eitaa logo
🇮🇷آنتی شبهه
125 دنبال‌کننده
533 عکس
862 ویدیو
68 فایل
راهبردکانال: ۱-پاسخ به شبهات گزیده و مهم اعتقادی روز ۲-تحکیم و تقویت مبانی اعتقادی "باتکیه برمعارف عقلانی-وحیانی" 👈کپی با ذکر "صلوات " مجاز است. ارتباط با ادمین کانال: @Alizamani110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆پاسخ قرآنی به شبهه "انحصار صلوات به پیامبر اکرم" و بی جا بودن صلوات بر اهل بیت(علیهم السلام) ❌شبهه: ✳️قرآن می گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(احزاب، 56) ⁉️یعنی خدا حواسش نبوده به اهل بیت هم صلوات بفرسته؟؟ ⁉️چرا ما جلوتر از قرآن حرکت می کنیم؟؟ 🔆پاسخ شبهه: ✅اولا: اثبات حکمی برای موضوعی به معنای نفی آن حکم از دیگر موضوعات که می توانند مشمول آن حکم شوند، نیست. پس اثبات صلوات خداوند متعال بر پیامبر اکرم در آیه "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی"( احزاب، ۵۶) به این معنا نیست که فقط باید بر پیامبر اکرم صلوات فرستاد و نمی توان بر اهل بیت صلوات فرستاد؛ ✅ثانیا از یک سو، خداوند متعال در آیه ذیل می فرماید که خداوند رحیم و فرشتگانش بر (شما) مومنین صلوات می فرستند تا شما را از ظلمات خارج کنند و به عالم نور وارد کنند: "هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا"( احزاب، ۴۳) از سوی دیگر،آیه تطهیر (احزاب، 33)دلالت بر طهارت اهل بیت ( علیهم السلام) از آلودگی به ظلمات (رجس) و منور شدن آنها به نور طهارت دارد. از این رو، اهل بیت( علیهم السلام)، مصداق اکمل مومنانی هستند که در آیه ۴۳ احزاب👆👆 خداوند و ملائکه اش بر آنها صلوات می فرستند. ✳️نتیجه: طبق آیات قرآن، صلوات خداوند و ملائکه، هم شامل پیامبر اکرم و هم اهل بیت(علیهم السلام) می شود و ما هم می توانیم با الگو گرفتن از خداوند و فرشتگان، هم بر پیامبر اکرم و هم بر اهل بیت(علیهم السلام) صلوات فرستیم. 📝جواد گلی 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی 🔹خدایا! همراه خود دو چشم بسته آورده‌ام که ثروت آن در کنار همه ناپاکی‌ها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر حسین فاطمه، اهل بیت، دفاع از مظلوم، یتیم و دفاع از محصور مظلوم در چنگ ظالم است.
🔻 صحت سند روایت ابن ابی‌شیبه در هجوم به خانه حضرت زهرا (س) 🔹 حسن بن فرحان مالکی از علمای اهل سنت عربستان سعودی درباره سند روایت ابن ابی‌شیبه می‌نویسد: «من در ابتدا فکر می‌کردم قصه هجوم دروغ است و صحت ندارد؛ ولی پس از مراجعه و تحقیق، سندهای محکمی برای آن یافتم که یکی از این روایات با سند صحیح، روایت ابن ابی‌شیبه در کتابش المصنف است.» 🔹 پس این حادثه دلخراش با سندهای صحیح ثابت می‌شود. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/36523 📎 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ آیا نقل آتش زدن خانه حضرت زهرا علیها السلام در تاریخ طبری قابل اعتماد است؟ ✳️ 🔴پاسخ: 🔹طبری در موارد بسیاری از شخصی به نام «ابن حمید» روایت نقل می‌کند. 🔹برای نمونه می‌گوید: «حدّثنا ابن حمید، حدّثنا جریر، عن عطاء، عن مسلم بن صبیح، عن ابن عباس» 🔹طبری از او که استاد و شیخش بوده در موارد معدودی به نام محمد بن حمید یاد می‌کند: «حدّثنا محمد بن حمید، قال: حدّثنا جریر، عن عطاء، عن عبدالله بن ربیعه، عن ابیه عن رجل من قریش‏» 🔹با تطبیق بین این موارد متعدد می‌توان به این نتیجه رسید که «ابن حمید» که استاد طبری است؛ همان محمد بن حمید بن حیان تمیمی رازی (م ۲۴۸ق) است. 🔹طبری؛ قضیه تهدید خلیفه دوم به آتش زدن خانه حضرت زهرا (س) را از این شخص نقل می‌کند: «حدّثنا ابن حمید، قال: حدّثنا جریر، عن مغیره، عن زیاد بن کُلَیب، قال: اتى عمر بن الخطاب منزل على و فیه طلحه و الزبیر و رجال من المهاجرین، فقال: و الله لأحرقن علیکم او لتخرجن الى البیعه فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف، فعثر فسقط السیف من یده، فوثبوا علیه فاخذوه» 🔻برای مشاهده‌ی ادامه‌ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️ 🌐‌ https://b2n.ir/t03267
🔴چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شد؟ ⚪️یکی از شبهاتی که از جانب وهابیون مطرح می شود، در مورد دفن شبانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. آنان با تحریف تاریخ مى‌گويند: فاطمه را شبانه دفن کرده‌اند و علت آن وصيت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به اسماء بنت عميس همسر ابوبکر بوده که در حقیقت حضرت نمى‌خواسته اندازه بدنش را نامحرمان ببينند. اما در پاسخ به این شبهه باید گفت: علت دفن شبانه حضرت خلاف آنچه که وهابیون با تحریف تاریخ بیان کرده اند، می باشد. نماز بدون حضور و اطلاع، قبر مخفی و پنهان، تشییع شبانه و چندین صورت قبر، اسرارى است كه با خود پيام‌هایی را دارند. درست است كه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اين چنين خواسته و اين گونه وصيت كرده، ولى چه اتفاقى افتاده است كه حضرت زهرا (سلام الله عليها) وصيت تاريخي‌اش را با اين در خواست‌ها به پايان مى‌برد؟! مگر نه اين است كه خشم و ناراحتي‌اش را نسبت به مهاجمین به خانه اش اظهار مى‌كند و در واقع چندين پرسش را در برابر نگاه هاى تيز بين مورخان و آيندگان مى‌گذارد تا بپرسند، چرا قبر فاطمه (سلام الله علیها) پنهان است؟! و چرا دختر پيامبر شبانه و مخفیانه دفن شده است؟! و چرا حضرت علي (عليه السلام) بدون اطلاع بر بدن ایشان نماز خوانده است؟ وچندین سوال بی جواب دیگر. 🔵تاریخ شهادت می دهد، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وصيت كرد كه او را شبانه دفن نموده و هيچ يك از كسانى كه به خانه اش هجوم آوردند و سبب سقط محسن شدند، با خبر نكنند و اين بهترين سند براى شيعه است تا ثابت كنند كه صديقه شهيده (سلام الله علیها)، مظلومانه از دنيا رفته و از افرادى كه بر وى ستم كرده‌اند، هرگز راضى نشده است. ⚪️روايات فراوانى در منابع معتبر شيعه و اهل سنت ذکر شده و بر اين مطلب دلالت دارد كه به اختصار چند روايت را ذكر مى‌كنيم: بررسی دفن شبانه، در روايات اهل سنت: محمد بن اسماعيل بخارى مى‌نويسد: «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلى الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها  ….  فاطمه زهرا (سلام الله عليها) شش ماه پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) زنده بود، زمانى كه از دنيا رفت، همسرش علي (عليه السلام) او را شبانه دفن كرد و ابوبكر را با خبر نساخت. البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة – بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 – 1987. ابن قتيبه دينورى در تأويل مختلف الحديث مى‌نويسد: «وقد طالبت فاطمة رضي الله عنها أبا بكر رضي الله عنه بميراث أبيها رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما لم يعطها إياه حلفت لا تكلمه أبدا وأوصت أن تدفن ليلا لئلا يحضرها فدفنت ليلا  ….  فاطمه از ابوبکر ميراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذيرفت. فاطمه قسم خورد که ديگر با او (ابو بکر) سخن نگويد و وصيت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.» الدينوري، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، تأويل مختلف الحديث، ج 1، ص 300، تحقيق: محمد زهري النجار، ناشر: دار الجيل، بيروت، 1393هـ، 1972م. عبد الرزاق صنعانى مى‌نويسد: «عن بن جريج وعمرو بن دينار أن حسن بن محمد أخبره أن فاطمة بنت النبي صلى الله عليه وسلم دفنت بالليل قال فرَّ بِهَا علي من أبي بكر أن يصلي عليها كان بينهما شيء  ….  فاطمه دختر پيامبر صلی الله  علیه و اله شانه به خاك سپرده شد، تا ابوبكر بر وى نماز نخواند. چون بين آن دو اتفاقاتى افتاده بود.» و در ادامه نيز مى‌گويد: «عبد الرزاق عن بن عيينة عن عمرو بن دينار عن حسن بن محمد مثله الا أنه قال اوصته بذلك  ….  از حسن بن محمد نيز همانند اين روايت نقل شده است. مگر اين كه در اين روايت قيد شده است كه خود فاطمه اين چنين وصيت كرده بود.» الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، المصنف، ج 3، ص 521، حديث شماره 6554 و حديث شماره: 6555، تحقيق حبيب الرحمن الأعظمي، ناشر: المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة: الثانية، 1403هـ. ابن بطال در شرح صحيح بخارى مى‌نويسد:  «أجاز أكثر العلماء الدفن بالليل… ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة ليلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بكر أن يصلى عليها، كان بينهما شىء  ….  اكثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علي بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن كرد تا ابوبكر به او نماز نخواند؛ چون بين آن دو اتفاقاتى افتاده بود.» إبن بطال البكري القرطبي، أبو الحسن علي بن خلف بن عبد الملك (متوفاي449هـ)، شرح صحيح البخاري، ج 3، ص 325، تحقيق: أبو تميم ياسر بن إبراهيم، ناشر: مكتبة الرشد – السعودية / الرياض، الطبعة: الثانية، 1423هـ – 2003م. ابن أبي‌الحديد به نقل از جاحظ (متوفاى 255) مى‌نويسد: «وظهرت الشكية، واشتدت الموجدة، وقد بلغ ذلك من
فاطمة ( عليها السلام ) أنها أوصت أن لا يصلي عليها أبوبكر  ….  شكايت و ناراحتى فاطمه (از دست غاصبين) به حدى رسيد كه وصيت كرد ابوبكر بر وى نماز نخواند.» إبن أبي الحديد المدائني المعتزلي، أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاي655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 157، تحقيق محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ – 1998م. ابن ابی الحدید در جاى ديگر مى‌نويسد: «وأما إخفاء القبر، وكتمان الموت، وعدم الصلاة، وكل ما ذكره المرتضى فيه، فهو الذي يظهر ويقوي عندي، لأن الروايات به أكثر وأصح من غيرها، وكذلك القول في موجدتها وغضبها ….  مخفى كردن قبر حضزت فاطمه (سلام الله عليها) و كتمان وفات ايشان و نماز نخواندن ابوبكر و عمر و هر آن چه كه سيد مرتضى گفته است، مورد تأييد و قبول من است.‌ زيرا روايات بر اثبات اين موارد صحيح‌تر و بيشتر است و همچنين ناراحتى و خشم فاطمه بر شيخين نزد من از اقوال ديگر اعتبار بيشترى دارد.» شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170. دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در روايات شيعه. هر چند كه سبب وصيت صديقه طاهره (سلام الله علیها) در ميان شيعيان مشخص و اجماعى است، اما در عين حال به يك روايت و سخن اشاره مى‌كنيم. مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد: «عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]  ….  علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.» الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، علل الشرايع، ج‏1، ص185، تحقيق: تقديم: السيد محمد صادق بحر العلوم، ناشر: منشورات المكتبة الحيدرية ومطبعتها – النجف الأشرف، 1385 – 1966 م . مرحوم صاحب مدارك رضوان الله تعالى عليه مى‌گويد: «إنّ سبب خفاء قبرها ( عليها السلام ) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها ( عليها السلام ) أوصت إلى أمير المؤمنين ( عليه السلام ) أن يدفنها ليلا لئلا يصلي عليها من آذاها ومنعها ميراثها من أبيها ( صلى الله عليه وآله وسلم )  ….   علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه كه مخالفین و موافقین نقل كرده‌اند، اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده‌ و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند.» الموسوي العاملي، السيد محمد بن علي (متوفاي1009هـ)، مدارك الأحكام في شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279، نشر و تحقيق مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، الطبعة: الأولي، 1410هـ. با توجه به مطالبی که بیان شد، نتيجه گیری می شود، حضرت زهرا (سلام الله علیها) به دلیل ظلم و ستمی که از جانب مهاجمین به ایشان صورت گرفته بود، راضی به حضور آنان برای خواندن نماز و تشییع پیکر و تدفین را نداشتند. با توجه به مدارك موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دليل دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) وصيت ایشان بود و نمى‌خواست مهاجمین و غاصبین خلافت بر بدن مبارکشان نماز بخوانند و با اين كار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت. 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊: حضرت علی علیه السلام که علم غیب داشتن، چرا خانواده خودشون رو از مدینه بیرون نبردن تا بعد از حوادث غصب خلافت و ... برگردن به مدینه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻چگونه ممکن است اصحاب پیامبر به خانه حضرت حمله کنند؟؟! 🔊 پاسخ استاد 🔸کاری از گروه جهادی تبیین مرکز تخصصی (ع) 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊چرا حضرت سلام الله علیها به پشت درب خانه رفتند و چرا خادمه منزل یا حتی امام علیه السلام درب را باز نکردند؟ ◀️ پاسخ از حجةالاسلام و المسلمین دکتر ؛ عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی ره 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پس از 1400 سال حالا کشیش معروف [هَم] دلایلِ علمیِ حرام بودنِ گوشتِ خوک شرح داده و میگویند:《انجیل هَم خوردنِ گوشتِ خوک، گُراز و خنازیر را حرام دانسته است !!» ‌ ♻️ویدئو دیدنی است، ابتدا[هزاران نفر از]حاضران با خنده موضوع را گوش میدهند، امّا بعد از بیان جزییاتِ [چرایی و عللِ علمیِ آلودگیِ وحشتناکِ گوشتِ خوک•••] در فکر فرو رفته و ساکت و اقناع میشوند لطفاً دقیقِ دقیق ببینید؛ نکاتِ علمی ای را درباره ی سیستم گوارشیِ خوک میگوید که یحتمل مثلِ من برای اوّلین بار می شنوید !! 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊اینکه اکثر پیامبران در خاورمیانه ظهور کردند پس ارشاد و هدایت بقیه مردم چی میشه؟ 🎙 استاد 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهارات امام جمعه خواف در خصوص تکذیب شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها و تماس تلفنی یکی از دانشجویان با ایشان و جوابهای داده شده..... بسیار 🆔 @Shobhe_ShenaSi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سقوط روحانیت؟! ◻️ مردم، متدین‌اند 💭 برخی آقایان تبلیغ می‌کنند بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، روحانیت سقوط کرد!! ◻️ کار مشترک رسانه حوزوی مناهج و مرکز فرهنگی رسانه‌ای هنر هدایت 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
🔰معنای واقعی انتظار 💠امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): 🔸سعی می کنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به این صورت که بگویند: خب آقا می آید، همه کارها را درست می کند، 🔸خود آقا می آید، انجام می دهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمی شود شروع کرد! 🔸جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می شود 🔸چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند؛ «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله» تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. 🔸عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار می آورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵ 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ ❣ نکاتی زیبا از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙استاد محمدی 📎 📎 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعت‌­گرایی معرفت شناختی ✍ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین 🔹طبیعت‌گرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علم‌­بسندگی معاصر است. در اینکه طبیعت‌گرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد. 🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت می‌­داند که بر کاربست روش‌ها، نتایج و نظریه­‌های علوم حسی تاکید می­‌کند.[۱] 🔹به گفته گالپارسورو طبیعت‌گرایی مساوی با علم­‌بسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲] 🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافت‌های خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روش‌هاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد. 🔻لیکن این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌هایی رنجور است از جمله: 1⃣خودشکنی؛ از منظر معرفت­‌شناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربه­ای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال می­شود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربه‌­ای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربه‌­ای وابسته به تجربه­ی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل می­‌انجامد و در نتیجه هیچ تجربه‌­ای اثبات‌­پذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفت­‌شناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است. از آنچه گذشت روشن می­شود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیش­فرض مقدم بر تجربه می‌­پذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است. 2⃣ محدودیت‌­های علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیده‌­های طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر توانایی‌های بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیت‌های فراوانی هم دارد. از این جمله است: (۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵] (۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶] (۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی (۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزش‌های متعالی انسانی. 🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزه‌­هایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث می­‌شود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است: 🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب می­‌شود. 🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش می‌­سازد. 🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیان‌بار است، چرا که آن را از بن­مایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه می­نشاند و بر تار عنکبوت لانه می‌­سازد.[۷] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology. [۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1. [۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5. [۴]. A Priori. [۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything? [۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18. [۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
شیطان که از بنی آدم به مراتب خدا را بیش تر می شناسد و از عذاب و عتاب خدا خبر دارد، چگونه خدا را تا قیامت نافرمانی می کند؟.mp3
1.27M
⭕️ سوال: که از بنی آدم به مراتب خدا را بیش تر می شناسد و از عذاب و عتاب خدا خبر دارد، چگونه خدا را تا قیامت نافرمانی می کند؟ 🎙 استاد محمدی 🔗 https://btid.org/fa/news/186637 📎 📎 📎 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: "دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر " اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس: 🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677 🔹ما را به دیگران معرفی فرمایید: 👇👇👇 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528