هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ #ببینید
🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #مهدی_هادوی_تهرانی
📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸
🔍 اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
#اجتهاد_عقل_گرا
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/636
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دفاع جانانه جوان مسلمان در دانشگاه آکسفورد در برابر آتئیست نامدار پیتر اتکینز
🔴اسلام سبب عقب ماندگی مان شده؟!
🟢اکثر تروریست ها مسلمان اند؟!
🟡دانشمند مسلمان نداریم؟!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/637
◾️۲۵ آذر سالروز رحلت فقيه فرزانه آيت اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش)
✍ آيت اللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال 1280 ش برابر با 1319 ق در روستاي محمدآباد جرقویه در اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد.
✅ وی پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. آيت اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. همچنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله اند. نقل شده ایشان از معدود علمایی است که به محضر حضرت بقیةالله الاعظم تشرفاتی داشتهاند
✅ وی سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيست ويكم جمادي الثاني 1413ق در نودويك سالگي در اصفهان چشم از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/638
رنگِ ننگ
روزی جلال آل احمد درباره جنازه شیخ فضل الله بر سرِ دار نوشت: از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند. و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال بر بام سرای این مملکت افراشته شد.”
◼️ قرار نیست حاصل تلاش چند صد ساله استعمار پیر و روباه مکار انگلیس هیچ باشد که باطل برای رسیدن به اهداف خود از ابزار هزاران شبکه و رسانه و پولپاشی و...دریغ نمی کند
اما صد افسوس برای این جوانان که فکر میکنند با پاک کردن چند خط نوشته
میتوان ننگِ قتل عام و نسل کشی چند میلیون ایرانی مظلوم و کودتای ۲۸ مرداد و دهها توطئه دیگر توسط انگلیس خبیث را پاک کرد!
🔶 البته در مقابل سیلِ میلیونی جوانان آزاده و آگاه در ایران و کشورهای منطقه که از یوغ استعمار فکری انگلیس در آمدند این ها هیچ اند!
اینک از کشوری که روزگاری رنگ غروب نمیدید
جز غروبی وحشت انگیز و جنازه ای نحیف نمانده است!
زمستان سختِ روباه پیر و فرتوت تازه شروع شده!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/639
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحی ها حضرت مریم را جهانی کردند
چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها که به تنهایی یک امت بود جهانی نشود😭
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/640
در پاسخ به درخواست برخی از دوستان چکیده و لینک همه مقالات دکتر عربصالحی بصورت یکجا مجددا بارگذاری میشود👇👇
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحی شناختی آن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ تاریخمندی قرآن مبانی و ادله مختلفی دارد؛ در این مقاله ضمن برشمردن کل مبانی به یک مبنا به تفصیل پرداخته خواهد شد و آن مبنای وحی شناختی تاریخمندی قرآن است. رابطه وحی با واقعیت های عینی زمان نزول و تأثیرپذیری یا عدم تأثیر پذیری وحی از آنها، از جمله موضوعات مهمی است که در سده اخیر مجادلات و شبهات زیادی را سبب شده است. پذیرش تأثر قرآن از واقعیات زمانه بدون شک یکی از مبانی نظریه تاریخمندی قرآن است؛ نظریه ای که بشری شدن و قابل نقد و رد بودن قرآن یا برخی از آموزه های آن را به دنبال داشته و تنها منبع غیرمحرف آسمانی را از جهات دیگری زیر سؤال می برد.
♦️ مطابق این مبنا وحی حیث دیالکتیک با واقعیت های زمان نزول دارد و به تبع آنها نازل شده است؛ به نحوی که اگر آن واقعیت ها دگرگون بود وحی هم متفاوت می شد؛ محور نقدها در این مقاله بر نفی حیثیت دیالکتیکی وحی است و در ادامه نحوه تعامل وحی با واقعیت های زمان نزول تبیین شده است.
لینک اصلی دریافت مقاله👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/373185
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد مبنای انسان شناختی تاریخمندی قرآن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نظریه تاریخ مندی قرآن مدت هاست بحث گرم مجامع علمی است. مراد قایلان این است که عناصر تاریخی مختلفی در شکل گیری قرآن دخیل اند که موجب می شود اساس قرآن تاریخ مند متولد شود. منظور از تاریخ مندی در این نظریه آن است که قرآن زاییده شرایط تاریخی، زمانی- مکانی و فرهنگی و انسانی عصر نزول است و با رفتن آن شرایط، آن بخش تأثیرپذیر قرآن از آن شرایط هم به امور تاریخی می پیوندد و کارایی خود را در زمان های دیگر از دست می دهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است.
♦️ مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسان ها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از این حیث هرگز از یک کتاب آسمانی الهی به یک کتاب بشری خطاپذیر تنزل نخواهد کرد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/395789
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868
#مقاله
#تاریخینگری
#هیستوریسیزم
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/299795
#مقاله
#تاریخ_مندی
#شریعت
🆔 @arabsalehi_ir
🔰فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص
📄#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
✍️#محمد_عربصالحی
✍️فریده پیشوایی
📌چکیده
♦️یکی از مسائل مهم فلسفه دین، جهانشمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن بهعنوان مهمترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علیرغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخمندی قرآن که بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیامهای قرآنی تاریخمند تلقی شدهاند. این موضوع در جای خود بهتفصیل نقد شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی بهکار رفته تا فراتاریخیبودن قرآن را تضمین کند؟
♦️ نوشتار حاضر پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیامهای جاودانه بهدنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوه عقلایی به قرآن، به وجوه اثباتکننده فراتاریخی بودن قرآن مانند تعبیه سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزه نفسگیر با فرهنگ جاهلی اشاره میکند و سپس نشان میدهد صنعت التفات، نتیجهگیریهای کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیامهای کلی در لابهلای ذکر حوادث و غلبه جنبه هدایتی گزارشهای تاریخی قرآن بر جنبه تاریخی، سازوکارهای پیشبینیشده برای فرازمانی و فرامکانیبودن پیامهای قرآناند.
دریافت مقاله👇
https://jpht.ut.ac.ir/article_88011.html
🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/455
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 ابوزید و تاریخی نگری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر به نقد و بررسی اندیشه و آرای نصر حامد ابوزید، از آن جهت که متاثر از تاریخی نگری است، پرداخته و ضمن ارائه برخی از مبانی هیستوریسیزم که مرتبط با موضوع است، در چند قسمت در خصوص تاریخ مندی اصل قرآن و تاریخ مندی برخی از آموزه ها و احکام قرآنی به نقد علمی دیدگاه های ابوزید پرداخته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/324101
#مقاله
#قرآن
#تاریخ_مندی
#ابوزید
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 گادامر و تاریخ مندی فهم
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مبحث تاریخی نگری از موضوعات تأثیر گزار در مباحث معرفت شناختی است. در مقاله حاضر، از آن جا که گادامر متفکر معاصر آلمانی (۲۰۰۲-۱۹۰۰م)، متأثر از استاد خود هیدگر، آخرین و اساسی ترین حرف ها را در زمینه تاریخ مندی ذات وجود انسان و پیرو آن تاریخ مندی فهم او ارائه کرده است، به بررسی و نقد اندیشه های او در این زمینه خواهیم پرداخت. نوشته حاضر پس از بررسی دیدگاه گادامر، حدود بیست و هفت ایراد و ابهام را در آرای او برملا کرده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_17498.html
#مقاله
#دازاین
#تاریخمندی
#گادامر
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخینگری و دین
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر ضمن پرداختن به کیفیت نفوذ مکتب اصالت تاریخ به بحث های دینی در سه بخش سرچشمه دین، دریافت و ابلاغ دین، تداوم و بقای دین، به لوازم چنین نگرشی به دین پرداخته و آن گاه از جنبه های گوناگون به ویژه از جنبه دریافت و ابلاغ دین در حیطه دین مبین اسلام، آن را مورد نقد قرار داده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/472057
#مقاله
#تاریخینگری
#دین
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 قرآن، متغیرات و مسائل نو
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ این مقاله به نقد و بررسی نظریهای پرداخته که قائل به نقص قرآن و عدم جامعیت آن نسبت به همه زمانها و مکانها و همه مسائل جدید و متغیر است؛ نتیجه این دیدگاه ضرورت ادامه تجربه نبوی توسط دیگران برای پرکردن این خلأهاست. در ادامه به مناسبت، متعرض نگاه صدرالمتألهین و مولوی به قرآن شده و به نسبت مثنوی با قرآن پرداخته و ادعای رقیب مبنی بر اینکه امثال این بزرگان، آوردههایی جدید، علاوه بر قرآن داشتهاند را بهنحو متقن و مستند باطل میکند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_5557.html
#مقاله
#قرآن
#متغیرات
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 صدیقه نیکطبع
📌 چکیده:
♦️ در راستای نظریه جهان شمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد، نظریه تاریخ مندی قرآن و برخی آموزه های آن، نظریه ای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینی منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر حامد ابوزید- ارایه شده است. آنها متأثر از تاریخی نگری در غرب و همچنین تأثیرپذیری از نظریه گفتاری و شفاهی بودن متون مقدس، گفتاری بودن سبک قرآن را مؤید و شاهد تاریخیت قرآن می دانند.
♦️ بررسی این موضوع افزون بر لوازمی که بر آن مترتب است، از جهت سابقه بحث شفاهی بودن خطابات در کتب اصولی و وجه ارتباط یا تمایز آن با نظریه تاریخ مندی قرآن و اینکه چگونه از اصل مشترک گفتاری بودن، نتایج متفاوتی گرفته شده است، دارای اهمیت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی این موضوع، با تأکید بر اصل «گفتاری بودن وحی» از یک سو و تکیه بر مبانی اصولیان در موضوع خطابات شفاهی می پردازیم و معلوم می گردد ادعای ملازمه بین گفتاری بودن و تاریخیت قرآن ادعایی سست و بدون پشتوانه عقلی است؛ بلکه علاوه بر مبانی متعدد کلامی، مبانی اصولیان هم، مانع از ملازمه بین سبک گفتاری و تاریخی بودن قرآن می شوند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/390754
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
#خطابات_الهی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدعلی روزبهانی
✍مهدی صدفی
📌 چکیده:
♦️ از مهم ترین مباحث فلسفه دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرنده دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقاله حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفه خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند.
♦️ برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفه کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفه او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفه هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشه دو فیلسوف را واکاوی کند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/337325
#مقاله
#حرکت_جوهری
#دازاین
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد رویکرد گزاره ای به وحی قرآنی
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدقیوم عرفانی
📌 چکیده:
♦️ رویکرد گزاره ای یکی از مهم ترین رویکردهای غیرزبانی به وحی قرآنی است. در این رویکرد مراد از «گزاره» که کلیدی ترین کلمه در آن است، معانی و حقایقی است که مستقل از زبان های طبیعی اند. بر پایه رویکرد گزاره ای این حقایق بی صورت اند و پیامبر به آنها صورت و لباس زبان خاصّی می پوشاند. در گذشته افرادی همچون زرکشی و سیوطی بدون اینکه ذکری از قائل یا قائلان این رویکرد داشته باشند، نامی از این قول برده اند.
♦️ در دوران معاصر این رویکرد را برخی به بعضی از دانشمندان و فیلسوفان مسلمان نسبت داده اند. نوآوری جُستار حاضر این است که این نسبت ها را به مثابه مسئله خود واکاوی کرده و نادرستی آن را نشان می دهد؛ همچنین دلیل این رویکرد را به نقد گرفته و به پیامدها و لوازم آن که از اهمّیت وحی قرآنی می کاهند، اشاره می کند. افزون بر همه به ادله درون و برون متنی زبانی بودن وحی قرآنی می پردازد که اینها رویکرد گزاره ای را نفی و رویکرد زبانی را تأیید می کنند. تحقیق حاضر با استفاده از منابع مکتوب، بر شیوه تحلیلی- توصیفی و انتقادی سامان یافته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/415031
#مقاله
#رویکرد_گزارهای
#وحی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخمندی معرفت
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ اين مقاله پس از تبيين موضوع، در سه جهت به بررسي و نقد تاريخمندي معرفت پرداخته و در ضمن آن نيمنگاهي هم به ديدگاه اسلام و قرآن در اين زمينهها انداخته است:
مبناي هستيشناختي تاريخمندي معرفت؛
مبناي انسانشناختي تاريخمندي معرفت؛
سياليت معناي متن و تاريخمندي معرفت.
♦️ از نظر اين نوشتار تاريخمندي مطلق معرفت مردود، و مباني گوناگون آن در هرمنوتيک فلسفي به طور جدي محل سؤال است؛ البته تاريخمندي معرفت را اجمالاً ميپذيرد؛ به اين معنا که نه همه معرفت انسانها تاريخمند است و نه معرفت همه انسانها؛ بلکه در نگاه صحيح، برخي از معرفتهاي برخي از انسانها تاريخمند است. قرآن نيز معرفت واقع را بماهو واقع، ممکن، بلکه واقع شده ميداند و خبر از معارفي ميدهد که انسان بدون تأثيرپذيري از شرايط تاريخي به حقيقت آنها پي برده و چنين معارفي براي هميشه پايا و ماندگار خواهد بود؛ ادله آن در اين نوشتار آمده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/310543
#مقاله
#قرآن
#معرفت
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 وجود پیشین قرآن و پیامد های قرآن شناختی آن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ یکی از مسائل بنیادی در علوم قرآنکه بهویژه در مباحث اخیر این حوزه بسیار تأثیرگذار و موردبحث واقع شده مسئله وجود پیشین قرآن قبل از نزول تدریجی در ظرف خاص خود است؛ حال چه بهعنوان یکی از واقعیات عالم در لوح محفوظ موجود بوده و ازآنجا بهصورت تدریجی بر پیامبر نازل شده و یا اینکه از همان اوایل اوان بعثت بهصورت دفعی در شب قدر از لوح محفوظ تا بیتالمعمور یا ازآنجا بر پیامبر نازل شده باشد؛ در این میان اما کسانی که قرآن را زائیده دیالوگ با واقعیتهای عینی زمان نزول میدانند گاه بالصراحه منکر وجود پیشین قرآن شده و چنانچه صراحتی هم نباشد لازمه قطعی دیدگاه آنان انکار وجود پیشین و هم نزول دفعی قرآن است.
♦️ این نظر میتواند منشأ مباحث و حتی اشکالات فراوانی نسبت به جاودانگی و جهانشمولی قرآن باشد و چهبسا مؤید یا حتی بنا بر برخی قرائتها منتج نظریه تاریخمندی قرآن گردد؛ مقاله حاضر پس از پیگیری روش اثبات وجود پیشین قرآن در پی اثبات وجود پیشین قرآن بر حوادث زمان نزول و تبیین نحوه آن وجود است؛ همچنین اشکالات واردشده بر این دیدگاه مطرح و به نحو مستدل پاسخ داده خواهد شد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_10552.html
#مقاله
#قرآن
#وجود_پیشین
#لوح_محفوظ
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 دخالت اجتناب ناپذیر پیش فرض ها در فهم در محک عقل و آیات قرآن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مهم ترین ادعای هرمنوتیک فلسفی گادامر تاریخیت یا تاریخ مندی فهم است. گادامر در کتاب حقیقت و روش حیثیت های مختلفی برای فهم می شمارد؛ از جمله حیثیت اطلاقی فهم، حیثیت امتزاجی فهم و حیثیت تبعیت ضروری فهم از پیش فرض های سیال. هدف او از برشمردن و تحلیل هر یک از این حیثیت ها اثبات تاریخمندی فهم به معنای مصدری فهم (= فهمیدن) است که بالتبع فهم به معنای اسم مصدری (= فهم گزاره ای) هم تاریخ مند خواهد شد.
♦️ مقاله حاضر ابتدا اصل انگاره دخالت اجتناب ناپذیر پیش فرض ها در فهم را تحلیل و سپس نقدهای عقلی و تحلیلی این نظر را ارائه کرده است و در بخش سوم مقاله دیدگاه گادامر در ترازوی دلالت آیات قرآن به محک زده شده است. گرچه قرآن کتاب معرفت شناسی نیست، اما از لوازم برخی آیات می توان دیدگاه قرآن را درباره موضوع مقاله اصطیاد نمود. اینجا هم دلالت آیات بر خلاف مدعای ایشان به اثبات رسیده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/395958
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
#هرمنوتیک
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدعلی روزبهانی
✍مهدی صدفی
📌 چکیده:
♦️ از مهم ترین مباحث فلسفه دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرنده دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقاله حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفه خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند.
♦️ برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفه کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفه او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفه هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشه دو فیلسوف را واکاوی کند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/337325
#مقاله
#حرکت_جوهری
#دازاین
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 نقدی بر هرمنوتیک فلسفی گادامر
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ این مقاله نقد مختصری است بر پارهای از دیدگاههای گادامر که بهعنوان «هرمنوتیک فلسفی» مشهور گردیده و طی آن دربارۀ هستیشناسی فهم و تاریخمندی ذاتی فهم نظریهپردازی شده است. از جنبههای مختلفی میتوان به تحلیل و نقد آرای ایشان پرداخت؛ اما بهدلیل ظرفیت محدود یک مقاله، موضوعات خاصی انتخاب و دربارۀ آن به بحث نشستهایم.
♦️ در این نوشتار از سه جهت به نقد نظریۀ تاریخمندی فهم پرداخته شده است؛ ابتدا بحث مهم نسبیگروی مطرح و علیرغم انکار گادامر، با دلایل متقن، نسبیگروی معرفتشناختی از لوازم انکارناپذیر هرمنوتیک فلسفی دانسته شده است؛ سپس به نگاه گادامر به معنای «حقیقت» در علوم انسانی پرداخته و آن را مورد نقد قرار داده است؛ این مسئله از مباحث بسیار مهم و سرنوشتساز در علوم انسانی است که شایستۀ تحقیقی ریشهای و گسترده است. ایراد خودشکنبودن نظریۀ گادامر مبنی بر تاریخمندی ذاتی فهم از دیگر مباحثی است که این مقاله بر آن اصرار دارد و در نهایت به موضوع مهم ذهنگرایی در نظریۀ گادامر پرداخته و این ایراد را با توجه به مبانی گادامر در مسئلۀ فهم وارد نمیداند؛ گرچه اصل مبنا قابل بحث است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/310634
#مقاله
#هرمنوتیک_فلسفی
#گادامر
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 دلالت متون دینی از نگاه نواعتزالیان
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نص دینی، اعم از کتاب و سنت از ابتدا دو منبع اصلی و عمده شناخت دین مبین اسلام بوده است و حجیت کتاب و همچنین حجیت سنت واقعی_ در قبال سنت منقول_ مورد اجماع علمای فریقین است؛ البته اخباریان فهم کتاب را در معصومان منحصر می دانند؛ اما همین کتاب و سنت واقعی در نگاه بسیاری از نواعتزالیان، هم در کیفیت شکل گیری و هم در بقا به انحای مختلف دارای اشکال بوده، در حجیت بسیاری از آموزه های آن دو، دست کم برای غیر زمان پیامبر تشکیک، بلکه انکار شده است.
♦️ در این مقاله به دلیل ضیق مجال تنها به نقد و بررسی حیث سیالیت دلالت و معنای نصوص دینی از نگاه اعتزالنو پرداخته شده است؛ آنچه اکنون در اختیار ماست، متن کتاب آسمانی و متون روایی است که حامل و ناقل سنت است. در نظر این گروه دلالت متون و از جمله متون دینی، نه تابع وضع و اراده مؤلف و مولا، بلکه سیال و تابع شرایط زمانه است و معنای متن در طی زمان تغییر یافته، از این رهگذر آموزه های دینی نیز تاریخمند و زمانمند می گردد؛ مقاله حاضر ضمن بررسی این مسئله در هرمنوتیک فلسفی به دلیل اثرپذیری برخی از نواعتزالیان از آن و پس از بیان گفته های اعتزالیان جدید، به نقد این ایده پرداخته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://zehn.iict.ac.ir/article_16414.html
#مقاله
#تاریخمندی
#نص_دینی
🆔 @arabsalehi_ir