eitaa logo
گزیده خبرها
49 دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
6.2هزار ویدیو
265 فایل
یک مؤمن برای در امان ماندن از آفات پیچیده آخرالزمان، در کنار دغدغه تدبیر معیشت، دغدغه ولایت پذیری را نیز دارد. این کانال، سعی دارد در جهت عمل به دستور رهبری، مبنی بر مهاجه با امیدزدایی دشمن و مخفی کردن نقاط امید، به نشر اخبار امید افرین و بصیرت زا بپردازد
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام: قالَ اللّهُ عزّوجلّ: لِيأذَنْ بِحَربٍ منّي مَن آذى عَبديَ المؤمنَ خداوند عزّوجلّ فرموده است هر كه بنده مؤمن مرا بيازارد، به من اعلان جنگ مى دهد الكافی جلد2 صفحه350 ‌💚 @harrozbaqoran💚
💠 مظهرِ باقی 🔹 یكی از سخنان نورانی امیر بیان علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) این است كه «أَلعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ»؛ عالمان الهی از نبش زمان و زمین بیرون آمدند و هرگز جریان درباره آنها راه ندارد؛ آنها فوق گذشت زمان و زمین‌ هستند و از برخوردارند. 🔹 رمز موفقیت چنین عالمانی این است كه به وفا كردند که وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) فرمود: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أَلَّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَب مَظْلُومٍ»؛ فرمودند عالمان موظف اند که به عهد الهی كنند، چه اینكه خود حضرت امیر (سلام الله علیه) به این عهد وفا كرد. مرحوم اگر سهمی از بقا داشت، برای آن بود كه عقل‌ مدار و عدل‌ محور بود. 🔹 راز اینكه عالمان دین باقی‌ اند، عمل به آیه سوره مباركه «نحل» است كه در آن آیه سوره «نحل» چنین آمده است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. انسانی كه باشد و باشد و «لقاء اللّه»ی بیندیشد سهمی از بقا دارد، زیرا ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾ و این بزرگ ‌فقیهِ عصر ما که «عند اللّه»ی زندگی می ‌كرد، دارد. 📚 پیام به مراسم سالگرد آیت الله بهجت در لبنان تاریخ: 1394/02/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس مباحث علوم القرآن خود (چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه)، با بیان اینکه پیامبر اکرم سلطان انبیاست، اظهار داشتند: هر پیامبری انبیای قبل از خود را تصدیق می کند اما پیامبر اکرم علاوه بر تصدیق آنها بر آنها هیمنه و تسلط دارد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر لزوم طهارت داشتن برای فهم قرآن اظهار داشتند: قرآن کریم یک سلسله حرف هایی دارد که در هیچ جا نیست و یک سلسله مطالبی دارد که جز با طهارت چشم و گوش قابل دسترسی نیست؛ این از کجا پیدا می شود؟ فرمود: ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ در سوره مبارکه «اسراء» این بود که ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ این هم از آن آیات پیچیده قرآن کریم است! ﴿کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ یعنی چه؟ ما در فارسی این کلمه «از» را روی شخص می آوریم می گوییم «از آقا بپرس»! نمی گوییم «از مطلب بپرس»! ولی در عربی این کلمه روی مطلب درمی آید نه روی شخص ﴿یَسْألونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ﴾ ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ﴾ ﴿یَسْأَلُونَکَ عَنِ المَحِیضِ﴾. 🔹 استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان خود است بیان داشتند: مسئول کیست؟ از چه کسی می پرسند که چشم را چه کار کردی؟ از چه کسی می پرسند گوش را چه کار کردی؟ از چه کسی می پرسند خودت را چه کار کردی؟ این قابل فهم نیست! مسئول کیست؟ اینها که مسئول عنه هستند! ما فؤادمان همان ماست هویت ماست. منظور این قلبی که هر حیوانی دارد نیست. مثلاً بعضی قلب سلیم دارند، منظور این قلب که نیست، همان حقیقت روح است. این ﴿عَنْهُ﴾ به چه کسی برمی گردد؟ مسئول کیست؟ 🔹 مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام، اظهار داشتند: آن بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) که فرمود: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ‏ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فلا یَطلُبُها» همین است فرمود من تعجب می کنم مردم کتاب دستشان قلم دستشان پول جیبشان را گم می کنند می کنند یعنی می گویند چه کسی این گمشده را پیدا کرد؟ نمی روند پیدا کنند! 🔹 ایشان با بیان رابطه این حدیث با آیه 36 سوره اسراء بیان داشتند: آیه 36 سوره مبارکه «اسراء» می فرماید : ﴿لاَ تَقْفُ﴾ یعنی تبعیت نکن ﴿مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾، چرا؟ برای اینکه ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد﴾ چشم و گوش و دل، یعنی ﴿کُلُّ أُوْلئِکَ﴾ این ﴿أُوْلئِکَ﴾ هم اشاره به اینهاست ﴿کَانَ﴾ یعنی کل واحد ﴿عَنْهُ مَسْئُولاً﴾ پس اینها هستند. سائل کیست؟ معلوم است که خدا و مدبران الهی هستند. مسئول کیست؟ انسان را می نشانند اینجا می گویند با خودت چه کردی؟ این یعنی چه؟! با دلت چه کار کردی؟ چه چیزی در دلت گذشت؟ با فکرت چه کردی؟ چه گذشت؟ این همان است که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ». 🔹 ایشان با انتقاد از فلسفه مادی گرایانه بیان داشتند: الآن مشکل ما با فلسفه غرب این است آنها می گویند تا ما نبینیم قبول نمی کنیم، ما می گوییم چون دیدنی نیست قبول داریم. این جنگ های صلیبی این اسلحه، اسلام را از دست مردم گرفت اما قلم این فیلسوف ها، اسلام را از فکر مردم گرفت! اسلحه، دین را از قلب مردم نمی تواند بگیرد، بله از دست مردم می گیرد، این جنگ های صلیبی و امثال صلیبی اسلام را از دست و زبان مردم آندلس و اسپانیا و اینها گرفتند اما آنکه دین را از فکر مردم گرفت همین است. لینک کامل خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/g05885 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 321 🔸 استفاده از فرصت ... همچنين در رواياتي می ‌فرمايد: فرصت را در وقت خود غافلگير كن، كه چون فوت شود ديگر به آن دسترسي نخواهي داشت.[1] و هر كه فرصت را از زمان (بهره‌گيري)اش به تأخير اندازد، مطمئن باشد كه از دستش خواهد رفت.[2] از دست دادن فرصت، مايه اندوه است.[3] [پس] فرصت را به وقتش درياب، تا مايه غصه نگردد.[4] تا رسد دستت به خود، شَو کـارگر چون فتی از کار، خواهی زد به سر [1] . غَافِصِ [عافص‏] الْفُرْصَةَ عِنْدَ إِمْكَانِهَا فَإِنَّكَ غَيْرُ مُدْرِكِهَا بَعْدَ فَوْتِهَا (غرر الحکم، ص473 ). [2] . مَنْ أَخَّرَ الْفُرْصَةَ عَنْ وَقْتِهَا فَلْيَكُنْ عَلَي ثِقَةٍ مِنْ فَوْتِهَا (غرر الحكم، ص474). [3] . إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّة (نهج البلاغة، حكمت 118). [4] . بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ غُصَّةً (نهج البلاغة، نامه 31). 📚 مفاتیح الحیات ص 217 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مهم‌ترین شرط سلوک 🔻 آن‌چه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام، این است که اهمّ اشیا از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در است. تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذکرت و نه فکرت، به حال قلبت فایده‌ای نخواهد بخشید؛ چرا که پیشکش و خدمت کردن کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است، بی‌فایده خواهد بود. نمی‌دانم کدام سلطان، اعظم از این سلطان عظیم الشأن است و کدام نقار (نزاع و جدال) اقبح است از نقار با او. 📜 بخشی از نامه به اهل سیر و سلوک 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۱۳۳ و ۱۳۴ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ مضامین دعا را در خود محقق کن! 🔻 یکی از شرایط این است که جملات دعا را که می‌خوانیم، حتی‌الامکان، نه دروغین، خودمان را با آن جملات بدهیم و تصمیم بگیریم که باطن‌مان را با آن جملات محقق کنیم. 🔸 مثلا در دعا می‌خوانیم «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح»، وقتی این را می‌خوانیم، تصمیم بگیریم که نیکی‌های مردم را بگوییم و زشتی‌هایشان را بپوشانیم. یا در می‌خوانیم «کم من قبیح سترته»، آن‌جا تصمیم بگیریم که بعد از این باشیم. حالا چقدر فواید از این کار گیرمان می‌آید، بماند؛ یکی‌اش استجابت دعاست. 🔺 حالا یکی نشسته است سر سجاده و می‌گوید «یا ارحم الراحمین»، «یا اکرم الاکرمین» و... کتاب دعا را می‌بندد و می‌آید پیش زن‌وبچه‌اش، یک چیز خشنی می‌شود که... این دعایش مستجاب نمی‌شود. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 📌 رحلت عالم ربانی و استاد برجسته اخلاق، را به تمام دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کند.
✳️ این صدا باید روزی چندین بار از درون ما برخیزد! 🔻 ما باید تمرین کنیم تا از بُت نسازیم و محبت این زرق‌وبرق را از دل بیرون بیاوریم. 🔸 می‌گویند: شاهزاده‌ای متحول شد و در راه خدا قرار گرفت. سبب تحولش این بود که روزی برای شکار آهو رفته بود، ناگهان از غیب صدایی شنید که می‌گوید: «ألِهذا خُلِقتَ؟!» یعنی آیا برای همین آفریده شدی؟! این جمله باعث تنبه و او شد. این صدا باید روزی چندین بار از درون خود ما برخیزد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
⚫️ مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم آیت الله فاطمی نیا ▪️تشییع پیکر در تهران: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ساعت ۹ صبح از دانشگاه تهران ▪️تشییع و خاکسپاری در قم: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسگری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ ابن شهرآشوب از موسى بن سيار روايت مى كند كه گفت: من و حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) موقعى كه به ديوارهاى طوس نزديك شديم من صداى شيون و فغانى شنيدم وقتى به دنبال آن صدا رفتيم ناگاه با جنازه اى مواجه شديم، در اين اثنا ديدم مولاى من حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) پا از ركاب تهى كرد و از اسب پياده شد نزد آن جنازه رفت و آن را بلند كرد و به نحوى خود را به جنازه چسباند كه برِه نوزاد، خود را به مادر مى چسباند. پس از اين جريان آن حضرت متوجه من شد و فرمود: اى موسى كسى كه جنازه اى از دوستان ما را تشييع نمايد به نحوى از گناه خارج مى شود كه گويا تازه از مادر متولد شده باشد
🔴آيا قبل از خلقت حضرت آدم، بشر دیگری وجود داشته است⁉️ ✅ در كتاب «ناسخ التواریخ» آمده که: شخصی به خدمت حضرت علی علیه ‏السلام رسید. ❄️و سؤال كرد كه: ‼️سه هزار سال پیش از حضرت آدم چه كسی بود⁉️ 🌟حضرت فرمودند:بشر عرض كرد قبل از آن بشر كی بود⁉️ فرمود: بشر. سه بار این سخن تكرار شد، بار آخر سائل سر به زیر انداخت. 🌷 آنگاه حضرت علی علیه ‏السلام فرمودند: اگر سی هزار بار هم سؤال می‏كردی، همین جواب را می‏شنیدی. 💥 در روایات داریم که خداوند زیاد آدم خلق کرده است. 🌹امام باقر علیه السلام می فرمایند: ✨گویا تو گمان می کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؟! 🍀 آری به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستی. ✳️ نمی گوید شما آدم آخر هستید بلکه می فرماید جزء آدم های آخر هستید. ♦️هر چند آیات و روایات تأكید دارند كه انسان امروزی بدون شک از نسل حضرت آدم (علیه السلام) هستند، 🍃امّا بنابر برخی از روایات، خداوند قبل از خلقت انسان، موجوداتی با شعور كه خدا را می‏پرستیده ‏اند، خلق نموده 💥 و پس از قیامت نیز موجوداتی را خواهد آفرید و خلقت خداوند منحصر به خلق انسان نیست. 🌿بنابر برخی از روایات دیگر، خداوند موجوداتی شبیه به انسان به نام « نسناس» را خلق كرده بود كه قبل از خلقت انسان از بین رفتند. 🔰دلیل فلسفی بر تصدیق این موضوع: 💖خداوند متعال دائم الفیض است و فیض خدا همیشه جاری بوده است. زیرا خداوند اول ندارد بلکه او همیشه بوده است و در نتیجه فیض خدا هم همیشه بوده است. 📗منتها هر زمانی فیض خدا به ایجاد یک نسلی بوده است و این نسلی که ما داریم مطابق فرمایش حضرت علی (علیه السلام) منتهی می شود به آدمی که از خاک و آب خلق شده است... 📚منابع : 1. نهج البلاغه ترجمه دشتی 2. بحارالانوار، ج 11،ج 54 3. ترجمه تفسیرالمیزان، ج 4 4. درس هایی از نهج البلاغه ، ➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @montazerane_zohour