eitaa logo
آرشیو پرسمان
112 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ کتب مرجع وعام مانند الکافی ، المحاسن و الخصال و.... 1 کتاب الکافی تعداد ۳۰۰۰ روایت در حیطه بهداشت ودرمان دارد. در مقاله دانشگاه تهران ۲۲۳۳ روایت طبی کافی ذکر شدهکه ۶۰ درصد ان یعنی ۱۲۶۰ روایت را معتبر دانسته است 2کتاب محاسن جناب برقی نیز حاوی تعداد بسیاری حدیث طبی مشابه وموید کتاب کافی است وقبل از کافی در زمان امام عسکری علیه السلام وغیبت صغری نگاشته شده است. 3 خصال جناب شیخ صدوق احادیث عددی در حیطه طب هز جنله حدیث ۴۰۰ گانه امیر المؤمنین عليه السلام 4 من لا یحضر الفقیه گزاره های طبی از نوع اداب وسنن فراوانی دارد 5 علل الشرایع شیخ صدوق که گزاره های نوع اول (علمی و علل) و نوع دوم (شرایع وسنن) را کنار هم اورده است. این ها اغلب کتبی است که در پاورقی های کتاب جامع طبي ايت الله تبريزيان دراسة في طب الرسول المصطفى بدان ارجاع داده شده است. کتب دیگری هم مانند کتب شیخ طوسی، دیگر کتب صدوق، قرب الاسناد حميري ، دعائم الاسلام و... کتب جامع متاخر مانند وسایل الشیعه وبحار الانوار مطالب طبی را جمع اوری کاملرا از منابع دست اول انجام داده
شبهه ای که به گونه های مختلف بیان می‌شود، احادیث طبی سند ندارد یا ضعیف است یا فلان کتاب وروایت طبی مجهول است جواب : اولا با بررسی کتب و توجه به مقدمه امروز روشن است که کتب وراویان روایات طبی همان کتب وراویان تمام معارف اهل بیت علیهم السلام است. همان زراره ومحمد بن مسلم وبزنطی و.... که روایات فقهی ازانان داریم ازهمان ها روایات طبی داريم وهمان کافی و محاسن و...مورد بهرمندی معارف ناب اسلامی وتشیع مورد استفاده در حیطه سلامت ودرمان قرار گرفته است. به هر حال مانند دیگر معارف روایات طبی قوی وضعیف دارد واکثر اشکال کنندگان از افراد دلسوز منظورشان توجه به این نکته بوده که باید باتحقیق وپژوهش روایات طبی را بیان کرد وصرف نقل کافی نیست که این امر مهم را ایت الله تبریزیان به خوبی توجه جدی تر داشته چرا که ایشان در مبنای فقهی حتی خبر واحد را هم قبول ندارند. افرادی هم بودند که در حیطه خاصی از معارف فقط روایت ونقل داشتند واین باعث میشد که کمتر شناخته شده باشند. چراکه انچه مورد توجه علما و رجالیون بوده روایات فقهی واعتقادی وراویان این حیطه بوده فلذا موضوع طب در قرون سابق یک موضوع کم اهمیت جوامع بوده فلذا راویان اختصاصی ان که اغلب در وادی طب بوده اند مانند احمد بن رباح متطبب که با امام عسکری در ارتباط بوده یا محمد بن یحیی الارمنی یا ... درکتب رجالی با ان ها پرداخته نشده است مثلا جابربن حیان که در حیطه علم شیمی ازامام بهره میبرده هیچ نشان واثری از او در کتب رجالی وفقهی وکلامی نیست. ثانیا مبنای اصح علما وفقها استفاده از قرائن مختلف در اثبات روایات است وصرفا سند نیست والا نهج البلاغه ودعای کمیل و ابوحمزه وزیارت اربعین و خیلی از این هارا باید به صرف ایراد سندی کنار بگذاریم . ثالثا تفاوت ذاتی طب با فقه در فقه همیشه فقیه روبه عقب نگاه میکند که ایا مقدمات را درست طی کرده یا نه واقعیت در روز قیمت معلوم میشود ولی درطب مخصوصا مسایل درمانی یا پیشگیری قابل لمس وتجربه طبیب همیشه به جلو نگاه می کند که این درمان چقدر جواب داده یا این دستور پیشگیری چه قدر موثر بوده است . تفاوت دیگر مهم این است در فقه شرع حکم الله است وفقط باید با علم فتوا داد وظن وگمان وفرضیه راه ندارد هرچند متاسفانه گاها رعایت نمیشود ولی در طب که دنبال حقایق وقوانین سلامت هستیم با کمک تعالیم ائمه‌ فضا برای احتمال و فرضیه هست. رابعا وجود ضعف در بعض روايات طبی مقوله طب اسلامی نفی نمی کند . نهایتا در بعضی موضوعات به نتیجه یقینی نمیرسیم. در خیلی از علوم دیگر نیز ما نمیدانیم داریم ومعنایش نفی مقولات علمی نیست.
1_1430984081.pdf
264.3K
📄 مقاله دانشگاه تهران : از بین 2233 روایت طبی کتاب کافی سند 60% آن معتبر و سند 40% ضعیف است . 👈نتیجتا فقط روایات معتبر طبی کتاب کافی 1340 میشن .
پایان جلسه دوم طب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه: 3⃣ مورخ: پنجشنبه 1400/12/26 ارائه دهنده: حجت الاسلام مومنی موضوع: شبهات مربوط به آیه 33 سوره احزاب بر عصمت اهل بیت علیهم السلام 👇👇👇
یامهدی ادرکنی: سلام علیکم ورحمه الله باعرض تبریک اعیاد شعبانیه وپیشاپیش عید سال نو خدمت اعضای محترم باادامه ی بحث شبهات وهابیت درخدمت عزیزان بودیم دوستان دلیل قرآنی شیعه بر عصمت اهل بیت علیهم السلام چیست؟ «گــ🌸ـــلِ نـرگـــِس»: آیه‍ تطهیر یامهدی ادرکنی: درسته یا آیه ی ۳۳ سوره ی احزاب سوره الأحزاب آیه 33 وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰۖ وَ أَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَ آتِينَ الزَّكَاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا و در خانه هايتان قرار گيريد، و همانند خود آرايى (دوران) جاهليت نخستين، (بازيورها) خود نمايى نكنيد؛ و نماز را برپا داريد، و [ماليات ] زكات را بپردازيد، و خدا و فرستاده اش را اطاعت كنيد؛ خدا فقط مى خواهد پليدى را از شما خاندان (پيامبر) ببرد و كاملًا شما را پاك سازد. عصمت از واژه ی عصم به معنای منع ودر اصطلاح به معنای نگه داشتن وحفظ بکار برده میشود حامد: ظاهر ایه، درمورد همسران پیامبر هست و ایات قبل و بعد هم در مورد همسران پیامبر هست یامهدی ادرکنی: بله شبهه اینجاست.اهل سنت برخی قائل اند که زنان پیامبر هم شامل آیه ی تطهیر میشوند.پاسخ دوستان چیه؟ امینی .: حدیث کسا وایه مباهله رو قبول ندارند؟؟ یامهدی ادرکنی: اهل اسنت در سند حدیث کساء اشکال میکنند.البته به زعم ایشان مشکل دارد وگرنه از نظر شیعه مشکلی ندارد اما جواب در خود آیه هست دقت کنید
حنیفه زاده: ابتدا ضمیر کن جمع مونث هست و سپس التفاتی صورت گرفته و ضمیر به جمع مذکر تبدیل شده یامهدی ادرکنی: بله درسته یک جواب ما همین است حنیفه زاده: همینطور ابتدای بحث نوعی توبیخ مطرح شده نمیتونه چنین افرادی جزو افرادی باشن که ادامه آیه بیان میکنه که معصومند یامهدی ادرکنی: اما یک جواب روایی هم داریم👇👇 ام سلمه یکی از همسران پیامبر نقل میکند: أم سلمه، همسر پيامبر مي‌گويد: آيه «إِنَّمَا يرِيدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» در اتاق من نازل شد و در اتاق من هفت نفر بودند، جبرييل و ميكاييل و علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام و من دم در اتاق نشسته بوديم. از رسول خدا صلي الله عليه و آله پرسيدم آيا من از اهل بيت نيستم. فرمود: «انك إلي خير انك من أزواج النبي صلي الله عليه و آله ». [۱] ---------- [۱]: الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸. حنیفه زاده: آیا این حدیث مورد تایید آنها هست؟ یامهدی ادرکنی: درست میفرپایید.این آیه توبیخ زنان پیغمبر است که میفرماید مثل دیگر افراد معمولی رفتار نکنید.اما چرا باید خطاب تطهیر اهل بیت در اینجای آیه بیاید؟! بله در المنثور یک کتاب معتبر اهل سنت از جلال الدین سیوطی است خداوند از به میان اوردن عصمت اهل بیت در بین کلام وخطاب همسران نبی حتما هدفی داشته؟! حنیفه زاده: اگر طبق جلسات قبل با توجه به سیاق پاسخ ندیم میشه گفت جمله معترضه هست؟ یامهدی ادرکنی: بله اما ما در پایان جواب سیاقی میدیم ومشکل را حل میکنیم مرحوم علامه در المیزان میفرمایند این آیه متصل به آیه ی قبل وبعد نازل نشده واحتمالا نبی اکرم یا صحابه در اینجا قرار داده اند میشه یک جواب تاریخی داد که منظور از عصمت وتطهیر زنان پیامبر نیستند.کسی میدونه؟! راهنمایی میکنم جریان یک جنگ هست... Hossein: پیامبر ( عبدالله‌بن‌مسعود گوید: به پیامبر (عرض کردم: «ای رسول خدا (! چه کسی شما را پس از وفاتتان، غسل می‌دهد»؟ پیامبر (پاسخ داد: «هر پیامبری را وصی و جانشین او غسل می‌دهد». عرض کردم: «ای رسول خدا (! وصیّ شما کیست»؟ حضرت پاسخ داد: «علیّ‌بن‌ابی‌طالب (». عرض کردم: «ای رسول خدا (! او چند سال پس از شما زندگی می‌کند»؟ حضرت پاسخ داد: «سی سال زندگی می‌کند، یوشع‌بن‌نون، جانشین موسی (بود و پس از موسی (سی‌سال زیست و صفراء دختر شعیب زن موسی (علیه او قیام کرد و گفت: من شایسته‌تر از تو به جانشینی موسی (هستم. پس یوشع با صفورا دختر شیب پیکار کرد و جنگجویان او را کشت و او را به اسارت درآورد و در دوره‌ی اسارت به نیکی با او رفتار کرد؛ و دختر ابوبکر نیز علیه علی (به همراه چندین و چند هزار تن از امّت من قیام خواهد کرد و علی (با او نبرد می‌کند و جنگجویان او را می‌کشد و او را به اسارت درمی‌آورد و در دوره‌ی اسارت با او به نیکی رفتار می‌کند و خداوند در مورد او آیه‌ی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی را نازل کرد و منظور از آن (جاهلیّت اولی)، صفورا دختر شعیب است». حنیفه زاده: جنگ جمل؟ یامهدی ادرکنی: درسته.عایشه علیه امام وخلیفه ی وقت خودش جنگ کرد که گناهی است کبیره خب پس معلوم شد که اهل بیت زنان پیامبر نیستند. اما اهل سنت عده ای میگویند منظور اقربا وخویشاوندان نبی اکرم هستند واین با ضمیرکم هم سازگاره! شما را دقت به خود آیه میدهم آیه انحصار دارد که شامل عموم افراد نمیشود بلکه لفظ انما میرساند که افراد خاصی بوده اند وروایتی که گفتیم آنها را مشخص کرد که خمسه ی طیبه هستند پاسخ سیاقی اینکه خداوند متعال در بین آیاتی که توبیخ زنان پیامبر از گناهان است بحث اهل بیت را می آورد به نوعی داره کد میده وبیان میکند که ای همسران پیامبر همچون اهل بیت پاک باشید از آن ها درس بگیرید واز آلودگی ها ورجس دوری کنید وبه نوعی اتمام حجت است اما چه سود که بعدا افرادی خطاکردند همچون عایشه خب بحث ما پیرامون آیه روشن شد. فقط اجمالا دلیل نقلی بر عصمت را بانکاتش عرض میکنم👇👇 دليل دوم بر عصمت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله، احاديث ثقلين است كه در شبهات پيشين به آن پرداخته شد. اين روايات بر چند مطلب مهم و اساسي دلالت دارد: ۱. دلالت بر عصمت اهل بيت پيامبر از هر گمراهي، چرا كه پيامبر تصريح كرد كه اگر كسي به هر دو متمسك شود، هرگز گمراه نخواهد گشت و اين مطلب متفرع بر اين است كه كتاب و عترت، مصون از گمراهي باشند. پس همان طور كه قرآن نوري است كه ظلمت در آن نيست و حقي است كه باطل به آن راه نمي يابد و هدايتي است كه ضلالت ندارد، اهل بيت نيز چنينند. ۲. دلالت بر رهبري عترت تا برپايي قيامت؛ زيرا فرمود: «اَنَّهما لَن يَفترِقا حَتي يَردا عَليَّ الحْوضَ. » اين جمله دليلي است كه بعد از پيامبر، زمين از امامي كه از عترت و هم تراز كتاب باشد، خالي نخواهد بود، زيرا اگر كتاب الهي، يعني قرآن باشد، ولي فردي از عترت در جهان زنده نب
اشد، لازمه اش جدايي قرآن از عترت است و لازمه عقيده به چنين چيزي، انكار كلام رسول خداست. به همين جهت شيعه عقيده دارد كه امام زمان عليه السلام هم اكنون زنده است و بقاي جهان، به حيات اين انسان كامل بستگي دارد. ۳. بر برتري عترت از همه مردم بعد از پيامبر اسلام دلالت دارد؛ به همين جهت، امت بايد به آنها و قرآن متمسك شوند. اگر برتر يا هم پايه با آنان كسي وجود داشت، حتماً پيامبر به آنها اشاره مي‌كرد. ۴. دلالت دارد كه همه مردم محتاج آنان هستند، ولي آنان از همه بي نيازند. به همين جهت بر مردم لازم است كه تابع آنان باشند، چون فرمود: «فَلا تُقدِّموهما فَتَهلِكوا وَلا تُعلِّموهما فَانَّهما اَعلمُ منكم؛ پس شما از كتاب و عترتم پيشي نگيريد، زيرا هلاك مي‌شويد و به آنان چيزي نياموزيد، زيرا آنان از شما داناترند». بحث روایی تتمه بود دوستان بیشتر وقتش شریفتون را نمیگیرم لحظه های خوب وخوشی سالم وسلامت در کنار هم دیگر باشید انشاالله امسال سال ظهور باشد