امام على عليه السلام:
إذا جَلَستَ إلى عالِمٍ فَكُن عَلى أن تَسمَعَ أحرَصَ مِنكَ عَلى أن تَقولَ، وتَعَلَّم حُسنَ الاِستِماعِ كَما تَعَلَّمُ حُسنَ القَولِ، ولا تَقطَع عَلى أحَدٍ حَديثَهُ
هنگامى كه نزد دانشمندى مىنشينى، براى شنيدن حريصتر از گفتن باش و خوب گوش دادن را مانند خوب گفتن، ياد بگير و سخن كسى را قطع مكن
المحاسن جلد1 صفحه364
💚 @harrozbaqoran💚
امام على عليه السلام:
مَنِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا
كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود
غررالحكم حدیث9113
💚 @harrozbaqoran💚
#حدیث_روز
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
«خدا اموال را برای اینکه در جهت الهی هزینه کنید به شما عطا کرده است؛ نه اینکه آن را بیندوزید»
مفاتیح الحیاة ص ۶۲۹
💚 @harrozbaqoran💚
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی
🔻 آغاز ثبت نام دوره کشوری 🔻
🇮🇷 #طرح_ولایت_تابستان ١۴٠١🇮🇷
🔸 برادران وخواهران غیرحوزوی (تا ٣۵ سال)
#معلمین
#فعالین_فرهنگی
#فارغ_التحصیلان_دانشگاه
🔴 ثبت نام: تا ١ خردادماه
🌐 hamzevasl.ir
👈 مکان: مشهد مقدس
👈 آدرس کانال ها:
🆔 eitaa.com/hamzevasl
🆔 t.me/hamzevasl
🆔 ble.ir/hamzevasl
🆔 instagram.com/hamzevasl
امام صادق عليه السلام:
قالَ اللّهُ عزّوجلّ: لِيأذَنْ بِحَربٍ منّي مَن آذى عَبديَ المؤمنَ
خداوند عزّوجلّ فرموده است هر كه بنده مؤمن مرا بيازارد، به من اعلان جنگ مى دهد
الكافی جلد2 صفحه350
💚 @harrozbaqoran💚
💠 مظهرِ باقی
🔹 یكی از سخنان نورانی امیر بیان علی بن ابی طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) این است كه «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»؛ عالمان الهی از نبش زمان و زمین بیرون آمدند و هرگز جریان #تاریخ_مصرف درباره آنها راه ندارد؛ آنها فوق گذشت زمان و زمین هستند و از #سهم_بقا برخوردارند.
🔹 رمز موفقیت چنین عالمانی این است كه به #عهد_الهی وفا كردند که وجود مبارك علی بن ابی طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) فرمود: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أَلَّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَب مَظْلُومٍ»؛ فرمودند عالمان موظف اند که به عهد الهی #وفا كنند، چه اینكه خود حضرت امیر (سلام الله علیه) به این عهد وفا كرد. مرحوم #آیت_الله_العظمی_بهجت اگر سهمی از بقا داشت، برای آن بود كه عقل مدار و عدل محور بود.
🔹 راز اینكه عالمان دین باقی اند، عمل به آیه سوره مباركه «نحل» است كه در آن آیه سوره «نحل» چنین آمده است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. انسانی كه #عبد_الله باشد و #عند_الله باشد و «لقاء اللّه»ی بیندیشد سهمی از بقا دارد، زیرا ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾ و این بزرگ فقیهِ عصر ما که «عند اللّه»ی زندگی می كرد، #سهمی_از_بقا دارد.
#سالگرد_آیت_الله_العظمی_محمد_تقی_بهجت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم سالگرد آیت الله بهجت در لبنان
تاریخ: 1394/02/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس مباحث علوم القرآن خود (چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه)، با بیان اینکه پیامبر اکرم سلطان انبیاست، اظهار داشتند: هر پیامبری انبیای قبل از خود را تصدیق می کند اما پیامبر اکرم علاوه بر تصدیق آنها بر آنها هیمنه و تسلط دارد.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم طهارت داشتن برای فهم قرآن اظهار داشتند: قرآن کریم یک سلسله حرف هایی دارد که در هیچ جا نیست و یک سلسله مطالبی دارد که جز با طهارت چشم و گوش قابل دسترسی نیست؛ این #طهارت_چشم_و_گوش از کجا پیدا می شود؟ فرمود: ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ در سوره مبارکه «اسراء» این بود که ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ این هم از آن آیات پیچیده قرآن کریم است! ﴿کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ یعنی چه؟ ما در فارسی این کلمه «از» را روی شخص می آوریم می گوییم «از آقا بپرس»! نمی گوییم «از مطلب بپرس»! ولی در عربی این کلمه روی مطلب درمی آید نه روی شخص ﴿یَسْألونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ﴾ ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ﴾ ﴿یَسْأَلُونَکَ عَنِ المَحِیضِ﴾.
🔹 استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان #مسئول_اعمال خود است بیان داشتند: مسئول کیست؟ از چه کسی می پرسند که چشم را چه کار کردی؟ از چه کسی می پرسند گوش را چه کار کردی؟ از چه کسی می پرسند خودت را چه کار کردی؟ این قابل فهم نیست! مسئول کیست؟ اینها که مسئول عنه هستند! ما فؤادمان همان #مرکز_فکری ماست هویت ماست. منظور این قلبی که هر حیوانی دارد نیست. مثلاً بعضی قلب سلیم دارند، منظور این قلب که نیست، همان حقیقت روح است. این ﴿عَنْهُ﴾ به چه کسی برمی گردد؟ مسئول کیست؟
🔹 مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام، اظهار داشتند: آن بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) که فرمود: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فلا یَطلُبُها» همین است فرمود من تعجب می کنم مردم کتاب دستشان قلم دستشان پول جیبشان را گم می کنند #انشاد می کنند یعنی می گویند چه کسی این گمشده را پیدا کرد؟ #خودشان_را_گم_کردند نمی روند پیدا کنند!
🔹 ایشان با بیان رابطه این حدیث با آیه 36 سوره اسراء بیان داشتند: آیه 36 سوره مبارکه «اسراء» می فرماید : ﴿لاَ تَقْفُ﴾ یعنی تبعیت نکن ﴿مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾، چرا؟ برای اینکه ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد﴾ چشم و گوش و دل، یعنی #ظاهر_و_باطن ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ﴾ این ﴿أُوْلئِکَ﴾ هم اشاره به اینهاست ﴿کَانَ﴾ یعنی کل واحد ﴿عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ پس اینها #مسئول_عنه هستند. سائل کیست؟ معلوم است که خدا و مدبران الهی هستند. مسئول کیست؟ انسان را می نشانند اینجا می گویند با خودت چه کردی؟ این یعنی چه؟! با دلت چه کار کردی؟ چه چیزی در دلت گذشت؟ با فکرت چه کردی؟ چه گذشت؟ این همان است که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ».
🔹 ایشان با انتقاد از فلسفه مادی گرایانه بیان داشتند: الآن مشکل ما با فلسفه غرب این است آنها می گویند تا ما نبینیم قبول نمی کنیم، ما می گوییم چون دیدنی نیست قبول داریم. این جنگ های صلیبی این اسلحه، اسلام را از دست مردم گرفت اما قلم این فیلسوف ها، اسلام را از فکر مردم گرفت! اسلحه، دین را از قلب مردم نمی تواند بگیرد، بله از دست مردم می گیرد، این جنگ های صلیبی و امثال صلیبی اسلام را از دست و زبان مردم آندلس و اسپانیا و اینها گرفتند اما آنکه دین را از فکر مردم گرفت همین #فلسفه_های_مادی است.
لینک کامل خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/g05885
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 321
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 استفاده از فرصت
... همچنين در رواياتي می فرمايد: فرصت را در وقت خود غافلگير كن، كه چون فوت شود ديگر به آن دسترسي نخواهي داشت.[1] و هر كه فرصت را از زمان (بهرهگيري)اش به تأخير اندازد، مطمئن باشد كه از دستش خواهد رفت.[2] از دست دادن فرصت، مايه اندوه است.[3] [پس] فرصت را به وقتش درياب، تا مايه غصه نگردد.[4]
تا رسد دستت به خود، شَو کـارگر چون فتی از کار، خواهی زد به سر
[1] . غَافِصِ [عافص] الْفُرْصَةَ عِنْدَ إِمْكَانِهَا فَإِنَّكَ غَيْرُ مُدْرِكِهَا بَعْدَ فَوْتِهَا (غرر الحکم، ص473 ).
[2] . مَنْ أَخَّرَ الْفُرْصَةَ عَنْ وَقْتِهَا فَلْيَكُنْ عَلَي ثِقَةٍ مِنْ فَوْتِهَا (غرر الحكم، ص474).
[3] . إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة (نهج البلاغة، حكمت 118).
[4] . بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ غُصَّةً (نهج البلاغة، نامه 31).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 217
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️ مهمترین شرط سلوک
🔻 آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نمودهام، این است که اهمّ اشیا از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در #ترک_معصیت است. تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت، به حال قلبت فایدهای نخواهد بخشید؛ چرا که پیشکش و خدمت کردن کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بیفایده خواهد بود. نمیدانم کدام سلطان، اعظم از این سلطان عظیم الشأن است و کدام نقار (نزاع و جدال) اقبح است از نقار با او.
📜 بخشی از نامه #ملاحسینقلی_همدانی به اهل سیر و سلوک
📚 برگرفته از کتاب #کهکشان_نیستی
📖 صفحات ۱۳۳ و ۱۳۴
👤 #محمدهادی_اصفهانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f