🖤السلام علیك یا علي بن محمد الهادي🖤
باز نشر به مناسبت شهادت امام هادی(علیه السلام)
بسمالله الرحمن الرحیم
💠آموزههای نقوی💠
❇️امام هادی علیهالسلام فرمودند:
اَلعالِمُ وَ المُتَعَلِّمُ شریکانِ فی الرُّشدِ، مأمورانِ بالنَّصیحَةِ، مَنهیّانِ عَنِالغَشِّ؛
بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۶۷
❇️امام هادی (علیهالسلام) در جملهای کوتاه هدف اصلی از تعامل میان استاد و دانشجو و مهمترین قاعده لازمالرعایه در این تعامل را معرفی میکنند. بهراستی هدف از تعامل عالم و متعلم یا استاد و دانشجو چیست؟ هدف استاد از آموزش و هدف دانشجو از آموختن کدام است؟
❇️ از نظر امام دهم (علیهالسلام) استاد و دانشجو در «رشد» یعنی بالندگی شریک هستند و رو بهسوی ترقی دارند. این کلام گهربار نشان میدهد که علمآموزی موجب #رشد هر دو سوی این رابطه است و استاد و دانشجو هر دو در این رشد شریکاند. توجه به این #شراکت پرسود، استاد را از #تکبر و #بخل و دانشجو را از #تنبلی و کم همتی محفوظ میدارد.
❇️ نکته دیگر آنکه رشد علمی عالم و متعلم با تشریکمساعی و در یک رابطه دوسویه محقق میشود بنابراین استاد گوینده صرف و دانشجو شنونده صرف نیست.
❇️امام علی النقی (علیهالسلام) عالم و متعلم را موظف به #نصیحت و ممنوع از غَشّ میدانند. نصیحت در لغت از نصح به معنای خلوص و صفا است. نصح العسل یعنی عسل تصفیه شد. نصح همچنین به معنای وعظ به کار میرود.
❇️در واقع موعظه کردن و پند دادن خود از آثار بارز خلوص و خیرخواهی کسی نسبت به دیگری است. در مقابل #غش به معنای ناخالصی، ظاهرسازی و فریبکاری است. استاد و دانشجو در جایی به شراکتی پرسود یعنی پر از رشد دست مییابند که خالص و صاف و بیغش در آموختن و آموزشدادن ظاهر شوند.
❇️برخورد صادقانه با مباحث علمی بدون ظاهرسازی و بدون تعارف را میتوان #تقوای_علمی دانست. استاد و دانشجو در برخورد با اندیشهها، تجربهها و دستاوردهای علمی زلال و صادقاند، هیچ اندیشهای را #تحقیر نمیکنند و باب بحث و سؤال را نمیبندند. ایشان بر سر دفاع از یک دیدگاه علمی گرفتار #تعصب و #تصلب نمیشوند؛
❇️ بنابراین استاد و دانشجو بیش از همه با خود صادقاند و بهمحض آنکه قوتی در دیدگاهی ببینند خاضعانه به قوت آن اقرار میکنند و به جدال و مراء گرفتار نمیشوند! این کلید نیل به رشد علمی است که امام بزرگوارمان در این جملات کوتاه به دست میدهند.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔷️نظامسازی؛ افق کلان نظام جمهوری اسلامی ایران
«نظامسازی» اصطلاحی است که طی دهه گذشته در ابعادی گسترده، وارد ادبیات علمی و سیاسی کشور شده است. این اصطلاح به ظاهر ساده، همچنان در هالهای ابهام قرار دارد؛ چراکه بیش از آنکه در خصوص مؤلفههای آن نظریهپردازی شود، سخن از ضرورتها و فواید آن شده است.
با این حال نظامسازی در همه ابعادش، یکی از مهمترین دغدغهها و البته آرمان انقلاب اسلامی است. این آرمان به عنوان افق کلان نظام جمهوری اسلامی ایران، در اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) نیز مشهود است.
اهمیت نظامسازی اسلامی به دلیل آموزهها و ساختار کلی دین مبین اسلام و بنیانهای اعتقادی آن و نیز بازتاب این بنیانهای اعتقادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که خود انگیزهای برای نظامسازی است. دین شریف اسلام، داعیه تمشیت همهجانبه زندگی انسان را دارد؛ این تمشیت، مستلزم آن است که دین، دارای یک نظام باشد. بدین معنی که مجموعهای بهم پیوسته و هدفمند که انسان را به غایت خلقت نزدیک کند. درونمایه این نظام، معارف اعتقادی، فقهی، حقوقی و نیز غیرحقوقی است که گستره زندگی و تمام روابط انسان از جمله رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش و با دیگران، رابطه انسان در خانواده و حتی فراتر از خانواده، رابطه انسان با جامعه و نیز رابطه انسان با دولت را شامل میشود.
شهید صدر نظامسازی اسلامی را از این جهت ضروری میداند که بین اعتقاد مردم و اجزای نظام سیاسی، رابطهای مستقیم و البته منسجم شکل بگیرد. چراکه اگر سیاست و تدبیر امور حکومت اسلامی با اعتقاد مردم گره خورد، نظام سیاسی تقدیس شده و تمامی دستورات اسلامی، پایگاه اجتماعی مییابد. بدین صورت که به جای تبعیت مردم از دیگر نظامها و مکاتب اجتماعی، به نظام اسلامی پایبند شده و از یوغ استعمار فکری و مادی آزاد میشوند.
موقعیت و جایگاه ویژه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مقتضی آن است که از ساحت اجتماعی و سیاسی مستحکمی برخوردار بوده و بعد وسیعی از اقتدار درونزا را به خود گیرد. به بیان دیگر، ویژگی اصلی نظام جمهوری اسلامی، «اقتدار درونزا» و «ثبات سیاسی» باید باشد. از همینرو بدیهی است که باید میان وحدت مذهبی و انسجام ملی، هماهنگی تام برقرار گردد تا نظام بتواند در برابر انواع تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کند و در نتیجه ضمن دستیابی به آرمان خود که نظامسازی اسلامی است، رسالت اصلی خود، یعنی حکومت جهانی حضرت حجت (عج) را عملی نماید.
نظامسازی اسلامی را میتوان یکی از پیچیدهترین و درعینحال از کلانترین مسائل انقلاب اسلامی دانست که نظام جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی آن است. با توجه به مقتضیات نظام جمهوری اسلامی ایران میتوان نظامسازی را در دو سطح کلان و خرد بررسی کرد.
نظامسازی کلان، حوزههای کلی زندگی فردی و اجتماعی را در بر میگیرد و به دنبال هماهنگی هر چه بیشتر میان اندیشه و عمل در تمام عرصههای زندگی اجتماعی است. از مهمترین موضوعات در سطح کلان، مدل تعامل نهادهای اجتماعی و نحوه قاعدهمند کردن رفتار آنهاست. در مقابل منظور از نظامسازی در سطح خرد، نظامسازی سیاسی و دولتسازی است؛ درواقع نظام سیاسی بهمثابه خرده نظامی است که با برقراری پیوند با مفهوم قدرت و نحوه کاربست آن، جایگاه ویژهای در نظام اجتماعی دارد.
بنابراین در تبیین مفهوم نظامسازی میتوان ادعا کرد منظور از نظامسازی، انتظامبخشی و ایجاد یک نظم متعالی میان عناصر اصلی و فرعی نظام اجتماعی و سیاسی است. قاعدهمند کردن مناسبات اجتماعی با ابزارهای متناسب با اقتضائات، نیازها و مسائل یک جامعه از مهمترین مؤلفههای نظامسازی است و زمانی میتوان به این مؤلفهها دست یافت که روابط و تعاملات درون جامعه برآمده از اصول و قواعد مختص به همان جامعه باشد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
اساس به وقت امام
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی
قسمت سوم
مصاحبه امام خمینی(ره) با روزنامه «لوتاكونتينوا» درباره ويژگيهاى حكومت اسلامى
زمان: ۱۹ دى ۱۳۵۷/ ۱۰ صفر ۱۳۹۹
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگار ايتاليايى روزنامه لوتاكونتينوا
ممكن است معنى و مفهوم «حزب الله » را براى ما تشريح كنيد؟
- هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاى حزب اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. اين حزب غير از حزبهاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مىكنند جزء حزب الله هستند.
ممكن است معنى دقيق «امام» را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقب «امام» كه در تظاهرات ميليونها ايرانى در ماه محرّم به شما داده شده چيست؟ رابطه امام با حزب اللَّه چيست؟
- امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى هدايت و رهبرى مىكند. و امام بيان كننده خط مشى شيعه و حزب الله و رهبريكننده اين تشكيلات بزرگ فراگير است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمانهاى مختلف و شرايط مختلف اجتهاد و استنباط می كند و به آنان ابلاغ می نمايد.
«حكومت مدرن» چگونه مىتواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟
- اسلامى كه بيشترين تأكيد خود را بر انديشه و فكر قرار داده است و انسان را به آزادى از همه خرافات و اسارت قدرتهاى ارتجاعى و ضد انسانى دعوت مى كند، چگونه ممكن است با تمدن و پيشرفت و نوآوري هاى مفيد بشر كه حاصل تجربه هاى اوست سازگار نباشد؟!
با در نظر گرفتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مى كند، چگونه حكومت اسلامى مى تواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟
- اسلام در رابطه بين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و براى هر يك بر ديگرى حقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هر گز چنين رابطه اى، يعنى رابطه مسلط و زيرسلطه، به وجود نمى آيد. اساساً حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك «تكليف» و «وظيفه الهى» است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى، گذشته از وظايفى كه بر همه مسلمين واجب است، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انجام دهد. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه «مستقيماً» در برابر سايرين، «زمامدار مسلمين» را «استيضاح» كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانع كننده بدهد و در غير اين صورت، اگر برخلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد- خود به خود- از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مى كند.
در جامعه اسلامى چه ارگانيسم هاى اجتماعى مردمى بايد تصميم گيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط و زير سلطه ما بين مردم جلوگيرى نمايد، و همچنين كسانى را كه در دستگاه حكومتى تصميم گيرى مى كنند كنترل نمايد؟ تجربه تاريخ به ما مى آموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعمال مى شود- حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد- خيلى محدود است و رو به كم شدن مى نهد.
- در دنياى امروز، كه گفته مى شود دنياى صنعت است، رهبران فكرى مى خواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند؛ در حالى كه جامعه ها از انسانها تشكيل شده است كه داراى بُعد معنوى و روح عرفانى است. و اسلام در كنار مقررات اجتماعى، اقتصادى و غيره به «تربيت انسا»ن بر اساس ايمان به خدا تكيه مى كند و در هدايت جامعه از اين بُعد بيشتر براى هدايت انسان به طرف تعالى و سعادت عمل مى كند. اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليتهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و ساير شئون زندگى بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مى شود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمى خواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود. ولى سرانجام چاره اى جز تسليم ندارد.
صحيفه امام ؛ جلد ۵ ؛ صفحات ۴۰۷-۴۱۰
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔷️ سیزدهمین نشست علمی اساس برگزار می گردد:
اسلحه برای پلیس یا بر پلیس؟
با حضور:
👤دکتر علی بیاتی
استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم انتظامی امین
👤قاضی غلامحسن الوندی
بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی استان خراسان رضوی
🔶️محور های نشست:
- بررسی حقوقی قضایی چالش های تامین اقتدار عمومی
- الزامات و راهکارهای پلیس مقتدر و قانونمدار با تاکید بر نظام حقوقی و قضایی ایران
- پیامدهای حقوقی، امنیتی و اجتماعی تضعیف نهاد پلیس
⏰زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ _ ساعت ۱۸
نشست در لایو اینستاگرام اساس به نشانی ذیل برگزار میگردد:
@asaas_discourse1
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔶️انقلاب اسلامی، پدیدهای زنده و با اراده🔶️
انقلاب اسلامی، نشانه تحقق وعده لایتخلف الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل
بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب حاکی از این است که انقلاب اسلامی، نشانه اولین مرحله در تحقق کامل وعده لایتخلف الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و النهایه ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ایشان برای انقلاب اسلامی با بررسی مجموع منظومه بیاناتشان پنج مرحله قائل هستند.
مرحله اول وقوع انقلاب اسلامی به معنای براندازی و سرنگونی نظام طاغوت و حرکت انفجاری در مقابل نظام باطل.
مرحله دوم ایجاد نظام انقلابی و یا به تعبیر ایشان ایجاد نظام اسلامی است به معنای یک ساختار نظام سیاسی جدید که اولاً بر مبنای ایمان خالص توحیدی، ثانیاً این ساختار سیاسی بر مبنای علم است با گستره بیانتهای آن از علوم طبیعی تا مراتب بالاتر مثل علم به هویت انسان، علم به عالم ملکوت و علوم الهی. ثالثاً این ساختار جدید سیاسی بر مبنای عدل به معنای وسیع آن است؛ از قبیل عدالت اقتصادی، سیاسی و قضایی و اجتماعی و...
مرحله سوم ایجاد دولت انقلابی یا به تعبیر ایشان ایجاد دولت اسلامی است؛ به این معنا که نظام اسلامی باید آرمانها و ارزشهای اسلامی را محقق کند و این امر مستلزم دستگاه مدیریتی است که ارکان و کارگزاران آن به مبانی، اصول و هنجارهای انقلاب اسلامی، اعتقاد قلبی و التزام عملی داشته باشند و بهعبارتدیگر در طراز انقلاب اسلامی باشد. به بیان مقدمه قانون اساسی، در ایجاد نهادها و بنیادهای سیاسی که خود پایه تشکیل جامعه است بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهدهدار حکومت و اداره مملکت گردند که این مرحله را بعد از مرحله ایجاد نظام، مرحله ایجاد دولت انقلابی یا اسلامی نام نهادند.
مرحله چهارم ایجاد جامعه انقلابی و به تعبیر دیگر جامعه اسلامی است. بدین معنا که گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه نهادینه و آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی از مجرای نظامسازی در گستره وسیع و عمیق جامعه بهصورت عمومی و عینی و مستمر محقق شود. همانطور که در مقدمه قانون اساسی هم بنای جامعه نمونه و اسوه منوط به مشارکت گسترده و فعال تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه شده تا در مسیر تکامل انسان، هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقا گردد که در واقع همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود.
مرحله پنجم نیز ایجاد تمدن نوین اسلامی است. آرمان اصلی، واقعی و نهایی انقلاب اسلامی و هدف غایی آن و اولین مؤلفه در همه تصمیمگیریها و اقدامها در جمهوری اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی، تشکیل و تلفیق نظامهای اجتماعی متعددی از جمله نظام حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ... است که تحت سیطره مفهوم اسلام ناب در بستر نظمی سیستمی و نهادینه شده که ظرفیت اشاعه هنجاری و ساختاری دارد و بدواً مبتنی بر فرایند نظامسازی است.
شاخصهها و کارکردهای تمدن نوین اسلامی اجمالاً همنشینی دین و دنیا، رشد توأمان معنوی و مادی انسان در راستای میل بهغایت خلقت یعنی عبودیت است که رهبر در بیانه گام دوم، انقلاب اسلامی را پدیدهای زنده و بااراده و منحصربهفرد میدانند که با صیانت از کرامت و بدون خیانت به نظام ارزشهای فطری، ارزشهای جهانی، ارزشهای فرازمانی، ارزشهای فرانسلی و ارزشهای فرامکانی در یک مرحله متوقف نشده و فقط در تغییر نظم سیاسی موجود بسنده نکرده بلکه واجد سه مرحله خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است.
بنابراین انقلاب اسلامی پدیدهای است دارای مراحلی که ذکر شد و برعکس دیگر انقلابها به یک یا دو مرحله بسنده نکرده بلکه غایت خودش را ایجاد تمدن نوین اسلامی میداند و این یک امر مستمر، پویا و زنده است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔷️نظریه نظام انقلابی و رسالت آن🔷️
تسریع نهادینه کردن اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی در جامعه
مهمترین کلیدواژه در بیانیه گام دوم انقلاب از منظر حقوق عمومی، نظریه نظام انقلابی است.
مفهوم دولت در این نظریه اساساً مبتنی بر نگاه تحولی امام (ره) به رسالت نظامسازی،جامعهسازی، تمدنسازی و انسانسازی دینی است و ازآنجاییکه امام فقه را وارد عرصه نظامسازی کردند به نظر میرسد تبیین عناصر تأسیسی بنیادین دولت در گفتمان اسلام ناب از مجرای فقه پویای جواهری امکانپذیر است و اتکا به الگوهای غیرتوحیدی عملاً در توضیح و تفسیر این نظریه ناکارآمد است.
مباینت مفاهیم انسان و مبدا و معاد در الگوی توحیدی اسلام ناب با الگوهای تحلیلی دولت مدرن نه تنها موجب امتناع تبیین غایت نظام انقلابی یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی میشود که در بررسی برخی کارویژههای کلان هم دچار آسیب میشود.
از نکات موردتوجه این است که هیچکدام خصوصاً مرحله خودسازی و نظامسازی را نباید پایانیافته فرض کرد. حتی در مرحله نظامسازی به نظر میرسد میتوان کماکان رویکرد پویا در پیش گرفت. چراکه در گام دوم انقلاب، مرحله دوم این فرایند ذکر شده است و نظامسازی نیز در دل این گام دوم است. البته چیزی که قطعاً دچار نقصان هنجاری، ساختاری، فرایندی و رفتاری است، مرحله جامعهپردازی است.
ایجاد دولت اسلامی مستلزم تدوین مبانی نظری تعیین کارگزاران نظام انقلاب، تعیین نظام حقوقی راجع به ساختار و فرایندهای مهم و ایجاد سازوکارهای ضمانت شده کارآمد و مؤثر در تنظیم و کنترل رفتار کارگزاران است. بعد از آن با اتکا به ظرفیتهای قانون اساسی به دنبال توسعه مفهوم کارکردی اصل هشتم و نیز برخی از اصول فصل سوم در زمینه آزادیهای عمومی، میتوان فرایند نهادینه کردن اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی را در جامعه تسریع کرد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
اساس به وقت امام
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی
قسمت چهارم
مصاحبه امام خمینی(ره) با مجله «اكسپرس» درباره غير قانونى بودن رژيم
زمان: ۲۰ دى ۱۳۵۷/ ۱۱ صفر ۱۳۹۹
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار انگليسى مجله اكسپرس
سؤال: شما در كتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالدتريبون- فرموده ايد جايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى كنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟
- رژيمى كه ما مى خواهيم، رژيم «جمهورى اسلامى» است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده اى باشد.
آيا تصور مى كنيد كه برقرارى حكومت اسلامى موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟
- حكومت اسلامى حكومتى است «آزاد و مستقل» و روابطش با شرق و غرب به يك نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمى دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.
رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می کنید به هدفتان نزدیک شده اید؟ آیا شورای سلطنتی مرحله ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟
ــ منظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این سلطنت، در «رفراندم تاسوعا و عاشورا» بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای او می خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از آن سلطۀ غیرقانونی شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و «با اتکا به آرای مردم« پابرجا می کنیم. بنابراین نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت مردود است.
صحيفه امام ؛ جلد ۵ ؛ صفحه ۴۱۹
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
✍🏻نگاهی علمی و غیر پوپولیستی به اعتبار قانون اساسی برای نسلها
معنای «جمعیت امروز کشور» در علمِ «جامعهشناسی، جمعیتشناسی و زیست شناختی» و تفاوت آن در حوزه «حقوقی و سیاسی»
در اصطلاح جمعیتشناسی و جامعهشناسی صرفاً «حیات»، معیار جدایی نسلها بیان شده؛ لکن در اصطلاح حقوقی برای نسلهای متولد نشده (گذشته و آینده) نیز حقوق و تکالیف متعددی لحاظ گردیده است. برای نمونه محیطزیست سالم در نظریه مشورتی سال ۱۹۹۶ دیوان، مقولهای غیر انتزاعی دانسته شده و ملحوظ و ملحوف در نسلهای متولد نشده (فارغ از مسئله زمان حیات و مرگ) اعلام شده است.
پس اساساً تقسیم نسلها به نسلهای گذشته، حال و آینده با شاخص زمان (حیات و مرگ)، تقارن کامل با مفهوم نسل در مباحث حقوق اساسی و سیاسی ندارد. به نظر گی روشه، جامعهشناس معروف تغییرات اجتماعی، این تغییرات نسلی حتی تقارن کاملی با خود تحولات اجتماعی هم ندارد و آنها تنها توضیحدهنده سطوحی از تغییرات اجتماعی و سهامدار بخشی از آن هستند.
بنابراین گونههای نسلی که نشانگر تغییر و تبدل و تجدید نسلی هستند، در هیچ کشوری تقارن با تحولات اجتماعی ندارند چه رسد به تغییر و تحولات سیاسی حقوقی. بهعنوانمثال در آمریکا ۴ نسل متفاوت «نسل مدنی، نسل سازگار، نسل آرمانگرا و نهایتاً پس از مرگ همه این نسلها، نسل واکنشی» آمده ولی این تغییرات اجتماعیِ نسلها، باعث تحول در مبانی و نظام سیاسی حقوقی این کشور در طول همه این سالها نشده است. چون اصلاً شاخص زمان، ملاک و معیار نیست. در هلند ۵ نوع نسل (نسل قبل از جنگ، نسل آرام، نسل اعتراض، نسل تباه شده و نسل عملگرایان) نامگذاری شده است؛ لکن تعیین سرنوشت به معنای موردنظر جناب آقای تاجزاده خروج موضوعی دارد.
در ایران نیز ۴ نسل اول تا چهارم تجربه شده و با وجود تفاوتها و تغییرات اجتماعی مختلف، آنچه مهم و مطرح است ادامه اراده تعیین سرنوشت در قالبهای رسمی قانون اساسی در ایران و هر کشور دیگری است که جمهوریت خدشهدار نگردد.
نکته دیگر اینکه در تحلیل عبارت جمعیت موجود یک کشور و ربط اشتباهی آن به تعیین سرنوشت نسل جدید در قالب رفراندومِ اصل نظام، این مسئله است که جمعیت در حقوق اساسی، «ملت» نامیده میشود که ابژههای فرانسلی یا بیننسلی در آن ایجاد «هویت ملی» کردهاند و در طول نسلهای متمادی، حضور باثبات و بادوام و مشترک دارند. در واقع این ابژهها و مؤلفهها، تلفیق و پیوند نسلی ایجاد میکنند و برای همین در کشورها، نظام حقوقی سیاسی بادوام است (حاکمیت).
در علوم اجتماعی نیز از این موضوع، ابژهها ابژههای فرانسلی یاد میشود. ابژههای فرانسلی در همه رویکردهای نسلی (از توافق نسلی گرفته تا شکاف نسلی و تعامل نسلی) وجود و حضور دارند.
اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن، اعتباری فرانسلی است و تعیین سرنوشت در قالبهای رسمی مندرج در قانون اساسی، پیدرپی و فارغ از حضور متفاوت گونههای نسلی (که در جایگاه اجتماعی مستقل خود مهم و معتنابه هستند) در طول این ۴۳ سال، تجلی حقوقی سیاسی پیدا کرده است.
بهعلاوه فردی چون کارل مانهایم جامعهشناس معروف و آغازگر مباحث نظری نسل، که از نسل بهعنوان یک موجودیت اجتماعی تعبیر میکند نه یک ضرورت بیولوژیک، معتقد است جایی که حوادث تازه و کمیاب و تغییرات، کند است، یک نسل مجزا ظاهر نمیشود؛ بلکه فقط هنگامی که چنین حوادثی زیاد و سریع رخ دهند، بهطوریکه یک گروه نسلی بر حسب آگاهی تاریخی اجتماعی خود متمایز شوند، میتوان از یک نسل حقیقی صحبت نمود. مناسک و مناسبتهای رسمی و غیررسمی که متخذ از مبانی نظام ج.ا هستند، نشانگرها و نشانههای وجود یک نسل محتوایی در جمهوری اسلامی ایران، با وجود هر ابژه نسلی و هویت نسلی متفاوت در طول همه این سالهاست.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
بازنگری
۱. بازنگری در #قانون_اساسی یعنی اصلاح نواقص و تکمیل #نقشه_راه حکمرانی برای تضمین هر چه بیشتر حقوق و مصالح مردم
لذا اگر مجریِ نقشه نالایق یا ناصالح یا ناتوان است، در او باید تجدیدنظر کرد؛ نه در نقشه
مجری را باید با نقشه، همراه و متناسب سازی کرد؛ نه نقشه را به دلخواه مجری.
۲. بازنگری در قانون اساسی جز در موارد کاملا ضروری و مورد اجماع، ضررش بیش از منفعتش است
بازنگری در قانون اساسی در موارد ضروری، موجه و معقول است
اما تغییر قانون اساسی به صورت احساسی و مبتنی بر ضرورتهای ساختگی یا مقطعی که عمدتا ریشه در اراده #زمامداران_بی_کفایت برای توجیه نابسامانی حوزه ماموریت خود دارد، نابخردانه و ناصواب است و برخلاف ماهیت محدودکننده این سند
۳. تأسف بار است برخی نویسندگان حقوقی بازنگری در قانون اساسی را که سازوکاری برای اصلاح ایرادات و رفع کاستیهای آن برای افزایش کارایی نظام سیاسی و تضمین حق ها است، بعنوان ابزاری برای سنجش مقبولیت قانون اساسی معرفی می کنند
حال آنکه اصلاحات قانون اساسی در بسیاری از کشورها به رای مردم هم گذاشته نمی شود
۴. جالب است بدانید به عنوان نمونه قانون اساسی ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم نوشته شده و ۷۵ سال از تصویب آن می گذرد هنوز بازنگری نشده است.
@drhamednikoonahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️ معرفی کتاب شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران🔷️
«شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، اثری تحلیلی و متناسب با مبانیِ اصیل جمهوری اسلامی ایران است که برای آشنایی دانشجویان، پژوهشگران و عموم مردم با نگاه منظومهای به قانون اساسی نگاشته شده است.
برخی از ویژگیهای برجسته کتاب:
۱. شرح نکات کانونی و فلسفه اساسیسازی اصول.
۲. بیان گزیده نکات مشروح مذاکرات قانون اساسی.
۳. توضیح مختصر پیرامون واژگان تخصصی و جدید اصول.
۴. اشاره به رویکرد شورای نگهبان
اثر مذکور زیر نظر دکتر حامد نیکونهاد و به قلم برخی از دانشجویان و دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی حقوق عمومی نگاشته شده است.
دفتر سوم، حقوق ملت، بخشی از مجموعه «شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که به همت انتشارات پژواک عدالت و مساعدت مرکز وکلای قوه قضائیه از زمستان ۱۴۰۰ وارد بازار نشر شده و در اختیار جامعه علمی قرار گرفته و دفاتر دیگر در دست نگارش و طی مراحل آمادهسازی و انتشارند که به زودی به زیور طبع، آراسته خواهند شد.
اثر حاضر را میتوانید از سایت پژواک عدالت به نشانی ذیل تهیه نمایید :
https://multipurposestore.ir/
اساس به وقت امام
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی
قسمت پنجم
مصاحبه امام خمینی(ره) با رادیو تلوزیون لوکزامبورگ
زمان: ۲۰ دى ۱۳۵۷/ ۱۱ صفر ۱۳۹۹
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگار راديو- تلويزيون لوكزامبورگ
آيا فكر مى كنيد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كرده ايد موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟
- آن مربوط به ما نيست. ملت ما در «سراسر كشورهاى اسلامى» اثر مى گذارد و ملتها را به فكر «رهايى از چنگال شرق و غرب» مى اندازد.
آيا حكومت اسلامى حكومتى قهقرا گرا نيست؟ شاه مى خواهد يك كشور مدرن برقرار كند؛ كشورهاى عربى نيز به دنبال پيشرفت هستند؛ ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است. نظر شما در اين باره چيست؟
- دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال كشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقرا گرا نيست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه كه به «آسايش ملت» لطمه وارد آورد و با «عفت عمومى» ملت منافات داشته باشد.
اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلكه خود «پايه گذار آزادى زن» در تمام ابعاد وجودى زن است.
صحيفه امام ؛ جلد۵ ؛ صفحه ۴۱۷
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️آیا قوه مؤسس لزوماً دموکراتیک است؟
🔷️قوه مؤسس در جمهوری اسلامی ایران چه کسی بود و چگونه تجلی یافت؟
اولین قوههای مؤسس که در تجربه سیاسی نظامهای دنیا شکل گرفتند و آن نهاد بنیانگذاری که به نظم حقوقی_سیاسی جدید تن داد که متعاقب آن قانون اساسی تصویب شد، سلطان یا پادشاه بود نه مردم یا ملت.
قوه مؤسس در جمهوری اسلامی در جریان نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت که فرایند این شکل گیری در مقدمه قانون اساسی روایت شده است.
پاسخ تفصیلی دکتر حامد نیکونهاد را بشنوید.
#قوه_موسس
#جمهوری_اسلامی
#نسل
#ملت
#مردم
#قانون_اساسی
#رفراندوم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔶️به مناسبت شهادت امام کاظم(علیهالسلام)🔶️
زندگی امام موسیبن جعفر(علیهالسلام)؛تلاشی جهت تحقق اسلام ناب
در زندگینامهی آن امام عالیمقام [امام موسیبنجعفر (علیه السّلام) ] ، سخن از حوادث گوناگون و بیارتباط با یکدیگر و تأکید بر مقام علمی و معنوی و قدسی آن سلالهی پیامبر (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و نقل قضایای خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمی و کلامی و امثال آن، بدون توجه به خط جهاد مستمری که همهی عمر سیوپنج سالهی امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام میماند. تشریح و تبیین این خط است که همهی اجزای این زندگی پرفیض را به یکدیگر مرتبط میسازد و تصویری واضح و متکامل و جهتدار که در آن هر پدیدهیی و هر حادثهیی و هر حرکتی، دارای معنایی است، ارایه میکند.چرا حضرت امام صادق(علیهالسّلام) به «مفضّل» میفرماید: امر امامت این جوانک را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به «عبدالرحمن بن حجاج» به جای تصریح به کنایه میگوید: زره بر تن او راست آمده است؟و به یاران نزدیک چون «صفوان جمّال» او را به علامت و نشانه معرفی میکند؟ و چرا بالاخره در وصیتنامهی خود، نام فرزندش را به عنوان وصی پس از نام چهار تن دیگر میآورد که نخستین آنان «منصور عباسی» و سپس حاکم مدینه و سپس نام دو زن است؛ چنانکه پس از ارتحال آن حضرت، جمعی از بزرگان شیعه نمیدانند جانشین آن بزرگوار، همین جوان بیست ساله است ؟ چرا در گفتگو با هارون که به او خطاب میکند: «خلیفتان یجبی الیهما الخراج»، زبان به سخن نرم و انکارآمیز میگشاید؛ اما ابتدائاً در خطاب به مرد زاهد نافذالکلمهیی به نام « حسن بن عبداللَّه » سخن را به معرفت امام میکشاند و آنگاه خود را امام مفترضالطّاعة، یعنی صاحب مقامی که آن روز خلیفهی عباسی در آن متمکن بود، معرفی میکند؟
چرا به «علیبنیقطین» که صاحب منصب بلندپایهی دستگاه هارون و از شیفتگان امام است، عملی تقیه آمیز را فرمان میدهد؛ اما «صفوان جمّال» را بر خدمت همان دستگاه شماتت میکند و او را به قطع رابطه با خلیفه فرا میخواند؟ چگونه و با چه وسیلهیی آن همه پیوند و رابطه در قلمرو گستردهی اسلام، میان دوستان و یاران خود پدید میآورد و شبکهیی که تا چین گسترده است، میسازد؟
چرا «منصور» و «مهدی» و «هارون» و «هادی»، هر کدام در برههیی از دوران خود، کمر به قتل و حبس و تبعید او میبندند؟ و چرا چنان که از برخی روایات دانسته میشود، آن حضرت در برههیی از دوران سیوپنج ساله، در اختفا بسر برده و در قرای شام یا مناطقی از طبرستان حضور یافته و از سوی خلیفهی وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه دربارهی من از شما پرسید، بگویید او را نمیشناسیم و نمیدانیم کجاست؟
چرا هارون در سفر حجی، آن حضرت را در حدّ اعلی تجلیل میکند و در سفر دیگری دستور حبس و تبعید او را میدهد و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وی روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبسها آزاد کرده بود، تعریفی از فدک میکند که بر همهی کشور وسیع اسلامی منطبق است؛ تا آنجا که خلیفه به آن حضرت به تعریض میگوید: پس برخیز و در جای من بنشین؟ و چرا رفتار همان خلیفهی ملایم، پس از چند سال، چندان خشن میشود که آن حضرت را به زندانی سخت میافکند و پس از سالها حبس، حتّی تحمل وجود زندانی او را نیز بر خود دشوار مییابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید میکند؟
اینها و صدها حادثهی توجه برانگیز و پرمعنی و در عین حال ظاهراً بیارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسیبنجعفر(علیهمالسّلام) هنگامی معنی میشود و ربط مییابد که ما آن رشتهی مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظهی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم . این رشته، همان خط جهاد و مبارزهی ائمه(علیهمالسّلام) است که در تمام دوران دویستوپنجاه ساله و در شکلهای گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایهی تصویری روشن از معرفت اسلامی است و ثانیاً، تبیین مسألهی امامت و حاکمیت سیاسی در جامعهی اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام(صلّیالله علیه و اله) و همهی پیامبران؛ یعنی اقامهی قسط و عدل و زدودن انداداللَّه از صحنهی حکومت و سپردن زمام ادارهی زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند.
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1476
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️اساساً کارکرد بازنگری در قانون اساسی چیست؟
🔷️ بعد از رفراندوم ۱۳۵۸، اراده نسل جدید چگونه سنجیده میشود؟
پیش بینی نهاد بازنگری در قانون اساسی برای این است که با توجه به تحولات اجتماعی، راهکاری وجود داشته باشد که ایرادات و خلأهای موجود برطرف شود.
کارکرد بازنگری در قانون اساسی را دکتر نیکونهاد توضیح میدهند.
#بازنگری
#نسل
#فرانسلی
#قانون_اساسی
#قوه_موسس
#رفراندوم
#بازنگری_در_قانون_اساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️مانع شکل گیری و قوام امت ایران چه بود؟
🔶️این امت هنوز هم پابرجاست؟
امت ایران نه یک موجود مقطعی یا شخصیت مستقل از اجزای سازنده اش، بلکه یک شخصیت مستمر است که قبل از ۲۲ بهمن سال پنجاه و هفت شکل گرفته بود.
توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد امت ایران را بشنوید.
#نسل
#امت
#ملت
#امت_ایران
#بازنگری
#قانون_اساسی
#جمهوری_اسلامی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️آیا قانون اساسی ۱۳۶۸ برای نسل های بعد نیز معتبر است؟
🔷️اساساً ماهیت قانون اساسی چیست؟
قانون اساسی خصلت دوام و پایایی دارد. این قانون نه برای یک بازه زمانی مشخص بلکه برای «نسلها» نوشته میشود.
ادامه توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد «اعتبار فرانسلی قانون اساسی» را بشنوید.
#بازنگری
#نسل
#فرانسلی
#قانون_اساسی
#قوه_موسس
#رفراندوم
#بازنگری_در_قانون_اساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔶️چهاردهمین نشست علمی اساس با موضوع:
باز《نگری》 در قانون اساسی
گامهای طی نشده برای تحقق قانون اساسی
👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🔻محورهای نشست:
▪️خواسته مردم در شکاف میان هستها و بایدهای قانون اساسی
▪️فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، دال بر چیست؟
▪️عرصه اجرا، نقطه عطف باز «نگری» به قانون اساسی
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰_ ساعت ۱۶
لایو اینستاگرام پیج اساس به نشانی:
@asaas_discourse1
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️نسل چیست؟
🔷️چرا از اعتبار نسلی برای قانون اساسی صحبت میکنیم؟ چنین طرح مسئلهای صحیح است؟
🔷️چرا برای تغییر نگرش یا تغییر رای، متوسل به مفهوم نسل میشویم؟
🔷️مگر یک نسل که به یک قانون اساسی رای مثبت داده است، بر اساس حق تعیین سرنوشت(که به عنوان مبنای اعتبار نسلی مطرح میشود) حق تغییر رای ندارند؟!
🔷️چرا این مسئله بنیادین را باید با مفهوم نسل گره زد؟
دکتر حامد نیکونهاد درباره چالشهای جدی اعتبار نسلی انواع همهپرسی صحبت میکنند.
#بازنگری
#نسل
#اعتبار_نسلی
#فرانسلی
#قانون_اساسی
#قوه_موسس
#رفراندوم
#بازنگری_در_قانون_اساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
48.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️آیا قانون اساسی، ظرفیت عدول ملت از قانون اساسی را پیش بینی میکند؟
🔶️آیا بازنگری بنیادین که قرار است اتفاق بیفتد حتما باید خشونت آمیز باشد یا میتواند مسالمتآمیز باشد؟
🔶️آیا اساس، قانون اساسی است؟
دکتر حامد نیکونهاد به این سوالات پاسخ میدهند.
#بازنگری
#نسل
#فرانسلی
#قانون_اساسی
#قوه_موسس
#رفراندوم
#بازنگری_در_قانون_اساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
MP3_بازنگری.aac
20.9M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش اول
با موضوع:
باز《نگری》 در قانون اساسی
گامهای طی نشده برای تحقق قانون اساسی
👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
MP3_legal changeing2.aac
23.15M
🔺صوت چهاردهمین گفت وگوی زنده #اساس /بخش دوم
با موضوع:
باز《نگری》 در قانون اساسی
گامهای طی نشده برای تحقق قانون اساسی
👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
💠 نظر سنجی 💠
از همه مخاطبان ارجمند #اساس خواهشمندیم که در نظر سنجی طراحی شده شرکت نموده و با نظرات ارزشمند خود اساس را یاری فرمایند.
https://EitaaBot.ir/poll/4mxko1
همچنین در این رابطه ترجیح میدهید این نشست با حضور کدام اساتید برگزار شود؟
پیشنهادات خود را به شناسه زیر ارسال فرمایید
@Asaas_mokhatab
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜
💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقهای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید.
🔸علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکسنوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند.
⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱
🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابق
🔻مشروح محورهای دومین مسابقه اساس🔻
- جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان
- آثار حقوقی و سیاسی همهپرسی جمهوری اسلامی
- ناگفتهها از رفراندوم جمهوری اسلامی
- رفراندوم اساسی و تأسیسی در تاریخ حقوق اساسی
- تجربیات رفراندوم در حقوق اساسی تطبیقی
- اعتبار رفراندوم برای نسلها
- نسبت نظام جمهوری اسلامی با نظام امت و امامت
- نقش مرجعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران
- نسبت جمهوریت و اسلامیت
- نقش مکتب و ایدئولوژی اسلام در جمهوری اسلامی
- مبانی و محتوای جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی ره
- جلوههای جمهوریت در قانون اساسی
- جمهوری اسلامی، ابداع انقلاب یا انقلاب برای اجرا
- تبیین دیدگاههای فقهی مخالف با تشکیل حکومت دینی
💠 از عموم فرهیختگان ارجمند جهت حضور در این مسابقه علمی دعوت به عمل می آید💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
#اطلاعیه
🔻نکاتی در خصوص دومین مسابقه اساس🔻
علاقه مندان و شرکت کنندگان ارجمند توجه فرمایند که:
✔️ یادداشت ارسالی متناظر با محور تعیین شده و به دور از سیاست زدگی باشد.
✔️ همچنین یادداشت در قالب word،دارای عنوان و نهایتا ۱۰۰۰ واژه باشد.
✔️ نیازی به چکیده،مقدمه و نتیجه گیری به معنای مرسوم در مقالات نیست اما بدیهی است که در یادداشت متناسب با محور تعیین شده،نتیجه ای حاصل شده باشد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse