eitaa logo
اســــاس
95 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
اســــاس
«بسم‌الله الرحمن الرحیم» 🖌وضعیت اضطراری سلامت عمومی وتکالیف دولت‌ها در ایفای تعهدات 🔹وضعیت اضطراری به معنای هر موقعیت یا حالتی است که مستلزم مساعدت دولت جهت حفظ اموال، بهداشت و سلامت عمومی یا کاهش و دفع خطر یک فاجعه ‌باشد. در این میان، وضعیت اضطراری سلامت عمومی به «رخداد یا تهدید قریب الوقوع ناشی از یک بیماری یا وضعیت سلامتی که دربردارنده احتمال بالای تلفات انسانی قابل توجه، صدمات یا ناتوانیهای طولانی مدت یا دائم باشد» تعبیر شده است. در مقررات بهداشتی بین المللی، وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی به معنی یک رویداد غیرمعمول بهداشتی است که طبق این مقررات، ویژگی-های زیر به آن اطلاق شده است: الف- از طریق گسترش بین المللی بیماری، باعث بروز خطر سلامت عمومی برای سایر کشورها شود. ب- بالقوه نیازمند یک پاسخ هماهنگ بین المللی باشد. 🔹از مجموع این تعاریف می¬توان سه مؤلفه ی مهم را استخراج کرد: نخست؛ «رخداد یا تهدید قریب‌الوقوع» باشد. دوم؛ «مربوط به بیماری یا وضعیت سلامتی» باشد سوم؛ «تلفات و صدمات شدید انسانی احتمالی» داشته باشد. 🔹مترتب بر تعاریف مزبور و مؤلفه های مستخرج از آن، دولت و نهادهای حکومتی موظفند اقدامات لازم را در راستای مقابله با شیوع و گسترش بیماری های واگیر و پیشگیری از ایجاد وضعیت اضطراری سلامت عمومی اتخاذ کنند. بر این اساس، تعهدات دولت ها در قبال ارتقای حق بر سلامت و بهداشت نظیر هر حق بشری دیگر دارای سه بُعد است؛ نخست، به موجب تعهد به «رعایت و احترام»، دولت ها ملزم اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مداخله در بهره مندی از حق بر سلامتی و بهداشت اجتناب کنند. دوم، تعهد به «حمایت» دولت ها را ملزم می کند تا از بهره مندی از حق بر سلامتی در برابر مداخلات و مزاحمت‌های طرفین ثالث حمایت کنند. سوم، تعهد به «اجرا یا ایفا» که دربردارنده طیف وسیعی از اقدامات قانونی، قضایی و مالی و نظایر اینها و جهت اجرا و پیشبرد حق بر بهداشت و سلامتی است. 🔹دولت جمهوری اسلامی ایران همچون سایر کشورها، خود را مکلف به رعایت قواعد لازم الاجرای بین‌المللی در نظم حقوقی داخلی، مطابق با فرآیندهای قانونی مصوب مراجع ذیصلاح قانونی داخلی دانسته است. بر این مبنا، مضاف بر آنکه دولت در برابر تعهدات خود به موجب قواعد حقوق بین الملل مسئول است، در عرصه¬ی حقوق داخلی نیز در برخی از قوانین و مقررات بهداشتی، خود را متعهد به تضمین و رعایت این حق بشری دانسته است. ✅ اساس را دنبال کنید ➡️twitter.com/Asaas_discourse ➡️Telegram.me/Asaas_discourse ➡️Instagram.com/asaas_discourse ➡️Eitaa.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
🖋️قانون اساسی بی زبان، گرفتار مجری مسئولیت گریز 🔹دقیقا در زمانی که کشور برای سامان یافتن اوضاع اقتصادی و خروج از بحران ناشی از بی تدبیری یا سوء تدبیر دولت نیازمند عملی نمودن چهار راهبرد کارگشای رهبری است ، یعنی: قوی شدن اقتصاد، علم، فن آوری و نظامی/ خنثی کردن تحریم /عدم اعتماد به دشمن و حفظ اتحاد ملی؛ آقای رئیس جمهور با ورود به وظایف و اختیارات مسلم و بدیهی تمام قوای کشور یا احیای تمام شبهات و چالش های مرتبط با قانون اساسی ، و پیشه می کند تا هرچه بیش تر فضای آینده کشور را به نابسامانی و آشفتگی نزدیک و نزدیک تر نماید. 🔹توضیح مواردی از اصول مسلم قانون اساسی که بدین نحو بارز یا به مطلوب شده است: 🔹اصل 137 قانون اساسی : اصل‏ یکصد و سی و هفتم: هر یک‏ از وزیران‏ مسئول‏ وظایف‏ خاص‏ خویش‏ در برابر رئیس‏ جمهور و مجلس‏ است‏ و در اموری‏ که‏ به‏ تصویب‏ هیأت‏ وزیران‏ می‏ رسد مسئول‏ اعمال‏ دیگران‏ نیز هست‏. ‎اصل‏ سابق‏: اصل‏ یکصد و سی‏ و هفتم‏: هر یک‏ از وزیران‏، مسئول‏ وظایف‏ خاص‏ خویش‏ در برابر مجلس‏ است‏، ولی‏ در اموری‏ که‏ به‏ تصویب‏ هیأت‏ وزیران‏ می‏ رسد مسئول‏ اعمال‏ دیگران‏ نیز هست‏. و این یعنی در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت وزراء در برابر مجلس امری همیشگی و غیر اختلافی بوده است. مجلس بدون نظارت بر چه اساسی می تواند پاسخگویی و مسئولیت وزراء را مطالبه نماید؟ 🔹اصل 134 بدین شرح است: ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم‌های وزیران و هیات دولت می‌پردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می‌کند. در موارد اختلاف نظر و یا تداخل در وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیات وزیران که به پیشنهاد رئیس جمهور اتخاذ می‌شود لازم‌الاجرا است. رئیس جمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران است. 🔹نکته اول: در شرایطی که دولت با برنامه ها، سیاست گذاری ها و مدیریت های خود کشور را با بحران اقتصادی و مدیریتی جدی مواجه کرده ، اصل 134 قانون اساسی را به نفع خود مصادره نموده است؛ اصلی که به موجب آن مجلس باید به نمایندگی از مردم ، رئیس جمهور را به خاطر بی کفایتی در اجرای تک تک مفاد این اصل مورد خطاب قرار دهد! 🔹نکته دوم: تعیین برنامه و خط مشی دولت در اصل 134، مرتبط با برنامه اجرایی دولت است ، نه برنامه های کلان کشور که مطابق با اصل 110 بر عهده مقام رهبری است، برنامه اجرایی نیز مطابق قانون اساسی محدود به سیاست های کلی و قوانین کشور است. رئیس جمهور حق خروج از این چهارچوب را ندارد و با پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری بر این قوانین گردن نهاده و مطابق اصل 121 سوگند یاد کرده است! 🔹نکته سوم: در اصل 134 تصریح شده است که رئیس جمهور «خط مشیِ دولت » را تعیین و «قوانین» را اجرا میکند. نیازی به تفسیر نیست، اصل صراحت دارد که مقنن مجلس است و رئیس جمهور موظف به اجرای قانون. مجلس نیز مطابق اصل اصل 71 مجاز است «در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی قانون وضع کند» پس هیچ مقامی خارج از حدود مقرر در قانون نمی تواند حق ریل گذاری مجلس به واسطه قانون گذاری را از آن سلب کند. 🔹قانون اساسی برای کنترل برنامه های دولت توسط مجلس در اصل 74 و 77 مقرر کرده است که دولت در تهیه لوایح قانونی و هم چنین عهد نامه ها مقاوله نامه ها و قرارد دادها و موافقت نامه های بین المللی مقید به تصویب مجلس است. پایبندی به قانون اساسی به عنوان یک کل منسجم، سوء برداشت ها را رفع می نماید ، مگر آن که بخواهیم آن را به نفع سمتمان تفسیر نماییم. 🔹قدر متیقن تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی(مسئولیت رییس جمهور در اجرای قانون اساسی) از ابتدای انقلاب تا امروز تاکید بر مسئولیت رئیس جمهور در باب اجرای اصولی از قانون اساسی است که به طور کلی زمین مانده یا اجرای آن متوقف شده است. مسئول محترم اجرای قانون اساسی! در مورد وضعیت اصل ۳۱ قانون اساسی در دولت خود پاسخگو باشید! و اصول بسیاری که تحت نظارت شما متوقف مانده اند... 📌اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
بسم الله الرحمن الرحیم‏ یا ایُهَّا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِاْلقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَئانُ قَومٍ عَلی الّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی‏ وَ اتَّقُوا الله انَّ الله خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ خوشا به حال آنان که گرسنه و تشنه عدالتند؛ از آن رو که سیر نخواهند شد. (انجیل متی‏) خوشا به حال آنان که از بهر عدالت زحمت می ‏کشند؛ به سبب آنکه مملکت آسمانی از آنهاست. (انجیل متی‏). عید سعید میلاد مسیح پیامبر عظیم الشأن، که برای طرفداری مظلومان و برقراری عدل و رحمت مبعوث، و با گفتار آسمانی و کردار ملکوتی خود ظالمان و ستمکاران را محکوم، و مظلومان و مستضعفان را پشتیبانی فرمود، بر ملتهای مستضعف جهان و ملت مسیح و مسیحیان هم میهن مبارک باد. هان! ای پدران کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی، بپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید، و برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح یک بار هم ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید. کارتر، سردمدار ستمکاران عالم تقاضا کرد تا ناقوسها را در سرتاسر امریکا به نفع جاسوسان در مقابل ملت مظلوم ایران به صدا درآورید. چه خوب و بجاست که ناقوسها را به فرمان خدای عالَم و دستور عیسی مسیح به نفع ملت های مستضعف، که در زیر چکمه دژخیمان «کارتر» ها از هستی ساقط می‏ شوند، به صدا درآورید. خوشا به حال آنان که گرسنه و تشنه عدالتند و از بهر عدالت زحمت می ‏کشند. و وای به حال آنان که بر خلاف دستور عیسی مسیح و بر خلاف دستور همه پیامبران به نفع ظالمان و جاسوسان و پایمال کنندگان حقوق ملتها زحمت می‏ کشند. و ای ملت مسیح و پیروان عیسی روح الله! بپاخیزید و از شرافت عیسی مسیح و ملت عیسوی دفاع کنید، و اجازه ندهید دشمنان تعلیمات آسمانی و مخالفان دستورات الهی، ملت مسیح و روحانیت عیسی را به خلق های مستضعف جهان بد معرفی کنند. حضور ابرقدرتها در معابد و دست به آسمان بلند کردن آنان برای دعا به جاسوسان و خائنان به مذاهب مسیح علیه مظلومان و مستضعفان، شما را اغفال نکند که اینان جز برای رسیدن به قدرت بیشتر و نیل به ریاست دنیا- که خلاف دستور آسمانی است- به چیز دیگری فکر نمی‏ کنند. ملت ما سالها مبتلا به سالوس ستمگران بود و رنجها از آن برد. ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته جمعی ایران، ویتنام، فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامه چند سال دیگر ستمگری بر ملتهای ضعیف دست به دعا برداشته است و کلیساها را به آهنگ ناقوس فرا خوانده است؟! هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می ‏دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند. و ای ملت امریکا، به تبلیغات رؤسای جمهوری- که جز نیل به قدرت، فکری ندارند- گوش فرا ندهید؛ و بدانید که جوانان ما با جاسوسان رفتاری خداپسندانه دارند، که دستور اسلام رحمت بر اسیران است گرچه ظالم و جاسوس باشند. شما ای ملت بزرگ امریکا! از کارتر بخواهید که شاه مخلوع و جنایتکار را به ایران برگرداند، که کلید رهایی جاسوسان به دست اوست. و شما ای اصحاب ناقوس! دستها را به دعا بردارید و ناقوسها را به آهنگ درآورید؛ و از خدای بزرگ بخواهید که به رؤسای جمهور شما، عدل و انصاف مرحمت کند. خوشا به حال آنان که از بهر عدالت زحمت می‏ کشند و دعا می ‏کنند. روح الله الموسوی الخمینی‏ 📌اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
«بسم‌الله الرحمن الرحیم» 🖌 اصول استنتاج شده از قوانین مربوط به وضعیت اضطراری در کشورهای مختلف در قوانین مربوط به وضعیت اضطراری در کشورهای مختلف، اصول زیر از ضوابط قانونی کشورها در ارتباط با وضعیت اضطراری استنتاج می‌شود: 🔹«تلاش دولت‌ها بر این است که در فرآیند اعلام این وضعیت، پارلمان به عنوان نماد حاکمیت ملی نقش اساسی داشته و قدرت برخاسته از مردم، آن را وضع و حتی اختیارات مربوطه را بر عهده بگیرد تا بدین ترتیب ضریب سوء استفاده‌های احتمالی از قدرت استثنائی حاصل شده در این مدت کاهش یابد؛ این شیوه در خاتمه یا تمدید وضعیت اضطراری نیز جاری می‌گردد. 🔹سعی می‌شود اختیارات تفویض شده تحت نظارت مجلس یا نهاد ناظر قانون اساسی و یا قوه قضاییه (دادگاه‌ها) اعمال گردد. 🔹میزان اختیارات تفویضی معمولاً تابعی از شدت و ضرورت وضعیت پیش‌آمده است؛ بنابراین همه شرایط از قبل قابل پیش‌بینی نیست. 🔹تلاش می گردد تا واگذاری اختیارات بیش از آنکه به فرد یا مقام خاصی صورت گیرد به هیأت یا شورای خاصی صورت پذیرد. 🔹در محدود نمودن حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان، تعهدات حقوق بشری بین‌المللی دولت‌ها به عنوان چارچوب اصلی مطمح‌نظر است.» 🔹در یک نگاه تطبیقی به قوانین اساسی برخی از کشورها ملاحظه می‌گردد که معمولاً کشورها مقرراتی را به صورت جزئی در خصوص وضعیت اضطراری پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان، می‌توان به نظام حقوق اساسی ترکیه اشاره کرد که در آن، قانونگذار هدف از وضع قانون را تعیین و تبیین آیین و شرایط اعلان وضعیت اضطراری در کشور اعلام نموده و این وضعیت را منحصر در وقوع چهار حادثه دانسته است: 1- بلایای طبیعی. 2- شیوع بیماری خطرناک. 3- بحران جدی اقتصادی. 4- اقدام جدی علیه نظم عمومی و یا حقوق و آزادی‌های اساسی. 🔹اهمیت شیوع بیماری‌های خطرناک تا بدان‌جاست که در کنار مواردی همچون «بلایای طبیعی»، «بحران جدی اقتصادی» و «اقدام جدی علیه نظم عمومی و یا حقوق و آزادی‌های اساسی» قرار گرفته و به عنوان یکی از عناصر چهارگانه‌ای معرفی شده که ممکن است منجر به وقوع وضعیت اضطراری سلامت عمومی گردد. 📌اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
‌ 🖋️«نظارت اساسی؛ نگاهی به قدمت نظارت مجلس بر وزراء» 🔸تشکیل مجلس شورای ملی پس از امضای فرمان توسط مظفرالدین شاه (1285 ه.ش)، عملاً امکان نظارت نمایندگان ملت بر اعمال دولت را فراهم کرد. 🔸اصل 42 قانون اساسی مشروطه، تکلیف وزرا را به در برابر مجلس شورای ملی شناسایی کرده است. بر این اساس، وزرا علاوه بر اینکه در قبال عملکرد وزارتخانه خود در مقابل مجلس مسئولند، در صورت تخلف از قانون نیز با ضمانت‌اجرای عزل یا ارسال پرونده به دادگاه مواجه می‌شدند. 🔸نظامنامه‌ داخلی مجلس نیز در فصل دوازدهم با عنوان «توضیح خواستن از ادارات»، به نظارت مجلس بر عملکرد وزرا می‌پرداخت. 🔸نظارت مجلس شورای ملی در این مرحله اطلاعی بود که به معنی عدم صلاحیت مجلس در نظارت استصوابی نیست. 🔸عدم وجود رسانه‌های معتبر غیر مغرض، اختلاف با عثمانی، کندبودن روند انتشار اخبار جهانی، وجود فضای سیاسی ملتهب داخلی ناشی از انقلاب مشروطه، دخالت‌های دول خارجی و بسیاری عوامل دیگر باعث می‌شد اطلاع از وضعیت سیاسی جهان از طریق گزارش‌دهی منظم به نمایندگان ملت حائز اهمیت باشد. 🔸 انفعال وزارت خارجه وقت در برآوردن انتظار نمایندگان و تخطی از گزارش دهی منظم به مجلس، با واکنش آنها روبه‌رو شد. به نحوی که در هفتم دی ماه 1285، نمایندگان مجلس را از وزارت امور خارجه به دلیل رویدادهای جهان به مجلس، مطرح کردند. 🔸در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت وزرا در برابر مجلس شورای اسلامی در اصل 137 تبیین شده است. این نظارت، به طرق مختلفی همچون ، (اصل 88)، (اصل 89)، (اصل 76) و نظایر اینها صورت می‌گیرد. 🔸این در کنار مجلس با عضویت نمایندگان درشوراها و کمیسیون‌ها تکمیل می‌شود نحوه سوال از وزیر، استیضاح، رای اعتماد، تذکر، سوال و نظایر اینها به عنوان ابعاد نظارت مجلس، به طور تفصیل در آئین‌نامه داخلی مجلس تشریح شده است. 🔸شایان ذکر است که نظارت نمایندگان مجلس بر وزرا، هم‌عرض نظارت رئیس‌جمهور بر آنان و موازی آن است. 🔸عبرت‌آموزی از وقایع تاریخی انقلاب مشروطه در خصوص تعامل حداکثری و نظارت مجلس بر وزرا، علاوه بر تحقق مردم‌سالاری دینی می‌تواند ضمن عدم خروج قطار دولت از ریل، بر افزایش سرعت حرکت قطار تا نیل به مقصد نهایی مؤثر باشد. ➡️http://twitter.com/Asaas_discourse ➡️http://Instagram.com/asaas_discourse ➡️http://Telegram.me/Asaas_discourse ➡️http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
🖋️ اولین اساس ایرانی نگاهی به مبنای مشروطه در دستگاه فکری علامه نائینی به مناسبت سالروز امضای قانون اساسی مشروطه 🔹صد و چهارده سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار تنها ده روز پیش از پایان حیاتش اولین قانون اساسی ایران را امضا نمود. 🔹این قانون اساسی با عنوان «نظام‌نامه سیاسی» مشتمل بر 51 اصل به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود. 🔹این قانون نتیجه مدت ها مجاهدت مشروطه خواهان بود؛ هرچند نواقص متعددی داشت و بعد از تصویب آن، متمم قانون اساسی ضمن جرح و تعدیل اصول اولیه به متن قانون افزوده شد. 🔹 مرحوم نائینی از نامدارترین علمای طرفدار مشروطه در کتاب گران‌سنگ تنبیه الامه و تنزیه المله دلایل حمایت خود از نظام مشروطه و اساس مجلس شورای ملی را توضیح می دهد. 