eitaa logo
هیأت انصارالمهدی کیانمهر
225 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
7.2هزار ویدیو
432 فایل
اطلاع رسانی مسجد و مشاوره و پاسخ به سوالات @a1nemati
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 دو تأمل به مناسبت شهادت امام جواد(ع) ✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 1️⃣ شاخص‌های تحلیل دوران امام(ع) ♦️ از شاخص‌های تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت‌ است. هرچه سن کم‌تر و عمر امامت کوتاه‌تر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است. ◾️امام جواد عليه‌السلام👇 🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید؛ 🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد؛ 🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت‌ رسید. ♦️یعنی کم‌ترین سن امامت و شهادت، و کوتاه‌ترین عمر امامت! این شاخص‌ها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد. این شرایط تنها برای امام جواد عليه‌السلام و نخستین بار رخ داد. 2️⃣ امام(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی 🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل می‌شود. 🔹 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل «عمل-تحسین» است؛ که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است. در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل می‌شود. 🔸 تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتاب‌دهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است. حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسین‌گر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسین‌گر هر دو شریک‌اند و پیامد منفی برای هر دو نوشته می‌شود. 🔷🔶🔹🔸 امام جواد (ع) می‌فرماید: «مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ»؛ هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است. 📚 كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ 🔷🔹در هر کار قبیح، تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی آن می‌شود. تحسین و تمجید موجب ارزش‌گذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف می‌شود. این کار می‌تواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است. 🔶🔸در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بی‌حجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام می‌کنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک می‌کنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشت‌انگاری تبدیل شود. همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویه‌ای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است. 🔷🔸🔷 تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبه‌های قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در می‌آیند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🕊پيامبر صلی الله عليه و آله : هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد ، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد ، مانند روزى كه از مادرش زاده شد ، از گناهانش پاک مى شود . 💌من لايحضره الفقيه ج۴
🕊امام صادق علیه‌السلام: مؤمن غبطه ميخورد ولی حسد نمی ورزد اما منافق حسد می ورزد و غبطه نمی خورد. 💌اصول كافی ج ۲ حديث۲۷ آن است كه انسان آرزو كند نعمتی همانند ديگران و يا بيشتر از آنها داشته باشد، بی آن كه آرزوی زوال نعمت كسی را داشته باشد. اخلاق در قرآن
🕊پيامبر صلى الله عليه و آله :  نزديک است كه ، بر چيره آيد . 💌كافی : 2/307/4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ یا جواد الائمه ادرکنی يا اَبا جَعْفَر يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، اَيُّهَا التَّقِيُّ الْجَوادُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، ياحُجَّةَ‌اللهِ‌ عَلي خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ علیه السلام تسلیت باد🏴
نقد و نسیه بسیاری از مردم تصور می کنند خرید و فروش کالای نسیه به گران تر از نقد، اشکال دارد؛ در حالی که اینطور نیست! ✅نظر مراجع: 🔹حضرت امام(ره): اگر به كسى كه قيمت جنس را نمى‌داند، مقدارى نسيه بدهد و قيمت آن را به او نگويد معامله باطل است ولى اگر به كسى كه قيمت نقدى جنس را مى‌داند نسيه بدهد و گرانتر حساب كند، مثلاً بگويد جنسى را كه به تو نسيه مى‌دهم، تومانى يك ريال از قيمتى كه نقد مى‌فروشم گرانتر حساب مى‌كنم و او قبول كند اشكال ندارد. 🔸آیت الله مكارم : مسأله هرگاه جنسى را به طور نقد با قيمتى معامله كنند و به طور نسيه با قيمتى گرانتر؛ مثلاً بگويد: اين جنس را نقداً به فلان مقدار مى‌دهم و به طور نسيه ده درصد گرانتر حساب مى‌كنم و مشترى قبول كند، مانعى ندارد و ربا حساب نمى‌شود. 📚توضیح المسائل مراجع، ج۲،ص ۲۳۰-۲۳۱، مسئله ۲۱۰۸ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام
▪️برداشت ویژه بعضی سن پیری را برای تهذیب و اصلاحِ نفْس درنظر گرفته اند ؛ غافل از آن که درخت نفس اماره ، اگر سالمند شد ، ریشه کنی آن محال می گردد. ▫️امام خمینی ره : تا جوانی در دست توست کوشش کن در عمل و در تهذیب قلب و در شکستن اقفال و رفع حجب که هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیکترند موفق می شوند و یک پیر موفق نمی شود. قید و بندها و اقفال شیطانی اگر در جوانی غفلت از آنها شود هر روز که از عمر بگذرد ریشه دارتر و قویتر شوند. « درختی که اکنون گرفته است پای / به نیروی شخصی برآید ز جای گرش همچنان روزگاری هَلی / به گردونش از بیخ برنگسلی » از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناکتر از آن، آن است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری می دهد و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق می اندازد.۱ ۱.صحیفه نور ج۲۲
تصدی منصب، بدون داشتن شایستگی برخی از افراد برای تصدی پست، مقام و منصبی در جامعه احساس وظیفه کرده و به بهانه خدمت کردن یا به توصیه اطرافیان خود، با وجودی که شایستگی قرار گرفتن در آن جایگاه را ندارند مسئولیتی را قبول می کنند؛ در حالی که اگر انسان توان انجام کاری که به او محوّل می شود را ندارد، باید از پذیرش آن امتناع کند و اگر شخص اجرت می گیرد، اجیر شدن در کاری که توان انجام آن را ندارد، مشروعیت ندارد.(۱) 📚 منبع: استفتاء دفتر رهبری
برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی 🔹نگاه اسلام به زمامداران و مسئولان جامعه، بسیار سخت‌گیرانه است، چنان نیست که قبول مسئولیت امتیازی ویژه قلمداد شود و مردم از هر سو برای رسیدن به آن بشتابند! مسئولیت در اسلام، امانتی الهی است. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در نامه‌ی ۵‌نهج‌البلاغه خطاب به اشعث‌بن قیس -از کارگزاران حضرت در منطقه آذربایجان- این‌گونه می‌فرماید: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَة»، یعنی حکمرانی برای تو طعمه نیست بلکه امانتی بر عهده‌ات است. رهبرانقلاب در این باره خطاب به مسئولین می‌فرمایند: «مسئولیت و منصبی که در نظام اسلامی داری، طعمه و سرمایه و کاسبی نیست - اشتباه نشود - مسئولیت در نظام اسلامی باری بر دوش انسان است که باید آن را به خاطر هدف و نیّتی تحمّل کند.» برداشت صحیح از مسئولیت اسلامی این‌چنین است. وقتی انسان نگاه امانت‌دارانه به مسئولیت داشته باشد، ابتدا باید قدرت پذیرش امانت و عمل به تعهدات آن را در خود ببیند و سپس خود را در معرض قبول مسئولیت قرار دهد، «بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی!» 📚 منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR (بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ ۱۳۷۹/۰۹/۲۵، بیانات پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه درباره ثبت‌نام افراد در انتخابات مجلس ۱۳۹۸/۰۹/۱۰)
اسماء متبرکه برخی از مردم اسماء متبرکه موجود در منزل را در کنار زباله‌ها و دورریزها قرار می‌دهند؛ در حالی که چنین کاری موجب هتک حرمت این اسما بوده و شرعا جایز نیست!! 🔹روش‌های از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه بدین شرح است: ١. داخل آب روان بیندازیم به شرطی که بی‌احترامی نشود. ٢. داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد، بیندازیم. ٣. داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشته‌ها پاک شوند. ۴. دفن کردن آن‌ها در جایی که بی‌احترامی به آن‌ها نشود. ۵. خمیر کردن آن‌ها درصورتی‌که بی‌احترامی نشود. ‼️ دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است، اشکال ندارد و گرنه راه خوبی نیست. 📚 منبع: رساله تخصصی فقه و احکام 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام
💠 نیکوکاران به نیکی محتاج ترند...❕ بعضی بخاطر این باورِ غلط که « فرد نیازمند محتاج به نیکی آنهاست»، با منت گذاری ، توقع تشکر و... باعث آزار وی می شوند ؛ حال آنکه در حقیقت خود آنها به نیکی محتاج ترند ...‼️ ✅ امام جواد عليه السلام :  نيكوكاران به نيكى كردن نيازمندترند تا كسانى كه به آن نيازمندند؛ زيرا پاداش و افتخار و نيكناميش از آنِ آنهاست. بنابراين، آدمى هر خوبى كه كند، نخست به خود كرده است. پس، نبايد به خاطر خوبي اى كه به خود كرده از ديگران سپاسگزارى بخواهد. میزان الحکمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sher.mp3
23.84M
|⇦•گدایم، گدای جواد الائمه... علیه السلام اجرا شده به نفسِ سید مجید بنی فاطمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا