هدایت شده از محمدرضا
فَقَالَ: أَ لَسْتُ وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ قَالُوا: بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَقَالَ: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ. فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ!! وَ أَنْزَلَ اللَّهُ:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
و آن در روز غدیر خم (بود) وقتی پیامبر دست علی را گرفت . سپس فرمود: آیا من ولی و سرپرست مومان نیستم؟ گفتند : بله ای رسول خدا . سپس فرمود: هرکس که من مولای اویم پس علی مولای اوست .
پس عمر بن خطاب گفت : مبارکست مبارمست ای پسر ابوطالب ، مولای من و مولای هر مومنی شدی .
👈🏼👈🏼 خداوند نازل کرد: آیه الیوم اکملت لکم دینکم ( امروز دین را بر شما کامل کردم)👉🏾👉🏾
📚شواهد التنزیل، حاکم حسکانی ج ۱ ص۲۰۳
آرشیو کنفرانس
خباب بن أرت:
خطیب بغدادی در « تاریخ بغداد » آورده است:
🔵حبشون بن موسى بن أيوب أبو نصر الخلال سمع علي بن سعيد بن قتيبة الرملي والحسن بن عرفة العبدي وعلي بن عمرو الأنصاري وعلي بن الحسين بن أشكاب وعبد الله بن أيوب المخرمي وسليمان بن توبة النهرواني وحنبل بن إسحاق الشيباني روى عنه أبو بكر بن شاذان وأبو الحسن الدارقطني وأبو حفص بن شاهين وأحمد بن الفرج بن الحجاج وأبو القاسم بن الثلاج وغيرهم وكان ثقة يسكن باب البصرة أنبأنا عبد الله بن علي بن محمد بن بشران أنبأنا علي بن عمر الحافظ حدثنا أبو نصر حبشون بن موسى بن أيوب الخلال حدثنا علي بن سعيد الرملي حدثنا ضمرة بن ربيعة القرشي عن بن شوذب عن مطر الوراق عن شهر بن حوشب عن أبي هريرة قال من صام يوم ثمان عشرة من ذي الحجة كتب له صيام ستين شهرا وهو يوم غدير خم لما أخذ النبي صلى الله عليه وسلم بيد علي بن أبي طالب فقال ألست ولي المؤمنين قالوا بلى يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لك يا بن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مسلم فأنزل الله اليوم أكملت لكم دينكم ومن صام يوم سبعة وعشرين من رجب كتب له صيام ستين شهرا وهو أول يوم نزل جبريل عليه السلام على محمد صلى الله عليه وسلم بالرسالة
📚تاريخ بغداد ج 8 ص 289
هدایت شده از محمدرضا
✅ ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام #آخرین_فریضه خداوند متعال
🔸امام باقر علیه السلام فرمودند؛ واجبات يكى از پس ديگرى نازل مىشد و ولايت، آخرين آنان بود. پس خداوند آیه { امروز، دينتان را (بواسطه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام) به كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم }( مائده/۳ ) را نازل نمود.
سپس امام فرمودند؛ خداوند متعال در این آیه اعلام فرمود؛ پس از اين، ديگر فريضهاى بر شما نازل نخواهد شد چرا كه فرائض با اعلام ولایت بر شما کامل گردید.
📙 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۲۸۹
👈 ولایت #تنها در انحصار خداوند و رسولش و ائمه طاهرین علیهم السلام میباشد.
#آیه_اکمال
هدایت شده از محمدرضا
ما این جلسه سعی کردیم به صورت ساده اهمیت غدیر رو خدمت شما عرض کنیم
🍃 انشاءالله به اندازه ی پر کاهی مفید واقع شده باشه🍃
هدایت شده از محمدرضا
اگر کم و کاستی مشاهده فرمودید ، به بزرگی خودتان عفو فرمایید .
هدایت شده از محمدرضا
بنده در خدمتم جهت پاسخ به سوالات حول موضوع غدیر و شبهات وهابیت ، مخالفین و... پیرامون مکتب تشیع ...
هدایت شده از یا باب الحوائج(عباس)
خداقوت استاد محترم
🍃🌺تشکر از جلسه خوب امشب
بخش پاسخگویی به سوالات در خدمت شما هستیم
هدایت شده از یا باب الحوائج(عباس)
#سوال
«هر کس من مولای او هستم، علی هم مولای اوست». این جمله پیامبر اسلام که در سال دهم هجری در غدیر خم مطرح شد از آن زمان تا به حال محل مناقشهای تعیینکننده میان مسلمانان شیعه و سنی است.
آیا در جمله «من کنت مولا فهذاعلی مولا» صراحت روشنگری مبنی بر امامت حضرت علی (ع) بر مسلمین وجانشینی پیامر(ص) برداشت میشود؟
هدایت شده از محمدرضا
سلام علیکم بزرگوار...
تقریبا اصلی ترین شبهه که پیرامون غدیر مطرح میشه همین مورده...
هدایت شده از محمدرضا
بدون شک بهترین لفظ برای استفاده در غدیر خم ،
لفظ «مولی» می باشد زیرا خطبه ی غدیر خم فقط اثبات کنندهء خلافت نیست.
و از پیامبری فصیح نیز توقعی جز این نیست که لفظ «مولی» را به کار ببرند.
بله. از خطبه ی غدیر خم خلافت حضرت علی علیه السلام اثبات می شود اما تنها برداشت از خطبه ی #غدیر خلافت نیست.
🤔 برداشت از خطبه ی غدیر و عبارت شریف «من کنت #مولا ه فهذا علیا مولاه» چیست؟
«مولی» معانی متعددی دارد که شایع ترین معانی آن موارد زیر هستند:
1-متولی امور، 2-سرپرست، 3-سزاوارتر به امور، 4-تصرف کننده در امور، 5-سیّد
⭕️بله !!! حضرت علی علیه السلام طبق حدیث غدیر خم ،
سزاوار به امور و متولی امور و سرپست امت هستند پس خلافت برای ایشان ثابت است.
❗️بدون شک استفاده از لفظ خلیفه نمیتوانست به اندازه ی مولی معنی را منتقل کند.
✅ و فصیح ترین لفظ برای این منظور لفظ «مولی» است و از پیامبری فصیح نیز توقعي جز این نیست که لفظ «مولی» را به کار ببرند.
استفاده از خلیفه ممکن بود این تصور را ایجاد کند که این خلافت فقط در امور دنیوی است،
اما استفاده از لفظ مولی اثبات میکند که حضرت علی علیه السلام هم در دین و هم در دنیا ، سرپرست و ولی امر و سید و تصرف کننده در امر هستند.
✅ هم در دین و هم در دنیا
لذا بدون شک بهترین لفظ برای خطبه ی غدیر خم مولی و ولی بوده است.
__________________
اما استعمال لفظ «مولی» در کلام علمای اهل سقیفه را بررسی کنیم.
🗣جناب شوکانی از علمای بزرگ اهل سقیفه میگوید معنای اصلی «مولی» ، متولی امور است.
🔴الْمَوْلَى فِي الْأَصْلِ من يتولى مصالح الإنسان
🔵مولی در اصل کسی است که متولی مصالح انسان می باشد.
📚فتح القدیر جلد 5 صفحه 205.
مشاهده میکنید که شوکانی میگوید معنای اصلی مولا ،
متولی امور بودن می باشد.
🗣جناب سعد الدین تفتازانی میگوید:
🔴بالجملة استعمال المولى بمعنى المتولي و المالك للأمر، و الأولى بالتصرف شائع في كلام العرب منقول عن كثير من أئمة اللغة
🔵استعمال «مولی» به معنی متولی و مالک امر و اولی بالتصرف در زبان عربی شایع است و از بسیاری از ائمه ی لغت عرب نقل شده است.
📚شرح المقاصد جلد 5 صفحه 273.
به همین دو مورد اکتفا میکنیم.
⬅️⬅️ لذا استفاده از لفظ «مولی» به معنی مالک امر و اولی بالتصرف و متولی امور در زبان عربی امری شایع است
و بهترین لفظ برای خطبه ی غدیر نیز همان لفظ مولی است
زیر از لفظ مولی هم خلافت در دین و هم خلافت در دنیا و هم ولی امر بودن و هم اولی بالتصرف بودن حضرت علی علیه السلام اثبات می شود
و این همه معنی را نمیتوان با لفظ خلیفه به تنهایی منتقل نمود.
✅و این است فصاحت کلام حضرت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ،
خار چشمان وهابیون✅
__________
اما این وهابیون به پیامبر مکرم اسلام توهین کردهاند و ما مدافعان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به توهین این نواصب پاسخی نقضی خواهیم داد.
❗️چرا اهل سقيفه ، ابوبکر و عمر فصيح و عرب خودشان را يك شخص كم عقل نشان ميدهند؟؟؟
در صحیح مسلم آمده است:
🔴 فلَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: أَنَا 👈 ولِيُّ 👉 رسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ..... ثُمَّ تُوُفِّيَ أَبُو بَكْرٍ وَأَنَا 👈ولِيُّ 👉رسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَ 👈ولِيُّ👉 أبِي بَكْرٍ
🔵پس زمانی که رسول الله ص وفات کرد ابوبکر گفت من جانشین (ولی) رسول الله ص هستم .... سپس ابوبکر وفات کرد و من (عمر) جانشین (ولی) پیامبر ص و جاشین (ولی) ابوبکر هستم.
📚صحیح مسلم جلد 3 صفحه 1377.
مخالفین همواره ادعا میکنند که «ولی» یعنی دوست!!!
پس چرا ابوبکر و عمر فصیح و عرب زبان اینجا برای جانشینی از «ولی» استفاده کردند؟
هدایت شده از یانور
#سوال_غدیری
✅منظور از رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم از برابری سب و لعن امیرالمومنین علیهالسلام با سب و لعن خداوند چه می تواند باشد؟
هدایت شده از محمدرضا
در همین حد بگم که پیامبر اسلام از هر کلمه ای که برای اعلام جانشینی امیرالمؤمنین ع اعلام میکرد باز اینها زیرآب میزدن.
قبل غدیر و بعد غدیر خم پیامبر تبلیغ غدیر کرد ...
در جمع های کوچیک و بزرگ ...
با کلمه های مختلف که توی کتب اهلسنت هم اومده :
مثل خلیفه
وصی
باب علم
علی مع القرآن
ولی
امام
و....
آرشیو کنفرانس
#سوال «هر کس من مولای او هستم، علی هم مولای اوست». این جمله پیامبر اسلام که در سال دهم هجری در غدیر
مهدی چنگیزی:
عمود خطبه جریان ساز غدیر خم «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» است. این جمله در یک کلمه به «ولایت» حضرت امیر علیه السلام تصریح دارد. ولایت کلمه ای است که معنا و مفهوم آن در یکی دو جمله خلاصه نمی شود بلکه همه زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام تا خالدین فیهایِ جنت العدن، قطره ای از گستره ی دریا معنای آن است. به عبارت دیگر هر آنچه از کمال و جمال معصومین؛ از آدم تا خاتم شنیده اید همه و همه جلوه ای از معنای من کنت مولاه فهذا علی مولاه (در حد خودشان، آن هم در حد فهم ما) است و الا معنای ولایت خارج از عقول ما و بلکه اولیاء و انبیای عظام است؛ مگر نه این است که پیامبر اکرم که درود خدا بر او باد فرمود: یا علی! ما عرفک حق معرفتک غير اللّه و غيري (مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 268). گویی همه آنچه که از آدم ابوالبشر تا قیام قیامت و بعد از آن خواهید دید و شنید همه و همه جهت تفسیر و تبیین همین مقام است. با نگاهی به معنای لغوی ولایت می شود بر حقانیت مدعای فوق استدلال نمود.
هدایت شده از یانور
#سوال_غدیری
چرا
عموما ما در برگزاری مراسم عزاداری خلاقیت و انگیزه بیشتری داریم تا مراسم عید و میلادها؟
هدایت شده از یانور
#سوال_غدیری
چرا
متاسفانه انقدر که تو فکر محرم و اربعین هستن هیچ اهمیتی به عید غدیر که بزرگترین عید ما بچه شیعه هاس نمیدن؟ فقط عزا عزا
آرشیو کنفرانس
#سوال_غدیری ✅منظور از رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم از برابری سب و لعن امیرالمومنین علیهالسلا
بله . مضمون این مطلبی که فرمودید ما در کتب اهلسنت هم داریم :
رَسُولَاللَّهِ صَلَّىاللَّهُعَلَيْهِوَسَلَّمَ«مَنْ أَحَبَّ عَلِيًّا فَقَدْ أَحَبَّنِي وَمَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَمَنْ أَبْغَضَ عَلِيًّا فَقَدْ أَبْغَضَنِي وَمَنْ أَبْغَضَنِي فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ»
«هرکس علي را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هرکس مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته است و هرکس با علي دشمني کند با من و خدا دشمني کردهاست»
📓مجمعالزوائدج9ص132(إِسْنَادُهُحَسَنٌ)
📓صحيحالجامعج2ص1034(صحيح)
منظور اینه :
چون امیرالمومنین علی علیه السلام نماینده خداست و حرف خدا رو میزنه اگر کسی با علی ع مخالفت کنه یعنی با کلام مستقیم خدا مخالفت کرده ...
چون امام علی ع نماینده خداست....
وقتی نماینده خدا رو بزنی کنار ، یعنی خدایا من برای نمایندهت ارزش قایل نیستم .
یعنی حرف توی خدایی که گفتی این نماینده من هست رو زیر سوال میبرم .
آرشیو کنفرانس
#سوال_غدیری چرا عموما ما در برگزاری مراسم عزاداری خلاقیت و انگیزه بیشتری داریم تا مراسم عید و میلاده
خباب بن أرت:
سلام این متأسفانه ایرادی هست که به ماها وارده ...
امام صادق ع فرمودند:
یَحْزَنونَ لِحُزنِنا وَ یُفْرَحونَ لِفَرَحِنا
شیعه ی واقعی ما کسی هست که در شادی ما شاد و در غم ما غمگین باشه ...
📚بدیع الحکمه
یعنی اعتدال داشته باشه نه افراط نه تفریط...
آرشیو کنفرانس
#سوال_غدیری چرا عموما ما در برگزاری مراسم عزاداری خلاقیت و انگیزه بیشتری داریم تا مراسم عید و میلاده
علما همانطور که افکار و اعتقادات و شیوه های درست زندگی کردن را رهبری می کنند باید شیوه های صحیح کاربردی شاد بودن را هم گسترش دهند و اعلام کنند همانگونه که مراسم عزای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) شعائر دینی است شادی اهل بیت(ع) هم جزو شعائر دینی است. خلاصه این گفت وگو را در ادامه می خوانید.
* یکی دیگر از نتایج شادی نزدیک شدن دل ها به یکدیگر است به این معنا که علاوه بر اینکه من خود انسان شادی هستم دیگران را هم شاد می کنم و همین شادی بهانه محبت، عاطفه و احترام در جامعه بشریت است. از بین رفتن ترس، بدگمانی، احساس ناکامی و نگرانی از دیگر فواید شادی در وجود انسان است؛ در حقیقت این احساسات، اختلالات و امراضی که بر شمرده شد سبب می شود انسان در زندگی خویش احساس شکست کرده و دست به کاری نزند و به فردی بدون استفاده تبدیل شود. می توان اینگونه نتیجه گرفت که یکی از آثار مهم شاد بودن کاهش سطح بزهکاری، اشتباهات و جلوگیری از خطاهای جامعه می باشد
هدایت شده از زهره صداقت
جواب کسانی که مشروعیت حکومت حضرت علی رو منوط به رضایت مردم میدونن و میگن حضرت منتظر موندن تا مردم به ایشون رو بیارن
واینو ربطش میدن به رهبر
که باید رهبر ببینن همه مردم قبولش دارن یا نه
بعد حکومت رو به دست بگیره تا مشروعیت داشته باشه
چی میتونه باشه