنها همه کاره داستان نبودید ، عوامل و شرایط زیاد منجر شد تا این اتفاق بیافتد ، پس خودتان را بی دلیل آزار ندهید . ۳ - یادتان باشد که اینجا دنیاست و محل رشد و امتحان همه انسان هاست و هر انسانی در جایگاه خود به ابتلاها و بلاهای مختلف دچار می شود پس شما در این مشکلات تنها نیستید . ۴ - همیشه می تواند بدتر از این هم اتفاق بیافتد ، همچنانی که برای دیگران این اتفاق افتاد ، پس خداوند را به خاطر رحمانیت و کرامتش شکر کنید . ۵ - یادتان باشد که شما فقیر هستید و چیزی از خودتان ندارید که به خاطر از دست دادن آنها ناراحت شوید همه اش مال خداست و اوست که می گوید چه بشود و چه نشود ... . ۶ - خیلی ها با شرایطی از این بدتر به زندگیشان ادامه دادند ، و این اتفاق افتاد و آینده معلوم نیست چه بسا شرایط به نفع شما تمام شود ! ۷- خیلی ها که الان آنها را خوشبخت می بینید شاید روزگاری را در سختی ها گذرانده اند و شاید هم روزی برسد که آنها نیز گرفتار شوند ، چرخ فلک در حال گردش است یک روز بالاست و یک روز هم پایین ... . ۸- دنیا محل امتحان است ، دردو رنج و مصیبت از ذاتیات این عالم است تا مومن را به کمال روحی و قرب الی الله برساند . اگر دنیا بهشت بود ، پس دیگر بهشت برای چه ؟ یادتان باشد دنیا با تمام رنج ها و سختی هایش برای همه به زودی زود تمام می شود . پس غصه دارندگی و نداریش را نخورید ... . ۱۰ - کمیت و کیفیت هیچ کدام خوشبختی زندگی شما را ضمانت نمی کند . چه بسا انسان هایی را که هیچ نداشتند اما با آرامش و نشاط زندگی کردند و چه بسا انسان هایی که همه چیز داشتند و یک روز هم خیر داشته هایشان را ندیدند ... . ۱۱ - با عبادت و عشق بازی با خداوند ، از انتظاراتتان نسبت به این دنیا بکاهید چرا که قلبی که در آن خدا بزرگ شود ، جایی برای بقیه چیزها وجود ندارد ... . ۱۲ - دل از دنیا بکنید قبل از آنکه شما را به زور از این دنیا بکنند ... یادتان باشد آرامش و سعادت در وابسطه نبودن به مادیات است ... دنیایی نیست ، اگر کل دنیا را هم به نحو احسنت مدیریت کنید و همه چیز هم به کام شما تمام شود ، دیر یا زود آن را از شما تحویل می گیرند و هر چه کاشتید ، گویا که اصلا هیچ نکاشته اید ... . ۱۳ - از اینکه به خاطر دنیای فانی دارید درد میکشید از خودتان خجالت بکشید ، که چگونه بنده و عبد آن شده اید که با بود آن خوشحال و با نبودش ناراحتید ،پس این واقعه را به فال نیک بگیرید و بدانید که در مسیر بندگی خداوند چه قدر عقبید ، با مطالعه آیات و انفس الهی و عبودیت خداوند تلاش کنید تا به نقطه ای برسید که تنها از اطاعت اوامر او خوشحال و از نافرمانی او اندوهناک و ناراحت شوید . ۱۴ - مرگ را زیاد یاد کنید و بدانید آیا فردایی هم هست که شما باشید و غصه آن را بخورید ؟ و چه دردو رنجی بالاتر از اعمال و کردار ما که ما را از خدا و بهشت او دور می کند ؟ ۱۵ - یادتان باشد هر روز رزق تازه ای را می آورد ، امیدتان را از دست ندهید امید است که زمان همه چیز را درست کند ! ۱۶ - اهل قناعت باشید و کمترین ها را از دنیا بخواهید ، بیش از این خودتان را وابسته دنیا نکنید ، وابستگی به جز خداوند برای انسان ، تولید رنج می کند . عبد آن نشوید و به خاطر دنیای بی وفا خودتان را به آب و آتش نزنید ۱۷ - این را بدانید که درد ها و رنج های دنیا تنها بر دوستان و بنده های خوب او آسان می شود ،زیرا آنها عالم را از خدا می دانند ، او را مالک و مدبر هستی می شناسند و تنها از او انتظار دارند و تنها به او توکل می کنند و همیشه اهل قناعت و شکر گذار نعمت های او هستند . برای رسیدن به آرامش باید خداشناس شد ، باید بندگی خداوند را کرد و باید از او خواست تا انسان را هدایت کند ، وقتی انسان راه حق را یافت و قدم در آن نهاد مسلما به لذت و نشاط واقعی دست خواهد یافت . و در آخر باید گفت که البته موارد و عوامل دیگر هم حتما وجود خواهد داشت اما اهم آنها و کلیاتشان همین ها بود که خدمتتان بیان کردم . آرامش و سعادت چیزی جز تسلیم خدا شدن نیست ، پس اسلام و بندگی واقعی خداوند را برای همه انسان های روی زمین آرزومندم ... .
