eitaa logo
محمد عرب صالحی
627 دنبال‌کننده
823 عکس
920 ویدیو
92 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
المیزان از زبان علامه.mp3
3.69M
🔸تفسیر المیزان از زبان علامه طباطبایی رحمت‌الله‌علیه «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»(سوره نساء،‌آیه۸۲) @arabsalehi_ir
هوالمحبوب ‍ نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان! امام خمینی در نامه‌ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی، عروس‌شان، خطاب به ایشان نوشته‌اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند. در این نامه که به تاریخ اردیبهشت سال ۶۶ مطابق با شعبان ۱۴۰۷ قمری نگارش شده است، به پایان یافتن روزهای ماه شعبان و آماده نبودن برای ورود به ضیافت الهی اشاره شده و این که با همه این اوصاف، نباید از رحمت الهی ناامید بود. متن نامه به شرح زیر است: بسم‌اللَّه‌الرحمن‌الرحیم‌ فاطى دختر عزیزم! از من مى‌‌خواهى براى تو چیزى بنویسم، چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند! اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان المعظم، که شهر امامان است، در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم، براى شهر اللَّه! دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن‌ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر، عرض مى‌ کنم: «اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ *غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى‌ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ» از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب، چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن. عزیزم! خداوندِ جلّ و علا، نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است. فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده‌‌اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند. انسان کمال مطلق را می‌جوید و مى‌‌خواهد چه آنان که به توهّم، بت را می‌پرستند و چه آن هایى که حق، جل و علا، را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مى‌کنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى‌ کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد. تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مى‌گردى و کاخ‌ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ،  وَ قَضى‌ رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ»، بنا بر وجهى، این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم. والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین. روح اللَّه الموسوی الخمینى‌   صحیفه‌امام؛ جلد ۲۰ صفحه ۲۵۴ و ۲۵۳ @arabsalehi_ir
💢 فرهیخته ارجمند؛ جناب حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی 🔆 بدینوسیله ارتقاء مرتبه حضرتعالی به "استادی" را تبریک عرض نموده، توفیقات روزافزونتان را در عرصه های مختلف علمی و عملی از درگاه ایزد منان خواهانیم. 📣 روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ «فصل بـرکت» 📖 روایتِ قرآن 🔸 سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز در ماه مبارک رمضان 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🔖 با موضوع: تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی 📅 چهارشنبه ۲۳ اسفندماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۳۰ 💠 حضور مجازی از طریق: 🔻 skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat 🆔 @iictchannel
علامه جوادی آملی: «مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدّين جبل عاملی (رضوان الله تعالی عليه) در شرح حال بعضی از صحابه و بزرگان، نقل می كند كه بعضی از اصحاب و بزرگان علم و دين و سير و سلوكْ برنامه ها را در منزل تقسيم می كردند. يعنی اعضای خانواده در شبانه روز اين خانه را روشن نگاه می داشتند. هنگام شب چنين نبود كه همه‌ی اعضای خانواده بعد از خوردن غذا تا صبح بخوابند؛ بلكه نگهبانی می دادند. مثلا ً مقداری از شب را يكی مشغول عبادت و درس و بحث و تلاوت و دعا بود و ديگری می خوابيد، سپس ديگری بر می خاست و به می پرداخت و اولی می خوابيد. به دنبال آن سومی بر می خاست و به عبادت می پرداخت. به گونه ای كه جز در اين خانه چيز ديگری برده نشود.گاهی از يك خانواده، شخصيتی چون ؛ يا انسان كاملی چون تربيت می شود، كه محصول زحمات چندين ساله‌ی گذشتگان و نياكان آنان است. خدای سبحان به رايگانْ فردی را به خانواده ای مرحمت نمی كند. آنان سعی می كردند كه خانه را هميشه روشن نگهدارند و چيزی كه خلاف رضای حق است در آن خانه انجام نشود، تا كم كم آن خانه بتواند نورانيت باشد و سرانجام شهری را روشن كند. "خانه ای كه در آن خوانده می شود و دين در آن خانه حاكم است، برای فرشتگان، مانند ستاره های آسمان برای اهل زمين نورافشانی می كند." [١]» [١]الکافی ج٢ ص۶١۰ 📚 حکمت عبادات ص ١٩٢ @arabsalehi_ir
📸 🔹 جلسه مجمع عمومی سال ۱۴۰۲ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس) ⏰ سه شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel