eitaa logo
اســــاس
97 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
رسالت امام باقر (ع) ⚫امام باقر(ع) در این مقام با مسئولیت های بسیار بزرگ و بسیار مهمی روبرو بود . نخست و پیش از هر چیز بر عهده ایشان بود که به تشیع، چارچوب و ویژگی های تفصیلیِ مشخص دهد و کار را از حیطه عمل یک یا دو یا سه نفر درآورد و به عملی تبدیل سازد که در یک گروه نمود می یابد و اسلام را در چهره حقیقی اش نمود می بخشد . 📚 کتاب امامان اهل بیت_صفحه ۵۹۰ 🆔 @shahidsadr
✍️مسئولیت دلسوزانه متقابل برای سلامت محیط اجتماعی 💠به بهانه ۳۱ تیر، فرمان امام خمینی به شورای انقلاب جهت تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر 💠 خصیصه بارز جامعه اسلامی پویایی آن است بدین معنا که همه افراد جامعه در برابر یکدیگر مسئولیت دارند و برای زندگی در یک محیط سالم باید به نحو همگانی مشارکت نمایند.
✍️مسئولیت دلسوزانه متقابل برای سلامت محیط اجتماعی 🔸️امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اسلامی است که عمل به آن، فلاح و رستگاری را در پی دارد. 🔸به حکم آیه شریفه:«وَلْتَکُن مٍّنکُم امةُ یَدعُون الَی الخیرِ وَ یامُرونَ بالمعروفِ و ینهونَ عَنِ المُنکرِ و اولئکَ هُم المُفْلِحُون؛ و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به كار شايسته وا دارند و از زشتي بازدارند و آنان همان رستگارانند (سوره آل عمران آیه‌ی ۱۰۴) 🔸️اولین اراده نظام حقوقی به منظور تحقق اصل اسلامی ، در فرمان امام خمینی (۱۳۵۸) برای تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر متبلور شده است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم‏🔸 ‏‏شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره ای به اسم‏‎ ‎‏«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید؛ و شعبه های آن در تمام کشور‏‎ ‎‏گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‏‎ ‎‏اعمال و و تمام اقشار است. و دولت انقلاب اسلامی مأمور‏‎ ‎‏است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر‏‎ ‎‏کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر‏‎ ‎‏حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و ‏‎ ‎‏حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند. و در اجرای حکم و حدود الهی احدی‏‎ ‎‏مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته یا مرتکب چیزی شد‏‎ ‎‏که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.» روح الله الموسوی الخمینی 🔸️پیام امام(ره) حاوی نکات مهمی است. ایشان در امر نظارت قائل بر در مقابل قانون می باشند؛ یعنی اینکه شخص خاطی حتی اگر رهبر انقلاب یا رئیس دولت هم باشد حکم بر او اجرا می شود لذا تفوقی بر دیگر افراد ملت ندارد. 🔸مضافِ بر آن، نظارت بر اعمال دولت و ادارات دولتی را در اولویت قرار داده اند تا اگر قدرت اعطایی را در جهت به کار برند مورد عتاب و خطاب قرار گیرند. 🔸️امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی نیز گنجانده شده است. ضمن تاکید بر بُعد تکلیفی امر به معروف و نهی از منکر از سه قِسم سخن می گوید؛ نظارت مردم بر مردم، دولت بر مردم و مردم بر دولت. 🔸️مردم بر مردم: مشارکت آحاد ملت در نظارت مسئولانه بر رفتار یکدیگر موجب ارتقا سلامت جامعه و بهسازی محیط زندگی خواهد شد. 🔸️دولت بر مردم: ارتباط تنگاتنگ دولت با مردم و ممانعت از کج روی ها از طریق ارشاد افراد منحرف و هدایت آنها به صراط مستقیم از وظایف اساسی و بنیادین می باشد. 🔸️مردم بر دولت: مشارکت فعال مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت در امر ، نشان از جامعه ای پویا و موثر دارد. یکی از مصادیق بارز این نوع نظارت‌، استفاده از ظرفیت اصل ۲۴ قانون اساسی در برخورداری از و در بیان مطالب است. اما از آنجا که درصورت ارشاد و تذکر به دلیل برخورداری طبقه حاکم از قدرت، امکان عدم تاثیر گذاری یا بدتر از آن خوف از برخی عواقب وجود دارد، باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر به جِّد و شود. 🔸️وازآنجاکه قدرت اعطا شده به طبقه حاکم، مجوز انتقاد از عملکرد آن ها را به همراه دارد، لذا زمامداران در خصوص عملکرد خود، در مقابل مردم مسئول و در مواجهه با انتقادات، موظف به می باشند. _____________ @asaas_discourse
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟ روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹ 🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند. ________ @asaas_discourse
تغییر عنوان مجلس شورای ملی و تعیین نام مجلس شورای اسلامی(1).pdf
250.7K
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟ روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹ 🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند. ________ @asaas_discourse
بسمه تعالی و له الحمد ماده واحده مصوبه نمایندگان مردم ایران در مورد نامگذاری مجلس به مجلس شورای اسلامی مغایرتی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد. از طرف اعضای حاضر شورای نگهبان رئیس موقت شورای نگهبان محمد رضا مهدوی کنی ۵۹/۴/۳۱ ___ @asaas_discourse
جناب آقای سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری اسلامی ایران قانون تعیین نام مجلس شورای اسلامی ایران که در جلسه ۵۹/۴/۳۱ با حضور شورای نگهبان به تصویب رسیده به پیوست ایفاد می گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی اکبر هاشمی ۵۹/۶/۱ __ @asaas_discourse
اســــاس
بسم‌الله الرحمن الرحیم 💠آموزه‌های نقوی💠 ❇️امام هادی علیه‌السلام فرمودند: اَلعالِمُ وَ المُتَعَلِّمُ شریکانِ فی الرُّشدِ، مأمورانِ بالنَّصیحَةِ، مَنهیّانِ عَنِ‌الغَشِّ؛ بحارالانوار، ج75، ص 367. ❇️امام هادی (علیه‌السلام) در جمله‌ای کوتاه هدف اصلی از تعامل میان استاد و دانشجو و مهم‌ترین قاعده لازم‌الرعایه در این تعامل را معرفی می‌کنند. به‌راستی هدف از تعامل عالم و متعلم یا استاد و دانشجو چیست؟ هدف استاد از آموزش و هدف دانشجو از آموختن کدام است؟ ❇️ از نظر امام دهم (علیه‌السلام) استاد و دانشجو در «رشد» یعنی بالندگی شریک هستند و رو به‌سوی ترقی دارند. این کلام گهربار نشان می‌دهد که علم‌آموزی موجب هر دو سوی این رابطه است و استاد و دانشجو هر دو در این رشد شریک‌اند. توجه به این پرسود، استاد را از و و دانشجو را از و کم همتی محفوظ می‌دارد. ❇️ نکته دیگر آنکه رشد علمی عالم و متعلم با تشریک‌مساعی و در یک رابطه دوسویه محقق می‌شود بنابراین استاد گوینده صرف و دانشجو شنونده صرف نیست. ❇️امام علی النقی (علیه‌السلام) عالم و متعلم را موظف به و ممنوع از غَشّ می‌دانند. نصیحت در لغت از نصح به معنای خلوص و صفا است. نصح العسل یعنی عسل تصفیه شد. نصح همچنین به معنای وعظ به کار می‌رود. ❇️در واقع موعظه کردن و پند دادن خود از آثار بارز خلوص و خیرخواهی کسی نسبت به دیگری است. در مقابل به معنای ناخالصی، ظاهرسازی و فریب‌کاری است. استاد و دانشجو در جایی به شراکتی پرسود یعنی پر از رشد دست می‌یابند که خالص و صاف و بیغش در آموختن و آموزش‌دادن ظاهر شوند. ❇️برخورد صادقانه با مباحث علمی بدون ظاهرسازی و بدون تعارف را می‌توان دانست. استاد و دانشجو در برخورد با اندیشه‌ها، تجربه‌ها و دستاوردهای علمی زلال و صادق‌اند، هیچ اندیشه‌ای را نمی‌کنند و باب بحث و سؤال را نمی‌بندند. ایشان بر سر دفاع از یک دیدگاه علمی گرفتار و نمی‌شوند؛ ❇️ بنابراین استاد و دانشجو بیش از همه با خود صادق‌اند و به‌محض آنکه قوتی در دیدگاهی ببینند خاضعانه به قوت آن اقرار می‌کنند و به جدال و مراء گرفتار نمی‌شوند! این کلید نیل به رشد علمی است که امام بزرگوارمان در این جملات کوتاه به دست می‌دهند. 🌼________________🌼 @asaas_discourse
🌼قـالَ رَسُـولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: 🔹يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاِْسْلامَ دينا. 🔹 روز برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و را به عنوان دين براى آنان پسنديد. امالى صدوق: ج۸، ص ۱۲۵ 🌼___________🌼 @asaas_discourse
✨بارقه‌های غدیری 💠 پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️ «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمى ‏انگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن برمی ‏خيزم. و شما را از معصيتي باز نمی ‏دارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو می ‏گذارم.»(خطبه ۱۷۵)
اســــاس
✨بارقه‌های غدیری 💠 پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️ «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى ب
✨بارقه‌های غدیری✨ ✍️پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️آنگونه که مقوله در کلمات حضرات معصومین علیهم‌السلام تصویر و ترسیم شده، همچون آن نیست که در مسندی یا کنج دنجی بنشیند و به دور از واقعیات جامعه تنها حکم براند و از دیگران انتظار پیروی داشته باشد. ✳️ بلکه امام به مثابه مکتب، خود بیش و پیش از همه در عمل به تکالیف الهی و التزام به پیشرو و پیشقدم است. همین مؤلفه، گویا و روشنگر ضرورت پیوند مدام امام و مکتب و نقش هدایت‌گر او است. ✳️ امام خود شخص راه‏یافته‏‌ای است که بر مدار مکتب حرکت کرده و سعی دارد توده را در «سیر الی الله» راهنما و راهبر باشد. از این رو بیش از هرکس، به سختی و جدیت پایبند به فرامین الهی است. ✳️حضرت در دوران و امامت خویش خطاب به مردم، این پیشگامی را همچون تعهدی بر دوش امام اعلام می‏کند که گویی پیش از اقدام پیشروانه امام، تکلیفی متوجه امت نبوده و یا آنکه امام، صالح به فرمان دادن و اطاعت خواستن در آن مورد نبوده است: «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمی‌انگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن بر مي‏خيزم. و شما را از معصيتي باز نمی‌دارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو می‏گذارم.»(خطبه ۱۷۵) ✳️محور بودن در امامت، اسوه بودن امام را ايجاب مى‌كند و امام قبل از آنكه از ديگران مسئوليتى بطلبد خود، پيشاپيش آن را عمل مى‌كند. امام از همۀ افراد امت نسبت به قانون الهی و وظایف شرعی متعهدتر و عامل‌تر است (خطبه ۱۶) ✳️امام علی علیه‌السلام در جایی دیگر فرمودند: كسى كه خود را در مقام پيشوايى و امامت بر مردم قرار مي‏دهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب و تعليم او نسبت به ديگران پيش از آنكه با زبانش باشد با عمل صورت گيرد.(حکمت ۷۳) ✳️ اطلاق كلام امام عليه‌السلام، هم بر مردم را شامل می ‏شود و هم تمام كسانى را كه به نوعي و را بر عهده می ‏گیرند. ✳️___________________✳️ @asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامت و ویژگی زمامداران جامعه اسلامی از زبان شهید بهشتی 🔰در تاریخ اسلام و تشیع، امامت یک اصل عالی و زنده است؛ در یک جامعه اسلامی، امام، زمامدار و رهبر یا باید الگویی تمام عیار اسلامی باشد، چنانکه علی علیه‌السلام بود؛ یا اگر علی نتوان بود، علی گونه باید بود. 🔰رفتار، اعمال، گفتار و مواضع زمامدار و رهبر جامعه مکتبی اسلام باید تجلی اسلام باشد. چرا که عمل و رفتار زمامدار جامعه بر مردم اثرگذار است و در واقع مردم همانند زمامداران رفتار می‌کنند. 🔰اگر قرار است جامعه به سوی الله حرکت کند و در راه خدا قدم بردارد، بینش، اعتقاد، رفتار و اعمال پیشوایان و زمامداران جامعه باید از اسلام الگو گرفته باشد. 🔰 مسئولیت خلق این است که در پرتو قرآن و وحی الهی و ائمه اطهار، احکام اسلامی را بر پا دارند. بنابراین در جامعه اسلامی، جامعه ای که به راستی اسلامی است، هیچ چیز ضد عقل و ضد ارزشی نباید در آن وجود داشته باشد. ____ @asaas_discourse
✨بارقه‌های غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
اســــاس
✨بارقه‌های غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
🔹پیام خطبه غدیر پیامی جاری تا روز قیامت 🔹 یک پیام است. مهم ترین پیام الهی که توسط پیامبر اکرم ابلاغ شد.(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبِّکَ ـ فی عَلِی، یعْنی فِی الْخِلافَةِ لِعَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ ) پیامی به وسعت تمامی امر . به نحو اتم و اکمل. (إنَّما أَکْمَلَ اللّه‏ عَزَّ وَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ) به طور رسا و بلیغ. در روز روشن و در مقابل چشمان بزرگترین اجتماع آن زمان. 🔹 پیامی عمومی و فراگیر از سوی خدا، خطاب به همه زن و مرد، بزرگ و کوچک، سیاه و سفید، عرب و عجم، حاضر و غایب، به دنیا آمده اند یا نیامده ... تا روز قیامت. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹 مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَوِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائِبٍ، وَعَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ. » 🔸 ای مردم، من امر را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به می‏‌سپارم، و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده‌‏اند یا نیامده‌‏اند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹پیام فرمانی است به بیعت با خدا و بیعت با رسول خدا و بیعت با علی(ع) و امامان از نسل او و پذیرش ولایت و سروری امیرالمومنین و فرزندان از نسل او تا قائم 🔸«مَعاشِرَ النّاسِ، فَبایعُوا اللّه‏ وَبایعُونی وَبایعُوا عَلِیا أمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَینَ وَالاْءَئِمَّةَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْآخِرَةِ کَلِمَةً باقِیةً » 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹همین برادرم، وصیم، جامع علم من، بعد از من (هذا عَلِی أَخی وَوَصِیی وَواعی عِلْمی، وخَلیفَتی فی أُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بی‌وَعَلی تَفْسیرِ کِتابِ اللّه‏ عَزَّ وجَلَّ وَالدّاعی إلَیهِ وَالْعامِلُ بِما یرْضاهُ وَالْمُحارِبُ لاِءَعْدائِهِ وَالْمُوالی عَلی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ. إنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه‏ وَأَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَالإمامُ الْهادی مِنَ اللّه‏، وَقاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ بِأَمْرِ اللّه‏) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹یاریگر دین خدا، و مدافع رسول خدا، با تقوای پاکیزه هدایت‌کننده هدایت‌شده. پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند. 🔸(هوَ ناصِرُ دینِ اللّه‏ وَالْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللّه‏، وَهُوَ التَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی. نَبِیکُمْ خَیرُ نَبِی وَوَصِیکُمْ خَیرُ وَصِی وَبَنُوهُ خَیرُ الاْءَوْصِیاءِ.) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹اوست مبین در کلام حق (وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه‏ فی سُورَةِ یس: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ») و او از طرف خدا به امامت برگزیده شده (إنَّهُ إمامٌ مِنَ اللّه‏). بدانید که بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست (أَلا لا تَحِلُّ اءمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاِءَحَدٍ غَیرِهِ) و کسی که از اصل امامت و ولایت او سرباز زند اعمالش نابود گشته و گرفتار عذاب آخرت است. ( فَمَنْ لَمْ‏یأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللّه‏ عَزَّ وَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا والاْآخِرَةِ وَفِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ، «لا یخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلا هُمْ ینْظَرُونَ») 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹و پاسخ شایسته در همه ازمنه و امکنه از سوی ولایتمداران این گونه است: (انّا سامِعُونَ مُطیعُونَ راضُونَ مُنْقادُونَ لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا وَرَبِّکَ فی أَمْرِ إمامِنا عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَمَنْ وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الاْءَئِمَّةِ. نُبایعُکَ عَلی ذلِکَ بِقُلُوبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیدینا. عَلی ذلِکَ نَحْیی وَعَلَیهِ نَمُوتُ وَعَلَیهِ نُبْعَثُ. وَلا نُغَیرُ وَلا نُبَدِّلُ، وَلا نَشُکُّ وَلا نَجْحَدُ وَلا نَرْتابُ، وَلا نَرْجِعُ عَنِ الْعَهْدِ وَلانَنْقُضُ الْمیثاقَ.) 🔸 ما شنیدیم و اطاعت می‏‌کنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می‌‏آوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‏‌آیند. بر این مطلب با قلب‏‌هایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو می‏‌کنیم. @asaas_discourse
اســــاس
✨بارقه‌های غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
بر این عقیده زنده‏ایم و با آن می‌‏میریم و روز قیامت با آن محشور می‏‌شویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی‏کنیم و شک و انکار نمی‌‏نماییم و تردید به دل راه نمی‏‌دهیم و از این قول بر نمی‏‌گردیم و پیمان را نمی‏‌شکنیم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹و این بزرگترین از سوی خداوند به بندگانش بود: (أَلا وَانَّ رَأْسَ الاْءَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا اءلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یحْضُرْ وَتَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ عَنّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَاءنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّه‏ عَزَّ وَجَلَّ وَمِنّی. وَلا أَمْرَ بِمَعْرُوفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ اءلاّ مَعَ امامٍ مَعْصُومٍ.) 🔸بدانید که بالاترین امر به معروف آن است که سخن مرا بفهمید و آن را به کسانی که حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر کنید و از مخالفتش نهی نمایید، چرا که این دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری نمی‏‌شود مگر با . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @asaas_discoure
🔸هفتمین نشست زنده اساس با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی» با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس حقوق رسانه 🗓️سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ 🕔ساعت ۱۷ 📌نشست در اسکای روم برگزار خواهد شد https://www.skyroom.online/ch/asaas1/-1400- 📌لینک مستقیم در بیو پیج در دسترس خواهد بود 📌فیلم نشست به صورت همزمان از طریق لایو به اشتراک گذاشته می‌شود. http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیت‌ها به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی. 📌تنفیذ ریاست‌جمهوری را باید از سطح یک امر تشریفاتی فراتر و به مثابه یک امر واقعی و دارای آثار حقوقی - شرعی در نظر گرفت. در این نقطه سرنوشت‌ساز است که اساس نظام، به یک بازوی نظارتی مجهز می‌شود و آن نظارت دیدبانی است که با ابزار مشروعیت‌زدایی، مانع از آن می‌شود که رئیس‌جمهور فاقد ‌کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمان‌های مردم انقلابی شود.
اســــاس
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیت‌ها به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی. 📌ت
✍️تنفیذ رئیس‌جمهور، صیانت از تداوم صلاحیت‌ها 🔰تابستان ۱۳۶۰ با روزهای پر از اندوه و امید آن، به میانه راه رسیده است. هنوز سال دومِ ریاست‌جمهوری به اتمام نرسیده که مجلس با رای قاطع ۱۷۷ رأی موافق، مقابل یک رأی مخالف، با استناد به دلایلی چون هم‌بستگی با نیروهای ضدانقلابِ وابسته به شرق و غرب، موضع‌گیری علیه نظام، دخالت صریح در قوه قضائیه و افشای اسرار اقتصادی کشور، رأی بنی‌‌صدر را اعلام کرد. 🔰 بدین ترتیب، نهال نظام جمهوری اسلامی در مسیر تندباد حوادثی قرار گرفت که با برکناری بنی‌صدر شروع شد اما با مصائبی چون ترور نافرجام آیت‌الله خامنه‌ای، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، تحرکات تجزیه‌طلبانه برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی و اردوکشی‌های خیابانی منافقین تمام نشد... . این هنوز آغاز ماجرا بود. 🔰پس از اعلام عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، شورای موقت ریاست‌جمهوری بر اساس اصل ۱۳۱ تشکیل شد تا ضمن رسیدگی به امور جاری کشور، مقدمات برگزاری دومین انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کند. امام در جایگاه رهبر روشن‌ضمیر ملت -در حالی‌که از زخم بنی‌صدر بر پیکر انقلاب آزرده است- هم‌چون همیشه، مردم را با ارائه معیار‌های روشنگرانه، امیدوار و رهنمایی می‌کند: 📌 «ما یک‌ سیلی‌ خوردیم‌ از اشتباه‌، همه‌ این‌ نابسامانی‌ها را که‌ الان‌ داریم‌ برای‌ این‌که‌ اشتباه‌کردیم‌، نباید اشتباه‌ تکرار بشود. دنبال‌ این‌ باشید که‌ یک‌ نفر صددرصد ، ، در خط‌ اسلام‌ برای‌ ریاست‌جمهوری‌ انتخاب‌ کنید.» 🔰دومین انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی به پایان رسید. مراسم در حالی برگزار شد که مردم، با عبرت گرفتن از روزهای اندوه‌بار اما بصیرت‌افزای ماه‌های گذشته، منتظرند امام در «»، مسیر پیش روی ملت را روشن کند. 🔰در این حکم، پدر مهربان ملت، خداوند را به خاطر حضور همیشگی مردم شکر می‌کند و تاکید می‌کند که هر چه می‌گذرد مشکلات بیشتر می‌شود اما در مقابل، حضور مردم در صحنه نیز پررنگ‌تر می‌شود. 🔰امام پس از این، به بیان شاه‌کلید تفاوت نظام ریاست‌جمهوری اسلامی با سایر نظام‌ها می‌پردازد و تبیین می‌کند که «» رئیس‌جمهور با «نصب ولی‌فقیه» مسلم و محقق می‌شود و مادام که منتخب ملت در مسیر رسیدن به اهداف اسلامی حرکت کند، پیرو احکام و فرامین الهی باشد، از قانون اساسی تبعیت کند و در راه مصالح ملت گام بردارد، این تنفیذ پابرجاست و «هر زمان» از این امور تخطی شود، امام امت، را از فرد منتخب خواهد گرفت و بدین ترتیب، علاوه بر لزوم مشروعیت‌بخشی ولی‌فقیه در آغاز دوره ریاست‌جمهوری، به «استمرار» این سازوکار تصریح می‌کند. 🔰در حقیقت، از آن‌جا که امور اجرایی از شئون ولایت است، رئیس‌جمهور باید یا از جانب او باشد و بدین شکل، امضای حکم ریاست‌جمهوری، «ثبوتا» از اختیارات ولی‌فقیه است. 🔰در این حالت، تنفیذ از سطح یک امر تشریفاتی فراتر رفته و به یک «امر واقعی و دارای آثار تکوینیِ شرعی و حقوقی» بدل می‌شود. 🔰درست در این نقطه است که اساس نظام، به بازوی نظارتی دیگری مجهز می‌شود. نظارت دیدبانی که با ابزار مشروعیت‌زدایی، مانع از آن می‌شود که رئیس‌جمهور فاقد ‌کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمان‌های مردم انقلابی شود. 🔰 در این نقطه سرنوشت‌ساز، حکم ریاست‌جمهوری نه تنها در مقابل اراده مردم قرار نمی‌گیرد، بلکه به بهترین شکل، «آرمان سیاسی ملت هم‌کیش و هم‌فکر» است. ________ @asaas_discourse
اســــاس
🔸رمز و راز اسلحه مباهله: بر هم زدن نقشه‌ی حریف (ملاهای_کلیسا) 🔹 براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد. 🔹شیوه مبارزه با با مردمى كه نمی‌شود با با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با روبرو شد. 🔹 شيوه احساسى چيست؟ . اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. 🔹بياييد را كه دوست داريم كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مى‌روند. 🔹پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر بودند تا دنباله‌رو منطق، سنگر را خالى كردند و عقب‌نشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمى‌كنيم. 🔹 اين بسيار مناسب بود، براى اينكه قبل از شروع اسلام آرام‌آرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاه‌هاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شركِ به يك نوع شرك سوق می‌داد. 🔹 اسلام آمد تا اين مردم را به سوى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات ، گيرايى‌هاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيرايي‌ها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. 🔹به محض اينكه در برابر چنين دعوتى عقب‌نشينى مى‌كرد، همان عقب‌نشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مى‌كرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساس‌انگيزى به ناچار عقب‌نشينى كرد. و اين عقب‌نشينى پيروزى بسيار ارزنده‌اى براى نهضت اسلام بود. 🔹شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحث‌ها دنباله‌رو و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مى‌شود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مى‌افتد… در اينگونه شرايط مگر می‌شود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيك‌هاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. 🔹پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش () در وضعى قرار مى‌گيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مى‌شود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مى‌گذارند و تحريك مى‌كنند. پيامبر بايد كارى می كرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. 🔹پيامبر به فرمان خدا، با قاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مى‌ترسند و جا خالى مى‌كنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنه‌اى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مى‌زند. او را شكست مى‌دهد و زمينه را براى منطق آماده مى‌سازد. 🔹مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين رفته است. 🔹 در شرايطى كه حريف، يا يا ، زمينه‌هاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيه‌اى مى فرماييد؟ ... براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند . داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد. منبع: / ولایت رهبری روحانیت: (۱۳۹۰) صص۵۶-۶۰ ➖🔹➖🔹➖🔹 @asaas_discourse
بخش اول بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
42.9M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش اول با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی » با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید: http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse
بخش دوم بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
43.69M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش دوم با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی » با حضور 🔸دکتر جواد جاویدنیا معاون سابق دادستانی کل کشور دبیر نشست: 🔸زهرا روشندل کارشناس اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید: http://Instagram.com/asaas_discourse1 ____________ @asaas_discourse