eitaa logo
🇮🇷آنتی شبهه
129 دنبال‌کننده
533 عکس
862 ویدیو
68 فایل
راهبردکانال: ۱-پاسخ به شبهات گزیده و مهم اعتقادی روز ۲-تحکیم و تقویت مبانی اعتقادی "باتکیه برمعارف عقلانی-وحیانی" 👈کپی با ذکر "صلوات " مجاز است. ارتباط با ادمین کانال: @Alizamani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 و الهی چیست؟ خداوند که از وجود ما آگاه است پس چه لزومی دارد ما را امتحان کند؟ 🌾🍃 🖲بله خداوند همچون معلم نیست که امتحان بگیرد تا از استعداد های شاگردانش آگاه شود بلکه امتحانات الهی فواید و آثار متعددی دارد؛ 1️⃣ یکی از آنها شناختن مورد امتحان است. 2️⃣ فایده دیگر آن است که از طریق امتحان استعدادهای مورد امتحان کشف و شناخته می شود و با آگاهی از نقاط ضعف و قوت می تواند در رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشد. قرآن مجید می فرماید: «وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُور (آل عمران: ۱۵۴)؛ خداوند آنچه در سینه دارید می آزماید تا دل های شما خالص گردد و خدا به اسرار درون شما آگاه است؛ بنابراین دومین فایده امتحان، آگاهی از استعدادها و رشد و تربیت آنها است و این امر تنها در کوره های آزمایش امکان پذیر است. 3️⃣ فایده بعدی امتحان، اتمام حجت است. توضیح اینکه هر چند خداوند از بنده اش و اعمال و رفتار و حتی خطورات قلبی او کاملا آگاه است، ولی صحنه امتحان را ایجاد می کند تا حجت بر بنده تمام شود. امیرالمؤمنین می فرماید: «و إن كان سبحانه أعلم بهم من أنفسهم، ولكن لتظهر الافعال التي بها يستحق الثواب والعقاب...؛ هر چند خدای سبحان از مردم به خودشان آگاه تر است، ولی این امتحانها به خاطر آن است که افعالی که با آن استحقاق ثواب و عقاب پیدا می شود، آشکار گردد.) ♻️ پس فایده های این امتحانها و بلاها به امتحان شونده برمی گردد نه امتحان کننده. 📚 درس هایی از عقاید اسلامی ج ۵ /ص ۱۰۸ @antiviros🇮🇷
﷽ســلــام عــلــیــڪــمــ بــا ایــن آدرس بــه زیــارت حــرم امــیــرالــمــومــنــیــن عــلــی عــلــیــه الــســلــام بــرویــد http://www.imamali.net/vtour الــتــمــاس دعــا
🖲دوازده از آیات الهی برای زندگی موفق؛ 🌿🍃 @antiviros🇮🇷
47.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | « و (۲)» 7️⃣ قسمت هفتم از مجموعه‌ی تصویری 🍃🌿 🖲 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. @antiviros🇮🇷
Rah o Mah(07).mp3
7.76M
🎧 | صوت کامل قسمت هفتم مجموعه ( و ۲)) 🍃🌿 🖲 مجموعه «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. @antiviros🇮🇷
🖲 وقتی خواست فاعل باشد، خواست خداوند نیز قطعی شده است. 🍃🌿 🔹اگر از آموزه‌های قطعی دین اسلام است، این پرسش مطرح می‌شود که پس ما چه کاره هستیم؟ و مسئولیت ما در مقابل رفتارهایمان چه می‌شود؟ 🔹جواب ساده‌ای که می‌شود به این سوال داد این است که: چیزی مورد قضاء الهی واقع می‌شود که همه مقدماتی که در تحقق آن دخالت دارد، اعم از اسباب و وسایل سلبی و ایجابی، همگی فراهم شده باشد. و در تحقق فعل اختیاری چیزی مورد قضاء الهی و حکم قطعی قرار می‌گیرد که اختیار فاعل هم در آن لحاظ شده باشد. 🔹بنابراین اگر فاعل صاحب اختیار، بخواهد کاری انجام بدهد، یکی از شرایط، خواست و اراده خودِ انجام دهنده کار است. پس اگر دیگر شرایط باشد و مانعی هم نباشد، اما انجام دهنده آن کار را نخواهد، خدای متعال نیز آن را نخواسته است. 🔹قبل از آن که همه شرایط به همراه خواست و اراده فاعل محقق شود، تنها خداوند مقدراتِ یک واقعه را فراهم کرده است و خواست او در فراهم شدن این مقدرات است و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. تنها وقتی که خواستِ فاعل نیز همراه باشد، خواست خداوند، قطعی شده و قضای الهی محقق می‌شود. 🔳قسمت هفتم مجموعه @antiviros🇮🇷
🐍 صدقه دادی مار تو را نیش نزد! 🔹 روزی پیغمبر اکرم (ص) با اصحاب نشسته بودند. یک خارکنی داشت به صحرا می‌رفت. حضرت فرمودند: این شخص که می‌رود خار بکند یک مار او را می‌زند. خار کن رفت. اصحاب نشسته بودند و صحبت می‌کردند. 🔹 بعد از مدتی خار کن، با پشته خارش برگشت و آمد از جلوی حضرت رسول اکرم (ص)، عبور کرد. اصحاب برآشفته شدند که آقا شما فرمودید ماری او را نیش می‌زند! پس آن پیش‌گویی شما چه شد؟! 🔹 حضرت او را صدا زد و فرمود: پشته خارت را باز کن! به دستور پیغمبر اکرم (ص) آن را باز کرد، دید ماری در این پشته خار است. 🔹 حضرت فرمود: مقدرِ تو این بود که این مار تو را نیش بزند و به قتل برساند. ولی وقتی بیرون می‌آمدی دادی و به تعبیر بنده، آن صدقه مانع از این شد که این تقدیر به حتمیت و قطعیت برسد و مورد قضاء واقع شود. 🔹 تعبیر علمی آن این است که نیش خوردن او غیرحتمی بود و هنوز به مرحله قضاء نرسیده بود، مانعی به نام صدقه ایجاد شد و آن تقدیر را تغییر داد. 🔳قسمت هفتم مجموعه تصویری @antiviros🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مظلومیت حضرت علی (ع) در بیان آیت الله ره : (ع)مظلومیت بشر تا روز قیامت است. @antiviros🇮🇷
💠 🌹🌿 ✍🏻گفت نظرت در رابطه با چیست؟ گفتم بنظرم از صلی الله علیه واله هم مقامش بالاتر است!!! ♻️ گفت ما اهل تسنن چنین اعتقادی نداریم پس چطور شما شیعیان چنین چیزی می گویید؟؟!! ♻️گفتم برای این حرفم دلیل دارم و آن هم این است که پیامبر خدا صلی الله علیه واله بعد از ۲۳ سال زحمت کشیدن و خون دل خوردن فکرش به اینجا نرسید که برای خودش جانشینی انتخاب کند؛! اما ابوبکر در هنگام مرگش گفت بعد من عمر جانشینم خواهد بود تا مردم گمراه نشوند!!!! 🔰 این برای اونایی که منکر غدیر شدند. @antiviros🇮🇷
پاسخ به شبهات دینی در روزگار کرونا.pdf
1.07M
باز نشر " پرسش‌های دختر، پاسخ‌های پدر" ♻️ رمانی جذاب و زیبا در۲۵ صفحه‌ 💠توضیحات: دینی در روزگار 🍃🌾 📝به کوشش جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد 🍃🌾 ♻️باما همراه شوید تا باهم ویروس‌های عقیدتی را شکست دهیم 💪.👇👇👇 🇮🇷 به مدد الهی . ____ https://eitaa.com/joinchat/284753958Cfff7d2b528
💠موزه لندن بخاطر کرونا بصورت انلاین قابل مشاهده است 🌿🌾 https://www.google.co.uk/maps/@51.5192048,-0.1274951,2a,75y,172.87h,89.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFyBuFtvu6FeVvVVc5--uiw!2e0!7i13312!8i6656?hl=en 🌿🌾 @antiviros🇮🇷
ویروس کرونا و جن !!! 🌿🍃 🖲مطلب نقل شده از آیت الله العظمی مدظله ، در مورد ریشه کن شدن ویروس بوسیله در فضای مجازی منتشر شده، کذب و دروغ است. @antiviros🇮🇷
35.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖲 سخنان این عالم در باره امیر المؤمنین علی علیه السلام شنیدنی است!! 🍃🌿 ⭕️ چطور ۲۸ ساله که به یک لنگه کفش علی علیه السلام نمی‌ارزد، می‌تواند حاکم شود، ولی ۳۳ ساله با آن همه علم و معرفت جوان است و نمی تواند خلیفه و حاکم شود؟! @antiviros🇮🇷
رمضان 1433.mp3
9.74M
🔊 آخرین شب قدر حضرت آیت الله ره 1433 🔸🔸 سر ؟ ◾️◾️ در این شب قدر چیه؟ 🔹🔹نتیجه چیه؟ چرا بدهیم؟ ◾️◾️چرا ، به سر گرفتن؟ 🔸🔸چرا به ع میشویم؟ @antiviros🇮🇷
تلنگر مامور سه سال قبل بیست و ششم تیر بود که وقت بیمه ماشینم رسید اما مشکلاتی پیش اومده بود و خیلی در سختی بودم. به هر دری زدم جور نشد که بیمم رو تمدید کنم. به خودم گفتم ماشین رو از خونه بیرون نمیارم هر وقت بیمه کردم بعد استفاده می کنم. آخه میدونستم که اگر تصادف کنم چه مصیبتی میشه. روز بعد رسید. ایام امتحانم بود و یه امتحان سخت داشتم. تا صبح بیدار بودم و میخوندم. حواسم به بیمه ماشین نبود. وقتی داشتم میرفتم امتحان یادم افتاد. ولی دیر بود به خودم گفتم محل امتحان که خیلی دور نیست منم که جای دیگه ای نمیرم صاف میرم موسسه امتحان میدم و صاف برمیگردم خونه. سرعت هم نمیرم. رفتم و امتحان دادم و برگشتم. در مسیر برگشت در جایی که در طول 5 سال قبلش یدونه پلیس هم ندیده بودم مامور جلوی من را گرفت و مدارکم را چک کرد. همین که دید یک روز از بیمه گذشته سریع ماشینم رو توقیف کرد و سوئیچ و... رو از من گرفت و گفت ماشین رو تخلیه کن باید بره پارکینگ. خیلی حالم گرفته شد. رفتم داخل کانکس پلیس که سنگ آخر رو بزنم شاید خورد به هدف. گفتم ماجرا این بود و من هم قصد داشتم از خونه ماشینو نیارم بیرون. اگر امکان داره اجازه بدید ببرمش خونه تا بیمه نکردم خارج نکنم. مامور ساکت شد بهم نگاه کرد گفت خیلی پولداری؟ فکر کردم اینم داره به من طلبه تیکه میندازه گفتم چطور؟ گفت جواب منو بده ظاهرا خیلی پول داری. گفتم هی خداروشکر وضعم بدنیست. دستم جلوی کسی هم دراز نیست. گفت میدونی اگه خون از دماغ کسی بیاد زندگیت میره روی هوا؟ میدونی چقدر آدما مثل تو بدبخت شدن و الان توی زندانن چون چندصد میلیون ندارن بدن برای دیه. من که خیلی ناراحت بودم توی دلم قبول نمی کردم و غرغر کنان رفتم بیرون و با پای پیاده بقیه راه رو رفتم خونه. وقت گرفتن ماشین که شد فهمیدم از قضا بخش اداری ترخیص خودرو حاشیه شرقی قمه. بدون وسیله با چند کورس ماشین رفتم و با کلی دنگ و فنگ کاراش رو کردم. پرسیدم ماشین کجاست؟ گفتند فلان جا. آدرس را پرسیدم فهمیدم که از قضا پارکینگ هم از حاشیه غربی قم هم دورتره و وسط بیابون هاست. خیلی سخت بود رسما پدرم درومد. احساس کردم اون روز به اندازه سه سال مردتر شدم. هی غر میزدم و میگفتم خوب چرا ملت رو اذیت می کنید؟ مگه نمیدونید هرکی میاد دنبال ماشینش ماشین نداره؟ صدای تو مخی مامور پلیس که میگفت خیلی پولداری دائم تو گوشم بود و بیشتر عذابم میداد. هی به خودم میگفتم فقط 10 ساعت از بیمم گذشته بود. انصافا باید راه میومد دیگه. بعد به خودم فحش میدادم میگفتم حقته ساکت باش راهت رو برو. با خودم لج می کردم راه نمیرفتم بعد دوباره سر خودم داد میزدم و میگفتم راهت رو برو تقصیر خودت بود. بعد ادامه میدادم. خلاصه ماشین رو گرفتم و گذشت. چندهفته بعدش که آروم شده بودم هروقت یاد ماجرا میفتادم بازم صدای مامور تو گوشم بود که میگفت ظاهرا خیلی پولداری. الان می فهمیدم که ماجرا بزرگتر از اونی بود که من میدیدم. مامور راست میگفت. دائم دعاش می کردم. خواستم برم پیشش ازش تشکر کنم که کوتاه نیومد و بگم اگه کسای دیگه هم مثل من براشون پیش اومد کوتاه نیا(آخه الان دیگه بیمه داشتم خودم) اما هر چی از اونجا رد شدم دیگه اونجا نبود تا الان که سه سال گذشته هنوزم در اون مکان دیگه مامور نیومده. خداییش ازون روز به بعد بدون بیمه ماشینو روشن هم نمیکنم. الان بعضی وقتها سر ماجرایی که پیش میاد یاد حرف مامور میفتم. مثلا وقتی کسی رو میبینم که به راحتی روزه هاش رو میخوره به ذهنم میاد که شاید طرف خیلی قدرتمنده که میخواد بجای یک ماه روزه 1800 روز (حدود 5سال تمام)کفارش رو روزه بگیره. شایدم خیلی عالمه و مطمئنه که هرگز نمیمیره و کارش به شب اول قبر و... نمیکشه. شایدم بعد از مرگ رو دیده که با این اطمینان میگه بعد از مرگ خبری نیست و همش دروغه. اما نه اینطورا نیست ماجرا اینه که مثل من که میدونستم خطر داره میدونه ولی خودش رو به بیخیالی میزنه و حاضر نیست سختی بکشه و راه درست رو بره. فقط امیدوارم مثل من که در این ماجرا قبل از دیه فهمیدم و جدی گرفتم اونم قبل از مرگ بفهمه و جدی بگیره. راه جبران و توبه هم که بازه و گرنه ... @antiviros🇮🇷
🖲سوال - چرا در قرآن به نام على- عليه السّلام- و ساير امامان تصريح نشده است؟ 💠جواب : اوّلا، حكمت آن را خدا مى داند. ثانياً، ممكن است اگر تصريح به نام آن بزرگوار و ساير ائمّه مى شد، مخالفين در قرآن دست مى بردند و آن را تحريف مى كردند. ثالثاً، سبب نزول آيات در زمان نزول معلوم بوده و علم اسباب النزول مربوط به همين موضوع است؛ و آياتى كه در شأن حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام- وارد شده، معروف بوده است. مانند آيه تبليغ (بلغ ما انزل اليك من ربك) كه از مثل عبدالله بن مسعود روايت است، آن را چنين مى خوانديم: (بلغ ما انزل اليك من ربك فى ان علياً مولى المؤمنين). [۸۹] اين آيات همه معلوم بوده است كه اگر حتّى لفظ آن عام بوده، سبب نزول آن و يا مراد از آن خاص و شخص اميرالمؤمنين عليه السّلام- بوده است و در بعضى آيات مصداق اول و اكمل و اتمّ و اشرف آن، حضرت است. اين فضايل بر هر شخصى كه اهل اطّلاع و انصاف باشد- كالشمس فى رائعة النهار- روشن است. علاوه بر اين دو مورد در قرآن كريم، كلمه «علىّ» وجود دارد؛ كه بر حسب بعضى تفاسير مراد از آن، اميرالمؤمنين عليه السّلام- است؛ و از جهت قواعد ادبى امكان اين كه مراد آن، حضرت باشد قابل انكار نيست. آيه اوّل در سوره مريم، آيه ۵۰: (و وهبنا لهم من رحمتنا وجعلنا لهم لسان صدق عليّاً) و آيه ديگر در سوره زخرف، آيه ۴: (وانه فى‌ام الكتاب لدينا لعلى حكيم).   📚معارف دین ،ایت الله صافی ج ۱ ص۶۸. @antiviros🇮🇷
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🖲شبهه: شیوع کرونا از ، تاوان سوزاندن کتاب پزشکی توسط آقای است؟ 🍃🌿        🔰 پاسخ: در این که سوزاندن کتاب هاریسون (بدون نظر داشتن به مفید بودن یا نبودن آن برای جامعه بشری) کار اشتباهی بوده، جای تردیدی نیست؛ اما آیا این عمل می‌تواند عامل شیوع بیماری در شهر قم باشد؟ پاسخ ضمن نکاتی ارائه می‌شود:    💠یکم: این سخن هم از نظر عقلی و هم از نظر علمی مردود است. اما از نظر عقلی، بین علت و    معلول همواره باید سنخیت باشد؛ یعنی از علت خاصی معلول مرتبط با آن صادر می‌شود و هرمعلولی، علت خاص خویش را طلب می‌کند. بنابراین نمی‌توان هر معلولی را به علتی غیرمرتبط با آن نسبت داد. در محل بحث ما نیز شیوع ویروس کرونا در قم معلولی است که با علتی که بیان شده (آتش زدن کتاب هاریسون) ارتباط اثبات شده‌ای وجود ندارد؛ چه ارتباطی منطقی بین شیوع بیماری و آتش‌زدن کتاب وجود دارد؟ کسی که چنین ارتباطی را ادعا می‌کند، باید برای تبیین آن دلیل معتبری اقامه کند؛ وگرنه به صرف ادعا می‌توان هرچیزی را به چیز دیگری ربط داد! از نظر علمی نیز مردود است؛ زیرا علم نیز شیوع بیماری را معلول عواملی از قبیل عدم رعایت بهداشت فردی و غیره می داند. هیچ دانشمند تجربی، علت شیوع بیماری را را آتش زدن کتاب خاصی نمی‌داند. حال کسانی که چنین ادعایی دارند به روش تجربی آن را ثبات کنند! چنین ادعاهایی بیش‌تر به تخیلات شاعرانه می‌ماند که آسمان و ریسمان را به هم گره زده و هرچیزی را به چیز دیگری ربط می‌دهد. وجود ارتباط علیّ میان دو پدیده باید به واسطه عقل یا علم اطمینان‌بخش و یا دین حقیقی اثبات شود و غیر از این سه روش، هیچ روشی اعتبار معرفت‌شناختی ندارد.    💠دوم: ویروس کرونا متأسفانه نه تنها در قم بلکه در شهرهای متعددی در ایران و نه تنها در ایران، بلکه تا اینک در بیش از ۱۰۰ کشور جهان در حال گسترش است. بنابراین بر فرض اگر قبول کنیم آتش‌زدن کتاب هاریسون عامل شیوع بیماری در قم است، در شهرهای دیگر ایران و در کشورهای دیگر که مدت‌ها قبل از ایران گرفتار این ویروس شدند، چه باید گفت؟؟ آیا در چین که بیش از ۳۰۰۰ نفر جان خویش را از دست داده‌اند، کرونا ویروس به علت آتش زدن کتاب هاریسون بوده است؟!    💠سوم: کلیپی که از فردی به نام آقای تبریزیان منتشر شده مربوط به بیش از ۳ سال قبل و در پاسخ به آتش زدن کتاب قانون بوعلی توسط برخی از یهودیان صورت گرفته است. حال اگر ارتباطی میان کار آقای تبریزیان و شیوع بیماری در قم باشد، طبیعتا باید قم سه سال قبل به این بیماری گرفتار می‌شد، نه پس از گذشت سه سال از آن رویداد! بنابر این ارتباط دادن میان کتاب‌سوزی آقای تبریزیان و شیوع کرونا در قم، انگاره بسیار دور از ذهنی است. 💠چهارم: اولا گناه بودن چنین امری اثبات شده نیست تا عقوبتی در پی داشته باشد. ثانیا اگر فرض بگیریم آتش‌زدن کتاب هاریسون گناه بوده و عقوبت دنیایی داشته باشد، شاید تنها افراد بسیار معدودی از مردم قم با چنین رویدادی موافق بوده‌اند، حال آیا عدالت الهی این را بر می‌تابد که هزاران فرد بی‌گناه را به سبب گناه شمار معدودی مبتلا سازد؟! یقینا چنین امری با عدالت خداوند سازگار نیست.   @antiviros🇮🇷
🖲شبهه :اگر حرم ها دارالشفاست، چرا در جریان ویروس کرونا درب آنها را بستند؟ 🍃🌿 ♻️ پاسخ: 1. حرم و ضریح شفا نمی دهد بلکه پیامبر و اهل بیت او شافی هستند، و البته شفا دادن آنها هم به خداوند و شافی بودن خدا بر می گردد، چرا که هر حول و قوه ای از سوی خداست( لا حول و لا قوه الا بالله ). 2. احترام و تبرک به ضریح و حرم به جهت احترام به صاحب حرم و معصوم است نه خود ضریح و حرم. 3. شافی بودن خدا و معصومان به این معنا نیست که هر وقت از آنان شفا بخواهیم حتما شفا بدهند، زیرا گاه حکمتی در شفا نیافتن است که مانع از استجابت از دعا می شود. 4. فرش و دیوار حرم و مسجد هم مانند دیگر فرش و دیوارها ممکن است کثیف یا میکربی یا خراب شود و از این رو مسلمانان باید مساجد و حرم ها را تمیز نگه دارند و وقتی نجاست یا میکروب و ویروسی به این مکان ها سرایت کرد فورا آنجا را پاک و ضدعفونی کنند. 5. بستن حرمها هم به جهت این است که هنگام ازدحام، ویروس کرونا از انسانها به یکدیگر منتقل می شود و منتقل کردن بیماری به دیگران از نظر شرع مقدس حرام است. انتقال ویروس در شرایط ازدحام ارتباطی به مسجد و حرم ندارد و امری طبیعی است، مثل آتش گرفتن فرش که فرقی میان فرش مسجد و غیر مسجد ندارد. @antiviros🇮🇷
🔰کج فهمی از دین یا نقص در دین ؟!؟! 🖲شبهه:اگر شما قایل به قدرت و دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی و تعطیل کردید ؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست ؟ 🍀🌿 🔰در پاسخ باید گفت : 1️⃣:ما در عالمی زندگی می کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست ایا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است ؟ 2️⃣ : اهل بیت علیهم السلام خود از تخصص های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی اوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی وحضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند چرا که عالم ماده و دنیا این اقتضا ءرا ندارد . 3️⃣: این بارگاه و حرم ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده است چرا که خداوند در قران می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب »و به اعتبار شخص مدفون در ان قداست و احترام پیدا کرده این حرم و بارگاه نیست که شفا می دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد .بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نمی تواند باشد و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است 4️⃣: در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا میکند اگر شخص بیماری مسری و قابل انتقال به دیگری داشته باشد مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است . ✍قشقایی @antiviros🇮🇷
🖲شبهه : برای صدر اسلام بوده و باید در احکام اسلامی تجدید نظر شود.!!! 🍃🌿 🔰پاسخ :این مطلب ادعایی بدون دلیل و ناشی از بی اطلاعی محض شبهه‌گر از متون دینی است بنابراین لازم است نگاهی اجمالی به فلسفه روزه در اسلام داشته باشیم . قرآن كريم وقتي حكم روزه را بيان مي‌كند در ذيل آن با جمله‌اي كوتاه به فلسفه روزه اشاره كرده مي‌فرمايد: «لعلّكم تتقون»[1]. بطور كلّي فلسفه روزه را در ابعاد گوناگون مي‌توان به چهار دسته تقسيم كرد: 💠1. بعد عرفاني: روزه مايه تقرب به خداوند متعال است زيرا روزه‌ها شهوت نفس را مي‌كوبد و قوّلاً قدسي و معنوي انسان را تقويت مي‌نمايد، آدمي را بياد ترس روز قيامت مي‌اندازد و عطش و گرسنگي آن روز را يادآوري مي‌كند و انسان را از كسالت‌ها و مفاسد سيري كه بزرگترين ريسمان محكم شيطان است مي‌رهاند. و دليل اين مطلب روايتي است كه از امام صادق ـ عليه‌السّلام ـ نقل شده است كه شيطان آمد نزد يحيي من ثرياي پيغمبر ـ عليه‌السّلام ـ حضرت يحيي ديد از هر دو چيزي بخود نمونة‌ آويخته، حضرت فمود اين‌ها كه به خود آويختة چيست؟ شيطان گفت: شهواتي است كه به وسيله آن‌ها فرزندان آدم را دچار مي‌كنم حضرت فرمود: آيا براي من هم در آن چيزي هست؟ شيطان گفت هرگاه شكم خود را سير كردي از خوراك، پس تو را باز مي‌دارم از نماز و ياد خدا، حضرت يحيي قسم ياد كرد كه شكم خود را هرگز از طعام پر نخواهم كرد.[2] بدون شك فرو رفتن در شهوات انسان را از خدا غافل و دور مي‌سازد دانائي و زيركي را مي‌كشد، مجرّب‌ترين وسيله براي كشتن و تعديل شهوت گرسنگي كشيدن است كه از اثار آنان دانائي و زيركي و تقرب به خداي تعالي مي‌باشد. چنانچه دانشمند معروفي ملاهادي سبزواري در اشعاري درين رابطه چنين فرموده است: گرسنگي و دوري از طعام براي بدست آوردن علم و حكمت و دانش همچون ابرهاي بارنده است و سيري و شكم پر از غذا زيركي و دانائي را كشنده است بلكه تمام فتنه‌ها در سيري است زيرا سيري زايندة تمام شهوات است.[3] احاديث فراواني كه روزه و روزه‌داي را مايه تقرب به خداوند دانسته است در متون كتب روائي ما به چشم مي‌خورد به طور نمونه به احاديث ذيل توجه نمائيد. 1. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در ضمن توصيه‌اي به اسامه بن زيد چنين فرموده است: «عَلَيْكَ بِا الَّوْمِ فَاِنَّهُ قُربُهُ اِلَي الله؛ بر توباد روزه‌داري زيرا كه روزه موجب تقرّب به خدا مي‌شود.»[4] 2. خداوند متعال در حديث قدسي مي‌فرمايد: «الصَّومُ ليِ و اَنا اُجْزي بِهِ؛ روزه براي من است و من خودم پاداش او هستم، يعني تقرب بهمن بهترين پاداش اوست.» 3. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در شب معراج سؤال كرد خدايا برترين اعمال چيست؟ خداوند در جواب فرمود! توكّل بر من و راضي بودن به آنچه قسمت بنده‌ام نموده‌ام... بعد در ضمن همين حديث خداوند مي‌فرمايد: اي احمد آيا مي‌داني كدام وقت بنده به من نزديك مي‌شود. حضر فرمود: نه اي پروردگار من؛ خداوند فرمود: «؛ موقعي كه گرسنه و يا در سجده باشد.[5]   💠2. بعد اخلاقي و تربيتي: علم اخلاق براي تزكيه روح انسان وضع شده با آموختن و به كار بستن آن مي‌توان روح سركش انساني را از چنگال رذائل اخلاقي نجات داد؛ و آماده درك انوار معنوي شد؛ اگر انسان بخواهد سير و سلوكي داشته باشد و به مراحل بالاي كمال و معنويت برسد تزكيه و تخليه از مهم‌ترين مراحل است و يكي از فوائد مهم روزه مسئله تزكيه روح و تخليه روان است. چون روزه تنها امساك نيست كه انسان فقط از خوردن و آشاميدن پرهيز كند و بس ـ چنان‌چه در حديث شريف مي‌خوانيم «رُبَّ صائم ليس له من صيامه اِلا الجوع و العطش»[6] چه بسا روزه‌داري كه فقط گرسنگي و تشنگي مي‌كشد، ـ بلكه روزه حقيقي آن است كه چشم و گوش و زبان انسان هم روزه باشد يعني از ارتكاب گناهان چه كبيره و چه صغيره ... اجتناب نمايد و از دستورات ديني بطور كامل پيروي نمايد، عمل به دستورات الهي و ترك نواهي موجب تصفيه باطن و تزكيه روح از آلودگي‌ها و وارستگي‌ از رذائل اخلاقي نصيبتش مي‌شود. ✍🏻ادامه دارد .. @antiviros🇮🇷
💠3. بعد اجتماعي: يكي از فلسفه‌هاي روزه بعد اجتماعي آن است، پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمود: «و هو شهر المواسات» (ماه رمضان، ماه همدردي است)[7] و امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: «فَرَض اللهُ عزّوجلّ الصيّام ليجد الغني مضض الجوع فيضو علي الفقير» خداوند روزه را واجب ساخته تا ثروت‌مندان درد گرسنگي را بفهمند و بر فقراء عطوفت كنند.[8] يكي از مهم‌ترين منفعت روزعلیزمانی: ه همين مطلب است كه به انسان هشدار مي‌دهد كه مسلماني تنها نماز و عبادت و زيارت و اصول عبادي اسلام را بجا آوردن نيست بلكه بايد از حال فقيران و مستمندان مطلع باشي و به آنها رسيدگي كني، زيرا هر اجتماعي كه اغنياء آن به فكر مستمندان باشند روي فقر و محروميت را نخواهند ديد و اين از فوائد روزه به شمار مي‌آيد. 💠4. بعد بهداشتي و پزشكي: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمود: «صوموا تصحّوا» روزه بگيريد تا سالم و تندرست باشيد.[9] پس يكي از آثار و فوائد روزه سلامتي جسم و بعد پزشكي آن مي‌باشد. كه اهميت به سزائي دارد چون بدن انسان در طول سال آزادانه به تغذيه خود مي‌پردازد و معده انسان كه آن را مركز همه دردها دانسته‌اند در هر زمان كه انسان اراده كرده مملو از خوردني‌ها و نوشيدني‌ها شده است و محدوديت خوردن و آشاميدن در يك ماه و روز گرفتن بهترين وسيله براي سلامتي جسم و استراحت معده انسان مي‌باشد. دانشمندي در اين رابطه چنين مي‌گويد: «فايدة روزه براي بدن مانند نوعي درمان پزشكي است. پزشكان همه به اين نكته رسيده‌اند كه روزه گرفتن روزهاي ماه مبارك رمضان هم‌چون سي عدد قرص است كه هر سال مصرف مي‌شود تا معده تقويت و خون تصفيه و بافت‌هاي خون ترميم گردد.»[10] در اثر روزه زائده‌هاي بدن ذوب شده و دستگاه گوارش كه حساس‌ترين سيستم بدن انسان مي‌باشد استراحت نيمه وقت در آن ماه مي‌نمايد. در روايتي از رسول خدا چنين آمده است: «المعدة بيت كل داء و الحميّه (اي الامساك) رأس كل دواء». يعني: معده خانة تمامي دردها است و امساك بالاترين داروها.[11] دانشمندي به نام «الكسي سوفورين» بيش از 23 مرض را برشمرده كه بوسيله روزه مداوا مي‌شود.[12] منابع [1] . سورة‌بقره، آية 183. [2] . مير سيد احمد روضاتي، فلسفه روزه، قم، انتشارات طباطبائي، 1385 قمري، صص 90ـ92. [3] . مير سيد احمد روضاتي، فلسفه روزه، قم، انتشارات طباطبائي، 1385 قمري، صص 90ـ92. [4] . محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 930، بيروت لبنان، ص 285. [5] . شيخ عباس قمي، سفينة البحار، انتشارات كتابخانة سنائي، ‌ج 1، ص 193. [6] . سيد مهدي شمس‌الدين، آداب روزه داري، قم، انتشارات قدس، چاپ اوّل، 1374، صص 10 و 23ـ24. [7] . حر عاملي، وسائل‌الشيعه، بيروت لبنان، ج 7، ص 7. [8] . همان، ص 223. [9] . محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، بيروت، لبنان، احياء التراث الاسلامي، ج 96، ص 255. [10] . به نقل از كتاب آموزش دين و اخلاق براي همه تأليف: سيد مهدي شمس‌الدين، قم انتشارات قدس چاپ اوّل، سال 1374، ص 20. [11] . مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهراني، دارالكتب الاسلاميه، بيت چهارم، 1375، ج 1، ص 632ـ633. [12] . مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهراني، دارالكتب الاسلاميه، بيت چهارم، 1375، ج 1، ص 632ـ633. @antiviros🇮🇷
💠دوازده کاربردی از الهی برای زندگی موفق؛ جزء بیست و سوم 🍃🌿 @antiviros🇮🇷
36.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | « (۱)» 8️⃣ قسمت هشتم از مجموعه‌ی تصویری 🍃🌿 🖲 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. @antiviros🇮🇷
🖲1⃣ دعا نکردن، مصداق نوعی از تکبر! 🌱🌷 🔹خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر اینگونه تشویق می‌کند که: «دعا کنید، مستجاب می‌کنم» و این تشویق را با بیم و انذار همراه کرده، می‌فرماید: «هر کس نسبت به عبادت و درخواست از من، بورزد، به زودی با ذلت وارد جهنم خواهد شد.» 🔸نه تنها دعا باعث این می‌شود خواسته‌هایمان برآورده می‌شود، بلکه دعا نکردن مصداقی از تکبر نسبت به عبادت خدا شمرده شده است. 🔹در نتیجه اگر آدم اهل نباشد معنایش این است که خدایا من به تو احتیاجی ندارم، تو کار خودت را بکن من هم کار خودم را. 🔸اگر یک چنین حالتی برای شخصی پیدا شود، او وارد جهنم می‌شود، آن هم نه به صورت ساده، بلکه با سرافکندگی و خواری و ذلت؛ چنین تعبیری در مورد کمتر گناهی به کار رفته است. قسمت هشتم مجموعه ✍🏻ادامه دارد ... @antiviros🇮🇷