اعراف
طمع کار، کیست؟ @araf11
میگویند طمع کردید درباره ی حجاب و دیدید که از چند تار مو، به برهنگی بخشی از بدن ها رسیدید.
اما واقعا طمع به جبهه ی دغدغه مند برای اجرای حاکمیت دین بر میگردد یا به یک قسمی ازلی؟؟؟
شیطان در آیه ۳۹ سوره ی مبارکه حجر بعد از انکه از خداوند مهلتی تا روز قیامت خواست، گفت:قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
اینکه شیطان قصد نموده تا اخرین روز از برپایی این دنیا، اغواگری و زینت بخشی به زشتی ها را در نگاه انسان رقم بزند تا اورا از مسیر درست زندگی و درک حقیقت ها باز دارد اسمش چیست؟ آیا این طمع نیست؟
اینکه طمع کار کیست مشخص است. اگر انسان بدون مُرشد و مربی و بدون برنامه ای برای سیر تکاملی عقلانیش، پا در عرصه ی اجتماعی متکثر از تکثرات ناسوتی و حیوانی بگذارد، و عده ای او را به حسب آنکه مختار است تا بین حق و باطل یکی را برگزیند، رها سازند، قطعا آن عده ی ساده اندیش،در حق انسانیت و عقلانیت ستم کرده اند. چراکه قسم شیطانِ طمّاع را نادیده گرفته اند. شیطان قول نداده است که در اختیار انسان مختار تصرف نکند! شیطان قول نداده است که اغوا گری نکند چه آنکه تو در عصر رسانه و ارتباطات مختار باشی یا در عصر زندگی ساده ی بی تکنولوژی. او اغوایش را به تناسب هر زمان و مکانی به نحوی انجام میدهد که برخی از عابدان سلوک حق را از پای درآورده چه برسد به نوجوان اهل تکنولوژی و رسانه! پس مختار بودن انسان مجوزی برای رها سازی او در عرصه ی تربیت و تقنین نمی شود. انسان مختار است زمانی که از قبل او را از نقشه ی پر خطر راه هدایت الهی و اغواگری شیطانی آگاه سازند در این صورت هیچگاه در اندیشه اش میل به بدی پیدا نخواهد کرد، مگر آنکه او بدون مربی که همان انبیاء و اولیاء و اوصیاء صالحند، مسیری را ناغافل از تزیین باطل توسط ابلیس، طی نماید که موجب عقب ماندش از سیر سعادت در دنیا میگردد.
لذا طمع شیطان همیشه هست و برای جلوگیری از این طمع چاره ای نیست جز تربیت و تقنین حاکمیت اسلامی در عصر قدرت. لو فرض قدرت هم اگر نبود، راه تربیت که باز است!
پس مختار بودن انسان دلیلی بر نبود تربیت و دست روی دست گذاشتن که نمیشود!
طمع نسبت به اجرای حکم الهی اگر بد باشد که نیست،
قطعا طمع نسبت به رهایی انسان در دوران طمع شیطان به اغوای انسان بسیار بدتر و پر ضرر تر است.
#دل_نوشته
#تلنگر
@araf11
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔴 نوع مقابله با گناه علنی از نظر شهید مطهری
🔰شهید مطهری ره:
" #شیوع گناه تنها چیزی است که عظمت #گناه را از دیدهها میبرد و آن را در نظر فرد ناچیز جلوه میدهد . و لذا اسلام میگوید هنگامی که گناهی انجام گرفت و این گناه در خفاء کامل نبود و افرادی بر آن آگاهی یافتند باید گناهکار مورد سیاست قرار گیرد یا #حد بخورد و یا #تعزیر شود .
در فقه اسلامی به طور کلی گفتهاند ترک هر واجب و انجام هر حرامی اگر حد برای آن تعیین نشده تعزیر دارد . " تعزیر " کیفر کمتر از مقدار " حد " است که بر طبق نظریه حاکم تعیین میگردد .
در اثر گناه یک فرد و اشاعه آن ، اجتماع یک قدم به گناه نزدیک شد و این از #بزرگترین_خطرات است برای آن .پس باید گناهکار را به مقتضای اهمیت گناهش کیفر داد تا باز اجتماع به راه بر گردد و عظمت گناه از دیدهها بیرون نرود .
بنابر این خود کیفر و نقمت ، مهری است که نسبت به اجتماع مبذول میگردد "
🔖جاذبه و دافعه علی (علیه السلام)، ص 25 و 26
✍️پ.ن:
🔹شهید مطهری این سخنان را قبل از اینکه جمهوری اسلامی ای وجود داشته باشد، گفته است. آنگاه عده ای از مسئولین در جمهوری اسلامی برای مقابله با ولنگاران و ناامنی اخلاقی در شک و تردید به سر می برند❗️
👈 این در حالی است که به برکت جمهوری اسلامی و خون شهدا، در کشورمان امکانات، راهکارها و ظرفیت های فراوان برای مبارزه با بی بند و باری وجود دارد.
🆔@mjafari_ir
عوام فریبی از یک نوع تفکر در حوزه ی علمیه که وقتی میبیند هیچ مرجعیت فکری ندارد، دست به تحریف حق و تضعیف نظام مبتنی بر حق میزند.
#تلنگر
#مطالبه_گری
@araf11
هدایت شده از سَرْدَرْگُمْ|سیدمحسن حسینی
آنچه که مهم است متن نیست، فرامتن است
گرچه متن هم قابل خدشه است
فرامتن این مصاحبه و انتشار آن(عن قصد أو غیره به عهدهی خودشان)، مهجوریت اسلام در زمانهای است که میل و گرایش به آن تشدید شده است
فرامتن آن القاء پدرانگی آقایعلویبروجردی برای همهی طیفهاست بهجز انقلابیها و حزباللهیها
کانه اصلا چنین طیفی حیات اجتماعی ندارد
آنچه که حائز اهمیت است اولویتداشتن مباحثیست که بازدیدخورش خوب است
فرامتن آن پرداختن ایشان به مباحث اختلافی و عدم پرداخت به مباحث یقینی مثل انزجار از قرآن است
@srdrgm