eitaa logo
آرشیو پرسمان
113 دنبال‌کننده
300 عکس
69 ویدیو
68 فایل
با سلام بحث های اساتید گروه به صورت گلچین شده در این کانال قرار میگیرد :↓↓↓ لینک کانال آرشیو پرسمان @arshiveporseman لینک گروه پرسمان ( گفت و گو مساله محور ) ← https://eitaa.com/joinchat/649592896Cc336bcb271
مشاهده در ایتا
دانلود
405.8K
تشنه رشحاتي از معرفت: بنظرم فهواي عميق مستتر در فرهنگ اسلام است كه موجب تكاپو و تلاش براي ابزارسازي مي شود و هركس به ارزش والاي اين فرهنگ رسيده باشد و تسليم آن باشد، مي تواند به چنين پوژه هاي توليدي دست يابد مبارز: خب آخرش این صنعتی شدن خوبه یا بده استقبال کنیم یا نه ؟ حامد: اگه این ابزارها نبود، کجا این فرصت بود که شما برای ما توضیح بدید و ما نپذیریم اگه این ابزارهای صنعتی نبود، الان ما داشتیم پشت گاو در زمین‌های کشاورزی، عرق میریختیم
محمدعلی تبریزیان: نقطه اصلی مانور انقلاب صنعتی افزایش سرعت است ولی این باعث افزایش وقت وفرصت نشد . مادربزرگتان را با خانوم خود مقایسه کنید😊 اون بنده خدا دوتا زن داشت و۱۲ بچه و۵۰ بار حج رفت و صد جلد کتاب نوشت اعمال ماه رمضان را دیدید چرا هیچ کس وقت نمیکند امام رضا فرمود خوب نیست قران را یک روزه ختم کنید بلکه هر سه روز خوب است 😊 هزار رکعت نماز در ماه رمضان‌ وده ختم قران یک عملی بود که اصحاب انجام میدادند امام سجاد ۲۰ بار پیاده حج رفت چند همسر وچقدر فرزند وچقدر برده هرشب دعای ابوحمزه کار هم میکرد شهریه که نمیگرفت کی وقت میکرد
مبارز: خب به نظر من جنبه ی استفاده از صنعته که این بحثها رو بوجود اورده نه خود صنعت محمدعلی تبریزیان: تاحدودی بله ولی اکثرش همان قانون ترمودینامیکه که هرابزاری مصرفش بيشتر از بازدهی امینی .: امام زمان که بیاد صنعت رو از بین نمیبره بلکه علم پاک وبی ضررشو میاره محمدعلی تبریزیان: شبیه بهشت میشود
حامد: صنایع بهشتی چه ویژگی هایی دارند؟ محمدعلی تبریزیان: بحث مفصلی دارم اگر مایلید بعدا بپردازیم نزدیک افطار است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آرشیو پرسمان
🌸مهم ترین هشتک ها🌸 سلام و عرض ادب هشتک های جدید و مهم رو مجددا جهت تسهیل در سرچ کردن مطالب اساتی
دوستان برای دسترسی به بحث های گروه به هشتک ها در پیام سنجاق شده مراجعه بفرمایید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه: 5⃣ مورخ: پنجشنبه 1401/01/14 ارائه دهنده: حجت الاسلام مومنی موضوع: زیارت قبور از دیدگاه وهابیت 👇👇👇
رضا مومنی: سلام خدمت اعضای محترم گروه وآرزوی قبولی طاعات وعبادات با ادامه ی بیان شبهات وهابیت در خدمت بزرگواران هستیم امشب با مسئله ی زیارت اهل قبور که از دیدگاه وهابیت حرام میباشد درخدمت شماهستیم یکی دیگر از مسائلی که وهابیت به جهت آن برای ما شیعیان تهمت شرک و کفر می‌زند، زیارت اهل قبور است. ما طبق فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام تا آنجا که امکان داشته باشد به زیارت اهل قبور از پدر و مادر، و دیگر دوستان از اهل ایمان، بالاخص اولیای الهی و سرآمد همه آنان ائمه معصومین علیهم السلام، و مهم تر از همه قبر آقا اباعبداللّه الحسین علیه السلام می‌رویم، وهابیان بر ما خرده می‌گیرند و بر این باورند که این زیارت‌ها همچون کاری است که در دوران جاهلیت انجام می‌شد، و همان گونه که آنها بر سر قبرها می‌رفتند و آنها را می‌پرستیدند ما نیز به عنوان پرستش اهل قبور مورد اتهام قرار گرفته ایم.!! اکنون توجه شما را به احادیثی از منابع اهل سنت جلب میکنیم که موید زیارت اهل قبور مخصوصا قبر رسول اکرم ص است البته مد نظر داشته باشید که احادیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم موجود است که در مورد زیارت عموم اهل قبور است. آنچه در مکتب اهل سنت در زمینه زیارت عموم اهل قبور است اینگونه است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در ابتدا مردم را از زیارت اهل قبور نهی می‌کرده است اما بعد از مدتی فرموده اند که به زیارت آنها بروید. این موضوع در ابتدای دعوت نبی اکرم به اسلام بوده ودلیل خودشو داشته کسی جوابی به ذهنش میرسه؟ اگر این قضیه نهی از زیارت و سپس امر به آن، صحت داشته باشد یکی از دلایلش این است که نهی فرمودنِ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مربوط به ایامی بوده است که هنوز هیچ مسلمانی در قبرستانها دفن نشده بود و قبرستانها اختصاص به مشرکان داشت. مسلمانها نیز جدیدالاسلام بودند، اگر به زیارت قبر نیاکان خود می‌رفتند امکان داشت در عقاید جدید خود متزلزل شوند. لذا نهی از زیارت می‌باید مربوط به آن ایام بوده باشد. ولی هنگامی که برخی از مسلمانها فوت کردند و یا در جنگ‌ها کشته شدند، و قبرستان مسلمانان از قبرستان دوران جاهلیت جدا شد، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دستور دادند که به زیارت اهل قبور از مسلمانان بروید و نه قبور غیرمسلمین و مشرکین. اما احادیث در جواز زیارت قبور قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله وسلم: نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیارَةِ القُبُورِ، فَزُورُوها فَاِنَّها تُذَکِّرُکُمُ الْمَوْتَ من در گذشته شما را از زیارت اهل قبور نهی کردم، ولی حالا به زیارت آنها بروید، چرا که این کار، شما را به یاد مرگ می‌اندازد. یعنی می‌فرماید غیر از اینکه از گذشتگان خود یاد می‌کنید و برای آنها طلب مغفرت می‌نمایید، خودتان نیز به یاد مرگ می‌افتید و اندکی از این دنیا فاصله می‌گیرید چرا که به آینده خود نیز می‌اندیشید. منبع: مستدرک حاکم، ج ۱، ص ۴۷۵. حدیث دوم قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله وسلم: کُنْتُ نَهَیْتُکُمْ عَنْ زِیارَةِ الْقُبُورِ اَلا فَزُورُوها فَاِنَّها تُرِقُّ الْقَلْبَ وَتُدْمِعُ الْعَیْنُ وَتُذَکِّرُ الاْخِرَةِ وَلا تَقُولُوا هَجْراً من در گذشته شما را از زیارت اهل قبور نهی کرده بودم، آگاه باشید که به زیارت آنها بروید زیرا این زیارت دلها را نرم می‌کند، و چشمها را پر از اشک می‌کند و آخرت را به یاد انسان می‌آورد ولی در آنجا حرف لغو و بیهوده نزنید. منبع: کنزالعمال، ج ۱۵، ص ۶۴۶. در این باره میشه گفت که وقتی انسان مرگ را فراموش می‌کند دلش سخت می‌شود و گمان می‌کند همیشه در این دنیا خواهد ماند، ولی هنگامی که به زیارت اهل قبور می رود، می‌بیند که پدر، مادر، خوب ها، بدها، انسانهای قدرتمند، حاکم، و یا ضعیف و ناتوان، یا علما و...، از این دنیا رفته اند ؛ لذا دلش نسبت به این دنیا نرم می‌شود و می‌داند که روزی نوبت به خودش می‌رسد. حدیث سوم قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله وسلم: مَنْ زارَنی بَعْدَ مَوتی فَکَاَنَّما زارَنی فی حَیوتی هر کس مرا پس از مرگم زیارت کند همانند کسی است که در دوران زندگی مرا زیارت کرده است. ومشابه همین حدیث فقط با اختلاف اندکی در همین کتاب حدیثی آمده قالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله وسلم: مَنْ زارَ قَبْری وَجَبَتْ لَهُ شَفاعَتی هر کس قبر مرا زیارت کند، شفاعت من بر او واجب می‌شود. منبع: سنن دار قطنی ج ۲، ص ۲۷۸. یعنی اگر کسی پس از مرگ مرا زیارت کند گویی مانند کسانی است که همراه من می‌زیسته اند، و همان بهره‌ها و آثار برای آنان نیز خواهد بود.
حدیث بعدی طلحة بن عبیداللّه می‌گوید: خَرَجْنا مَعَ رَسُولِ اللّه یُریدُ قُبُورَ الشُّهَداءِ، فَلَمّا جِئْنا قُبُورَ الشُّهَداءِ، قالَ: هذِهِ قُبُورُ اِخْوانِنا ما در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از مدینه خارج شدیم برای زیارت قبور شهدای احد. هنگامی که کنار قبر شهدا قرار گرفتیم پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: این‌ها قبور برادران ماست. منبع:سنن ابوداود، ج ۱، ص ۳۱۹. حدیثی دیگر شهر بن حوشب می‌گوید در خدمت عمر بن خطاب در بیت المقدس بودم: لَمّا اَسْلَمَ کَعْبُ الاَْحْبارِ بِیَدِ عُمَر وَهُوَ فی بَیْتِ المَقْدِسِ، فَرِحَ عُمَرُ بِاِسْلامِ کَعْبِ الاَْحْبارِ ثُمَّ قالَ: هَلْ لَکَ اَنْ تَسیرَ مَعی اِلَی الْمَدینَةِ فَتَزُورَ قَبْرَ النَّبِی وَتَتَمَتَّعَ بِزِیارَتِه. قال: نَعَمْ. اَنَا اَفْعَلُ ذلِکَ هنگامی که کعب الاحبار به دست عمر که در آن زمان در بیت المقدس بود، مسلمان شد، عمر از اسلام آوردن او خوشحال شد و به او گفت: آیا آماده هستی که با من تا مدینه بیایی، تا قبر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را زیارت کنی و با زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم متمتع شده و فیض ببری، گفت: بلی می‌آیم و این کار را انجام می‌دهم. منبع:فتوح شام، ج ۱، ص ۲۴۴. با این حدیث دیگر چه جای شک و تردید در زیارت اهل قبور و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم متصوّر است؟ و پیروان وهابیت به چه مدرکی استناد می‌کنند و ما را مشرک می‌خوانند؟! حنیفه زاده: گویا به تبع ابن تیمیه به حدیث ابی هریره استناد میکنن لا تشد الرحال الا الی ثلاثة مساجد رضا مومنی: بله این حدیث هم موجود است که جز برای سه مکان نباید عزم زیارت کرد وبار سفر بست مد نظر داشته باشید که در زیارت قبور که در مذهب ما به آن توصیه شده حکمت هایی است من جمله یاد مرگ وآخرت و توجه زندگان به مردگان است و زیارت آنها، و همچنین آگاهی کامل مردگان به حضور زنده ها. ایشان با اجرای این سنت، به آیندگان می‌آموزند که به زیارت بزرگان بروند برای تبرک، و به زیارت دیگران بروند برای طلب آمرزش و تذکر خویش. دليل مهم آنان براى تحريم زيارت، حديث زير است كه در صحاح نقل شده است و راوى حديث ابوهريره است كه مى گويد، پيامبر فرمود: «لاتُشَّدُ الرِّحالُ إلّا إلى ثلاثَةِ مساجدَ: مَسجدى هذا، وَمَسْجِد الحرامِ، ومسجِد الأقصى» «بار سفر بسته نمى شود مگر براى سه مسجد؛ مسجد خودم، مسجد الحرام و مسجد اقصى. » ما در اذن دخول امام رضا علیه السلام می‌خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامی وَتَسْمَعُ کَلامی وَتَرُدُّ جَوابی من شهادت می‌دهم که شما جایگاه مرا می‌بینید و سخن مرا می‌شنوید و جواب مرا می‌فرمایید. ولکن گوشهای ما گوشی نیست که سخن امام رضا علیه السلام را بشنود. درکنار بحث زیارت قبور به دلیل تبرک جستن به در ودیوار وقبور اولیاء مارا مشرک میدانند مى گويند: چون شيعيان به در و ديوار قبور انبيا و ائمه (عليهم السلام) و آثار اوليا دست مى كشند و تبرك مى جويند، مشرك هستند! در پاسخ مى گوييم: پدر و مادرى كه فرزندشان به سفر و يا از دنيا رفته، وقتى ياد او مى كنند، لباس‌ها و وسايل باقيمانده او را برمى دارند و به آن دست مى كشند يا به سر و صورت خود مى مالند و آنها را مى بوسند. آيا اين اعمال به معناى پرستش اين وسايل است و اين پدر و مادر مشرك هستند؟ يا اين اعمال و رفتار نشانگر محبت و عشق به كسى است كه او را نمى بينند و با ديدن اين وسايل به ياد او مى افتند. آيا حضرت يعقوب كه پيراهن فرزندش يوسف را بوسيد و بر سر و صورتش كشيد و بينايى خود را به دست آورد، مشرك شد؟ بزرگواران بحث ما خاتمه پیدا کرد بیش از این وقت شما را نمی گیرم امیدوارم استفاده کرده باشید درپایان یاد دو طلبه ی شهید اصلانی ودارایی را گرامی میداریم وبرای حجت الاسلام پاکدامن هم آرزوی شفای عاجل از خدای متعال داریم وبدانید که عناصر تکفیری و وهابی زائیده ی عدم اتحاد واختلاف بین شیعه وسنی هستند