روايت است كه گروهي در روز محشر دو زبان و دو چهره دارند و سوال مي كنند که چرا ما داراي دو زبان و دو چهره ايم ؟ ندا مي رسد زيرا شما در دنيا مقابل طرف مدحش را مي كرديد و در نبودش به مذمتش مي پرداختيد.نکته ي بعدي اين است که انسان خودش اعتقاد به اجابت دعا نداشته باشد. روزي براي عيادت بيمار به بيمارستان رفته بودم. بسيار حال بدي داشت.
به يكي از فرزندانش عرض كردم دعا كنيد. گفت: كار از دعا كردن گذشته، فكر نكنم دعا كارساز باشد. اين در حالي است كه در دعاهاي انبياء و اوليا ديده شده با دعاي آنها مرده اي زنده شده است. نکته ي بعدي به تاخير انداختن نماز است. نماز اول وقت داراي امتيازات فراواني است. در روايت داريم كه فضيلت نماز اول وقت به نماز آخر وقت مثل فضيلت آخرت به دنياست. يك نوع اهميت دادن، ارج نهادن و انجام تكليف است. نماز در واقع شستشوي روح است. هر چه آهسته و شمرده تر خوانده شود، تميزتر مي شويم. شستشو يعني طولاني نماز بخوانيم؟ خير، دو بحث است. يكي صحيح ادا كردن و ديگري مداومت بر خواندن نماز است. درست ادا كردن كلمات توجه آدمي را زياد مي كند. نماز پالايش فرد است، موجب رشد و ترقي مي شود.
توصيه مهم اين است كه به نماز خواندن اهميت فراوان بدهيد. خداوند تبارك و تعالي در روايت قدسي مي فرمايد: اگر تمام عالم كافر شود به من كوچكترين لطمه اي وارد نمي شود چرا كه من غني به ذات هستم. گروهي از انسان ها با رشد فكري، در خواندن نماز كوتاهي مي كنند. مثلا وقتي از راهنمايي به دبيرستان، از دبيرستان به دانشگاه مي روند به جاي ترقي تفكر و انديشه ديني به سوي سستي و كجي پيش مي روند. در مدينه جواني گناه انجام مي داد، در كنارش هم نماز مي خواند. به پيامبر گفتند: يا رسول الله اين جوان نماز مي خواند، گناه هم مي كند. رسول گرامي اسلام فرمودند: نگران نباشيد چرا كه نماز خواندن او باعث مي شود گناه را كنار بگذارد و استناد كردند به اين آيه مباركه كه مي فرمايد : ان الصلاة تنهي عن الفحشا و المنكر" انساني كه نماز نخواند با نوعي سد و حجاب روبرو مي شود و كم كم باعث بيماري روحش مي شود و گناه برايش عادي شده و در نهايت به جاي درك شيرين و حلاوت نماز گناه نزدش شيرين مي شود و واي بر كسي كه ذائقه اش تغيير كند يعني زماني كه انساني را مورد تمسخر قرار مي دهد لذت ببرد، وقتي مي گويند نماز بخوان، ناراحت شود كه بسيار خطرناك است. بسيار پيش آمده كه افرادي مي گويند: وقتي نماز صبحم قضا مي شود دنيا نزدم تيره و تار شده، اين در حقيقت نشان از سلامت ذائقه و نفس اوست.نکته ي بعدي ايناست که انسان بخشنده باشد. و به ديگران مدد رساند. وقتي مي گوئيم: يا رب ارحم ضعف بدني، شخص بايد ببيند خودش چه مقدار به ديگران رحم مي كند تا خدا نيز به او رحم كند. مثلا فردي كه دچار اعتياد شده است، ابتدا خودش را نابود مي كند بعد موجب از بين رفتن آبروي خانواده اش مي شود. يعني به خاطر اعتياد يك فرد تمام خانواده از هم پاشيده شده و فرد كه نه به خودش، نه به اعضاي خانواده اش رحم كرده، چگونه انتظار دارد خداوند به او رحم كند. و يا شخصي را در نظر بگيريد كه دچار بد خلقي است اولاٌ خودش را آزار مي دهد، ثانياً با عصبانيت و ناسزاگويي اش همسر و فرزندانش و حتي همكارانش را از خود دور مي كند و موجب ناراحتي خاطر آنها مي شود، چه طور اين شخص توقع ترحم را از خدا دارد ؟ مرداني هستند كه نهايت ظلم و بي عدالتي را به همسرانشان مي كنند. زناني كه 20 سال كنار مردانشان در بدترين شرايط زندگي كردند، ندار را دارا، بي خانه را خانه دار، بي اولاد را اولاددار كرده اند، حال كه قدري شكسته و فرتوت شده اند به سراغ زن دوم رفته و تجديد فراش مي كنند. اگرچه تعدد زوجين از لحاظ شرعي اشكالي ندارد ولي اگر نتوان عدالت را برقرار كرد دچار خسران شده و حق الناس به گردن انسان مي ماند. و آخرين عاملي كه در اين روايت ذكر شده ناسزا و بددهاني است که مانع اجابت دعاست. دهاني كه يا رب مي گويد چه طور مي تواند به ناسزاگويي بپردازد ؟ در روايات بسياري آمده كه ناسزا و بددهاني مانع ورود به بهشت مي شود. يكي ديگر از عوامل بسيار مهم عدم استجابت دعا حق الناس و بي احترامي به والدين است. اگر پدر و مادري از فرزندشان ناراضي و ناخرسند باشند، هر چند والدين ناراحتي خود را آشكار نسازند، دعاي فرزند با اجابت نخواهد رسيد. حالا كسي دعا مي كند خدا حاجتش را با زمان بيشتري مي دهد.
خداوند مي فرمايد که مي خواهم صداي بنده ام را بيشتر بشنوم. پس آنهايي كه مستجاب الدعوة هستند يعني پروردگار علاقه اي به آنها ندارد؟ فردي ممكن است بررسي كند و نتيجه بگيرد كه تمامي اين عواملي كه براي عدم استجابت دعا گفته شد هيچ يك را در زندگي اش ندارد ولي باز هم دعايش اجابت نمي شود، نكته مهم اين است كه اين عوامل متعددند و بايد به اين نكته توجه كنيم که گاهي بحث عدم استجابت نيست بلكه تاخير در استجابت است.
يعني ممكن است دعاي فردي 20 سال بعد مستجاب گردد، منظور از ديرتر اجابت كردن دعا اين است كه آن دسته از دعاهايي كه به سود بنده است، اگر ضروري نباشد، تاخير در اجابت به وجود مي آيد و اين تاخير به خاطر علاقه اي است كه خداوند متعال به بنده اشAA دارد و خواهان اين است كه بنده بيشتر به راز و نياز و نجوا بپردازد.
هدایت شده از پایگاه مقاومت بسیج طلاب محمدرسولالله مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر
753.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دقایقی پیش؛ وضعیت خیابانهای ترکیه استانبول
🖊ترکیه علیه اردوغان شورید و میلیونها نفر به خیابان ها آمدند و این بار جمهوری اسلامی بنا ندارد به بقای اردوغان کمکی کند.
ماههای شگفت انگیز و غیرقابل پیش بینی برای جهان و منطقه در پیش داریم.
@roshangar6
هدایت شده از پایگاه مقاومت بسیج طلاب محمدرسولالله مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر
🔴 اموات در شب های جمعه ماه رمضان چه می کنند ؟
🔵 مگر میشود این پیام را دید و به یاد اموات نبود؟
🌕 در این مورد قطب راوندى در لب اللباب نقل می کند:
🔹 مردگان در هر شب جمعه از ماه رمضان مى آیند و هر یک از آنها به آواز گریان فریاد مى زند: اى فرزندان من. اى خویشان ! با خیرات خود به ما محبت کنید خدا شما را رحمت کند، ما را به خاطر بیاورید و ما را فراموشمان مکنید. بر غربت ما رحم کنید. ما در زندان تنگ و تاریک مانده ایم. به ما رحم کنید و دعا و صدقه از ما دریغ نکنید.
🔺 شاید پیش از آنکه شما مثل ما شوید به شما رحم فرماید، اى بندگان خدا! سخن ما را بشنوید و ما را فراموش مکنید. این ثروتى که در دست شما است روزى در دست ما بود، ما آنها را در راه خدا خرج نکردیم ، پس آنها براى ما وبال شد و منفعت براى دیگران . به ما مهربانى کنید ولو به یک درهم یا قرص نانى یا پاره اى از چیزى . پس فریاد مى کنند: چقدر نزدیک است که بر نفسهاى خود گریه کنید و به شما نفعى ندهد. چنانکه ما گریه مى کنیم و سودى براى ما ندارد؛ پس کوشش کنید پیش از آن که مثل ما شوید.
ماه رمضان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه ۱۸
إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءَاتَى الزَّکَوةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ
ترجمه
مساجد خدا را تنها کسانى باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات مى پردازند و جز از خدا نمى ترسند. امید است که آنان از رهیافتگان باشند.
مسجد، پایگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایى و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بى سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بىحال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود که آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.
به گفته مرحوم فیض کاشانى در تفسیر صافى، تعمیر مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش کردن، روشنایى، تدریس و تبلیغ مى شود.
در قرآن ۳۲ بار از زکات یاد شده که ۲۸ بار آن در کنار نماز بیان شده است.
رسول خدا فرمود: «اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأیمان» همین که دیدید کسى به مسجد رفت و آمد مى کند، به ایمان او گواهى دهید.
در احادیث براى کسانى که به مسجد رفت و آمد مى کنند، بهره هاى فراوان ذکر شده است، از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینى، آگاهى هاى مفید، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى.
پیام ها
۱- تولیت و تعمیر مسجد شرایطى دارد:
الف: از جهت اعتقادى، ایمان به مبدأ و معاد. «آمن باللّه و الیوم الاخر»
ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز و پرداخت زکات. «اقامالصلوة وآتى الزکوة»
ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذیرى. «لمیخش الا اللّه» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نیز کانون حرکت هاى ضدّ ظلم خواهد بود)
۲- وظیفه متولّیان مساجد و تعمیرکنندگان آنها، رسیدگى به محرومان است. «انّما یعمر... آتى الزکوة»
۳- ایمان از عمل جدا نیست، «آمن... و اقام» نماز از زکات جدا نیست، «اقام الصلوة و آتى الزکوة» و مسجد از انقلاب جدا نیست. «مساجد اللّه... و لم یخش»
۴- با وجود ایمان، عمل صالح، نماز، زکات و شجاعت، باز هم مغرور نشویم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فعسى اولئک من المهتدین»
هدایت شده از پایگاه مقاومت بسیج طلاب محمدرسولالله مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر
12.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗯 شیخ حسین انصاریان: با این گرانیها چند وقتی است از مردم خجالت میکشم سخنرانی کنم
🆔@Tanzsiysii
برو دستمال را که به رئیسجمهور محبوبت دادی ، پس بگیر .
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه ۶۷
الْمُنَفِقُونَ وَالْمُنَفِقَتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَفِقِینَ هُمُ الْفَسِقُونَ
ترجمه
مردان و زنانِ منافق، از یکدیگرند (از یک قماشند)، به منکر فرمان مى دهند و از معروف نهى مى کنند و دستهاى خود را (از بخشش و انفاق) مى بندند. خدا را فراموش کرده اند، پس خداوند نیز آنان را فراموش کرده است. همانا منافقان، همان فاسقانند.
در صدر اسلام، زنان منافقى بودند که همچون مردان در فساد مؤثر بودند.
سؤال: خداوند که فراموشى ندارد، «و ما کان ربّک نسیّاً» پس این آیه که مىفرماید: خداوند آنان را فراموش کرد، به چه معنایى است؟
پاسخ: نسبت دادن فراموشى به خداوند، مجازى است، یعنى خداوند با آنان مثل فراموش شده ها عمل مى کند (نه آنکه فراموششان کند).
امام رضا (ع) فرمود: کیفر کسى که خدا و قیامت را فراموش کند، آن است که خود را فراموش کند. و حضرت على (ع) فرمود: فراموش کردن خداوند آن است که آنان را از خیر محروم کند.
پیام ها
۱- زن و مرد هر دو، در اصلاح یا فساد جامعه نقش دارند. «المنافقون، المنافقات»
۲- بعضى از منافقان نقش رهبر دارند و بعضى دیگر، تأثیرپذیرند. «بعضهم من بعض» (نفاق داراى مراتبى است)
۳- اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملکردهاى مشترکى دارند. «بعضهم من بعض»
۴- منافقان، هرچند سوگند بخورند که از شمایند، باور نکنید، زیرا آنان جزء باند خودشانند. «بعضهم من بعض»
۵ - میان منافقان رابطه اى قوى مى باشد. «بعضهم من بعض»
۶- اشاعه فحشا و دعوت به منکرات و نهى از خوبىها، نشانه نفاق است. «یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف»
۷- در فرهنگ منافقان، خیر رسانى وجود ندارد. «یقبضون ایدیهم»
۸ - ترکِ امر به معروف، نهى از منکر و انفاق در راه خدا، نشانه فراموش کردن خداست. «نسوا اللَّه»
۹- محرومیّت از لطف الهى و فراموش شدن، نتیجه فراموش کردن خداوند است. «فنسیهم»
۱۰- کیفرهاى الهى، با کردار انسان متناسب است. «نسوااللَّه فنسیهم»
۱۱- منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر مى گیرند، نه خدا را. «نسوااللَّه»
۱۲- نفاق و دوروئى، فسق است. «هم الفاسقون
راهکارهایی برای مبتلا نشده به صفت سیّئه حسادت :
وَلَا تَتَمَنَّوۡاْ مَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بِهِۦ بَعۡضَكُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبࣱ مِّمَّا ٱكۡتَسَبُواْۖ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبࣱ مِّمَّا ٱكۡتَسَبۡنَۚ وَسۡـَٔلُواْ ٱللَّهَ مِن فَضۡلِهِۦٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمࣰا 32 نساء
🖊🖊🖊🖊🖊🖊🖊🖊
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيۡنَيۡكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعۡنَا بِهِۦٓ أَزۡوَٰجࣰا مِّنۡهُمۡ زَهۡرَةَ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا لِنَفۡتِنَهُمۡ فِيهِۚ وَرِزۡقُ رَبِّكَ خَيۡرࣱ وَأَبۡقَىٰ 131 طه
🖊🖊🖊🖊🖊🖊🖊🖊
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
و چون نماز پایان گیرد، در زمین پراکنده شوید و از فضل و رزق خدا جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.
هدایت شده از روشنگر
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عبرت_سوریه
این سزای مردمی هست که گفتند ما از مقاومت خسته شدیم، نون نداریم بخوریم شاید واقعاً هم کم داشتند
اما حالا؛
هم نون ندارن
هم اسرائیل زیر ساختهای نظامی شونو زده
هم دانشمندان شون رو ترور کردن
هم خودشونو قتل عام کردن
هم زوزه سگ میکشن!
این قشنگ برای اون جونورهاییه که میگن رهبر داره لجبازی میکنه مقاومت میکنه نمیذاره مذاکره کنیم نمیذاره ما زندگی کنیم راحت باشیم
مگه تو سوریه نمیگفتن مشکلشون اسده اسد بره همه مشکلات حل میشه؟
مگه همین اصلاح طلبان خائن نگفتن به سوریه آزاد سلام کنید؟
پس چی شد؟ چرا مردمش دارن زوزه میکشن؟
این عبرتها، درسه برای این دست ایرانیا که بدونن فردای براندازی همینجوری باید زوزه بکشن
#نشر_حداکثری
#سوریه_آزاد
@roshangar6
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه ۸۱
فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَفَ رَسُولِ اللَّهِ وَکَرِهُواْ أَن یُجَهِدُواْ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَقَالُواْ لَا تَنفِرُواْ فِى الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرّاً لَّوْ کَانُواْ یَفْقَهُونَ
ترجمه
به کسانى که بر خلاف (فرمانِ) رسول خدا، از جنگ سر باززدند و از خانه نشستن خود (به هنگام جنگ تبوک) شادمان شدند و از اینکه با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کنند، کراهت داشتند و(به دیگران نیز) گفتند در این گرما (براى جنگ) بیرون نروید! بگو: آتش دوزخ، سوزانتر است اگر مى فهمیدند.
شأن نزول این آیه در مورد جنگ تبوک است. این آیه، سه نشانه براى منافقان ذکر کرده است:
الف: از جبهه نرفتن به جاى پشیمانى شادند.
ب: جهاد با مال و جان بر ایشان سنگین است.
ج: دیگران را از جبهه رفتن منع مى کنند.
طبق آیات گذشته، منافقان مانع کمک مالى دیگران مى شدند، مطابق این آیه نیز از حضور در جبهه، تخلّف مى کنند و دیگران را هم دلسرد مى کنند.
پیام ها
۱- شادى به خاطر نرفتن به جبهه و تخلّف از فرمان پیامبر، نشانه نفاق است. «فرح المخلّ فون»
۲- بدتر از جبهه نرفتن، شکستن قداستِ رهبرى و تخلّف از فرمان اوست. «بمقعدهم خلاف رسول اللَّه»، نفرمود: «بمقعدهم عن الجهاد»
۳- اطاعت بى چون و چرا از رسول خدا لازم است. «بمقعدهم خلاف رسول اللَّه»
۴- مؤمنِ ترسو، از منافق جداست. ترسو کمک مالى مى کند، میل قلبى براى جهاد هم دارد. امّا منافقان، نه کمک مى کنند و نه میل کمک دارند.«کرهوا ان یجاهدوا»
۵ - منافقان براى باز داشتن مردم از جهاد، با تبلیغ دلسرد کننده و اخلال گرى، مشکلاتى چون گرم بودن هوا را بهانه قرار مى دهند. «قالوا لاتنفروا فى الحرّ»
۶- در آستانه جنگ باید آماده باشیم تا شایعات و سخنان دلسرد کننده منافقان را به سرعت خنثى کنیم. «قالوا، قل»
۷- در پاسخگویى به تبلیغات دشمن، از اصطلاحاتِ خودش استفاده کنیم. «الحرّ، اشد حرّاً»
۸ - یاد معاد، عامل حرکت به سوى جبهه است، «قل نار جهنم» مؤمنان واقعى هرگز گرمى هوا را مانع جهاد نمى دانند.
۹- منافقان، ظاهر بی ناند و شناخت عمیق ندارند. «لو کانوا یفقهون
هدایت شده از غرب آسیا
📌اعتراف دیرهنگام معارض سوری
معارض مشهور سوری، "سفوک الشیخ"، که سالها پیش در توییتی جنجالی ادعا کرده بود خانوادهاش در بمبارانی به دستور شهید سلیمانی کشته شده و سوختن مادرش را با چشم دیده است، اخیراً در اظهاراتی جدید اعتراف کرد که توییت قبلیاش دروغ بوده و مادرش اکنون در اروپا زندگی میکند.
https://eitaa.com/westanews