هدایت شده از اخبار آموزش و پرورش استان اصفهان
Karnameh Mehr.pdf
14.38M
کارنامه مهر | گزارش عملکرد آموزشوپرورش استان اصفهان از سال 1400 الی 1403
🔰 آنچه در این گزارش میخوانید:
🍃مروری بر اقدامات آموزشوپرورش استان در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳
🍃گزارشی مختصر از ۵۶۹ اقدام شاخص در ۴۸ بخش مختلف
🍃نیمنگاهی به دستاوردها و افتخارات دانشآموزان و فرهنگیان استان اصفهان
💠 کانالهای آموزش و پرورش استان اصفهان:
📍| ایتا | 📍شاد | 📍روبیکا | 📍بله |
✅معلمان مولف:
🔹مقتل قرآنی تالیفی از مسعود غفاری فینی
🔸این کتاب با هدف جمع آوری آیات قرآنی که امکان گریز به روضه های سیدالشهدا علیهالسلام در آن ها وجود داشته باشد، تألیف شده است.
🔸آیاتی که در شأن حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام نازل شده، آیاتی که خود آن حضرت یا یکی از اهل بیت و اصحاب ایشان در حادثه عاشورا یا قبل و بعد آن استفاده نموده اند، و تطبیق و مقایسه مصائب و ابتلائات انبیاء با امام حسین علیهالسلام، از نمونه آیاتی هستند که در این کتاب استفاده شده اند.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
🔹به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان کاشان، جواد رشیدی پور، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشان مطالبی را در جهت اطلاع رسانی به والدین و دانش آموزان کاشانی عنوان کرد.
🔸با توجه به برودت هوا و بارش برف و باران، از خانوادههای محترم تقاضا میشود به منظور حفظ سلامت دانشآموزان عزیز، ترتیبی اتخاذ فرمایند تا فرزندانشان با پوششی گرم و مناسب، در مدرسه حاضر شوند. رعایت این نکات، علاوه بر حفظ سلامتی، کمک میکند تا دانشآموزان در فضایی ایمن و دلپذیر به فعالیتهای آموزشی خود ادامه دهند.
🔸دانشآموزان گرامی نیز شایسته است با دقت در مراقبت از خود، رعایت نکات بهداشتی و توجه به توصیههای خانواده و مدرسه، در حفظ سلامت خود کوشا باشند. همکاری شما عزیزان در این زمینه، بستری مناسب و پرنشاط برای ادامه مسیر یادگیری و پیشرفت فراهم خواهد ساخت.
🔸از همراهی و همکاری والدین و دانش آموزان عزیز صمیمانه سپاسگزاریم و برای همه شما روزهایی گرم، پرانرژی و سرشار از موفقیت آرزومندیم.
🔸معاونت توسعه مدیریت، پشتیبانی و پژوهش آموزش و پرورش کاشان
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
معلمان مولف؛ آسیه نراقی، فاطمه خدابخشی و فرزانه نان پز
عنوان کتاب: نومعلمان و چالشهای حرفهای پیش رو
این کتاب راهنمایی جامع برای نومعلمان است که با چالشهای اولیه حرفهای خود در محیط آموزش روبهرو میشوند. در ۶ فصل، موضوعات کلیدی برای توسعه مهارتهای تدریس و مقابله با موانع شغلی بررسی شدهاند.
فصل اول: نقش مهم معلم در جامعه
این فصل به تبیین جایگاه کلیدی معلمان در جامعه میپردازد و تأکید دارد که معلمان نه تنها مسئول انتقال دانشاند، بلکه نقشی حیاتی در تربیت شخصیت و آمادهسازی دانشآموزان برای آینده دارند. اهمیت تعهد، مهارت و اخلاق حرفهای معلمان در این فصل مورد توجه قرار گرفته است.
فصل دوم: مدیریت کلاس و حفظ نظم
این فصل بر مهارتهای مدیریتی تمرکز دارد که برای برقراری نظم و آرامش در کلاس ضروری هستند. نویسنده استراتژیهایی برای ایجاد محیط یادگیری مثبت، پیشگیری از مشکلات انضباطی و مدیریت مؤثر کلاس ارائه میدهد.
فصل سوم: چالش تدریس به دانشآموزان
تفاوتهای فردی میان دانشآموزان، تنوع سبکهای یادگیری و نحوه طراحی دروس جذاب از مباحث اصلی این فصل است. نویسنده به بررسی روشهای تدریس متناسب با نیازهای دانشآموزان و مدیریت چالشهای مرتبط با تدریس پرداخته است.
فصل چهارم: ارتباط با دانشآموزان، والدین و همکاران
ایجاد روابط مؤثر و سازنده با دانشآموزان، والدین و همکاران از عوامل موفقیت معلمان است. این فصل به اهمیت تعامل مثبت، گوش دادن فعال و حل مسائل ارتباطی میپردازد و راهکارهایی عملی برای تقویت این مهارتها ارائه میکند.
فصل پنجم: چالش استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری
فناوری به سرعت در حال تحول است و بسیاری از معلمان در استفاده از ابزارهای نوین آموزشی دچار مشکل میشوند. این فصل به بررسی مزایا و معایب فناوری در آموزش پرداخته و راهنماییهایی برای استفاده بهینه از ابزارهای دیجیتال ارائه میدهد.
فصل ششم: آشنایی ناکافی برای ارزشیابی
ارزشیابی یکی از جنبههای پیچیده تدریس است که نیازمند دانش و مهارت خاصی است. این فصل به چالشهای مرتبط با طراحی و اجرای آزمونها، سنجش پیشرفت دانشآموزان و ارزیابی صحیح عملکرد آنها میپردازد و راهکارهایی برای ارتقای مهارتهای ارزشیابی معلمان پیشنهاد میدهد.
نتیجهگیری:
این کتاب ابزاری ارزشمند برای نومعلمان است که با ارائه بینش و راهکارهای عملی، به آنان کمک میکند تا در مسیر شغلی خود با اعتمادبهنفس بیشتری پیش بروند و چالشهای پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارند.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
سالروز وفات حضرت ام البنین (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
معلمان مولف؛
نام کتاب: ارزشیابی های نوین در آموزش علوم تجربی دوم ابتدایی
نام نویسندگان: دکتر سارا ناصح، مرضیه بلوچ
خلاصه ای از محتوا:
کتاب "ارزشیابی های نوین در آموزش علوم تجربی دوم ابتدایی" نوشته دکتر سارا ناصح و مرضیه بلوچ، به بررسی روشهای جدید ارزشیابی در آموزش علوم برای دانشآموزان پایه دوم ابتدایی میپردازد. این کتاب با هدف ارائه نمونههایی از ارزشیابیهای خلاقانه و نوین به معلمان و دانشجومعلمان نگاشته شده است.
مقدمه
آموزش علوم در دوره ابتدایی به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی شناخته میشود و هدف آن پرورش مهارتهای علمی و افزایش انگیزه یادگیری دانشآموزان است. یکی از چالشهای عمده در این زمینه، نحوه ارزشیابی از دانشآموزان است. ارزشیابیهای سنتی معمولاً نمیتوانند تواناییها و خلاقیت واقعی دانشآموزان را به درستی نشان دهند و اغلب با اضطراب همراه هستند. بنابراین، نیاز به جایگزینی این روشها با ارزشیابیهای جدید احساس میشود.
اهداف کتاب
کتاب به معرفی روشهای متنوعی میپردازد که عمدتاً مبتنی بر بازی و فعالیتهای عملی برای ارزیابی مفاهیم علمی و مهارتهای تفکر خلاقانه دانشآموزان است. این روشها به معلمان کمک میکند تا فضایی شاداب و بدون استرس برای یادگیری ایجاد کنند.
ساختار کتاب
کتاب شامل 14 درس است که هر درس به موضوع خاصی در علوم تجربی پرداخته و روشهای ارزشیابی مرتبط با آن را معرفی میکند. برخی از موضوعات شامل:
- زنگ علوم: تقویت مهارت مشاهده با استفاده از حواس پنجگانه.
- هوای سالم، آب سالم: آشنایی با عوامل آلودگی و راههای حفظ محیط زیست از طریق نقاشی و بازی.
- زندگی ما و گردش زمین: آشنایی با مفهوم شب و روز و تأثیر آن بر زندگی موجودات.
- پیام رمز را پیدا کن: شناخت انواع صداها و ارتباط آنها با اجسام.
نتیجهگیری
کتاب "ارزشیابی های نوین در آموزش علوم تجربی دوم ابتدایی" میتواند به عنوان یک منبع ارزشمند برای معلمان باشد تا تجربه یادگیری دانشآموزان را غنیتر کرده و آنها را به سمت دستیابی به مهارتها و دانش عمیقتر هدایت کند. این روشها نه تنها به ارزیابی بهتر کمک میکنند بلکه انگیزه یادگیری را نیز افزایش میدهند.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
معلمان مولف؛ آمنه قادری فینی
عنوان کتاب: تبیبن الگوی عملکرد تحصیلی براساس اشتیاق تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
خلاصه کتاب: زندگی تحصیلی از مهم ترین دوره های زندگی فرد است که، بر تربیت و یادگیری ثمربخش و موفقیت آمیز او اثر می گذارد و شایستگی ها و توانایی هایی ها را به بار می نشاند و پیشرفت های علمی را در دانش آموز به وجود می آورد.
عملکرد تحصیلی از جمله مسائلی می باشد که برای مدیران آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اینکه چه عواملی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر می گذارد یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است همواره از حیطه های مورد علاقه پژوهشگران و روانشناسان تربیتی بوده است. توانایی فراگیران برای کنترل فرآیند یادگیری در حال تبدیل شدن به یک پیش نیاز ضروری برای یادگیری است. بنابراین امروزه عملکرد تحصیلی به عنوان یکی از شاخصه های مهم در نظام آموزش و پرورش مشخص است رشد و بهبود وضعیت عملکردی افراد در محیط های آموزشی همواره به عنوان یک دغدغه و نگرانی مشخص بوده است . به عبارتی تلاش های صورت گرفته شده در خصوص بهبود عملکرد تحصیلی افراد سبب شده است تا راهکارهایی در این خصوص ایجاد شد. با این وجود تلاش جهت بهبود عملکرد تحصیلی با توجه به این راهکارها همیشه در جهت مثبت نبوده است و مشکلات اساسی در این خصوص به ویژه در برخی گروه ها وجود داشته است . عملکرد تحصیلی دانش آموزان پدیده¬ای است که با عوامل آموزشی، روانشناختی و جامعه شناختی در ارتباط است؛ بنابراین عملکرد تحصیلی را می توان از طریق شناسایی و دستکاری هر یک از این متغیرها افزایش داد. از عوامل مهم و تأثیرگذار در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان اشتیاق تحصیلی است که باعث می شود دانش آموزانی که اشتیاق تحصیلی دارند تمرکز و توجه آنان بیشتر معطوف به یادگیری است، سخت کوشش می کنند از انجام تکالیف درسی لذت می برند به قوانین و مقررات محیط تحصیل تعهد بیشتری نشان می دهند، از بروز رفتارهای ناسازگارانه و ناشایست اجتناب می کنند و در آزمون ها عملکرد مطلوب تری دارند. شاخص های اصلی اشتیاق تحصیلی عبارتنداز: مشارکت در فعالیت های مرتبط با تحصیل، دستیابی به نمره های بالا، میزان صرف وقت برای انجام تکالیف درسی و حجم تکالیف انجام و اتمام یافته است.
یکی از متغیرهای مهم روان شناختی که می تواند اثر اشتیاق را به نوعی افزایش دهد، خودکارآمدی تحصیلی است خودکارآمدی مفهومی مهم و کلیدی در نظریه شناختی اجتماعی بندورا است بر اساس نظریه شناختی – اجتماعی بندورا باورهای خودکارآمدی یکی از راهبردهای شناختی انگیزشی است که شامل قضاوت افراد در مورد توانایی هایشان برای سازماندهی و اجرای یک سلسله کارها برای رسیدن به انواع عملکرد تعیین شده است و نقش مؤثری در تعیین میزان تلاش دانش آموزان در فعالیت های یادگیری دارند، خودکارآمدی تحصیلی است . خودکارآمدی تحصیلی به عنوان قابلیت درک فرد از توانایی های خود در انجام وظایف لازم برای رسیدن به هدف های تحصیلی تعریف شده است دانش آموزان دارای خودکارآمدی تحصیلی بالاتر سازگاری تحصیلی بهتری دارند و راهبردهای یادگیری سودمندتری را به کار می برند.
خودکارآمدی، تصوری به عنوان قضاوت شخص از قابلیت ها و توانایی هایش برای انجام یک فعالیت خاص به منظور دستیابی به یک نتیجه ی خاص تعریف می شود. سطوح خودکارآمدی می تواند انگیزش را افزایش یا کاهش دهد.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan
معلمان مولف؛ مسعود غفاری
خلاصه ای از کتاب تاب آوری تحصیلی: در ۵ بخش سازماندهی شده است. هر یک از این بخشها نشانگر مسیری است که محقق در پاسخ به پرسشهای طرحشده پیموده و نوعاً میتوان شکلی از توالی منطقی و نه علمی را بهلحاظ مضمون در هر یک از این فصلها مشاهده کرد:
بخش اول، چارچوب کلی و تصویری کلی از موضوع کتاب به ما میدهد. در این بخش مسئلۀ اصلی پژوهش، اهمیت و ضرورت بررسی آن، آسیبهای تهدیدکنندهٔ دانشآموزان و همگانیبودن شکست، موردبحث قرار گرفته است. در بخش دوم به تعریف مفاهیم، پیشینهٔ مطالعات تابآوری و مفاهیم مترادف تابآوری پرداخته شده است. بخش سوم شامل برخی از مهمترین نظریات و مدلهای مرتبط با تابآوری است. بخش چهارم به تعدادی از مهمترین عوامل ارتقادهندۀ تاب آوری تحصیلی اختصاص دارد. در بخش پنجم یعنی آخرین بخش، سخن پایانی و راهکارها و پیشنهادهای عملی برای ارتقای تاب آوری تحصیلی آمده است. این کتاب برای معلمان و کسانی که مشاغل مرتبط با تحصیل و آموزش دارند، مناسب است.
✅کارشناسی روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان
کانال اخبار آموزش و پرورش کاشان
https://eitaa.com/apkashan