فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جول استون (اوستین) کیست؟
👇👇
✅ متاسفانه این روزها در فضای مجازی شاهد انتشار و رونق سخنرانیها و اموزه های جول استون(اوستین) هستیم، اما جول استون کیست؟ جول استون یکی از مبلغین مشهور آمریکایی است که در کلیسای لیک وود هیوستون امریکا مشغول به تعلیم و موعظه است. مکتبی که او موعظه میکند را انجیل کامیابی مینامند که طبق آن جول استون سعی میکند تبلیغ کند خدا انسان را برای لذت و برکت و ثروت و داشتن و پیشرفتهای کاری و شغلی خلق کرده و اگر کسی این موارد را ندارد به خاطر گناهی است که انجام میدهد. به عبارتی تنها هدف یک مسیحی را داشتن پول و رفاه میداند لذا بیشتر مخاطبان مکتب انجیل کامیابی سیاهپوستانیاند که دویست سال تحت ستم و بردگی امریکاییها بودهاند.
♦️در واقع الهیات مسیحی در آمریکا بیشتر تحت تاثیر فرهنگ سرمایه داری و پول محوری آمریکایی میچرخد تا کتاب مقدس به همین خاطر واعظین دیگری نظیر کنث کوپلند و بنی هین نیز تحت تاثیر این نوع الهیات هستند که عناوین ثروتمندترین کشیشان جهان را به خود اختصاص دادهاند.
حال انکه در اول تیموتائوس (6:6) میخوانیم :دینداری با قناعت سود عظیمی است.
♦️حتی طبق الهیات مسیحی چه برسد به اسلامی، اشکالات مبنایی بر تعالیم این شخص وارد است. در تعالیم اسلامی گرچه بهره بردن از دنیا مذموم نیست و قرآن کریم میفرماید بهرهی خود از دنیا را فراموش نکن (قصص77) اما هدف صرفا بهرهمندی از دنیا نیست چه بسا بلایی به انسان برسد که به خاطر ازمایش انسان باشد نه گناه کار بودنش: قطعا ما شما را به چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش اموال و نفوس و فرزندان میآزماییم و تو ای پیامبر به شکیبایان نوید ده (بقره 156)
♦️حال اینکه ما مسلمانان تعلیمی را منتشر میکنیم که نه مسیحیان آن را درست میدانند و نه با تعالیم اسلامی سازگار است، جای بسی تعجب دارد و افسوس که این کلیپها بعضا توسط سلبریتیها منتشر میشود و آمار بازدید بالایی هم دارند!
https://eitaa.com/antihalghe
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
✅ تفکر حاصل از اسلام ناب محمدی(ص) در تقابل با تفکر حاصل از اسلام فرقه شیرازی ❗️
#کرونا
#محرم
#من_ماسک_میزنم
#تشیع_لندنی
#شیعه_انگلیسی
https://eitaa.com/antihalghe
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی
✍احمدحسین شریفی
🔹#عاشورا و #امام_حسين(ع)، ظرفيتي بينظير براي انسانسازي، جامعهسازي و تمدنسازي است. اين نيروي بينظير در برهههاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشههاي کوچکي از خود را نشان داده است. فيالمثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلمستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بينظير اسلام شد.
🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالتخواهي آن، بعد حکومتسازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسانسازي و جامعهسازي آن را احيا و ترويج نمود.
🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي ميتواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد.
ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست.
اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دستنخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد.
🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همهجانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعهسازي را به وضوح ميتوان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد.
عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشهگيري و بيتفاوتي اجتماعي، هيچ ميانهاي ندارد.
🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، #عمّان_ساماني (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح ميکند و يا پيش از او #مولوي در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح ميکند.
اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يکسونگر داشتند. تنها همين بعد را ميديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر ميخواهد.
🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوههايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کلنگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجوديمان و همة ساحتهاي زندگيمان از اين الگوها بهرهمند شويم.
انشاءالله در پيامهاي بعدي حقايق بيشتري از عرفان عاشورايي را مطرح خواهم کرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚠️« دون خوان » شخصیتی خیالی محصول توهمات کارلوس کاستاندا
♦️ عرفان ساحری حرکتی است نامیمون و البته تلاشی است نافرجام، برای زنده نمودن سنتهای جادویی.
🔷 جهت تکمیل پازلی که شیطانگرایان برای برگرداندن آیینهای ضد توحیدی شروع نمودهاند و فریبی است که با نام عرفان و معنویت آغاز گردیده بلکه پیامبر درونی انسانها ( عقل ) را از عرصه تدبیر حیات معنوی بشر کنار بزنند تا در نهایت بتوانند آیینهای شیطانی را به عنوان جایگزین ادیان الهی به عنوان دین واحد دهکده جهانی بر جهان حاکم کنند.
🔶 از جمله عرفانهای نوظهور در کشور عرفان سرخپوستی است که از آن به عرفان ساحری هم یاد میشود. در دهه اخیر کتابهایی با نام این مسلک در کشور ترجمه و چاپ گردید.
♦️ موسس این جریان « کارلوس سزار سالوادور آراندا کاستاندا » است که کتابهای زیادی از وی به فارسی موجود است. آنچه وی تحت عنوان عرفان سرخپوستی نگاشته است همه آموزشها و تعلیماتی است که کاستاندا از استاد خود « دون خوان » فراگرفت.
🔷 قبل از آثار کاستاندا جهان با عرفان سرخپوستی آشنایی نداشت. وی با تالیف کتابهایی علاوه بر توضیح و تبیین یکی از روشهای جدید معنویتگرا، قدمی در جهت معرفی ادیان قدیمی امریکا به جهانیان برداشت.
♦️ این مکتب از نظر جغرافیایی به بومیان آمریکا مربوط میشود و خاستگاه آن قاره آمریکا بخصوص کشور مکزیک است که ریشه در آیین قدیمی تولتک دارد. [۱]
♦️ مردمان اصیل امریکا در نگاه دینی خود دستهای از نیروهای فوق طبیعی و قدرتهای طبیعی را در تغییر و تحولات عالم موثر میدانند گروهی از ایشان بر این باورند که ارواح خدایان گوناگون در هستی ایفای نقش میکنند.
🔷 توجه خاص آنها به « طبیعت » و قدرت و درک و شعور طبیعت و نیروهای برآمده از آن، باعث شده که ادیان بومی آمریکا « جانگرا » شناخته شوند.
🔶 از گفتنیهای عرفانهای نوظهور، عدم اطلاع دقیق بر جزئیات زندگی پارهای از سردمداران این جنبشهاست. همچنان که زندگی افرادی همچون ماهاریشی ماهش، پال توئیچل در هالهای از ابهام قرار دارد.
🔷 در مورد کارلوس کاستاندا هم گزارشها و اختلاف نظرهای مختلفی در مورد مکان تولد و تربیت وی وجود دارد، وی خود را متولد ۱۹۳۵ در سائوپائولو در برزیل معرفی کرده است [۲]
🔶 اما اسناد رسمی مهاجرت آمریکا حکایت از این دارد که وی متولد پروست، پدر وی مدعی است که هیچ علاقهای به مکاتب رازگونه نداشته اما همسر سابقش گفته که تنها موضوعی که در مورد آن با هم گفتوگو میکردیم « آیینهای رازگونه » بوده است .
🔷 کاستاندا همچنین ادعا کرده که پدرش استاد ادبیات بوده است اما مجله تایم پدر کاستاندا را طلا ساز معرفی کرده است. [۳] کاستاندا در جوانی به آمریکا مهاجرت نمود و به عنوان شهروند آمریکایی در دبیرستان هالیوود دیپلم خود را اخذ نمود و در آن جا دورههای مختلف هنری، روزنامهنگاری و ادبیات را طی کرد.
🔶 وی در سال ۱۹۶۰ با زنی که ۱۴ سال از وی بزرگتر بود ازدواج کرد که در مدت کوتاهی به جدایی منجر گردید. [۴] کاستاندا در سال ۱۹۹۸ به علت سرطان کبد در لوس آنجلس در گذشت.
🔷 کاستاندا که در رشته مردم شناسی مشغول تحصیل بود جهت تکمیل پایاننامه خود در مورد گیاهان توهم زا به مکزیک مسافرت کرد [۵] و از طریق یکی از دوستانش با فردی به نام « دون خوان » آشنا شد.
🔶 این آشنایی باعث شد ارتباط عمیق شاگردی، استادی بین وی و دون خوان برقرار شود که قریب دو دهه به طول انجامید. بعدا کاستاندا از طریق دون خوان با جادوگر دیگری به نام « دون خونارو » آشنا شد که او هم بر افکار کاستاندا تاثیر شایانی گذاشت .
🔻 در مورد دون خوان غیر از نوشتههای کاستاندا هیچ اطلاع دقیقی و هیچ سند معتبری از جمله کتاب، فیلم، عکس، صدا در دست نیست. [۶]
♦️ بعضی از پژوهشگران وجود « دون خوان » را مورد تردید قرار دادهاند و پارهای دیگر از اساس وجود او را انکار کردهاند . آنها دون خوان را محصول توهمات و خیال پردازیهای کاستاندا شمردهاند. به گمان ایشان دون خوان ساخته و پرداخته خیالات کاستاندا بود و بس.
🔷 به گفته کالوس کاستاندا، دون خوان در جوانی تحت نظر یک استاد ساحری درآمد و در حلقه مریدان وی جای گرفت. در آن حلقه که تعدادی زن و مرد حضور داشتند، دون خوان به تدریج تا مقام « ناوال » پیش رفت.
🔶 ناوال لقبی است که به اساتید برجسته مرام ساحری گفته میشود. در همین ایام بود که کاستاندا به حلقه شاگردان دون خوان وارد میشود.
🔷 کتابهای کارلوس کاستاندا که مراحل کار آموزی وی نزد دون خوان است حاوی تعلیماتی است که دون خوان تحت نام عرفان و کشف و شهود به شاگرد وفادارش کاستاندا یاد داده است.
🔶 کاستاندا در جای جای آثارش از مراودات خود با دون خوان گزارش لحظه به لحظه ارائه داده است. [۷]
🔷 گفتههای کاستاندا غیر از دستورات دون خوان، بسیاری از اعتقادات آیین تولتک که یکی از آیینهای بومیان آمریکاست را در خود دارد. [۸]
🔶 در نوشتههای کاستاندا به کسی که در آیین ساحری جهت معرفت درونی و کشف و شهود گام بر میدارد « سالک مبارز » خطاب میشود.
♦️ به تعبیری وی « راه سالکان مبارز شکلی از همواره زیستن در مبارزه طلبی بودن است، تعریف دقیق ندارد. رفتار سالک مبارز، اندیشه، خط مشی، استقامت انتخاب و موثقترین راه در هر عمل است » [۹]
🔻پینوشت:
[1]. ـ تولتکهای عصر جدید ، ویکتور سانچس، ترجمه مهران کندری، ص ۲۷
[2]. کارمینا فورت، گفت و شنودی با کارلوس کاستاندا، ص ۴۰
[3]. حقیقتی دیگر، کاستاندا، ترجمه ابراهیم مکلا، ص دو
[4]. مارگارت دانیان، سفر جادویی با کاستاندا، ص ۸۰
[5]. آموزشهای دون خوان، مهران کندری، ص ۹
[6]. آموزشهای دون خوان، کارلوس کاستاندا، ترجمه مهران کندری، ص ۱۱ و ۱۴
[7]. همان ص ۱۲
[8]. همان، ص ۳۳
[9]. آموزشهای دون کارلوس، کندری، ص ۵۲
https://eitaa.com/antihalghe
🏴سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران 🏴
♦️ سوگواري و مرثيه سرايي براي سالار شهيدان (ع) در زمان ائمه معصومين(ع) رايج بوده و همچنين بر تداوم آن توصيه شده است.
🔷 بزرگان دين نيز همواره شيعيان را بر ادامه اين امر مقدّس توصيه ميفرمودند.
🔶 آيا عزاداري مرسوم زمان ما از همان ابتدا و از عصر امامان معصوم(ع) بوده يا پس از آن ها رايج شده است، به نظر ميرسد كه بعضي از شيوه هاي عزاداري، به ويژه تعزيه خوانيها، بعد از ائمه(ع) به وجود آمده است.
🔷 برخي، تاريخ شروع عزاداري به اين سبك را به دوره حكومت آلبويه نسبت داده اند، ولي روضه خواني يا قرائت كتاب «روضة الشهداء» و كتاب های مشابه بر روی منبر یا در میان مردم از دوره صفويه شروع شد.
🔻 مراسم عزاداری قبل از صفویه
🔷 نخستین سوگواری و عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش توسط خانواده ی ایشان برگزار شد. امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به نوحه سرایی و عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند.
🔶 این اقدام ایشان موجب شد که کوفیان که در شهادت امام و یارانش نقش مستقیم داشتند، از عمل خود پشیمان و شرمنده شوند و در کوی و بازار به عزاداری بپردازند.
♦️ متأسفانه مورخان از بازتاب واقعه کربلا در شهرهای ایران اطلاعی نمی دهند، جز اینکه مؤلف گمنام تاریخ سیستان در این زمینه بیان می دارد چون این خبر به سیستان آمد، مردمان سیستان گفتند نه نیکو طریقتی بر گرفت یزید که با فرزندان رسول (ص) چنین کردند، پاره ایی شورش اندر گرفت.
♦️ شرکت گسترده ی ایرانیان در قیام عربی-ایرانی مختار، گواه این است که سرزمین و مردم ایران بستر مناسبی برای گسترش تشیع و عقاید آن دارند.
🔷 البته نقش داعیان عباسی را در آگاهی دادن به ایرانیان در مورد واقعه ی کربلا نباید نادیده گرفت، آنها برای بر انگیختن احساسات مردم، فهرستی از مظالم بنی امیه را نسبت به خاندان پیامبر(ص) تهیه کرده و به آگاهی آنها می رساندند.
🔶 پس از تشکیل حکومت بنی عباس و ناکام ماندن شیعیان برای تشکیل حکومت علوی آنان از تلاش و تکاپو دست برنداشتند و همواره با برگزاری مجالس عزاداری و وعظ و خطابه سعی نمودند زمینه ی مناسب را برای تشکیل حکومت فراهم آورند.
🔷 ابن قولویه روایت می کند که در زمان امام صادق(ع) اطراف کوفه و دیگر نواحی از زن و مرد برای زیارت قبر امام حسین(ع) و یارانش به کربلا می رفتند و به قرائت قرآن، ذکر مصائب و نوحه گری و مرثیه سرایی می پرداختند.
🔶 حضور امام رضا (ع) در خراسان و اهتمام ایشان در برگزاری مراسم عاشورا از مهمترین عوامل انتقال فرهنگ عاشورا به ایران بوده است و متعاقب آن، سادات که به سبب حضور امام در خراسان به این خطه مهاجرت کردند و با شهادت آن حضرت در اقصی نقاط ایران بویژه صفحات شمالی یعنی طبرستان و مازندران پراکنده شدند.
🔷 پس از آن در سال 352 هجری، به امر معزالدوله بویه مراسم عزاداری در بغداد به صورت رسمی و گسترده برگزار شد و این مراسم مبنای مراسم سوگواری ایرانیان گردید.
🔶 به روایت ابن اثیر معزالدوله در10 محرم سال 352هجری به مردم دستور داد که دکانها و اماکن کسب را تعطیل کنند و سوگواری نمایند و قباهای سیاه مخصوص عزا بپوشند. در شهر بگردند بگریند و بر سر و سینه بزنند و نوحه ی حسین ابن علی (ع)را بخوانند.
🔷 با افول قدرت سلسله ی ایرانی آل بویه و غلبه ی حکومت های غیر شیعی اوضاع بر شیعیان سخت شد. با وجود منع برگزاری رسمی و گسترده ی مراسمات عزاداری، شیعیان نه تنها سنت عزاداری را فراموش نکردند بلکه با گذشت زمان زمینه ایی فراهم آوردند که این گونه مراسمات در بین سنیان معتدل نیز رواج پیدا کند.
🔶 در قرن ششم با توجه به آشکار شدن خط اعتدال در بین اهل سنت مشاهده می شود نزاع بین شیعیان و اهل سنت در بغداد فروکش میکند، در این زمان دو واعظ معروف بغداد که هر دو از اهل سنت بودند برای ابا عبدالله (ع) رضه خوانی میکردند.
🔷 یکی از آنان علی بن حسین غزنوی حنفی بود و دیگری امیر عبادی که ابن جوزی گزارشهایی از منبرهای او ارائه میکند.
🔶 پس از آن در پی حمایت های امر تیمور گورکانی از شیعیان به طوری که وی با شعار انتقام امام حسین (ع) از نسل یزید دمشق را گشود، به این امر رونق داد.
🔷 البته باید توجه داشت که تیمور در دورانی پا در عرصه ی سیاست نهاد که جهان اسلام بویژه بخش شرقی آن غرق در تصوف و گرایشات خانقاهی بود تیمور از روی اعتقاد یا سیاست، خود را سخت مرید مشایخ نشان میداد و سه بار دیدار وی با خواجه علی رهبر طریقت صفویه گواه این مطلب است.
🔶 سلاطین تیموری با فراهم آوردن زمینه های مناسب و دادن آزادی به شیعیان برای برگزاری مراسمات مذهبی، زمینه و بستر مناسب را برای تبلیغ و گسترش مذهب تشیع فراهم آوردند.
🔻 چرا پادشاهان صفوی به ترویج مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) روی آوردند .
🔷 با تأسیس حکومت صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع توسط شاه اسماعیل اول مراسم سوگواری و عزاداری برای امام حسین(ع) وارد مرحله ی جدیدی شد.
🔶 به طوری که سلاطین و زمام داران صفوی به عنوان مجری و عوامل اصلی برگزاری وگسترش این گونه مراسم در ایران عصر صفوی شدند. چنان که در دهه اول محرم همه ی افراد جامعه اعم از اعلی و ادنی در مراسم شرکت می کردند.
🔷 تبلیغ برای برگزاری مراسم عزاداری توسط شاهان صفوی در واقع ابزاری برای تثبیت و گسترش مذهب تشیع در ایران بود.
♦️ شاه اسماعیل صفوی در مقابل ترکان عثمانی که مذهب تسنن داشتند با رسمی کردن مذهب تشیع یگانه راه وحدت ملی و گردآوری ایرانیان را به دور هم در تجدید شعار های شیعه تشخیص داده بود.
#ما_ملت_امام_حسینیم
https://eitaa.com/antihalghe