mnshavy(164).mp3_89625.mp3
1.02M
📢 هر روز با یک صفحه از کلام نور
صفحه ۱۶۴
💚 @harrozbaqoran💚
💠 بهجتِ عقلی
🔹 آیا لذّت عقلی فقط برای علما هست که مطالب عقلی را درک می کنند یا برای شهدا و جانبازان و امثال اینها هم هست؟
برای رسیدن به آن لذایذ دو راه هست و اینها «مانعة الخُلوّ» است که جمع را شاید: یکی #علم_الدراسة است که انسان صحیحاً درس بخواند و باور کند و به علم خودش عمل کند؛ یکی هم #علم_الوراثة است که به درس و بحث نیست، این دیگر ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشاءُ﴾. اگر کسی شهید در #راه_دین شد، شهید #انقلاب شد، فرمود شهید، «عند الله» است. اگر در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» آمده است که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی اینها در حضور خدا نشسته اند، درباره شهدا هم همین تعبیر را دارد که فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾؛ شهید هم #لذت_عقلی دارد هم ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ را دارد.
🔹 برخی ها هم شهید نشدند ولی #فاتح اند، اگر اینها بیشتر از شهید نباشند کمتر از شهید نیستند؛ اینها هم «عنداللّهی» اند. مستحضرید در همان جریان «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ»، وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این عمل «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»! این عمل به مراتب از شهادت خود حضرت امیر بالاتر است، برای اینکه اگر ـ معاذالله ـ آن روز حضرت امیر را شهید میکردند، دیگر اسلامی نبود تا حضرت امیر (سلام الله علیه) در #راه_دین شهید بشود؛ وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آن فتح و پیروزی، #معادل_عبادت_ثقلین است.
🔹 اگر کسی واقعاً #فاتح باشد، اجرش کمتر از شهید نیست. وجود مبارک حضرت امیر #فخر_همه_شهداست؛ اما آن کارش فخر کارهای دیگر است، چون وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این جمله را درباره شهادت آن حضرت که نفرمود، درباره #فتح آن حضرت فرمود؛ فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین». غرض این است که اینها با «علم الوراثة» می شوند «عنداللّهی»؛ اگر «عنداللّهی» شدند بعد از موت، لذّت های عقلی نصیب آنها می شود که شاید نصیب دیگران نشود.
#وقوع_جنگ_خندق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور جلسه 7
🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی:
لزوم توجه به فرهنگ نخبه پروری در حوزه/تأکید بر لزوم تبلیغ در تمام شرایط
🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرا، آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به #رسالت_روحانیت خاطرنشان کردند: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف های دیگران را تکرار کند بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق (علیه السلام) حرکت می کرد و حامل علم ائمه باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند حوزه امام صادق (علیه السلام) نیست.
🔸 ایشان با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب میراث #آیت_الله_بروجردی است بیان داشتند: سنت های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند بنابراین سنت های علمای بزرگ قم و نجف باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان مثال مرحوم آقای بروجردی در زمینه #وحدت_شیعه_و_سنی فعالیت کردند. اگر میان شیعه و سنی تقریب باشد داعش به وجود نمی آید. این عالم بزرگ می گفت طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد، ما باید #میراث_آیت_الله_بروجردی را حفظ کنیم.
🔸 معظم له جایگاه حوزه نجف را جایگاه والایی دانستند و اظهار داشتند: تمام حوزه های جهان تشیع مدیون حوزه نجف هستند چون از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب و بسیاری از کتب درسی دیگر خروجی حوزه نجف هستند و این به #برکت_امیرالمومنین (علیه السلام) است.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی خدمات سید مرتضی به حوزه بغداد و نجف را مورد توجه قرار دادند و بیان کردند: سید مرتضی آدم ثروتمندی بود لذا بخشی از ثروتش را وقف کرد و به این ترتیب، #فرهنگ_وقف را بین مردم جا انداخت. همچنین این بزرگوار مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند توجه بیشتری می کرد. شیخ طوسی یکی از شاگردان ایشان بود و در نجف از همان شیوه مدیریتی سید مرتضی الگو گرفت که توانست علمای بزرگی تربیت کند وگرنه طلاب آنجا چیزی بیش از یک امام جماعت نمی شدند.
🔸 معظم له خطاب به اساتید حاضر در جلسه اظهار کردند: حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون #فرهنگ_نخبه_پروری میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را می کردند. به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) حتی برای حفظ جان زراره تلاش می کرد.
🔸 مرجع تقلید جهان تشیع با تأکید بر #لزوم_تبلیغ در تمام شرایط اذعان کردند: صحنه ای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونه ای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبه ای برای تبلیغ به آن روستا می رفت و با عبا و عمامه همان کابل را می گرفت و از آب رد می شد. حقیقتاً نمی دانم که او برنده است یا من!
🔸 معظم له افزودند: ما جزو اولین #دوره_طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان ها چندان طلبه ای نداشتند به ویژه حدود سالهای 1316 تا 1322 کسی طلبه نمی شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه می شود می تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد می گرفتیم و طلبه ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد #مدیون_نظام_و_شهدا است.
لینک خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/b00898
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🌷سلسله جلسات #درس_اخلاق
در محضر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
🔺️با موضوع «محبت خدا»
🔹️چهارشنبه شب ها
🔸️انتشار در صفحات مجازی:
🌐 @mesbahyazdi_ir
11.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید| دسته بندی انسان ها در قرآن
🔺️قسمت شصتم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
💻 @mesbahyazdi_ir
#حدیث_روز
✍️ از #امام_على (ع) در وصيت به فرزندش #امام_مجتبی (ع) روایت شده:
💠 بدان كه پيش روى تو راهى است همراه با #مسافت_دور و سختيهاى جانگاه...
🔶 هرگاه از #نيازمندان كسى را يافتى كه رهتوشه تو را به سوى #آخرت بر دوش كشد و فرداى قيامت كه به آن نياز دارى به تو تحويل دهد، پس آن را #غنيمت شمار؛
🔷 بارت را بر دوش او بگذار، و تا مى توانى، #توشه او را افزون كن، شايد كه او را بجويى و ديگر نيابى!...
📖 «وَاعْلَمْ اَنَّ اَمامَكَ طَريقا ذا مَسافَةٍ بَعيدَةٍ وَمَشَقَّةٍ شَديدَةٍ... وَاِذا وَجَدْتَ مِنْ اَهْلِ الْفاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زادَك اِلى يَوْمِ القِيامَةِ فَيُوافيكَ بِهِ غَدا حَيْثُ تَحْتاجُ اِلَيْهِ فَاْغْتَنِمْهُ وَحَمِّلْهُ اِيّاهُ وَاَكْثِرْ مِنْ تَزْويدِهِ وَاَنْتَ قادِرٌ عَلَيهِ، فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ قَلاتَجِدُهُ…».
📚 نهج البلاغه (فيض الاسلام) نامه 31.
✍️ پ.ن:
💠 اى رهروى كه خير به مردم رسانده اى
آسوده رو، كه بار تو بر دوش سائل است (صائب)
#اخلاق_کریمان/
#حدیث_روز
✍️ روایت شده گروهى در محضر #امام_مجتبى (ع) بودند، از حضرت سؤال كردند:
🔶 «چگونه است كه شما هرگز سائل و #نيازمند-ى را #نااميد برنمى گردانيد، گرچه سوار بر اشتر، در حالت رفتن باشيد؟
💠 فرمود:
1️⃣ من هم به #درگاه_خداوند محتاج و سائلم و مى خواهم كه خداوند مرا محروم نگرداند؛
2️⃣ و شرم دارم كه با چنين #اميدوارى، سائلان را نااميد كنم؛
3️⃣ خدايى كه #نعمت-هايش را بر من ارزانى داشته، مى خواهد كه من هم به مردم #كمک كنم؛
4️⃣ مى ترسم كه اگر #بخشش خود را از مردم دريغ دارم، خداوند هم به من #عنايت-ش را دريغ دارد و منع نمايد.
📖 قيلَ لَهُ: لأىِّ شَى ءٍ لا نَراكَ تَرُدُّ سائِلاً وَإنْ كُنْتَ عَلى ناقَةٍ؟ فَقال (ع) «إنّى لِلّهِ سائِلٌ، وَفيهِ راغِبٌ، وَأَنا أَسْتَحْيى أنْ أَكُونَ سائِلاً وَأَرُدَّ سائِلاً، وَإِنَ اللّه َ عَوَّدَنى عادَةً أَنْ يفيضَ نِعَمَهُ عَلَيَّ وَعَوَّدْتُهُ أَنْ أَفيضَ نِعَمَهُ عَلَى النّاسِ فَأَخْشى إنْ قَطَعْتُ العادَةَ أَنْ يَمْنَعَنى العادَةَ.»
📚 بلاغة الامام الحسن عليه السلام، ص135.
#اخلاق_کریمان/ #کریم_اهل_بیت(ع)/ #ظرافت_های_اخلاقی/