eitaa logo
محمد عرب صالحی
626 دنبال‌کننده
825 عکس
921 ویدیو
92 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم | "حقیقت شب قدر" در بیان استاد علی صفایی حائری خواهش میکنم با دقت گوش بدید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/171
23.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی: حضور پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) و امیر المؤمنین (سلام الله علیه) نزد شیعیان در هنگام وفات https://eitaa.com/arabsalehi_ir/172
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور آمریکایی محمد لگنهاوسن شاگرد علامه مصباح یزدی ره از کیفیت مسلمان شدن خود میگوید ایشان حدود چهل سال است به قم مهاجرت کرده و سالی دو ماه به وطن اول خود امریکا مسافرت میکند https://eitaa.com/arabsalehi_ir/173
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرونده حقوقی علامه امینی برای جرج جرداق •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• https://eitaa.com/arabsalehi_ir/175
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروفسور مسعود درخشان استاد تمام و اقتصاد دان بزرگ ایران از برکت وجود امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهم السلام میگوید. بشنوید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/176
نقدی بر هرمنوتیک فلسفی گادامر.pdf
415.9K
📄 🔰 نقدی بر هرمنوتیک فلسفی گادامر ✍🏻 📌 چکیده: ♦️ این مقاله نقد مختصری است بر پاره‌ای از دیدگاه‌های گادامر که به‌عنوان «هرمنوتیک فلسفی» مشهور گردیده و طی آن دربارۀ هستی‌شناسی فهم و تاریخ‌مندی ذاتی فهم نظریه‌پردازی شده است. از جنبه‌های مختلفی می‌توان به تحلیل و نقد آرای ایشان پرداخت؛ اما به‌دلیل ظرفیت محدود یک مقاله، موضوعات خاصی انتخاب و دربارۀ آن به بحث نشسته‌ایم. ♦️ در این نوشتار از سه جهت به نقد نظریۀ تاریخ‌مندی فهم پرداخته شده است؛ ابتدا بحث مهم نسبی‌گروی مطرح و علی‌رغم انکار گادامر، با دلایل متقن، نسبی‌گروی معرفت‌شناختی از لوازم انکارناپذیر هرمنوتیک فلسفی دانسته شده است؛ سپس به نگاه گادامر به معنای «حقیقت» در علوم انسانی پرداخته و آن را مورد نقد قرار داده است؛ این مسئله از مباحث بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در علوم انسانی است که شایستۀ تحقیقی ریشه‌ای و گسترده است. ایراد خودشکن‌بودن نظریۀ گادامر مبنی بر تاریخ‌مندی ذاتی فهم از دیگر مباحثی است که این مقاله بر آن اصرار دارد و در نهایت به موضوع مهم ذهن‌گرایی در نظریۀ گادامر پرداخته و این ایراد را با توجه به مبانی گادامر در مسئلۀ فهم وارد نمی‌داند؛ گرچه اصل مبنا قابل بحث است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 http://ensani.ir/fa/article/310634 🆔 @arabsalehi_ir
نقد و بررسی برنامه تلویزیونی ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد مدرس عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه قم - برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. - ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. - حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. - یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. - یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. - ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. - در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. ☘نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" - تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. - عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. - در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! - هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. - پس تجربه تجربه‌گرها: 🍃اولا کشف صوری است، 🍃ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، 🍃ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، 🍃رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، 🍃خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و 🍃نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. 🍃در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. - تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! - استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. - در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. - باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. https://eitaa.com/arabsalehi_ir/179
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جدیدترین توصیه آیة الله العظمی مکارم شیرازی در مورد شب ۲۳ ماه مبارک رمضان که امروز توسط یکی از دوستان بزرگوار از معظم له اخذ و ارسال شد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/180
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مگر در شب قدر چه اتفاقی می‌افتد که عبادت چنین ارزش وصف‌ناپذیری پیدا می‌کند؟ پاسخ استاد شهید مرتضی مطهری را بشنوید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/181
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پلیس لندن درشب شهادت امام ع درحسینیه شعیان درحال خوردن نذری😋😋😋💪✌️ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/183