eitaa logo
اســــاس
93 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
نامزدهای محترم قسم نامه ریاست جمهوری را نیک بخوانند ببینند شانه‌هایشان یارای تحمل آن تعهدات شرعی و قانونی را دارد!
49.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹تحول فرهنگی تشنه‌ی تصمیم و اقدام رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی؟🤔 ⬇️این یادداشت را مطالعه بفرمایید⬇️ @asaas_discourse
تحول فرهنگی؛ تشنة تصمیم و اقدام 🔰پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضای حاکم بر فرهنگ جامعه هنوز به‌درستی از فرهنگ غربی فاصله نگرفته بود و محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به طور ویژه نیاز به اصلاح و چاره‌اندیشی در راستای فاصله‌گرفتن از فرهنگ غربی و حاکم شدن فرهنگ اسلامی داشت. 🔰در نتیجه مدتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تعطیلی کشیده شدند تا اینکه حضرت امام خمینی مدظله‌العالی به‌منظور اصلاح و تغییر فرهنگ نادرست حاکم بر مراکز آموزشی و گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی، دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر نمودند که بعداً شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نام‌گذاری شد. 🔰با عنایت به اهمیت و نقش کلیدی فرهنگ حاکم میان مردم، در اداره جوامع مختلف و خصوصاً جامعة اسلامی و نقش کلیدی آن در ابعاد دیگر مدیریتی جامعه چون اقتصاد و همچنین گذر راه صلاح و رستگاری و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی از مسیر علم و دانش و فرهنگ، متوجه نگاه تأکیدی حضرت امام (ره) و بعد از آن مقام معظم رهبری بر وجود نهادی به نام شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف عمیق فرهنگی و اسلامی در جمهوری اسلامی ایران می‌شویم. 🔰در اهمیت این نهاد حضرت امام (ره) و رهبری معظم سخنان نغز و پرمعنایی دارند که از جمله آن سخنرانی مقام معظم رهبری در ایام سالگرد تأسیس این شورا، در تاریخ ۱۳۹۲/٠۹/۱۹ می‌باشد. ایشان می‌فرمایند «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی از آن ابتکارات واقعاً بابرکت امام بزرگوار بود. اول ستاد انقلاب فرهنگی بود، بعد مسئلة شورای انقلاب فرهنگی که به ایشان پیشنهاد شد، بدون هیچ‌گونه لِمَ‌وبمَ‌ای پذیرفتند و حکم مستحکمی دادند. بعد، من از ایشان - رئیس‌جمهور بودم - سؤال کردم مصوبات ما [قانون باشد]، ایشان گفتند بایستی به مصوبات عمل بشود؛ یعنی حکم قانون به مصوبات دادند. یکی از آن کارهای مهم امام بزرگوار این بود.» 🔰آنچه محرز است و بیان شد جایگاه و اهمیت این شوراست که برای محقق شدن اهداف و آرمان‌های امام راحل در راستای تأسیس این شورا، نیاز به سیاست‌گذاری درست و اجرای صحیح و اصولی و کارگزارانی متقی و دغدغه‌مند دارد. 🔰با نگاهی به اعضای شورا متوجه می‌شویم که حضرت امام (ره)، سران سه قوه و نهادهای اصلی علمی و فرهنگی را وارد شورا کرد تا با درنظرگرفتن همه ظرفیت علمی و فرهنگی کشور، شاهد تحولاتی اساسی و کارآمد به‌واسطه این شورا در امور فرهنگی جامعه خصوصاً مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز اصلی تربیت نسل جوان و نوجوان انقلاب باشیم. 🔰ریاست شورا را رؤسای جمهور به عهده دارند و نقش کلیدی و اساسی رئیس‌جمهور در پیشبرد اهداف شورا امری انکارنشدنی می‌باشد و در هر دوره ریاست‌جمهوری با توجه ‌به افکار و اهداف متعدد رؤسای جمهور محترم شاهد تحولاتی در مسیر اصلی شورا بوده‌ایم. همچنین با تغییر دولت‌ها و تغییر جهت‌گیری‌های اعضای مختلف دولت‌ها، معمولاً شاهد تزلزل در دستورات و مصوبات شورا بوده‌ایم و بعضاً در یک دوره مصوبه دوره پیشین شورا به تصویب نرسیده و عملاً به‌صورت تشریفاتی باقی مانده و نتیجه‌ای در پی نداشته است. 🔰قاعدتاً تشریفاتی نمودن جایگاه این شورا، یکی از پایه‌های عدم تحقق تحول در این حوزه می‌باشد. حل پیچیدگی‌های موجود در تحقق واقعی انقلاب فرهنگی در فضای علمی، نیازمند پیگیری اساسی رئیس‌جمهور چه در بخش سیاست‌گذاری و چه در بخش اجراست. در غیر این‌صورت این شورا توان ایجاد تحول نخواهد داشت و فرهنگ، قربانی سیاست‌زدگی خواهد شد. @asaas_discourse
🔺اساس را در کلاب هاوس دنبال بفرمایید هم اکنون 🔺«چرا حتی معترضین نظام هم بتید در انتخابات شرکت کنند؟!»🔺 https://www.clubhouse.com/room/xn5BK0J3
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور 🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! @asaas_discourse
✍️حکایت رای مشروطِ جمهور و قدرت طلبی مطلقِ رئیس جمهور 🔸نقطه آغاز قانون است، اما نقطه پایان قانون نیست. این جمله می تواند روایت آغاز یک دیکتاتوری باشد، اگر ملتی آگاه نباشد! اگر نخواهیم به عنوان یک ملت، معنای درصد آرای مردم به جمهوری اسلامی و محتوای قانون اساسی را، در تحلیل تاریخ و وقایع دخیل نماییم، باید منتظر باشیم که آرای ما نیز در ساحت تاریخ و عرصه سیاسی بی ارزش شوند. 🔸 وقتی اراده می‌کنیم و انقلاب می‌شود، وقتی در اوج کثرت، خود را به وحدتی می‌رسانیم و می‌شود ، و تاریخ این تفاهم سیاسی مستند را ثبت می‌کند و محتوای این جمهوری اسلامی را با فراز و فرود بسیار تبدیل به سندی می‌کنیم بنیادین، یعنی نقطه‌ی آغاز، است. 🔸 اما وقتی ، متکی بر این سند و برای اجرای این سند دست به انتخاب می‌زند، و رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند، و رأی‌اش مصادره می‌شود برای آقای رئیس، روایت آغاز می‌شود. 🔸کمتر از یک سال از رأی یک ملت به یک نظام سیاسی، و فقط دو ماه از قانون اساسی آن گذشته است. زمستان 58 است. نه‌تنها در دوران زیست پیش از انقلاب و نه پس از آن، خود را مخالف رهبر انقلاب نشان نداده است بلکه با امام از فرانسه به ایران بازگشته و در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با رأی مردم حضور پیدا کرده است. جایی که امثال ، علی‌رغم نامزدی نتوانستند رأی مردم را کسب نمایند و اذعان دارد این انتخابات آزاد بوده و ادعا دارد در یک انتخابات آزاد، دلیل غلبه روحانیت و کسب اکثریت آرای مردم، از یک سو بی‌اعتبار بودن روشنفکران در آن فضا و از سوی دیگر حمایت از حضور روحانیون بوده است. وی معتقد است اکثریت با امام بود پس لیست امام رأی می‌آورد! 🔸انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و بنی‌صدر در انتخابات واجد چشم‌گیری از آرا می‌شود. کمی کمتر از یازده میلیون رأی در میان حدود 14 میلیون شرکت‌کننده. مشکلات از همان ابتدا آغاز می‌شود، مسائل متعدد است، اما مسئله لاینحل یک چیز است، بنی‌صدر در چهارچوب نمی‌گنجد! و در گرو آن نیست. 🔸او رأی بالای خود را تاویل می‌کند. معتقد است مردم او را انتخاب کرده‌اند پس اوست که مقبولیت دارد، نه خمینی و نه قانون اساسی. درخواست رفراندوم دارد برای برون‌رفت از بحران! و مهر رفراندوم پیشین هنوز خشک نشده است. بنی‌صدر در مصاحبه تاریخ شفاهی ایران (هاروارد) صراحتاً می‌گوید در مقابل دیدگاه امام قرار داشته است، اما زمان و زمینه تقابل با امام فراهم نبوده است، و در حالی ادعا دارد مردم نیز با دیدگاه‌های او همسو بوده‌اند و ازاین‌رو منتخب مردم شده است که هم بر اقبال حداکثری مردم به امام اذعان دارد و هم تاریخ گواه است که در اوج نفاق چنین بینشی را به مردم عرضه نکرد تا پاسخ آن را در یابد، هرچند پس از مشخص‌شدن مواضعش آن چه باید دریافت. 🔸بارزترین وجه انتخاب رئیس‌جمهور، انتخاب است. مجری آن چه ملت از پیش بر آن وفاق داشته است، اما عجیب‌ترین وجه دیکتاتوری نیز آن است که پس از کسب رأی در بستر یک قانون، مردم و قانونشان زیر پا گذاشته شوند و رأی مردم به نفع شخص مصادره شود، آن هم الی‌الابد! یعنی در این منطق برگزاری همه‌ساله انواع رفراندوم جایز است اما رأی مردم به ایشان با وجود تغییر و تبدل شخصیت یا کشف آن چه از روی نفاق بر زبان نیاورده بودند قابل تغییر نبوده و همواره قابل استناد است. 🔸رأی جمهور در چهارچوب قانون اساسی، و اعتبار نامزد و رئیس‌جمهور در گرو همین چهارچوب است، رأی مشروطی که دست آویز قدرت‌طلبی شود، اگر مختوم به عزل از جانب امت نشود، به ختم می‌شود. ۱۲۰ نماینده ملت ایران با طرح مسئله بنی‌صدر در ۲۴ خرداد سال ۶۰، راه را بر چنین آغازی بستند و امام امت نیز، ۱ تیرماه با تأیید عدم کفایت و حکم به عزل مجری ناخلف، هم‌داستانی امت و امام در پاسداری از جمهوریت و قانون اساسی را اعلام نمود. ........................... @asaas_discourse
صلاحیت نهادسازی رهبر؛ به بهانه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیتهای رهبر ناشی از پذیرش وظیفه ولایت امر و امامت امت (اصول ۵ و ۱۰۷ قانون اساسی) اقتضا دارد تا این مقام در راستای تحقق مصالح جامعه اسلامی بتواند اقدام به ایجاد ساختارهای متناسب نماید.
اســــاس
صلاحیت نهادسازی رهبر؛ به بهانه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیتهای رهبر ناشی از پذیر
سازمان تبلیغات اسلامی، که نباید با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشتباه گرفته شود، نهادی است برخاسته از متن انقلاب اسلامی که در اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و نخست در قالب شورای عالی تبلیغات اسلامی تأسیس شد و شروع به فعالیت نمود. این سازمان نهادي است ديني و فرهنگي كه داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و با هدف اشاعه اندیشه اسلام، دفاع از اصول اسلامی و مبانی و آرمانهای انقلاب اسلامی و گسترش کمی و کیفی تبلیغات دینی و مردمی در چارچوب سياست‌هاي مقام معظم رهبري اداره مي‌گردد. با درخواست اعضای شورای عالی، حضرت امام برای این نهاد، رئیس تعیین نمود و در اساسنامه مصوب ۱۳۸۷ رهبری مقرر شد رئیس سازمان مستقیما از طرف رهبر برای مدت پنج سال منصوب شود. لذا سازمان در شمار نهادهای انقلابی و زیرنظر مستقیم رهبری محسوب می‌شود. تحلیل موضوع ساختارسازی رهبر از بعد حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. رهبر به مقتضای اصل ۱۰۷ قانون اساسی برای ایفای نقش و مسئولیت هدایت‌گری طرق و ابزاری در اختیار دارد که در قانون اساسی صریحاً از آنها سخنی به میان نیامده است. نفس تصدي مقام ولايت امر و امامت امت و یا ریاست کشور، الزامات و اقتضائاتي حقوقی در پی دارد. به موجب اصل ۱۰۷ قانون اساسی، ولی‌فقیه همه مسئولیت‏های ناشی از ولایت امر را بر عهده دارد و مطابق اصل ۵۷، این ولایت، مطلقه بوده و حوزۀ اختیارات وسیعی را دربرمی‏گیرد و منحصر در موارد مندرج در اصل ۱۱۰ نیست(سایر اختیارات رهبر مصرح در اصول ۱۱۲، ۱۷۶ و ۱۷۷ مّثبِت ادعای عدم انحصار است). از این رو، ولي امر كه امام امت و رهبر جامعه اسلامي محسوب مي‏شود صلاحیت دارد وظايف و اختياراتي را اعمال كند كه صريحاً در اصل يا اصولي از قانون اساسي پيش‏بيني نشده باشد. در این چارچوب او صلاحیت دارد اقدام به تأسیس مؤسسه، نهاد و یا شورایی نماید و برخی از اختیارات و مسئولیّت‏های خود را به آن مؤسسه تفویض نماید. این صلاحیت‏ها را می‏توان به‌آسانی و با استناد به اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی به عنوان «اقتضائات ریاست بر بخشی از قوه مجریه» برای رهبری اثبات نمود. تأسیس نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در این راستا ارزیابی می‏شوند. به‌علاوه، تعیین ائمه جمعه در سراسر کشور(از طریق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور)، تعیین نماینده در نهادها و سازمان‏ها و مؤسسات گوناگون مملکتی و تشکیل نهادهای انقلابی گوناگون در زمره تجلیات کارویژه هدایت‌گری نهاد امامت به شمار می‏روند. شایان ذکر است که اصل تأسیس نهادهای گوناگون توسط رهبر، در عرف اساسی نیز تثبیت شده و هیچگاه این صلاحیت، خلاف قواعد و موازین حقوق اساسی تلقی نشده است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ ما را دنبال کنید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔸پنجمین گفت و گوی زنده اساس🔸 به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی برگزار خواهد شد. با حضور 🔸دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔸علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه محور گفت‌‌وگو: 🔸نقش شهید بهشتی در فرایند تصویب قانون اساسی زمان 📆دوشنبه ۷ تیر، ساعت ۲۲🕙 بصورت لایو در صفحه اینستاگرام اساس ➡️@asaas_discourse1⬅️ ....................... با ما همراه باشید @asaas_discourse
asaas_live5_p1_shahidbeashti.aac
حجم: 21.58M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده /بخش اول با عنوان «نقش در فرایند تصویب جمهوری اسلامی ایران» با حضور 🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه 💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Instagram.com/asaas_discourse1 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Telegram.me/Asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Eitaa.com/Asaas_discourse
Assas_live5_p2_shahidbeheshti.aac
حجم: 25.6M
🔺صوت پنجمین گفت وگوی زنده /بخش دوم با عنوان «نقش در فرایند تصویب جمهوری اسلامی ایران» با حضور 🔺دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔺 آقای علی محزون، مدرس حوزه و فعال رسانه 💠برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠 ⬇️اساس را دنبال بفرمایید⬇️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Instagram.com/asaas_discourse1 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Telegram.me/Asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://Eitaa.com/Asaas_discourse
‌ ✒رسیدگی به دارایی مسئولین؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها رسیدگی به دارایی مقامات پس از دوران تصدی، موضوع اصل ۱۴۲ می باشد که هرچند به تنهایی توان مقابله با فساد را ندارد اما به عنوان یکی از عوامل، با توجه ویژه بنیان گذار انقلاب و ارائه لیست دارایی از جانب ایشان و بررسی دارایی‌ها پس از رحلت ، عملیاتی شد، اما در ادامه مسیر حق این اصل ادا نشده است.