070 manzoomeh-souri.mp3
10.68M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۰: فریده ۱، غرر ۷: وجود ذهنی)
[اشراقات عقول، ارباب انواع + تعلیقات علامه حسنزاده بر وجود ذهنی ۴]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
هدایت شده از موسسه و مرکز آوای توحید
🔰همایش ملی علامه حسن زاده(قدس سره الشریف) به همت موسسه علمی تربیتی آوای توحید برگزار میگردد:
🔖سخنرانان :
▫️آیت الله علیرضا اعرافی
▫️دکتر غلامعلی حداد عادل
🔖میزگرد تخصصی با حضور :
▫️آیت الله رمضانی
▫️آیت الله یزدان پناه
▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر شیروانی
🕖 زمان : ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰
🏫 مکان : دانشگاه قم، سالن شیخ مفید
📌کانال رسمی #موسسه_آوای_توحید
https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
071 manzoomeh-souri.mp3
10.59M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۱: فریده ۱، غرر ۷: وجود ذهنی)
[تعلیقات علامه حسنزاده بر وجود ذهنی ۵ + تنبیهاتی درباره عالم مثال]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
072 manzoomeh-souri.mp3
12.01M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۲: فریده ۱، غرر ۷: وجود ذهنی)
[تعلیقات علامه حسنزاده بر وجود ذهنی ۶ + لایههای سهگانه حکمت صدرایی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
073 manzoomeh-souri.mp3
10.1M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۳: فریده ۱، غرر ۷: وجود ذهنی)
[تعلیقات علامه حسنزاده بر وجود ذهنی ۷ + نکاتی درباره فرمانده شهید]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
074 manzoomeh-souri.mp3
10.13M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۴: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
[اهمیت و جایگاه معقولات ثانی فلسفی + نقاط اشتراک و امتیاز سهروردی و هیوم، درباره مفاهیم فلسفی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
باسلام
درپی درخواست چندباره برخی دوستان، یکجلسه در هفته به شرح "حدیث عنوان بصری" اختصاص خواهد یافت. به امید توفیق الهی.
@aqlemonavar
075 manzoomeh-souri.mp3
10.08M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۵: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
(از: ان کان الاتصاف کالعروض)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
076 manzoomeh-souri.mp3
9.72M
#شرحالمنظومة
(جلسه ۷۶: فریده ۱، غرر ۸: معقولات ثانی)
(از: والاول المعقود به من القضایا قضیه ذهنیه)
[مفاهیم فلسفی و فصل حقیقی انسان]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی در موضوع فلسفه دین:
نقد و بررسی مکتب تفکیک باتأکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه
چکیده:
اخباریگری رویکردی ظاهرگرایانه است که به ترک بحثهای مستقل عقلی در استنباط احکام فقهی توصیه میکند. به کارگیری این شیوه در مباحث اعتقادی «مکتب تفکیک» نامیده میشود. نحلهی سنتی مکتب تفکیک به گونه کامل با عقل و استدلال مخالف بوده، همنوایی آن دو را با نقل برنمیتابد. اما نحلهی جدید ضمن پاسداشت عقل، دستاورد آن را بشری و بیگانه از دین معرفی میکند. پیروان تفکیک، دلیلهای گوناگونی بر مخالفت دین با فلسفه به دست میدهند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: ۱. اهداف سوء خلفا از ترجمه فلسفه؛ ۲. وجود برخی روایتهای ضد فلسفی؛ ۳. مخالفت فقیهان با فلسفه. مقالهی پیش رو پس از معرفی اجمالی مکتب تفکیک، به نقدهای یادشده پاسخ میدهد. بر پایه این پاسخها: ۱. خاستگاه و انگیزهی طرح یک اندیشه، دلیل درستی یا نادرستی آن نیست؛ ۲. در مجموعه روایی شیعه، تنها دو روایت ضد فلسفی یافته میشود که یکی دربارهی فیلسوفنمایان و دیگری پیرامون فلاسفهی دنیاطلب است. اما روایتهای بسیاری در ستایش روش فلسفی (تعقل مستقل) دیده میشود؛ ۳. ضرورت رجوع به متخصّص در مسائل تخصصی، روشن میکند که مخالفت برخی فقیهان بزرگوار که آشنایی کاملی با فلسفه ندارند، ادعای اهل تفکیک را تأیید نمیکند.
کلیدواژگان: مکتب تفکیک، رابطه عقل و دین، خاستگاه فلسفه، فلسفه و روایات، فلسفه و فقیهان.
لینک دانلود:
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
#استاد_روحالله_سوری
#مقاله_علمی
#مکتب_تفکیک
#عقل_و_دین
@aqlemonavar