دانشنامه دفاعی
▪️بررسی فرایند خروج اضطراری از جنگندهها در جنگجهانی دوم @armyir.
▪️بررسی فرایند خروج اضطراری از جنگندهها در جنگجهانی دوم
امروزه صندلی های پران و فرایند ایجکت به یکی از الزامات هر جنگندهای تبدیل شده است. سیستم ایجکت هواپیما باید بتواند در هر شرایطی خلبان را به شکلی ایمن از هواپیما خارج کند. چرا که ارزش یک خلبان قطعا از جنگندهای که آن را هدایت میکند بیشتر است. زیرا یک خلبان با تجربه و کارآزموده را نمیتوان به راحتی یک هواپیما جایگزین کرد.
با این حال در طول جنگجهانی اول، شرایط نه تنها اینگونه نبود بلکه حتی برعکس هم بود! زمانی که در جنگجهانی اول، چترنجات برای اولین بار برای خلبانان قابل دسترس و استفاده شد، بعضی از طرفین جنگ عمدا به خلبانان خود چترنجات نمیدادند تا خلبانان همان اول کار و با آسیب های جزئی، از هواپیمای خود بیرون نپرند که کشور مجبور به پرداخت هزینه اضافه برای تولید هواپیمای های بیشتر نشود!
در طول جنگجهانی دوم شرایط بهتر بود. اهمیت یک خلبان باتجربه و آموزش دیده و تفاوت بارز او در نبرد در مقایسه با یک خلبان تازهکار و عادی به خوبی اثبات شده بود. به همین دلیل خلبانان همگی مجهز به چترنجات و سلاح و تجهیزات ایمنی لازم برای بقا روی زمین بودند و برای خروج اضطراری از هواپیما هم آموزش های ویژه میدیدند.
با این همه، خروج اضطراری از یک هواپیما در طول جنگجهانی دوم اصلا به آسانی امروز نبود. در نظر داشته باشید که در آن دوران به این عمل "Bail out" یا "بیرون پریدن" گفته میشد و نه ایجکت کردن چرا که eject به معنای پرتاب شدن با صندلی پران است که در آن دوران هنوز عملیاتی نشده بود. خلبان باید فرایندی طولانی را طی میکرد و بعد از پریدن هم احتمال آسیب ندیدن یا زنده ماندنش کم بود و اتفاقات زیادی از قبیل برخورد با بدنه هواپیما هنگام بیرون پریدن، شلیک پدافند و حتی هواپیما های دشمن به او در هوا حین فرود با چتر (!) و ... در انتظارش بود.
فرایند بیرون پریدن در هر جنگندهای متفاوت بود اما به طور کلی شامل این مراحل میشد. خلبان ابتدا سعی میکرد که هواپیما را در حالتی پایدار و با سرعتی پایین حفظ کند. سپس اتصالات رادیو، ماسک اکسیژن و کمربند ایمنی خود را جدا میکرد و بعد نوبت باز کردن کانوپی بود. بعد از باز کردن کانوپی، خلبان باید به شکلی کاملا رو به پایین و با شیرجه زدن از جنگنده خارج میشد تا ریسک برخورد با دم هواپیما کاهش یابد. این عمل در جنگنده های خاصی همچون P-38 به دلیل شکل خاص بدنه، سختتر بود و دقت بیشتری میطلبید. به همین دلیل خیلی از خلبانان P-38 ترجیح میدادند که ابتدا هواپیما را برعکس کرده و بعد خارج شوند.
طی این فرایند سختترین مرحله باز کردن کانوپی بود. به دلیل فشار بالای هوایی که از اطراف هواپیما عبور میکرد، باز کردن کانوپی به شکل دستی بسیار مشکل بود و اگر هواپیما در حال چرخش و شیرجه میبود، فشار نیروی جی هم اضافه میشد. به همین دلیل خیلی از جنگندهها همچون P-51 ،BF-109 و P-47 به سیستمی مجهز بودند که با کشیدن یک اهرم، اتصال کانوپی به بدنه قطع و با فشار هوا به طور کامل از هواپیما جدا میشد. جالب است بدانید که در جنگنده FW-190، مهندسین یک گلوله مشقی 20 میلیمتری را زیر کانوپی قرار داده بودند که هنگام بیرون پریدن شلیک میشد و کانوپی را از هواپیما جدا میکرد!
در بمبافکنها، فرایند بیرون پریدن معمولا آسانتر اما طولانیتر بود. خدمه باید خود را به دریچه پرتاب بمب یا دریچهای مخصوص در زیر هواپیما میرساندند و از آن بیرون میپریدند. رسیدن به موقع به این دریچهها برای تیربارچی های دم و بخش زیر بدنه زمانبر تر از بقیه خدمه بود و ممکن بود این افراد نتوانند به موقع از هواپیما خارج شوند.
در سال 1943، هواپیمای آلمانی He-219 که یک جنگنده مخصوص حمله به اهداف زمینی و عملیات های شبانه بود، وارد خدمت شد. طراحی He-219 به نحوی بود که ملخ های موتور بسیار نزدیک به کاکپیت و دقیقا کمی عقبتر از ورودی کاکپیت قرار داشتند. به همین دلیل خروج اضطراری از هواپیما به شکل بیرون پریدن بسیار خطرناک و تقریبا غیرممکن بود. به همین دلیل برای این هواپیما یک سیستم صندلی پران طراحی شد که با هوای فشرده کار میکرد و میتوانست صندلی را چند متری به هوا پرتاب کند. لذا He-219 تبدیل به اولین هواپیمای عملیاتی مجهز به صندلی پران شد.
#Ejection_seat #Bailing_out #Eject #He219 #WWII
▪️روسیه: تقویت روابط مسکو-تهران بهترین پاسخ به فشارهای غرب خواهد بود
«میخاییل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت، ایران شریکی قابل اتکا برای این کشور است و تقویت همکاریهای مشترک، بهترین پاسخ به چالشهای اعمال شده از سوی غرب خواهد بود.
@armyir
▪️مضحک اما واقعی
این روزها صحبتهای مضحک دشمنان ایران حاکی از این است که اگر به برجام برنگردید به زور متوسل میشویم، این زیر عنوان اعلامیه اورشلیم توسط اسرائیل و آمریکا درج شده است. اما وقتی این ماجرا مضحکتر میشود که چند سال پیش همین آمریکا با فشار لابیهای اسرائیل از برجام خارج شده بود.
همه اینها به کنار، من نگران آن تعداد حرامزاده ای (به معنای واقعی کلمه حرامزاده) هستم که تو یک صفحه تلگرامی ... این خبر را لایک هم کرده اند. قبلا فکر میکردم از عوارض اصلی حرامزادگی، موذی گری باشد اما الان ثابت شده که دوتای دیگر از عوارض اصلی حرامزادگی، خریت و وطن فروشی هم هست!
@armyir
19.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
وزارت دفاع روسیه ویدیویی از عملیات ویژه حمله به فرودگاه آنتونوف منطقه گوستومل کیف توسط 200 نیروی ویژه استراتژیک تیپ 45 هوابرد ارتش روسیه نمایش داد که چندین روز بدون حتی یک نفر تلفات این فرودگاه را حفظ کرده بودند تا ارتش روسیه خود را به کیف برساند.
پس از چندین روز و ناکامی تیپ 15 اوکراین که زبده ترین نیروهای این کشور را شامل میشد در درگیری نابرابر با تعداد چهل برابری نسبت به روس ها ارتش اوکراین روی به حملات توپخانهای به فرودگاه آورد و زیرساخت اوکراینی ها توسط خودشان نابود شد. یکی از اهدافی که اوکراینی ها آنرا نابود کردند بزرگترین هواپیمای ترابری جهان آنتونف-225 مریا بود.
◽️ارزش این عملیات در آمار و ارقام پس از اتمام جنگ بسیار نمایان خواهد شد.
@armyir
▪️یادداشت ادمین
ارزش هر پولی به اندازه تقاضا برای آن است در طی جنگ اوکراین ورود انرژی به اروپا مختل شده و اروپا تولید در بسیاری از کارخانجات خود را متوقف کرده است و به همین دلیل صادرات اروپا هم متوقف شده است
از طرفی باید پول منابع انرژی روسیه را به روبل بدهند و از آن سو پول حاصل از صادرات دیگر وارد اقتصاد اروپا نمی شود. این وضعیت یورو در کنار بالا رفتن قیمت انرژی، توازن در بازارهای پولی اروپا را بر هم زده در نتیجه شاهد افزایش تدریجی ارزش دلار در برابر یورو هستیم
▫️نکته آنکه وضعیت معادل همین بر پول رایج مملکت ما حاکم است و در کنار کوتاهی های دولتی، بسیاری افراد به عناوین مختلف دست به خروج پول از کشور می زنند مانند خرید رفتن در کشورهای همسایه به ارزش تقریبی 10 میلیارد دلار در سال، مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی به ارزش تقریبی 12.5 میلیارد دلار، سفر مدیران دولتی به دور دنیا با ارزش نامشخص و حتی ارقام نسبتا کوچک تر مانند خروج پول توسط افغانی ها از کشور که بی تاثیر نیست
@armyir
2.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید
وقتی #نخبه_های_نظامیگری می خواهند تجهیزات نظامی را بدون ایمنی توسط تجهیزات غیر نظامی بر علیه دشمن به کار گیرند
@armyir
3.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
نمای سه بعدی از اجزای داخلی سرکوبگر صوتی اوریون-ایکس شرکت x2-dev group
اوریون ایکس دارای یک تکنولوژی به نام جریان حرکت آزاد گاز در داخل سرکوبگر است که باعث میشود در هنگام شلیک با پخش شدن درست گاز باروت لگد اسلحه افزایش چندانی نیابد و دقت نیز کاهش پیدا نکند. همچنین این تکنولوژی باعث شده است که هیچ گازی از سرکوبگر به داخل سلاح و در نهایت صورت کاربر بازنگردد(معمولا در اکثر سرکوبگرها بخشی از گاز باروت با برگشن به سلاح به شکل گازی تند و آزار دهنده به صورت کاربر برخورد میکند و باعث اذیت میشود).
سرکوبگر Orion-x طراحی ماژولار دارد و میتوان بسته به مشخصات تفنگ و ماموریت آن را تنظیم کرد. چنین قابلیتی باعث میشود تا این سرکوبگر صوتی گزینه مناسبی برای استفاده بر روی تفنگ های بدون ناظم بلوک گاز باشد.
اندازه سرکوبگر مذکور نیز در حد سرکوبگرهای سایز کوچک است و وزن مناسبی دارد
مشخصات
وزن 490 گرم
طول 159 میلیمتر
قطر 50 میلیمتر
تولید شده برای سه کالیبر 5.56، 7.62 و 6.5
کاهش صوت 30 دسیبل برای مهمات 77 گرینی 5.56 #ناتو بر روی لوله 406 میلیمتری
مواد بدنه فولاد ضدزنگ، تیتانیوم و آلومینیوم
#orionx #suppresour
@armyir
▪️اولین ناودسته پهپادبر ارتش رونمایی شد
اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگانهای شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی در ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد.
@armyir
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید
ویدیویی از سامانه پدافندی کوتاهبرد 2k22 تونگوسکا ارتش میانمار که در سال 2019 به قیمت تنها هزار دلار از اوکراین خریداری شد.
@armyir
▪️پوتین قانون تجارت آزاد ایران و اوراسیا را امضا کرد
رئیس جمهور روسیه قانونی در ارتباط با تمهیدات لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران را امضا کرد.
@armyir