💠 نظر سنجی 💠
از همه مخاطبان ارجمند #اساس خواهشمندیم که در نظر سنجی طراحی شده شرکت نموده و با نظرات ارزشمند خود اساس را یاری فرمایند.
https://EitaaBot.ir/poll/4mxko1
همچنین در این رابطه ترجیح میدهید این نشست با حضور کدام اساتید برگزار شود؟
پیشنهادات خود را به شناسه زیر ارسال فرمایید
@Asaas_mokhatab
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜
💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقهای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید.
🔸علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکسنوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند.
⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱
🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابق
🔻مشروح محورهای دومین مسابقه اساس🔻
- جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی افغانستان
- آثار حقوقی و سیاسی همهپرسی جمهوری اسلامی
- ناگفتهها از رفراندوم جمهوری اسلامی
- رفراندوم اساسی و تأسیسی در تاریخ حقوق اساسی
- تجربیات رفراندوم در حقوق اساسی تطبیقی
- اعتبار رفراندوم برای نسلها
- نسبت نظام جمهوری اسلامی با نظام امت و امامت
- نقش مرجعیت در نظام جمهوری اسلامی ایران
- نسبت جمهوریت و اسلامیت
- نقش مکتب و ایدئولوژی اسلام در جمهوری اسلامی
- مبانی و محتوای جمهوری اسلامی از منظر امام خمینی ره
- جلوههای جمهوریت در قانون اساسی
- جمهوری اسلامی، ابداع انقلاب یا انقلاب برای اجرا
- تبیین دیدگاههای فقهی مخالف با تشکیل حکومت دینی
💠 از عموم فرهیختگان ارجمند جهت حضور در این مسابقه علمی دعوت به عمل می آید💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
#اطلاعیه
🔻نکاتی در خصوص دومین مسابقه اساس🔻
علاقه مندان و شرکت کنندگان ارجمند توجه فرمایند که:
✔️ یادداشت ارسالی متناظر با محور تعیین شده و به دور از سیاست زدگی باشد.
✔️ همچنین یادداشت در قالب word،دارای عنوان و نهایتا ۱۰۰۰ واژه باشد.
✔️ نیازی به چکیده،مقدمه و نتیجه گیری به معنای مرسوم در مقالات نیست اما بدیهی است که در یادداشت متناسب با محور تعیین شده،نتیجه ای حاصل شده باشد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔹 جوان تراز انقلاب، پیش گام مسیر پیشرفت 🔹
📌انتشار به مناسبت روز جوان
پیشرفت هر جامعه و کشوری ارتباط مستقیم به درصد نیروی جوان آن کشور و همت و تلاش و عزم آنان برای پیشرفت دارد به عبارتی، موتور محرکه هر جامعه ای نیروی جوان و آماده به کار آن جامعه است.
رهبر معظم انقلاب در بیانات متعدد نیروی جوان را هدایای نفیس الهی میدانند و نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی را مهم ترین ظرفیت امید بخش کشور معرفی میکنند.[1]
روحیه نشاط و شادابی، جرات و جسارت مطالبه گری، دوربودن از محافظه کاری و مصلحت اندیشی های نابجا، ارتباط و اتصال بیشتر به منبع پاکی و جذب بیشتر معنویت ، آمادگی روحی و جسمی بیشتر برای کار و تلاش و امید به آینده از دلایل ارجحیت این قشر بر قشرهای دیگر برای مخاطب قرارگرفتن بسیاری از توصیه ها و نصایح رهبر انقلاب است و دقیقا در نقطه مقابل تمام هجمه ها و تلاش های بیگانگان در راستای بی مبالاتی و بی تعهدی این قشر و به عبارتی هدررفتن این سرمایه عظیم تنظیم و طراحی می شود.[2]
از منظر رهبر انقلاب « نسلی باید به وجود بیاید شجاع ، با سواد ، متدین ، دارای ابتکار، پیش گام ، خودباور، غیور،.... که انگیزه کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکری حرکت داشته باشد هدف را در نظر بگیرد ، چشم را به اهداف دور متوجه کند و به تعبیر امیرالمومنین ( اعر الله جمجمتمک) زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدیت حرکت کند»[3] امام خمینی تربیت جوان های این چنینی را فتح الفتوح انقلاب اسلامی خوانده اند.[4]
با توجه به توجهات خاص رهبر انقلاب به قشر جوان و پیشران و پیش قراول خواندن آنان در مسیر رشد و پیشرفت ملت و موتور محرکه دانستن آنان در حرکت به سمت اهداف، لازم است تمام دستگاه های حکومتی در تنظیم قوانین و مقررات و نهاد سازی ها و ایجاد تسهیلات و هم چنین افزایش آگاهی و معنویت و رشد علمی و فکری بر طبق بسیاری از اصول قانون اساسی هم چون اصل 3، اصل 10 ، بند ا اصل 21، اصل 28 ، اصل 29 ، اصل 30 و اصل 31 این قشر را در اولویت و مرکز توجه قرار دهند و فضای آموزشی کشور را در جهت شناسایی استعداد ها و به کارگیری آنان سامان دهند.
تنظیم قوانین و مقررات صحیح ذیل هریک از این اصول می تواند مسیر توجه به جوان و برداشتن موانع از پیش پای او را هموار سازد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درراستای تحقق اصل 10 از این دسته است اما چرایی عدم اجرایی بسیاری از بند های قانون تسهیل ازدواج جوانان و یا عدم توجه لازم به طرح کاج( کارانه اشتغال جوانان) ( که از زمان تصویب و مطرح شدن، زمان زیادی میگذرد) محل سوال و ابهام است.
1. https://b2n.ir/y92911
2.https://b2n.ir/y26472
3.https://b2n.ir/z69027
4.https://b2n.ir/h67144
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
4_5873154815621599427.pdf
541.1K
🔹مجموعه علمی اساس با دغدغه متروک ماندن اصول قانون اساسی و مغفول ماندن جایگاه حقیقی آن و نیز با توجه به تأثیری که این مسئله بر کارآمدی نظام سیاسی دارد، در صدد است زمینهها و عوامل مؤثر در ایجاد این معضل را بررسی و راهکار نظری و عملی جهت بالفعل شدن ظرفیتهای قانون اساسی را ارائه نماید.
🔹 ظرفیتهایی که در کنار هم معنا یافته، قدرت و امکان اجرا پیدا میکنند.
🔹 یادداشت پیشرو، گزارش تحلیلی از لایو در صفحه اینستاگرامی برگزار شده است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
حمایت از مستضعفان؛ افقی جهانی در دفاع از حق سعادت و تعیین سرنوشت
📌انتشار به مناسبت روز جهانی مستضعفین...
در مقدمه قانون اساسي (ذیل عنوان «شیوه حکومت در اسلام») بهروشنی مقرر شده است که انقلاب ايران، که از محتواي اسلامي برخوردار بود، حركتي براي پيروزي تمامي مستضعفان بر مستكبران بود. ازاینرو و باتوجهبه این محتوا، قانون اساسی جمهوری اسلامی زمينه «تداوم اين انقلاب» را در ابعاد داخلی و خارج از كشور فراهم ميكند. در این راستا و بر اساس این اندیشه انقلابی و در بعد فراملی، جمهوری اسلامی در گسترش روابط بينالمللي با ديگر جنبشهاي اسلامي و مردمي ميكوشد تا راه تشكيل امت واحد جهاني را هموار كند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم و نه فقط مسلمانان، در تمامي جهان قوام يابد. ازاینرو درحالیکه جنگطلبی و سلطهگری و کشورگشایی هیچ مبنا و مشروعیتی در نظام جمهوری اسلامی ندارد، اما سیاست خارجی جمهوری اسلامی تنها منحصر به برقراری روابط دیپلماتیک دوستانه با دولتها برای حفظ صلح و آشتی و یا حتی تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان جهان نیست، بلکه مستند به بند 16 از اصل 3 قانون اساسی حمايت بيدريغ از مستضعفان جهان جزء جداییناپذیر سیاست خارجی انقلابی است.
اصل 154 قانون اساسی به «اتفاق آرا»ی نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی حاضر در جلسه بررسی این اصل به تصویب رسید. شهید بهشتی نایبرئیس مجلس در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند: «اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر اصالت انقلاب ماست و نيز به جهاني بودن انقلاب و اينكه انقلاب آنطور هم كه بعضيها ميگويند قرار نيست در داخل مرزها محصور بماند، البته به يك شرط، بهشرط اينكه با فداكاري و گذشت و اتحاد و همبستگي و درايت و آگاهي و استقامت همگي بتوانيم آن جامعه نمونه را بسازيم.» (صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1520-1521).
برگرفته از چنین اندیشه انقلابی با محتوای اسلامی است که بر طبق اصل 154 جمهوري اسلامي ايران، سعادت انسان در كل جامعه بشري، و نه فقط «ایرانیان» یا «مسلمانان» یا «شیعیان»، را آرمان خود ميداند و استقلال و آزادي و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان، و نه فقط ایرانیان یا مسلمانان، ميشناسد و بدین منظور از مبارزه حقطلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمايت ميكند. بهموجب ماده 4 قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب 20/1/1364 مجلس شورای اسلامی نیز، وزارت امور خارجه بايد موجبات حمايت از مبارزه حقطلبانه مستضعفان بالاخص مسلمانان عليه مستكبران را در هر نقطه جهان بدون دخالت در امور ملتهاي ديگر بر اساس اهداف و سياستهاي خارجي كشور با هماهنگي با ساير دستگاههاي ذیربط فراهم آورد.
درحالیکه این اصل از قانون اساسی تصریح دارد که جمهوری اسلامی از مبارزه حقطلبانه مستضعفين در برابر مستکبرین «در هر نقطه از جهان» حمايت ميكند و بند 16 از اصل 3 از حمایت «بیدریغ» از مستضعفان «جهان» بهمثابه تکلیف قطعی دولت جمهوری اسلامی سخن به میان آورده است، برخی نویسندگان (سید محمد هاشمی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج2: ص436)، با تضییق دایره شمول اصل چنین نوشتهاند که جمهوری اسلامی در اِعمال سیاست خارجی و همکاریهای بینالمللی، تنها آن دسته از مستضعفان را که حقوق بینالملل با عنوان «نهضتهای آزادیبخش» و در گروههای مبارز بر ضد حاکمیت استثمار، رژیم نژادپرست و اشغال خارجی به رسمیت میشناسد، حمایت میکند. روشن است که این برداشت محدودکننده، آشکارا مغایر نص صریح قانون اساسی، برخلاف قصد قانونگذار اساسی و نیز در تناقض با درونمایه اسلامی این تکلیف دولت است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
📍مبانی و محتوای جمهوری اسلامی
📌 مخاطبین ارجمند می توانند منابع مرتبط با محور ها را در هایلایت «منابع مسابقه» در صفحه اینستاگرام اساس مشاهده نموده ومنابع پیشنهادی خود را کامنت فرمایند
«جمهوری اسلامی» در واقع نظریهای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیادهسازی حکومت اسلامی بود (۱). در خصوص مبانی و محتوای جمهوری اسلامی امام ره مکرراً تصریح و تأکید میکردند: «این جمهوری بر یک قانون اساسیای متکی است که قانون اسلام است» (۲). بررسی سیره امام ره نشان میدهد ایشان درباره تأسیس نظام اسلامی، برای مردم نقش تعیینکنندگی قائل هستند. بهطوری که ایشان پس از پیروزی انقلاب معتقدند هم درباره نوع نظام سیاسی و هم محتوای آن، یعنی قانون اساسی جدید، باید به آرای عمومی مراجعه کرد (۳). چرا که ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت میکردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند (۴). بدین ترتیب، همهپرسی دهم و یازدهم فروردینماه 1358 بهعنوان اولین انتخابات آزاد در تاریخ ایران برگزار شد و آنگونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکتکننده، 20 میلیون و 147 هزار و 55 نفر، یعنی 3/99 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند (۵).
-------------------------------------------------------------------
۱. جبرائیلی، سید یاسر. (1398)، روایت رهبری، مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولیفقیه، تهران، انتشارات نسیم انقلاب.
۲. موسوی خمینی، سید روحالله. (1378)، صحیفه امام، جلد چهارم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
۳. موسوی خمینی، سید روحالله. (1378)، صحیفه امام، جلد دوازدهم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
۴. موسوی خمینی، سید روحالله. (1378)، صحیفه امام، جلد ششم، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
۵.روزنامه اطلاعات، 15/01/133. 58، گزارش ستاد برگزاری رفراندوم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
♨️ #اطلاعیه ♨️
به اطلاع همراهان اساس میرساند
📍مهلت ارسال آثار دومین مسابقه اساس با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ تمدید گردید.
