eitaa logo
آرشیو پرسمان
112 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
جلسه 2⃣ مورخ: چهارشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۵ با حضور: حجة الاسلام تبریزیان موضوع: 🔷️جلسه دوم: اسناد روایات طبی 👇👇👇
هدایت شده از محمد علی تبریزیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 هفته دوم ✍موضوع : سند روایات طبی 🔺مقدمه : اعجاز قرآن جامعیت ان در تمام ابعاد یک نکته و روش خاصی در تعالیم قرآن و اهل بیت باید بدانیم این است که قران وکلام معصوم در هر گزاره ای که دارد جوانب وحقایق مختلفی رعایت شده مثلا قران و کلام امام مثلا نهج البلاغه را ادیب نگاه کند در نهایت فصاحت می یابد و عالم بخواند سراسر حقایق علمی در ان پیدا می کند فقیه از ان فقه پیدا میکند ویک عالم اخلاق از همان ایه نکته اخلاقی را متوجه میشود ویک علاقه مند به امور طبیعت از توحید مفضل و قران به شگفتی های جهان پی می برد ویک عالم اعتقادی از همان گزاره های مورد استفاده قبلی اعتقاد حق وراه استدلال می آموزد. همین معارف سراسر علمی در عبن حال یک انسان بی سواد وجاهل هم که میخواند بسیار درس می گیرد ولذت میبرد وبرای او شیوا ومفهوم است هم هدایت هم دانش به همه انواعش هم زیبایی وبلاغت هم شیوایی و.... درحالی که داده های بشر یا یک کتاب علمی پیچیده غیر قابل بهره گیری برای جاهل است ان هم در حیطه یک یا دو علم مورد استفاده است یا صرفا ادبی است وعلمی نیست یا صرفا لغو مورد لذت جاهل ودانش پژوه را سودی نمی بخشد. در واقع این اعجاز قرآن وکلام وحی است که کسی مثل ان نمی تواند بیاورد که برای هم دانشمند وهم بی سواد وهم انسان دقیق وهم ظاهر بین وهم کوچک وهم بزرگ وهم ادیب وهم غیر ادیب و همه وهمه می توانند از ان بهره ببرند. و هر ایه وجمله ان ابعاد گوناگون را در خود جای داده وچنین چیزی را بشر از اوردنش عاجز است. 🔺نتیجه بنابراین طبیب یا هر فردی که در مورد سلامت پژوهش می کند ومی خواهد از قرآن و عترت بهره مند شود پژوهش او منحصر در یک کتاب حدیثی اختصاصی طب نیست یا یک سوره مخصوص طب نیست . در هفته اول ضمن ارايه نوع گزاره های طبی و تعریف طب مشخص شد که گزاره طبی لزوما یک فرمول دارو فقط نیست بلکه هرروایتی که که حقیقت یا راهبردی را در سلامت ودرمان وپیشگیری در بر داشته باشد طبی است . بنابر این رفرنس منابع طبی صرفا طب الایمه ابن بسطام یا طب الصادقین تلعکبری یا رساله ذهبیه یا کتب دیگری که اختصاصا در طب نگاشته شده نمی باشد.
🔸 فهرست منابع روایات طبی 1⃣ کتب اختصاصی در طب : یک دلیل قوی برای اثبات تعالیم طبی ائمة تاليف كتب اختصاصي در طب با عناوين طب الأئمة يا طب النبي و... است اشخاص برجسته حدیث مانند ابن همام ، احمد بن محمد بن عیسی اشعری ،عبدالله بن جعفرحمیری صاحب قرب الاسناد که بخش مهمی از روایات ما را نقل مکتوب کرده اند کتابی حدیثی با عنوان طب نگاشته اند. حتی اهل سنت نیز کابی با عنوان طب النبی دارند. پس تعبیر طب الرسول یا طب الأئمة یا طب اسلامی یک عنوان اصالت دار وبا ریشه می باشد نمونه ای از کتب صریح در حیطه طب طب الائمة الصادقين جناب تلعكبري با بيش از ٨٠٠ روايت طبي که ۶۰۰ روایت ان در کتب دیگر هم نقل شده وبیش از ۴۰ فرمول دارو از بهترین کتب طبی است .در سند عمدتا از کتاب طب ابن همام از حمیری از احمد بن محمد بن عیسی اشعری نقل نموده است که تمامی این ها ازبزرگان و مشایخ حدیث شیعه هستند . رجالیون نام این کتاب را ذکر نموده و نسخه خطی آن در کتابخانه ایت الله مرعشی موجود است واخیرا توسط آستانه امام حسین علیه السلام تحقیق وچاپ شده است. مکارم الاخلاق جناب طبرسی که روایات ان مرسل محسوب می شود از این کتاب نقل حدیث دارد. طب الائمة ابنا بسطام ٤٠٩ حديث در ٢٥٢ باب دارد. در مورد این کتاب حرف وحدیثی نبوده وبزرگان مانند حرعاملی و مجلسی بارها با ان استناد نموده اند. بله جدیدا بعضی برای تخریب طب اسلامی سعی در ایجاد ابهاماتی راجع به ابنا بسطام ان کرده اند ولی نجاشی انان را ستوده وروایات ان اکثرا موید یا مشابه در کتب دیگردارد. رساله ذهبیه که دارای اسناد فراوانی تا دو راوی ان یعنی نوفلی وابن جمهور وجود دارد وبر خلاف تصور راوی ان فقط ابن جمهور نیست که مورد مناقشه باشد . وشروح بسیار فراوانی از گذشته تاکنون بر این کتاب نگاشته شده حدیث اربعماه امام علی علیه السلام ،حدیث اهلیلج امام صادق علیه السلام از احادیث طولانی ومفصل است که مستقلا بیان شده وحقایق طبی زیادی را در خود گنجانده فقه الرضا علیه السلام که به پدر شیخ صدوق منسوب است جنبه طبی در ان ملحوظ است طب النبی مستغفری که طبق تحقیق شیعه می باشد حلية المتقين و سراج الشيعة ومانند ان وحتى مفاتيح الجنان گزاره های طبی ازنوع دوم در ان ملحوظ است وکتب متاخری نیز مانند طب الائمة شبر که در واقع نقل از کتب سابق است . کتاب دراسة في طب الرسول المصطفى تاليف ايت الله تبريزيان اولین رفرنس پژوهشی واجتهادی در طب اسلامی است ومانند دیگر کتب صرف نقل رویات بدون بررسی نیست.
2⃣ کتب مرجع وعام مانند الکافی ، المحاسن و الخصال و.... 1 کتاب الکافی تعداد ۳۰۰۰ روایت در حیطه بهداشت ودرمان دارد. در مقاله دانشگاه تهران ۲۲۳۳ روایت طبی کافی ذکر شدهکه ۶۰ درصد ان یعنی ۱۲۶۰ روایت را معتبر دانسته است 2کتاب محاسن جناب برقی نیز حاوی تعداد بسیاری حدیث طبی مشابه وموید کتاب کافی است وقبل از کافی در زمان امام عسکری علیه السلام وغیبت صغری نگاشته شده است. 3 خصال جناب شیخ صدوق احادیث عددی در حیطه طب هز جنله حدیث ۴۰۰ گانه امیر المؤمنین عليه السلام 4 من لا یحضر الفقیه گزاره های طبی از نوع اداب وسنن فراوانی دارد 5 علل الشرایع شیخ صدوق که گزاره های نوع اول (علمی و علل) و نوع دوم (شرایع وسنن) را کنار هم اورده است. این ها اغلب کتبی است که در پاورقی های کتاب جامع طبي ايت الله تبريزيان دراسة في طب الرسول المصطفى بدان ارجاع داده شده است. کتب دیگری هم مانند کتب شیخ طوسی، دیگر کتب صدوق، قرب الاسناد حميري ، دعائم الاسلام و... کتب جامع متاخر مانند وسایل الشیعه وبحار الانوار مطالب طبی را جمع اوری کاملرا از منابع دست اول انجام داده
شبهه ای که به گونه های مختلف بیان می‌شود، احادیث طبی سند ندارد یا ضعیف است یا فلان کتاب وروایت طبی مجهول است جواب : اولا با بررسی کتب و توجه به مقدمه امروز روشن است که کتب وراویان روایات طبی همان کتب وراویان تمام معارف اهل بیت علیهم السلام است. همان زراره ومحمد بن مسلم وبزنطی و.... که روایات فقهی ازانان داریم ازهمان ها روایات طبی داريم وهمان کافی و محاسن و...مورد بهرمندی معارف ناب اسلامی وتشیع مورد استفاده در حیطه سلامت ودرمان قرار گرفته است. به هر حال مانند دیگر معارف روایات طبی قوی وضعیف دارد واکثر اشکال کنندگان از افراد دلسوز منظورشان توجه به این نکته بوده که باید باتحقیق وپژوهش روایات طبی را بیان کرد وصرف نقل کافی نیست که این امر مهم را ایت الله تبریزیان به خوبی توجه جدی تر داشته چرا که ایشان در مبنای فقهی حتی خبر واحد را هم قبول ندارند. افرادی هم بودند که در حیطه خاصی از معارف فقط روایت ونقل داشتند واین باعث میشد که کمتر شناخته شده باشند. چراکه انچه مورد توجه علما و رجالیون بوده روایات فقهی واعتقادی وراویان این حیطه بوده فلذا موضوع طب در قرون سابق یک موضوع کم اهمیت جوامع بوده فلذا راویان اختصاصی ان که اغلب در وادی طب بوده اند مانند احمد بن رباح متطبب که با امام عسکری در ارتباط بوده یا محمد بن یحیی الارمنی یا ... درکتب رجالی با ان ها پرداخته نشده است مثلا جابربن حیان که در حیطه علم شیمی ازامام بهره میبرده هیچ نشان واثری از او در کتب رجالی وفقهی وکلامی نیست. ثانیا مبنای اصح علما وفقها استفاده از قرائن مختلف در اثبات روایات است وصرفا سند نیست والا نهج البلاغه ودعای کمیل و ابوحمزه وزیارت اربعین و خیلی از این هارا باید به صرف ایراد سندی کنار بگذاریم . ثالثا تفاوت ذاتی طب با فقه در فقه همیشه فقیه روبه عقب نگاه میکند که ایا مقدمات را درست طی کرده یا نه واقعیت در روز قیمت معلوم میشود ولی درطب مخصوصا مسایل درمانی یا پیشگیری قابل لمس وتجربه طبیب همیشه به جلو نگاه می کند که این درمان چقدر جواب داده یا این دستور پیشگیری چه قدر موثر بوده است . تفاوت دیگر مهم این است در فقه شرع حکم الله است وفقط باید با علم فتوا داد وظن وگمان وفرضیه راه ندارد هرچند متاسفانه گاها رعایت نمیشود ولی در طب که دنبال حقایق وقوانین سلامت هستیم با کمک تعالیم ائمه‌ فضا برای احتمال و فرضیه هست. رابعا وجود ضعف در بعض روايات طبی مقوله طب اسلامی نفی نمی کند . نهایتا در بعضی موضوعات به نتیجه یقینی نمیرسیم. در خیلی از علوم دیگر نیز ما نمیدانیم داریم ومعنایش نفی مقولات علمی نیست.
1_1430984081.pdf
264.3K
📄 مقاله دانشگاه تهران : از بین 2233 روایت طبی کتاب کافی سند 60% آن معتبر و سند 40% ضعیف است . 👈نتیجتا فقط روایات معتبر طبی کتاب کافی 1340 میشن .
پایان جلسه دوم طب اسلامی