🔹جالب آنجا است که علامه نایینی هرگز حکومت مشروطه را حکومتی ذاتاً مشروع نمی داند بلکه تاثیر آن در کم شدن شدت ظلم و جور حاکمیت و حفظ بیضه اسلام را، علت طرفداری خود از مشروطه عنوان می کند. 🔹او در تنبیه الامه یازده شک در خصوص نظام مشرطه را طرح نموده و پاسخ می گوید. مرحوم نایینی در دهمین شک در خصوص مبنای مشروطه عنوان می‌دارد: ⬅️«سلطنتی که در شریعت حقه اطاعت او واجب و مخالف او حرام است، آن است که از جانب خدا باشد و اگر از جانب او یا منصوبین از قبل او نشد، سلطنت جور و ولایت طاغوت است چه به رضای خلق و اختیار آنها باشد یا نه و چه مشروطه باشد یا مطلقه.» 🔹علامه در جواب این شک صریحاً پاسخ می گوید: ⬅️ «هیچ احمقی ادعا نکرده و نکند که وکلاء شرعاً در امر سلطنت به سبب این توکیل ذی حق خواهند شد. مثل این که از جانب معصوم وکیل باشند و کسی نگفته که وجوب مساعدت و همراهی با وکلا از این باب است تا تو بگویی که موکلین آنها را این مرتبه نیست تا چه رسد به وکیل آنها، بلکه فهم کج تو از این طرف رفته و از سلوک طریق مستقیم کناره گرفته و الا بر صاحب سلیقه مستقیمه پوشیده نیست که حکم به وجوب تقویت وکلا و حرمت تضعیف آنها چنان که مکرر دانسته شد از جهت آن است که عمل آنها تحدید لاحدی جور و تقیید اطلاق ظلم است به حدود و قیودی که موجب انتظام مملکت و حفظ آنها از تهاجم کفار است. پس تقویت آنها در حقیقت تقویت خواهد بود در حفظ اساس اسلام و تضعیف آنها راجع خواهد شد به تقویت کفر و اعانت کفره و در هجوم کردن به مسلمین» 🔹 ایشان در ادامه در تبیین تفاوت جور معمول در ممالک کفر(دولت های مدرن غربی) و ظلم و جور پادشاهی مطلقه ایران می نویسد: ⬅️«آنچه در ممالک کفریه نوعاً معمول است جوری است که به عدل و انصاف اقرب است چرا که روسای جور که زمام امور مردم به دست آنها است، سکنه مملکت را در اموری که راجع است به تمدن و استعمار ملکی ذی‌حق دانند و به نظارت امنا آنها در آن امور ملتزمند و تمام ادارات دولتی خود را تابع قانونی که از روی تعدیل در مقتضیات سیاسیات جعل شده قرار دهند. و پر واضح است که این نحو از جور، باعث آبادی ملک و ملت آنها گردیده. به عکس ما مسلمان ها که آن نحو از جور خانه های ما را خراب، و ایران ما را ویران کرده. حالا دسته ای از مسلمین اجتماع کرده اند که آن جوری که فساد محض است و موجب خرابی دیار است تبدیل کنند به قسم دیگر که اگر چه فی نفسه فساد است چون که جور است لکن از جهت خصوصیتی که در او ملاحظه می شود باعث صلاح خلق و موجب آبادی ممکلت و حفظ علم اسلام است. » 🔹دقت نظر و ابتکار علامه نایینی در جمع میان اصول مکتب شیعه و ضروریات عصر و زمان خود کم نظیر و شگفت آور است. او به سبب درجه بالای علمی خود هرگز دچار التقاط نشد و توانست بنای نظریه خود را بر شالوده محکم کلام و فقه اسلامی بنا کند و نه دچار تناقض گویی و نه دچار تصلب گردد. 📌منبع: تنبیه الامه و تنزیه المله، محمدحسین نایینی، چاپ شده در رسائل مشروطیت، غلامحسین زرگری نژاد، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1387، صص245-250 ↙️اساس را دنبال بفرمایید http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse