♦️ برخی افراد کتابهای کاستاندا را برای جوانان خطرناک میدانند و معتقدند راه را برای اعتیاد جوانان هموار میسازد.[2]
🔷 از آنجا که معنویاتی به سبک و سیاق کاستاندا بیش از آنکه معنویتگرایی باشد عملیاتی ساحرانه و فرافکنانه است، باورهای اساسی در آن وجود ندارد.
🔶 فنون او نیز فقط در سایه توهّم و خیالانگیزی گیاهان روانگردان معنا پیدا میکند و در عالم سلامت و حقیقت خبری از آن نیست.
🔷 بههر روی شاید بیباوری را بتوان از فنون رؤیابینی، فنون کمین و فنون شکار او صید کرد: «شکارچی بودن فقط به مفهوم در تله انداختن حیوان نیست. شکارچی که هم وزن خود، طلا میارزد... به این دلیل است که خود عادتی ندارد؛ این مزیت وی است».[3]
🔶 معنویت او بیش از آنکه به کار کسی بیاید باورهای مخاطب را میزداید و آنگونه که پیداست به جز پنج معشوقهاش که ناپدید شدهاند، کس دیگری جرأت بر دوش کشیدن روشها و فنون او را نداشته است.
🔷 البته برخی بر این باورند که لایۀ بیرونی معنویت او که اعتیاد به داروهای روانگردان است، بهخوبی از درون کتابهایش به بیرون درز کرده است. با وجود این، کتابهای او در کشور ما ترجمه شده و نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.
🔶 سخنان او بیش از آنکه بتواند باور جدیدی ایجاد کند، تلاش دارد پیشداشتههای یقینی خوانندگان را در فضای رازگونهاش غبارآلود نماید.
🔷 آنچه که میتوان از فرجامشناسی او به دست آورد، مطالبی دربارۀ انسانشناسی و مرگ است. در اینجا هر چند او در صدد اثبات تناسخ نیست، بیان باور او دربارۀ مرگ نیز خالی از لطف نخواهد بود.
🔶 به گمان او جهان میدانهای بیکران انرژی و نور است؛ پس حقیقت انسان نیز شکل یافته از شمار بیپایان از همان میدانهای انرژی و رشتههای نور است که همچون گویی درخشان آشکار میشود و جادوگران، نام تخممرغ نورانی بر آن مینهند.
🔷 این رشتههای نور، چرخان بهنظر میآیند و دستها و پاهایشان مانند موهای زبر درخشانی است که به هر سو میجهند و به تار عنکبوتهای سفید فام میمانند. این تودههای انرژی بر اثر عادتهای پیاپی و سوءاستفادهها، انحراف یافته و شکل انسانی ساختهاند.
🔶 شمن و ساحر کاستاندا، در پی آن است که این رشتههای انحرف یافته را به جایگاه اصلی که بیشکل بودن است بازگرداند. در نظامهای عرفانی دیگر از این حالت به مرگ عرفانی، تولّد روحی دیگر، غسل آتش و دگرگونی نورها یاد شده است.[4]
🔷 کاستاندا مرگ را نیز از همین منظر به نظاره نشسته است: مرگ هر شخص همواره در کنار او و به فاصلۀ یک بازو از شانه چپش قرار دارد و هرگاه شانۀ چپ را لمس کند شخص خواهد مرد.[5]
🔶 در سخن دیگری مرگ را با همان بازگشت به بیشکلی قرین میسازد: مرگ پیچ و تاب است. مرگ ابر درخشانی در افق است.[6]
🔷 این نگرش در جریان مرگ دون خوان، استاد خیالی او بیشتر نمود مییابد: وقتی لحظهای فرا رسید که دون خوان عملاً دنیا را ترک گفت، به نوعی درخشندگی بخار مانند رنگی مبّدل شد. او انرژی ناب بود که به آزادی در جهان شناور گشت.[7]
🔶 این دیدگاه به مرگ و انسان از آنجا نشأت میگیرد که او هیچ هدفی برای سالک راه خود ترسیم نکرده و فقط دست یافتن به نیروهای غیرارگانیک و یا سکوت درونی را فراروی خویش قرار داده است.
♦️ با این نگرش، دیگر نیازی به ترسیم نظام مرگ و یا فرجام فردی نخواهد بود. البته تأثیرپذیری وی از عرفانهای سرخپوستی و نیز هندی او را بین نابودی مطلق انسان پس از مرگ و یا تناسخ روحِ او در هستی، مردّد نگاه داشته است.[8]
🔻پینوشت:
[1]. آفتاب و سایهها، نگرشی بر جریانهای نوظهور معنویتگرا، فعالی، محمد تقی، تهران، نجم الهدی، 1388، 225-218.
[2]. آفتاب و سایهها، فعالی، محمد تقی، تهران، نجم الهدی، 1388 د.
[3]. آموزشهای دون خوان : طریقت معرفت یاکی، تهران، 1367، ص 101.
[4]. نقد و بررسی عرفانهای وارداتی فالون دافا عرفانهای سرخپوستی، رنجبران، داود، تهران، ساحل اندیشه تهران، 1388، 100-92.
[5]. سفر به دیگر سو: سفر به ایختلان ، کارلوس کاستاندا، تهران، نشر میترا، 1369، ص 50-49.
[6]. همان، 153
[7]. آموزشهای دون خوان : طریقت معرفت یاکی، تهران، 1367، ص 12.
[8]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 103.
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_سرخپوستی
https://eitaa.com/antihalghe
⚠️عاملان و آمران برادر کشی
✍️ جریان فرقهای شیرازی و دستگاه تبلیغاتی سرمایه دار آن در این روزها اهداف مهمی را دنبال می کند. فرقه شیرازی که از عاملان اصلی رواج اختلاف و دشمن کردن شیعیان با اهل سنت است به نوعی در ماجرای ده روز اخیر کشور نقش مهمی داشته و دارد.
▪️ جریان فرقهای شیرازی و دستگاه تبلیغاتی سرمایه دار آن در این روزها اهداف مهمی را دنبال می کند. فرقه شیرازی که از عاملان اصلی رواج اختلاف و دشمن کردن شیعیان با اهل سنت است به نوعی در ماجرای ده روز اخیر کشور نقش مهمی داشته و دارد. از کشته شدن دو طلبه اهل سنت تا شهادت دو روحانی در مشهد، از رواج توهین و تهمت ها به مقدسات و برخوردهای احساسی با اتباع و...
▪️ جریانی که در بدعتی خطرناک هفته وحدت را نفی کرد و در مقابل آن هفته برائت را جایگزین نمود و با راه اندازی شبکه های متعدد ماهواره ای قصد شکاف و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی - مخصوصا در مناطقی که هر دو گروه با مسالمت در کنار هم زندگی می کند – را دارد، یقینا در چنین ماجرای رد پول های کثیف آن باید اثرات خود را به جای بگذارد.
▪️ در همین روزها نیز شبکه ماهواره ای که وابسته به جریان تشیع لندنی و شیرازی است، در بنر تبلیغاتی خود برای پخش زنده سخنرانی سید صادق شیرازی در ماه رمضان 1443 از واژه ولی فقیه برای شخص سید صادق شیرازی استفاده کرده است!!
▪️ این در حالی است که این جریان، ولایت فقیه را به هیچ عنوان قبول ندارد و آن را ولایت فرعونی می داند!! ( رجوع شود به سخنان فرزند سید صادق شیرازی در سال 1396 )
🔻 به نظر می رسد محافل تحلیلی و شناختی نباید از برنامه این فرقه خشونت طلب و تفرقه انداز انگلیسی غافل باشند.
#شیعه_انگلیسی
https://eitaa.com/antihalghe
📸ببینید| نمایشگاه دائمی آثار سید صادق شیرازی در قم!
📍مکان: دویست متری #حرم_مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و نرسیده به مسجد مرحوم آیت االله بهجت رحمه الله علیه
https://eitaa.com/antihalghe
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ| ضیافت افطار مسلمانان جبلالطارق با حضور پیروان دیگر ادیان
🔹به گفته مسئولان سازمان جوانان مسلمان جبلالطارق (Muslim Youth of Gibraltar) از اینکه افراد با گرایشات مختلف دینی در جامعه گرد هم آمدهاند بسیار خوشحال هستند.
🔹با توجه به اینکه کارهای مرتبط با خیریه بخش مهمی از ماه رمضان است، سازماندهندگان این مراسم از حاضران خواستند تا به یک مؤسسه خیریه حمایت از یتیمان در مراکش کمک کنند.
https://eitaa.com/antihalghe
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتظار یعنی آماده باش...
آینده انقلاب ایران در کلام امام خمینی ره
https://eitaa.com/antihalghe
🔴قيام شیعیان عراق برعلیه فرقه صرخی/ تمام مقرهای این فرقه به تصرف مدافعان اهل بیت عصمت و طهارت در آمد.
✴️جمعه گذشته علی موسی اکول کاظمی المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» وابسته به جریان انحرافی «الصرخیه» خواستار تخریب قبور أهل بيت عصمت و طهارت شد.
⏪این اظهارات با واکنش گسترده شیعیان عراق روبه رو شد به شکلی که مقر فرقه محمود الصرخي در استان های بصره، بابل، نجف، میسان، کربلا و... به دست شیعیان به تصرف درآمد.
https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⚠️فرقه های شیطانپرستی چگونه افراد را جذب می کنند⁉️
♦️ شیطانپرستی عصر جدید از قرن نوزدهم میلادی آغاز شده است.
🔷 در اوایل قرن نوزدهم برخی اشراف انگلستان که عضو گروه فراماسونری بودند به رهبری سِر فرانسیس دش وود، گروه شیطانپرستان به نام «باشگاه آتش جهنم» را در شهر لندن تأسیس نمودند.[1]
🔶 شیطان گرایان عموماً به خدایی که در ادیان ابراهیمی مطرح میشود اعتقادی نداشته و زندگی پس از مرگ و مسئله معاد را انکار میکنند.
🔷 بسیاری از شیطانپرستان از باورها و گرایشهای ادیان الهی سرباز زده و بیشتر تمایلات خودپرستانه دارند. آنها میکوشند لذت را با جادوگری درآمیخته و مروج ایمان به شیطان به عنوان نماد سرپیچی از جامعهی مطیع و خداترس باشند.
🔶 از نظر آنها سرکوب، طمع، شهوت و نفرت کاملاً نادرست است. از آنجا که مبانی فکری این گروهها همان اندیشههای غربی بوده و از اصولی همچون لیبرالیسم، اومانیسم و سکولاریسم پیروی میکنند.
♦️ آنها با دین و آموزههای دین مخالفت کرده و بر محوریت دادن انسان و آمال و امیال نفسانی او به جای محوریت خداوند اصرار میورزند و معتقدند همهچیز حتی خدا و دین باید در ارتباط با انسان توجیه و تفسیر گردد.
👇👇👇