10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوشه ای از رشادت های علی ابن ابیطالب علیه السلام در جنگ احد
چرا در این جنگ بجز امیرالمومنین علیهالسلام کسی به چشم نیامد؟!
حجت_الاسلام_حامد_کاشانی
هدایت شده از حدیث نگار
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:
🔸هر کس برای امام حسن علیهالسلام محزون شود، روزی که همهی دلها غمگین است دلش محزون نخواهد بود.
🔹️... وَ مَنْ حَزِنَ عَلَيْهِ لَمْ يَحْزَنْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَحْزَنُ الْقُلُوب.
📚امالی شیخ صدوق، ص۱۱۵.
🏴 هفتم صفر سالروز شهادت امام مجتبی علیه السلام (بنابر روایتی) بر وارث غربتش تسلیت باد!
#امام_مجتبی_علیه_السلام
📚 @HadithNegar
هدایت شده از حدیث نگار
#داستان_آموزنده
🔆نماز جماعت صبح در مسجد
امام صادق عليه السلام فرمودند: پيامبر صلى الله عليه وآله (طبق معمول ) براى اداى نماز صبح با جماعت ، وارد مسجد شد، پس از نماز به پشت سر نگاه كرد و ديد عده اى از مسلمين براى نماز نيامده اند، نام آنها را به زبان آورد و فرمود:
آيا اين افراد در نماز شركت نمودند؟!
حاضران عرض كردند: نه .
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: آگاه باشيد، بر افراد منافق ، نمازى ، سخت تر از عشاء نماز صبح نيست .
و لو علموا اى فضل فيهما لا توهما و لو حبوا
اگر آنها پاداش بسيار نماز صبح و عشاء را با جماعت ، در مى يافتند، گر چه چهار دست و پا (مانند راه رفتنت كودكان خوار) باشد، خود را به جماعت مى رساندند.
📚وسائل الشيعه ، جلد 5 ص 378.
📚 @HadithNegar
10.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😭 ماجرای تکان دهنده نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها
در نقل دیگر این ماجرا ،فرد مذکور بجای سید هاشم خراسانی ،سید ابراهیم دمشقی خادم حرم حضرت رقیه(سلام الله) عنوان شده است
▪️
اشکهای دختر بچه فلسطینی چیزی را میگوید که کلمات از بیان آن عاجز است. جایی که قرار بود، روزهای کودکیاش را خنده پُر کند، اشک میریزد و از خستگی غیرقابل تحمل، رنج میبرد.
√ @Roshangari_ir | روشنگری
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
هَاأَنتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم
محمد - ٣٨
آگاه باشيد؟ این شماها هستيد که براي انفاق در راه خدا دعوت ميشويد، سپس برخي از شما بخل ميورزد. و هر كس بخل ورزد، فقط در حق خود بخل ورزيده و [گر نه] خدا بينياز است و شما نيازمندانيد. و اگر روي برتابيد، خداوند قومي غير از شما را جانشين ميكند که آنها مانند شما نخواهند بود.
**************
نکته ها:
سؤال: در دو آیه قبل فرمود: «لایسئلكم اموالكم» ما از اموال شما چیزى نمى خواهیم، در حالى كه این آیه مردم را دعوت به انفاق كرده و از آنان چیزى مى خواهد، این چند آیه را چگونه در كنار هم جمع نماییم؟
پاسخ: مراد از «لایسئلكم اموالكم» آن است كه ما در قبال هدایت و ایمانتان چیزى از شما نمى خواهیم و یا براى خودمان نیازى به شما نداریم، ولى دعوت به انفاق در این آیه، براى ایجاد عدالت اجتماعى، وحدت، نوع دوستى، برطرف كردن كدورت ها، كینه ها وتبعیض هایى است كه اگر برطرف نشود، تفاوت طبقاتى به صورت یك عقده و انفجار و انتقام در مى آید و دعوت به انفاق براى حفظ نظام زندگى خود انسان ها است. لذا خداوند مى فرماید: هر كس بخل ورزد، به ضرر خودش خواهد بود و خداوند از هر جهت غنى و بى نیاز است.
در تفاسیر مى خوانیم كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در پاسخ كسى كه پرسید: آن قوم دیگر كه بخل نمى ورزند كیانند؟ حضرت دستى به شانه سلمان زدند و فرمودند: منظور، قوم سلمان (مردم ایران) است، سوگند به آن كس كه جانم به دست اوست، اگر ایمان به ثریّا بسته باشد، گروهى از فارسیان آن را به چنگ مى آورند.(105)
در شیوه تربیت باید مراحلى طى شود:
الف) هشدار به مخاطب. «ها أنتم»
ب) درخواست و دعوت. «تدعون...»
ج) توجیه و استدلال. «مَن یبخل فانّما یبخل عن نفسه»
د) تكرار و قاطعیّت. «واللّه الغنى و أنتم الفقراء»
ه) اتمام حجّت و تهدید. «و انّ تتولوا یستبدل...»
-----
105) تفاسیر مجمع البیان، المیزان، نمونه، كبیرفخررازى، مراغى، روح المعانى و شبّر.
**************
پیام ها:
- در تبلیغ، گاهى باید مخاطب را براى شنیدن حساس كرد. «ها أنتم...»
- تا مى توانید با دست خود انفاق كنید كه وارثان كارى نخواهند كرد. «لتنفقوا»
- آنچه مورد دعوت الهى است، كار خالصانه است. «لتنفقوا فى سبیل اللّه»
- مردم را باید به انفاق و كمك به دیگران دعوت كرد، امّا باید آزادشان گذاشت تا با فكر و انتخاب خود گامى بردارند. «فمنكم من یبخل»
- كسى كه بخل مى ورزد، گمان مى كند مردم را از مال خود محروم كرده، در حالى كه خودش را از محبوبیّت و عزّت وقرب الهى محروم كرده است. «فانّما یبخل عن نفسه»
- بخل مربوط به روحیه افراد است و لازمه ى آن ثروتمند بودن نیست، چه بسیارند افرادى كه سرمایه دارند و بخل ندارند. «فمنكم مَن یبخل»
- دعوت به انفاق، نشانه ى نیاز خداوند نیست. «واللّه الغنى»
- در تبلیغ، مخاطبین را مغرور نكنیم. «تدعون لتنفقوا... أنتم الفقراء» (در كنار دعوت به انفاق، بى نیازى خدا و فقر و نیازمندى انسان را یادآور مى شود)
- در تبلیغ و دعوت، از تملّق مردم پرهیز شود و كرامت احكام الهى حفظ گردد. «تدعون لتنفقوا... و ان تتولوا یستبدل»
- احكام خداوند تعطیل نمى شود، گرچه شما آن را انجام ندهید. «ان تتولّوا یستبدل قوماً غیركم»
- همان گونه كه تاریخ گذشته درس عبرت است، آینده نگرى نیز مى تواند سازنده باشد. «یستبدل قوما غیركم»
- ترك انفاق به قدرى خطر دارد كه ممكن است خداوند ملّت یا رژیمى را قلع و قمع كند. «و ان تتولّوا یستبدل...»
- براى تربیت و ترغیب، گاهى باید از اهرم تهدید استفاده كرد. «و ان تتولّوا یستبدل»
- زمین، هرگز از افراد صالح خالى نخواهد ماند. «یستبدل قوماً غیركم ثمّ لایكونوا امثالكم» (سنّت الهى آن است كه زمین خالى از حجّت نباشد.)
- آنچه براى خداوند مطرح است بندگان مطیع است، من و شما ندارد. «قوما غیركم ثم لایكونوا امثالكم» (دین الهى براى بقا و استمرار خود، وابسته به هیچ گروه و قوم خاصى نیست.)
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir