eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
اســــاس
📍روز جمهوری اسلامی روز ظهور ارادهٔ قوه مؤسس 🖋 عوامل و قوای گوناگون عرصه سیاست هم چون مردم، حکومت، گروه های فشار و نیروهای خارجی صحنهگردان اتفاقات گوناگون جامعه سیاسی هستند. این عوامل در جریان بده بستانها، تعادل وضعیت موجود را حفظ میکنند. در جایی که یکی از اطراف این عرصه نخواهد یا نتواند با مجموع عوامل خود را هماهنگ کند گسست در تاریخ سیاسی آن کشور رخ می دهد و نظام سیاسی گذشته و آن سرنگون شده و نظام سیاسی جدید بر دیگر بنا میشود. 🖋 با سرنگونی نظام سیاسی، نظام حقوقی که خود معلول و مخلوق نظام سیاسی است از دورن تهی میگردد. در این جاست که قوه مؤسس از پس حجاب قدرت نهادینه شده سربر میآورد و امر سیاسی ظهور می یابد. در این زمان قوه مؤسس جدیدی را اراده میکند و میکوشد با تاسیس نظام سیاسی جدید، شرایط تحقق نظام حقوقی مدنظر خود را نیز فراهم آورد. 🖋حفظ در گرو تاسیس نظام حقوقی مستحکمی است که ظرفیت حفظ توازن نیروها در آینده را داشته و بیشترین هماهنگی را با دارا باشد. هیچ کس به اندازه قوه مؤسس نمیتواند این چنین خودآگاه عمل کند و نظام مقبول را بسازد. و هیچ کس نمیتواند در شرایط ظهور تمام و کمال امر سیاسی اصالت اَعمال قوه مؤسس را انکار کند. 🖋رأی 2/98 درصدی ملت ایران به جمهوری اسلامی گواه این حرکت خودآگاه است. هرچند اراده قوه مؤسس به نتیجه این رأی قابل تقلیل نیست بلکه به کل این «اعتقاد دیرینه اش به حکومت حق و عدل قرآن» تعلق دارد اما در نتیجه این همه پرسی کمیّت یافت. 11 و 12 فروردین گامی مهم در حرکت امر سیاسی به امر حقوقی پس از انقلاب اسلامی است. تعیین و تأیید نوع حکومت از سوی قوه مؤسس، چارچوب اصلی حرکت مجلس مؤسسان را مشخص کرد و قوه مؤسس با دستانی متبحّر کالبد نظام سیاسی و نظام حقوقی مدنظر خود را شکل داد و از روح خود در آن دمید. 🖋بیشترین وفاق ملت و نیروها بر همین «جمهوری اسلامی » قرار گرفت . جمهوری اسلامی شاکله نظام سیاسی است که هیچ کس جز قوه مؤسس نمیتواند در آن تجدیدنظر کند؛ تمامی محتوای تغییرناپذیر قانون اساسی مندرج در اصل 177 یا عین جمهوریت و اسلامیت است و یا نتیجه بلافصل آن. این است اراده ابطال ناپذیر و انکار ناپذیر قوه مؤسس! 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
📌 پاسخی به شبهات پیرامون همه پرسی جمهوری اسلامی 📍 یکی از شبهات مطروحه از سوی برخی افراد، عدم امکان رای دهی به مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی در همه پرسی است. به این معنی که شرکت کنندگان صرفا می توانستند نظر مثبت یا منفی خود را به جمهوری اسلامی اعلام کنند. ✅در پاسخ باید گفت که اولا برقراری حکومت اسلامی از خواسته های اصلی مردم و انقلابیون به اعتبار شواهد و اسناد تاریخی است. ثانیا مردم در انتخاب رای «آری» یا «خیر» به جمهوری اسلامی مخیر بودند و تحققا در صورت غلبه آراء منفی به جمهوری اسلامی طرح این موضوع منطقی بود. در واقع مدل حکومتی دیگری غیر از جمهوری اسلامی از نظر عموم مردم مردود بود و پیشنهادها در حد و سطحی نبود تا با جمهوری اسلامی تاب مقاومت داشته باشد. موید این ادعا رای منفی کمتر از دو درصدی واجدان شرایط به جمهوری اسلامی است. البته حضرت امام (ره) و برگزارکنندگان همه پرسی امکان درج سایر مدل های نظام سیاسی را در تعرفه علنا اعلام کرده بودند. هر چند حضرت امام خمینی (ره) راهپیمایی عظیم سراسری سال ۱۳۵۷ را به منزله همه پرسی جمهوری اسلامی نامیدند لیکن با درایت و هوشمندی خواهان برگزاری همه پرسی به منظور رفع شبهات مطروحه نسل های بعد شدند و ملت با رای قاطع به جمهوری اسلامی در همه پرسی روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ که در مشروح مذاکرات اصل یک قانون اساسی بدان اشاره شده بر انقلاب خود مهر تایید زدند و نظام جمهوری اسلامی را از لحاظ حقوقی تثبیت کردند. ✅ برخی ساده اندیشان تقاضای تجدید همه پرسی را برای نسل های بعد مطرح می کنند لیکن هیچ نظام سیاسی در دنیا مشروعیت حاکمیت را به رای مجدد نگذاشته و اساسا این خواسته غیر معقول است. با این حال همراهی مردم در استمرار حرکت امت – امامت در پیمودن مسیر انقلاب موید همراهی مردن با آرمان های انقلاب اسلامی است. پر واضح است که طرح این شبهه افکنی ها شاید در بدو امر خللی در برخی افراد ناآگاه بوجود آورد اما اندیشه، خرد و منطق با ارائه شواهد و مدارک مستند، سرتسلیم بر اراده ملت در استقرار نظام فرو می آورد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
❇️ سومین نشست علمی اساس برگزار می‌شود: 🎙گفت و گوی اساسی پیرامون ابعاد ((آری)) به ((جمهوری)) ((اسلامی)) 🎙 ♦️با حضور: ☑️ دکتر محمد بهادری جهرمی ☑️ دکتر سید مجتبی واعظی ☑️ دبیر نشست : حسین تیرانداز 🕗 زمان: جمعه ۱۳ فروردین ساعت ۲۰ همزمان در بستر اینستاگرام 🔹 instagram :http://Instagram.com/asaas_discourse1 و اسکای روم 🔹skyroom:https://www.skyroom.online/ch/asaas_discoourse99/asaas-live-room اساس منتظر سوالات و نظرات شما در باب محورهای این گفت و گو هست ➡️@Asaas_mokhatab⬅️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
✅ همه‌پرسی فروردین 58 از خصایص نظام امت و امامت 📃📌 تلخیص: همه‌پرسی فروردین ۵۸ دارای ماهیت ویژه‌ای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است. امامت امت با دوراندیشی مثال‌زدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظام‌سازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم می‌نماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همه‌پرسی رسمی، ضروری می‌داند. 📖📌متن یادداشت: در فرهنگ اصطلاحات حقوق، «رفراندوم» به معنای مراجعه به آرای ملت در امور مربوط به قانون‌گذاری و غیر آن تعریف و دارای انواعی است از جمله رفراندوم تأسیسیConstituant) )که مربوط به قانون اساسی است و در مقابل رفراندوم تقنینی(legislatif) که راجع به قانون عادی است به کار می‌رود. همچنین یکی از انواع رفراندوم، همه‌پرسی است که به دو نوع مشورتی و تصویبی تقسیم می‌شود. به نظر می‌رسد رفراندومی که در روزهای 10 و 11 فروردین سال 58 جهت تعیین نوع نظام سیاسی بعد از رژیم طاغوت برگزار شد متفاوت از رفراندوم تصویبی یا اصلاح قانون اساسی است که در آذر 58 و مرداد 68 برگزار شده است؛ بنابراین چنین همه‌پرسی‌ای دارای ماهیت ویژه‌ای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته؛ و این امر از خصایص نظام «امت و امامت» است. به طور معمول در نظام‌های سیاسی جهان، نوع نظام سیاسی در کنار سایر اصول قانون اساسی، تدوین و به همه‌پرسی گذاشته می‌شود؛ لکن در جریان انقلاب اسلامی ایران، نظر به اهمیت و تأثیر فوق‌العاده نوع نظام سیاسی در سرنوشت کشور، در دو مرحلة جداگانه تعیین ماهیت نظام سیاسی به رأی عمومی سپرده شده است: یکبار به‌صورت مستقل در فروردین 58؛ و بار دیگر در ضمن اصل 1 قانون اساسی در آذر 58. همچنان که آثار حقوقی چنین رفراندومی به‌خصوص در اصول کلی و اصل 177 قانون اساسی به‌وضوح نمایان است. جالب آنکه باوجود راهپیمایی‌های متعدد چند ده میلیونی در حمایت از حکومت اسلامی و بدیهی بودن پذیرش نوع حکومت مدنظر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از سوی مردم؛ تأکید و دستور ایشان جهت برگزاری سریع همه‌پرسی راجع به پذیرش یا عدم پذیرش نظام جمهوری اسلامی؛ از ابتکار، نبوغ سیاسی و نگاه حکیمانه امام امت خبر می‌دهد. زیرا چنین تدبیری در آن مقطع از انقلاب، ستاره دنباله داری را می‌ماند که تتمه امر سیاسی و دروازه ورود به امر حقوقی بوده؛ یا به بیانی دیگر، تدبیری همه‌جانبه که یک امر سیاسی را به سمت امر حقوقی سوق داده است. ابتکاری که ضمن تعیین چارچوب کلی اختیار مجلس خبرگان قانون اساسی، مانع بروز اختلاف‌ها و تنش‌های بسیاری در کشور چه در آن زمان و چه در آینده شد. بنابراین، امامت امت با دوراندیشی مثال‌زدنی و پایبندی به موازین شرعی، شروع فرآیند نظام‌سازی بر اساس اسلام را منوط به پذیرش اصل حکومت اسلامی از سوی عموم مردم می‌نماید و اعلام چنین پذیرشی را در قالب همه‌پرسی رسمی ضروری می‌داند. حضرت امام (ره) در جواب یکی از مجریان اصلی برگزاری همه‌پرسی، یکی از دلایل چنین تصمیمی را اینگونه بیان فرموده‌اند: «شما الان نمی‌فهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام موردنظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه حتماً باید رأی‌گیری شود و دقیقاً تعداد مخالف و موافق معین شود...». (خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، ج 3) امام خمینی(ره) در مخالفت با نظراتی که بر اضافه نمودن اصطلاح دموکراتیک به‌عنوان جمهوری اسلامی تأکید داشتند فرمودند فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. همچنین در پیام ۴ فروردین ۱۳۵۸ نیز صراحتاً اعلام فرمودند که شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید. یعنی می‌توانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم. گفتنی است؛ صحبت از تجدید چنین رفراندومی، ناشی از عدم شناخت امر سیاسی و شرایط بروز و ظهور اراده تأسیسی قوه مؤسس می‌باشد. درعین‌حالی که اصل استصحاب نیز امکان و قابلیت برگزاری مجدد رفراندوم مذکور را نفی می‌نماید؛ زیرا ارادة سیاسی واقعی سال 57 به قوت و اعتبار خود باقی است مگر اینکه خلافش ثابت بشود؛ آن هم ثابت شدنی نیست مگر با بروز و ظهور اراده سیاسی دیگری در همان سطح و با همان ماهیت. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
اســــاس
📌 جمهوریت، تثبیت کننده اسلامیت 📝 تلخیص: در تبیین مفهوم جمهورى باید گفت که جمهوریت فقط بیان‏کننده‏ شکل حکومت است، نه محتواى آن و اصولاً ملازمه‏اى بین جمهوریت و محتواى خاصى از حکومت وجود ندارد. 🖋 متن یادداشت 📍 ۴۲ سال از رأی قاطع ملت ایران به نظام «جمهوری اسلامی» (نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر) می گذرد؛ اصل اول قانون اساسي نیز، نوع حکومت ايران را جمهوري اسلامي معرفي کرده که از دو مولفه «جمهوريت» و «اسلاميت» تشکيل شده است. اما هنوز حتی در میان اندیشمندان، برخی معتقدند که «جمهوری اسلامی» تعبیری تناقض آمیز است. چرا که «جمهورى» به این معناست كه مردم حكومت را به دست بگیرند و ساختار حكومت توسط مردم تعیین گردد. 📍 از سوى دیگر، اضافه شدن پسوند «اسلامی» به جمهوری و اعتقاد به ولی فقیه منصوب از جانب خدا و امام معصوم، در رأس حکومت، در وقع اعتقاد به نظام الهی است نه مردمی؛ بنابراین نمی شود هم مبنای مشروعیت را الهی دانست و هم مردمی و این یک تناقض آشکار است. در نتیجه جمهوریت و رعایت حقوق مردم را در یک طرف قرار می دهند و اسلام را در طرف دیگر، و عنوان می‌کنند جامعه ما دو رکن دارد، یکی جمهوریت و دیگری اسلام. 📍 اما آیا واقعاً جمهوریت و اسلام دو جزء هم عرض و دو مقوله جدا که ربطی به یکدیگر ندارند هستند؟ در تبیین مفهوم جمهورى باید گفت که جمهوریت فقط بیان‏کننده‏ شکل حکومت است، نه محتواى آن و اصولاً ملازمه‏اى بین جمهوریت و محتواى خاصى از حکومت وجود ندارد؛ به همین دلیل، مى‏توان با شکل و قالب جمهورى، از حکومت‏هاى مختلف با محتواها و ماهیت‏هاى گوناگون صحبت کرد. به طور کلی، شکل هر رژیم صرفاً نشان دهنده نحوه گزینش مقام ریاست دولت کشور آن است، بى‏آنکه بتوان لزوما محتواى واقعى رژیم را بدین وسیله تبیین کرد.1 📍 در همین راستا رژیم جمهوری به رژیمی اطلاق می شود که در رأس قوه‏ مجریه‏ آن، فرد یا افراد انتخابى قرار گرفته باشند. براى تحقق جمهوریت، اراده‏ عام یا به شکل مستقیم خود متجلى مى‏گردد (یعنى مردم یک کشور خود مستقیماً در اخذ تصمیمات سیاسى مشارکت مى‏کنند) و یا اینکه نمایندگان انتخابى همین مردم، قدرت سیاسى را از سوى گزینندگان اعمال مى‏دارند.2 بنابراین حکومت جمهورى، فقط بر اساس عنصر انتخابى بودن رئیس حکومت و مشارکت مردم در اتخاذ تصمیمات سیاسى تعریف می شود؛ عنصرى که در حکومت جمهورى اسلامى ایران نیز به وضوح دیده مى‏شود. با قید «اسلامیت» دو ویژگى مهم ساختار نظام سیاسى اسلام (ضرورت مشروعیت الهى حاکم و ضرورت اسلامیت قوانین) رعایت شده است و با قید «جمهوریت» به مردم به عنوان مهم ترین مبدأ شکل گیرى و کارآمدى نهادهاى حکومتى توجه شده و مقتضیات زمان و شکل گیری ساختارهاى متناسب آن، مدنظر قرار گرفته است. 📍 از طرفی رأی مردم در جمهوریت در درجه اول تأیید و تثبیت کننده اصل آن نظام؛ و در درجه دوم رأیی برای ایجاد تغییرات در آن نظام است. همچنين رأي مردم و حضور واقعی آنها در صحنه و ارتباط تنگاتنگ و همیشگی با رهبر دینی در اداره نظام، لازمه تداوم تمامی انقلاب های مبتنی بر ایدئولوژی در طول تاریخ بوده است. بنابراین جمهوریت نه‏ تنها با حکومت اسلامى منافاتى ندارد بلکه اصولاً یکى از ارکان آن بوده و در واقع جمهوریت تأیید و تثبیت کننده اسلامیت نظام است. 🖋 مؤید مطالب فوق، سخنی از امام خمینی(ره) است که می فرماید: حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما از رویّه پیامبر اکرم(ص) و امام على(ع) الهام خواهد گرفت و متکى به آراى عمومى ملّت است و شکل حکومت با مراجعه به آراى ملّت تعیین مى گردد.3 🖇 منابع 1. ابولفضل قاضی شریعت پناهی، حقوق اساسی و نهاد های سیاسی، 1368، ص 577 2. همان، ص564 3. صحیفه نور، ج 2، ص 260 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
❇️ سومین نشست علمی اساس برگزار می‌شود: 🎙گفت و گوی اساسی پیرامون ابعاد ((آری)) به ((جمهوری)) ((اسلامی)) 🎙 ♦️با حضور: ☑️ دکتر محمد بهادری جهرمی ☑️ دکتر سید مجتبی واعظی ☑️ دبیر نشست: حسین تیرانداز 🕗 زمان: جمعه ۱۳ فروردین ساعت ۲۰ همزمان در بستر اینستاگرام 🔹 instagram :http://Instagram.com/asaas_discourse1 و اسکای روم 🔹skyroom:https://www.skyroom.online/ch/asaas_discoourse99/asaas-live-room اساس منتظر سوالات و نظرات شما در باب محورهای این گفت و گو هست ➡️@Asaas_mokhatab⬅️ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
AUD-20210403-WA0009.mp3
10.91M
قسمت اول صوت سومین نشست علمی اساس با موضوع: 🎙گفت و گوی اساسی پیرامون ابعاد ((آری)) به ((جمهوری)) ((اسلامی)) 🎙 ♦️با حضور: ☑️ دکتر محمد بهادری جهرمی ☑️ دکتر سید مجتبی واعظی ☑️ دبیر نشست: حسین تیرانداز 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
AUD-20210403-WA0010.mp3
11.79M
قسمت دوم صوت سومین نشست علمی اساس با موضوع: 🎙گفت و گوی اساسی پیرامون ابعاد ((آری)) به ((جمهوری)) ((اسلامی)) 🎙 ♦️با حضور: ☑️ دکتر محمد بهادری جهرمی ☑️ دکتر سید مجتبی واعظی ☑️ دبیر نشست: حسین تیرانداز 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
اســــاس
🖊️غایت انسان و مسئله حکومت 🔺برای کدام انسان ساختار می سازیم و با تحلیل رفتار کدام انسان برای او نظام حکومتی طراحی می کنیم!؟ 🔺اگر انسان را «خلیفة الله» بدانیم، و خالق او را حکیم، آیا می توانیم به نتایج اندیشه‌ای پایبند باشیم که انسان را مسئول نمی‌داند و خدا را از عرصه تئوری خود کنار گذارده است! 🔹مبنای این ادعا که «انسان خلیفه الله است» چیست؟ 🔹آیا تمام انسان ها بصورت بالفعل در مقام خلیفه اللهی قرار دارند؟ 🔹شناسایی انسان به عنوان خلیفه الله چه تاثیری بر چگونگی پرداختن به موضوع حکومت دارد؟ ✍️این یادداشت مستنبط از نظریه شهید سید محمد باقر صدر، نکاتی را در این باب مطرح می کند. @asaas_discourse ⬇️در باب مطالب کانال با ما در ارتباط باشید⬇️ @Asaas_mokhatab