💠 جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت 💠
انقلاب اسلامی به عنوان نهضت اصیل مکتبی و اسلامی، «زمینه ساز بنای جامعه ی نمونه اسوه برپایه موازین اسلامی»، «حرکتی برای پیروزی مستضعفان بر مستکبران»، «زمینهساز تداوم انقلاب در گستره ی جهانی»، «تسهیلگر تشکیل امت واحد جهانی» و «قوام دهندهی مبارزهی مستمر در نجات ملل محروم و تحت ستم» است. در این راستا، اساس توحیدی نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی، با این همانی «کفر به طاغوت» و «نفی نظام سلطه» این ضرورت مسلمانی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نیل به اهداف خود به شمار آورده و تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بر اساس معیارهای «اسلام»، «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» و «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» از تکالیف صریح نظام سیاسی قرار داده است.
گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی که در مکتب امام امت متجلّی گردیده، کلیدواژهی «مقاومت» را در بستری عقلانی، معنوی و عدالتخواهانه به مثابه رمز عملیات این تکلیف اخلاقی شرعی و حقوقی رونمایی کرده و امت ایران در فرآیند نظام سازی و ایجاد بنیانهای اجتماعی اسلامی با اتکاء به مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماعی در روند تحول جامعه، با بازآفرینی هویت اصلی خود، جمهوری اسلامی ایران را به «دولت مقاومت» مبدّل نموده است.
دولت مقاومت به عنوان نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا (لا اله الاّ الله) با التزام عملی به لوازم این باور و ایستادگی در برابر نظام سلطه و مبارزه با مظاهر نوین طاغوت و عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع و بدون منصرف شدن از راه حقّ متکی بر آموزههای اسلام ناب (انّ الّذین قالو ربّنا الله ثمّ استقاموا...)، دکترین امنیت پایدار توحیدی (لا خوفٌ علیهم ولا هم یحزنون) را سامان داده، در مسیر اقتدار بازدارنده قرار گرفته و با تکثیر فراسرزمینی و فرامنطقهای خود در قالب اندیشه¬ مقاومت، گروههای مقاومت و جبهه مقاومت شده است و اینگونه در عمل و در اجرای اساس خود، حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران را در راستای نیل به آرمان سعادت انسان در کل جامعه بشری محقق نموده است.
با توجه به وجه مردمبنیاد جمهوری اسلامی، ایجاد، گسترش و تعمیق جبهه ی مقاومت، بیش و پیش از هر عاملی نتیجه انجام یکی از مهمترین رسالتهای اساس جمهوری اسلامی، یعنی عینیت بخشیدن به زمینه های اعتقادی نهضت و ایجاد شرایطی برای پرورش انسان با ارزش های والا و جهان شمول اسلامی است. در واقع، فتح الفتوح انقلاب اسلامی، نه در «طریق القدس»، «فتح المبین» و «الی بیتالمقدس» و فتح خرمشهر، بلکه در تربیت فاتحان خرمشهر است؛ انسان های انقلاب اسلامی.
ایستادگی و مقاومت خستگی ناپذیر امّت مقاومت، از «مدافعان خرمشهر» تا «مدافعان حرم» در مسیر برافراشتن پرچم توحید در دورترین افق و بروز و ظهور مصادیق متعدد ملّی، منطقهای و بینالمللی نصرت الهی، بر اساس قاعده ی لایتخلّف «ولینصرنّ الله من ینصره»، ثمره ی تربیت امام محور و ایمان عمیق دولت مقاومت به نقش اساسی امامت و رهبری مستمر در تداوم انقلاب اسلام است.
همچنین تکمیل جلوه های نصر و فتح سیاسی و نظامی دولت و جبهه مقاومت، در عرصه های دیگر، به خصوص اقتصاد، دانش و فنّاوری، نیز در گرو ایستادگی نظری و عملی بر مؤلفه های گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی است.
تکرار پیروزی های بزرگ و فتح خرمشهرهای پیشرو، نیازمند پرورش مجاهدانی ملتزم به مکتب امام مقاومت و مجهز به عناصر این مکتب یعنی عقلانیت معنویت و عدالت است.
✍🏼 آقای حسین تیرانداز
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوقعمومی دانشگاه شهید بهشتی
#آزادسازی_خرمشهر
#مقاومت
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
▪️به مناسبت شهادت امام ششم شیعیان، صادق آل محمد (ص)
و کل شیئ احصیناه فی امام مبین. هر چیزی در طبیعت، در قرآن و بدن انسان و به صورت اتم و کامل در امام معصوم نهفته شده است. در هر زمانی متناسب با آن زمان، بخشی از نیکیها آشکار میشود. امیرالمؤمنین علی (ع) که زمانهای گوناگون را درک کردهاند، رفتارهای متفاوتی به تناسب زمان از خود نشان دادهاند. به همین ترتیب امام حسن و امام حسین علیهماالسلام که یکی سمبل صلح و دیگری سمبل مقاومت بوده است؛ حال آن که هر دو از یک وجودند و مظهر تمام نیکیها بودهاند.
امام ششم شیعیان حضرت صادق (ع) بهترین شاگرد و صادقترین انتقال دهنده آموزشها و تعالیم پدر بزرگوارشان امام محمد باقر ملقب به شکافنده علوم بودند. ایشان مطالب و آموزههای پدر را بهتر از دیگر شاگردان فهم کرده و به شیعیان ارائه دادهاند؛ بنابراین به صادق یعنی راستگوی مطالب پدر و صدق در حدیث معروف شدهاند.
دوران امام همام (ع) عصر برخورد مکتبها و ایدئولوژیها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج به وجود آمده و در مسلمانان شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود. این دوران 34 ساله مصادف بود با دوره ضعف حکمرانی امویان و انتقال حکومت به عباسیان. عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون آنان عمل میکردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود. این زمان دوران آرامش و آزادی نسبی امام (ع) و شیعیان بود. آن حضرت از این زمان استفاده کرده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز نمودند.
امام جعفر صادق علیهالسلام در ظلمت بحرانها و آشوبها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات وگزند فریبکاران حفظ نمود. فقه و دانش اهل بیت را گسترش داده و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساختند. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام بهره مند برده و از ایشان حرف و حدیث نقل کرده اند، از هیچ یک از دیگرائمه نقل نکردهاند. تا جایی که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.
این امام بزرگوار از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که بهوسیله خلفای وقت صورت میگرفت جلوگیری میکردند. ایشان دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشت. مشهور است که امام بزرگوار در حقوق تطبیقی نمایندگانی را به دیگر سرزمینها میفرستادند و تفاوت احکام مختلف را در آن سرزمینها جویا میشدند.
امام صادق علیهالسلام که همواره مبارزی نستوه و خستگیناپذیر و انقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بوده، کاری که امام حسین علیهالسلام به صورت قیامخونین انجام داد؛ وی قیام خود را در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسانسازی انجام داد و جهادی راستین کرد.
لیکن طولی نکشید که این دوران پایان یافت و بنیعباس پس از تحکیم پایههای حکومت و نفوذ خود، همان شیوه ستم و فشار بنیامیه را در پیش گرفتند و حتی از آنان هم گوی سبقت را ربودند. ایشان را با سم مسموم کردند. ارتکاب این جنایت را منصور در توان خود نمیدید و به جعفر بن سلیمان پسر عموی خویش و والی وقت مدینه محول کرد.
سلام بر شما از میلاد تا میعاد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
📚 #معرفی_کتاب
📙 پیشوای صادق
سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع)
📥 دانلود👇
✅در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و در زمانی که رهبری جامعه؛ مهمترین مساله نهضت اسلامی بود؛ آیت الله خامنه ای چند سخنرانی درباره تحلیل زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیشوای صادق (ع») توسط انتشارات سیدجمال و با همکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشرگردید. تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست ولیکن بین سالهای45 تا 50 شمسی بوده است.
کتاب «پیشوای صادق (ع») در بین سالهای58 تا 60 شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هرچندمختصر است 111 صفحه اما یکی از بهترین تحلیلهای سیاسیدرباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده میشود.
این کتاب با تقسیم بندی دقیق مطالب، به شکلی موجز، موضوع ها و اطلاعات سودمندی را از سیر و سلوک اخلاقی، اجتماعی و سیاسی امام جعفر صادق(ع) در اختیار خوانندگان قرار میدهد. حفظ لحن خطابی در نوشتار سبب شده است تا صمیمیت نهفته در کلام این بزرگوار به متن کتاب نیز انتقال یابد.
کتاب پیشوای صادق(ع) در چهار فصل درباره فلسفه امامت امام صادق (ع) فراز و نشیبهای دوره امام صادق (ع) وجود تشکیلات پنهانی سیاسی و ایدئولوژیک امامان به نگارش درآمده است.
📥 دانلود👇
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
1_1243362972.pdf
1.11M
📚 #معرفی_کتاب
📙 پیشوای صادق
سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
13921026_7971_192k.mp3
5.52M
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
رهبر انقلاب: امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.
✔️ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد
❌ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست
✔️ امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔹 کانون پدیده گرد و غبار 🔹
شدت و پایداری ریزگردها، مهمترین چالش زیست محیطی کشور
🔻 #بخش_اول 🔻
چند صباحی است که گرد و غبار مهمان ناخوانده بسیاری از استانهای کشورمان شده و سلامت و زندگی روزمره مردم ایران را مختل کرده است.اگرچه کشور ایران در زمره مناطق خشک جهان قلمداد میشود و همواره در ایامی از سال تحت تأثیر گرد و غبار یا ریزگرد بودهاست اما شدت و پایداری گرد و غبار از دهه 1380 به این سو، در اثر عوامل مختلف انسانی و طبیعی، از جمله وقوع خشکسالیهای پیاپی، بروز جنگهای مختلف در منطقه غرب آسیا، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها و کانالهای انحرافی، تغییر الگوی کشت و آشکار شدن آثار تغییر اقلیم افزایش یافته و هماکنون به یکی از مهمترین چالشهای زیستمحیطی کشور مبدل شده است.
یافتههای ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت از محیط زیست نشان میدهد که گرد و غبار در ایران، هم از کانونهای داخلی و هم از کانونهای خارجی نشأت میگیرد.
بررسیهای علمی، 6/34 میلیون هکتار کانون غبار داخلی را شناسایی کردهاند و 300 میلیون هکتار از کشورهای اطراف نیز کانون گرد و غبار دارند که به همراه جریانات جوی به کشور گسیل میشوند (سازمان حفاظت محیط زیست، 1401).
مهمترین کانونهای غبار خارجی، از سمت شرق و شمال شرق، کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان و از سمت جنوب، غرب و جنوب غرب، کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن هستند (همان).
پژوهشهای انجام شده حکایت از آن دارد که به علت جهت بادها (درگاهیان، لطفی نسب و خسروشاهی، 1397) و شدت اقدامات انسانی، کانونهای گرد و غبار خارجی در سمت غرب، بخش وسیعتری از کشور را به نسبت کانونهای گرد و غبار خارجی در شرق و یا کانونهای داخلی، تحت تأثیر این پدیده قرار میدهند. اقدامات توسعهای بدون توجه به شکنندگی زیستمحیطی این منطقه از جمله احداث سدهای متعدد توسط کشورهای بالادست رود دجله و فرات (از جمله ترکیه)، انحراف منابع آب توسط عراق و استفاده غیربهینه از آب، زمینه خشک شدن تالابها و هورها را در سرزمین این کشور فراهم کردهاند و مهمترین منبع ایجاد ریزگرد را سبب شدهاند(فرهادی، 1399).
✍🏼دکتر مهناز رشیدی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
منابع:
- «مهار گرد و غبار در کشور نیازمند تقویت دیپلماسی است»، 23/01/1401، سازمان حفاظت محیط زیست، دسترسی در: https://doe.ir/?news/196210/1339437/1355432/، تاریخ بازیابی: 24/01/1401.
- درگاهیان، فاطمه، لطفی نسب اصل، سکینه و محمد خسروشاهی، «تحلیل نقش کانونهای گرد و غبار داخلی در اهواز با تأکید بر جنوب شرق»، فصلنامه تحقیقات حمایت و حفاپت جنگلها و مراتع ایران، جلد 16، شماره 2، 1397.
-فرهادی، علی، «تأثیرات طرح راهبردی آناتولی جنوب شرقی ترکیه (GAP) بر امنیت جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمی امنیت ملی، سال 10، شماره 38، 1399.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
اساس برگزار می کند:
📝 کارگاه یادداشت نویسی 📝
مجموعه علمی اساس در نظر دارد، با توجه به رسالتی که برای جامعه دانشگاهی در عرصهی رسانه قائل است، کارگاه یادداشت نویسی علمی_رسانهای برگزار نماید.
📆 زمان برگزاری : پنجشنبه ، دوازدهم خرداد
⏰ ساعت: ۱۸- ۱۹/۳۰
✅ جلسه به صورت مجازی در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد.
✔️ مهلت ثبت نام، سه شنبه، دهم خرداد
✔️ هزینه ثبت نام : ۲۰۰۰۰ تومان
(وجه پرداخت شده به حاضرین درجلسه عودت داده خواهد شد)
متقاضیان حضور از طریق دایرکت اینستاگرام اساس
@asaas_discourse1
و یا ارتباط با ادمین کانالها در ایتا یا تلگرام ثبت نام نمایند.
@asaas_mokhatab
🔴 ظرفیت محدود🔴
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔹 تعهد دولتها به تحقق و تضمین حق بر محیط زیست سالم 🔹
اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانونهای گرد و غبار از عوامل ناقض حق بر محیط زیست سالم
🔻#بخش_دوم🔻
نظر بر اینکه امروزه حق بر محیط زیست سالم، به عنوان حق هر انسان به برخورداری از محیط زیست شایسته، سالم و امن به عنوان یک حق بشری محسوب میشود که در اسناد مختلف زیستمحیطی از جمله اعلامیه استکهلم (1972)، اعلامیه ریو (1992)، اسناد مختلف جهانی و منطقهای از جمله قطعنامه 13/48 شورای حقوق بشر در سال 2021 شناسایی شده است، اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانونهای گرد و غبار موجود و یا ایجاد کانونهای گرد و غبار جدید میتواند ناقض تعهدات این حق باشد. این حق در زمره نسل سوم حقوق بشر یعنی حقوق همبستگی جای گرفته است. به این معنی که حق بر محیط زیست سالم بدون همکاری و همبستگی تمامی اعضای جامعه بینالمللی، محقق نخواهد شد. افزون بر این، حق بر محیط زیست سالم، بخشی از تعهد کشورها را به اجرای مصادیقی از نسل اول و دوم حقوق بشر مانند حق بر حیات، حق بر سلامت و حق بر استانداردهای شایسته زندگی، تشکیل میدهد. دولتها در زمینه اجرای حقوق مزبور، نه تنها در مقابل شهروندان خود مسئولیت دارند، بلکه تضمین حقوق بشر شهروندان سایر کشورها از طریق همکاری بینالمللی نیز وظیفهای خطیر است که به حکم مواد 55 و 56 منشور ملل متحد و ماده 2(1) میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966)، دولتها موظف به اجرای آن هستند. تعهد به اجرای فراسرزمینی حق بر محیط زیست سالم، از اصول پایهای حقوق بینالملل محیط زیست مانند اصل منع استفاده زیانبار از سرزمین، اصل همکاری، اصل پیشگیری از آسیبهای زیستمحیطی، اصل احتیاط و... نیز مستفاد میشود.
افزون بر این در قطعنامه شماره 195/70 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در موضوع مقابله با طوفانهای گرد و غبار در 2015 صادر شد، بر نیاز به همکاری در سطوح جهانی و منطقهای با هدف پیشگیری از ایجاد گرد و غبار و مدیریت آن تأکید شد. این در حالی است که، اقدامات کشورهای همسایه ایران، به ویژه ترکیه و عراق در سمت غرب به دلیل عدم تأمین حقابه زیستمحیطی تالابهای مهم مانند تالاب هورالعظیم و سببیت در شکلگیری گرد و غبار، تعهدات مذکور در حوزه حقوق بشر و محیط زیست را نقض میکند. علیرغم تلاشهای صورت گرفته پیشین، در راستای تقویت همکاریهای بینالمللی در مدیریت گرد و غبار، مانند برگزاری کنفرانسهای منطقهای و در مواردی امضای تفاهمنامههای دو یا چند جانبه و یا پیشنهاد ایران در راستای تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، اما همچنان چارچوب حقوقی الزامآوری در منطقه پیرامون این موضوع، ایجاد نشده است. در سطح بینالمللی نیز، کنوانسیون جامع و خاصی در زمینه مدیریت گرد و غبار تدوین نشدهاست. تنها برخی معاهدات زیستمحیطی مانند کنوانسیون بینالمللی مقابله با بیابانزایی (1994)، کنوانسیون مربوط به تالابهای مهم بینالمللی به ویژه تالابهای زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) (1971) میتوانند با تحمیل تعهداتی بر دولتها، در کاهش پدیده گرد و غبار با منشأ انسانی کمککننده باشند. اما به واسطه فقدان ضمانت اجرای مؤثر و عدم پیشبینی راهکار قطعی حل و فصل اختلاف در این اسناد، جمهوری اسلامی ایران نمیتواند در الزام کشورهای همسایه به اجرای تعهدات مندرج در این اسناد، از ظرفیت طرح دعوای حقوقی بهرهمند شود. اگرچه کشور ایران میتواند در نهادها و اجلاسهای مربوط به این اسناد، مواضع حقوقی- سیاسی خود را بیان کرده و افکار عمومی جهانی را به معضل گرد و غبار جلب نماید.
✍🏼 دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔹 راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی برای مدیریت پدیده گرد و غبار🔹
راهکارهای همکاریگرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت
🔻#بخش_پایانی🔻
با تأمل در اینکه مطابق اسناد بالادستی قانونی کشور، حفظ محیط زیست و مدیریت پدیده گرد و غبار، یک تکلیف مهم برای دولت به شمار میآید، راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران را میتوان به دو دسته راهکارهای همکاریگرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت تقسیم کرد (مشهدی، 1401). در راستای اتخاذ راهکارهای دسته اول، در شرایط کنونی، بدیهی است که بدون انعقاد یک توافقنامه جامع مدیریت گرد و غبار که ماهیتی الزامآور داشته باشد و تمامی بازیگران دولتی منطقه در آن تعهداتی الزامآور، به ویژه در راستای تأمین حقابه زیستمحیطی تالابها بر عهده گیرند، مقابله با این پدیده، به صورت پایدار، ممکن نخواهد بود. بدیهی است حصول هدف نهایی (کنوانسیون چندجانبه) فرآیندی زمانبر و نیازمند دیپلماسی فعالانه است اما در صورت تحقق، پایداری آن بیشتر خواهد بود.
در راستای اتخاذ راهکارهای سخت، اولین گام، درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق بینالمللی، به ابتکار طرفین یا با درخواست از سازمانهای بینالمللی، به منظور تعیین دقیق کانونهای گرد و غبار و احراز مسئولیت هر یک از دولتها است.
گام بعدی، استفاده از ظرفیت نهادهای حقوق بشری است. برای مثال، میتوان در زمینه اقدامات توسعهای آبی در بالادست دجله و فرات توسط همسایگان غربی، به گزارشگر ویژه در موضوع حقوق بشر و محیط زیست، گزارشی را تهیه و ارسال کرد.
گام نهایی، بهرهمندی از ظرفیت طرح دعوای قضایی مندرج در عهدنامه تسویه مسالمتآمیز اختلافات بین ایران و عراق مورخ 1316 ه. ش (1937 م) است که در بند 3 ماده 2، راهکار حل اختلاف را طرح دعوا در دیوان دادگستری بینالمللی قرار داده است. نظر به اینکه دیوان بینالمللی دادگستری کنونی، جانشین دیوان دایمی دادگستری بینالمللی شده است، به حکم ماده 37 اساسنامه دیوان دیوان بینالمللی دادگستری، میتوان در این مرجع، دعوا را به طرفیت عراق مطرح نمود. البته به دلیل برخی ملاحظات حقوقی- سیاسی، تصمیمگیری نهایی راجع به استفاده از این راهکار، تأمل و تفحص بیشتری را از جانب جامعه حقوقی کشور میطلبد.
✍🏼دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
منابع:
مشهدی، علی، در: «نشست علمی: حقوق بینالملل مواجهه با ریزگردها در ایران و غرب آسیا»، سه شنبههای حقوق بینالملل ایران و انجمن علمی حقوق بینالملل دانشگاه قم، 6 اردیبهشت 1401.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔰 نقش هدایتگری زینب ثانی در هجرتی تاریخ ساز
اول ذیالقعده سال 173 هجری قمری روز ولادت بانویی است که پس از چهارده معصوم علیهمالسلام زیارت هیچیک از انبیا و اولیا در حد زیارت ایشان مورد تشویق و ترغیب قرار نگرفته است¹ . در بیان مقام والای ایشان همین بس که امام صادق (ع) پیش از ولادت این بانوی بزرگوار آن را بشارت داده و حرم ایشان را حرم و محل زیارت همه اهلبیت علیهمالسلام خواندهاند² . هرچند راجع به مقام علمی و معنوی حضرت معصومه سلاماللهعلیها مطالبی ذکر شده اما نکته مغفول مانده از زندگی ایشان، نقش آن بزرگوار در ترویج، رهبری و هدایت شیعه در کل تاریخ پس از ولادت است. وقتی امام رضا (ع) با وجود 21 برادر دیگر، به فاطمه معصومه (س) نامه مینویسد و ایشان را به مرو فرامیخواند و سرپرستی کاروان خاندان خود برای این سفر را به ایشان میسپارد، نشان میدهد که آن بزرگوار از توان مدیریتی و ژرفاندیشی بالایی برخوردار بودند. این مطلب وقتی خود را بهتر نمایان میکند که بدانیم حضرت، مسیر حرکت بهسوی مرو را درست از بلاد شیعهنشین که مأمون ملعون مانع از حرکت امام رضا (ع) از آن مسیرها شده بود انتخاب کردند و در طول مسیر با عَلَم زینبی به تبلیغ شیعه و رسوا کردن طاغوت زمان پرداختند. اما این تنها آغاز نقش تبلیغی و رهبری ایشان بود و حضور ایشان در قم حتی پس از رحلت باعث زنده نگه داشته شدن ذکر همه ائمه و نشر و توسعه علوم آل محمد (ص) در تمام جهان شد. قطعاً امام کاظم (ع) وظیفه داشتند دختر خود را برای چنین مأموریتی تربیت نمایند و همین ظرفیت فوقالعاده این بانوی کرامت باعث شد از میان تمام اهلبیت پیامبر، چنین رسالت خطیر و عظیمی به این بزرگوار سپرده شود. وقتی امیر مؤمنان مولا علی (ع) قم را قدمگاه جبرئیل و بهترین مکان در زمان فرود آمدن فتنه خواندند³ و امام کاظم (ع) این شهر را مرکز دعوت به حق و شروع یک قیام بزرگ معرفی مینمایند⁴ و از طرفی امام صادق (ع) با بیان شفاعت کل شیعیان، مقام شفاعت یک رهبر را برای ایشان گوشزد میکنند⁵ ، نشان میدهد که خداوند این بانوی 28 ساله در خاندان پیامبر را برای یک حرکت پیامبرگونه برگزید که این حرکت را تا زمان ظهور امام عصر (عج) رهبری کند و با ترویج اسلام و بهویژه تشیع در کل هستی، زمینه را برای ظهور و رهبری آن ذخیره الهی فراهم نماید.
یا فاطمه إشفعی لنا فی الجنه فإن لک عندالله شأن من الشأن
۱ . بحار الانوار، ج 48، ص 316 و ج 60، ص 216 و ج 99، ص 265؛ عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 267؛ مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368.
۲ . بحارالانوار، ج 48، ص 317 و ج 57، ص 216؛ مستدرک الوسائل، ج 1، ص 57.
۳ . بحارالانوار، ج 57، ص 217؛ سفینه البحار، ج 7، ص 359.
۴ . بحارالانوار، ج 60، ص 216.
۵ . بحارالانوار، ج 57، ص 228؛ جامع الاحادیث شیعه، ج 12، ص 617.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
⭕️ ملت عدالت میخواهد نه کاخ وزارت
🔹ملت عدالت میخواهد، اتاق بزرگ نمیخواهد. ملت وزارتخانه میخواهد؛ #وزارتخانه_اسلامی، نه آن وزارتخانه #کاخ دادگستری، کاخ نخستوزیری، کاخ وزارت، هی کاخ...
کاخ مال ملت است.
اینها را نکنید اینطور.
🔸این تزئیناتی که الآن در این کاخها موجود است، علاوه بر اینکه بسیاریش یا بعضیش از محرمات است و حتماً باید دولت این را توجه کند به آن، دولتی که میگوید دولت اسلامی است و هستند نباید تحت تأثیر واقع بشود و هر طوری سابق بوده حالا همانطوری که در زمان محمدرضا شاه خان، بوده است حالا هم همان فرم باشد.
🔹پس شما چکارهاید؟ تو که میگویی من مسلمان هستم، چکاره هستی؟ ما یکییکی باید بگوییم؟ دانهدانه باید بشمریم؟ اینها باید اصلاح بشود و شماها من میدانم شما مسلمانید، من همه افراد اینها را، بعضیشان را میشناسم، بعضیشان را هم معرفی کردهاند به من، اینها همه متعهدند، همه مسلماناند لکن ضعیف النفسند. میترسند که مبادا یکوقت مهمانی از اجانب بیاید در کاخ دادگستری یا در کاخ نخستوزیری و اینجا ببیند که یکچیز محقری است، باید حتماً به فرم غرب باشد.
🔸ضعیفید آقا، تا ضعیفید زیر بار اقویا هستید. آنوقتی که نفس شما قوی شد و اعتناء نکردید، اعتناء به این زخارف نکردید آنوقت است که از شما حساب میبرند.
🔹قدرت به این نیست که پردههای کذا باشد، بزرگی و عظمت به این نیست که پردههای کذا باشد و مبلهای کذا باشد از مال این ملت ضعیف! خود ملت توی این غارها زندگی بکند و شما در کاخهای دادگستری و در کاخهای نخستوزیری؟! تعدیل کنید خودتان را؛ اگر از خودتان شروع نکنید نمیتوانید اصلاح کنید. وزارتخانهها را #اصلاح کنید.
🔸همه درد و بلای ما این است که ما #غربزده هستیم. ما مهر و مومهای طولانی زیر بار غرب بودیم، زیر بار آمریکا بودیم، سالهای متمادی مأنوس شدیم ما. اصلاً قلوبمان قلوب غربی است. متبدل شدیم به یک #انسان_غربی.
#نهضت_صحیفه_خوانی
🎙 امام خمینی (ره)؛ ۱۵ اسفند ۱۳۵۷
(صحیفه امام ج ۶ صص ۳۲۹-۳۳۰)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
اساس به وقت امام
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی
#قسمت_ششم
مصاحبه با خبرنگاران درباره مسائل عمومى ايران
زمان: ۲۱ دى ۱۳۵۷/ ۱۲ صفر ۱۳۹۹
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگاران آسيايى، اروپايى و امريكايى
سياست دولت جمهورى اسلامى در مورد آزادى زنان، پيكار با بيسوادى و سينماها چه خواهد بود؟
- شاه كار مثبتى در ايران انجام نداده است. جبران خرابيهاى او تا مدتها طول خواهد كشيد. شاه نه آزادى به زنان داده است و نه به مردان. ما به همه آزادى خواهيم داد. سينماها در رژيم شاه در خدمت #فساد بودند در حالى كه در جمهورى آينده در خدمت #صلاح ملت خواهند بود. ما #مبارزه_با_بيسوادى را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد.
آيا در جمهورى اسلامى، مذاهب آزادى عمل دارند، خصوصاً در مورد يهوديان؟ و آيا شما ضد نژاد سامى و يهود هستيد؟
- همه #اقليتهاى_مذهبى در اسلام محترم هستند. همه گونه آزادى براى #انجام_فرايض_مذهبى خود دارند. ما با هيچ بشرى ضديت نداريم. آنان ايرانی اند و مثل ساير ايرانيان همه گونه حق دارند.
آيا در دولت انتقالى آينده «حزب توده» شركت خواهد داشت؟
- خير.
آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى [(دبيركل وقت حزب توده ايران) با شما در رابطه است؟
- خير.
آيا دولت آينده، حزب توده را كه غير قانونى است قانونى اعلام خواهد كرد؟
- خير.
صحيفه امام ؛ ج ۵ ؛صص ۴۲۳-۴۲۵
#نهضت_صحیفه_خوانی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
⭕️ مسئلهگویی که اهتمام به امور مسلمین نیست!
🎙 امام خمینی؛ در جمع ائمه جمعه سراسر کشور (۲۲مهر ۱۳۶۱):
◀️ #نماز_جمعه و #مساجد در صدر اول اسلام، یک وضعی داشت و بعد به تدریج، آن محتوای خودش را از دست داد. در بین مسلمین، یک طایفهشان اصلاً اقامهی جمعه نمیکردند و یک دستهای هم که اقامهی جمعه میکردند، تقریبا #بیمحتوا بود؛ مسائل منحصر میشد به یک چند جمله نصیحت و ختم میشد.
🔹 در صدر اسلام، مسجد و نماز جمعه یک ابزاری بود در دست کسانی که میخواستند فعالیت در امور کشوری بکنند. از مسجد، همهی این مسائل بیرون میرفت؛ شکل میگرفت و نماز جمعهها اینطور نبود.
🔹 شما خطبههایی [را] که در نماز جمعههای آن وقت خوانده شده است، ملاحظه میفرمائید که چه وضعی بوده است آن نماز جمعهها و چه محتوایی داشته است. و معالأسف، دستهای خائنی از اول تقریباً به تدریج این را از بین بردند؛ به طوری که نماز جمعه اصلاً هیچ محتوا دیگر نداشت.
🔹 #پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام [به] امور مسلمین [داشته باشید]. اهتمام به امور مسلمین فقط همین است که ما بگوییم نماز چند رکعت است و شک بین کذا چی است؟! این اهتمام به امور مسلمین است؟!
🔹 مسئله گویی که اهتمام به امور مسلمین نیست. امور مسلمین عبارت از امور #سیاسی مسلمین است، امور #اجتماعی مسلمین است، #گرفتاریهای_مسلمین است و کسی که اهتمام به این نکند، به حسب آن روایت، فَلَیْسَ بِمُسْلِمْ. و ما امیدواریم که لااقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که [بگویند:] شما مسلم نبودید؛ برای اینکه در امور مسلمین اهتمام نداشتید. ما باید دنبال این مسئله باشیم که با اهتمام تمام، بر امور مسلمین نظارت تام و تمام بر امور داشته باشیم.
🔹 اینطور نباشد که توی مسجد اگر یک امام جماعتی، جمعهای بخواهد یک کلمهای بگوید که مربوط به اجتماع مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟!» بیایند و او را طعنش بدهند.
🔹 طعن به آن [کسی] وارد بشود که در امور مسلمین دخالت نمیکند، کنارهگیری میکند، عزلت میکند.
🔺 شما ببینید قضیه عزلت در اسلام اصلاً نبوده؛ اساس نداشته این عزلت... این در یک طوایفی بوده است غیرمسلمین؛ اما آمده است در مسلمین؛ یک وقت رسیده به آنجایی که «آقا خیلی آدم خوبی است، اصلاً توجه ندارد به اینکه فلان چیز چه جور میشود!»
🔘صحیفه امام ج ۱۷ صص ۳۷-۴۷🔘
#نهضت_صحیفه_خوانی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔹ولایتمداری به سبک امام خمینی(ره)
◀️ [همه] توجه داشته باشند که مبادا من یکوقت یک کلمه برخلاف مقررات اسلام بگویم. اعتراض کنند، بنویسند، بگویند.
▫️ خدای نخواسته آقا، شما، ایشان، اینهایی که الآن مردم توجه به آنها دارند و میگویند اینها مثلاً دارند اداره میکنند، چه حکومت باشد و چه کسانی که از این دادگاهها باشد، هر جا باشد، الآن وقت این است که همه اینها مواظبت کنند خودشان [را].
▫️ مواظبت کنند در اینکه یک قدم کج نگذارند؛ و اسلام را حفظ کنند. صورت اسلام را آنطوری که هست نشان بدهند؛ و اگر خدای نخواسته یک کسی پیدا شد که یک کار خلاف کرد، اعتراض کنند مردم؛ مردم همه به او اعتراض کنند که آقا چرا این کار را میکنی.
▫️ در صدر اسلام هست که عمر وقتی که گفت - در منبر بود - که اگر من یک کاری کردم شماها چه بکنید. یک عربی شمشیرش را کشید گفت ما با این شمشیر راستش میکنیم. باید اینطور باشد. باید مسلمان اینطور باشد که اگر - هر که میخواهد باشد، خلیفه مسلمین و عرض بکنم هر که میخواهد باشد - اگر دید پایش را کنار گذاشت، شمشیرش را بکشد که پایت را راست بگذار. (📚 صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۸ )
🔸 الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همهمان، همهمان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم «کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِیَّتِه» همه باید نسبت به همه رعایت بکنند. همه باید نسبت به دیگران. مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ (📚 صحیفه امام؛ جلد ۸؛ صفحه ۴۷۸)
🔹 حکومت اسلامی حکومتی است که اولاً صددرصد متکی به آرای ملت باشد؛ به شیوهای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رأی خود سرنوشت خود و کشور خود را میسازد. و چون اکثریت قاطع این ملت مسلمانند بدیهی است که باید موازین و قواعد اسلامی در همه زمینهها رعایت شود. کسانی که سابقه خیانت دارند و برخلاف معیارهای اسلامی ثروتاندوزی کردهاند، تجاوز به حقوق دیگران کردهاند، حق دخالت در این حکومت را ندارند. و ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست مییابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند #آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی #انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. (📚 صحیفه امام؛ جلد ۵، صفحه ۴۵۰)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
▪️وفاداری عملی امام خمینی(ره) به اندیشهی «سیاستورزی رشد محور»
پذیرش مسئولیت اجرای اندیشه در عرصه عمل و تحقق رشدی که علیرغم وجود موانع به حقخواهی و حقطلبی و حقگرایی جمعی انجامیده است.
همواره نوعی از حکومت در طول تاریخ حیات انسان مستقر بوده است. به فراخور شرایط، گاهی ساده و گاه پیچیده؛ گاهی مشروع و موجه و عادلانه، گاه نامشروع؛ گاهی توام با ظلم آشکار و گاه ظلمی در لفافه عدالت. اما آنچه که مختصات حکومت مطلوب نامیدهاند، عمدتاً محصول تفکر فیلسوفان و جامعه شناسان است. محصولی که عموماً به اندازهی نیاز، به مصرف سیاست مداران میرسد. نادراند انسانهایی که محصول تفکر خود را، خود به مرحلهی عمل بیاورند و نه تنها سیاست بورزند، بلکه مفهوم سیاستورزی را هم با خود به میدان بیاورند. نه آنکه در ساحت اندیشه از «انسان» و «انسان ها» و «انسانیت» بگویند و حکومتِ بی این همه را برنتابند اما در عمل ظل یکی از حکومتهای بیتوجه به «انسان» و «انسان ها» و «انسانیت» فلسفه بورزند؛ بلکه بیواسطه و چشم در چشم و قدم به قدم با انسان ها همراه شدن، ساختن و ساخته شدن و واهمه نداشتن از آنکه هرآنچه محصول فکر و باورت بوده است، به واسطهی حضور بی واسطه در مرکز اجرای اندیشهات، میتواند به باد تندترین نقدها گرفته شود و نوک پیکان مطالبه به سوی تو باشد.
اینکه مسئولیت آنچه در ساحت نظر تجویز میکنیم و متوقعیم دیگران به کار ببندند را بپذیریم و توانی چنان داشته باشیم که خود آن را اقامه و برپا کنیم، آنهم برای اولین بار، کاریست کارستان.
صحبت از نااندیشهها نیست، صحبت از موهومات و نفسانیتهایی نیست که اندیشهی بسیاری از سیاستمداران و حکومت داران را احاطه کرده و عملشان مطابق اندیشهشان به پیش رفته است. صحبت از متفکری است که پای اندیشهاش در باب «حکومتی که بایسته است» ایستاد و لحظهای از ساختن فروگذار نکرد.خصوصیتی که از انبیاء و ائمه، حاملان و عاملان اندیشهی حکومت مطلوب، اخذ و در عصر ما اقامه شد.
روح الله موسوی خمینی، نامی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. او که در کنار مردم و همراه با مردم «رشد» کرد و اگر در حجره و مدرس در کنار اندیشهاش میماند، به جرات نه چنان رشدی می کرد و نه سرمنشاء چنین رشدی می شد. رشدی که ادامه دارد و متوقف نشدنیست. رشدی که هر روز بر نقصها غلبه میکند و پیش میرود. رشد جامعهای که علیرغم وجود موانع، هرگز حاضر نیست به عقب بازگردد، متوقع است و مطالبهگر و هر روزش را بهتر از دیروز میخواهد. این دستاورد آن مرد و مردمانیست که با او همراه شدند. حقخواهی و حقطلبی و حقگرایی.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔻متروپل در زیر آوار نگرش قضایی فرسوده🔻
متروپل و دستگاه قضا؛ سازهای فرسوده و عقب مانده از نظم قانون اساسی
«از لاسوگاس بیاموزیمlearning from las vegas » کتاب مشهوری است که برخی آن را سر آغاز پست مدرنیسم در معماری میدانند. در این کتاب، نویسنده باتوجه به ساختمانهای لاس وگاس که تفاوتهایی با بناهای مرسوم آن زمان داشتند، نکتهای بدیع را بیان میکند: «فرم بناها میتواند بیانگر عملکرد آنان باشد». بر این منوال شکل، بافتمندی و چینش اعضای یک سازه هست که نشانگر عملکرد آن میباشد.
تراژدی متروپل، ابعاد جدیدی از وجود رانت در مدیریت شهری و ساختمانسازی را برملا کرد. زوایایی از مفاسد و سوء جریانات موجود در دستگاههای اداری که نمیتوان و نباید لنز آن را تنها به قاب جریحه دار کردن احساسات عمومی، فساد اداری برخی مقامات یا خسارات وارده به اشخاص مجاور ساختمان محدود کرد.
در این میان به نظر میرسد، بیاناتی مشابه اینکه «دادستانی نمیتواند چراغ دست بگیرد و پیگیری وظایف با خود دستگاه ناظر است مگر جرمی وجود داشته باشد»، حجم سازهی فهم برخی از مقامات عالی راجع به مأموریتهای قوه قضائیه را به خوبی نشان میدهد. برداشتی که همچنان بر منوال و مدار نظام حقوقی پیشا قانون اساسی 1358 و قوانین کیفری مانند قانون اصول تشکیلات عدلیه 1290 و قوانین موقتی محاکمات جزایی 1291 میچرخد. بدیهی است غایت این نگاه، احراز عناصر مجرمانه و صرف مجازات مجرمان است.
اما این سازه از دریچه حقوق جمعی با خلل و فرج و ابهامات اساسی بیپاسخی مواجه است که لرزه بر آن را موجب میشود. اینکه در چه فرآیند دادرسی (از جهت علنی بودن) به اتهامات بازداشت شدگان رسیدگی میشود و در کنار صدور حکم عادلانه برای تمامی ایشان، سرنوشت پروانههای صادره برای ساختمانهای مشابه و موجود در آبادان و سراسر کشور چه میشود؟ مجوزهایی با ظاهر و شکل قانونی اما ناشی از ارتباطات نامتعارف و جریان دار موجود در شهرداریها. آیا از نهاد صادر کننده پروانه یا نهاد ناظری که با سوء استفاده از صلاحیت و عدم نگاه جامع و عقلایی به منافع جامعه به تایید و صدور این مجوزها اقدام کرده است، میتوان توقع داشت که به دادستان مراجعه نماید؟و...
اینگونه است که یا باید فرمهای به ارث رسیده از نظام حقوقی مشروطه و بازتاب آن در عملکرد مقامات شهری و قوه قضائیه را ساختمانی مستحکم (ولو به صورت موقت) دانست یا باید متروپل و حوادث مشابه را به مثابه فروریختن تفسیر قضایی عقب مانده از نظم قانون اساسی 1358 و حق مورد حمایت قوه قضائیه مندرج در بند دوم اصل 156 تلقی نمود.
✍🏼 علیرضا نصراللهی نصرآباد، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔻 توقیف نفتکش جمهوری اسلامی ایران و ضبط نفت آن از نگاه حقوق بینالملل 🔻
نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران موسوم به «پگاس»، حاوی محموله نفت جمهوری اسلامی ایران با حجم 115 هزار تن، قصد عزیمت به ترکیه داشته است. «پگاس» که البته از آن به «لانا» نیز یاد شده، به منظور حفظ ایمنی به ساحل یونان پناه برده ولی توسط گارد ساحلی یونان توقیف و محموله نفت آن به آمریکا تسلیم شده است.
به موجب حقوق بینالملل، مطابق با حقوق بینالملل عرفی و مجموعه مواد 2001 کمیسیون حقوق بینالملل در زمینه مسئولیت بینالمللی دولتها که عمل متخلفانه بینالمللی را منعکس کرده و به خوبی در رویه دولتی و همین طور در رویه قضایی بینالمللی تجلی یافته است، هر عمل متخلفانه بینالمللی یک کشور، مسئولیت بینالمللی آن کشور را به دنبال دارد.
تحقق «مسئولیت بینالمللی» کشور بابت عمل متخلفانه بینالمللی، مستلزم ارتکاب «عمل متخلفانه بینالمللی» است و ارتکاب «عمل متخلفانه بینالمللی»، مستلزم وجود دو عنصر «انتساب» و «نقض تعهد بینالمللی» است. از این رو، وجود این دو عنصر، به معنای «مسئولیت بینالمللی» آن کشور است. در این باره، مسئولیت بینالمللی دو کشور یونان و آمریکا قابل بررسی است که در ادامه به آن میپردازیم.
در خصوص وجود عنصر نخست، یعنی «انتساب»، شایسته توجه است که عمل یادشده، توسط گارد ساحلی یونان صورت گرفته است و به موجب مجموعه مواد 2001 کمیسیون حقوق بینالملل که جامه حقوق بینالملل عرفی نیز به خود پوشیده است، رفتار همه ارگانهای کشور، به آن کشور منتسب است و رفتار آن کشور تلقی میشود. در مورد آمریکا هم، چون توقیف محموله توسط ارگانهای کشور آمریکا صورت گرفته است، عمل مطروحه به کشور آمریکا منتسب است. از این رو، در وجود نخستین عنصر برای تحقق عمل متخلفانه بینالمللی، یعنی «انتساب عمل»، تردیدی نیست.
در مورد «نقض تعهد بینالمللی» به عنوان دومین عنصر، باید توجه داشت که نقض تعهدات بینالمللی قابل انتساب به یونان شامل دو دسته «ترک فعل» و «فعل» است. در خصوص ترک فعل، باید گفت که یونان عضو سازمان بینالمللی دریایی موسوم به «ایمو» است و براین اساس متعهد است در وضعیتی که کشتیهای سایر کشورها نیاز به کمک دارند به آنها کمک نماید تا ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی حاصل آید.
علاوه بر این، یونان اقدام به توقیف کشتی و همدستی با آمریکا در انتقال محموله به کشتی اعزامی آمریکا نموده است. مطابق با معاهده بینالمللی حفاظت از محیط زیست دریایی، موسوم به «مارپل»، که بعضاً حتی جامه عرفی نیز به تن دارد، جابهجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتیها میشود، باید مطابق با معاهده مارپل باشد. این در حالی است که یونان و آمریکا بر خلاف این تعهدات بینالمللی عمل کردهاند.
تصاحب غیرقانونی محموله متعلق به جمهوری اسلامی ایران یا هر کشور دیگری، آشکارا نقض تعهد بینالمللی دانسته میشود و اینها در وضعیتی ارتکاب یافته است که تحریمهای یکجانبه آمریکا از جمله تحریم نفتی ایران به طور گستردهای اعمال میشود.
از این رو، یونان و آمریکا تعهدات بینالمللی خود را نقض کردهاند و عنصر دوم نیز در ارتکاب عمل متخلفانه بینالمللی محقق است. به موجب ماده 1 مجموعه مواد 2001 کمیسیون حقوق بینالملل، به محض آن که کشور، مرتکب عمل متخلفانه بینالمللی شود، مسئولیت بینالمللی دارد و به موجب فصل چهارم از بخش اول مجموعه مواد یادشده و حقوق بینالملل عرفی، مسئولیت بینالمللی یک کشور، مانع از مسئولیت بینالمللی کشور دیگر نیست.
در خصوص پیامد مسئولیت بینالمللی، با توجه به این که این عمل یونان و آمریکا استمرار دارد، باید حتماً عمل متخلفانه بینالمللی توقف یابد و تضمین مناسب به عدم تکرار داده شود. افزون بر این، تا آن جا که ممکن است باید وضع به حال سابق، اعاده گردد و بابت زیانهایی که با اعاده وضع به حال سابق، قابل جبران نیست باید غرامت پرداخت شود. هر کشور تا آن اندازه که نقش داشته است باید غرامت بپردازد و البته جبران خسارت باید به طور کامل صورت بگیرد.
✍🏼 دکتر محمد ستایش پور
استادیار حقوق بین الملل دانشگاه قم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
وظیفه خطبای اسلامی از دیدگاه امام رضا(ع)
هر دولتی و مقامی سخنگویی دارد. میگویند امروز سخنگوی دولت چنین و چنان گفت، یا سخنگوی کاخ سفید اینطور گفت. دین اسلام هم باید سخنگو داشته باشد.
سخنگوی دین، خطبا و اهل منبرند. امام رضا(ع) فرمود: «وَ یُخْبِرُهُمْ بِما یرِدُ عَلَیهِمْ مِنَ الْآفاقِ مِنَ الْاحْوالِ الَّتی فیهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ» آنچه در نقاط دوردست، آنچه در زیر پرده میگذرد به مردم بگویند. کلام امام رضا(ع) جدی است. ما باید بدانیم ماتریالیسم چه فعالیتها دارد، صهیونیزم چه فعالیتها دارد. اطلاع و آگاهی از اینها و گفتن و بازگو کردن اینها واجب است.
کرسی حسین بن علی علیهالسلام اگر این طور باشد میتواند حافظ اسلام باشد. فلسفه عزاداری حسین بن علی اینهاست، و الّا چه فایدهای به حال حسین بن علی(ع) که برایش گریه بکنیم؟ او چه احتیاجی دارد به گریه ما و شما؟ حسین بن علی(ع) میخواهد نام او، مکتب او زنده باشد، در مکتب او با هر باطلی بجنگیم، با کمونیزم بجنگیم؛ با ظلم، با بیعدالتی، با فساد، با فحشا، با قمار، با مُسکرات مبارزه کنیم.
📚 استاد شهید مطهری، ده گفتار، ص۲۷۸
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔴 حیات نباتی در پارلمان 🔴
مبصر مجلسی!!!
ابهری.............حاضر
احمدی..........حاضر
بهرامی...........غایب
همتی............حاضر
یوسفی.........حاضر
گاهی هم مبصر اسم یک نفر را چندین بار صدا می زد
پرویزی........ پرویزی .............پرویزی .............
و بالاخره ندایی از قعر کلاس و همهمه ای که: حا...حا...حاضر.... حاضر!!!
این ادبیات برای همه مان آشناست. ادبیات حضور و غیاب که از آغازین روزهای دبستان و حتی پیش از دبستان تا کلاسهای مقطع دکتری و حوزه فصل آغازین تا انتهای هر کلاس است. این ادبیات در تمام ایام عمر تا بازنشستگی از خدمت سربازی، حضور در محل کار، حتی سرشماری و نظایر اینها به زندگی روزمره ما پیوند خورده است.
اهمیت حضور و غیاب در حقوق اداری و تاثیر آن در استقرار انضباط به اداره به حدی است که مهمترین قوانین اداری استخدامی کشور یعنی قانون استخدام کشوری در مواد 47 -50 و قانون مدیریت خدمات کشوری در فصل دوازدهم به این مهم پرداخته و آیین نامه های اختصاصی و جزئی به بیان جزییات ساعات کار و حضور کارکنان دستگاههای اجرایی پرداخته است.
ضرورت انجام حضور و غیاب و نظارت بر انجام وظایف محوله در محل اصلی سازمان برای مدیران سیاسی، نمایندگان و کارگزاران حکومتی در کمتر قانون و مقرره ای مورد توجه مقنن بوده است. اما قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (در مواد (78) تا (81) و (88) تا (91)) و نیز قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان (در بند (ت) ماده 2) جزء معدود قوانینی است که استقرار نظام حضور و غیاب را برای نمایندگان مجلس شناسایی کرده و به نوعی نمایندگان را تابع یک نظام اداری مبتنی بر کنترل حضور فیزیکی کرده است.
صرف نظر از اهمیت و ضرورت حضور فیزیکی نمایندگان در مجلس بویژه صحن، هیچ قانون یا مقرره ای به صراحت به لزوم حضور موثر نمایندگان پارلمان توجه نکرده است بلکه به نظر می رسد به سیاق قوانین اداری حاکم بر دستگاههای اجرایی که صرف حضور را برای مستخدمین دولت کافی دانسته قانونگذار برای نمایندگان پارلمان نیز به همین مقدار بسنده کرده است.
به عبارت دیگر مقنن حضور نمایندگان را در صحن مجلس متلازم و مترادف با ایفای موثر و فعال نمایندگی دانسته است و اساسا فرض کرده حضور در مجلس شورای اسلامی ضرورتا به معنای ایفای موثر وظایف نمایندگی است. در حالیکه تشکیل گعده های لابی (lobby) در گستره پهناور صحن علنی یقینا منافی انجام صحیح وظایف نمایندگی از جمله مشارکت در اظهارنظرها و رای گیری است.
این بیت زیبای سعدی (هرگز وجودِ حاضرِ غایب شنیدهای؟ / من در میان جمع و دلم جای دیگرست!) به زیبایی و شیوایی شیوه فعلی مشارکت نمایندگان مجلس را در رای گیری ها به چالش کشیده و مبین ریشه تاریخی این رفتار در مردم شناسی جامعه ایرانی است.
هر چند از سیاق برخی عبارات کلی قانون نظیر «رفتار خلاف شؤون» و یا «بی نظمی» می توان، تخلف عدم مشارکت نمایندگان را در رای گیری ها علیرغم حضور در صحن مجلس استنتاج کرد لیکن به نظر می رسد از سوی اهالی پارلمان اهتمام جدی و حساسیتی برای ارتقاء مشارکت نمایندگان حاضر در صحن برای رای گیری وجود ندارد.
این انفعال خودخواسته در برخی تصمیم گیری های مجلس، موجب می شود نمایندگان مخالف با لایحه ای از طریق آبستراکسیون، قوه مقننه کشور را به گروگان بگیرند تا لزوم نظارت جدی بر حضور و غیاب نمایندگان به لزوم نظارت جدی بر حضور موثر نمایندگان ارتقاء یابد.
علاوه بر این مشکلات مربوط به فشارهای احزاب و گروههای سیاسی در اعمال اصل 67 قانون اساسی و افزایش تعداد نمایندگان نیز به تشدید این اوضاع کمک می کند و ممکن است در سالهای آتی تعداد بیشتری از نمایندگان علیرغم حضور در صحن مجلس نسبت به رای گیری ها بی تفاوت باشند.
بی تفاوتی هیات رییسه مجلس و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بر این بی تفاوتی نمایندگان حاضر در صحن مجلس در عدم مشارکت در رای گیری ها می تواند با نشان دادن رفتار انقلابی از مجلس انقلابی در برخورد با این ناهنجاری پایان یابد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید...🔰
همه کسانی که به این #قانون_اساسی رای دادند باید #ملتزم باشند که این قانون اساسی مبنای هرگونه وحدت،هرگونه حرکت از جانب خود آنها شناخته شود و مورد احترام وعمل قرارگیرد.
🔻مردم عزیز ایران،کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید🔺
------------------------------------------------------
♨️به مناسبت فرا رسیدن "نود و دومین زادروز" شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) قصد آن داریم تا بازخوانی مجددی از آراء و نظرگاه های والای ایشان را خدمت شما خوبانِ همراه تقدیم کنیم♨️
✔️ با ما همراه باشید...
#از_بهشتی_برای_امروز
#شهید_بهشتی
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
✍️ نه ملاحظه حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری از جهت رسیدگی دیوان عدالت اداری به تصمیمات و مصوبات شوراهای عالی(انقلاب فرهنگی و فضای مجازی)
حامد نیکونهاد
۱. شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، نهادهایی قانونی هستند یعنی اعتبار حقوقی دارند. مقام رهبری به عنوان مقامی رسمی و در چارچوب اختیارات قانونی، آنها را تأسیس کرده است.
۲ این شوراهای عالی (انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) گاهی تصمیم گیری موردی میکنند؛ گاهی سیاستگذاری و گاهی ضابطه و مقررات وضع میکنند و به اصطلاح مصوبه میگذرانند که طبعاً باید در چارچوب اختیارات و با رعایت قانون اساسی و احکام شرعی و حقوق مردم باشد.
۳. تصمیمات و مصوبات و اقدامات این شوراهای عالی (انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) در حدود وظایف و اختیارات، قانونی است یعنی معتبر است؛ ولی قانون نیست
دقت!
دقیقاً مانند همه مراجع و نهادهای قانونی دیگر که در چارچوب صلاحیت قانونی خود اقدام میکنند مثل شوراهای اسلامی شهر و روستا یا هیئت وزیران یا رییس قوه قضاییه یا هیئت مدیره فلان شرکت دولتی.
۴. تصمیمات و مصوبات این دو شورای عالی (انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) به محض تصویب و بدون نیاز به تأیید مرجعی دیگر مانند شورای نگهبان یا حتی مقام رهبری، لازم الاجرا است.
یعنی جز خود شوراهای عالی (انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) هیچ مرجع رسمی به صورت نظاممند و خودکار پیشبینی نشده تا رسیدگی و نظارت کند (قبل یا بعد از تصویب) که آیا مصوبات و تصمیمات آنها مغایرتی با قانون اساسی و موازین اسلامی و حقوق مردم دارد یا ندارد. برخلاف مصوبات مجلس که قبلاً در شورای نگهبان از این جهات بررسی میشود.
۵. با توجه به ترکیب اعضای این شوراهای عالی(انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) و همانطور که در عمل هم رخ داده، احتمال نقض اصول قانون اساسی یا احکام شرعی و تجاوز به حقوق مردم (هر چند ناخواسته) در تصمیمات و مصوبات این شوراهای عالی وجود دارد.
۶. بر اساس اصل ۳۴ قانون اساسی، دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر كس میتواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نمايد. همه افراد ملت حق دارند اين گونه دادگاهها را در دسترس داشته باشند و هيچكس را نميتوان از دادگاهی كه به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع كرد.
۷. به استناد اصل ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری مرجع قضایی انحصاری و اختصاصی است برای رسیدگی و صدور حکم در مورد هرگونه شکایات و تظلمات مردم از نهادهای حکومتی در خصوص انواع تصمیمات و اقدامات و مصوبات اداری آنها؛ تحت هر عنوانی و در هر جایگاه حکومتی.
۸. در حال حاضر دیوان عدالت اداری به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به تصمیمات و اقدامات اداری ( و نه سیاسی یا قضایی یا تقنینی) انواع نهادهای حاکمیتی رسیدگی میکند؛ حتی اگر آن نهادها وابسته یا زیرمجموعه مقام رهبری باشند مانند ستاد کل نیروهای مسلح یا ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان
۹. بنابراین طبق قانون اساسی، هرگونه تصمیم و مصوبه اداری (نه سیاسی یا قضایی یا تقنینی) نهادهای حاکمیتی، قابلیت دادخواهی در دیوان عدالت اداری را دارد تا بررسی شود آیا برخلاف قانون اساسی و شرع بوده یا نه؛ در چارچوب اختیارات قانونی آنها بوده یا نه؛ آیا ناقض حقوق مردم بوده یا نه.
@drhamednikoonahad
13920712_7535_128k.mp3
4.84M
▪️انتشار به مناسبت شهادت امام جواد(ع)▪️
🎙امام جواد علیهالسلام مظهر مبارزهی با باطل
رهبرانقلاب:
✔️ امام جواد علیهالسلام مظهر مبارزهی با باطل بود.
✔️ او کوششگر برای حکومت الله بود.
✔️ او نمودار و نشانهی مقاومت است
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
✒
«به مناسبت 13 تیرماه 1359 سالروز پیام امام خمینی در عدم تعرض به بانوان بدحجاب»
الزام قانونی حجاب
امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ استعلام در مورد تعرض عدهای از افراد ناآگاه و احیاناً ضدانقلاب، به بانوان بیحجاب دستوری به این شرح صادر فرمودند: ممکن است تعرض به زنها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. ازاینجهت، کسی حق تعرض ندارد و اینگونه دخالتها برای مسلمانها حرام است، و باید پلیس و کمیتهها ازاینگونه جریانات جلوگیری کنند. ۱۳ تیر ۱۳۵۹ / ۲۱ شعبان ۱۴۰۰
روحالله الموسوی الخمینی، صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۵۰۲
🔻قابل توجه همراهان محترم اساس🔻
با اهتمام به فراهم آوردن امکان دسترسی هر چه بیشتر و بهتر به مطالب اساس،مخاطبان و همراهان ارجمند اساس میتوانند از طریق لینک ذیل در کانال اساس در پیامرسان واتساپ نیز عضو شده و مطالب را از این کانال نیز دنبال و بازنشر فرمایند.
⬇️لینک عضویت⬇️
https://chat.whatsapp.com/JgFgxvOP97sBJRs5QUeHWr
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse