🌼قـالَ رَسُـولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
🔹يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاِْسْلامَ دينا.
🔹 روز #غدير_خم برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم #على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او #هدايت شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز #دين را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و #اسلام را به عنوان دين براى آنان پسنديد.
امالى صدوق: ج۸، ص ۱۲۵
🌼___________🌼
@asaas_discourse
اســــاس
✨بارقههای غدیری 💠 پیشرو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️ «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى ب
✨بارقههای غدیری✨
✍️پیشرو بودن امام در عمل به تکالیف الهی
✳️آنگونه که مقوله #امامت در کلمات حضرات معصومین علیهمالسلام تصویر و ترسیم شده، #امام_امت همچون آن #حکمرانی نیست که در مسندی یا کنج دنجی بنشیند و به دور از واقعیات جامعه تنها حکم براند و از دیگران انتظار پیروی داشته باشد.
✳️ بلکه امام به مثابه #انسان_پرورشیافته مکتب، خود بیش و پیش از همه در عمل به تکالیف الهی و التزام به #مکتب پیشرو و پیشقدم است.
همین مؤلفه، گویا و روشنگر ضرورت پیوند مدام امام و مکتب و نقش هدایتگر او است.
✳️ امام خود شخص راهیافتهای است که بر مدار مکتب حرکت کرده و سعی دارد توده #امت را در «سیر الی الله» راهنما و راهبر باشد. از این رو بیش از هرکس، به سختی و جدیت پایبند به فرامین الهی است.
✳️حضرت #امام_علی_علیه_السلام در دوران #حکومت و امامت خویش خطاب به مردم، این پیشگامی را همچون تعهدی بر دوش امام اعلام میکند که گویی پیش از اقدام پیشروانه امام، تکلیفی متوجه امت نبوده و یا آنکه امام، صالح به فرمان دادن و اطاعت خواستن در آن مورد نبوده است:
«اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمیانگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن بر ميخيزم. و شما را از معصيتي باز نمیدارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو میگذارم.»(خطبه ۱۷۵)
✳️محور بودن #مسئوليت در امامت، اسوه بودن امام را ايجاب مىكند و امام قبل از آنكه از ديگران مسئوليتى بطلبد خود، پيشاپيش آن را عمل مىكند. امام از همۀ افراد امت نسبت به قانون الهی و وظایف شرعی متعهدتر و عاملتر است (خطبه ۱۶)
✳️امام علی علیهالسلام در جایی دیگر فرمودند: كسى كه خود را در مقام پيشوايى و امامت بر مردم قرار ميدهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب و تعليم او نسبت به ديگران پيش از آنكه با زبانش باشد با عمل صورت گيرد.(حکمت ۷۳)
✳️ اطلاق كلام امام عليهالسلام، هم #رئيس_حكومت بر مردم را شامل می شود و هم تمام كسانى را كه به نوعي #ارشاد و #هدايت #مردم را بر عهده می گیرند.
✳️___________________✳️
@asaas_discourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امامت و ویژگی زمامداران جامعه اسلامی از زبان شهید بهشتی
🔰در تاریخ اسلام و تشیع، امامت یک اصل عالی و زنده است؛ در یک جامعه اسلامی، امام، زمامدار و رهبر یا باید الگویی تمام عیار اسلامی باشد، چنانکه علی علیهالسلام بود؛ یا اگر علی نتوان بود، علی گونه باید بود.
🔰رفتار، اعمال، گفتار و مواضع زمامدار و رهبر جامعه مکتبی اسلام باید تجلی اسلام باشد. چرا که عمل و رفتار زمامدار جامعه بر مردم اثرگذار است و در واقع مردم همانند زمامداران رفتار میکنند.
🔰اگر قرار است جامعه به سوی الله حرکت کند و در راه خدا قدم بردارد، بینش، اعتقاد، رفتار و اعمال پیشوایان و زمامداران جامعه باید از اسلام الگو گرفته باشد.
🔰 مسئولیت خلق این است که در پرتو قرآن و وحی الهی و ائمه اطهار، احکام اسلامی را بر پا دارند. بنابراین در جامعه اسلامی، جامعه ای که به راستی اسلامی است، هیچ چیز ضد عقل و ضد ارزشی نباید در آن وجود داشته باشد.
____
@asaas_discourse
اســــاس
✨بارقههای غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
🔹پیام خطبه غدیر پیامی جاری تا روز قیامت
🔹#غدیر یک پیام است. مهم ترین پیام الهی که توسط پیامبر اکرم ابلاغ شد.(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبِّکَ ـ فی عَلِی، یعْنی فِی الْخِلافَةِ لِعَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ ) پیامی به وسعت تمامی امر #رسالت. به نحو اتم و اکمل. (إنَّما أَکْمَلَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ) به طور رسا و بلیغ. در روز روشن و در مقابل چشمان بزرگترین اجتماع #مسلمین آن زمان.
🔹 پیامی عمومی و فراگیر از سوی خدا، خطاب به همه #مردم زن و مرد، بزرگ و کوچک، سیاه و سفید، عرب و عجم، حاضر و غایب، به دنیا آمده اند یا نیامده ... تا روز قیامت.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹 مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَوِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائِبٍ، وَعَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ. »
🔸 ای مردم، من امر #خلافت را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به #ودیعه میسپارم، و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمدهاند یا نیامدهاند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹پیام فرمانی است به بیعت با خدا و بیعت با رسول خدا و بیعت با علی(ع) و امامان از نسل او و پذیرش ولایت و سروری امیرالمومنین و فرزندان از نسل او تا #مهدی قائم
🔸«مَعاشِرَ النّاسِ، فَبایعُوا اللّه وَبایعُونی وَبایعُوا عَلِیا أمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَینَ وَالاْءَئِمَّةَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْآخِرَةِ کَلِمَةً باقِیةً »
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹همین #علی برادرم، وصیم، جامع علم من، #جانشین بعد از من
(هذا عَلِی أَخی وَوَصِیی وَواعی عِلْمی، وخَلیفَتی فی أُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بیوَعَلی تَفْسیرِ کِتابِ اللّه عَزَّ وجَلَّ وَالدّاعی إلَیهِ وَالْعامِلُ بِما یرْضاهُ وَالْمُحارِبُ لاِءَعْدائِهِ وَالْمُوالی عَلی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ. إنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه وَأَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَالإمامُ الْهادی مِنَ اللّه، وَقاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ بِأَمْرِ اللّه)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹یاریگر دین خدا، و مدافع رسول خدا، با تقوای پاکیزه هدایتکننده هدایتشده. پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند.
🔸(هوَ ناصِرُ دینِ اللّه وَالْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللّه، وَهُوَ التَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی. نَبِیکُمْ خَیرُ نَبِی وَوَصِیکُمْ خَیرُ وَصِی وَبَنُوهُ خَیرُ الاْءَوْصِیاءِ.)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹اوست #امام مبین در کلام حق (وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه فی سُورَةِ یس: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ») و او از طرف خدا به امامت برگزیده شده (إنَّهُ إمامٌ مِنَ اللّه). بدانید که #امیرالمؤمنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست (أَلا لا تَحِلُّ اءمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاِءَحَدٍ غَیرِهِ) و کسی که از اصل امامت و ولایت او سرباز زند اعمالش نابود گشته و گرفتار عذاب آخرت است.
( فَمَنْ لَمْیأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللّه عَزَّ وَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا والاْآخِرَةِ وَفِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ، «لا یخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلا هُمْ ینْظَرُونَ»)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹و پاسخ شایسته در همه ازمنه و امکنه از سوی ولایتمداران این گونه است:
(انّا سامِعُونَ مُطیعُونَ راضُونَ مُنْقادُونَ لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا وَرَبِّکَ فی أَمْرِ إمامِنا عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَمَنْ وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الاْءَئِمَّةِ. نُبایعُکَ عَلی ذلِکَ بِقُلُوبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیدینا. عَلی ذلِکَ نَحْیی وَعَلَیهِ نَمُوتُ وَعَلَیهِ نُبْعَثُ. وَلا نُغَیرُ وَلا نُبَدِّلُ، وَلا نَشُکُّ وَلا نَجْحَدُ وَلا نَرْتابُ، وَلا نَرْجِعُ عَنِ الْعَهْدِ وَلانَنْقُضُ الْمیثاقَ.)
🔸 ما شنیدیم و اطاعت میکنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود میآوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا میآیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو #بیعت میکنیم.
@asaas_discourse
اســــاس
✨بارقههای غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
بر این عقیده زندهایم و با آن میمیریم و روز قیامت با آن محشور میشویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمیکنیم و شک و انکار نمینماییم و تردید به دل راه نمیدهیم و از این قول بر نمیگردیم و پیمان را نمیشکنیم.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔹و این بزرگترین #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر از سوی خداوند به بندگانش بود: (أَلا وَانَّ رَأْسَ الاْءَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا اءلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یحْضُرْ وَتَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ عَنّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَاءنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ وَمِنّی. وَلا أَمْرَ بِمَعْرُوفٍ وَلا نَهْی عَنْ مُنْکَرٍ اءلاّ مَعَ امامٍ مَعْصُومٍ.)
🔸بدانید که بالاترین امر به معروف آن است که سخن مرا بفهمید و آن را به کسانی که حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر کنید و از مخالفتش نهی نمایید، چرا که این دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هیچ امر به معروف و نهی از منکری نمیشود مگر با #امام_معصوم.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
@asaas_discoure
🔸هفتمین نشست زنده اساس
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق فضای مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس حقوق رسانه
🗓️سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
🕔ساعت ۱۷
📌نشست در اسکای روم برگزار خواهد شد
https://www.skyroom.online/ch/asaas1/-1400-
📌لینک مستقیم در بیو پیج در دسترس خواهد بود
📌فیلم نشست به صورت همزمان از طریق لایو به اشتراک گذاشته میشود.
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیتها
به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی.
📌تنفیذ ریاستجمهوری را باید از سطح یک امر تشریفاتی فراتر و به مثابه یک امر واقعی و دارای آثار حقوقی - شرعی در نظر گرفت. در این نقطه سرنوشتساز است که اساس نظام، به یک بازوی نظارتی مجهز میشود و آن نظارت دیدبانی است که با ابزار مشروعیتزدایی، مانع از آن میشود که رئیسجمهور فاقد کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمانهای مردم انقلابی شود.
اســــاس
✍️تنفیذ رئیس جمهور؛ صیانت از تداوم صلاحیتها به بهانه سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجائی. 📌ت
✍️تنفیذ رئیسجمهور، صیانت از تداوم صلاحیتها
🔰تابستان ۱۳۶۰ با روزهای پر از اندوه و امید آن، به میانه راه رسیده است. هنوز سال دومِ ریاستجمهوری #بنی_صدر به اتمام نرسیده که مجلس با رای قاطع ۱۷۷ رأی موافق، مقابل یک رأی مخالف، با استناد به دلایلی چون همبستگی با نیروهای ضدانقلابِ وابسته به شرق و غرب، موضعگیری علیه نظام، دخالت صریح در قوه قضائیه و افشای اسرار اقتصادی کشور، رأی #عدم_کفایت_سیاسی بنیصدر را اعلام کرد.
🔰 بدین ترتیب، نهال نظام جمهوری اسلامی در مسیر تندباد حوادثی قرار گرفت که با برکناری بنیصدر شروع شد اما با مصائبی چون ترور نافرجام آیتالله خامنهای، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، تحرکات تجزیهطلبانه برخی گروهکها در نقاط مرزی و اردوکشیهای خیابانی منافقین تمام نشد... . این هنوز آغاز ماجرا بود.
🔰پس از اعلام عدم کفایت سیاسی بنیصدر، شورای موقت ریاستجمهوری بر اساس اصل ۱۳۱ #قانون_اساسی تشکیل شد تا ضمن رسیدگی به امور جاری کشور، مقدمات برگزاری دومین انتخابات ریاستجمهوری را فراهم کند. امام در جایگاه رهبر روشنضمیر ملت -در حالیکه از زخم بنیصدر بر پیکر انقلاب آزرده است- همچون همیشه، مردم را با ارائه معیارهای روشنگرانه، امیدوار و رهنمایی میکند:
📌 «ما یک سیلی خوردیم از اشتباه، همه این نابسامانیها را که الان داریم برای اینکه اشتباهکردیم، نباید اشتباه تکرار بشود. دنبال این باشید که یک نفر صددرصد #مکتبی، #اسلامی، در خط اسلام برای ریاستجمهوری انتخاب کنید.»
🔰دومین انتخابات ریاستجمهوری با پیروزی #محمد_علی_رجایی به پایان رسید. مراسم #تنفیذ_ریاست_جمهوری در حالی برگزار شد که مردم، با عبرت گرفتن از روزهای اندوهبار اما بصیرتافزای ماههای گذشته، منتظرند امام در «#حکم_تنفیذ»، مسیر پیش روی ملت را روشن کند.
🔰در این حکم، پدر مهربان ملت، خداوند را به خاطر حضور همیشگی مردم شکر میکند و تاکید میکند که هر چه میگذرد مشکلات بیشتر میشود اما در مقابل، حضور مردم در صحنه نیز پررنگتر میشود.
🔰امام پس از این، به بیان شاهکلید تفاوت نظام ریاستجمهوری اسلامی با سایر نظامها میپردازد و تبیین میکند که «#مشروعیت» رئیسجمهور با «نصب ولیفقیه» مسلم و محقق میشود و مادام که منتخب ملت در مسیر رسیدن به اهداف اسلامی حرکت کند، پیرو احکام و فرامین الهی باشد، از قانون اساسی تبعیت کند و در راه مصالح ملت گام بردارد، این تنفیذ پابرجاست و «هر زمان» از این امور تخطی شود، امام امت، #مشروعیت را از فرد منتخب خواهد گرفت و بدین ترتیب، علاوه بر لزوم مشروعیتبخشی ولیفقیه در آغاز دوره ریاستجمهوری، به «استمرار» این سازوکار تصریح میکند.
🔰در حقیقت، از آنجا که امور اجرایی از شئون ولایت است، رئیسجمهور باید #منصوب یا #مأذون از جانب او باشد و بدین شکل، امضای حکم ریاستجمهوری، «ثبوتا» از اختیارات ولیفقیه است.
🔰در این حالت، تنفیذ از سطح یک امر تشریفاتی فراتر رفته و به یک «امر واقعی و دارای آثار تکوینیِ شرعی و حقوقی» بدل میشود.
🔰درست در این نقطه است که اساس نظام، به بازوی نظارتی دیگری مجهز میشود. نظارت دیدبانی که با ابزار مشروعیتزدایی، مانع از آن میشود که رئیسجمهور فاقد کفایت، سبب خروج قطار حرکت ملت از ریل آرمانهای مردم انقلابی شود.
🔰 در این نقطه سرنوشتساز، #تنفیذ حکم ریاستجمهوری نه تنها در مقابل اراده مردم قرار نمیگیرد، بلکه به بهترین شکل، #پاسدار «آرمان سیاسی ملت همکیش و همفکر» است.
________
@asaas_discourse
اســــاس
🔸هفتمین نشست زنده اساس با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی» با حضور
339261_788(1).pdf
714.1K
پيشنويس طرح قانون
حمايت از حقوق كاربران و خدمات پايه كاربردی فضای مجازی
۱۴۰۰/۴/۲۶
____
@asaas_discourse
اســــاس
🔸رمز و راز اسلحه مباهله: بر هم زدن نقشهی حریف (ملاهای_کلیسا)
🔹#مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
🔹شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمیشود با #منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد.
🔹 شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد.
🔹بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند.
🔹پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم.
🔹 اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شركِ #بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد.
🔹 اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات #مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى.
🔹به محض اينكه #مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
🔹شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر میشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد.
🔹پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى می كرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند.
🔹پيامبر به فرمان خدا، با قاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
🔹مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است.
🔹 در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... #مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهید_بهشتی/ ولایت رهبری روحانیت: (۱۳۹۰) صص۵۶-۶۰
➖🔹➖🔹➖🔹
@asaas_discourse
بخش اول بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
42.9M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش اول
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
بخش دوم بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
43.69M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش دوم
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
بخش سوم بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی.mp3
39.16M
فایل صوتی هفتمین نشست زنده اساس/بخش سوم
با موضوع
«بررسی ابعاد حقوقی #طرح_صیانت_از_حقوق_کاربران_در_فضای_مجازی»
با حضور
🔸دکتر جواد جاویدنیا
معاون سابق #فضای_مجازی دادستانی کل کشور
دبیر نشست:
🔸زهرا روشندل
کارشناس #حقوق_رسانه
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____________
@asaas_discourse
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه
📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اعلام کرد: «کلیه قوانین و آیین نامه های قضایی باید تغییر کند».
⚖️ مفهوم تحول دارای طیف وسیعی از شاخص ها است که مبتنی بر نوآوری به وجود می آید سند تحول قوه قضاییه نشان دهنده سیر تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است. توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است.
@asaas_discourse
اســــاس
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه 📌در تاریخ سیزدهم مرداد 1358، شهید دکتر بهشتی طی مصاحبه ای اع
✍️تحقق عدالت اسلامی در پرتو تحول عدلیه
🔺با تغییر نظام سیاسی ایران، هماهنگی دستگاههای مختلف با نظام سیاسی جدید به مفهوم «نظام ارزش ها» معنی جدیدی داد. تحول در #عدلیه جمهوری اسلامی می بایست بر اساس نظام ارزش های جدید شکل می گرفت لذا اولین اقدام تحول آفرین،تدوین نظام ارزش ها و پس از آن تدوین نظام مسائل #قوه_قضاییه بود.
🔺هر چند ابتنای بخش مهمی از قوانین نظیر قانون مدنی بر اساس نظرات فقهی بود لیکن تغییر آن بخش از قوانین که بر #شرع مقدس منطبق نبود با سازکار پیش بینی شده در قانون اساسی زمان بر بود به همین دلیل پی ریزی نظام قضای اسلامی و مکتبی با دستورات و مصوبات ابلاغی رئیس عدلیه آغاز شد و تحول در #قوانین_و_مقررات_قضایی آغاز شد.
🔺تحول در نیروی انسانی نیز با استخدام نیروی انسانی به خصوص #قضات_مکتبی یکی دیگر از چرخش های تحول آفرین نظام قضایی است که در اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیز ظاهر شده است.
🔺تحول در دستگاه قضایی یک مفهوم #باینری نیست بلکه تغییرات در عدلیه را باید یک فرآیند زمان بر، پیچیده و #فازی دانست که دارای ابعاد مختلفی است. برای تحقق سنجش میزان تحول در #قوه_قضاییه از استقرار نظام جمهوری اسلامی تاکنون، باید مجموعه ای از عوامل و چالش ها را با توجه به مقاطع مختلف حیات سیاسی ایران مورد بررسی قرار داد.
🔺 در برخی دوره ها اقداماتی با تصور تحول آفرینی در قوه قضاییه انجام شده که کاملا #ضد_تحول، #غیر_خلاقانه و #مانع_رشد بوه است اما ابلاغ #سند_تحول و تفکر سیستماتیک تحول آفرین را باید یک اقدام مثبت ارزیابی کرد.
🔺 ابلاغ #سند_تحول_قضایی در سال ۱۳۹۹ از سوی ریاست وقت قوه قضاییه نشان دهنده استمرار این تحول است. اما توقف در مرحله تحول اگر به تکامل نینجامد و تکامل منجر به رشد نشود پویایی حکومت اسلامی را محقق نکرده است.
🔺 سنجش مستمر عملکرد عدلیه در اجرای چگونگی تحول آفرینی وفق سند تحول با استفاده از تجارب مکتسبه در اصلاح مسیر پیش رو به منظور نیل به تکامل منظور است.
🔺 در همین مقدار باید اذعان کرد مطالعه مفاهیم این سند نشان دهنده تغییر مفهوم تحول از ابتدای پیروزی #انقلاب_اسلامی تاکنون است که این امید وجود دارد با توجه به ابتنای مفهوم تحول بر نوآوری، این تحول تا #انقلاب_جهانی حضرت حجت (عج) مستمر و رو به کمال باشد.
_________
@asaas_discourse
اســــاس
#باز_نشر به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت
🖋️ اولین اساس ایرانی
نگاهی به مبنای مشروطه در دستگاه
فکری علامه نائینی به مناسبت سالروز
امضای قانون اساسی مشروطه
🔹صد و چهارده سال پیش در چنین روزی مظفرالدین شاه قاجار تنها ده روز پیش از پایان حیاتش اولین قانون اساسی ایران را امضا نمود.
🔹این قانون اساسی با عنوان «نظامنامه سیاسی» مشتمل بر 51 اصل به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود.
🔹این قانون نتیجه مدت ها مجاهدت #مشروطه_خواهان بود؛ هرچند نواقص متعددی داشت و بعد از تصویب آن، متمم قانون اساسی ضمن جرح و تعدیل اصول اولیه به متن قانون افزوده شد.
🔹 مرحوم #نائینی از نامدارترین علمای طرفدار #مشروطه در کتاب گرانسنگ تنبیه الامه و تنزیه المله دلایل حمایت خود از نظام مشروطه و اساس #مجلس_شورای_ملی را توضیح می دهد.
🔹جالب آنجا است که علامه نایینی هرگز حکومت مشروطه را حکومتی ذاتاً #مشروع نمی داند بلکه تاثیر آن در کم شدن شدت ظلم و جور حاکمیت و حفظ بیضه اسلام را، علت طرفداری خود از مشروطه عنوان می کند.
🔹او در تنبیه الامه یازده شک در خصوص نظام مشروطه را طرح نموده و پاسخ می گوید. مرحوم نایینی در دهمین شک در خصوص مبنای مشروطه عنوان میدارد:
⬅️«سلطنتی که در شریعت حقه اطاعت او واجب و مخالف او حرام است، آن است که از جانب خدا باشد و اگر از جانب او یا منصوبین از قبل او نشد، سلطنت جور و ولایت طاغوت است چه به رضای خلق و اختیار آنها باشد یا نه و چه مشروطه باشد یا مطلقه.»
🔹علامه در جواب این شک صریحاً پاسخ می گوید:
⬅️ «هیچ احمقی ادعا نکرده و نکند که وکلاء شرعاً در امر سلطنت به سبب این توکیل ذی حق خواهند شد. مثل این که از جانب معصوم #وکیل باشند و کسی نگفته که وجوب مساعدت و همراهی با وکلا از این باب است تا تو بگویی که موکلین آنها را این مرتبه نیست تا چه رسد به وکیل آنها، بلکه فهم کج تو از این طرف رفته و از سلوک طریق مستقیم کناره گرفته و الا بر صاحب سلیقه مستقیمه پوشیده نیست که حکم به وجوب تقویت وکلا و حرمت تضعیف آنها چنان که مکرر دانسته شد از جهت آن است که عمل آنها تحدید لاحدی جور و تقیید اطلاق ظلم است به حدود و قیودی که موجب #انتظام مملکت و حفظ آنها از تهاجم کفار است. پس تقویت آنها در حقیقت تقویت خواهد بود در حفظ اساس اسلام و تضعیف آنها راجع خواهد شد به تقویت کفر و اعانت کفره و در هجوم کردن به مسلمین»
🔹 ایشان در ادامه در تبیین تفاوت جور معمول در ممالک کفر(دولت های مدرن غربی) و ظلم و جور پادشاهی مطلقه ایران می نویسد:
⬅️«آنچه در ممالک کفریه نوعاً معمول است جوری است که به عدل و انصاف اقرب است چرا که روسای جور که زمام امور مردم به دست آنها است، سکنه مملکت را در اموری که راجع است به تمدن و استعمار ملکی ذیحق دانند و به نظارت امنا آنها در آن امور ملتزمند و تمام ادارات دولتی خود را تابع قانونی که از روی تعدیل در مقتضیات سیاسیات جعل شده قرار دهند. و پر واضح است که این نحو از جور، باعث آبادی ملک و ملت آنها گردیده. به عکس ما مسلمان ها که آن نحو از جور خانه های ما را خراب، و ایران ما را ویران کرده. حالا دسته ای از مسلمین اجتماع کرده اند که آن جوری که فساد محض است و موجب خرابی دیار است تبدیل کنند به قسم دیگر که اگر چه فی نفسه فساد است چون که جور است لکن از جهت خصوصیتی که در او ملاحظه می شود باعث صلاح خلق و موجب آبادی ممکلت و حفظ علم اسلام است. »
🔹دقت نظر و ابتکار علامه نایینی در جمع میان اصول #مکتب_شیعه و ضروریات عصر و زمان خود کم نظیر و شگفت آور است. او به سبب درجه بالای علمی خود هرگز دچار التقاط نشد و توانست بنای نظریه خود را بر شالوده محکم کلام و فقه اسلامی بنا کند و نه دچار تناقض گویی و نه دچار تصلب گردد.
📌منبع: تنبیه الامه و تنزیه المله، محمدحسین نایینی، چاپ شده در رسائل مشروطیت، غلامحسین زرگری نژاد، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1387، صص245-250
↙️اساس را دنبال بفرمایید
http://twitter.com/Asaas_discourse
http://Instagram.com/asaas_discourse1
http://Telegram.me/Asaas_discourse
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
انتخاب قانونی رهبر انقلاب تا اتمام فرایند بازنگری.pdf
346.2K
✒ انتخاب قانونی رهبر انقلاب تا اتمام فرایند بازنگری
با بازنگری که در قانون اساسی انجام شده بود، شرایط و صفات جدیدی برای تعیین رهبر مقرر شده بود. بعد از همه پرسی و رسمیت یافتن قانون اساسی جدید، خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف رهبری آینده نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون مذکور، در تاریخ ۱۵ مرداد ۶۸ اجلاسیه فوق العاده تشکیل دادند.
در این اجلاسیه سه مولفه قانونیت، شرعیت و اجتهاد آیت الله خامنه ای مورد بررسی مجدد خبرگان قرار گرفت.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
✍🏻بررسی اهداف قیام سیدالشهدا(ع) از دیدگاه رهبر انقلاب
🏴قیام #عاشورا و #نهضت_حسینی پیوسته مورد توجه اندیشمندان و صاحبان اندیشه بوده است که این توجه حکایت از عظمت این قیام و نهضت دارد. نهضتی بزرگ و درسآموز و عبرتانگیز که ضمن اینکه الگوی بسیاری از قیامها و جنبشهای پس از خود بوده، همچنان میتواند برای ملتهای جهان، الهامبخش باشد. اندیشهوران برای این قیام علل و اهداف مختلفی بیان کردهاند.
🏴برخی هدف قیام را برقراری #حکومت و برخی دیگر #شهادت_طلبی را هدف قیام ذکر کردهاند. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای در این خصوص با نقد و تبیین دو هدف ذکر شده معتقدند که هدف قیام سیدالشهدا علیهالسلام #حاکمیت_دین و #اقامه_عدل است.
🏴معتقدان به دیدگاه تشکیل حکومت، بر این باورند که امام حسین علیهالسلام قبل از تشکیل #حکومت_یزید در مواجهه با #معاویه، هنگامی که برای گرفتن بیعت از اهل مدینه به این شهر آمده بود، با توجه به شناختی که از جامعه و شخص یزید داشت، در مقابل این تصمیم معاویه مقاومت کرد و به صراحت برتری خود را نسبت به یزید برای حکومت اعلام کرد.
▪️مقام معظم رهبری در نقد این دیدگاه به زیارت «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ» در #اربعین اشاره و عقیده دارند فلسفه فداکاری حسین بن علی در این جمله گنجانده شده است.
▪️در توضیح این زیارت عقیده دارند آن کسی میتواند بشر را #نجات دهد که دارای گذشت باشد، بتواند ایثار کند و از شهوات بگذرد و شمعی فرا راه بشر روشن کند.
▪️در واقع هدف از قیام سیدالشهدا علیهالسلام، نجات بندگان خدواند از جهالت است؛ به این معنا که برای نجات مردم از نادانی و گمراهی، باید اقدام عملی کرد که شامل #اصلاح، امر به معروف و نهی از منکر و #روشنگری است حتی اگر به بهای #شهادت امام و یارانش انجام شود.
▪️بنابراین هدف، صرفاً حکومت نیست که اگر این هدف واقع نشد امام از هدف خود دست بکشد بلکه هدف نجات بشریت است که شخص نجات دهنده از جان خود مایه بگذارد و در این راه به شهادت برسد. پس الزاماً برقراری حکومت نمیتواند هدف شخص منجی باشد.
🏴صاحبان دیدگاه شهادتطلبی، تنها هدف قیام سیدالشهدا را شهادت آن حضرت میدانند و قائلند که امام درحالیکه از مدینه خارج میشدند که ضمن آگاه بودن از خطرات پیشرو، شهادت در راه خدا را میطلبیدند. در واقع امام با شهادتطلبی خود قصد #رسوایی دشمنان دین و #افشاگری تزویر بنیامیه را داشتند تا بدین ترتیب حساب #اسلام_ناب_محمدی را از #اسلام_اموی جدا کنند.
▪️مقام معظم رهبری در نقد این دیدگاه عقیده دارند در اسلام اسناد و مدارکی بر مرگ انتخابی وجود ندارد و آنچه بهعنوان شهادت در شرع مقدس شناخته شده به این معناست که انسان بهخاطر هدف مقدسی که واجب یا ارجح است تن به کشتن بدهد.
▪️ایشان عقیده دارند کسانی که هدف قیام را برقراری حکومت یا شهادت در راه خدا دانستهاند، میان #هدف_قیام و #نتیجه_قیام خلط کردهاند. بدی معنا که نتیجه حرکت امام حسین از مکه به کربلا، یکی از این دو مورد بوده اما هدف امام حسین نبوده است.
ادامه دارد....
➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️منابع
- علل و اهداف قیام امام حسین از منظر مقام معظم رهبری، حجتالاسلاموالمسلمین سعید عطاریان، نشریه رهتوشه راهیان نور، محرم 1397.
- بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نمازجمعه تهران، 26/01/1379، در خصوص قیام امام حسین علیهالسلام برای نجات بندگان خداوند از جهل و گمراهی، قابلدسترسی در https://farsi.khamenei.ir
- کتاب آفتاب در مصاف، علل و ابعاد حادثه عاشورا، برگرفته از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای، چاپ دوم، انتشارات انقلاب اسلامی، پاییز 1392.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@asaas_discourse
🏴✒اهداف قیام سیدالشهدا از دیدگاه رهبر انقلاب
هدف امام حسین علیهالسلام از دیدگاه رهبر انقلاب، انجام یک واجب عظیم از واجبات دین است؛ واجب عظیمی که هیچکس قبل از امام حسین علیهالسلام انجام نداده بود. از دیدگاه ایشان، واجب عبارت است از قیام هر مسلمان در زمانی که نظام جامعه اسلامی دچار فساد بنیانی شده و بیم آن است که احکام اسلام تغییر یابد.
اســــاس
🏴✒اهداف قیام سیدالشهدا از دیدگاه رهبر انقلاب هدف امام حسین علیهالسلام از دیدگاه رهبر انقلاب، ان
● رهبر معظم انقلاب به نکات مهمی در خصوص قیام سیدالشهدا اشاره میکنند. از جمله اینکه ایشان قیام حسین بن علی علیهالسلام را یک قیام درس آموز و یک حرکت منسجم کنندۀ تکلیف اسلامی تلقی میکنند. نکته دیگر آن که هدف امام حسین علیهالسلام از دیدگاه ایشان انجام یک واجب عظیم از واجبات دین است؛ واجب عظیمی که هیچکس قبل از امام حسین علیهالسلام انجام نداده بود. از دیدگاه رهبر انقلاب، واجب عبارت است از قیام هر مسلمان در زمانی که نظام جامعه اسلامی دچار فساد بنیانی شده و بیم آن است که احکام اسلام تغییر یابد.
● از منظر رهبر انقلاب هدف قیام سیدالشهدا علیهالسلام صرفاً تشکیل حکومت نبود که اگر آن حضرت بدانند به هر دلیلی حکومتی تشکیل نمیشود از قیام صرفنظر کنند یا اینکه هدف قیام صرفاً شهادت نبود که چنانچه موجباتی منجر به عدم شهادت شود قیام را فراموش کنند. هدف والای سیدالشهدا این بود که به نسل خود و نسلهای آینده نشان دهند که هر زمانی بنیان نظام اسلامی فاسد شد، وظیفه مسلمان قیام است. اینکه قیام به تشکیل حکومت منجر نمیشود و ایشان به شهادت میرسند به معنای بیثمر بودن قیام نخواهد بود؛ چراکه سیدالشهدا فرموده است «اَرْجُو ان یکونَ خیراً ما اراد اللهُ بنا، قُتِلنا ام ظَفِرْنا، به خدا قسم من امید دارم که خداوند برای ما خیر خواسته است، چه کشته شویم یا پیروز شویم».
● بنابراین رهبر انقلاب، هدف عالی قیام سیدالشهدا علیهالسلام را حاکمیت دین و عدل میدانند؛ چرا که ایشان معتقدند منش امام حسین علیهالسلام این مطلب را روشن میکند که هدف ایشان، اقامه حق و عدل، حاکمیت شرع و بر هم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است. عناوین دیگری مانند اصلاح امت، ریشهکنی فساد، امربهمعروف و نهیازمنکر، نجات امت از نادانی، زنده کردن ارزشهای اسلامی و عمل به احکام و سنن الهی را میتوان در راستای آن هدف عالی تعریف کرد.
● از جمله شواهدی که رهبر انقلاب برای حاکمیت دین و برپایی عدل به آن اشاره میکنند، امتناع سیدالشهدا از قبول حکومت یزید بن معاویه است. چرا که سیدالشهدا علیهالسلام عقیده داشتند با حکومت کسی مثل یزید، اصل دین و نظام اسلامی نابود خواهد شد. رهبر انقلاب شاهد دیگر بر این مدعا را، وصیت امام حسین به برادرشان محمد بن حنفیه ذکر کردهاند که حضرت فرمودهاند: «أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ؛ من هرگز برای سرکشی و خودپسندی و تکبر و فساد کردن و ظلم نمودن قیام نکردم بلکه برای اصلاح و درست کردن (امور) امت جدم ص قیام کردم و میخواهم به نیکی سفارش دهم و از بدی نهی کنم». رهبر انقلاب این وصیت امام حسین علیهالسلام را، اصلاح میدانند که از طریق قیام امکانپذیر است. در واقع سیدالشهدا برای اصلاح امت قیام کردند نه لزوماً برای تشکیل حکومت یا نائل شدن به شهادت.
● بنابراین هدف اساسی قیام سیدالشهدا علیهالسلام ضمن زدودن جهل و نادانی، برپایی حاکمیت شرع و دین و برقراری عدل بود؛ چنانچه امام صادق علیهالسلام در زیارت اربعین میفرماید «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ آخرین قطرههای خون خویش را در راه تو [خدا] داد تا بندگانت را از نادانی و جهالت و سرگردانی نجات دهد».
------------------------------------------------------------------------
منابع
• علل و اهداف قیام امام حسین از منظر مقام معظم رهبری، حجتالاسلاموالمسلمین سعید عطاریان، نشریه رهتوشه راهیان نور، محرم ۱۳۹۷.
• بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نمازجمعه تهران، ۱۳۷۹/۱/۲۶، در خصوص قیام امام حسین علیهالسلام برای نجات بندگان خداوند از جهل و گمراهی، قابلدسترسی در https://farsi.khamenei.ir
• کتاب آفتاب در مصاف، علل و ابعاد حادثه عاشورا، برگرفته از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای، چاپ دوم، انتشارات انقلاب اسلامی، پاییز ١٣۹۲.
• کتاب انسان ۲۵۰ ساله، سید علی خامنه ای، انتشارات موسسه جهادی صهبا، ۱۳۹۳.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discourse