#ذکرروز "سه شنبه"
✨یا ارحم الراحمین✨"۱۰۰مرتبه"
✨ای مهربان ترین مهربانان✨
#ذکر (یا #قابض)
۹۰۳ مرتبه بعد از نماز صبح موجب #رسیدن_به_آرزوها میشود.
✅هرکس نمــاز سهشنبه را
بخواند برایش هزاران شهر از طلا
در بهشت بسازند↯
دورکعت؛
در هر رکعت بعد از حمد
یک بار سوره های
«تین توحید فلق ناس»
⛔️ خطرات کمک به ظالمان و حاکمان غیر شیعه!
🌹 پيامبر اکرم ص :
🔹 هر کس از ظالمی دفاع کند یا به او در ظلمش کمک کند، فرشته مرگ بر او با مژده لعنت و آتش جهنم فرود میآید، و این بد سرانجامی است.
🔹 هر کس به قصد برآورده کردن حاجتی برای حاکم ظالم تلاش کند، همراه او در آتش خواهد بود.
🔹 هر کس حاکمی را به سمت ظلم راهنمایی کند، با هامان (وزیر فرعون) محشور میشود و او و آن حاکم از کسانی خواهند بود که در جهنم شدیدترین عذاب را دارند.
🔹 هر کس ثروتمندی را به خاطر طمع به مالش تعظیم کند و دوست بدارد، خداوند بر او خشم میگیرد و او در جهنم در مرتبه ی قارون خواهد بود در تابوتی در پایین ترین بخش جهنم.
🔹 هر کس تازیانه ای را در برابر حاکم ظالم بیاویزد، (یعنی کوچکترین کمکی به حاکم ظالم بکند) خداوند آن تازیانه را ماری به طول هفتاد هزار ذراع میگرداند و در آتش جهنم بر او مسلط میسازد که تا ابد در آنجا بماند.
🔹 هر کس شکایت از برادرش را نزد حاکم ظالمی ببرد، حتی اگر آسیبی به او نرسد، خداوند عملش را تباه میکند؛ و اگر بدی یا آزاری به برادرش برسد، خداوند او را در جهنم با هامان (وزیر فرعون) در یک طبقه قرار میدهد.
📕مَنْ تَوَلَّی خُصُومَةَ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَهُ عَلَیْهَا نَزَلَ بِهِ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالْبُشْرَی بِلَعْنِهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ وَ مَنْ خَفَّ لِسُلْطَانٍ جَائِرٍ فِی حَاجَةٍ کَانَ قَرِینَهُ فِی النَّارِ- وَ مَنْ دَلَّ سُلْطَاناً عَلَی الْجَوْرِ قُرِنَ مَعَ هَامَانَ- وَ کَانَ هُوَ وَ السُّلْطَانُ مِنْ أَشَدِّ أَهْلِ النَّارِ عَذَاباً وَ مَنْ عَظَّمَ صَاحِبَ دُنْیَا وَ أَحَبَّهُ لِطَمَعِ دُنْیَاهُ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ کَانَ فِی دَرَجَتِهِ مَعَ قَارُونَ- فِی التَّابُوتِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ- وَ مَنْ عَلَّقَ سَوْطاً بَیْنَ یَدَیْ سُلْطَانٍ جَائِرٍ جَعَلَهَا اللَّهُ حَیَّةً طُولُهَا سَبْعُونَ أَلْفَ ذِرَاعٍ فَیُسَلِّطُهُ اللَّهُ عَلَیْهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ- خَالِداً فِیهَا مُخَلَّداً وَ مَنْ سَعَی بِأَخِیهِ إِلَی سُلْطَانٍ وَ لَمْ یَنَلْهُ مِنْهُ سُوءٌ وَ لَا مَکْرُوهٌ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ إِنْ وَصَلَ مِنْهُ إِلَیْهِ سُوءٌ أَوْ مَکْرُوهٌ أَوْ أَذًی جَعَلَهُ اللَّهُ فِی طَبَقَةٍ مَعَ هَامَانَ فِی جَهَنَّمَ.
📚وسائل الشیعة ح 22302
⛔️ خطر کارمندی و کارگری برای حکومتهای غیر شیعه!
🌹 از ابن ابی یعفور روایت شده است که نزد امام صادق ع بودم که مردی از اصحاب ما بر او وارد شد و گفت: فدایت شوم، گاهی برای برخی از ما تنگی یا سختی (در زندگی) پیش میآید و به او پیشنهاد میشود که در ساخت و ساز (حکومت ظالم غیر شیعه) کار کند، یا نهری را لایروبی کند، یا دیواری را تعمیر کند؛ نظرتان در این باره چیست؟
امام صادق ع فرمود: دوست ندارم که حتی یک گره برای آنها بزنم یا درِ ظرفی را برایشان ببندم، حتی اگر همه آنچه بین کوههای مدینه است از من باشد؛ نه، حتی به اندازه یک حرکت قلم هم (کمکی نخواهم کرد)، زیرا یاران ظالمان در روز قیامت در پوششی از آتش خواهند بود تا آنکه خداوند میان بندگان داوری کند.
📕عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّهُ رُبَّمَا أَصَابَ الرَّجُلَ مِنَّا الضِّیقُ أَوِ الشِّدَّةُ فَیُدْعَی إِلَی الْبِنَاءِ یَبْنِیهِ أَوِ النَّهَرِ یَکْرِیهِ أَوِ الْمُسَنَّاةِ یُصْلِحُهَا فَمَا تَقُولُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أُحِبُّ أَنِّی عَقَدْتُ لَهُمْ عُقْدَةً أَوْ وَکَیْتُ لَهُمْ وِکَاءً وَ إِنَّ لِی مَا بَیْنَ لَابَتَیْهَا لَا وَ لَا مَدَّةً بِقَلَمٍ إِنَّ أَعْوَانَ الظَّلَمَةِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی سُرَادِقٍ مِنْ نَارٍ حَتَّی یَحْکُمَ اللَّهُ بَیْنَ الْعِبَادِ.
📚 وسائل الشیعة ح 22294
✅ سفارش خدا به عاقلان چیست؟
🌺 جواب خدای #متقین:
چه بسيار آبادی هایی كه از دستورات #واجب پروردگار خود و دستورات #واجب پيامبرانش سرپيچي کردند و ما در همین دنیا از آنها حسابرسى سختی كشيديم و آنان را با عذابى ناشناخته شکنجه كرديم تا مجازات زشت عمل خود را چشيدند، و پايان كارشان خسران بود.
خدا همچنین براى آنان عذابى سخت در قیامت آماده خواهد كرد. پس شما اى عاقلانى كه ايمان آورده ايد! #باتقوا شويد (تا مثل آنان عذاب نشوید.)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در امور فردی و اجتماعی.
📖 و كَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّها وَ رُسُلِهِ فَحاسَبْناها حِساباً شَديداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُكْراً * فَذاقَتْ وَبالَ أَمْرِها وَ كانَ عاقِبَةُ أَمْرِها خُسْراً * أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَديداً فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً (طلاق، 8 تا 10)
آیه شماره 327
✅ مستند قرآنی حمله به اسرائیل چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
شکی نیست که خدا از مسلمانان که اربابیِ خدا و اطاعت از او را پذیرفتهاند، در برابر دشمنان کافرشان دفاع می کند؛ چون او هیچ یک از کفّار خائن ناسپاس را دوست ندارد. *
به مسلمانانی که مورد هجوم دشمن قرار گرفتهاند، اجازه داده شده به خاطر آنکه به آنها ظلم شده، با دشمن کافرشان بجنگند. ضمن اینکه خود خدا قطعاً می تواند به آنها کمک کند.*
همان کسانی که به نا حق و فقط به خاطر اینکه می گویند «مولای ما خداست و ما مسلمانیم و از دستورات هیچ کس غیر از او اطاعت نمی کنیم»، از شهر و دیارشان اخراج شدهاند.
ضمناً اگر خدا با صدور حکم جهاد، شر کافران را به وسیله بندگان مطیعش دفع نمی کرد، بدون شک تمام صومعهها، کلیساها، کنیسهها و مساجدی که نام خدا در آنها فراوان برده می شود، توسّط کافران تخریب شده بود؛ ثانیاً خود خدا به هر کس که با اطاعت از این دستورات به او در اجرای فرامینش عملاً کمک کند، قطعاً کمکرسانی خواهد کرد. قطعاً خدا برای کمک به آنها، هم قدرتمند است و هم شکستناپذیر. *
همانها که اگر در زمین، قدرت و حکومت به آنها بدهیم، اقدام به اجرای دستورات واجب و حرامِ خدا می کنند؛ از جمله اینکه در حکمرانیشان اقامه نماز می کنند، زکات می دهند، دیگران را به واجبات خدا امر کرده و از حرامهای او نهی می کنند. ضمن اینکه سرانجام همه امور در دست خداست.
📖 إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ * أذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ * الَّذينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ * الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، 39 تا 41)
آیه شماره 328
✅ داستان کوتاه (139)
🌷 نیکوکار ناشناس
امام سـجاد (ع) پسر عموي نیازمندي داشت که حضرت نیمه هاي شب به طور ناشناس در خانه او می رفت و مبلغی به او کمک می کرد.
پسر عموي امام سجاد (ع) که در آن تاریکی، حضرت را نمی شناخت به او چنین می گفت: اي مرد نیکوکار! تو به ما یاري می رسانی، اما پسـر عمویم، علی بن حسـین (امام سـجاد ع) به ما رسـیدگی نمی کند و از حال ما خبر نمی گیرد. خدا به او خیر ندهد.
امام سـخن پسـر عمویش را می شـنید. اما چیزي نمی گفت و خود را معرفی نمی کرد. وقتی امام (ع) به شهادت رسید، پسر عموي آن حضرت متوجه شد که چند روزي است که آن مرد نیکوکار دیگر به در خانه او نمی آید.
آن وقت فهمید که آن نیکوکار، امام سجاد (ع) بوده است. او از این که درباره امام اشتباه کرده سخت ناراحت شد و براي جبران خطاي خود بر سر قبر آن بزرگوار می رفت و می گریست.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 117
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣کوثر یعنی چه؟
🌹بیانات آیتالله خشوقت (ره) درباره حضرت زهرا (س)
#سبک_زندگی_فاطمی
صبح بود و فاطمهسلاماللهعلیها
نان پخته بود،
و همینطور که سفره را پهن میکرد
برای بچه ها شعر میخواند.
_شبیه پدرتان باشید.
_از حق حمایت کنید.
_خدایی را عبادت کنید که به شما
نعمات زیادی داده است.
_آدم کینهای را برای دوستی انتخاب نکنید.
و بعد فرمود:
پسرم حسن؛ مثل پدرت علی باش؛
بند ظلم را از حق بر کن.
بعد فرمود:
اما #حسینم؛ تو هیچ به پدرت نرفتهای!
شبیه پدر من هستی.
امیرالمومنینعلیهالسلام میشنید،
و میخندید.
مناقب آلابیطالب،ج۳،ص۳۸۹
کرامتی از حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام)
در «عبّاس آباد هند» جمعی از شیعیان در ایّام عاشورای حسینی جمع شدند که شبیه حضرت عبّاس (علیهاالسّلام) بسازند. شخصی که رشید و تنومند باشد، نیافتند تا آنکه جوانی را پیدا کردند که پدرش از دشمنان اهل بیت (علیهم السّلام) بود.
او را شبیه کردند و مراسم تعزیه را برپا نمودند. چون شب شد به خانه آمد. پدرش از او پرسید: کجا بودی؟
چون از کار پسرش آگاه گردید، بسیار عصبانی شد و گفت: مگر عبّاس را دوست می داری؟
جوان گفت: آری، جانم به فدای او باد.
پدر گفت: اگر چنین است، بیا تا دست های تو را به یاد دست بریده ی عبّاس قطع نمایم.
آن جوان دست خود را دراز کرد و پدرش دستش را برید. مادرش گریان شد و گفت: ای مرد! چرا از فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) شرم نکردی؟
آن مرد گفت: اگر فاطمه را دوست داری، بیا تا زبان تو را هم قطع کنم.
پس زبان زن را هم برید و در آن شب هر دو را از خانه بیرون کرد و گفت: بروید و شکوه ی مرا پیش عبّاس نمایید. آن دو به عبّاس آباد آمدند و به مسجد محلّه رفته، نزدیک منبر تا به سحر ناله کردند.
آن زن گوید:
چون صبح نزدیک شد، زنانی چند را دیدم که آثار بزرگی از جبهه ی ایشان ظاهر بود. یکی از آنها آب دهان بر زخم زبانم می مالید. فی الحال زبانم التیام یافت. دامنش را گرفتم و عرض کردم: جوانیدارم که دستش بریده و بی هوش افتاده، به فریادش برس.
فرمود: آن هم صاحبی دارد.
گفتم: تو کیستی؟
فرمود: «من فاطمه، مادر حسین (علیه السّلام) هستم.»
این بگفت و از نظرم غایب شد.
پس به نزد فرزندم آمدم. دستش را دیدم که خوب شده است. پرسیدم: چگونه چنین شده است؟
پسر گفت: در اثنای بی هوشی، جوان نقابداری به بالینم دیدم، او فرمود: «دست را به جای خود بگذار.» پس نظر کردم، هیچ اثر زخمی در آن ندیدم.
گفتم: «می خواهم دست تو را ببوسم. ناگاه اشکش جاری شد و فرمود: «ای جوان! معذورم دار که دستم را کنار نهر علقمه جدا کردند.»
عرض کردم: شما کیستی؟
فرمود: «منم عبّاس بن علی (علیه السّلام).»
پس از نظرم غایب گردید!(1)
توسّل حضرت زکریّا به حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام)
مولایمان حضرت بقیّة الله-ارواحنا له فداه- در پاسخ سعد بن عبدالله در ضمن حدیثی طولانی می فرماید:
«حضرت زکریّا از پروردگارش درخواست نمود که نام «پنج تن» را به او بیاموزد. جبرئیل (علیه السّلام) بر او نازل شده، آنها را به او آموخت. هرگاه که زکریّا نام محمّد، علی، فاطمه و حسن (علیه السّلام) را می برد، اندوهش برطرف می شد؛ ولی همین که نام حسین (علیه السّلام) را می برد، بغض گلویش را می فشرد و نفسش به شماره می افتاد و گریه اش می گرفت.
روزی گفت: «خداوندا! چه سرّی دارد که هرگاه نام چهار نفر از اینان را می برم غم و اندوهم برطرف شده و خاطرم تسکین می یابد؛ ولی به هنگام نام بردن از حسین (علیه السّلام) اشکم جاری و آه و ناله ام بلند می شود؟»
خداوند متعال داستان امام حسین (علیه السّلام) را به او خبرداده و فرمود: «کهیعص».(2)
«کاف» اسم کربلاء «هاء» هلاکت و نابودی خاندان پیامبر، «یاء» یزید که به حسین ظلم و ستم نمود، «عین» اشاره به عطش و تشنگی حسین و «صاد» صبر او است.
زکریّا (علیه السّلام) که این مطالب را شنید، سه روز از مسجد خود بیرون نرفت و دستور داد کسی بر او وارد نشود و شروع به گریه و زاری نمود و ذکر مصیبت او این عبارات بود:
«خداوندا! آیا بهترین آفریدگانت به فرزندش مصیبت زده می شود؟ آیا چنین مصیبتی بر آستانه ی آنان فرود می آید؟ خداوندا! آیا علی و فاطمه این چنین عزادار می شوند؟»
بعد گفت: «خداوندا! فرزندی به من بده که در دوران پیری دیدگانم به او روشن شده، وارث و جانشین من باشد! او را برای من به مانند حسین (علیه السّلام) نسبت به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار ده! بعد از آنکه او را به من دادی، مرا گرفتار محبّت گردان و بعد همان گونه که حبیبت، محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) به مصیبت او دچار می شود، مرا نیز دچار مصیبت او بگردان!
خداوند، یحیی (علیه السّلام) را به زکریّا داد و او را به مصیبت فقدان او دچار کرد.
دوران حمل یحیی، همچون دوران حمل حسین، شش ماه بود.»(3)
📚 منابع:
1. محمودی، محمّدحسین، در کنار علقمه(مجموعه ای از کرامات حضرت اباالفضل العبّاس، ص 62).
2. سوره ی مریم(19)، آیه ی 1.
3. بحارالأنوار، ج52، ص 84.
آیت الله میرباقریSokhanrani-MirBagheri14040829.mp3
زمان:
حجم:
47.44M
🎙 #سخنرانی: آیت الله میرباقری
📅 پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۴
🔺 هیأت آیین حسینی
📍 امامزاده قاضی الصابر (علیهالسلام)
#فاطمیه_دوم۱۴۰۴
✍️ خلاصه سخنرانی آیتالله میرباقری
🔺 هیأت آیین حسینی | ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
🔴 نیاز و مسیر توحید؛ رهایی از وابستگی و شرک خفی
🔰 انسان مجموعهای سرشار از نیازهاست؛ بسیاری از این نیازها شناخته نشده یا مورد غفلت هستند. نیازهای ظاهری (خوراک، پوشاک، خواب، رفاقت، نقشهای خانوادگی) تنها بخشی کوچک از نیاز واقعی انساناند.
🔰 نیازها، مسیر و کانال ارتباط با خداوند هستند؛ شرط اثرگذاری آن:
🔸 فهم نیاز،
🔸 باور به تأمین آن فقط توسط خداوند،
🔸 ارجاع نیاز به خداوند
🔰 نیاز مانع قرب نیست؛ بلکه عامل شناخت غنای حق و موجب «اضطرار به خدا» میشود. هر چه فهم نیاز عمیقتر، تقرب بالاتر.
🔰 نقش انبیاء، معرفی نیازهای حقیقی در مسیر سفر ابدی و رشد یا حذف یا تعدیل نیازها بر اساس مسیر الهی است. مثلا نیاز به خوراک باید متعادل باشدد، نه افراطی.
🔰 اما شیاطین و مستکبرین نیز در این مسیر نقش آفرینی می کنند. آن ها با ایجاد نیازهای جعلی و نازل، نیازهای اساسی کاذب تولید می کنند. همچنین با رشد غیرمتوازن و معتادکنندهی نیازها (خوراک متنوع، شهوترانی، لذتهای ساختگی)، در آنها اغراق می کنند.
🔰 در نتیجه شیاطین باعث می شوند:
🔸 غفلت از نیازهای واقعی (تهجد، انس با خدا، قرب الهی).
🔸 ارجاع نیاز به اسباب مادی: وابستهسازی انسان به زنجیرهای از عوامل که نهایتاً در دست قدرتهاست.
🔰 قرآن این سیستم را «افک در رزق» مینامد: دروغ بزرگ که رزق در دست دیگران است، در حالی که تنها به دست خداست.
🔰 سیستم جهانی نیاز–ارضاء ساخته شده تا ملتها وابسته به قدرتها شوند. لذا دستگاه محاسبات انسان دگرگون میشود تا احساس فقر به غیر خداوند پیدا کند.
باید توجه کرد که رزق و حیات وابسته به کفار نیست؛ تمام نفع و ضرر به ید خداست.
🔰 در مقابل این سیستم، در دستگاه محاسباتی انبیا نیازهای فطری گسترش می یابد و آنها به خداوند ارجاع داده می شود. لذا ایشان رحمت الهی، غنا و قدرت خدا را گسترش می دهند.
🔰 از نمونه های آن می توان به مناجات امیرالمؤمنین (ع) در مسجد کوفه اساره کرد. ایشان می فرمایند انسان ذاتاً فقیر و محتاج به قوت، علم، حیات و بقا که تنها از طریق رحمت الهی حاصل میشود.
🔰 با این توضیحات، اضطرار حقیقی زمانی آشکار میشود که گرفتاری شدید رخ دهد. ولی حقیقتاً همهی عمر مضطر هستیم و غافل. اینحاست مهترک دعا مترادف با استکبار بر خدا می شود.لذاست که در دعاهای معصومین نیازهای پنهان به ما نشان داده میشود و روش ارجاع به خدا آموزش داده میشود.
🔰 در دعاهای کمیل، عرفه، خمسه عشر، ابوحمزه، می توان بیان نیازهای روحی عمیق را مشاهده کرد. این دعاها انسان را از مشغلههای سطحی به نیازهای بالاتر سوق میدهند:
🔸محبت خدا،
🔸خشیت،
🔸شوق لقای الهی،
🔸نصرت بر نفس،
🔸پیوستن به صالحین
🔰 پس باید نیازها را اصلاح کرد و با حذف نیازهای غلط و اعتیادآور (دنیاگرایی، تجملپرستی) به رشد نیازهایی که انسان را از خواب و خوراک بازمیدارند به عبادت و انتظار وعده الهی میکشانند، پرداخت. به عنوان مثال می توان به حضور حضرت موسی در طور و شبزندهداری مؤمنان اشاره کرد.
🔰 حال باید به نقش دعا در توحید اشاره نمود. دعا یعنی فهم نیاز و درخواست از خدای متعال به عنوان «محتاجنشده» واقعی عالم.
🔰 دعا روح عبادت و مخّ آن است؛ هیچ چیز مثل دعا انسان را عبد خدا نمیکند. ادعیه اهلبیت به شکلی لطیف و عمیق ما را به اسماء الحسنی و سیر معنوی میبرند.
🔰 همان وطر که در دعای کمیل آمده است، طمع برای رسیدن به بالاترین مقامات بندگی در گرو فضل الهی است.
🔰 به طور خلاصه آنچه در این بیان ارائه شد، یک منظومهی فکری کامل است از:
🔸 فلسفهی نیاز،
🔸 باز تعریف تمدن مادی در جعل و مدیریت نیاز،
🔸 نگاه توحیدی انبیاء در تربیت و ارجاع نیاز،
🔸 نقش اضطرار و دعا در شکلگیری رابطهی عبد–رب،
🔸 اهمیت ادعیه و توسل در بازسازی محاسبهی نفس و زدودن وابستگی غیرالهی.