*🔺حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود.
🔺 با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد؛ مگر "امنیّت" آن تأمین شود!
🔺 حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد.*
"در قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند.
مرحوم آیت الله بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبّل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلّاب و اساتید از فقه اهل سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ «مفتاح الکرامه» جهت اطلاع حوزویان از اقوال معاصرین نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد.
در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند.
حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
حوزه وقتی زنده است که به قرآن برگردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید. حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود. ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد مگر "امنیّت" آن تأمین شود. «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر "امنیّت" هم باشیم. حوزه نیز مسئول تأمین "امنیّت" هست، و باید در این عرصه هم وارد شده و نظر دهد. لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد."
حضرت آیة الله جوادی آملی در دیدار با حجة الاسلام و المسلمین مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم ؛ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/633
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاتوق گفتگوی چهارباغ
🔻طلاب جهادی اصفهان هر هفته یکشنبهها با حضور در چهارباغ عباسی اصفهان، چهره به چهره با جوانان اصفهانی گفتگو میکنند 👌👌
یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/634
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌ #ببینید
🔸 تیزر همایش ملی اجتهاد عقل گرا
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #مهدی_هادوی_تهرانی
📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸
🔍 اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
#اجتهاد_عقل_گرا
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/636
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دفاع جانانه جوان مسلمان در دانشگاه آکسفورد در برابر آتئیست نامدار پیتر اتکینز
🔴اسلام سبب عقب ماندگی مان شده؟!
🟢اکثر تروریست ها مسلمان اند؟!
🟡دانشمند مسلمان نداریم؟!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/637
◾️۲۵ آذر سالروز رحلت فقيه فرزانه آيت اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش)
✍ آيت اللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال 1280 ش برابر با 1319 ق در روستاي محمدآباد جرقویه در اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد.
✅ وی پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. آيت اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. همچنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله اند. نقل شده ایشان از معدود علمایی است که به محضر حضرت بقیةالله الاعظم تشرفاتی داشتهاند
✅ وی سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيست ويكم جمادي الثاني 1413ق در نودويك سالگي در اصفهان چشم از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/638
رنگِ ننگ
روزی جلال آل احمد درباره جنازه شیخ فضل الله بر سرِ دار نوشت: از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند. و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال بر بام سرای این مملکت افراشته شد.”
◼️ قرار نیست حاصل تلاش چند صد ساله استعمار پیر و روباه مکار انگلیس هیچ باشد که باطل برای رسیدن به اهداف خود از ابزار هزاران شبکه و رسانه و پولپاشی و...دریغ نمی کند
اما صد افسوس برای این جوانان که فکر میکنند با پاک کردن چند خط نوشته
میتوان ننگِ قتل عام و نسل کشی چند میلیون ایرانی مظلوم و کودتای ۲۸ مرداد و دهها توطئه دیگر توسط انگلیس خبیث را پاک کرد!
🔶 البته در مقابل سیلِ میلیونی جوانان آزاده و آگاه در ایران و کشورهای منطقه که از یوغ استعمار فکری انگلیس در آمدند این ها هیچ اند!
اینک از کشوری که روزگاری رنگ غروب نمیدید
جز غروبی وحشت انگیز و جنازه ای نحیف نمانده است!
زمستان سختِ روباه پیر و فرتوت تازه شروع شده!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/639
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحی ها حضرت مریم را جهانی کردند
چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها که به تنهایی یک امت بود جهانی نشود😭
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/640
در پاسخ به درخواست برخی از دوستان چکیده و لینک همه مقالات دکتر عربصالحی بصورت یکجا مجددا بارگذاری میشود👇👇
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 مبانی تاریخمندی قرآن و تحلیل و نقد مبنای وحی شناختی آن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ تاریخمندی قرآن مبانی و ادله مختلفی دارد؛ در این مقاله ضمن برشمردن کل مبانی به یک مبنا به تفصیل پرداخته خواهد شد و آن مبنای وحی شناختی تاریخمندی قرآن است. رابطه وحی با واقعیت های عینی زمان نزول و تأثیرپذیری یا عدم تأثیر پذیری وحی از آنها، از جمله موضوعات مهمی است که در سده اخیر مجادلات و شبهات زیادی را سبب شده است. پذیرش تأثر قرآن از واقعیات زمانه بدون شک یکی از مبانی نظریه تاریخمندی قرآن است؛ نظریه ای که بشری شدن و قابل نقد و رد بودن قرآن یا برخی از آموزه های آن را به دنبال داشته و تنها منبع غیرمحرف آسمانی را از جهات دیگری زیر سؤال می برد.
♦️ مطابق این مبنا وحی حیث دیالکتیک با واقعیت های زمان نزول دارد و به تبع آنها نازل شده است؛ به نحوی که اگر آن واقعیت ها دگرگون بود وحی هم متفاوت می شد؛ محور نقدها در این مقاله بر نفی حیثیت دیالکتیکی وحی است و در ادامه نحوه تعامل وحی با واقعیت های زمان نزول تبیین شده است.
لینک اصلی دریافت مقاله👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/373185
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد مبنای انسان شناختی تاریخمندی قرآن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نظریه تاریخ مندی قرآن مدت هاست بحث گرم مجامع علمی است. مراد قایلان این است که عناصر تاریخی مختلفی در شکل گیری قرآن دخیل اند که موجب می شود اساس قرآن تاریخ مند متولد شود. منظور از تاریخ مندی در این نظریه آن است که قرآن زاییده شرایط تاریخی، زمانی- مکانی و فرهنگی و انسانی عصر نزول است و با رفتن آن شرایط، آن بخش تأثیرپذیر قرآن از آن شرایط هم به امور تاریخی می پیوندد و کارایی خود را در زمان های دیگر از دست می دهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است.
♦️ مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسان ها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از این حیث هرگز از یک کتاب آسمانی الهی به یک کتاب بشری خطاپذیر تنزل نخواهد کرد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/395789
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868
#مقاله
#تاریخینگری
#هیستوریسیزم
🆔 @arabsalehi_ir