اســــاس
امام؛ وکیل مدافع قانون اساسی📍
📌 يكی از چالشهای جدی حول محور مشروعیت و صلاحیت سیاسی و فکری رئیس جمهور پس از پیروزی انقلاب در جریان وقایع ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ و اغتشاش هواداران بنی صدر و در نتیحه اعتراضات مردم و مسئولین به اقدامات وی بود.
📌 در این زمان، امام خمینی(ره) با هوشیاری بسیار با صدور بیانیهای ده مادهای، ضمن آرام کردن وضع موجود، مردم و مسئولین را به توجه به "قانون" به عنوان "ملاک عمل در برخورد با معضلات" فراخواندند.
ایشان در بندهای اول تا سوم* این بیانیه، همگان را به تبعیت از قانون فرمان میدهند به گونهای که مسئولان را به احترام به انتخاب قانونی مردم واداشته و مردم را از توهین و تضعیف مسئولان باز میدارند.
📌 اهتمام جدی امام(ره) نسبت به قانون اساسی در این سه بند به خوبی مشهود است همانگونه که در جایی دیگر فرمودند:
«قانون در راس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با آن تطبیق بدهند.»
ایشان در این سه بند، به مردم و مسئولان فهماندند که اگر حتی بنا باشد با رئیس جمهور _در صورت انحراف_ مقابله شود هم باید از طریق چارچوبهای پیشبینی شده در قانون اساسی یعنی بررسی مجلس شورای اسلامی و صدور حکم و در نهایت عزل توسط ایشان باشد.
📌 در ادامه بیانیه امام(ره) با تعیین نماینده در شورای عالی دفاع و بیان ساز وکار این شورا، به حل اختلافات کمک میکنند و در بندهای بعدی ضمن محدود نمودن اقدامات تنشزا توسط مسئولین، آنها را به ارائه بیانات ارشادی دعوت مینمایند.
📌 در حقیقت ایشان با دخالت دادن عموم جامعه در حل معضلات کشور، از جایگاه امامت امت و اختیاراتی که در قانون اساسی در زمره اختیارات رهبری ذکر شده، استفاده کرده و از بروز هرگونه اقدام غیرقانونی جلوگیری میکنند و حل چنین معضلاتی را نیز ذیل قانون اساسی پیگیری میکنند.
بنابراین توجه به این بیانیه در یافتن جایگاه قانون اساسی در اندیشه امام خمینی(ره) بسیار راهگشاست.
پی نوشت:
١. معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی میشود و مورد مؤاخذه قرار میگیرد. بنابراین، دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر بر خلاف قانون است و دخالت کننده به مردم معرفی میگردد.
٢. مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوانعالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی میباشند و کسی حق ندارد در مصاحبهها و نطقها و رسانهها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مؤاخذه قرار میگیرد.
٣. به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
🖋«آموزه حسینی برای اساس جمهوری اسلامی»
🔸عنوان «ولايت فقيه» در مقدمه قانون اساسي با اشاره به حديثي از امام حسين عليهالسلام، ثمره اعتقاد به اصل مستمر امامت در اسلام و بروز خارجي و عملي آن در عرصه اجتماع را به تصوير کشیده است و در عبارتي كوتاه، كه تقريباً همان مفاد اصل پنجم قانون اساسي است، مبنا و هدف امامت و شيوه تحقق آن در جامعه را تبيين ميكند:
🇮🇷«بر اساس ولايت امر و امامت مستمر، قانون اساسي زمينه تحقق رهبري فقيه جامعالشرايطي را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته ميشود (مجاري الامور، بيدالعلماء بالله الامناء علي حلاله و حرامه)؛[تحف العقول عن آل الرسول صلىاللهعليهوآله ، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: 1404ق ص238] آماده ميكند تا ضامن عدم انحراف سازمانهاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود باشند.
🔸اسلام شناسان صالح، امانتداران حلال و حرام الهی در عرصه جامعه اسلامی هستند و در شمار رسالات اساس، آن است که زمینه تحقق پیشوایی چنین عالمان ربانی را فراهم آورد تا محور جامعه اسلامی بر مدار احکام الهی استوار گردد. امنای امت در ردای امامت، تضمین کننده تداوم سیر حکومت در چارچوب قوانین اسلام هستند.
🔸لذا برجستهترین بازتاب اندیشه امت و امامت را میتوان در عنوانی یافت که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اشاره به شأن و جایگاه عالیترین مقام سیاسی کشور یعنی رهبر به عنوان ولی امر و امام امت برگزیده است. در حقیقت، ولایتفقیه جانشین ولایت و امامت امام معصوم علیهالسلام است و از این رو، رابطه فقیه جامعالشرایط رهبری با مردم مسلمان رابطه امام و امت است.
@asaas_discourse
اَساس را در :
توییتر
تلگرام
اینستاگرام
دنبال بفرمایید .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
❓مطابق قانون، فروض مختلف واکنش کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت چیست؟ و در عمل به چه شکل رخ داده است؟ آیا مسائل مربوط به بودجه 1400 مطابق قانون بوده است؟
🎙️بهطور کلی نظام حقوقی و خاصه آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی فاقد تکلیف مشخص در این خصوص است.
در خصوص فروض برخورد با لایحه دولت در قانون آییننامه داخلی دو فرض پیشبینی شده است:
🔸 نخست؛ فرضی که هم کمیسیون و هم صحن مجلس، کلیات لایحه دولت را رد میکند:
در این حالت لایحه بودجه به دولت عودت داده میشود تا ظرف دو هفته لایحه را اصلاح کرده و آن را برگرداند.
🔸دوم؛ فرضی که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را رد کند اما صحن مجلس کلیات را تایید کند:
در این صورت نیز لایحه دولت به کمیسیون عودت داده میشود تا گزارش خود را به صحن مجلس متعاقباً اعلام کند.
🔹اما در صورتی که کمیسیون، کلیات لایحه دولت را تأیید کند و وارد جزئیات شود و آن گزارش کمیسیون برای صحن مجلس ارسال شود و مجلس کلیات را رد کند، تکلیف مشخص نشده و به نظر باید همانطور که در خصوص همه طرحها و لوایح عادی یک فوریتی عمل میشود، در این حالت هم مطابق همان قواعد عمل شود.
🔹در حال حاضر، اصل بر رسیدگی یک شوری همه طرحها و لوایح هست. سابقاً قبل از اصلاحاتی که در چند سال گذشته در آیین نامه داخلی صورت پذیرفت رسیدگی به لایحه بودجه یک شوری و رسیدگی به سایر طرح ها و لوایح دو شوری بود. اما بعد از اصلاح آییننامه داخلی، اصل بر این شد که رسیدگی به همه طرحها و لوایح یک شوری خواهد بود، مگر در موارد خاص که در آیین نامه ترتیبات آن پیشبینی شده است.
🔹در صورتی که کمیسیون کلیات را تأیید کند، اما صحن آن را رد کند، همچون سایر طرح ها و لوایح در این حالت لایحه یا طرح مجلس کلاً منتفی شده و از دستور کار خارج میشود و اگر دولت بنا داشته باشد که در مورد سایر طرحها و لوایح دوباره آن را پیگیری کند باید با اعمال تغییرات مورد نظری که موجب رد آن در صحن شده است، مجددا آن را به مجلس تقدیم کند.
🔹اما با توجه به ویژگی و ضرورت خاص لایحه بودجه که نمیتوان ارائه آن را به اراده و اختیار دولت واگذار کرد ، قطعاً در رابطه با بودجه دولت ملزم است که آن تغییرات را اعمال کند و مجدداً به مجلس ارسال نماید.
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
❓اثر حقوقی تصویب یا رد کلیات در کمیسیون تلفیق چیست؟ سلباً یا ایجاباً پس از تصمیم کمیسیون تلفیق، دولت و مجلس چه صلاحیت و اختیاری دارند؟
🎙️در صورتی که کمیسیون و مجلس کلیات را رد کنند، دولت مکلف است ظرف مهلت مشخصی لایحه اصلاحی بودجه را تقدیم مجلس کند، اما اگر کمیسیون کلیات را رد کند و صحن مجلس کلیات را تأیید نماید، کمیسیون مکلف است که وارد رسیدگی شود و گزارش خود را در خصوص جزئیات به مجلس ارائه کند.
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://instagram.com/asaas_discourse1
http://telegram.me/Asaas_discourse
http://eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
🖊️اساس تولید
🔸از برکات انقلاب اسلامی ملت ایران، آغاز فصل استقلال اقتصادی بود. اقتصاد وابسته و برونزای طاغوتی، ستون فقرات جامعه را معیوب کرده بود.
🔸ناگفته پیداست که خودکفایی و خوداتکایی اقتصادی، ابعاد دیگر استقلال جامعه مخصوصا استقلال سیاسی را به جد تحت تأثیر قرار می دهد. اگر اقتصادی وابسته باشد، نظام حکمرانی مردم مداری نخواهد داشت. اقتصاد آویزان به اراده های بیرونی، پشتوانه مردمی نخواهد داشت.
🔺اساس جمهوری اسلامی به استقلال همه جانبه توجه جدی داشته است (نک: اصول ۲، ۳، ۹، ۴۳ و ۱۵۳)🔺
🔸اصل ۴۳ قانون اساسی، اسراف و تبذیر را در شمار موانع جدی تولید قلمداد کرده که ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی آن را منع و نفی می کند. همین اصل، بر افزايش توليدات كشاورزی، دامي و صنعتی تاکید می کند كه نيازهای عمومی را تامين كند و كشور را به مرحله خودكفايي برساند و از وابستگی برهاند.
نیز امکانات نیروهای نظامی در زمان صلح، باید از جمله در خدمت تولید و جهاد سازندگی قرار گیرد.
🔸استقلال اقتصادی، خود استوار بر مدار تولید است. قوام بخشی به عرصه های تولید انواع کالاها و نیازمندی ها گامی محکم و مستقیم در جهت تحکیم و تثبیت و تقویت استقلال اقتصادی است.
🔸رونق و جهش تولید بدون حمایت مردمی و حکومتی نه ممکن است نه مطلوب.
مهمترین مانع اساسی رونق تولید، بی اعتمادی به ظرفیتهای عظیم درون کشور است. حکومت و مردم باید به این استعدادهای نهفته در جای جای کشور فرصت بروز و ظهور دهند. حرکت موثر حکومتی و مردمی به تولید داخل، هم مانع زدا از مسیر تولید است هم پشتیبان تولید.
🔸حمایت مردمی از تولیدات داخل، چرخ اشتغال را به حرکت در می آورد؛ درآمد ملی را افزون می کند؛ سرمایه گذاری را توجیه می کند؛ برونگرایی اقتصادی را زمینه ساز می شود. عزت ملی در عرصه جهانی و افزایش مولفه های درونی قدرت، ثمره این حمایتگری است.
🔸 مانع زدایی را اما بیشتر از نهاد دولت باید انتظار داشت. گام اول آن است که بروکراسی های طاغوتی و زائد دولتی برچیده شود. به کارگیری صحیح ابزارهای سیاست مالی همچون مالیات و تعرفه گذاری و مبارزه پیگیر با پدیده شوم قاچاق رسمی و غیررسمی در این راستا اولویت دارند.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
@asaas_discoursr
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
✍️ایران و تحریم ها؛ ذلت یا مقاومت
🔰 محاصره و تحریم اقتصادی، یکی از جلوه های جنایت و ستمگری دنیا علیه ملت هاست، اما پذیرش و تن دادن به این ستم و آثار آن قطعا یکی از جلوه های ستم پذیری است که اساس جمهوری اسلامی ایران آن را نفی کرده است.(بند ج اصل دوم) و برای تحقق عزت و استقلال و نیل به اهداف ، بر تامین خود کفایی در علوم و فنون و صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند این ها تاکید نموده است.(بند ۱۳ اصل سوم)
🔰این بنیاد مبتنی بر بینش توحیدی ، در مقابله با تحریم با نفی مسیر خواهش و ذلت که نتیجه ای جز ذلت، عقب ماندگی و انحطاط نداشته و حد یقفی برای آن متصور نیست، بر مقاومت فعالانه و اتکا به نیروهای داخلی تاکید دارد .
🔰هر نظام سیاسی با مواجهه با دشمنانش ۴ راه حل را در پیش میگیرد. چالش احمقانه، سازش ذلیلانه، نرمش قهرمانانه و چالش عاقلانه. قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام دو روش اول را قاطعانه رد میکنند؛ اولی را به دلیل احمقانه بودن و دومی را به خاطر ذلیلانه بودن.
🔰در میان دو روش دیگر که مورد تایید اسلام و عقل است نیز باید گفت نرمش قهرمانانه، راه حلی تاکتیکی است که بنا به برخی شرایط اجرا میشود و قرآن کریم نیز در برخی شرایط خاص این راه حل تاکتیکی را مجاز شمرده است (۱). نمونه تاریخی نرمش قهرمانانه، ماجرای صلح حدیبیه است.
🔰بررسی انبوه آیات قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام نشان از راه حل چهارم دارد. راهبرد چالش عاقلانه یا همان «مقاومت فعالانه» که به دلیل دائمی بودن مورد تایید اسلام است؛ چرا که نظام اسلامی و جامعه سیاسی را از گزند و آسیب دشمنان مصون میدارد.
🔰برخلاف تصور عدهای که اقتصاد را به تحریم گره زده و مقاومت را بستر اعمال فشار بیشتر و درنتیجه از دست دادن امنیت کشور تلقی میکنند، مقاومت فعالانه به شرط رعایت تقوا مانع آسیب دیدن جامعه اسلامی شده و امنیت را در همه ابعاد در جامعه حکمفرما میکند.
🔰اگر نظام اسلامی و انقلاب قصد پاسداری از کرامت و آرمان هایش را دارد و نخواهد ذلیل و مطیع شود، راهبردی جز مقاومت فعالانه که کاملا منطقی است، ندارد. طبیعی است که عمل به این راهبرد در ابتدای امر و در کوتاه مدت سختی هایی به دنبال دارد اما بلاشک در بلند مدت پیشرفت همه جانبه در همه ابعاد را در جامعه حاکم میکند.
🔰این وعده الهی است که اگر انسان و جوامع در سختی ها صبر، تقوا، و توکل داشته باشد گشایش قطعی است(۲) و اگر جامعه در راه خدا استقامت داشته باشد ترس و اندوه آن جامعه از بین میرود(۳). خداوند وعده داده: استقامت و تقوا مدد الهی را به دنبال دارد(۴).
۱. آیات ۱۵ و ۱۶سوره انفال.
۲. آیات ۲ و ۳ سوره طلاق.
۳. آیه ۱۳ سوره احقاف.
۴. آیات ۱۲۵سوره آل عمران و ۶۵ سوره انفال.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
📍 مبنای حقوقی تعیین قائم مقام به عنوان رهبر آینده
🔰اصل ۵ قانون اساسی پیش از بازنگری راه انتخاب مستقیم رهبر بدست مردم را بازگذاشته بود. جو سیاسی جامعه نیز در اوایل انقلاب با وجود مجلس خبرگان رهبری به انتخاب رهبر به شکل مستقیم متمایل بود و ندای حمایت از برخی چهره ها در راهپیمایی ها شنیده می شد.
🔰برخی اعضای مجلس خبرگان از بیم غوغاسالاری و ساختارشکنی و چنددستگی در جامعه در ۲۴ و ۲۶ تیرماه ۱۳۶۴ دو «طرح شناسایی رهبر آینده »و «طرح تعیین مصداق رهبری» را تقدیم مجلس خبرگان کردند که در آن نام آیتالله منتظری بهعنوان مصداق ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی (مصوب ۵۸) و به عنوان قائم مقام ذکر شده بود.
🔰اگر چه تعیین قائم مقام نتیجه شرایط خاص سیاسی آن زمان بود، اعضای موافق با طرح با استدلالهای حقوقی از آن دفاع می کردند.
🔰با رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان این نتیجه حاصل میشود که تعیین مصداق و معرفی شخصی به عنوان قائم مقام برای شناسایی رهبر آینده، مقدمات عقلیه بوده و مسئلهای است که نیاز به وجوب ندارد. درواقع عقل، حکم میکند در هر امری مقدماتی باید فراهم شود و واجب است که فراهم شود.{۱}
🔰عقیده خبرگان این بود که شناسایی رهبر آینده نهتنها خلاف قانون اساسی نیست، بلکه اتفاقاً باید بر اساس اصل ۱۰۷، خبرگان بدین کار اقدام نماید؛ چون مشروعیت نظام، به رهبری است و نمیشود که در برههای از زمان، یعنی در فاصله فقدان رهبر تا تعیین رهبر جدید، تشکیلات نظام، فاقد جهات مشروعیت باشد. {۲}
🔰مبنای دیگری که در خصوص طرح ابراز شد این بود که این طرح نه تنها خلاف قانون اساسی نبوده بلکه کار واجب و مقدمه عقلی و تصمیمی برای ایجاد آمادگی انجام وظیفه برای شناسایی و معرفی رهبر آینده است.{۳}
🔰 به این ترتیب در مجلس خبرگان پذیرفته شد که مبنای تعیین مصداق و قائم مقام مقدمه عقلی و یک تصمیم برای انجام وظیفه خبرگان است و این گونه استدلال شد که این تعیین مصداق، آمادگی خبرگان است که در روز نیاز، تصمیم خود را به مردم اعلام کنند.{۴}
🔰نکته مهم در استدلالات اعضای موافق با طرح آن است که اگرچه عمل خبرگان در تعیین قائم مقام قانوناً برای مردم الزام آور نیست اما برای خبرگان یک کار واجب و مقدمه عقلی است برای وظیفه ای که بر عهده دارند.
🔰چالش های بسیاری که نظام سیاسی با تعیین قائم مقام و سپس عزل ایشان از این جایگاه، روبه رو گردید سبب شد که این رویه برای همیشه کنار گذاشته شود.
🔰در حال حاضر کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مستقر در مجلس خبرگان به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصول مذکور و شناخت حدود و شرایط رهبری وظیفه دارد همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و تمام کسانی که در مظان رهبری قرار دارند را برای بررسی مجلس خبرگان ارائه دهد. به این شکل هم خبرگان مقدمه واجب را انجام می دهند و هم جامعه از چالش طرح نام اشخاص پیش از موقع لازم در امان می ماند.
۱. آقای مشکینی.مشروح مذاکرات مجلس خبرگان، دوره اول، اجلاسیه سوم همان، ص ۲۴۵.
۲. آقای سید جعفر کریمی. همان، ص ۲۴۰
۳. آیتالله خامنهای. همان، ص ۲۵۴.
۴. آقای موسوی اردبیلی. همان، ص۲۳۳.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
نسبت تعیین قائممقام با اصل ۱۰۷ قانون اساسی (اصل سابق و فعلی)
🔰بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل یک نظام سیاسی اسلامی و همچنین تأثیر شگرفی که شخصیت امام (ره) بر انقلاب داشت، این انگاره در اذهان ایجاد شده بود که نظام نو تأسیس جمهوری اسلامی وابستگی حیاتی به شخص امام (ره) دارد. این انگاره، این دغدغه را نیز به وجود آورد که بعد از امام چه بر سر نظام اسلامی خواهد آمد. با مطرح شدن این دغدغه اذهان متوجه شخصیت آیتالله حسینعلی منتظری یکی از تربیتشدگان خاص امام (ره) میشد.
🔰پس از تشکیل مجلس خبرگان رهبری در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۱ و ایجاد سازوکار قانونی برای انتخاب رهبر، تهدید اسقاط این مجلس با ایده «نیازی به تشکیل مجلس خبرگان برای شناسایی رهبر نیست» وجود داشت. این ایده، مجلس خبرگان رهبری که مرجع تشخیص رهبری بود را با چالش اساسی مواجه کرده بود.
🔰چالش این بود که مسئله تعیین رهبری بعد از امام (ره) که قاعدتاً میبایست منجر به نهادینه شدن ساختار سیاسی نظام شود، با غوغاسالاری و ساختارشکنی تمام و مجلس خبرگان نیز عملاً از صحنه سیاسی ساقط شود.
🔰برای مقابله با غوغاسالاری و ساختارشکنی، همچنین صیانت از قانون اساسی و تحکیم فرآیند قانونی انتخاب رهبر آینده توسط مجلس خبرگان، در ۲۴ تیرماه ۱۳۶۴ طرح شناسایی رهبر آینده تقدیم مجلس خبرگان شد.
🔰با مطرح شدن طرح مذکوردر مجلس خبرگان رهبری، در رابطه با نسبت این طرح با اصل ۱۰۷ قانون اساسی (مصوب ۵۸) مباحثی مطرح شد. پرسش اصلی این طرح، مشخصاً درباره «واجب مشروط» یا «واجب معلق» بودن وظیفه خبرگان در اصل مذکور و انتخاب رهبر آینده بود.{۱}
🔰برخی معتقد بودند که انجام وظیفه خبرگان در اصل ۱۰۷، یعنی انتخاب رهبر، یک «واجب مشروط» است و شرط آن این است که امام خمینی (قدسسره) در قید حیات نباشند.در واقع مراد ایشان این بود که نفس «تعیین رهبر جدید» مشروط به فقدان رهبر قبلی است؛ پس واجب مشروط است.{۲}
🔰در مقابل، این نظر مطرح شد که نباید موضوع را به واجب معلق و مشروط کشاند؛ چراکه برای شناسایی رهبر، مقدمات عقلیه، مسئلهای است که نیاز به وجوب ندارد. درواقع معتقد بودند که عقل، حکم میکند در هر امری مقدماتی فراهم شود و واجب است که فراهم شود.{۳}
🔰عدهای نیز بر این عقیده بودند که شناسایی رهبر آینده نهتنها خلاف قانون اساسی نیست، بلکه اتفاقاً باید بر اساس اصل ۱۰۷، خبرگان بدین کار اقدام نماید؛ چون مشروعیت نظام، به رهبری است و نمیشود که در برههای از زمان، یعنی در فاصله فقدان رهبر تا تعیین رهبر جدید، تشکیلات نظام، فاقد جهات مشروعیت باشد. {۴}
🔰در نهایت آخرین موافق طرح مذکور، درباره اشکال قانون اساسی که دیگر اعضا مطرح کرده بودند اینگونه استدلال کرد که مخالفت با قانون اساسی بدین معناست که قانون اساسی به چیزی امرونهی کند و خلاف آن انجام شود. در حالی که این طرح خلاف قانون اساسی نبوده بلکه ایجاد آمادگی بهعنوان مقدمه انجام وظیفه است.{۵}
🔰با وجود استدلالات و دلایلی که موافقان و مخالفان طرح بیان داشتند همچنان یک سوال وجود داشت: مصوبه خبرگان درباره شناسایی رهبر آینده، ارزش قانونی دارد یا خیر؟ سرانجام به این سوال این گونه پاسخ داده شد که اگر عمل خبرگان حجیت قانونی نداشته باشد، یعنی آنچه خبرگان معین میکند قانونا برای مردم الزام آور نباشد، لکن برای خبرگان یک کار واجب و مقدمه عقلی است برای انجام وظیفه.{۶}
🔰در حال حاضر، کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مستقر در مجلس خبرگان به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصول مذکور و شناخت حدود و شرایط رهبری وظیفه دارد همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و تمام کسانی که در مظان رهبری قرار دارند را بررسی و نتیجه را به هیأت رئیسه برای استفاده و بررسی مجلس خبرگان ارائه دهد.
۱. مشروح مذاکرات مجلس خبرگان، دوره اول، اجلاسیه سوم، آقای امامی کاشانی، ص ۲۳۸.
۲.همان.
۳.همان، آقای مشکینی، ص۲۴۵.
۴. همان، آقای سید جعفر کریمی، ص۲۴۰.
۵. همان، آیت الله خامنه ای، ص ۲۵۴.
۶.همان، ص ۵۰۸.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
مصاحبه تلویزیونی شهید دکتر بهشتی در خصوص رفراندوم جمهوری اسلامی، اسفند۵۷
از آغاز مرحله اخیر انقلاب ملت ایران یعنی از حدود ۱۶ سال پیش، رهبری انقلاب با ژرف نگری روی این نکته تکیه داشت که عامل اصلی همه عقب ماندگی ما در کشور عبارتست از رژیم، نوع حکومت و مسئله بی پایه و تحمیلی سلطنت.
چرا که مطرح کردن بحث انتخابات آزاد، ایجاد انحراف در جنبش و قیام ملت ماست.
از زمانی که حکومت اسلامی به عنوان بخش اصلی در شعارها مطرح شد این سوال پیش آمد که شکل حکومت اسلامی چیست و برای پاسخ به این سوال بود که رهبری اعلام کرد شکل حکومت، جمهوری اسلامی است.
شهید دکتر بهشتی در این مصاحبه به توضیح سیستم جمهوری و رابطه آن با حکومت اسلامی پرداخته است.
http://www.doctv.ir/program/147359/67
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🖋
از انقلاب اسلامی تا جمهوری اسلامی
از جمله دلایلی که امام ره تغییر نظام سیاسی را در دستور کار قرار دادند، تزلزل در ارکان نظام شاهنشاهی و یاس و ناامیدی ایشان از اصلاح امور در چارچوب نظام سلطنتی و قانون اساسی مشروطه بود. چراکه بهزعم ایشان قانون اساسی بعد از کودتای رضاخان چون بدون توافق با ملت و با قدرت سرنیزه و قلدری تغییریافته بود و از همین رو سلطنت پهلوی از جانب انگلیسیها بر ایران تحمیل شده و بدین خاطر غیرقانونی بود. (صحیفه امام جلد 4، ص 429). ایشان همچنین معتقد بودند اول چیزی که در قانون اساسی مخالف اسلام است، سلطنت شاه و اصل رژیم سلطنتی است. (همان، جلد 5، ص 145). امام ره که به پیروزی نهایی ملت در برابر رژیم ایمان داشت، فرصت پیشآمده را مناسب دیده و طرح «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر را مطرح کردند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
📍روز جمهوری اسلامی روز ظهور ارادهٔ قوه مؤسس
🖋 عوامل و قوای گوناگون عرصه سیاست هم چون مردم، حکومت، گروه های فشار و نیروهای خارجی صحنهگردان اتفاقات گوناگون جامعه سیاسی هستند. این عوامل در جریان بده بستانها، تعادل وضعیت موجود را حفظ میکنند. در جایی که یکی از اطراف این عرصه نخواهد یا نتواند با مجموع عوامل خود را هماهنگ کند گسست در تاریخ سیاسی آن کشور رخ می دهد و نظام سیاسی گذشته و #اساس آن سرنگون شده و نظام سیاسی جدید بر #اساسی دیگر بنا میشود.
🖋 با سرنگونی نظام سیاسی، نظام حقوقی که خود معلول و مخلوق نظام سیاسی است از دورن تهی میگردد. در این جاست که قوه مؤسس از پس حجاب قدرت نهادینه شده سربر میآورد و امر سیاسی ظهور می یابد.
در این زمان قوه مؤسس #اساس جدیدی را اراده میکند و میکوشد با تاسیس نظام سیاسی جدید، شرایط تحقق نظام حقوقی مدنظر خود را نیز فراهم آورد.
🖋حفظ #اساس در گرو تاسیس نظام حقوقی مستحکمی است که ظرفیت حفظ توازن نیروها در آینده را داشته و بیشترین هماهنگی را با #اساس دارا باشد.
هیچ کس به اندازه قوه مؤسس نمیتواند این چنین خودآگاه عمل کند و نظام مقبول را بسازد. و هیچ کس نمیتواند در شرایط ظهور تمام و کمال امر سیاسی اصالت اَعمال قوه مؤسس را انکار کند.
🖋رأی 2/98 درصدی ملت ایران به جمهوری اسلامی گواه این حرکت خودآگاه است. هرچند اراده قوه مؤسس به نتیجه این رأی قابل تقلیل نیست بلکه به کل این «اعتقاد دیرینه اش به حکومت حق و عدل قرآن» تعلق دارد اما در نتیجه این همه پرسی کمیّت یافت.
11 و 12 فروردین گامی مهم در حرکت امر سیاسی به امر حقوقی پس از انقلاب اسلامی است. تعیین و تأیید نوع حکومت از سوی قوه مؤسس، چارچوب اصلی حرکت مجلس مؤسسان را مشخص کرد و قوه مؤسس با دستانی متبحّر کالبد نظام سیاسی و نظام حقوقی مدنظر خود را شکل داد و از روح خود در آن دمید.
🖋بیشترین وفاق ملت و نیروها بر همین «جمهوری اسلامی » قرار گرفت . جمهوری اسلامی #اساس شاکله نظام سیاسی است که هیچ کس جز قوه مؤسس نمیتواند در آن تجدیدنظر کند؛ تمامی محتوای تغییرناپذیر قانون اساسی مندرج در اصل 177 یا عین جمهوریت و اسلامیت است و یا نتیجه بلافصل آن. این است اراده ابطال ناپذیر و انکار ناپذیر قوه مؤسس!
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
📌 پاسخی به شبهات پیرامون همه پرسی جمهوری اسلامی
📍 یکی از شبهات مطروحه از سوی برخی افراد، عدم امکان رای دهی به مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی در همه پرسی است. به این معنی که شرکت کنندگان صرفا می توانستند نظر مثبت یا منفی خود را به جمهوری اسلامی اعلام کنند.
✅در پاسخ باید گفت که اولا برقراری حکومت اسلامی از خواسته های اصلی مردم و انقلابیون به اعتبار شواهد و اسناد تاریخی است. ثانیا مردم در انتخاب رای «آری» یا «خیر» به جمهوری اسلامی مخیر بودند و تحققا در صورت غلبه آراء منفی به جمهوری اسلامی طرح این موضوع منطقی بود. در واقع مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی از نظر عموم مردم مردود بود و پیشنهادها در حد و سطحی نبود تا با جمهوری اسلامی تاب مقاومت داشته باشد. موید این ادعا رای منفی کمتر از دو درصدی واجدان شرایط به جمهوری اسلامی است. البته حضرت امام (ره) و برگزارکنندگان همه پرسی امکان درج سایر مدل های نظام سیاسی را در تعرفه علنا اعلام کرده بودند.
هر چند حضرت امام خمینی (ره) راهپیمایی عظیم سراسری سال ۱۳۵۷ را به منزله همه پرسی جمهوری اسلامی نامیدند لیکن با درایت و هوشمندی خواهان برگزاری همه پرسی به منظور رفع شبهات مطروحه نسل های بعد شدند و ملت با رای قاطع به جمهوری اسلامی در همه پرسی روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ که در مشروح مذاکرات اصل یک قانون اساسی بدان اشاره شده بر انقلاب خود مهر تایید زدند و نظام جمهوری اسلامی را از لحاظ حقوقی تثبیت کردند.
✅ برخی ساده اندیشان تقاضای تجدید همه پرسی را برای نسل های بعد مطرح می کنند لیکن هیچ نظام سیاسی در دنیا مشروعیت حاکمیت را به رای مجدد نگذاشته و اساسا این خواسته غیر معقول است. با این حال همراهی مردم در استمرار حرکت امت – امامت در پیمودن مسیر انقلاب موید همراهی مردن با آرمان های انقلاب اسلامی است.
پر واضح است که طرح این شبهه افکنی ها شاید در بدو امر خللی در برخی افراد ناآگاه بوجود آورد اما اندیشه، خرد و منطق با ارائه شواهد و مدارک مستند، سرتسلیم بر اراده ملت در استقرار نظام فرو می آورد.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
❇️ سومین نشست علمی اساس برگزار میشود:
🎙گفت و گوی اساسی پیرامون ابعاد ((آری)) به ((جمهوری)) ((اسلامی)) 🎙
♦️با حضور:
☑️ دکتر محمد بهادری جهرمی
☑️ دکتر سید مجتبی واعظی
☑️ دبیر نشست : حسین تیرانداز
🕗 زمان:
جمعه ۱۳ فروردین ساعت ۲۰
همزمان در بستر اینستاگرام
🔹 instagram :http://Instagram.com/asaas_discourse1
و اسکای روم
🔹skyroom:https://www.skyroom.online/ch/asaas_discoourse99/asaas-live-room
اساس منتظر سوالات و نظرات شما در باب محورهای این گفت و گو هست
➡️@Asaas_mokhatab⬅️
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
✅ همهپرسی فروردین 58 از خصایص نظام امت و امامت
📃📌 تلخیص:
همهپرسی فروردین ۵۸ دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است.
امامت امت با دوراندیشی مثالزدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظامسازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم مینماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همهپرسی رسمی، ضروری میداند.
📖📌متن یادداشت:
در فرهنگ اصطلاحات حقوق، «رفراندوم» به معنای مراجعه به آرای ملت در امور مربوط به قانونگذاری و غیر آن تعریف و دارای انواعی است از جمله رفراندوم تأسیسیConstituant) )که مربوط به قانون اساسی است و در مقابل رفراندوم تقنینی(legislatif) که راجع به قانون عادی است به کار میرود. همچنین یکی از انواع رفراندوم، همهپرسی است که به دو نوع مشورتی و تصویبی تقسیم میشود. به نظر میرسد رفراندومی که در روزهای 10 و 11 فروردین سال 58 جهت تعیین نوع نظام سیاسی بعد از رژیم طاغوت برگزار شد متفاوت از رفراندوم تصویبی یا اصلاح قانون اساسی است که در آذر 58 و مرداد 68 برگزار شده است؛ بنابراین چنین همهپرسیای دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است.
به طور معمول در نظامهای سیاسی جهان، نوع نظام سیاسی در کنار سایر اصول قانون اساسی، تدوین و به همهپرسی گذاشته میشود؛ لکن در جریان انقلاب اسلامی ایران، نظر به اهمیت و تأثیر فوقالعاده نوع نظام سیاسی در سرنوشت کشور، در دو مرحلة جداگانه تعیین ماهیت نظام سیاسی به رأی عمومی سپرده شده است: یکبار بهصورت مستقل در فروردین 58؛ و بار دیگر در ضمن اصل 1 قانون اساسی در آذر 58. همچنان که آثار حقوقی چنین رفراندومی بهخصوص در اصول کلی و اصل 177 قانون اساسی بهوضوح نمایان است.
جالب آنکه باوجود راهپیماییهای متعدد چند ده میلیونی در حمایت از حکومت اسلامی و بدیهی بودن پذیرش نوع حکومت مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی از سوی مردم؛ تأکید و دستور ایشان جهت برگزاری سریع همهپرسی راجع به پذیرش یا عدم پذیرش نظام جمهوری اسلامی؛ از ابتکار، نبوغ سیاسی و نگاه حکیمانه امام امت خبر میدهد. زیرا چنین تدبیری در آن مقطع از انقلاب، ستاره دنباله داری را میماند که تتمه امر سیاسی و دروازه ورود به امر حقوقی بوده؛ یا به بیانی دیگر، تدبیری همهجانبه که یک امر سیاسی را به سمت امر حقوقی سوق داده است. ابتکاری که ضمن تعیین چارچوب کلی اختیار مجلس خبرگان قانون اساسی، مانع بروز اختلافها و تنشهای بسیاری در کشور چه در آن زمان و چه در آینده شد.
بنابراین، امامت امت با دوراندیشی مثالزدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظامسازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم مینماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همهپرسی رسمی ضروری میداند. حضرت امام (ره) در جواب یکی از مجریان اصلی برگزاری همهپرسی، یکی از دلایل چنین تصمیمی را اینگونه بیان فرمودهاند: «شما الان نمیفهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام موردنظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه حتماً باید رأیگیری شود و دقیقاً تعداد مخالف و موافق معین شود...». (خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، ج 3) امام خمینی(ره) در مخالفت با نظراتی که بر اضافه نمودن اصطلاح دموکراتیک بهعنوان جمهوری اسلامی تأکید داشتند فرمودند فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. همچنین در پیام ۴ فروردین ۱۳۵۸ نیز صراحتاً اعلام فرمودند که شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید. یعنی میتوانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی میدهم.
گفتنی است؛ صحبت از تجدید چنین رفراندومی، ناشی از عدم شناخت امر سیاسی و شرایط بروز و ظهور اراده تأسیسی قوه مؤسس میباشد. درعینحالی که اصل استصحاب نیز امکان و قابلیت برگزاری مجدد رفراندوم مذکور را نفی مینماید؛ زیرا ارادة سیاسی واقعی سال 57 به قوت و اعتبار خود باقی است مگر اینکه خلافش ثابت بشود؛ آن هم ثابت شدنی نیست مگر با بروز و ظهور اراده سیاسی دیگری در همان سطح و با همان ماهیت.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
اســــاس
📌 جمهوریت، تثبیت کننده اسلامیت
📝 تلخیص:
در تبیین مفهوم جمهورى باید گفت که جمهوریت فقط بیانکننده شکل حکومت است، نه محتواى آن و اصولاً ملازمهاى بین جمهوریت و محتواى خاصى از حکومت وجود ندارد.
🖋 متن یادداشت
📍 ۴۲ سال از رأی قاطع ملت ایران به نظام «جمهوری اسلامی» (نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر) می گذرد؛ اصل اول قانون اساسي نیز، نوع حکومت ايران را جمهوري اسلامي معرفي کرده که از دو مولفه «جمهوريت» و «اسلاميت» تشکيل شده است. اما هنوز حتی در میان اندیشمندان، برخی معتقدند که «جمهوری اسلامی» تعبیری تناقض آمیز است. چرا که «جمهورى» به این معناست كه مردم حكومت را به دست بگیرند و ساختار حكومت توسط مردم تعیین گردد.
📍 از سوى دیگر، اضافه شدن پسوند «اسلامی» به جمهوری و اعتقاد به ولی فقیه منصوب از جانب خدا و امام معصوم، در رأس حکومت، در وقع اعتقاد به نظام الهی است نه مردمی؛ بنابراین نمی شود هم مبنای مشروعیت را الهی دانست و هم مردمی و این یک تناقض آشکار است. در نتیجه جمهوریت و رعایت حقوق مردم را در یک طرف قرار می دهند و اسلام را در طرف دیگر، و عنوان میکنند جامعه ما دو رکن دارد، یکی جمهوریت و دیگری اسلام.
📍 اما آیا واقعاً جمهوریت و اسلام دو جزء هم عرض و دو مقوله جدا که ربطی به یکدیگر ندارند هستند؟
در تبیین مفهوم جمهورى باید گفت که جمهوریت فقط بیانکننده شکل حکومت است، نه محتواى آن و اصولاً ملازمهاى بین جمهوریت و محتواى خاصى از حکومت وجود ندارد؛ به همین دلیل، مىتوان با شکل و قالب جمهورى، از حکومتهاى مختلف با محتواها و ماهیتهاى گوناگون صحبت کرد. به طور کلی، شکل هر رژیم صرفاً نشان دهنده نحوه گزینش مقام ریاست دولت کشور آن است، بىآنکه بتوان لزوما محتواى واقعى رژیم را بدین وسیله تبیین کرد.1
📍 در همین راستا رژیم جمهوری به رژیمی اطلاق می شود که در رأس قوه مجریه آن، فرد یا افراد انتخابى قرار گرفته باشند. براى تحقق جمهوریت، اراده عام یا به شکل مستقیم خود متجلى مىگردد (یعنى مردم یک کشور خود مستقیماً در اخذ تصمیمات سیاسى مشارکت مىکنند) و یا اینکه نمایندگان انتخابى همین مردم، قدرت سیاسى را از سوى گزینندگان اعمال مىدارند.2 بنابراین حکومت جمهورى، فقط بر اساس عنصر انتخابى بودن رئیس حکومت و مشارکت مردم در اتخاذ تصمیمات سیاسى تعریف می شود؛ عنصرى که در حکومت جمهورى اسلامى ایران نیز به وضوح دیده مىشود.
با قید «اسلامیت» دو ویژگى مهم ساختار نظام سیاسى اسلام (ضرورت مشروعیت الهى حاکم و ضرورت اسلامیت قوانین) رعایت شده است و با قید «جمهوریت» به مردم به عنوان مهم ترین مبدأ شکل گیرى و کارآمدى نهادهاى حکومتى توجه شده و مقتضیات زمان و شکل گیری ساختارهاى متناسب آن، مدنظر قرار گرفته است.
📍 از طرفی رأی مردم در جمهوریت در درجه اول تأیید و تثبیت کننده اصل آن نظام؛ و در درجه دوم رأیی برای ایجاد تغییرات در آن نظام است. همچنين رأي مردم و حضور واقعی آنها در صحنه و ارتباط تنگاتنگ و همیشگی با رهبر دینی در اداره نظام، لازمه تداوم تمامی انقلاب های مبتنی بر ایدئولوژی در طول تاریخ بوده است. بنابراین جمهوریت نه تنها با حکومت اسلامى منافاتى ندارد بلکه اصولاً یکى از ارکان آن بوده و در واقع جمهوریت تأیید و تثبیت کننده اسلامیت نظام است.
🖋 مؤید مطالب فوق، سخنی از امام خمینی(ره) است که می فرماید: حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما از رویّه پیامبر اکرم(ص) و امام على(ع) الهام خواهد گرفت و متکى به آراى عمومى ملّت است و شکل حکومت با مراجعه به آراى ملّت تعیین مى گردد.3
🖇 منابع
1. ابولفضل قاضی شریعت پناهی، حقوق اساسی و نهاد های سیاسی، 1368، ص 577
2. همان، ص564
3. صحیفه نور، ج 2، ص 260
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse