eitaa logo
آرشیو پرسمان
112 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
پیشاپیش سال جدید را‌ به تمام همراهان تبریک عرض می کنیم ان‌شاءالله سالی پر از خیر و‌برکت و سرشار از معنویت در پیش داشته باشید با آرزوی فرج حضرت مهدی بقیة الله اعظم «عج»
نوروز بر همگی مبارک ان‌‌شاء الله سالی سرشار از خوبی ها داشته باشید اگر حقی برگردن همدیگه داریم ببخشیم به امید لبخند و رضایت امام زمان از همه ما عیدتان مبارک
آرشیو پرسمان
چالش طب اسلامی چهارشنبه ها ساعت ۱۶ با حضور حجت الاسلام محمدعلی تبریزیان گروه پرسمان https://eitaa
امروز جلسه سوم: کارایی گزاره های طبی وعدم محدودیت جغرافیایی یا زمانی در اکثر قریب به اتفاق رویات این حیطه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 3⃣ مورخ: چهارشنبه ۱۴٠۱/۰۱/۰۳ با حضور: حجة الاسلام تبریزیان موضوع: 🔷️جلسه دوم: کارایی گزاره های طبی وعدم محدودیت جغرافیایی یا زمانی در اکثر قریب به اتفاق رویات این حیطه 👇👇👇
محمدعلی تبریزیان: بسم الله سلام علیکم 🔷️هفته سوم ✍عمومیت تعالیم طبی اسلامى شبهه : سخنان امامان علیهم السلام در مورد طب وسلامت مخصوص شرایط زمانی و جغرافیایی خودشان بوده وقابلیت استفاده را ندارد؟ جواب : شاید در طب وغيرطب از تعالیم امامان وتعالیم غیر انان خصوصیات زمانی و مکانی در بعضی موارد مطرح باشد ولی اثبات هر مورد ان نیاز به دلیل است مخصوصا وقتی که که گوینده ان یک دانشمند وبالاتر یک امام الهى وپیامبر است . چرا که او لحظه به لحظه درمقام پیشوایی و راهنمایی والگو دهی علمی و عملی قوم ورهپویان خویش است. به خصوص که اگر مخاطبین او یک گروه خاص واهل یک زمان خاص نباشد. در این صورت که گوش وچشم پیروان به سوی حجت الهی است امامان خود به این نکته متوجه هستند فلذا در موارد لازم توجه می دهند که این اقدام یا این کلام برای یک شرایط خاصی بوده وحتی خود اصحاب نیز به این نکته ملتفت بوده اند. 🔺پس بهره نبردن وعدم ورود به عرصه پژوهش در طب ائمه‌ علیهم السلام وقرآن به این بهانه ، علاوه براین که یک توهم بلادلیل است ، تشکیک های امثال سروش را در پی دارد که دیگر گزاره های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی وحتی شرعی برای شرایط خاص می تواند باشد وقابلیت بهره گیری در امروزه که نظام های اجتماعی وسیاسی تغییر کرده نمی باشد .که متاسفانه عملا عده ای همین گونه هستند. تلنگر : افرادی هستند که وارد عرصه ی پژوهش و حیطه عملی طب اسلامی نشده اند وبدون این که تحقیق های انجام شده را بخوانند در ذهن خود یک گره حل نشده دارند وان را تکرار میکنند. شاید این احادیث مال جغرافیا یا زمان مخصوص باشد. خوب برادر بیا وببینیم احادیث را بخوانیم ببینیم کدومش این طوریه؟ مانند کسی که یک جا نشسته ومی گوید پرواز کردن ممکن نیست به این دلیل وان دلیل خطرسقوط هست خطر چنین وچنان . برادر جان مردم رفتند وبرگشتند سوال کن ازشان چطوری میشه ؟ الان عده ای دارند ازهمین تعالیم طبی استفاده میکنند و اثبات می کنند و عده ای از این روش استفاده کردند بالفرض اگر ۴ تا مشکل داشته دو سه تارا رفع کرده وبعضی از دور نشسته ومیگویند نیست؟ یک سبک بهداشتی مستقل وبه صورت نظام مند، ایت الله تبریزیان از همین ها ۴جلد کتاب درست کرده ان وقت بگوییم نيست ونمی شود !!
دو جواب نقضی اولا :اگر این احتمال درگفتمان طبی امامان معصوم وجود دارد در دیگر گفتمان ها وروش های طبی هم باید باشد. پس طب هندی ویونانی نیست چون طبق شرایط وزمان ان جا تدوین شده . کتاب هاریسون ومانند ان در آمریکا نوشته برای منطقه خاورمیانه قابلیت به کارگیری ندارد. چطور گزاره های دانشمندان به زمان ومکان محدود نمی شود ولی گزاره های امامان وعالمان الهی اری؟ ثانیا ما از علم اجتماع وخانواده واقتصاد وقضاوت و سیاست واخلاق وحتی احکام شرعی اسلام نمیتوانیم استفاده کنیم چون همین احتمال در برخی موارد خیلی بیشترهم موجود است. نامه امام به مالک اشتر را عده ای همین طور گمان می کنند ومیگویند برای حکومتداری درجهان امروز استفاده ندارد. یا اکنون‌ که جهان با حقوق بین الملل نوین پیش میرود( وچقدر افتضاح هم هست ) روش قضاوت وحقوق امامان ما جایگاه عملی ندارد. روش اقتصاد نوین براساس بانکداری است واسلام اقتصادش جور دیگری است. متاسفانه همین طور هم هست وعملا تعالیم مختلف غیر دینی به همین بهانه محدودیت ان به منطقه حجاز و ۱۰۰۰ سال قبل، جای تعالیم اهل بیت علیهم السلام گرفته است.
👈جواب حلی آن این است که اولا ما سراغ روایت نرویم، قبل از اینکه وارد روایات بشویم، بنشینیم همینجا ومسایل طبی را تحلیل کنیم . بحثهای جغرافیایی چه مقدار از بحثهای سلامت و طب را میتواند تحت تأثیر قرار بدهد؟ شیوه ی غذا خوردن. «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» (اعراف،31) آیا این به جغرافیا ربط دارد؟ درمان با قرآن و دعا به جغرافیا ربط دارد؟ درمان با مزاج، برای این مزاج این خوب است. مزاج وطبیعت یک مسأله ای عمومی است واکثر درمانها در مزاج است. مزاج دم، نشانه هایش این است و درمانش این است. این ربطی به جغرافیا ندارد هر کسی در هر جایی باشد مزاج دم درمانش این است. شیوه و آدابی در سلامت مطرح است که مثلا اینگونه به بیت الخلاء بروید، سرتان را بپوشانید، سنگینی را به سمت چپ بگذارید. این دستورات ربطی به جغرافیا ندارد. خیلی از دستورات سلامت بخش، آهسته غذا خوردن، خواص خوردنیها اینها که عوض نمیشود. خواص خرما و نمک که با گذشت زمان عوض نمیشود. بیان خواص. بخشی از طب ما بیان خواص است. بیان خواص با تغییر زمان و جغرافیا عوض نمیشود. افتیمون سودابر است. در هر جایی افتیمون سودابر است پس اکثر مسائل همینطور که در طب سنتی و دیگر طبها که با مکان و جغرافیا عوض نمیشود در طب اسلامی هم همینطور است بلکه طب اسلامی چون قرار است از اسلام باشد و اسلام برای همه ی دنیا است. پیامبر و اهلبیت برای همه ی دنیا دارند صحبت میکنند اتفاقا بیشتر لحاظ میکنند. خیلی عیب و زشت است که ما دیگران را ملتفت به این مسأله بدانیم و بگوییم تعالیم طبی بقیه چون به این نکته توجه دارند برای همه جا به دردبخور است اما اهلبیت علیهم السلام به این نکته توجه ندارد! وقتی میگویند سیاه دانه خوب است و شفا است حواسشان نیست که بگویند فقط برای منطقه ی حجاز است و اما ثانیا وقتی برویم سراغ روایات و نگاه کنیم در مقام عمل میبینیم فرقی نیست بین تعالیمی که در حجاز صادر میشود با تعالیم ائمه که در عراق هستند یا تعالیم ائمهای که در خراسان میآیند امام رضا علیه السلام فرقی نمیکند. ما تفاوتی نمی بینیم. موارد نادری هم اگر هست که خود امام تنبه دادند مانند این که امیرالمومنین اگر غذاهای خاصی میخورد به خاطر زمانش وشرایط حاکم بودنش بود وامام صادق علیه السلام این اختصاص را گوشزد فرمودند. پس اگر موارد نادری است نمیشود گفت طب اسلامی نداریم چون اینها مربوط به جغرافیای خاص است. مخاطبین ائمه با مزاجهای مختلف. امام بر منبر، همه که آنجا بلغمی که نیستند یک عده صفراوی هستند یک عده سودایی هستند یک عده بلغمی و یک عده دموی هستند. بیان میکند که برگ چغندر استخوانساز است، خوب می شود گفت این برای مزاج خاص است؟ امام دارد بیان عام میکند. افراد حاضر اهل مناطق متفاوت هستند، سلمان فارسی، از اصحاب ائمه ی متأخر، امام رضا به بعد علیهم السلام اکثرشان از اهل قم هستند. اصحاب امام صادق و امام باقر علیهما السلام اکثرشان اهل کوفه هستند، از مناطق مختلف، بردگان آفریقایی، کنیزان آفریقایی، رومی، از همه جا آنجا هستند. از هند از ترک. غلام ترکی. اینها همه هستند. ترک و عرب و هندی و یونانی و غربی و شرقی آنجا هستند. این نیست که دستورات اهلبیت مربوط به یک منطقه ی خاص باشد. مکاتبات ائمه با مناطق دیگر؛ ابی الحسن خراسانی که نانوا بوده است از خراسان نامه مینویسند و امام جوابش را میدهد که اهل خراسان است. از قم نامه مینویسد برای چشمش نسخه میخواهد. پس در مقام عمل هم میبینیم با لحاظ مناطق مختلف ائمه علیهم السلام دستورات طبی بیان میکنند. بله یک مقدار خاصی هم ما منکر نیستیم 5 درصد 3 درصد 10 درصد حداکثر مربوط به یک منطقه ی خاصی است خوب حتی آنها را هم میشود تحلیل کرد و ما می توانیم برای موارد خاص هم به کار ببریم یعنی بفرمایید این مورد و این دستور برای یک منطقهی گرم و خشک است خوب این را هم باز میتوانیم برای مناطق گرم و خشک به کار ببریم و استفاده کنیم. پس به هر حال این اشکال خیلی موهون است و اصلا قابلیت رد طب اسلامی با این اشکال وجود ندارد اللهم صل علی محمد و آل محمد