از همه مخاطبان و شرکت کنندگان ارجمند خواهشمندیم تا مهلت جدید نسبت به ارسال آثار خود اقدام فرمایند
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
مالکیت آب های داخلی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
📌انتشار به مناسبت روز جهانی آب
پویایی و رشد هر جامعه ای مستلزم به کارگیري منابع طبیعی بیشتر جهت افزایش تولید و درآمد سرانه میباشد که این امر با رشد جمعیت درنیم قرن اخیر شدت یافته است از جمله رسالت های هر نظام حقوقی تنظیم و تخصیص عادلانه منابع و امکانات موجود در جوامع می باشد. با افزایش جمعیت و تولید بیشتر استفاده از منابع طبیعی افزون تر گردیده است. آب نیز به عنوان مهمترین عامل شکل گیری تمدن ها از گذشته ای دور مورد توجه همگان بوده است مهمترین مبحث بعداز شناسایی ماهیت حقوقی آب این است که بدانیم مالکیت منابع آبی،متعلق به کیست و مالک این منابع چه میزان اختیار دارد.در کشورما به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و بیابانی اهمیت این مایع حیاتی مضاعف می باشد و تعارض منافع در این عرصه و رقابت بر سر تصاحب آن باعث می شود که بیش از پیش راجع به ماهیت حقوقی این نعمت حیاتی تامل داشته باشیم چرا که تاثیر شناسایی این ماهیت حقوقی بسیار حائز اهمیت بوده و ارتباط مستقیمی با تامین حقوق عامه دارد.
به طور کلی پدیده مالکیت یک مبحث اعتباری می باشد.چرا که مطابق با دیدگاه اسلامی مالکیت حقیقی همه مخلوقات متعلق به ذات مقدس خداوند است.اگر بخواهیم اموال را تقسیم کنیم،با دو دسته عمده اموال خصوصی و عمومی روبرو هستیم.مطابق با ماده 27قانون مدنی آب ها ذیل دسته اموال خصوصی قرارگرفته و با توجه به صراحت این ماده در مباح خواندن آبها و امکان حیازت برای افراد،مالکیت افراد با عمل حیازت محقق میشود.
نظام مالکیت آب ها که پیش تر ذیل حقوق خصوصی مطرح گشته بود وارد حوزه حقوق عمومی گشته است.مطابق با مواد 149و 148 قانون مدنی، این مایع حیاتی ذیل مبحث مباحات مطرح گشته است.نگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطابق اصل 45قانون و قوانین مصوب بعد از آن ،آب را ثروت عمومی محسوب کرده است و از این حیث وظیفه حاکمیت به معنای عام تامین،تضمین و احیای این حقوق می باشد.هر چند که صرف نگاه اقتصادی به مبحث آب خالی از اشکال نیست و شناسایی آن به عنوان نیاز اولیه و اساسی شهروندان ورای ارزش اقتصادی، دیدگاه متعالی است. ماهیت حقوقی آب از حیث اینکه آن را جزو چه نوع اموالی بدانیم یا اساسا چه نوع مالکیتی را برای این مایع حیاتی مفروض بدانیم در تامین منفعت و مصلحت عمومی و در نتیجه آن احیای حقوق عامه، حائز اهمیت است.قانون اساسی توانسته به بهترین نحوه ممکن این منبع را شناسایی کرده و از مالکیت عده ای خاص خارج نماید و آن را متعلق به تمام ملت ایران بداند.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
📍انتشار به مناسبت شعار سال
💠تولید ملی؛ رمز تحقق ایران قوی💠
علم،اقتصاد و فرهنگ سه مولفه مهم برای تحقق ایران قوی است.
هرکدام از این سه مولفه، نقش اساسی و حیاتی در قوی شدن ایران اسلامی دارند.
و اما در ضلع اقتصاد، « تولید ملی» یک شاه کلید است. علت نامگذاری شعار سال در این چند سال اخیر به گفته مقام معظم رهبری همین مطلب است که اساسا «تولید ملی، راه اصلی عبور از سختی ها و دشواری های اقتصادی برای کشور است؛ یعنی مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئلهی تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل می کند. طبیعت تولید این است... رشد اقتصادی را افزایش میدهد، اشتغال ایجاد میکند، تورّم را کاهش میدهد، درآمد سرانه را افزایش میدهد، رفاه عمومی ایجاد میکند. علاوه بر این دارای تأثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملّی را بالا میبرد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود میآورد. تولید، یک چنین اکسیری است.»
حال تولید با چه ویژگی هایی مشخصا مدنظر است : تولید دانش بنیان، تولیدی که مبتنی بر ضلع دیگر قوی شدن ایران یعنی علم است؛ تولیدی که مبتنی بر موازین صحیح علمی است؛ لذا راهگشاست، هم چرخه علم را جهت و سرعت می بخشد هم خود بالنده و شکوفا می شود. بند 7 اصل 43 قانون اساسی را می توان در این راستا تجزیه و تحلیل کرد.
مشخصه بعدی برای تولید مدنظر، اشتغال زایی است. اشتغال زایی خود موجب رونق تولید دوباره می شود و چرخ تولید را با شتاب بیشتری می چرخاند. در واقع یک رابطه دوسویه و تکاملی بین این دو برقرار است؛ لذا ضلع اقتصاد را قوی و قوی تر می کند بند 2 اصل 43 به خوبی یکی از ضوابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل بیان می دارد.
از طرف دیگر، این اشتغال زایی برکات و ثمرات خاص فرهنگی را به دنبال می آورد و ضلع فرهنگی را تقویت می کند. اشتغال زایی مسیر تشکیل خانواده را هموار می کند( اصل 10) ، محیط مساعد برای مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی را ایجاد می کند ( بند 1 اصل 3) ، به طور غیر مستقیم موجب تحقق اصل 31 ( حق برخورداری از مسکن) خواهد شد و مانند آن.
خلاصه کلام آنکه سیاست گذاری و جهت دهی مسیر حرکت کشور با شعار سال و تحقق این شعار، منجر به تقویت هر سه مولفه ایران قوی خواهد شد.
به امید ایران اسلامی آباد و قوی انشاا...
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#اصل_اول قانون اساسی
«حكومت ايران #جمهوری_اسلامی است كه ملت ايران، براساس اعتقاد ديرينهاش به #حكومت_حق_وعدل_قرآن، در پي #انقلاب_اسلامی پيروزمند خود به رهبری مرجع عاليقدر تقليد آيه اللّـه العظمي #امام_خمينی، در همهپرسی دهم و يازدهم فروردين ماه يكهزار و سيصد و پنجاه و هشت هجري شمسی برابر با اول و دوم جمادیالاولی سال يكهزار و سيصد و نود و نه هجري قمري با اكثريت 2‚98% كليه كساني كه حق رای داشتند، به آن رای مثبت داد.»
✅ جمهوری اسلامی ثمره انقلابی مردمی و اسلامی به رهبری پیشوایی دینی و مردمی بر پایه اعتقادی عمیق به آموزههای کتابی آسمانی است. پیوند دین و مردم و حکومت، رمز اصالت و بی همتا بودن نوع حکومت در جامعه اسلامی ماست.
✅به تصریح اصل نخست قانون اساسی و آمار تاریخی متقن و موجود، ۹۸.۲ درصد «واجدان شرایط» رأیدهی (و نه شرکتکنندگان) ، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند. (الزاماً همه واجدان شرایط در انتخابات یا همهپرسیها شرکت نمیکنند.)
✅به عبارت ساده در محاسبهی نهایی نتیجه همه پرسی، رأی کسانی که به هر علت در همه پرسی شرکت نکردند، رأی منفی منظور شد؛ اگرچه امکان داشت که رأی آنها در فرض شرکت در همه پرسی، مثبت باشد.
✅لذا جمع کسانی که به #جمهوری_اسلامی رأی مثبت دادند و کسانی که در همه پرسی شرکت نکردند، در نصاب ۹۸.۲ درصد محاسبه و لحاظ شده است. از این روست که رأی مثبت «شرکت کنندگان» در همهپرسی فروردین ۵۸، بیش از ۹۹ درصد بوده است.
✅توجه به این نکته، بر خیرهکنندگی رأی قاطع ملت مسلمان ایران به نوع نظام سیاسی میافزاید.
#دودقیقه_قانون_اساسی
#حامد_نیکونهاد
@drhamednikoonahad
اســــاس
♨️ #اطلاعیه ♨️ به اطلاع همراهان اساس میرساند 📍مهلت ارسال آثار دومین مسابقه اساس با عنوان «آری ملت
#یادآوری
🔴 فقط چند ساعت تا پایان آخرین مهلت شرکت در دومین مسابقه علمی اساس فرصت باقی ست... 🔴
هدایت شده از اســــاس
📍 مبنای حقوقی تعیین قائم مقام به عنوان رهبر آینده
🔰اصل ۵ قانون اساسی پیش از بازنگری راه انتخاب مستقیم رهبر بدست مردم را بازگذاشته بود. جو سیاسی جامعه نیز در اوایل انقلاب با وجود مجلس خبرگان رهبری به انتخاب رهبر به شکل مستقیم متمایل بود و ندای حمایت از برخی چهره ها در راهپیمایی ها شنیده می شد.
🔰برخی اعضای مجلس خبرگان از بیم غوغاسالاری و ساختارشکنی و چنددستگی در جامعه در ۲۴ و ۲۶ تیرماه ۱۳۶۴ دو «طرح شناسایی رهبر آینده »و «طرح تعیین مصداق رهبری» را تقدیم مجلس خبرگان کردند که در آن نام آیتالله منتظری بهعنوان مصداق ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی (مصوب ۵۸) و به عنوان قائم مقام ذکر شده بود.
🔰اگر چه تعیین قائم مقام نتیجه شرایط خاص سیاسی آن زمان بود، اعضای موافق با طرح با استدلالهای حقوقی از آن دفاع می کردند.
🔰با رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان این نتیجه حاصل میشود که تعیین مصداق و معرفی شخصی به عنوان قائم مقام برای شناسایی رهبر آینده، مقدمات عقلیه بوده و مسئلهای است که نیاز به وجوب ندارد. درواقع عقل، حکم میکند در هر امری مقدماتی باید فراهم شود و واجب است که فراهم شود.{۱}
🔰عقیده خبرگان این بود که شناسایی رهبر آینده نهتنها خلاف قانون اساسی نیست، بلکه اتفاقاً باید بر اساس اصل ۱۰۷، خبرگان بدین کار اقدام نماید؛ چون مشروعیت نظام، به رهبری است و نمیشود که در برههای از زمان، یعنی در فاصله فقدان رهبر تا تعیین رهبر جدید، تشکیلات نظام، فاقد جهات مشروعیت باشد. {۲}
🔰مبنای دیگری که در خصوص طرح ابراز شد این بود که این طرح نه تنها خلاف قانون اساسی نبوده بلکه کار واجب و مقدمه عقلی و تصمیمی برای ایجاد آمادگی انجام وظیفه برای شناسایی و معرفی رهبر آینده است.{۳}
🔰 به این ترتیب در مجلس خبرگان پذیرفته شد که مبنای تعیین مصداق و قائم مقام مقدمه عقلی و یک تصمیم برای انجام وظیفه خبرگان است و این گونه استدلال شد که این تعیین مصداق، آمادگی خبرگان است که در روز نیاز، تصمیم خود را به مردم اعلام کنند.{۴}
🔰نکته مهم در استدلالات اعضای موافق با طرح آن است که اگرچه عمل خبرگان در تعیین قائم مقام قانوناً برای مردم الزام آور نیست اما برای خبرگان یک کار واجب و مقدمه عقلی است برای وظیفه ای که بر عهده دارند.
🔰چالش های بسیاری که نظام سیاسی با تعیین قائم مقام و سپس عزل ایشان از این جایگاه، روبه رو گردید سبب شد که این رویه برای همیشه کنار گذاشته شود.
🔰در حال حاضر کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مستقر در مجلس خبرگان به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصول مذکور و شناخت حدود و شرایط رهبری وظیفه دارد همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و تمام کسانی که در مظان رهبری قرار دارند را برای بررسی مجلس خبرگان ارائه دهد. به این شکل هم خبرگان مقدمه واجب را انجام می دهند و هم جامعه از چالش طرح نام اشخاص پیش از موقع لازم در امان می ماند.
۱. آقای مشکینی.مشروح مذاکرات مجلس خبرگان، دوره اول، اجلاسیه سوم همان، ص ۲۴۵.
۲. آقای سید جعفر کریمی. همان، ص ۲۴۰
۳. آیتالله خامنهای. همان، ص ۲۵۴.
۴. آقای موسوی اردبیلی. همان، ص۲۳۳.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
رشد مردم و مسئولان از طریق سیاست گذاری غیر رسمی
سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۴۰۱ طبق چند سال اخیر با مطالبات اقتصادی همراه بود. مطالباتی که عمدتاً خطاب به مسئولان کشور است. اما یکی از نکات قابل توجه که ایشان در این سخنرانی به آن اشاره فرمودند، بیان علت طرح این مطالبات در فضای عمومی کشور با چند هدف مشخص است:
- مردم در فضای عمومی مسائل اقتصادی و سیاست های اقتصادی قرار بگیرند.
- مردم مطالبات این حقیر را بدانند.
- مردم از مسئولینی که به این مسائل اقدام می کنند، حمایت و پشتیبانی کنند.
- گفتار عمومی شاید موجب می شود که دستگاهها هم پشتیبانی بیشتری و بهتری از این مسائل بکنند.
مسأله ای که نشان دهنده یک سیاست گذاری غیر رسمی توسط رهبر انقلاب اسلامی در فضای عمومی کشور و با یک ضمانت اجرای قوی است.
طبق بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست های کلی نظام توسط مقام رهبری و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده و برای اجرا به نهادها و دستگاه های کشور ابلاغ می گردد.
هر چند طرح برخی مشکلات و مسائل جاری کشور در جمع های عمومی، توسط رهبری مسبوق به سابقه است، اما بیان صریح دلایل این امر، کمتر دیده شده و به نظر می رسد ایشان با طرح غیر رسمی خط مشی ها دنبال یک گفتمان سازی، هم برای مسئولان کشور و هم برای مردم هستند. ای بسا این سیاست گذاری غیر رسمی با تبدیل شدن به گفتمان عمومی دارای پشتوانه حمایت و مطالبه مردمی شود که یکی از بزرگ ترین ضمانت اجراهای سیاست های کلی تدوین شده توسط رهبری است.
چرا که مطالبه عمومی زمینه ساز فشار اجتماعی بر مخاطبان خواهد شد و در نتیجه حسن اجرای سیاست ها را تضمین می نماید. در واقع رهبری با طرح عمومی سیاست هایی که مخاطب آن عمدتاً کارگزاران نظام اند، در پی احیای قسمت سوم اصل ۸ قانون اساسی در نظارت مردم بر دولت در فضای عمومی و سیاسی کشور هستند. هر چند رهبری در سخنرانی های پیشین خود بر لزوم آگاهی مردم بر مسائل سیاسی و اجتماعی برای نظارت بر مسئولان تأکید داشتند، اما این بار با آگاهی دادن مردم در مسائل و مشکلات اقتصادی، نظارت مردم بر فعالیت های اقتصادی دولت مردان به عنوان یکی از راه های خروج از معضلات اقتصادی موجود را به ادبیات عمومی و سیاسی کشور وارد کردند.
موضوعی که به ثمر رسیدن بهتر آن وابسته به رشد نگاه مردم به مسائل حکمرانی، به ویژه مشارکت آنها در نظارت و مطالبه عمومی از کارگزاران نظام می باشد.
✍🏼فاطمه زابولی زواره، پژوهشگر دکتری حقوق عمومی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✅ همهپرسی فروردین 58 از خصایص نظام امت و امامت
📃📌 تلخیص:
همهپرسی فروردین ۵۸ دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است.
امامت امت با دوراندیشی مثالزدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظامسازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم مینماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همهپرسی رسمی، ضروری میداند.
📖📌متن یادداشت:
در فرهنگ اصطلاحات حقوق، «رفراندوم» به معنای مراجعه به آرای ملت در امور مربوط به قانونگذاری و غیر آن تعریف و دارای انواعی است از جمله رفراندوم تأسیسیConstituant) )که مربوط به قانون اساسی است و در مقابل رفراندوم تقنینی(legislatif) که راجع به قانون عادی است به کار میرود. همچنین یکی از انواع رفراندوم، همهپرسی است که به دو نوع مشورتی و تصویبی تقسیم میشود. به نظر میرسد رفراندومی که در روزهای 10 و 11 فروردین سال 58 جهت تعیین نوع نظام سیاسی بعد از رژیم طاغوت برگزار شد متفاوت از رفراندوم تصویبی یا اصلاح قانون اساسی است که در آذر 58 و مرداد 68 برگزار شده است؛ بنابراین چنین همهپرسیای دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است.
به طور معمول در نظامهای سیاسی جهان، نوع نظام سیاسی در کنار سایر اصول قانون اساسی، تدوین و به همهپرسی گذاشته میشود؛ لکن در جریان انقلاب اسلامی ایران، نظر به اهمیت و تأثیر فوقالعاده نوع نظام سیاسی در سرنوشت کشور، در دو مرحلة جداگانه تعیین ماهیت نظام سیاسی به رأی عمومی سپرده شده است: یکبار بهصورت مستقل در فروردین 58؛ و بار دیگر در ضمن اصل 1 قانون اساسی در آذر 58. همچنان که آثار حقوقی چنین رفراندومی بهخصوص در اصول کلی و اصل 177 قانون اساسی بهوضوح نمایان است.
جالب آنکه باوجود راهپیماییهای متعدد چند ده میلیونی در حمایت از حکومت اسلامی و بدیهی بودن پذیرش نوع حکومت مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی از سوی مردم؛ تأکید و دستور ایشان جهت برگزاری سریع همهپرسی راجع به پذیرش یا عدم پذیرش نظام جمهوری اسلامی؛ از ابتکار، نبوغ سیاسی و نگاه حکیمانه امام امت خبر میدهد. زیرا چنین تدبیری در آن مقطع از انقلاب، ستاره دنباله داری را میماند که تتمه امر سیاسی و دروازه ورود به امر حقوقی بوده؛ یا به بیانی دیگر، تدبیری همهجانبه که یک امر سیاسی را به سمت امر حقوقی سوق داده است. ابتکاری که ضمن تعیین چارچوب کلی اختیار مجلس خبرگان قانون اساسی، مانع بروز اختلافها و تنشهای بسیاری در کشور چه در آن زمان و چه در آینده شد.
بنابراین، امامت امت با دوراندیشی مثالزدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظامسازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم مینماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همهپرسی رسمی ضروری میداند. حضرت امام (ره) در جواب یکی از مجریان اصلی برگزاری همهپرسی، یکی از دلایل چنین تصمیمی را اینگونه بیان فرمودهاند: «شما الان نمیفهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام موردنظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه حتماً باید رأیگیری شود و دقیقاً تعداد مخالف و موافق معین شود...». (خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، ج 3) امام خمینی(ره) در مخالفت با نظراتی که بر اضافه نمودن اصطلاح دموکراتیک بهعنوان جمهوری اسلامی تأکید داشتند فرمودند فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. همچنین در پیام ۴ فروردین ۱۳۵۸ نیز صراحتاً اعلام فرمودند که شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید. یعنی میتوانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی میدهم.
گفتنی است؛ صحبت از تجدید چنین رفراندومی، ناشی از عدم شناخت امر سیاسی و شرایط بروز و ظهور اراده تأسیسی قوه مؤسس میباشد. درعینحالی که اصل استصحاب نیز امکان و قابلیت برگزاری مجدد رفراندوم مذکور را نفی مینماید؛ زیرا ارادة سیاسی واقعی سال 57 به قوت و اعتبار خود باقی است مگر اینکه خلافش ثابت بشود؛ آن هم ثابت شدنی نیست مگر با بروز و ظهور اراده سیاسی دیگری در همان سطح و با همان ماهیت.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
مردم؛ حضوری نتیجهبخش، غیبتی خسارتبار
بازگشت مردم به نقشآفرینی اصیل انقلابی در اداره کشور
«مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاهوسفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است. مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود میرسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست»¹.
زمانی که رهبر انقلاب مردم ایران، متکی به «آری» مردم به «جمهوری اسلامی» ، با چنین واژگانی دست به توصیف حکومت منتخب مردم میزند، کار را تمام شده نمیداند! سخن از یک قابلیت است که هرچند منحصربهفرد است اما فعلیت یافتن آن در دست همان «مردمی» است که انتخاب کردند تا به جمهوری اسلامی آری بگویند.
در همین پیام، به لسان مختلف و به جهات گوناگون بر این نکته تاکید شده که مردم پاسداران «جمهوری اسلامی» و پاسداران «حق» هستند و باید از آن باقدرت و قاطعیت محافظت نمایند. این یعنی در چنین دیدگاهی، انقلاب مستمراً ادامه دارد. این نهضت نه صرفاً باهدف ایجاد حکومتی اسلامی، بلکه با عنایت به ثمرات یک «حکومت اسلامی» بود که توانست مردم مسلمان را حول محوری واحد متحد نماید و با پذیرفتن نقش و مسئولیت انقلابیِ «جمعی» به پیروزی برساند. بر همین اساس تا حصول یکایک آن ثمرات و نتایج که امری مستمر، تدریجی و نسبی است، هیچگاه کار انقلاب و وظیفه انقلابی مردم خاتمه نیافته است. دقیقاً همان روزی که مردم با تصور اتمام مأموریت انقلابی خود صحنه حکومتداری را ترک نمایند، زاویهها و انحرافات از اهداف انقلاب شدت مییابد و البته راهکار بازگشت به مسیر نیز همین ایفای نقش انقلابی، متناسب با شرایط موجود است. نقش و مسئولیت رهبر در قبال حرکت بر روی ریل آرمانهای انقلاب نیز بدون حضور مطالبهگر و آرمانگرای مردم، بهمثابه آن است که از پرندهای با یک بال طلب پرواز داشته باشیم.
شاید تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی به شکل تام و کامل آن در این سالهای سپری شده از انقلاب، انتظاری واقعبینانه بهحساب نیاید، اما اگر عقبماندگی در این عرصهها را محصول سیاستگذاری اشتباه دولت مردانی بدانیم که یا راه را نادرست برگزیدهاند و یا با چنین هدفی در زاویه بودهاند، نقشآفرینی انقلابی مردم جهت تأثیرگذاشتن بر چنین روند ناصوابی عمیقاً محل تأمل است. قطعاً نبود سازوکارهای لازم جهت مطالبهگری مانعی بسیار جدی برای اثرگذاری بهحساب میآید. اما ادعای این نوشته آن است که مانع جدیتر که شاید مانع پیشین نیز از آن متأثر باشد، ترویج فکر و باوری است که در پی آن مردم دیگر برای خود نقشی اساسی در پیش برد و تحقق اهداف و آرمانها قائل نیستند و دیگر خبری از روحیه انقلابی بیدارگرِ بیدادستیزِ عملگرا و آگاه نیست، درحالیکه نسل انقلاب هنوز در میان جامعه ما نفس میکشد و حقیقتاً زمان معتنابهی از آن دوران سپری نشده است.
روز جمهوری اسلامی را میتوان بهعنوان عید رجعت مردم به نقش اصیل خود (چه دیروز و چه امروز) مبارک دانست چراکه حقیقتاً، برکات جمهوری اسلامی جز با ظهور و بروز مستمر این نقش، نه قابلدرک خواهد بود و نه به طور کامل فعلیت خواهد یافت.
✍🏼 فاطمه نظری؛ دانشآموخته کارشناسیارشد حقوقعمومی دانشگاه علامه طباطبائی
---------------------------------------------------------------
1- بخشی از پیام امام خمینی به ملت ایران در دوازدهم فروردین سال 58 پس از رفراندوم جمهوری اسلامی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🇮🇷 به مناسبت روز جمهوری اسلامی #اساس برگزار می کند:
💠 جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور 💠
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
📆 ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۸:۳۰
📌 این نشست در صفحه اینستاگرام اساس به نشانی @asaas_discourse1 برگزار می گردد
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمهوری_اسلامی چیست؟
از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
AUD-20220401-WA0032.m4a
21.47M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش اول
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220401-WA0031.m4a
4.11M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش دوم
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
12 فروردین 1358، آغاز نظامسازی اسلامی
دگرگونی اساسی در نظامسیاسی، مقدمه پایهگذاری تمدن نوین اسلامی
امام خمینی ره در گفتگوی تلویزیونی لوکزامبورگ در آبان 1357 «جمهوری اسلامی» را بهعنوان هدف و تحصیل استقلال و آزادی را برنامه انقلاب معرفی نمودند (1). بعد از این معرفی، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به مطالبه عمومی در راهپیمایی منتهی به پیروزی انقلاب تبدیل گشت.
امام ره نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در خصوص رفراندوم جمهوری اسلامی برای تأسیس نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تاکید داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است (2).
دولت موقت به نخستوزیری مهندس بازرگان که در بهمنماه 1357 طی حکمی از سوی امام ره منصوب شد، وظیفه داشت در مورد «اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی»، «تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید» و «انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید» اقدام نماید (3).
بعد از گسترش شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و تصریح امام ره به جمهوری اسلامی، اولین مخالفتها با رفراندوم «جمهوری اسلامی» از سوی اعضای دولت موقت آغاز شد. دولت موقت که انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی اولین وظیفه این دولت بود، ضمن موضعگیری علیه جمهوری اسلامی، حکومتهای دیگری غیر از جمهوری اسلامی را پیشنهاد دادند.
مهندس بازرگان بهعنوان نخستوزیر دولت موقت در مصاحبهای بیان کرده بود که صفت «دموکراتیک» به «جمهوری اسلامی» اضافه شود. وزیر کشور دولت موقت، علیاصغر حاج سید جوادی، که خود متولی برگزاری انتخابات بود، یکقدم جلوتر از مهندس بازرگان، بهکلی کلمه اسلام را حذف کرد (5).
از آغاز نهضت در سال 1341، ملت به رهبری امام خمینی ره ضرورت پیگیری خط نهضت اصیل مکتبی و اصیل را دریافته بود (قسمتی از مقدمه قانون اساسی). در هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی پر واضح بود که دگرگونی اساسی در نظام سیاسی اتفاق میافتد که مقدمه پایهگذاری یک تمدن نوین اسلامی است. آنچه در روند نهضت و پیروزی انقلاب مدنظر امام و امت ایران بود، نه یک جابجایی و تغییر سطحی در نوع حکمرانی یا حتی در عنوان نظام سیاسی بلکه ایجاد یک حکومت اسلامی بود که ارکان آن برمبنای اسلام و نیز کارکردی اسلامی داشته باشد.
درواقع نهضت از روزی اوج گرفت که مردم در شعارهایشان استقرار «جمهوری اسلامی» را مطرح کردند. چراکه مبارزه ملت ایران، قیام برعلیه استیلای سیاسی و استعمار اقتصادی نبود بلکه قیام علیه فرهنگها و ایدوئولوژیهای غربی تحت عناوین فریبنده آزادی، دموکراسی، سوسیالیسم، تمدن و مانند اینها بود. شهید مرتضی مطهری در مخالفت با اضافهکردن صفت «دموکراتیک» به جمهوری اسلامی، آن را «حشو و زاید» تلقی کرده است. دلیل حشو و زاید دانستن این واژه و نیز تاکید امام ره بر حذف آن، رد تقلید کورکورانه از معیارهای غربی است. چراکه چشم دوختن به غرب و دنبالهروی از آن، نهتنها کمکی به ملت ایران نمیکند بلکه به تضعیف روحیه و شکست ملت منجر خواهد شد. از نظر امام ره بهکار بردن کلمه «دموکراتیک» نوعی خیانت به روحیه مستقل ملت ایران است؛ چراکه گوهر آزادی در بطن اسلام وجود دارد (5).
رفراندوم 10 و 11 فروردین 1358 دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته و این امر از خصایص انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. به طور معمول در نظامهای سیاسی جهان، نوع نظام سیاسی در کنار سایر اصول قانون اساسی، تدوین و به همهپرسی گذاشته میشود. اما در جریان انقلاب اسلامی ایران نظر به اهمیت و تأثیر فوقالعاده نوع نظام سیاسی در سرنوشت کشور، در دو مرحله جداگانه، تعیین ماهیت نظام سیاسی به رأی عمومی سپرده شده است؛ یکبار بهصورت مستقل در فروردین 1358 و بار دیگر در ضمن اصل 1 در آذر همان سال. همچنان که آثار حقوقی چنین رفراندومی بهخصوص در اصول کلی و اصل 177 قانون اساسی بهوضوح نمایان است. میتوان گفت تغییر نظام سیاسی به جمهوری اسلامی و برگزاری رفراندوم دراینخصوص اولین گام در مسیر نظامسازی اسلامی بود.
✍🏼 شبنم اورنگی؛ دانشآموخته کارشناسیارشد حقوقعمومی دانشگاه قم
منابع:
1. صحیفه امام خمینی، جلد چهارم، ص 263.
2. صحیفه امام خمینی، جلد ششم، ص 353.
3. صحیفه امام خمینی، جلد ششم، ص 54.
4. تاریخ انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، ص 52.
5. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 104.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸آموزههای حقوق عمومی در آیینه نهجالبلاغه 🔸
شأن نزول و رسالت محوری حکومت اسلامی
امام علی علیهالسلام، قرار گرفتن خود در جایگاه زمامداری جامعه اسلامی را نه برای به دست آوردن قدرت و ثروت، بلکه برای اصلاحگری در زمین، بازگرداندن نشانههای دینی و برپا نمودن قوانین و مقررات متروک و برزمینمانده اعلام کردند.
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك» خطبه 131 نهجالبلاغه
در این فرهنگ سیاسی اگر نتوان به کمک ابزار حکومت، حقی را برپا نمود و باطلی را برچید، چنین حکومت و نظامی ارزشی کمتر از کفش پاره پینهزده دارد. (خطبه 33 نهجالبلاغه)
ایشان در جایی دیگر در پاسخ به اعتراض طلحه و زبیر فرمودند: «روزى كه خلافت به من رسيد در قرآن نظر افكندم، هر دستورى كه داده، و هر فرمانى كه فرموده پيروى كردم، به راه و رسم پيامبر اقتدا كردم».
فَلَمَّا أَفْضَتْ إِلَيَّ نَظَرْتُ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ مَا وَضَعَ لَنَا وَ أَمَرَنَا بِالْحُكْمِ بِهِ فَاتَّبَعْتُهُ وَ مَا اسْتَنَّ النَّبِيُّ ص فَاقْتَدَيْتُه (خطبه 205).
از این بیان به خوبی رئوس و سرمشق فعالیتهای زمامداری اسلامی هویدا است. نظام زمامداری اسلامی و در رأس آن امام جامعه مکلف به اجرای دستورات قرآن و عمل بر اساس سنت پیامبر است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
✍️✍️ تسهیل روزهداری و نیکحکمرانی
۱. آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است و به فرموده نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، زمامداران موظفند همچون پدران مهربان (کالوالد الرحیم) نسبت به مردم (عیال الله) رفتار کنند.
۲. شاید وظیفهای مهمتر از زمینهسازی برای #دینمداری حداکثری بر عهده نظام حکمرانی اسلامی متصور نباشد.
(الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ)
۳. روزهداری از فرایض قطعی و پل تعالی انسانی و ماه مبارک رمضان، فصل خودسازی معنوی است
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)
۴. تسهیل زیست مسلمانی و تدارک بسترهای لازم در یک جامعه اسلامی برای هرچه بهتر ایفا کردن تکالیف انسانساز اسلامی، برای حکومتی که دین مبین اسلام در آن رسمیت دارد، نیاز به استدلال ندارد.
۵. توجه مضاعف و پدرانه به نوجوانانی که غیرتمندانه #روزهداری را بر #روزهخواری ترجیح دادهاند به ویژه آنها که به تازگی مشرف به سن تکلیف شده اند(روزه اولی ها)، لازمه نیکو حکمرانی (حسن الولایه) است.
۶. #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران رسمیت دین اسلام را ابدی اعلام کرده(اصل۱۲) و نخستین تکلیف دولت جمهوری اسلامی را «ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي.» مقرر کرده است.(بند ۱ اصل ۳) و قوه مجریه هم باید راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.(مقدمه قانون اساسی)
ظرفیت پرمغز اصل ۴۳ قانون اساسی(بند۲)، ضرورت تغییر ساعات کار برای خودسازی معنوی را به خوبی پیشبینی کرده است.
۷. اینک که به برکت فروکش کردن ترکتازی ویروس منحوس، مجال بازگشایی مدارس فراهم شده است و بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن گردیده است، تبدیل فرصت دینمداری به تهدید دین گریزی، نهایت کج سلیقگی و بیتدبیری است.
۸. اندکی دیرتر آغاز کردن کلاسهای درس، هم رغبت تحصیل را افزایش میدهد و هم انگیزه زیست دینمدارانه را در آیندهسازان جامعه اسلامی چندچندان میکند.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
📝«اساس» نظام در پرتو نظریه شهید سید محمد باقر صدر
🔺با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین و مهمترین گام در راستای استقرار حقوقی نظام سیاسی جدید، تئوریزهسازی نظام جدید و در پی آن تدوین قانون اساسی بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی بود. در این راستا و همزمان با جریانِ به ثمر نشستن حرکت انقلابی مردم و امام امت، گروهی از علمای اسلامی لبنان، طی نامهای به «سید محمدباقر صدر» از ایشان درخواست کردند تا تحلیلی در خصوص مختصات «جمهوری اسلامی» و پیشنویس قانون اساسی ارائه دهند.
🔺طرح پیشنهادی ایشان با عنوان «لمحة فقهية تمهيدية عن مشروع دستور الجمهورية الإسلامية» که پیش از از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شد، با تحلیل ارکان نظام سیاسی جدید، در کمال این نظام تاثیر قابل توجهی داشت به طوری که بسیاری از ایدههای ایشان در خصوص ساختار اسلامی دولت در قانون اساسی انعکاس یافت.
🔺ایشان در این رساله به تبیین مواضع خود در خصوص «حکومت از منظر اسلام» میپردازد. بر اساس اندیشههای شهید صدر، حکومت، پدیدهای اجتماعی و اصیل است که ابتدا توسط پیامبران و رسالتهای آسمانی به منصه ظهور رسید.
🔺علیرغم آنکه زمام حکومت پس از رحلت خاتم پیامبران(ص) در بسیاری اوقات به دست رهبرانی افتاد که اهداف راستین آن را پاسداری نکردند، اما امامت به مثابه ادامه معنوی و ایدئولوژیک نبوت، پیوسته نقش خود را در تصحیح مسیر حکومت ایفا کرد.
🔺همانگونه که امامت، تداومبخش نقش نبوت است، در عصر غیبت، مرجعیت نیز استمرار امامت به شمار میرود. ملت مسلمان ایران به عنوان جزئی از امت اسلامی، بنیان مستحکمی را به برکت رهبری حکیمانه مرجعیت (که در زعامت امام خمینی(ره) تبلور یافت) و طی مبارزهای جانانه با طاغوت ایجاد میکند.
🔺شهید صدر در این رساله ارزشمند که در آن روحیات ملت ایران در پرتو تعالیم اسلام لحاظ شده، اسلام را شریعتی میداند که باید مبنای زندگی بشر باشد. خداوند دارای ولایت استقلالی و منشا تمامی قواست و روشی که قوا در پیش میگیرند، بر اساس شریعت اسلامی تعیین میشود.
🔺 انسان آزاد است و هیچ انسان و مجموعهای بشری، حق سیادت بر انسان ندارد. بدین سان بر انواع مختلف استبداد مهر پایان زده میشود.
🔺شریعت، منبع قانونگذاری است. احکام ثابت شریعت که از نظر فقهی واضحاند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوطند -صرف نظر از اینکه در قانون اساسی آمدهاند یا نه- جزء ثابت قانون اساسیاند. هر مسألهای که در مورد آن بیش از یک نظر فقهی وجود دارد از جمله مسائلی است که از نظر قانون اساسی دارای جایگزینهای اجتهادی متعدد است و در این صورت، انتخاب گزینه معین با قوه مقننهای است که امت بر مبنای مصالح عمومی عهدهدار آن است.
🔺در مواردی که نظر قطعی (وجوب یا حرمت) از جانب شریعت وارد نشده، قوه مقننه وظیفه دارد قوانین را بر اساس مصلحت عمومی و به شرط عدم مغایرت با قانون اساسی وضع کند.
🔺شهید صدر تاکید میکند که تصمیمات قوای مقننه و مجریه با تکیه بر امت است. مردم با شیوهای که قانون اساسی معین میکند صاحبان حق در اقدامات این دو قوه هستند و این حق، خلافتی است که از منبع قدرت حقیقی(خداوند) برگرفته شده و بدینسان، امت به عنوان خلیفهالله، به اوج احساس مسئولیت میرسد. ملت حق حاکمیت الهی را بدین شکل اعمال میکند:
🔹-پس از آنکه مرجعیت، افرادی را به نامزدی ریاست قوه مجریه برگزید، حق انتخاب رئیسجمهور با مردم است.
🔹- امت مستقیما اعضای شورای اهل حل و عقد را به منظور تایید اعضای هیات دولت، تعیین یکی از آرای اجتهادی مطرحشده، وضع قوانین در منطقه الفراغ، نظارت بر روند تطبیق قانون اساسی و مراقبت نسبت به عملکرد قوه مجریه، انتخاب میکند.
🔺از منظر شهید صدر، مرجعیت، تبیینکننده قانونی اسلام و نائب عام امام معصوم به شمار میرود. این مقام باید دارای ویژگیهای مرجع دینی از قبیل اجتهاد مطلق و عدالت باشد، به حکومت اسلامی و ضرورت پشتیبانی از آن ایمان داشتهباشد و دارای «مرجعیت بالفعل» در میان مردم باشد. او بالاترین مقام حکومت و فرمانده کل قواست، افرادی را برای ریاستجمهوری نامزد میکند، انطباق قانون اساسی با شریعت را میسنجد، در خصوص انطباق قوانینِ حوزه منطقه الفراغ با قانون اساسی تصمیمگیری نهایی میکند و دیوان عالی و قضایی را برای رسیدگی به پروندههای شاکیان تشکیل میدهد.
🔺مطالعه پیشنویس پیشنهادی شهید صدر نشانگر تاثیر ژرف اندیشههای ایشان بر قانون اساسی ج.ا.ا است. نظریه مرجعیت شهید صدر و ولایت فقیه امام(ره) یک مسیر را طی میکنند که در اصل پنجم هویداست. نقش برجسته این شهید بزرگوار در طراحی نظام سیاسی ایران از نکات مغفولی است که شایسته توجهِ بیش از پیش است.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse