eitaa logo
اســــاس
93 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷️نظریه نظام انقلابی و رسالت آن🔷️ تسریع نهادینه کردن اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه مهم‌ترین کلیدواژه در بیانیه گام دوم انقلاب از منظر حقوق عمومی، نظریه نظام انقلابی است. مفهوم دولت در این نظریه اساساً مبتنی بر نگاه تحولی امام (ره) به رسالت نظام‌سازی،جامعه‌سازی، تمدن‌سازی و انسان‌سازی دینی است و ازآنجایی‌که امام فقه را وارد عرصه نظام‌سازی کردند به نظر می‌رسد تبیین عناصر تأسیسی بنیادین دولت در گفتمان اسلام ناب از مجرای فقه پویای جواهری امکان‌پذیر است و اتکا به الگوهای غیرتوحیدی عملاً در توضیح و تفسیر این نظریه ناکارآمد است. مباینت مفاهیم انسان و مبدا و معاد در الگوی توحیدی اسلام ناب با الگوهای تحلیلی دولت مدرن نه تنها موجب امتناع تبیین غایت نظام انقلابی یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌شود که در بررسی برخی کارویژه‌های کلان هم دچار آسیب می‌شود. از نکات موردتوجه این است که هیچ‌کدام خصوصاً مرحله خودسازی و نظام‌سازی را نباید پایان‌یافته فرض کرد. حتی در مرحله نظام‌سازی به نظر می‌رسد می‌توان کماکان رویکرد پویا در پیش گرفت. چراکه در گام دوم انقلاب، مرحله دوم این فرایند ذکر شده است و نظام‌سازی نیز در دل این گام دوم است. البته چیزی که قطعاً دچار نقصان هنجاری، ساختاری، فرایندی و رفتاری است، مرحله جامعه‌پردازی است. ایجاد دولت اسلامی مستلزم تدوین مبانی نظری تعیین کارگزاران نظام انقلاب، تعیین نظام حقوقی راجع به ساختار و فرایندهای مهم و ایجاد سازوکارهای ضمانت شده کارآمد و مؤثر در تنظیم و کنترل رفتار کارگزاران است. بعد از آن با اتکا به ظرفیت‌های قانون اساسی به دنبال توسعه مفهوم کارکردی اصل هشتم و نیز برخی از اصول فصل سوم در زمینه آزادی‌های عمومی، می‌توان فرایند نهادینه کردن اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه تسریع کرد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
اساس به وقت امام مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی قسمت چهارم مصاحبه امام خمینی(ره) با مجله «اكسپرس» درباره غير قانونى بودن رژيم زمان: ۲۰ دى ۱۳۵۷/ ۱۱ صفر ۱۳۹۹ مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبه‌كننده: خبرنگار انگليسى مجله اكسپرس سؤال: شما در كتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالدتريبون- فرموده ايد جايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى كنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟ - رژيمى كه ما مى خواهيم، رژيم «جمهورى اسلامى» است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده اى باشد. آيا تصور مى كنيد كه برقرارى حكومت اسلامى موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟ - حكومت اسلامى حكومتى است «آزاد و مستقل» و روابطش با شرق و غرب به يك نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمى دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند. ‏رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می کنید به هدفتان نزدیک شده اید؟ آیا شورای‏‎ ‎‏سلطنتی مرحله ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟‏‏ ‏‏ــ منظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این‏‎ ‎‏سلطنت، در «رفراندم تاسوعا و عاشورا» بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست‏‎ ‎‏و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای‏‎ ‎‏او می خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از‏‎ ‎‏آن سلطۀ غیرقانونی شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و «با اتکا به آرای مردم‏‎« ‎‏پابرجا می کنیم. بنابراین نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت‏‎ ‎‏مردود است. صحيفه امام ؛ جلد ۵ ؛ صفحه ۴۱۹ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
✍🏻نگاهی علمی و غیر پوپولیستی به اعتبار قانون اساسی برای نسل‌ها معنای «جمعیت امروز کشور» در علمِ «جامعه‌شناسی، جمعیت‌شناسی و زیست شناختی» و تفاوت آن در حوزه «حقوقی و سیاسی» در اصطلاح جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی صرفاً «حیات»، معیار جدایی نسل‌ها بیان شده؛ لکن در اصطلاح حقوقی برای نسل‌های متولد نشده (گذشته و آینده) نیز حقوق و تکالیف متعددی لحاظ گردیده است. برای نمونه محیط‌زیست سالم در نظریه مشورتی سال ۱۹۹۶ دیوان، مقوله‌ای غیر انتزاعی دانسته شده و ملحوظ و ملحوف در نسل‌های متولد نشده (فارغ از مسئله زمان حیات و مرگ) اعلام شده است. پس اساساً تقسیم نسل‌ها به نسل‌های گذشته، حال و آینده با شاخص زمان (حیات و مرگ)، تقارن کامل با مفهوم نسل در مباحث حقوق اساسی و سیاسی ندارد. به نظر گی روشه، جامعه‌شناس معروف تغییرات اجتماعی، این تغییرات نسلی حتی تقارن کاملی با خود تحولات اجتماعی هم ندارد و آنها تنها توضیح‌دهنده سطوحی از تغییرات اجتماعی و سهام‌دار بخشی از آن هستند. بنابراین گونه‌های نسلی که نشانگر تغییر و تبدل و تجدید نسلی هستند، در هیچ کشوری تقارن با تحولات اجتماعی ندارند چه رسد به تغییر و تحولات سیاسی حقوقی. به‌عنوان‌مثال در آمریکا ۴ نسل متفاوت «نسل مدنی، نسل سازگار، نسل آرمان‌گرا و نهایتاً پس از مرگ همه این نسل‌ها، نسل واکنشی» آمده ولی این تغییرات اجتماعیِ نسل‌ها، باعث تحول در مبانی و نظام سیاسی حقوقی این کشور در طول همه این سال‌ها نشده است. چون اصلاً شاخص زمان، ملاک و معیار نیست. در هلند ۵ نوع نسل (نسل قبل از جنگ، نسل آرام، نسل اعتراض، نسل تباه شده و نسل عملگرایان) نام‌گذاری شده است؛ لکن تعیین سرنوشت به معنای موردنظر جناب آقای تاج‌زاده خروج موضوعی دارد. در ایران نیز ۴ نسل اول تا چهارم تجربه شده و با وجود تفاوت‌ها و تغییرات اجتماعی مختلف، آنچه مهم و مطرح است ادامه اراده تعیین سرنوشت در قالب‌های رسمی قانون اساسی در ایران و هر کشور دیگری است که جمهوریت خدشه‌دار نگردد. نکته دیگر اینکه در تحلیل عبارت جمعیت موجود یک کشور و ربط اشتباهی آن به تعیین سرنوشت نسل جدید در قالب رفراندومِ اصل نظام، این مسئله است که جمعیت در حقوق اساسی، «ملت» نامیده می‌شود که ابژه‌های فرانسلی یا بین‌نسلی در آن ایجاد «هویت ملی» کرده‌اند و در طول نسل‌های متمادی، حضور باثبات و بادوام و مشترک دارند. در واقع این ابژه‌ها و مؤلفه‌ها، تلفیق و پیوند نسلی ایجاد می‌کنند و برای همین در کشورها، نظام حقوقی سیاسی بادوام است (حاکمیت). در علوم اجتماعی نیز از این موضوع، ابژه‌ها ابژه‌های فرانسلی یاد می‌شود. ابژه‌های فرانسلی در همه رویکردهای نسلی (از توافق نسلی گرفته تا شکاف نسلی و تعامل نسلی) وجود و حضور دارند. اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن، اعتباری فرانسلی است و تعیین سرنوشت در قالب‌های رسمی مندرج در قانون اساسی، پی‌درپی و فارغ از حضور متفاوت گونه‌های نسلی (که در جایگاه اجتماعی مستقل خود مهم و معتنابه هستند) در طول این ۴۳ سال، تجلی حقوقی سیاسی پیدا کرده است. به‌علاوه فردی چون کارل مانهایم جامعه‌شناس معروف و آغازگر مباحث نظری نسل، که از نسل به‌عنوان یک موجودیت اجتماعی تعبیر می‌کند نه یک ضرورت بیولوژیک، معتقد است جایی که حوادث تازه و کمیاب و تغییرات، کند است، یک نسل مجزا ظاهر نمی‌شود؛ بلکه فقط هنگامی که چنین حوادثی زیاد و سریع رخ دهند، به‌طوری‌که یک گروه نسلی بر حسب آگاهی تاریخی اجتماعی خود متمایز شوند، می‌توان از یک نسل حقیقی صحبت نمود. مناسک و مناسبت‌های رسمی و غیررسمی که متخذ از مبانی نظام ج.ا هستند، نشانگرها و نشانه‌های وجود یک نسل محتوایی در جمهوری اسلامی ایران، با وجود هر ابژه نسلی و هویت نسلی متفاوت در طول همه این سال‌هاست. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
بازنگری ۱. ‏بازنگری در ‎ یعنی اصلاح نواقص و تکمیل ‎ حکمرانی برای تضمین هر چه بیشتر حقوق و مصالح مردم لذا اگر مجریِ نقشه نالایق یا ناصالح یا ناتوان است، در او باید تجدیدنظر کرد؛ نه در نقشه مجری را باید با نقشه، همراه و متناسب سازی کرد؛ نه نقشه را به دلخواه مجری. ۲. بازنگری در قانون اساسی جز در موارد کاملا ضروری و مورد اجماع، ضررش بیش از منفعتش است بازنگری در ‎قانون اساسی در موارد ضروری، موجه و معقول است اما تغییر قانون اساسی به صورت احساسی و مبتنی بر ضرورتهای ساختگی یا مقطعی که عمدتا ریشه در اراده ‎ برای توجیه نابسامانی حوزه ماموریت خود دارد، نابخردانه و ناصواب است و برخلاف ماهیت محدودکننده این سند ۳. تأسف بار است برخی نویسندگان حقوقی بازنگری در قانون اساسی را که سازوکاری برای اصلاح ایرادات و رفع کاستیهای آن برای افزایش کارایی نظام سیاسی و تضمین حق ها است، بعنوان ابزاری برای سنجش مقبولیت قانون اساسی معرفی می کنند حال آنکه اصلاحات قانون اساسی در بسیاری از کشورها به رای مردم هم گذاشته نمی شود ۴. جالب است بدانید به عنوان نمونه قانون اساسی ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم نوشته شده و ۷۵ سال از تصویب آن می گذرد هنوز بازنگری نشده است. @drhamednikoonahad
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ 🔷️ معرفی کتاب شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران🔷️ «شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، اثری تحلیلی و متناسب با مبانیِ اصیل جمهوری اسلامی ایران است که برای آشنایی دانشجویان، پژوهش‌گران و عموم مردم با نگاه منظومه‌ای به قانون اساسی نگاشته شده است. برخی از ویژگی‌های برجسته کتاب: ۱. شرح نکات کانونی و فلسفه اساسی‌سازی اصول. ۲. بیان گزیده نکات مشروح مذاکرات قانون اساسی. ۳. توضیح مختصر پیرامون واژگان تخصصی و جدید اصول. ۴. اشاره به رویکرد شورای نگهبان اثر مذکور زیر نظر دکتر حامد نیکونهاد و به قلم برخی از دانشجویان و دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی حقوق عمومی نگاشته شده است. دفتر سوم، حقوق ملت، بخشی از مجموعه «شرح تحلیلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که به همت انتشارات پژواک عدالت و مساعدت مرکز وکلای قوه قضائیه از زمستان ۱۴۰۰ وارد بازار نشر شده و در اختیار جامعه علمی قرار گرفته و دفاتر دیگر در دست نگارش و طی مراحل آماده‌سازی و انتشارند که به زودی به زیور طبع، آراسته خواهند شد. اثر حاضر را می‌توانید از سایت پژواک عدالت به نشانی ذیل تهیه نمایید : https://multipurposestore.ir/
اساس به وقت امام مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی قسمت پنجم مصاحبه امام خمینی(ره) با رادیو تلوزیون لوکزامبورگ زمان: ۲۰ دى ۱۳۵۷/ ۱۱ صفر ۱۳۹۹ مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبه كننده: خبرنگار راديو- تلويزيون لوكزامبورگ آيا فكر مى كنيد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كرده ايد موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟ - آن مربوط به ما نيست. ملت ما در «سراسر كشورهاى اسلامى» اثر مى گذارد و ملتها را به فكر «رهايى از چنگال شرق و غرب» مى اندازد. آيا حكومت اسلامى حكومتى قهقرا گرا نيست؟ شاه مى خواهد يك كشور مدرن برقرار كند؛ كشورهاى عربى نيز به دنبال پيشرفت هستند؛ ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است. نظر شما در اين باره چيست؟ - دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال كشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقرا گرا نيست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه كه به «آسايش ملت» لطمه وارد آورد و با «عفت عمومى» ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلكه خود «پايه گذار آزادى زن» در تمام ابعاد وجودى زن است. صحيفه امام ؛ جلد۵ ؛ صفحه ۴۱۷ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
24.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️آیا قوه مؤسس لزوماً دموکراتیک است؟ 🔷️قوه مؤسس در جمهوری اسلامی ایران چه کسی بود و چگونه تجلی یافت؟ اولین قوه‌های مؤسس که در تجربه سیاسی نظام‌های دنیا شکل گرفتند و آن نهاد بنیانگذاری که به نظم حقوقی_سیاسی جدید تن داد که متعاقب آن قانون اساسی تصویب شد، سلطان یا پادشاه بود نه مردم یا ملت. قوه مؤسس در جمهوری اسلامی در جریان نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت که فرایند این شکل گیری در مقدمه قانون اساسی روایت شده است. پاسخ تفصیلی دکتر حامد نیکونهاد را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔶️به مناسبت شهادت امام کاظم(علیه‌السلام)🔶️ زندگی امام موسی‌بن جعفر(علیه‌السلام)؛تلاشی جهت تحقق اسلام ناب در زندگینامه‌ی آن امام عالی‌مقام [امام موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام) ] ، سخن از حوادث گوناگون و بی‌ارتباط با یکدیگر و تأکید بر مقام علمی و معنوی و قدسی آن سلاله‌ی پیامبر (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و نقل قضایای خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمی و کلامی و امثال آن، بدون توجه به خط جهاد مستمری که همه‌ی عمر سی‌وپنج ساله‌ی امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام می‌ماند. تشریح و تبیین این خط است که همه‌ی اجزای این زندگی پرفیض را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و تصویری واضح و متکامل و جهت‌دار که در آن هر پدیده‌یی و هر حادثه‌یی و هر حرکتی، دارای معنایی است، ارایه می‌کند.چرا حضرت امام صادق(علیه‌السّلام) به «مفضّل» می‌فرماید: امر امامت این جوانک را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به «عبدالرحمن بن حجاج» به جای تصریح به کنایه می‌گوید: زره بر تن او راست آمده است؟و به یاران نزدیک چون «صفوان جمّال» او را به علامت و نشانه معرفی می‌کند؟ و چرا بالاخره در وصیت‌نامه‌ی خود، نام فرزندش را به عنوان وصی پس از نام چهار تن دیگر می‌آورد که نخستین آنان «منصور عباسی» و سپس حاکم مدینه و سپس نام دو زن است؛ چنان‌که پس از ارتحال آن حضرت، جمعی از بزرگان شیعه نمی‌دانند جانشین آن بزرگوار، همین جوان بیست ساله است ؟ چرا در گفتگو با هارون که به او خطاب می‌کند: «خلیفتان یجبی الیهما الخراج»، زبان به سخن نرم و انکارآمیز می‌گشاید؛ اما ابتدائاً در خطاب به مرد زاهد نافذالکلمه‌یی به نام « حسن بن عبداللَّه » سخن را به معرفت امام می‌کشاند و آنگاه خود را امام مفترض‌الطّاعة، یعنی صاحب مقامی که آن روز خلیفه‌ی عباسی در آن متمکن بود، معرفی می‌کند؟ چرا به «علی‌بن‌یقطین» که صاحب منصب بلندپایه‌ی دستگاه هارون و از شیفتگان امام است، عملی تقیه آمیز را فرمان می‌دهد؛ اما «صفوان جمّال» را بر خدمت همان دستگاه شماتت می‌کند و او را به قطع رابطه با خلیفه فرا می‌خواند؟ چگونه و با چه وسیله‌یی آن همه پیوند و رابطه در قلمرو گسترده‌ی اسلام، میان دوستان و یاران خود پدید می‌آورد و شبکه‌یی که تا چین گسترده است، می‌سازد؟ چرا «منصور» و «مهدی» و «هارون» و «هادی»، هر کدام در برهه‌یی از دوران خود، کمر به قتل و حبس و تبعید او می‌بندند؟ و چرا چنان که از برخی روایات دانسته می‌شود، آن حضرت در برهه‌یی از دوران سی‌وپنج ساله، در اختفا بسر برده و در قرای شام یا مناطقی از طبرستان حضور یافته و از سوی خلیفه‌ی وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه درباره‌ی من از شما پرسید، بگویید او را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم کجاست؟ چرا هارون در سفر حجی، آن حضرت را در حدّ اعلی تجلیل می‌کند و در سفر دیگری دستور حبس و تبعید او را می‌دهد و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وی روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبسها آزاد کرده بود، تعریفی از فدک می‌کند که بر همه‌ی کشور وسیع اسلامی منطبق است؛ تا آن‌جا که خلیفه به آن حضرت به تعریض می‌گوید: پس برخیز و در جای من بنشین؟ و چرا رفتار همان خلیفه‌ی ملایم، پس از چند سال، چندان خشن می‌شود که آن حضرت را به زندانی سخت می‌افکند و پس از سالها حبس، حتّی تحمل وجود زندانی او را نیز بر خود دشوار می‌یابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید می‌کند؟ اینها و صدها حادثه‌ی توجه برانگیز و پرمعنی و در عین‌ حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن‌جعفر(علیهم‌السّلام) هنگامی معنی می‌شود و ربط می‌یابد که ما آن رشته‌ی مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم . این رشته، همان خط جهاد و مبارزه‌ی ائمه(علیهم‌السّلام) است که در تمام دوران دویست‌وپنجاه ساله و در شکلهای گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایه‌ی تصویری روشن از معرفت اسلامی است و ثانیاً، تبیین مسأله‌ی امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه‌ی اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام(صلّی‌الله علیه‌ و اله) و همه‌ی پیامبران؛ یعنی اقامه‌ی قسط و عدل و زدودن انداداللَّه از صحنه‌ی حکومت و سپردن زمام اداره‌ی زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند. https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1476 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ‌‌...⚖📜 @asaas_discourse
17.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️اساساً کارکرد بازنگری در قانون اساسی چیست؟ 🔷️ بعد از رفراندوم ۱۳۵۸، اراده نسل جدید چگونه سنجیده می‌شود؟ پیش بینی نهاد بازنگری در قانون اساسی برای این است که با توجه به تحولات اجتماعی، راهکاری وجود داشته باشد که ایرادات و خلأهای موجود برطرف شود. کارکرد بازنگری در قانون اساسی را دکتر نیکونهاد توضیح می‌دهند. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️مانع شکل گیری و قوام امت ایران چه بود؟ 🔶️این امت هنوز هم پابرجاست؟ امت ایران نه یک موجود مقطعی یا شخصیت مستقل از اجزای سازنده اش، بلکه یک شخصیت مستمر است که قبل از ۲۲ بهمن سال پنجاه و هفت شکل گرفته بود. توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد امت ایران را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️آیا قانون اساسی ۱۳۶۸ برای نسل های بعد نیز معتبر است؟ 🔷️اساساً ماهیت قانون اساسی چیست؟ قانون اساسی خصلت دوام و پایایی دارد. این قانون نه برای یک بازه زمانی مشخص بلکه برای «نسل‌ها» نوشته می‌شود. ادامه توضیحات دکتر نیکونهاد در مورد «اعتبار فرانسلی قانون اساسی» را بشنوید. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔶️چهاردهمین نشست علمی اساس با موضوع: باز《نگری》 در قانون اساسی گام‌های طی نشده برای تحقق قانون اساسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔻محورهای نشست: ▪️خواسته مردم در شکاف میان هست‌ها و بایدهای قانون اساسی ▪️فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، دال بر چیست؟ ▪️عرصه اجرا، نقطه عطف باز «نگری» به قانون اساسی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰_ ساعت ۱۶ لایو اینستاگرام پیج اساس به نشانی: @asaas_discourse1 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse