✅ رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه، اشاره به بخشی از خطبه ۲۷ نهجالبلاغه داشتند که از مسائل #مهم و #راهبردی در زمینه #جهاد و #امور_نظامی است و آن این است که نباید اجازه داد دشمن به کشور تجاوز کند بعد به جنگ آن رفت، بلکه باید دشمن را در همان #مرزهای خود، سرکوب کرد و اجازه حمله و تجاوز به او نداد. بعد از انقلاب، نیروهای نظامی ما طبق این راهبرد و سیاست کلان که از سوی #امام_جامعه ابلاغ شده عمل کردهاند که آثار و نتایج فراوانی برای انقلاب اسلامی داشته است.
🔹کلام امام علی(ع) در خطبه ۲۷ نهجالبلاغه: فوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي #عُقْرِ_دَارِهِمْ إِلاَّ #ذَلُّوا: به خدا قسم هيچ ملّتى در #خانهاش مورد حمله قرار نگرفت مگر اينكه #ذليل شد.
#سپاه_قدس
#مدافعان_حرم
#جبهه_مقاومت
#حزب_الله
#انصارالله
🆔 @ara_ir
✅ برگزاری درس #فقه_المقاومه در حوزه علمیه
🔹برگزاری دروس #فقه_حکومتی در حوزه علمیه برای پاسخ به #چالشها و مسائل مهم #نظام_اسلامی از مسائل بسیار ضروری است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تاکید نمودهاند.
🔹یکی از مسائل #اساسی و #راهبردی که نظام اسلامی با آن سر و کار دارد و در سالهای اخیر نیز اهمیت آن بیشتر شده است، موضوع #مقاومت، تشکیل جبهه مقاومت و دفاع از کیان اسلام در خارج از مرزهاست که لازم است پشتوانههای #فقهی و #دینی آن فراهم شود.
🔹در این زمینه یکی از دروسی که در حوزه تشکیل شده، درس خارج « #فقه_المقاومه» است که توسط آیتالله سید احمد #علمالهدی هر روز در مدرسه علمیه عالی #شهید_نواب در #مشهد مقدس برگزار میشود که قابل تقدیر است.
🆔 @ara_ir
✅ ضرورت پرداختن به #فقه_حکومتی برای اداره جامعه
🔹امام خامنهای:
🔹معنای #تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به #ظواهر_احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است.
🔹اگر در رأس #نظامهای_سیاسیای که بر اساس اسلام یا تشکیل شده است یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیهای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست #جامعه را پیش ببرند.
🔹امام، خود را از این آفت مبّرا کرد. به خاطر طول سالهایی که فقهای شیعه و خودِ گروه شیعه، در دنیای اسلام به #قدرت و #حکومت دسترسی نداشتند و فقه شیعه، یک فقهِ #غیر_حکومتی و فقهِ #فردی بود، امام بزرگوار، فقه شیعه را به سمت #فقه_حکومتی کشاند.
🔹همچنان که اهل فن اطّلاع دارند، در میان کتب فقهی شیعه، بسیاری از مباحثی که مربوط به #اداره کشورند - مثل مسأله #حکومت، مسأله #حسبه و چیزهایی که با کارهای #جمعی و داشتنِ #قدرت_سیاسی ارتباط پیدا میکند - چند قرن است که جایشان خالی است. بعضی از آنها، از اوایل هم در کتب فقهی شیعه، مورد تعرّض قرار نگرفته است؛ مثل همین مسأله #حکومت.
🔹بعضی مسائل مثل مسأله #جهاد - که یک مسأله اساسی در فقه اسلام است - چند قرن است که از کتب فقهی استدلالی شیعه، بتدریج کنار گذاشته شده و در اغلب کتب فقهی استدلالی، مورد توجه قرار نگرفته است.
علّت هم معلوم است. فقهای شیعه، در این مورد #تقصیر یا #قصوری نکردهاند. برای آنها، این مسائل مطرح نبوده است.
🔹شیعه، #حکومت نداشته است. فقه شیعه، نمیخواسته است #جامعه_سیاسی را اداره کند. #حکومتی در اختیار او نبوده است که جهاد بخواهد آن حکومت را اداره کند و احکامش را از کتاب و سنّت استنباط نماید. لذا فقه شیعه و کتب فقهی شیعه، بیشتر #فقه_فردی بود؛ فقهی که برای اداره امور دینی یک فرد، یا حدّاکثر دایرههای محدودی از زندگی اجتماعی، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن کاربُرد داشت. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
🆔 @ara_ir
✅ ۳ نشانه #ظلم در #مدیریت؛ ظالم، تنها كسى نيست كه حق ديگران را ببرد و آنها را در فشار قرار دهد، بلكه ظلم معناى وسيعى دارد كه سه نشانه آن را امام(ع) بيان فرمودند. كسانى كه هر سه نشانه در آنها باشد در مرحله بالاى ظلم و ستم قرار دارند؛ ولى هر يك از اين سه نشانه نيز به تنهايى مىتواند دليل بر ظالم بودن باشد؛
🔹و قال(ع): لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ.
امام(ع) فرمود: مردان ستمگر سه نشانه دارند: به مافوق خود از طريق نافرمانى ستم میکنند وبا قهر و غلبه، به زيردستان خويش ستم روا مىدارند و پشتيبان گروه ظالمانند.
🔹يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ: بزرگترین ظلم، ظلم به #حکومت و #نظام_اسلامی از طریق #نافرمانی و کمکاری و تلف کردن منابع و امکانات است تا به #مدیریت و #فرماندهی نظام اسلامی لطمه وارد شده و تضعیف شود.
🔹و مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ: مصداق روشن ستم همين است كه انسان درباره زيردستانش موازين #عدالت را رعايت نكند، حقوق آنها را محترم نشمرد، در ميان آنها تبعيض قائل شود، بيش از آنچه در توان دارند از آنها كار بخواهد، سوابق خدمت آنها را فراموش كند، در مشكلات به فكر آنها نباشد و يا حتى بعد از وفاتشان از آنها يادى نكند.
🔹وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ: همكارى با #ظالمان و #ستمگران در هر مرحله كه باشد نوعى ظلم محسوب مىشود و به همين دليل #معاونت_ظلمه يكى از #گناهان_بزرگ در اسلام شمرده شده است. کسانی که در سطوح مختلف مدیریتی به متجاوزین و دشمنان انقلاب اسلامی مشورت میدهند و یا با سخنان و عملکرد خود، آنها را برای #تحریم و #فشار_اقتصادی امیدوار میسازند، یکی از مصادیق این دسته هستند.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۳۵۰
🆔 @ara_ir
✅ حضرت امام(ره) فقه را از مباحث #فردی به سمت مسائل #فقه_حکومتی سوق داد؛
🔹امام خامنهای:
🔹شاید بشود به جرأت گفت که #فقه_شیعه، عمیقترین فقههای اسلامی است. یعنی کتب فقهیِ فقهای امامیّه، از لحاظ عمق، از همه کتب فقهیای که ما دیدهایم، به طور معدّل عمیقتر و دقیقتر است؛ امّا این مباحث[مباحث حکومتی و سیاسی] و این گرایش در زمینههای مختلف، در آن وجود نداشته است.
🔹 #امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ #فقه_اجتماعی و #فقه_حکومتی و فقهی که میخواهد #نظام_زندگی_ملتها را اداره کند و باید #پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند. این، یعنی نقطه مقابل آن آفتی که گفتیم #تحجّر است.
🔹حتّی در اواخر سالهای عمرِ با برکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی مینمود - اما با توجّه به این که یک خط و یک سَمتگیری را به فقهای شیعه نشان میداد، بسیار مهم بود - پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که میخواهد #نظام را اداره کند؛ آن فقهی که میخواهد یک #ملت یا #مجموعه_عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند #شرایط_زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمیتواند در زمینههای #سیاسی، #اقتصادی، #فرهنگی و همه مسائلِ زندگی مردم، نقطهای را بیپاسخ بگذارد. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
🆔 @ara_ir
✅ معرفی کتاب به مناسبت شهادت امام حسن(ع):
"صلح امام حسن؛ پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ"
🔹کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. اصل این کتاب با عنوان «صلح الحسن» تألیف عالم جلیلالقدر "شیخ راضی آلیاسین" از علمای حوزه نجف بوده است که در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیتالله خامنهای در سن سی سالگی ترجمه شده است.
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=40244
🆔 @ara_ir
موسسه مطالعات راهبردی آینده روشن انقلاب(آرا)
✅ معرفی کتاب به مناسبت شهادت امام حسن(ع): "صلح امام حسن؛ پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ" 🔹کتاب
✅انگیزه ترجمه کتاب؛
🔹این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) با عنوان «صلح امام حسن؛ پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شد.
🔹معظمٌله در مقدمه کتاب، انگیزه خویش را اینگونه بیان میکنند:
«اینک که با فراهم آمدن ترجمه این کتاب پر ارزش و نامی، #جامعترین و #مستدلترین کتاب درباره «صلح امام حسن» در اختیار فارسیزبانان قرار میگیرد، اینجانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده مییابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار میسایم.
🔹پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پارهای یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب، مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.
مگر که جامعه فارسیزبان نیز -چون من- از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی بااهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
🆔 @ara_ir
موسسه مطالعات راهبردی آینده روشن انقلاب(آرا)
✅ معرفی کتاب به مناسبت شهادت امام حسن(ع): "صلح امام حسن؛ پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ" 🔹کتاب
✅ شرایط #فرهنگی و #سیاسی دهه ۴۰ شمسی
🔹برای شناخت کتاب باید زمانه ترجمه و نشر آن یعنی سالهای دهه ۴۰ شمسی را بهتر شناخت. در آن سالها غربزدگان و در رأس آنان طاغوت پهلوی، #فرنگیسازی فرهنگ و جامعه و کشور را با سرعت بیشتری نسبت به قبل پیگیری میکردند که مظهر آن، مبارزه عمیق با #دین و #ترویج_فساد و مظاهر پوچی غرب و وابستگی روزافزون به قدرتها بود؛ همزمان، گروههای چپ #مارکسیستی که بهواقع وابسته به رژیم #کمونیستی_شوروی بودند، بهشدت بهدنبال یارگیری از میان جوانان بودند.
🔹واضح بود که #جذب_جوانان_مبارز به آن مسلک، به معنای ورود در گمراهی بزرگی بود که پایانش در دفتر ناتمام تاریخچهی این گروهها ثبت شده است و نیز برابر بود با درافتادن به دام برتریطلبی دو ابرقدرت شرق و غرب آن روزگار.
🔹از سوی دیگر در میانه مبارزات امام خمینی(قدّسسرّه) و یارانش که تماماً برگرفته از شریعت بود، تلقی عمومی متدیّنین، وجود #تفاوت_بارز در سیره پیشوایان دین بود؛ به گمان آنان، #امام_حسین(ع) اهل #مبارزه و #جهاد و #امام_حسن و #بقیه امامان معصوم (ع) اهل #صلح و #مدارا بودهاند.
🔹پیامد این نگاه، گاه #نفی و #انکار و یا دستکم #تردید در #اصل_مبارزه با رژیم طاغوت و بعضاً جذب جوانان اهل مبارزه به گروههای چپ بود.
🔹با این وضع، یک مرحله از انجام وظیفه #دینی و #انقلابی و #مبارزاتی، نفی و رد همین #تصور_غلط بود که با فلسفه امامت ائمه اهلبیت(ع) و نیز با واقعیات قطعی تاریخ اسلام و سیره ائمه هدی(ع) تعارض داشت.
🔹حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) در انجام آن وظیفه و تبیین این حقیقت، تلاشی خستگیناپذیر داشتند که بازشناسی چهره #اسوه_مبارزه و #جهاد، سلاله پاک نبی(ص)، امام حسن مجتبی(ع) از راه ترجمه کتاب صلح الحسن(ع) یکی از راهکارهایش بود. ایشان در این سالها، در آستانه ورود به سومین دهه از عمر خود بودند.
🆔 @ara_ir
✅ کرسی ترویجی؛ بایستههای #فقه_سیاسی_شیعه برای نیل به #عزت_اسلامی در #روابط_بینالملل
🔹ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار
🔹ناقدان: حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان - حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی
🔹زمان: یکشنبه، ۹۸/۷/۱۴ ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷
🔹مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه زیرزمین، روبروی نمازخانه، سالن جلسات علمی
🆔 @ara_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مركز تحقيقات علمي حكومت اسلامي دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري برگزار ميكند:
🔹دومين_همايش_كتاب_سال_حكومت_اسلامي
🔹محورهاي_همايش؛
🔸 #فقه_حکومتی: فلسفه، مبانی و مسائل کلان فقه حکومتی، فقه ساختارهای اجتماعی و نهادهای حکومتی، فقه قواعد و سیاستهای اداره نظام، ولایت فقیه و نظامات سیاسی و اجتماعی
🔸 #اندیشه_سیاسی: مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام، فلسفه سیاسی اسلام، کلام سیاسی، اخلاق سیاسی در نظام اسلامی، جامعهشناسی و آیندهپژوهی سیاسی انقلاب اسلامی
🔸 #حقوق_عمومی: مبانی و مسائل حقوق اساسی اسلامی، حقوق بشر اسلامی، دولت اسلامی و حقوق عامه، حقوق بینامللی اسلامی
🔹مهلت_ارسال_آثار؛پايان آبان ماه 1398
🆔 @ara_ir
✅ ثبات نظام سیاسی، به #سلامت آن است و در این زمینه، #همه نهادها و قوای حاکم مسوولند، مرحله اول مبارزه با فساد که یک امر عقلانی است، #پیشگیری از فساد و #بستن زمینهها و روزنههای فساد آفرین است و مرحله بعد، #درمان است؛
🔹رهبر معظم انقلاب:
🔹مبارزه با فساد را بایستی به طور جدّی دنبال بکنیم؛ مبارزه با فساد، اول #پیشگیری است، بعد درمان.
🔹باید #زمینههای_فساد را از بین ببریم، بعد هم اگر فسادی بوجود آمد #درمان کنیم. #همه قوای کشور در این زمینه احساس مسئولیت کنند، مخصوص قوه قضائیه نیست، قوه مجریه، قوه مقننه هم مسئولند.
🔹این #واگذاریهایی که حالا این روزها بحثش هست که چه سختی و مشکلاتی را بوجود آورده، این به خاطر همین #فساد است. یعنی فسادهایی که وجود داشته یا کارهای نسنجیده یا فسادآلودی که انجام گرفته و نتیجهاش اینها شده. ۹۸/۷/۴
🆔 @ara_ir
✅ راهكارهاي مبارزه با فساد اداري بر اساس ارزشهاي اسلامي | اسلام و پژوهشهاي مدیریتی
http://modiriyati.nashriyat.ir/node/53
🆔 @ara_ir