🔴خداوند به کسانی که غصه دنیا و‌ رزق و روزی دنیا را می خورند نگاه نمی کند منشأ بسیاری از گرفتاری ها توجه نکردن به دستورات قرآن و اهل بیت(ع) است. مثلاً غم و غصه، انسان را از درون می ‌پوساند. اتّفاقاً همۀ ما غصه ‌خور شده ‌ايم و از درون پوسيده شده ‌ايم. قلب و مغز سالم کم پيدا می‌ شود. اعضا و جوارح سالم کم پيدا می ‌شود، همه اینها در اثر غم و غصّه، دلهره، اضطراب ‌خاطر و نگراني به وجود می آید. قرآن و روايات می‌ فرمایند: (غصه خوردن) رفع گرفتاری نمی ‌کند، بلکه دردی را به دردها اضافه می کند. * چهار گرفتاری انسانِ غصه خور روايتی از پیامبر اکرم «صلّی ‌الله ‌عليه ‌وآله ‌وسلّم» داريم که می ‌فرمايند: «مَنْ أَصْبَحَ‏ وَ الدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ فَلَيْسَ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ فِي‏ شَيْ‏ءٍ وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ أَرْبَعَ خِصَالٍ هَمّاً لَا يَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً وَ شُغُلًا لَا يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً وَ فَقْراً لَا يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً وَ أَمَلًا لَا يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَدا»[1] اگر کسی هم و غمش این دنیا باشد خداوند به این شخص اعتنا ندارد و چهار خصلت در دل او قرار می دهد. غصه بی پایان اول؛ «هَمّاً لَا يَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً»؛ گرفتار غم و غصه ‌ای می شود که رفع‌ شدنی نيست و این یک بلای بزرگی است   قلبش همیشه مشغول است دوم؛«وَ شُغُلًا لَا يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً»؛ هميشه دلش مشغول است؛ اما مشغول به خدا نيست. قرآن می ‌فرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[2]؛ اگر می ‌خواهید غم و غصّه نداشته باشید، ياد خدا باشید. حضرت در این روايت می فرمایند؛ اگر ياد خدا نباشد و فقط ياد دنيا باشد مشغله ای برای انسان به وجود می آید که هيچ وقت تمام ‌شدنی نيست.   فقیر شدن سوم ؛ وَ فَقْراً لَا يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً؛ فقیر می شود و هیچ گاه بی نیاز نخواهد بود چهارم؛ وَ أَمَلًا لَا يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَدا»؛  آرزوهایی می کند که هیچ گاه به پایان آن نخواهد رسید.  اين روايت پیامبر اکرم «صلّی ‌الله‌ عليه ‌وآله ‌وسلّم» انصافاً‌ روايت تکان دهنده ای است و حضرت می ‌فرمايند: اين غم و غصّه ‌ها غير از نگرانی، ضعف عصب و العياذ بالله عصبانی شدن در برخورد با خداوند، چيز ديگری ندارد. پاورقی: [1].  تنبیه الخواطر، ج 1، ص 430. [2]. الرعد، 28: آگاه باش كه با ياد خدا دل ‌ها آرامش مى ‏يابد
خــوردن غــصـه حـــرام اســت هــمـانـطـورکــه خــوردن شــراب حــرام اســت ، خــوردن غــصـه هــم حـــرام اســت و خـــوردن هـیـچ چــیـز مــثـل خــوردن غــصـه حــرام نــیـسـت ... اگـر مــا فـهـمیدیــم کــه جـهان دار عــالم اوســت دیــگـر چـه غصــه ای بــایـد بخـــوریـم ؟..... "دکتر الهی قمشه ای"
🔴 متنی که باید با دقت بخوانید و تفکر کنید اِنَّ اللهَ يَقُولُ «وَ مَا مِنْ دابَّةٍ فِي الْاَرْضِ اِلّا عَلَیَ ـ اللهِ رِزْقُها» سوره هود آيه ۶ خدا مي‌فرمايد: هيچ جنبنده‌اي در روي زمين نيست مگر آن كه رزقشان را خدا مي‌دهد. حضرت صادق(ع) ديد شخصي ناراحت است و اخمهايش درهم است فرمود: چه شده چرا اوقاتت تلخ است؟ عرض كرد: آيا اين زندگي شد من از شرمندگي نمي توانم سرم را بالا كنم. حضرت فرمود: مگر چه شده؟ عرض كرد: با اين كه دختر داشتم باز خدا به من دختر ديگري داد. امام صادق(ع) فرمود: خجالت نمي كشي اين حرف را مي‌زني به تو چه مربوط است. اِنَّ عَلَیٰ اللهِ رِزْقُها وَ عَلَیٰ الْاَرْضِ ثِقْلُها خدا روزيش را مي‌دهد و زمين بارش را حمل مي‌كند تو چكاره هستي، خودت هم نان خور خدا هستي. حضرت رسول(ص) فرمودند: هيچ گاه غصه روزي را نخور زيرا خدا فرمود: رزق و روزي همه‌ي جنبندگان را مي‌رساند. اين عبارت ممكن است شامل نباتات هم بشود. زيرا نباتات نيز رشد مي‌كنند و تغذيه مي‌خواهند و ارض را مطرح كرده چون در مرعي و منظر ماست والا آن چه در عالم هستي مي‌باشد روزي خوار خدايند. هر كس هم غم روزي را بخورد معلوم مي‌شود به اين كلام خدا دست نيافته و باورش نيامده كه خدا روزي دهنده است و انسان‌ها نوعاً اين گونه اند. شب كه مي‌شود به فكر فردايند كه چطور مي‌شود، از كجا پيدا كنند و قسمت زيادي از عمر آن‌ها صرف فكر روزي مي‌شود. روايت داريم اِنَّكُمْ لَوْ تَتَوَكَّلُونَ عَلَیٰ اللهِ كَتَوَكُّلِ الطَّيْرِ تَغْدُ‌و خِماصاً وَ تَرُوحُ بِطاناً امام صادق(ع) فرمود: اگر توكل شما به اندازه توكل پرنده بود صبح مي‌رفتيد گرسنه و شب سير بر مي‌گشتيد. آيا هيچ حيواني شده، شب كه مي‌خوابد بگويد فردا روزي من چه مي‌شود. حضرت صادق(ع) مي‌فرمايد: توکلتان مانند آنها باشد كه خاطرشان جمع است كه خدايي دارند كه رزق و روزيشان به دست اوست. قَالَ «وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ» سوره ذاريات آيه ۲۲ خدا فرمود: رزق شما در آسمان است نعمت باران از آسمان است كه اگر نباشد هيچ موجودي زنده نمي ماند. فلذا قرآن كريم فرمود: «لَوْ اَنَّ اَهْلَ القُري آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ» سوره اعراف آيه ۹۶ اگر مردم ايمان بياورند و تقوا داشته باشند درب‌هاي بركت را از آسمان به روي آنها باز مي‌كنيم. آب اگر نباشد و آفتاب اگر نباشد حيات نيست و زندگي وجود ندارد. وَ مَا تُوعَدُونَ آن چه كه وعده داده شده هم در آسمان است بنابراين دفتر اعمال هم در آسمان مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. وَ قَالَ «وَ اِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُّرٍ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ اِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلیٰ كُلِّ شَئٍ قَديرٌ» سوره انعام آيه ۱۷ اگر خدا بخواهد به شما ضرري برساند چه كسي مي‌تواند جز ذات اقدسش آن را بردارد و اگر بخواهد خيري برساند بدانيد اوست كه بر همه چيز قادر است. همه چيز از خداست و همه چيز به دست خداست. «اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ» سوره بقره آيه ۱۵۶ اگر خدا چيزي داده و گرفته انسان نبايد ناراحت شود زيرا امانتي بوده در دست ما و امانت خود را گرفته. اميرالمؤمنين(ع) اولين كسي بود كه كلمه اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِليهِ راجِعُونَ را فرمود. زماني كه برادرش جعفر طيار به شهادت رسيد. حضرت اين جمله را به زبان آورد. همان طور كه اولين كسي كه عمامه سياه بر سر گذاشت رسول الله(ص) بود با توجه به اين كه سادات بايد عمامه سبز به سر بگذارند ولي به علي(ع) فرمود: ما بايد عمامه سياه به سر بگذاريم. اَوَّلُ مَنْ تَعَمَّمَ بِعِمامَةِ السَّوْداءِ كانَ رَسُولُ الله۹ وَ تَعَمَّمَ بِذلِكَ عَلِیٰ بْنَ اَبيطالِبٍ بعد كه عمامه سياه بر سر مولا علي(ع) گذاشت برايش تحت الحنك قرار داد آنگاه فرمود: به اين صورت به جنگ برو تا مرز بين ما و مشركين باشد تا دشمن بداند ما نسل ابراهيم خليل الرحمن و حضرت اسماعيل ذبيح الله هستيم. يَابْنَ مَسعُود وَ الَّذي بَعَثَني بِالْحَقِّ اِنَّ مَنْ يَدْعُ الدُّنْيا وَ يَقْبَلُ عَلي تِجارَةِ الْآخِرَةِ فَاِنَّ اللهَ تَعالي يَتَّجِرُ لَهُ مِنْ وَرآءِ تِجارَتِهِ وَ يَرْبَحُ اللهِ تِجارَتَهُ اي ابن مسعود قسم به خدايي كه مرا به پيامبري مبعوث كرد. اگر كسي دنيا را رها كند و دنبال تجارت آخرت باشد خدا تجارت او را سودمند مي‌كند. چقدر ارزش دارد كه انسان در اين چند سال عمر كوتاه دنيا، تجارتي كند كه باقي بماند. تجارتي كه خدا آن را تضمين كند و بيمه نمايد. هر كس يك درهم صدقه بدهد، به اندازه كوه احد پرورش پيدا مي‌كند. اين تشبيهات براي اين است كه عقل ما كشش و درك آن را داشته باشد. يَقُولُ اللهُ تَعالي «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكرِ اللهِ وَ اِقامِ الصَّلوةِ وَ اِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ القُلُوبُ وَ الْاَبْصارُ» سوره نور آيه ۳۷ خدا مي‌فرمايد: مردان ال
هي كساني هستند كه نه تجارت و سوداگري و نه معاملات، آنها را از ياد خدا و نماز و زكات باز مي‌دارد و از شدت اهوال روز قيامت مضطربند. مرحوم فاضل دربندي مرد بزرگوار و عالمي جليل القدر و عاشق امام حسين(ع) بود. مي‌فرمود: من از قيامت وحشت دارم و چيزي هم ندارم كه سرمايه‌ي من در قيامت باشد مي‌خواهم دستم به دامن امام حسين(ع) باشد فلذا هنگام احتضار فرمود، علماء جمع شوند و وصيت كرد مرا در نجف به خاك نسپاريد بلكه در كربلا دفن كنيد. حاضرين تعجب كردند كه همه دوست دارند در وادي السلام نجف دفن شوند اما چرا ايشان مي‌گويد به كربلا ببريد. علت را از خود آقا پرسيدند. فرمود: روايت است كه هر كس در نجف دفن شود از بركت مولا اميرالمؤمنين(ع) خدا بدون حساب او را به بهشت مي‌برد و من مي‌ترسم كه مرا به نجف ببرند و عاقبت چنين شود و حال آن كه دوست دارم در صحراي قيامت باشم و ببينم كه خدا با حرمله، قاتل علي اصغر(ع) امام حسين(ع) چه مي‌كند. البته پاسخ آقا طور ديگري هم نقل شده كه ايشان فرمودند: مرا در كربلا دفن كنيد چون مهمانان امام حسين(ع) فرداي قيامت حسابشان با خود اباعبدالله(ع) است و امام حسين(ع) هم درياي رحمت است و مهمانان خود را به بهشت مي‌برد. خودمان را اين قدر گرفتار امور دنيوي نكنيم. به فكر همه چيز باشيم از زن و بچه و خانه و ماشين، اما از آخرت غافل گرديم. اگر دائماً به فكر اين باشيم كه فردا چه مي‌شود، كي عيد مي‌آيد و كي درس‌ها تعطيل مي‌شود و چه موقع تفريح برويم مي‌بينيم عمر تمام شد و هيچ كاري نكرديم و به جايي نرسيديم. شما هر روز مي‌بينيد عده اي كه آنها را مي‌شناختيد از دنيا رفتند. پس فرصتي براي جبران نمي ماند فلذا سعي كنيد كه عمرتان هدر نرود و اگر رنج و مشقت هم بكشيد خدا در مقابلش به شما مقام مي‌دهد.
روی أَنَّهُ جَاءَ رَجُلٌ إِلَی الصَّادِق علیه‏السلام فَقَالَ لَهُ: «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَلِّمْنِی مَوْعِظَةً فَقَالَ لَهُ علیه السلام إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الثَّوَابُ عَنِ اللَّهِ حَقّاً فَالْکَسَلُ لِمَا ذَا» در روایتی منقول است که شخصی آمد خدمت امام صادق علیه‏السلام، عرض کرد: ای فرزند پیامبر(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلام) پدر و مادرم فدای شما! پندی به من بیاموزید! «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَلِّمْنِی مَوْعِظَةً»، حضرت فرمودند: اوّل؛ «إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَاذَا» اگر خداوند متکفّل روزی است و گفته: روزی تو را کفالت می‏کنم و آن‏را به تو می‏رسانم؛ پس برای چه غصّه می‏خوری؟ آیا بچّه‏ای که پدرش متکفّل امور او است، غصّه روزی می‏خورد؟ می‏گوید: پدرم خرجی ‏ام را می‏دهد، دیگر غصّه معنا ندارد، اگر غصه بخورد، دیوانه است، تعارف ندارد. یک وقت دست پدرش خالی است، در این‏جا بحثی نیست؛ امّا این بابا همه چیز در دست او است. دوم؛ «وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَاذَا»، وقتی تقسیم‌کننده رزق خود رازق است و تو نمی‏توانی کم و زیادش کنی؛ چرا حرص می‏زنی؟! سوم؛ «وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا»، اگر حساب روز قیامت حقّ است، پس چرا این‏قدر انباشته می‏کنی؟ حضرت فقط بحث حساب که در رابطه با حلال را مطرح می‏کنند، «فی حلالها حساب» و بحث عقاب که در رابطه با حرام است را نمی‏فرمایند. خداوند به تو نعمت داد بعد هم به تو فرموده چگونه صرفش کن، امّا تو دائم این‏ها را روی هم انباشته می‏کنی. جا دارد خدا بگوید: این مقدار نعمتی که به تو عنایت کردم را چه می‏کنی؟ بیا در راه من مصرف کن؟ چرا روی هم می‏گذاری؟ بعد هم در قیامت باید حساب آن‏ها را پس بدهی. حدّاقل معطّلی‏ات را را در قیامت کم کن. نقل می‏کنند بهلول زیر ساجی آتش روشن کرده بود و ‌این داغ شده بود. معروف است که بهلول عاقل بود و ما دیوانه ‏ایم. می‏رفت روی ساج، می‏گفت: بهلول و خرقه نان و جو و سرکه، بعد می‏پرید آن‏طرف. از او پرسیدند: چرا این‏طور می‏کنی؟ گفت: چون می‏گویند صحرای قیامت زمینش داغ است. برای روز قیامت تمرین می‏کنم که اگر زود جواب حساب و کتابم را بدهم، ‌چقدر کف پایم می‏سوزد. چهارم؛ «وَ إِنْ کَانَ الثَّوَابُ عَنِ اللَّهِ حَقّاً فَالْکَسَلُ لِمَاذَا»، اگر می‏گویید پاداش الهی در مقابل اطاعت از او حقّ است، و روز قیامت پاداش می‏دهد، پس چرا در اطاعت از خدا سستی می‏کنید؟! در حالی‏که باید عجله کنی و کسالت و کاهلی را کنار بگذاری.
پانزده توصیه حاج محمد اسماعیل دولابی (رحمة الله عليه) در خصوص زندگی مومنانه 1- هر وقت در زندگی‌ات گیري پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ي یار است. 2- زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذ کر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدي برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود. 3- اگر غلام خانه‌زادي پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزي غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمري روزي خدا را خوردن، جا ندارد براي روزي فردایمان غصه دار و نگران باشیم. 4- گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه اي؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه. 5- موت را که بپذیري، همه ي غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوي، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ي آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله براي مردن. 6- اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد. 7- تربت، دفع بلا می‌کند و همه ي تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مؤمن در شهري بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند. 8- هر وقت غصه دار شدید، براي خودتان و براي همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود. 9- تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاري، تو ستّاري، تو رحمانی و…خدا می فرماید خودت غفّاري، خودت ستّاري، خودت رحما نی و… . کار محبت همین است. 10- با تکرار کردن کارهاي خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود. 11- خدا عبادت وعده ي بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزي سال هاي بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ي بعد زنده باشیم. 12- لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردي، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود. 13- ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادي امن سر در می آوري. هر وقت خواستی از کسی یا چیزي تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدي رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه ي اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهاي عالم لا اله الا الله 14- دل هاي مؤمنين كه به هم وصل مي‌شود، آب كُر است. وقتي به علــي عليه السّلام متّصل شد، به دريا وصل شده است. . . شخصِ تنها ، آب قليل است و در تماس با نجاست نجس مي شود ، ولي آب كُر نه تنها نجس نمي شود ، بلكه متنجس را هم پاك مي كند. " 15- هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزي باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ي دلت را تصرف کند
غصه روزی مخور امام صادق(ع) فرمود: شیطان می‌گوید با اینکه همه مردم در زیردست من هستند اما در عین حال پنج گروه‌اند که درباره آنها چاره‌ای به نظرم نمی‌رسد تا بر آنها مسلط شوم. آن پنج گروه عبارتند از: 1- کسی که از روی نیت صادق و دل پاک به خدا پناه می‌برد و در تمام کارهایش به او اعتماد و توکل می‌کند. 2- کسی که روزها و شب‌ها خدای خویش را بسیار تسبیح می‌گوید. 3- کسی که هر چیزی را که برای خود می‌پسندد برای برادر مؤمنش نیز همان را می‌پسندد. 4- کسی که هنگام مصیبت و بلا بی‌تابی نمی‌کند. 5- کسی که به داده‌های خدا راضی است و غم روزی خود را نمی‌خورد. (خصال ج 1 ص 259) در اینجا مختصری درباره گروه پنجم توضیح داده می‌شود. مرحوم علامه طباطبائی می‌گویند: در ایام تحصیل که در نجف بودم، علاوه بر هوای بسیار گرم آنجا به خاطر قطع ارتباط با ایران دچار مشکلات مالی شدید شدم. بناچار مشکلاتم را به استاد خود مرحوم سیدعلی آقا قاضی(ره) بیان کردم. ایشان نصایحی فرمود. بعد از مراجعت، گویی آنچنان سبکبار شدم که در زندگی هیچ ناراحتی و غم ندارم. مضمون پندهای ایشان را به شعر درآوردم. در اینجا فقط به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود: پیرخرد پیشه و نورانی‌ام   برد زدل زنگ پریشانی‌ام گفت که در زندگی آزاد باش هان گذران است جهان شاد باش رو به خودت نسبت هستی مده دل به چنین مستی و پستی مده ز آنچه نداری ز چه افسرده‌ای وز غم و اندوه دل آزرده‌ای؟ گر ببرد ور بدهد دست دوست ور ببرد ور بنهد ملک اوست ور بکشی یا بکشی دیو غم کج نشود دست قضا را قلم آنچه خدا خواست همان می‌شود وآنچه دلت خواست نه آن می‌شود (زمهر افروخته ص 138) نقل می‌کنند: وقتی حضرت موسی(ع) مأمور شد فرعون را به خداپرستی دعوت کند، به فکر خانواده‌اش افتاد و عرض کرد: خدایا چه کسی از خانواده‌ام سرپرستی می‌کند؟ خداوند از او خواست عصایش را بر سنگ بزند. وقتی چنین کرد، سنگ شکست و درون آن سنگ دیگری نمایان شد. ضربه دیگری به سنگ دوم زد و آن را نیز شکست. سنگ سومی پیدا شد، وقتی آن را هم خرد کرد، درونش کرمی دید که چیزی به دهان گرفته و آن را می‌خورد. پرده حجاب از گوش موسی(ع) کنار رفت و شنید که کرم می‌گوید: منزه است خدایی که مرا می‌بیند، سخن مرا می‌شنود، به جایگاه من آگاه است و به یاد من است و مرا فراموش نمی‌کند. انس‌بن مالک می‌گوید: همراه پیامبر(ص) به بیابان رفتم. پرنده‌ای را دیدم که آواز مخصوصی داشت. پیامبر(ص) پرسید: می‌دانی چه می‌گوید؟ عرض کردم: خدا و رسولش آگاه‌ترند. فرمود: می‌گوید: خداوندا، نور چشمم را گرفتی و مرا کور آفریدی، روزی مرا برسان، من گرسنه‌ام. ناگهان ملخی آمد و در دهان او نشست و پرنده کور آن را بلعید. سپس آواز پرنده بلند شد که: سپاس خدایی را که یاد آورنده‌اش را فراموش نمی‌کند. محمد به دستور پدرشان امام صادق(ع) پول زیادتر از مخارج زندگی را به مبلغ چهل دینار صدقه داد. گفت: پدرجان:‌حالا دیگر پولی نداریم. فرمود: آیا نمی‌دانی هر چیزی کلیدی دارد. کلید رزق صدقه است. ده روز بعد مبلغ چهارهزار دینار برای امام(ع) آوردند. سپس فرمود: پسرم ما چهل دینار برای خدا دادیم و خدا صد برابر آن به ما عنایت فرمود. (داستانهای روایی ص 429- 509)
امام علی علیه‌ السلام فرمودند: یَا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذِی لَمْ یَأْتِکَ عَلَى یَوْمِکَ الَّذِی«» أَتَاکَ فَإِنَّهُ إِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأْتِ اللَّهُ فِیهِ بِرِزْقِکَ. ای فرزند آدم غم روز نیامده ات بر روز آمده ات اضافه مکن زیرا اگر فردا از عمر تو باشد خداوند روزی ترا در آن می رساند. نهج البلاغه: حکمت 259 شرح حدیث: وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا؛ هیچ کس نمی داند فردا چه به دست می آورد.(1) غم فردا خوردن غم بیهوده است و چون هیچ کس نمی داند فردا چه اتفاقی برایش خواهد افتاد حال امروز را غنیمت است و به گفته امام علیه السلام اگر بناست فردا زنده باشیم خداوند متعهد روزی ما خواهد بود. أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا؛ آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟ ما هستیم که روزی آنان را در زندگانی دنیا تقسیم می نماییم.(2) پس جای نگرانی وجود ندارد روزی رسان خداست و او خود می داند چگونه بندگانش را ارتزاق نماید. جالب اینجاست که بعضی نه تنها غصه روزی فرداهای خود را می خورند بلکه نگران روزی فرزندان و نوه و نتیجه خود نیز هستند. شرح ابن میثم یعنى شایسته است که به نیاز هر روزت در همان روز به خصوص بپردازى. این سخن به منزله مقدّمه صغرا براى قیاس مضمرى است که بدان وسیله امام علیه‌ السلام توجه داده است که نباید در غم روزهایى که هنوز نیامده است، باشیم، و کبراى مقدّر آن نیز چنین است: و هر چه از این قبیل باشد، پس نباید بدان اهمیّت داد.(3) پی‌توشت‌ها: 1- سوره لقمان، آیه 34 2- سوره زخرف، آیه 32 3- ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 643 منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت، 1390.
🛑به جای این‌که این‌ همه نگران آینده باشی که نیامده است، کمی هم به گذشته بنگر که چگونه گذشت... امام علی(ع) می‌فرماید: ای فرزند آدم! غصة رزق نیامده‌ات را، بر روز آمده‌ات میفزا. که اگر فردای نیامده از عمر تو بود، خداوند رزق و روزی تو را در آن روز می‌رساند. پس امروزت را با غم فردایی که نیامده برای خود سخت نگردان(1). به جای این‌که این‌ همه نگران آینده باشی که نیامده است، کمی هم به گذشته بنگر که چگونه به راحتی گذشت و نگرانی تو نسبت به آن بی‌جا بود .. حضرت در آن فرمایششان همین نکته را متذکّر می‌شوند که ای پسر آدم! غصة رزقی را که هنوز نیامده است بر امروز خود حمل نکن. ما امروز وظیفه‌ای داریم و برای انجام آن روزمان را شروع کنیم و مسلم آنچه در امروز نیاز داریم، خدای خالقِ امروز برایمان خلق می‌کند، و چون خداوند فردا را خلق کرد، نیاز مربوط به فردای مخلوقاتش را نیز خلق می‌کند. این‌که ما نیازهای فردایِ خود را در پیش خود نداریم چون هنوز فردا را خلق نکرده تا رزق فردا را خلق کند. آری؛ فردا هم باید کاری که به عهدة ماست، انجام دهیم. رزق فردا هم به عهدة خداست و حتماً می‌رسد. اشکال در این‌ است که شما امروز کاری را شروع می‌کنید، برای این‌که بی‌رزق نشوید، و لذا از اوّل صبح غصة رزق آن روز را می‌خورید و در نتیجه آن کاری را که به عهده‌تان است انجام نمی‌دهید و غم چیزی را می‌خوردید که بدون این غم‌ها محقّق می‌شد، حال با این نوع تفکر، چون پس‌فردا می‌آید، غصّة رزق روز بعدش را می‌خورید، و خلاصه هر روز کارمان می‌شود رفتن به دنبال چیزی که خودش به وقتش می‌آمد، و در نتیجه از بندگی خدا که محتوای حقیقی زندگی انسان است در می‌ مانید و بعد در خودتان که تأمّل می‌کنید می‌بینید سخت از زندگی خود ناراضی هستید، چون به محتوای معنوی که باید می‌رسیدید، دست نیافتید. امام معصوم(ع) می‌فرماید: نگرانی رزق فردا را بر امروزت حمل نکن، «فَاِنَّهُ اِنْ یَکُ مِنْ عُمُرِکَ یَأتِ اللهُ فیهِ بِرِزْقِک»؛ اگر فردا جزء عمرت باشد، خدا در همان فردا رزق تو را می‌رساند. فردایی که هنوز نیامده است تمام ذهنت را مشغول نکند تا روزی که آمده است را از دست دهی. غم‌های پوچ حضرت علی(ع) می‌فرمایند: حالا که متوجّه‌ای رزق حقیقی تو به سوی تو می‌آید. «فَلا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِکَ عَلی هَمَّ یَوْمِکَ، کَفاکَ کُلُّ یَومٍ عَلَی مَا فِیهِ»؛(2) پس غم رزق یک سال خود را بر امروزت تحمیل مکن، که رزق همان روزی که تو در آن هستی، تو را بس است. اگر می‌خواهید در زندگی کاری بزرگ‌تر از دنبال نان‌دویدن داشته باشید، باید این مسئله را که می‌فرماید غمِ رزق یک‌سالة خود را بر امروزت تحمیل نکن، برای خود حل کنید. هستند عدّه‌ای که در عین دینداری معمولی، اسیر رزقند. اگر شما می‌خواهید کاری بزرگ‌تر از کار انسان‌های معمولی انجام دهید و به بزرگی‌ها و اسرار عالم خلقت دست پیدا کنید، باید بتوانید از این انحراف‌ مهم آگاه شوید و حقیقتاً این جمله حضرت را مبنای کار خود قرار دهید که «لا تَحْمِلْ هَمَّ یَوْمِکَ الَّذی لَمْ یَاْتِکَ عَلَی یَوْمِکَ»؛ غم آن روزی را که نیامده است بر روح و روان خود تحمیل نکن. امیر‌المؤمنین(ع) رمز و راز بزرگیِ خودشان را برای ما روشن می‌کنند، و ما با غفلت از این موضوع، زندگی‌مان را از دست می‌دهیم. در واقع می‌فرمایند: خودت را بشناس! یا تفکّرت را بده دست من، که خودت را به تو بشناسانم تا بفهمی چه مشغولیات پوچی را بر زندگی خود تحمیل کرده‌ای. آری؛ «کَفاکَ کُلُّ یَومٍ عَلَی ما فیه» یعنی رزق همان روزی که تو در آن هستی، تو را بس است، برای زندگی‌ و جهت انجام وظیفه‌ات در این دنیا به مسائل مهم‌تری فکر کن، هر چه دقیق‌تر برای آینده برنامه‌ریزی بکن، ولی خود را اسیر آرزو‌های بلند منما. مهم این است که امروزت را از ترس به‌دست نیاوردن رزق، از دست ندهی، آن هم رزق فردایی که هنوز نیامده است تا رزقش بیاید. ما انتظار داریم خداوند رزق فردایمان را که نیامده امروز بدهد، در حالی که او بنا دارد رزق فردا را، فردا بدهد و بنا به فرمایش رسول‌خدا(ص) اگر بنده هم عجله کند، خداوند عجله نمی‌کند «فَاِنَّ اللهَ عَزّوَ جَلَّ لا تَعْجَلُ بِعَجَلَةِ اَحَدٍ»(3) یعنی خداوند عزّوجل با عجلة بنده، عجله نمی‌کند، و همان موقعی که باید رزق بنده‌اش را برساند، می‌رساند. از برنامه‌ریزی‌ برای وظایفی که باید آینده به دوش گرفت کسی ضربه نمی‌خورد، از این‌که نسبت به رزق آینده حریص است و می‌خواهد رزق آینده را امروز به‌دست آورد، ضربه می‌خورد و داستان آن گاو می‌شود که یک عمر غصة فردایی را می‌خورد که هنوز نیامده بود. غصة رزق فردا موجب می‌شود که امروزت را از دست بدهی. امیر‌المؤمنین(ع) در ادامه می‌فرمایند: اگر این سالی که در پیش است جزء عمر تو باشد، خداوند در هر فردایی از هر روزِ آن، رزق همان روز را که قسمت تو است به تو می‌رساند «سَیُؤتیکَ فی کُلِّ غَدٍ جَدیدٍ ما قَسَم لَکَ» و
اگر آن سال در شمار عمر تو نیست، پس غم تو برای آن چه از آن تو نیست، برای چیست؟ «وَ إنْ لَمْ تَکُن السَّنَةُ مِنْ عُمْرِکَ فَما تَصْنَعُ بالْهَمَّ فیما لَیْسَ لَکَ» پس اگر مقدّر است بنده پس‌فردا بمیرم، آیا غصة هفته دیگر را خوردن منطقی است؟! پی نوشت 1- نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره 267. 2- نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره 379. 3- نهج‌الفصاحه، حدیث شماره 2527.
🔴غم روز ی خوردن ممنوع اصبع ابن نباته يکی از ياران مخلص اميرالمؤمنين u بود . او در جنگ‏هاي جمل و صِفّين، همراه مولا u بود و از ياران باوفاي آنحضرت به شمار مي‏رفت. پس از ضربت خوردن علي‏ u ، وي از معدود افرادي است که اجازه حضور بر بالين ايشان را يافت. وی روايتی از حضرت علی u نقل می کند که آنحضرت فرمودند :« قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا مُوسَى احْفَظْ وَصِيَّتِي لَكَ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ أُولَاهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ وَ الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ وَ الثَّالِثَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي وَ الرَّابِعَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ .»[1] 1- « أُولَاهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ .» 2- « الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ.» يا موسی ! تا گنج و خزانه من تمام نشده غم روزيت را نخور . گنج الهی ناتمام است واگر چنين است پس چرا انسان غم روزی بخورد. در باره روزی باید چند مطلب را فراموش نکنيم : ضمانت روزی از ناحیه خدا روزی در دست خداست و ضکانت نموده است که روزی مخلوقات خود را بدهد. می فرمايد :« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ .» و می فرمايد:« وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليم‏.»[2] يعنی " چه بسا جنبدگانی که يارای تحصيل روزی خويش ندارند و خدا آنها و شما را روزی می دهد . و اوشنوا و داناست ." در قرآن اين حقيقت مکرر ذکر شده است که ، روزی در دست خداست ، خدای متعال روزی شما و فرزندانتان را می دهد و خدای متعال روزی حيوانات و شما را می دهد . پيام اين تذکرات اين است که انسان به من اعتماد کن. غذائی که انسان می خورد بسيار کمتر از آن است که حيوات می خورند مگر آنها روزی پيدا نکرده اند ؟ تکليف و روزی خدای متعالب می فرمايد :« ای فرزند آدم : تکلیف های من بر عهده توست، رزق تو بر عهده من.» يکی از عجائب زندگانی انسان اين است که آنچه وظيفه اوست انجام نمی دهد و آنچه وظيفه خداست و در دست انسان نيست ، از آن نگران است و برای انجام آن خود را به آب و آتش می زند . خدای متعال تکاليفی به عهده انسان نهاده است و مصرانه از وی خواسته است که آنها را انجام دهد و فرموده است سعادت و شقاوت تو در گرو اين اعمال توست . ولی انسان در انجام اعمال سستی می کند و تعهدی از خود نشان نمی دهد . ولی روزی را خدا به عهده خود گرفته و در سندی به محکمی قرآن تعهدنامه نوشته است ، و تاکنون در باره تمام موجودات به آن عمل کرده و اسانها به چشم خود ديده اند ، ولی نسان هميشه نگران آن بوده است . و هميشه تمام همتّش را برای کسب روزی قرار داده وحتی تکلي، خود را فدای روزی خويش قرار داده است. بايد بدانيم روزی از واظايف خدا و اننجام تکاليف الهی از وظايف ماست . به همين خاطر می بينيم خدای متعال می فرمايد :« ای فرزند آدم: رزق فردا را مطالبه نکن ، همچنانکه من هم عمل فردا را از تو نخواسته ام.» مرغ در دهان آن مرد آب ريخت مى نويسند سلطانى بر سر سفره خود نشسته غذا مى خورد، مرغى از هوا آمد و ميان سفره نشست و آن مرغ بريان كرده كه جلو سلطان گذارده بودند برداشت و رفت، سلطان متغير شد، با اركان و لشكرش سوار شدند كه آن مرغ را صيد و شكار كنند . دنبال مرغ رفتند تا ميان صحرا رسيدند، يك مرتبه ديدند آن مرغ پشت كوهى رفت، سلطان با وزراء و لشكرش بالاى كوه رفتند و ديدند پشت كوه مردى را به چهار ميخ كشيدند و آن مرغ بر سر آن مرد نشسته و گوشت ها را با منقار و چنگال خود پاره مى كند و به دهان آن مرد مى گذارد تا وقتى كه سير شد، پس برخواست و رفت و منقارش را پر از آب كرد و آورد و در دهان آن مرد ريخت و پرواز كرد و رفت. سلطان با همراهانش بالاى سر آن مرد آمدند و دست و پايش را گشودند و از حالت او پرسيدند؟ گفت: من مرد تاجرى بودم، جمعى از دزدان بر سر من ريختند و مال التجاره و اموال مرا بردند و مرا به اين حالت اينجا بستند، اين مرغ روزى دو مرتبه به همين حالت مى آيد، چيزى براى من مى آورد و مرا سير مى كند و مى رود، پادشاه متنبه شد و ترك سلطنت كرد و رفت در گوشه اى مشغول عبادت شد، از دنيا رفت.[3] گفتگوى ماهى و سليمان مى نويسند : روزى يكى از حيوانات دريائى سر از آب بيرون آورده عرض ‍ كرد اى سليمان، امروز مرا ضيافت و مهمان كن، سليمان امر كرد آذوقه يك ماه لشكرش را لب دريا جمع كردند تا آنكه مثل كوهى شد، پس تمام آنها را به آن
حيوان دادند، تمام را بلعيد و گفت : بقيه قوت من چه شد، اين مقدارى از غذاهاى هر روز من بود.سليمان تعجب كرد، فرمود: آيا مثل تو ديگر جانورى در دريا هست، آن ماهى گفت : هزار گروه مثل من هستند.[4] غذای کرم در دل سنگ هنگامى كه حضرت موسى u از طرف خداوند، براى رفتن به سوى فرعون ،و دعوت او به خداپرستى ، ماءمور گرديد، موسى u (كه احساس خطر مى كرد) به فكر خانواده و بچه هاى خود افتاد، و به خدا عرض كرد : پروردگارا چه كسى از خانواده و بچه هاى من ، سرپرستى مى كند؟ خداوند به موسى u فرمان داد : عصاى خود را بر سنگ بزن . موسى u عصايش را بر سنگ زد، آن سنگ شكست ، در درون آن ، سنگ ديگرى نمايان شد، با عصاى خود يك ضربه ديگر بر آن سنگ زد، آن نيز شكسته شد و در درونش سنگ ديگرى پيدا گرديد، موسى u ضربه ديگرى با عصاى خود بر سنگ سوم زد، و آن سنگ نيز شكسته شد، او در درون آن سنگ ، كرمى را ديد كه چيزى به دهان گرفته و آن را مى خورد. پرده هاى حجاب از گوش موسى u به كنار رفت و شنيد آن كرم مى گويد: « سبخان من يرانى و يسمع كلامى و يعرف مكانى و يذكرنى و لاينسانى .» يعنی "پاك و منزه است آن خداوندى كه مرا مى بيند، و سخن مرا مى شنود، و به جايگاه من آگاه است ، و بياد من هست ، و مرا فراموش نمى كند." به اين ترتيب ، موسى u دريافت ، كه خداوند عهده دار رزق و روزى بندگان است ، و با توكل بر او، كارها سامان مى يابد.[5] روزى رسان باقى است در زمانها قديم مردى عازم مسافرت بود، همسايگانش كه از دست او ناراحت بودند به همسرش گفتند: چرا راضى شدى كه او به مسافرت برود در حالى كه خرجى و نفقه اى براى تو نمى گذارد؟ زن گفت : من از وقتى كه شوهرم را شناخته ام او را خورنده روزى يافته ام نه روزى نه روزى رسان و من خداى روزى رسانى دارم اكنون خورنده روزى به مسافرت مى رود، اما روزى رسان باقى است.[6] در حديث قدسی وارد شده است :« يَا ابْنَ آدَمَ خَلَقْتُكَ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ فَلَمْ أُعْيِ بِخَلْقِكَ أَوَ يُعْيِينِي رَغِيفٌ أَسُوقُهُ إِلَيْكَ فِي حِينِهِ .»[7] خدای متعال در آن هنگامی که در رحم مادر بوديم غذا داد و هنگامی که کودک بوديم بواسطه پدر ومادر به ما روزی داد ، در حالی که ما هيچ نقشی در آنها نداشتيم. حالا که بزرگ شده ايم و حرکت می کنيم آيا روزی را قطع می کند؟ امام صادق u فرمودند :« لَوْ كَانَ الْعَبْدُ فِي حَجَرٍ لَأَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ فَأَجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ.» بنابراين بايد اين حقيقت را با تمام جان بپذيريم که خدای متعال روزی ما را خواهد رساند . پيامبر اسلام o فرمودند :« يَا أَبَا ذَرٍّ لَوْ أَنَّ ابْنَ آدَمَ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ الْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ الْمَوْت‏.»[8]باز آن حضرت به علی u فرموده اند :« يَا عَلِيُّ لَا تَهْتَمَّ لِرِزْقِ غَدٍ فَإِنَّ كُلَّ غَدٍ يَأْتِي بِرِزْقِه‏.»[9] همانطوريکه فردا با تمام متعلقات مانند طلوع خورشيد ، گردش زمين ، وجود اکسيژن ، وجود آب و ساير چيزهای که نيآز زندگی است ، می آيد ، روزی انسان نيز در فردا خواهد آمد. ولی انسان از خود و ديگران تعجب می کند چرا ما اين قدر در اضطراب روزی هستيم . وعده خدا را قبول ندارند يا مشکل چيز ديگری است. مقدر و معين بودن روزی روزی هر انسان از ابتدای تولّد تا لحظه مرگش مشخص و معين است. انسان وقتی متولّد می شود تمام جزئيات سرنوشت آن برای خدا معلوم است . در سرنوشت آن مقدّر می شود که آب و نان و غذا و پوشاک اين مرد و اين زن چقدر خواهد بود. تا آخرين لقمه را نخورده و آخرين قطره آب را ننوشيده و آخرين لباسش را نپوشيده است ، از دنيا نخواهد رفت . پيامبر اسلام o فرمودند: « أَلَا إِنَّ الرُّوحَ الْأَمِينَ نَفَثَ فِي رُوعِي أَنَّهُ لَا تَمُوتُ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ وَ لَا يَحْمِلَنَّكُمُ اسْتِبْطَاءُ شَيْ‏ءٍ مِنَ الرِّزْقِ أَنْ تَطْلُبُوهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَيْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ يَقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.» [10] يعنی " آگاه باشید كه جبرئیل در سویدای دل من دمید كه هیچ كس نمیرد مگر آنكه روزیش را به كمال بخورد . پس از خدا بپرهیزید و طلب روزی را خوب انجام دهید و مبادا كه كندشدن مقداری از روزی , شما را وادار كند كه آن را با معصیت خدا بطلبید زیرا خدا روزی را به‌طور حلال بین مردم تقسیم كرده نه حرام , پس هر كس از خدا بپرهیزد و صبر كند خدا روزیش را از راه حلال برساند و كسی كه پرده‌ای
را كه خدا قرار داده بدرد و روزی را از غیرحلال به‌دست آورد , از روزی حلالی كه دارد بریده می‌شود و مورد محاسبه قرار می‌گیرد ." خليفه شدن بهلول هارون الرشيد از بهلول پرسيد: دوست داري خليفه باشي؟بهلول گفت: نه. هارون پرسید: چرا؟بهلول گفت: از آن رو كه من به چشم خود تا به حال" مرگ سه خليفه " را ديده ام ، ولي تو كه خليفه اي ،" مرگ دو بهلول " را نديده اي. اگر روزی تمام شد ، خليفه هم می ميرد و اگر روزی مانده است بهلول نيز می ماند. فلسفه كفشهاي بهلول بهلول روزي به مسجد رفت و از ترس آن كه مبادا كفش هايش را بدزدند يا با ديگري عوض شود ، آنها را زير لباد ه اش پيچيد و در گوشه اي نشست. شخصي كه كنارش بود چون بر آمدگي زير بغل اورا ديد گفت: به گمانم كتاب پر قيمتي در بغل داري؟ چه نوع كتابي است؟بهلول گفت: كتاب فلسفه. غربيه پرسيد: از كدام كتاب فروشي خريده اي؟ بهلول گفت: از كفاشي خريده ام. [1] - بحارالأنوار 13 344 [2] - عنکبوت 60 [3] - داستانهائی از خدا ، ج 1 [4] - داستانهائی از خدا ج 1 [5] - داستان دوستان جلد 4 [6] - شنيدنى هاى تاريخ : ص 44. [7] - بحارالأنوار 100 21 [8] - بحارالأنوار 74 88 [9] - بحارالأنوار 74 68 [10] - كافی, ج 5، ص 
📣 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم دائم الوضوء باشیم(ثواب شب زنده داری) *سوره ى تكاثر به سفارش امام صادق (ع)، هرکس سوره تکاثر را قبل از خوابیدن بخواند از عذاب قبر در امان باشد. و همینطور هدیه پیامبر (ص) به حضرت فاطمه (س) در روز تولدش در هنگام خواب این بود که حضرت فاطمه (س) فرمودند این* *بهترین هدیه تمام عمرم بود.* 🌻🍃 *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم* *أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ. حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ. ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ.* *كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ. لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ. ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ.* *ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ* 🌻🍃 🦋اعمال قبل ازخواب↓ 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ⚜حضرت رسول اڪرم صل الله علیہ فرمودند ڪہ‌هرشب پیش ازخواب↓ ۱:قرآنو ختم ڪنیدباخوندن۳بارسوره توحید💫 ۲:پیامبرانو شفیع خودتون ڪنیدبافرستادن۱بارصلوات↓ اَللهُمَ صَّلِ عَلےِمُحَمَدوآلِ مُحَمَدوعَجِل فَرَجَهُم اَللهُمَ صَلِ عَلےٰجَمیعِ الاَنبیاءوَالمُرسَلین ۳:مومنین رو ازخودتون راضےنگہ داریدباذڪر↓ اَللهُمَ اغْفِرلِلمومنین وَالمومِنات ۴:یہ حج و سہ عمره بہ جابیاریدباگفتن↓ سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُالله وَلااِلهَ اِله الله وَاللهُ اَڪبر ۵:خوندن هزاررڪعت نمازبا۳بارگفتن ذڪر↓ یَفعَلُ اللهُ مایَشاءُبِقُدرَتِہ وَیَحڪُمُ مایُریدُبِعِزَتِہ... 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 «استغفرالله الذی لااله الاهو من جمیع ظلمی و جرمی و اسرافی علی نفسی و اتوب الیه» الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم ✨ ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیئت شهدای مدافع حرم کانال ایستگاه صلواتی نوین مداح:سیدطالع باکویی التماس دعا ی فرج 🤲🏻
🍃🌸شنبه اول روز 🍃🌸یک شنبه هنگام طلوع آفتاب 🍃🌸دوشنبه بین نماز ظهر و عصر 🍃🌸سه شبه یک ساعت بعد از طلوع آفتاب 🍃🌸چهارشنبه بعد از نماز عصر 🍃🌸پنج شنبه قبل از ظهر شرعی 🍃🌸جمعه بعد از نماز ظهر و و تا غروب آفتاب وقت دارد ⇇اما دستور آن : با وضو رو به قبله سوره ے انعام را تا وسط آیه ے رسل الله تا الله دوم آیه 124 سوره انعام : وَإِذَا جَاءتْهُمْ آيَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُواْ يَمْكُرُونَ قرائت کن بعد دو رڪعت نماز بخوان در هر رکعت بعد از سوره ے حمد هفت مرتبه آیة الکرسی و 50 مرتبه سوره ی اخلاص را قرائت کن بعد از تمام شدن نماز به سجده رفته 70 مرتبه بگو : لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ و بعد بقیه ے سوره را ادامه می دهی تا آخر . 📚معراج مومن 313 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ماأحاط به علمک.
مداحی آنلاین - سجده های طولانی - استاد عالی.mp3
3.42M
♨️سجده های طولانی 👌 بسیار شنیدنی [استاد عالی ] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ماأحاط به علمک.
سحر دوازدهم.... ✍ دوازدهمین، بزم عاشقی مان رسید...؛ دلبرم دوازده... عدد عاشقی من است.... من از چشمان دوازدهمین تجلی تو در زمین، روي ماهت را شناخته ام... و راه نور را یافته ام. ❄️دلبر دردانه من...؛ همه اعداد، در زمین تو، یک طرف... عدد زمین و آسمانت، یک طرف... ❄️چه رازی در آن ریخته ای، که هر بار به زبانم سرازیر می‌شود.. ؛ غم همه عالم را به یکباره در جانم می ریزد!!! 👆دوازده سحر است...که آغوش گشوده ای به روی من... تا کمی درد تنهایی ام را التیام ببخشی... اما اله بی همتای من...؛ درد من...با یکی دو سحر، دوا نمی شود... من، گمشده ای دارم که آیینه تمام قد تو، در زمین است. من بدون او... راه آغوش تو را هزار بار گم کرده ام.... ❄️چاره ای نمی کنی...محبوب من؟؟ یک اذن بيگاه تو، تمام آوارگی هزار ساله او را، و تمام درد غریب سینه مرا، به یکباره درمان می کند. ❄️دوازدهمین سحر ضیافتت..... پر است از بوی نرگسین پیراهن یوسفم...که سالهاست همه اهل زمین را، به حیرت وا داشته است.... ❣مرا.....به لمس نگاهش، اجابت کن...خداااا یا مجیب الدعوات سید پیمان موسوی طباطبایی
✴️ پنجشنبه 👈25 فروردین / حمل 1401 👈12 رمضان 1443 👈14 آوریل 2022 🕋 مناسبت های دینی و اسلامی. 🌹مراسم عقد اخوت بین اصحاب پیامر صلی الله علیه و اله و سلم. 📚 نزول انجیل بر عیسی علیه السلام. 🎇 امور دینی و اسلامی. ❇️روز خوش یُمن و خوبی برای امور زیر است: ✅ شرکت زدن و امور شراکتی. ✅ خرید رفتن. ✅ مسافرت. ✅ دکان باز کردن. ✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✅شکار و صید و دام گذاری. ✅ جابجایی و نقل و انتقال. ✅ امور زراعی و کشاورزی. ✅ و خواستگاری و عقد و ازدواج خوب است. 🤒 مریض امروز زود خوب می شود . 👶 زایمان خوب و نوزادش صالح و عفیف و متدین خواهد شد.ان شاءالله. 🚘 مسافرت : سفر خوب است. ❎نماز نافله در شب های ماه مبارک رمضان. 🔵نماز مستحبی شب سیزدهم. (چهار رکعت) در قالب دو نماز دو رکعتی ‌و در هر رکعت بعد از سوره حمد ۲۵ مرتبه قل هو الله احد خوانده میشود. ♥️ثواب: امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: چون این نماز را بخواند در روز قیامت همانند برق جهنده از صراط عبور خواهد کرد ان شاءالله. 🔭احکام نجوم . 🌗 امروز قمر در برج سنبله و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است : ✳️ نو بریدن و پوشیدن. ✳️ آغاز امور آموزشی و تعلیمی. ✳️ امور زراعی و کشاورزی. ✳️ خرید باغ و زمین زراعی. ✳️ خرید رفتن. ✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✳️ ارسال کالاهای تجاری. ✳️داد و ستد و تجارت. ✳️ و خرید مسکن نیک است. ✳️ برای دریافت تقویم نجومی هر روز کافی است کلمه "تقویم همسران"را در تلگرام و ایتا جستجو و به ما بپیوندید. 💑 امشب : امشب (شبِ جمعه ) ،پس از فضیلت نماز عشاء ،امید است فرزند از اَبدال و یاران امام زمان علیه السلام گردد.ان شالله 💇‍♂💇 اصلاح سر و صورت : طبق روایات، (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، باعث هیبت و شکوه می شود. 💉💉حجامت فصد خون دادن . یا و فصد باعث سلامتی است می شود. 🙄 تعبیر خواب خوابی که (شب جمعه) دیده شود تعبیرش طبق ایه ی 13 سوره مبارکه "رعد " است. یسبح الرعد بحمده والملائکه من خیفته... و مفهوم آن این است که چیزی باعث ملال خاطر خواب بیننده گردد و صدقه بدهد تا برطرف شود.ان شاءالله و شما مطلب خود را دراین مضامین قیاس کنید . 💅 ناخن گرفتن: 🔵 پنجشنبه برای ، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 👕👚 دوخت و دوز: پنجشنبه برای بریدن و دوختن روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد . ✴️️ وقت استخاره : در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه موجب رزق فراوان میگردد . 💠 ️روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌸 زندگیتون مهدوی 🌸
aqayi_tahdir_joz-12_120152.mp3
4M
تحدیر(تندخوانی)جز دوازده 🦋✨🦋✨🦋