🌷 نکته تفسیری صفحه۳۶۱🌷
سرایی تنگ و ترس آلود؛ سرایی بی نهایت خوب:
این آیات از بهشت و دوزخ سخن می گوید؛ دو سرنوشت بی نهایت متفاوت که بدون هیچ شک و تردیدی همه ی ما با آن دو روبه رو شده، بر اساس افکار و کردار و گفتارمان در دنیا، به یکی از آن دو وارد خواهیم شد. از این رو خداوند از روی مهربانی بارها در کتاب خویش از این دو سرانجامِ شگفت انگیز سخن گفته و انتخاب را به خود ما واگذار کرده است. در این آیات می خوانیم که خداوند برای کسانی که قیامت را دروغ می شمرند، «سعیر» آماده کرده است. سعیر به معنی آتشی است که زبانه می کشد و شعلههای فروزانی دارد؛ امّا این آتش هولناک، آتشی معمول نیست؛ بلکه همچون حیوانی درنده و گرسنه است که با دیدن طعمه ی خود نعره می کشد و نَفَس نَفَس می زند. بر اساس روایات، نعره های دوزخ چنان بلند است که از یک سال فاصله شنیده میشود! امّا هنگامی که دوزخیان نگون بخت در درّه ی عمیق جهنّم افکنده می شوند، همچون میخی که بر دیوار کوبیده میشود، در فضایی بسیار تنگ قرار می گیرند و به هیچ وجه امکان حرکت و جنب و جوش ندارند؛ زندانی بسیار داغ، ترس آلود و تنگ! در این هنگام، فریاد واویلای دوزخیان بلند می شود؛ ولی آنجا کسی نیست که به حالِ زارشان رحم کند؛ بلکه نگهبانان خشمگین جهنّم به آنان می گویند: یک بار آه و واویلا نکنید؛ بلکه بارها آه و واویلا بکشید!
امّا از بهشت و ساکنان آن بشنوید که در همین زمان، بی خبر از درد و رنج های دوزخیان، در سرایی به وسعت آسمانها و زمین، مزد ایمان و کارهای شایسته شان را می گیرند؛ سرای جاودانی که هیچ ترس و بیماری و خستگی و رنجی در آن راه ندارد و هیچگاه مرگ و نابودی بر آن سایه نمی افکند. هر چند در قرآن برای بهشت توصیف های متعددی بیان شده است، شاید هیچ توصیفی به گستردگی این توصیف خدا نباشد: «هر آنچه بهشتیان دلشان بخواهد، در بهشت وجود دارد.»
«آنچه بينى دلت همان خواهد/ وآنچه خواهد دلت همان بينى».
آری، برای ما که در دنیا زندگی می کنیم و بسیاری از خواسته ها و آرزوهایمان، تنها در خیالاتمان جای دارد، تصوّر چنین سرنوشتِ زیبایی نیز لذّت بخش است؛ تا چه رسد به حضور در آن. ما نیز چنان که قرآن میگوید، به خویشتن خويش رو کنیم و از خود بپرسیم که «ای انسان باشعور و مختار، کدام راه بهتر است؟» .
iW7kl_144p.mp3
3.22M
🎬گفتگوی شیطان با جهنمیان
🎙حجت الاسلام بهشتی
🍀یادمان باشد خداوند هیچگاه خلف وعده نمی کند👌
#کلام_نور
🔅إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرٗا🔅
👌[آرى] بى ترديد با دشوارى، آسانى است.
📚سوره مبارکه انشراح. آیه ۶
شیطان
حمله شیطان از جهات چهارگانه
قرآن کریم در آیه ۱۷ اعراف میفرماید:
-ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ-
[شیطان گفت] سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان میروم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!»
حضرت باقر آل محمد در حدیثی در تفسیر این آیه چنین فرمودند:
«ورود ابليس از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مىدهد.
و از پشت سر به اين است كه ثروتاندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مىكند.
و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مىسازد
و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مىكند».
... ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ الْآخِرَهًِْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَی لِوَرَثَتِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَهًِْ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَهًِْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ بِتَحْبِیبِ اللَّذَّاتِ إِلَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَوَاتِ عَلَی قُلُوبِهِم وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِین....
بحار الانوار جلد ۶۰ ص ۱۵۲
تفاسیر نور الثقلین و البرهان ذیل آیه ۱۷ اعراف.
✍در حديث مىخوانيم: آن هنگام كه شيطان سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: «دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه دست به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد سالهاش را مىبخشايم»
فيروى ان الشيطان لما قال هذا الكلام رقت قلوب الملائكة على البشر فقالوا: يا الهنا كيف يتخلص الإنسان من الشيطان مع كونه مستوليا عليه من هذه الجهات الأربع فأوحى اللّه تعالى إليهم انه بقي للإنسان جهتان: الفوق و التحت فإذا رفع يديه الى فوق في الدعاء على سبيل الخضوع او وضع جبهته على الأرض على سبيل الخشوع غفرت له ذنب سبعين سنة و اللّه اعلم.
تفسیر نور به نقل از تفسیر الفرقان
تفسیر فخر رازی ذیل آیه ۱۷ اعراف
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) :
مَنْ يَمُوتُ بِالذُّنُوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالْآجَالِ، وَ مَنْ يَعِيشُ بِالْإِحْسَانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَعِيشُ بِالْأَعْمَارِ.
كسانى كه به وسيله گناهان خود مىميرند بيش از كسانى هستند كه با اجلهاى معيّن از دنيا مىروند و كسانى كه با نيكىهاى خود زندگى مىكنند بيش از كسانى هستند كه با عمر[طبيعى]خود زندگى مىنمايند.
شیطان
شیطان هم قبولش نمیکند!!!
مفضل بن عمر گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود:
هر كه بر ضرر مؤمن داستانى بگويد و قصدش عيب تراشی بر او و ريختن آبرويش باشد كه در نتیجه او از چشم مردم بيفتد خداوند او را از دوستى خود بدوستى شيطان براند و شيطان هم او را نپذيرد.
مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
اصول کافی
شیطان
پيامبر خدا (ص):
لَيسَ شيءٌ أنكى لإِبلِيسَ و جُنودِهِ مِن زِيارَةِ الإخوانِ في اللّه ِ بعضِهِم لِبعضٍ.
هيچ چيز به اندازه ديدار برادران از يكديگر به خاطر خدا ، ابليس و سپاه او را در هم نمى كوبد .
کافی ج ۲ ص ۱۸۸
امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود:
«اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ اللّهَ اَرْسَلَ اِلَیْکُمْ رَسُولاً لِیُزِیحَ بِهِ عِلَّتَکُمْ وَیُوقِظَ بِهِ غَفْلَتَکُمْ؛
ای مردم! خداوند پیامبری به سوی شما فرستاد تا بوسیله آن
1⃣بیماریهای [روحی و اخلاقی] شما را برطرف سازد
2⃣ و شما را از خواب غفلت، بیدار نماید.»
بحارالانوار ج۷۴ ص۲۵۹
دستور العمل امام رضا(ع)
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :رأيتُ أبي عليه السلام في المَنامِ فقالَ : يا بُنَيَّ ، إذا كُنتَ في شِدّةٍ فأكْثِرْ أنْ تقولَ : «يا رؤوفُ يا رحيمُ»، و الّذي تَراهُ في المَنامِ كما تَراهُ في اليَقَظةِ.
امام رضا عليه السلام :
پدرم را در خواب ديدم فرمود:
پسرم! هرگاه در سختى و گرفتارى بودى جمله
«يا رؤوف يا رحيم»
را فراوان بگو و آنچه در خواب مى بينى چنان است كه در بيدارى مى بينى.
البته پشتوانه ذکر فکر است ... ذکر بدون فکر انسان را بدتر شیطانی میکند..
.
چرا به آیتِ عظمایِ کربلا، حضرت علی اصغر متوسل نمیشوید؟!
.
مرحوم آیت الله عبدالکریم حق شناس تهرانی میفرمودند:
یک بار در حین خواندن زیارت عاشورایِ چهل روزه، مشکلی پیش آمد و نتوانستم آن را بجا آورم.
برای همین خیلی ناراحت شدم و به اباعبدالله (علیه السلام) متوسل شدم،
ناگهان دیدم آقا تشریف آوردند و فرمودند:
آمیرزا عبدالکریم چه شده است؟
قضیه را عرض کردم.
فرمودند: چرا به آیتِ عظمایِ کربلا متوسل نمیشوید؟
عرض کردم: آقا! آیتِ عظمایِ کربلا کیست؟
در این هنگام آقا، قنداقهِ حضرت علی اصغر (علیه السلام ) را از زیر عبایشان بیرون آوردند!
💢 چرا گاهی وعظ و نصیحتهای خالصانه هم در انسان اثر نمیکند؟
🔹امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
🔻«منْ لَمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ واعِظاً مِنْ نَفْسِهِ لَمْ ینْفَعْهُ مَوْعِظَةُ غَیرِهِ»؛ هر کسی که خداوند در درونش برای او واعظی از خودش برای خودش قرار ندهد، موعظه دیگران در او اثر نمیکند.
🔹 شما اگر خیال میکنی که پای موعظه دیگران که بنشینی بهره میبری، اشتباه میکنی. اول باید در درون خودت واعظی ایجاد کنی، وجدان خودت را زنده کنی، آن وقت از موعظه واعظ بیرونی هم استفاده میکنی.
استاد مطهری،
آزادی معنوی، ص۳۵