📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد مبنای انسان شناختی تاریخمندی قرآن
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ نظریه تاریخ مندی قرآن مدت هاست بحث گرم مجامع علمی است. مراد قایلان این است که عناصر تاریخی مختلفی در شکل گیری قرآن دخیل اند که موجب می شود اساس قرآن تاریخ مند متولد شود. منظور از تاریخ مندی در این نظریه آن است که قرآن زاییده شرایط تاریخی، زمانی- مکانی و فرهنگی و انسانی عصر نزول است و با رفتن آن شرایط، آن بخش تأثیرپذیر قرآن از آن شرایط هم به امور تاریخی می پیوندد و کارایی خود را در زمان های دیگر از دست می دهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است.
♦️ مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسان ها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از این حیث هرگز از یک کتاب آسمانی الهی به یک کتاب بشری خطاپذیر تنزل نخواهد کرد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/395789
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخی نگری و مرز های دانش
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر بیانگر تعریف، پیشینه، خاستگاه و دگرگونی های معنایی هیستوریسیزِم در طی زمان است. سپس در مقام نقد اندیشه تاریخی نگر، به تبیین ایده های دو منتقد این تفکر یعنی «روی کلوزر» و «کارل پیج» می پردازد. نگارنده نیز معتقد است این نظریه، فاقد بنیانی محکم و از تبیین روشمند مبانی خود ناتوان است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/222868
#مقاله
#تاریخینگری
#هیستوریسیزم
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/299795
#مقاله
#تاریخ_مندی
#شریعت
🆔 @arabsalehi_ir
🔰فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص
📄#بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
✍️#محمد_عربصالحی
✍️فریده پیشوایی
📌چکیده
♦️یکی از مسائل مهم فلسفه دین، جهانشمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن بهعنوان مهمترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علیرغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخمندی قرآن که بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیامهای قرآنی تاریخمند تلقی شدهاند. این موضوع در جای خود بهتفصیل نقد شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی بهکار رفته تا فراتاریخیبودن قرآن را تضمین کند؟
♦️ نوشتار حاضر پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیامهای جاودانه بهدنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوه عقلایی به قرآن، به وجوه اثباتکننده فراتاریخی بودن قرآن مانند تعبیه سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزه نفسگیر با فرهنگ جاهلی اشاره میکند و سپس نشان میدهد صنعت التفات، نتیجهگیریهای کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیامهای کلی در لابهلای ذکر حوادث و غلبه جنبه هدایتی گزارشهای تاریخی قرآن بر جنبه تاریخی، سازوکارهای پیشبینیشده برای فرازمانی و فرامکانیبودن پیامهای قرآناند.
دریافت مقاله👇
https://jpht.ut.ac.ir/article_88011.html
🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/455
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 ابوزید و تاریخی نگری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر به نقد و بررسی اندیشه و آرای نصر حامد ابوزید، از آن جهت که متاثر از تاریخی نگری است، پرداخته و ضمن ارائه برخی از مبانی هیستوریسیزم که مرتبط با موضوع است، در چند قسمت در خصوص تاریخ مندی اصل قرآن و تاریخ مندی برخی از آموزه ها و احکام قرآنی به نقد علمی دیدگاه های ابوزید پرداخته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/324101
#مقاله
#قرآن
#تاریخ_مندی
#ابوزید
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 گادامر و تاریخ مندی فهم
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مبحث تاریخی نگری از موضوعات تأثیر گزار در مباحث معرفت شناختی است. در مقاله حاضر، از آن جا که گادامر متفکر معاصر آلمانی (۲۰۰۲-۱۹۰۰م)، متأثر از استاد خود هیدگر، آخرین و اساسی ترین حرف ها را در زمینه تاریخ مندی ذات وجود انسان و پیرو آن تاریخ مندی فهم او ارائه کرده است، به بررسی و نقد اندیشه های او در این زمینه خواهیم پرداخت. نوشته حاضر پس از بررسی دیدگاه گادامر، حدود بیست و هفت ایراد و ابهام را در آرای او برملا کرده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://qabasat.iict.ac.ir/article_17498.html
#مقاله
#دازاین
#تاریخمندی
#گادامر
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخینگری و دین
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر ضمن پرداختن به کیفیت نفوذ مکتب اصالت تاریخ به بحث های دینی در سه بخش سرچشمه دین، دریافت و ابلاغ دین، تداوم و بقای دین، به لوازم چنین نگرشی به دین پرداخته و آن گاه از جنبه های گوناگون به ویژه از جنبه دریافت و ابلاغ دین در حیطه دین مبین اسلام، آن را مورد نقد قرار داده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/472057
#مقاله
#تاریخینگری
#دین
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 قرآن، متغیرات و مسائل نو
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ این مقاله به نقد و بررسی نظریهای پرداخته که قائل به نقص قرآن و عدم جامعیت آن نسبت به همه زمانها و مکانها و همه مسائل جدید و متغیر است؛ نتیجه این دیدگاه ضرورت ادامه تجربه نبوی توسط دیگران برای پرکردن این خلأهاست. در ادامه به مناسبت، متعرض نگاه صدرالمتألهین و مولوی به قرآن شده و به نسبت مثنوی با قرآن پرداخته و ادعای رقیب مبنی بر اینکه امثال این بزرگان، آوردههایی جدید، علاوه بر قرآن داشتهاند را بهنحو متقن و مستند باطل میکند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_5557.html
#مقاله
#قرآن
#متغیرات
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 صدیقه نیکطبع
📌 چکیده:
♦️ در راستای نظریه جهان شمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد، نظریه تاریخ مندی قرآن و برخی آموزه های آن، نظریه ای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینی منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر حامد ابوزید- ارایه شده است. آنها متأثر از تاریخی نگری در غرب و همچنین تأثیرپذیری از نظریه گفتاری و شفاهی بودن متون مقدس، گفتاری بودن سبک قرآن را مؤید و شاهد تاریخیت قرآن می دانند.
♦️ بررسی این موضوع افزون بر لوازمی که بر آن مترتب است، از جهت سابقه بحث شفاهی بودن خطابات در کتب اصولی و وجه ارتباط یا تمایز آن با نظریه تاریخ مندی قرآن و اینکه چگونه از اصل مشترک گفتاری بودن، نتایج متفاوتی گرفته شده است، دارای اهمیت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی این موضوع، با تأکید بر اصل «گفتاری بودن وحی» از یک سو و تکیه بر مبانی اصولیان در موضوع خطابات شفاهی می پردازیم و معلوم می گردد ادعای ملازمه بین گفتاری بودن و تاریخیت قرآن ادعایی سست و بدون پشتوانه عقلی است؛ بلکه علاوه بر مبانی متعدد کلامی، مبانی اصولیان هم، مانع از ملازمه بین سبک گفتاری و تاریخی بودن قرآن می شوند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/390754
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
#خطابات_الهی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدعلی روزبهانی
✍مهدی صدفی
📌 چکیده:
♦️ از مهم ترین مباحث فلسفه دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرنده دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقاله حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفه خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند.
♦️ برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفه کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفه او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفه هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشه دو فیلسوف را واکاوی کند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/337325
#مقاله
#حرکت_جوهری
#دازاین
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد رویکرد گزاره ای به وحی قرآنی
✍ #محمد_عربصالحی
✍محمدقیوم عرفانی
📌 چکیده:
♦️ رویکرد گزاره ای یکی از مهم ترین رویکردهای غیرزبانی به وحی قرآنی است. در این رویکرد مراد از «گزاره» که کلیدی ترین کلمه در آن است، معانی و حقایقی است که مستقل از زبان های طبیعی اند. بر پایه رویکرد گزاره ای این حقایق بی صورت اند و پیامبر به آنها صورت و لباس زبان خاصّی می پوشاند. در گذشته افرادی همچون زرکشی و سیوطی بدون اینکه ذکری از قائل یا قائلان این رویکرد داشته باشند، نامی از این قول برده اند.
♦️ در دوران معاصر این رویکرد را برخی به بعضی از دانشمندان و فیلسوفان مسلمان نسبت داده اند. نوآوری جُستار حاضر این است که این نسبت ها را به مثابه مسئله خود واکاوی کرده و نادرستی آن را نشان می دهد؛ همچنین دلیل این رویکرد را به نقد گرفته و به پیامدها و لوازم آن که از اهمّیت وحی قرآنی می کاهند، اشاره می کند. افزون بر همه به ادله درون و برون متنی زبانی بودن وحی قرآنی می پردازد که اینها رویکرد گزاره ای را نفی و رویکرد زبانی را تأیید می کنند. تحقیق حاضر با استفاده از منابع مکتوب، بر شیوه تحلیلی- توصیفی و انتقادی سامان یافته است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/415031
#مقاله
#رویکرد_گزارهای
#وحی
🆔 @arabsalehi_ir
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تاریخمندی معرفت
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ اين مقاله پس از تبيين موضوع، در سه جهت به بررسي و نقد تاريخمندي معرفت پرداخته و در ضمن آن نيمنگاهي هم به ديدگاه اسلام و قرآن در اين زمينهها انداخته است:
مبناي هستيشناختي تاريخمندي معرفت؛
مبناي انسانشناختي تاريخمندي معرفت؛
سياليت معناي متن و تاريخمندي معرفت.
♦️ از نظر اين نوشتار تاريخمندي مطلق معرفت مردود، و مباني گوناگون آن در هرمنوتيک فلسفي به طور جدي محل سؤال است؛ البته تاريخمندي معرفت را اجمالاً ميپذيرد؛ به اين معنا که نه همه معرفت انسانها تاريخمند است و نه معرفت همه انسانها؛ بلکه در نگاه صحيح، برخي از معرفتهاي برخي از انسانها تاريخمند است. قرآن نيز معرفت واقع را بماهو واقع، ممکن، بلکه واقع شده ميداند و خبر از معارفي ميدهد که انسان بدون تأثيرپذيري از شرايط تاريخي به حقيقت آنها پي برده و چنين معارفي براي هميشه پايا و ماندگار خواهد بود؛ ادله آن در اين نوشتار آمده است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/310543
#مقاله
#قرآن
#معرفت
#تاریخمندی
🆔 @arabsalehi_ir