42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اساس از زبان نویسندگان قانون اساسی؛آنچه نگفتهاند : اصل ۹۱
🔰در جریان تصویب اصل 91 برخی از
اعضا با حضور حقوقدانان در شورای نگهبان مخالف بودند و معتقد بودند چون فقه اسلام از همه جهت غنی است حضور حقوقدانان در شورای نگهبان این توهم را به وجود می آورد که فقه اسلام ناقص است و قادر به حل برخی مسائل نیست و برای رفع این مسائل باید به حقوق مراجعه شود. نایب رئیس مجلس ( دکتر بهشتی ) در پاسخ بیان کردند که قانون اساسی ما مبانی غیر اسلامی ندارد ولی مصادیق تطبیقی حقوقی دارد که در بسیاری از مکاتب حقوقی دنیا وجود دارد و مصداق اصول حقوق اسلامی هم است. در تشخیص این مصداق صاحب فن بودن درحقوق، موثر است.
__
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷
🔰با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي(۱) و مخالفت امام خمینی با آن اقدام(۲)و به تبع آن جدا كردن نسلهاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش اقدام قانونگذار اساسي در اساسي سازي تاریخ هجری در اصل ۱۷ قانون اساسی موجه به نظر مي رسد.
🔰قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این امور است. در اصل ۱۷ مبدأ تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ ساز پیامبر از مکه به مدینه در درسال ۱۳ بعثت قرار داده شده و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته اند را معتبر دانسته است.
🔰توضیح آنکه يكى از شعارها كه مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام يعنى اصل استقلال خواهى اسلام است مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچوقت نمی خواهد يك مسلمان جيره خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است.
🔰استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگري كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. مسلمين در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون می دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله روى است. در میان دیدگاه ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام علیه السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگي مي كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاریخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه آثار، ج25: 390-391)
🔰کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت ساز ترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب می شود. به علاوه این انتخاب، گامی در جهت لزوم استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان به عنوان یکی از تکالیف دولت اسلامی است.
۱. برای مشاهده فرآیند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره ۶، صص،۴۹۶-۴۷۱
۲. برای مشاهده مخالفت امام خمینی با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی و تحریم استعمال این تاریخ نک: موسوی خمینی، صحیفه امام، ج۳: ص۱۷۳
_________
@asaas_discourse
اســــاس
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷ 🔰با تو
🔶🔹بازنشر به مناسبت سالروز هجرت حضرت رسول صلیالله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه🔹🔶
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد!
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور
🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! اگر نخواهیم به عنوان یک ملت، معنای درصد آرای مردم به جمهوری اسلامی و محتوای قانون اساسی را، در تحلیل تاریخ و وقایع دخیل نماییم، باید منتظر باشیم که آرای ما نیز در ساحت تاریخ و عرصه سیاسی بی ارزش شوند.
🔸 وقتی اراده میکنیم و انقلاب میشود، وقتی در اوج کثرت، خود را به وحدتی میرسانیم و میشود #جمهوری_اسلامی، و تاریخ این تفاهم سیاسی مستند را ثبت میکند و محتوای این جمهوری اسلامی را با فراز و فرود بسیار تبدیل به سندی میکنیم بنیادین، یعنی نقطهی آغاز، #قانون است.
🔸 اما وقتی #جمهور، متکی بر این سند و برای اجرای این سند دست به انتخاب میزند، و رئیسجمهور انتخاب میکند، و رأیاش مصادره میشود برای آقای رئیس، روایت #دیکتاتوری آغاز میشود.
🔸کمتر از یک سال از رأی یک ملت به یک نظام سیاسی، و فقط دو ماه از #رفراندوم قانون اساسی آن گذشته است. زمستان 58 است. #بنی_صدر نهتنها در دوران زیست پیش از انقلاب و نه پس از آن، خود را مخالف رهبر انقلاب نشان نداده است بلکه با امام از فرانسه به ایران بازگشته و در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با رأی مردم حضور پیدا کرده است. جایی که امثال #رجوی، علیرغم نامزدی نتوانستند رأی مردم را کسب نمایند و اذعان دارد این انتخابات آزاد بوده و ادعا دارد در یک انتخابات آزاد، دلیل غلبه روحانیت و کسب اکثریت آرای مردم، از یک سو بیاعتبار بودن روشنفکران در آن فضا و از سوی دیگر حمایت #امام_خمینی از حضور روحانیون بوده است. وی معتقد است اکثریت با امام بود پس لیست امام رأی میآورد!
🔸انتخابات ریاستجمهوری برگزار و بنیصدر در انتخابات واجد #اکثریت چشمگیری از آرا میشود. کمی کمتر از یازده میلیون رأی در میان حدود 14 میلیون شرکتکننده. مشکلات از همان ابتدا آغاز میشود، مسائل متعدد است، اما مسئله لاینحل یک چیز است، بنیصدر در چهارچوب #قانون_اساسی نمیگنجد! و در گرو آن نیست.
🔸او رأی بالای خود را تاویل میکند. معتقد است مردم او را انتخاب کردهاند پس اوست که مقبولیت دارد، نه خمینی و نه قانون اساسی. درخواست رفراندوم دارد برای برونرفت از بحران! و مهر رفراندوم پیشین هنوز خشک نشده است. بنیصدر در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران (هاروارد) صراحتاً میگوید در مقابل دیدگاه امام قرار داشته است، اما زمان و زمینه تقابل با امام فراهم نبوده است، و در حالی ادعا دارد مردم نیز با دیدگاههای او همسو بودهاند و ازاینرو منتخب مردم شده است که هم بر اقبال حداکثری مردم به امام اذعان دارد و هم تاریخ گواه است که در اوج نفاق چنین بینشی را به مردم عرضه نکرد تا پاسخ آن را در یابد، هرچند پس از مشخصشدن مواضعش آن چه باید دریافت.
🔸بارزترین وجه انتخاب رئیسجمهور، انتخاب #مجری_قانون_اساسی است. مجری آن چه ملت از پیش بر آن وفاق داشته است، اما عجیبترین وجه دیکتاتوری نیز آن است که پس از کسب رأی در بستر یک قانون، مردم و قانونشان زیر پا گذاشته شوند و رأی مردم به نفع شخص مصادره شود، آن هم الیالابد! یعنی در این منطق برگزاری همهساله انواع رفراندوم جایز است اما رأی مردم به ایشان با وجود تغییر و تبدل شخصیت یا کشف آن چه از روی نفاق بر زبان نیاورده بودند قابل تغییر نبوده و همواره قابل استناد است.
🔸رأی جمهور در چهارچوب قانون اساسی، و اعتبار نامزد و رئیسجمهور در گرو همین چهارچوب است، رأی مشروطی که دست آویز قدرتطلبی شود، اگر مختوم به عزل از جانب امت نشود، به #پایان_جمهوری ختم میشود. ۱۲۰ نماینده ملت ایران با طرح مسئله #عدم_کفایت_سیاسی بنیصدر در ۲۴ خرداد سال ۶۰، راه را بر چنین آغازی بستند و امام امت نیز، ۱ تیرماه با تأیید عدم کفایت و حکم به عزل مجری ناخلف، همداستانی امت و امام در پاسداری از جمهوریت و قانون اساسی را اعلام نمود.
...........................
@asaas_discourse
انجمن علمی حقوق دانشگاه قم با همکاری مجموعه علمی اساس برگزار مینمایند:
بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار
با حضور :
👤 دکتر حامد نیکونهاد
عضو کانون وکلای دادگستری مرکز
عضو هیأت علمی دانشگاه قم
👤 جناب آقای مهدی زارع
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
👤 جناب آقای امیرحسین صدرالدینی
دانشجوی کارشناسی دانشگاه قم
🕘 زمان: ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ _ ساعت ۲۱
این نشست به صورت لایو اینستاگرام برگزار میشود.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discoure
اســــاس
🌟به مناسبت میلاد نبی اکرم(صلیالله علیه و آله) ✍🏻 ظرفیتهای وحدت ساز در قانون اساسی
ظرفیتهای وحدت ساز در قانون اساسی
🌟اصل ۱۱ انعکاس یکی از معیارهای اسلام در حوزه سیاست خارجی است(وحدت مسلمین) و نشانگر تعهد جمهوری اسلامی به مثابه دولتی اسلامی نسبت به همه مسلمانان بر پایه برادری اسلامی(بند ۱۶ از اصل ۳ قانون اساسی) و گامی در جهت توسعه و تحکیم برادری اسلامی میان مسلمانان جهان است(بند ۱۵ از اصل ۳). این مقرره به صراحت دال بر مسئولیت فراسرزمینی دولت جمهوری اسلامی نسبت به مسلمانان جهان بر مبنای اندیشه امت واحده است.
🌟بند ۱۶ از اصل سوم که در مقام بیان وظایف و اولویتهای دولت جمهوری اسلامی ایران است نیز تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان را از معیارهای اساسی برای تنظیم سیاست خارجی قرار داده است و بر همین مبنا در اصل ۱۵۲ مشاهده میشود که عدم تعهد در برابر نظام سلطه و دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از اصول موضوعه و مبنایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.
🌟شایان ذکر است که دولت جمهوری اسلامی هیچگونه سلطهای را بر سایر ملتها و دولتها تحمیل و اِعمال نمیکند(اصل ۱۵۲ و جزء «ج» ذیل اصل ۳ (نفی ستمگری و سلطهگری) و به عنوان نمونه از ابزار نظامی برای پیشبرد این هدف بهره نمیگیرد، اما به دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان از جمله حق بر برخورداری از حکومت حق و عدل(نک: اصول ۱ و ۱۵۴) و تهیه مقدمات آن همچون فعالیتهای گسترده فرهنگی و تبلیغی همت میگمارد.
🌟در این راستا دولت اسلامی با رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر «دولت»ها به عنوان یک اصل اساسی(اصل ۱۵۴)، به صورت یک سیاست کلی و مستمر تلاش کند تا با یکپارچهسازی ملتهای مسلمان، دولت واحدی در سراسر سرزمینهای اسلامی(وحدت سیاسی) برقرار شود. در حقیقت جمهوری اسلامی، با اتخاذ سیاستهای گوناگون تبلیغی و ارشادی، ملتهای مسلمان را ترغیب و تشویق به استیفای حق بر تعیین سرنوشت به منظور برخورداری از حکومت حق و عدل مینماید تا آنان خود اقدام به برپایی حکومت عدل اسلامی نمایند. ثمره این فعالیتها و سیاستورزیها، پیدایش حکومتهای مشروع و مستقل اسلامی در سرزمینهای گوناگون اسلامی است. اما نظر به آرمان وحدت حقیقی امت اسلامی، امت واحده باید حکومت واحده داشته باشد. در این راستا و به منظور همگرایی حداکثری امت اسلامی بر محور نظام امامت واحد، دولتهای متعدد اسلامی باید به سمت اتحاد و یکپارچگی سیاسی گام بردارند.
🌟 در حقیقت صدور انقلاب و انقلابی بودن حکومت به معنای نفوذ فیزیکی و کشورگشایی نیست. سیاست تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ترتیبی سازماندهی میشود تا وحدت فکری جهان اسلام رخ نماید و در پی آن وحدت سیاسی به صورت طبیعی محقق شود.
#پیامبر #وحدت #وحدت_اسلامی #وحدت_اقتصادی #هفته_وحدت #میلاد_پیامبر #خاتم_الانبياء #قانون_اساسی #قانون_اساسی_جمهوری_اسلامی_ایران
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
نکات اصل چهل و سوم قانون اساسی
در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی
شهید بهشتی در مجلس بررسی قانون اساسی در خصوص «شرکت فعال هر فرد در رهبری کشور» (بند سوم) اینطور توضیح دادند: بهترین نوع رهبری کشور آن است که واقعا هر انسانی در امامت و رهبری جامعه بتواند سهیم باشد و آنهایی که در راس مخروط جامعه قرار دارند، بازگو کننده شعار و آرمان خود مردم باشند.
رهبری در حقیقت، خواست پراکنده در توده مردم را متبلور و مشخص میکند و این، بهترین نوع و سازندهترین و نیرومندترین پیوند رهبر و مردم است و این رابطه، زمانی ایجاد میشود که افراد جامعه از نظر گرفتاریهای اقتصادی، فرصتی برای به خود اندیشیدن و به خود آمدن و چارهاندیشی و راهیابی کردن داشته باشند. تا تکتک مردم به صورت راهیاب و چارهجو برنیایند و واقعا فکرها و اندیشهها و احساساتشان به صورت یک سیل خروشان درنیاید، اصلا رهبری واقعی سازنده و کارساز به وجود نمیآید.
(مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، جلد سوم، صفحات ۱۴۸۰ و ۱۴۸۱)
#اساس_خوانی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
نکات اصل هجدهم قانون اساسی
در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی
در تصویب اصل ۱۸ قانون اساسی، در خصوص رنگ و نشان پرچم اختلاف نظر بود؛ عده ای با بیان این موضوع که پرچم سه رنگ نزد مردم به صورت سنت درآمده بر بقاء این سه رنگ تاکید داشتند. در مقابل عده ای خواستار تغییر رنگ پرچم بودند اینکه تحقیق شود در صدر اسلام پرچم مسلمانان چگونه بوده تا پرچم کشور مطابق آن تنظیم شود. از طرفی سوال شد که اساسا این سه رنگ گویای چه معانی است؟ چنانچه معانی غیر اسلامی را افاده می کند تغییر یابد.
شهید بهشتی، نائب رئیس مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، در پاسخ به این پرسش رنگ سبز را نماد سبزکامی و زراعی بودن سرزمین ایران، سفید را نماد صلح و قرمز را نشانه ی نثار خون در راه دفاع از هرچه مقدس شمرده می شود اعم از سرزمین و مذهب عنوان نمودند.
در نهایت پس از چند جلسه بحث و بررسی، پرچم سه رنگ کشور مزین به شعار الله اکبر به تصویب رسید.
صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلد اول، صفحات ۶۰۲، ۶۰۴ و ۶۰۵
#اساس_خوانی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
نکات اصل چهل و پنجم قانون اساسی
در پرتو مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی
در جلسه علنی اصل ۴۵ به درخواست یکی از نمایندگان(آقای کیاوش)، توضیحی درخصوص "زمین های موات یا رها شده" توسط شهید بهشتي ارائه شد. اینکه منظور زمینی است که قبلا کسی آن را آباد نموده ولی بعد از مدتی رهایش کند.
اشکالی که در این جلسه مطرح شد این بود که اموال مجهول المالک مصرف به خصوصی دارد که همان صدقه به فقراست لذا به کاربردن آن در کنار انفال و ثروت های عمومی نادرست است.شهید بهشتی در پاسخ به این اشکال به روایت ( یتصدق ان صاحبه، یتصدق یوتی الفقراء) استناد نموده و اینگونه بیان داشتند که "یتصدق" بدین معنا نیست که فقط باید به مصرف فقرا برسد بلکه می تواند در راه خدا بدهد لذا همان موارد زکات و انفال است
مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی، جلد سوم، صفحات ۱۵۱۴ و ۱۵۱۵
#اساس_خوانی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
لازمه حفظ عزت و استقلال در دنیایی که زور حاکم است،عمل به راهبرد اصیل قرآنی جهت حفظ منافع یک امت است:
الأنفال
وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ ...
#سپاه
#توییت
@asaas_discourse